RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Svir og svir, Fru Blom. Brenner høres mye tøffere ut.
    Har justering for bias på utgangsrørene, så de brennes som de brennes bør og skal. Trur eg.
    Hadde sikkert vært enda moroere med en rørtester for å sjekke tilstanden.

    mvh
    Jederlabben på Jeløya fikser gode og matchede rør til deg😊( men det viste du nok)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Der e dem! Ska sei dem lage stativ 😅😅😅
    Prøvde å kontakte forrige selger, men lyktes ikke. Send meg gjerne finn-link på PM @pelsjeger

    Edit: fant den.
    Hi-end faktisk 🤣🤣
    Jeg solgte dem for 3800,- i 2002 eller deromkring.
    Såpass gode at de stiger i pris. Sentimentalverdi for meg da, han som lakkerte dem (vw grå må vite) døde for noen måneder siden.

    mvh
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den første kontakten jeg hadde med deg var rundt disse høyttalerne. Hørte de på Horten messa og slo av en prat. Likte de veldig godt
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ingen bilder av de svenske forum høyttalerene. Husker jeg ble så inspirert av artikkelen din at jeg bygde de tvert. De står å spiller hos minste jentungen ennå. 😊
    Ikke i den mappen @Nikko03 :) HFLS-1 de var kule de.VW grå metallic og greier :D
    Ingen av mine som ville arve de, tror de havnet på vestlandet. Lurer på om de lever fortsatt.
    mvh
    Sett på finn:
    «stativer er laget av Larvik kit marmor og tomhylser fra en Leopard stridsvogn fyllt med sand»
    Furet, værbitt etter mange år i utlandighet. Men veldig gøy å finne dem igjen.
    Takk for tipset @pelsjeger ! Sist de var til salgs var de på vestlandet trur eg.
    Stativene er fortsatt igjen hos selger, trengte ikke dem jeg.


    Den første kontakten jeg hadde med deg var rundt disse høyttalerne. Hørte de på Horten messa og slo av en prat. Likte de veldig godt
    Ja, det var i DIY-rommet. Vidar Øierås (Lyd-interiør) som bygget kassene for meg.
    En slags høyttalernes svar på linje-akevitt så mye som de har reist disse 😅

    IMG_7203.JPG IMG_7206.JPG

    mvh
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Moro å se at de har kommet hjem til far. Mine står fortsatt hos jentungen. De har opp igjennom blitt truet av lydplanker og annet svineri. Men de har stått imot og spiller fortsatt. Jeg lytter til de hver gang jeg besøker minstejenta på 32🙈 de høyttalerene spiller flott synes jeg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så morsomt, de har holdt sæ gøtt👍🏼😉
    Men hva tycks…… disse vs C1 sånn spontant?
    gismo
    Veldig gøy! De ser faen ikke ut i måneskinn, men det er bare utenpå. Må gjøre noe uansett på grunn av synlige overganger mellom MDF-platene om de skal bli strøkne, så det var en del av planen. Giddet ikke å bytte fra 4ohm til 8ohm utganger på forsterker ved første lytt, gjorde det nå for litt siden.
    De mangler nok litt i raffinement, trur eg, og de er ganske så tilgivende og koselige i lyden. Bassen er helt utrolig.
    Spinnvilt i forhold til pris. Skal kose meg litt med å høre på dem. De kostet mindre enn 5000,- for rubb og stubb den gangen jeg bygde dem. :cool:

    Skjermbilde.JPG

    Moro å se at de har kommet hjem til far. Mine står fortsatt hos jentungen. De har opp igjennom blitt truet av lydplanker og annet svineri. Men de har stått imot og spiller fortsatt. Jeg lytter til de hver gang jeg besøker minstejenta på 32🙈 de høyttalerene spiller flott synes jeg
    Takker. Jenta si det! Kan ikke bytte med lydplanke. :D
    De spiller kjempefint. Han jeg kjøpte dem av nå hadde brukt Dynamic Precision på dem, kan tenke meg det er helt rått med så mye kontroll og krefter.


    Gratulerer med nye høyttalere! 😉👍
    Takk @TT.
    Gøy med "voksne" høyttalere som kommer hjem til far etter å ha vært rundt i Norge på dannelsesreise. 😂

    IMG_7202.JPG


    mvh
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rota frem litt gamle bilder.
    flotte kasser fra Lyd-Interiør v Vidar Øierås. Ikke rart disse er tunge. (y)

    01-I Rundfreste kanter2.jpg 02-L Asfaltplater.jpg
    03-E Skrå-utfresninger.jpg 04-H Rundfreste kanter1.jpg
    05-N Den ene sammenlimt.jpg 06-ferdigkasse.jpg





    De ble veldig så bra etter lakkering. Ikke noe å se av plateskjøter den første tiden.
    Har skjønt det er litt typisk at det skjer etter en stund.

    08-lack2.jpg 09-lack3.jpg
    Ikke til å redde den lakken som er der nå, på grunn av riper og tidens tann, så da kan jeg kanskje fikse det med ny lakk på.




    Tror det var (og er, såklart) ganske bra komponenter i delefiltrene
    10-PB100036.jpg
    11-filter.jpg

    Gøy med mimring
    mvh
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.737
    Antall liker
    3.660
    Torget vurderinger
    1
    Det bytte blir det opp eller nedtur i forhold til dine vakre som du har hatt så lenge.

    Mvh.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Så gøy å se de igjen 🤩 Det gir mange gode minner og tankene svinner hen til Benchmark DAC, Noise Harvester og Alison Krauss og Union Station :):)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.828
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Veldig gøy! De ser faen ikke ut i måneskinn, men det er bare utenpå. Må gjøre noe uansett på grunn av synlige overganger mellom MDF-platene om de skal bli strøkne, så det var en del av planen. Giddet ikke å bytte fra 4ohm til 8ohm utganger på forsterker ved første lytt, gjorde det nå for litt siden.
    De mangler nok litt i raffinement, trur eg, og de er ganske så tilgivende og koselige i lyden. Bassen er helt utrolig.
    Spinnvilt i forhold til pris. Skal kose meg litt med å høre på dem. De koster mindre enn 5000,- for rubb og stubb den gangen jeg bygde dem. :cool:

    Vis vedlegget 1013484



    Takker. Jenta si det! Kan ikke bytte med lydplanke. :D
    De spiller kjempefint. Han jeg kjøpte dem av nå hadde brukt Dynamic Precision på dem, kan tenke meg det er helt rått med så mye kontroll og krefter.




    Takk @TT.
    Gøy med "voksne" høyttalere som kommer hjem til far etter å ha vært rundt i Norge på dannelsesreise. 😂

    Vis vedlegget 1013487

    mvh
    Artig!
    Da kan jeg fortelle at din tidlige historie blant annet med disse høytalerne var med på å gjenoppvekke den sovende hifi-entusiasten i meg.
    Takker for det.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Var det ni som fes?

    Den observante har sett at høyttalerne mens de var hjemmefra fikk islagsmuttere på undersiden.
    Disse passer ikke mine stativer og brukes derfor ikke.

    Men da jeg skulle trøkke til litt her i går, så kom det svært så blafrete lyden ut av dem.
    Jeg hadde jo til og med spesialavrundet bassrefleksportene, så det skal ikke være sånne fæle blåselyder.

    Viste seg at det er "hul gjænæm" 🙈 :eek:
    Noen tips til å få ut sånne muttere og hva jeg bør tette med?
    Takknemlig for all hjelp.

    IMG_7197.JPG


    mvh
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.828
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Var det ni som fes?

    Den observante har sett at høyttalerne mens de var hjemmefra fikk islagsmuttere på undersiden.
    Disse passer ikke mine stativer og brukes derfor ikke.

    Men da jeg skulle trøkke til litt her i går, så kom det svært så blafrete lyden ut av dem.
    Jeg hadde jo til og med spesialavrundet bassrefleksportene, så det skal ikke være sånne fæle blåselyder.

    Viste seg at det er "hul gjænæm" 🙈 :eek:
    Noen tips til å få ut sånne muttere og hva jeg bør tette med?
    Takknemlig for all hjelp.

    Vis vedlegget 1013793

    mvh
    Bor opp og fyll med lurium?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bor opp og fyll med lurium?
    Islagsmuttere, så de må vel gå an å (det motsatte av å slå inn) få ut?
    Lurium type formtre?

    Trur jeg hadde borret ut hele skiten, funnet egnede treplugger med rett dim og lende og slått de inn med lim på. Så pusset over på utsiden👍🏼
    gismo
    Det blir svære hull, og delefilter bak der. 🙄
    Plugge med treplugger høres ikke så dumt ut, du.

    mvh
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.828
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Islagsmuttere, så de må vel gå an å (det motsatte av å slå inn) få ut?
    Lurium type formtre?



    Det blir svære hull, og delefilter bak der. 🙄
    Plugge med treplugger høres ikke så dumt ut, du.

    mvh
    Tenker vel kanskje heller Tech7 eller noe slikt i stedet for formtre kanskje?
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Bare å fuge med noe seigt. Tec7, silikon eller fått lærertyggis til det sier stopp. Du må uansett trekke ut pluggene og tette skikkelig om/ når / hvis du skal ha ny lakk.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Islagmuttere ute, var bare å vippe under flensen med en flat skrutrekker.
    Jeg synes det virker mer «rett» å tette med formtre eller sagflis blandet med trelim.
    Sånn at det herder og blir hardt for å slipe, sparkle og pusse på. Tette først med tech7 kanskje?
    Bare et par-fire hull med lekkasje. To med orntli hull gjennom.

    Back in the D I and Y 😁😁
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.038
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Islagmuttere ute, var bare å vippe under flensen med en flat skrutrekker.
    Jeg synes det virker mer «rett» å tette med formtre eller sagflis blandet med trelim.
    Sånn at det herder og blir hardt for å slipe, sparkle og pusse på. Tette først med tech7 kanskje?
    Bare et par-fire hull med lekkasje. To med orntli hull gjennom.

    Back in the D I and Y 😁😁
    Altså ekte "Plug & Play" 🤣
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Oppdatering fra DIY-kroken
    Lurium guffelure på plass. Lar det tørke en stund så det ikke spretter ut igjen av trøkket inni kassa 😅
    Undersiden som ikke ble lakkert dengang da, men tydeligvis sto på noen klosser da de andre sidene fikk lakk.
    IMG_7220.JPG

    Tok også av messingskiltene. Får begynne å tenke på hvordan kassene skal få nytt liv gjennom ny finish.
    Nye terminaler tenker jeg også på, og kanskje jeg til og med tør tenke på komponenter i delefilteret...
    Kan hende jeg bør tenke på bedre innfesting av elementene enn treskruer som er der i dag?
    IMG_7221.JPG


    In other news så har Langrex med sin fantastiske kundeservice sendt to nye Brimar siden det ene av de to jeg fikk sist brummet.
    Som seg hør og bør så er det ikke lett å få det til å stemme. De to som kom nå var heller ikke på plass. :unsure:
    Det ene brummet som det ene fra sist og det andre brummet mer behersket. Så da har jeg ett som er tyst og ett som brummer bare litt.
    Nesten greit nå da. Synes de låter bra om ikke annet. Såvidt hørbart fra lytteposisjon, brumming fra det ene.
    Kan det være at min forsterker ikke liker CV4003 og at det er grunnen til problemene? Hadde vært interessant å finne ut om de måler ok de som brummer.
    Well, det har uansett ført til at jeg må ha et sett til, sånn i tilfelle rottefelle. Så bestilling er sendt til Audiomix. Ett par RCA clear top.
    Raytheon 12BH7 som jeg kjøpte derfra er jeg veldig godt fornøyd med. Alt jeg har kjøpt fra Audiomix er jeg fornøyd med, når jeg tenker etter. (y)
    IMG_7215.JPG

    Mala svarer ikke angående KT88-røret, ikke noe respons derfra siden 7/3. Purret 19/3, men fortsatt stille.
    De har gitt svar på at det ikke er garanti på rørene ut over 6mnd. Selv om jeg ikke har kjørt de mer enn i underkant av 600 timer.
    Får vel ta det som et hint og oppdatere listen for hvilke forhandlere det kan være greit å styre unna.


    Lite visste jeg at disse problemene som kom og gikk, var selve livet 😅😂

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nesten greit nå da. Synes de låter bra om ikke annet. Såvidt hørbart fra lytteposisjon, brumming fra det ene.
    Kan det være at min forsterker ikke liker CV4003 og at det er grunnen til problemene? Hadde vært interessant å finne ut om de måler ok de som brummer.
    Well, det har uansett ført til at jeg må ha et sett til, sånn i tilfelle rottefelle. Så bestilling er sendt til Audiomix. Ett par RCA clear top.
    Raytheon 12BH7 som jeg kjøpte derfra er jeg veldig godt fornøyd med. Alt jeg har kjøpt fra Audiomix er jeg fornøyd med, når jeg tenker etter. (y)
    Vis vedlegget 1014139


    mvh
    Audiomix er hel ved, IMO.

    Mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er ikke sikkert dette er livet som kom og gikk. Det kan være at livet bare forsøker å fortelle deg noe….. Eksempelvis, rør i livet som har gått og transistor i livet som kommer 😆
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.038
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg er faktisk litt forundret over at trådstarter ikke valgte silikon *fnis*



    🤣🤣🤣
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.755
    Antall liker
    21.632
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes frekvensgangen på de gjenvunne ser grei ut 60 grader av aksen. 🤭
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fra DIY-kroken igjen.

    Skjøtene på MDF-kassene har blitt greit synlige. Ganske vanlig mener "folket" kan det se ut som.
    Er det helt bestemt fett umulig å unngå at skjøtene blir synlige?
    Jeg har sett/lært fra @OB-BB at det beste er å skråskjære kassene sånn at det ikke blir plateskjøter.
    Men nå er disse kassene laget og jeg vil gjøre det beste utav det.
    De er også avrundet i begge retninger på baffelen så finer er ikke mulig.

    Kassene for lenge siden før de ble lakkert, for å vise hvor skjøtene er.
    Disse var ikke synlige rett etter lakkering, men nå er det veldig greit synlig.
    PA030055.jpg PA030064.jpg

    Dersom kampen er bare til å gi opp, så er det kanskje angrep som er smartest?
    Vienna løste det vakkert, kanskje prøve samme variant. Vet ikke hvordan det kan freses spor sånn, da.

    1-IMG_3191.jpg fsdfsdfsdf.jpg

    Var fine de Vienna-ene. Savner litt. Kanskje jeg må kjøpe dem også tilbake?

    3-IMG_4398.jpg





    En av trådene der det blir ganske tydelig at det ar vanskelig å unngå synlige skjøter.




    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn