Rockwool Akustikkplater

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    toref skrev:
    Baardsen skrev:
    Bare et tilleggsspørsmål om akkustikktjuning med f.eks. Rockwool. Hvis man f.eks. bruker Rockwool-plater som er 5 cm tykke på motstående vegger, vil det dempe på samme måte som om man bruker ei plate som er 10 cm tykk på én vegg? Jeg har lurt litt på om det er noe å oppnå ved å bruke f.eks. 10 cm tykke plater på motstående vegger for å dempe enda dypere frekvenser. Det har tendens til å romle litt i stua mi, nemlig.
    Bladde litt i boka "The Master Handbook of Acoustics" av Alton Everest forleden og der blir det hevdet at spredning av dempingstiltak i rommet gir ekstra effekt. Så, i følge denne boka er det bedre å ha 2 stk. 1kvm store plater med 10cm tykk demping på motstående vegger enn å ha 1 stk. 2kvm med 10cm tykk demping på en vegg.

Jeg vil ikke tro at du får tilsvarende demping av lave frekvenser ved å bruke 2 stk. 5 cm tykke plater på motstående vegger som 1 stk. 10 cm tykk plate dog. Men korriger meg gjerne om dette er feil.

Mvh
    Tykkere plater vil dempe bedre i bassområdet enn tynnere plater, selvfølgelig. Men spørsmålet er vel hvor du skal dempe.
    Dersom du har en lydtrykksmåler, så kan du måle deg til hvor du har for mye bass og dempe der i tilfelle. Gjelder dette begge sider, så må du dempe begge sider. Det er ofte slik at bassen liker hjørner og "spisser". Begynn å søk der først. Jeg hadde 17dB i forskjell fra skråtaket i loftstua til sweetspot. Det hjalp utrolig å legge doble akustikkplater langs spissen i skråtaket.
    Demping av bass er noe annet enn demping av førsterefleksjoner. Førsterefleksjonene bør man ta uansett uavhengig om man har problemer i bassområdet. Demping av førsterefleksjonene gir en utrolig effekt på "stillheten" i musikken og alle instrumenter/sangere kommer mye bedre frem om man slipper å høre refleksjonene. Acoustic Tuning's Wedge og Seam paneler hjalp utrolig godt oppe hos meg, med nakne trevegger/tak som utgangspunkt.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.483
    Torget vurderinger
    4
    Heiv meg liksågodt til og laget noen akustikkplater jeg også. Benyttet rockwool 120x60x5 akustiske himlingsplater i hvit farge med hvite ferdigmalte lister. Total kostpris på prosjektet ca 1000-1500,- avhengig av rabatt. Hvit kostet ca.200,- per kvadrat mens sort kostet ca.150,- per kvadrat. Ingen tvil om at det utgjorde en ganske markant lydmessig forbedring. På ingen måte en tweak, men mer som en forlengelse av høyttalerne. Plasseringen er desverre på ingen måte optimal da visse designhensyn måtte tas underveis. Stoffet som er benyttet er vanlig gardinstoff jeg fant på på jysk til ca 40 kr meteren.

Vedlegg

Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    Skikkelig fint ble det!

Og så en plate til bak hver høyttaler i front, så har du full kontroll på førsterefleskjonene?

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.483
    Torget vurderinger
    4
    Takk! Jeg ble selv positivt overrasket over hvor bra det ble.

Ja, mye vil ha mer men kjerringa sier stopp. Den oprinnelige avtalen (som jeg selvfølglig ikke overholdte) var å plassere en plate på 1x1m på den venstreveggen (hang bilder der før).
    At platene tar kål på refleskjonene fra sideveggene er det ingen tvil om. Hadde sikkert gjordt seg med plater både i tak og på frontveggen i tillegg, men såpass drastiskt mange plater får vente til jeg eventuelt får eget lekerom.

Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    Det blir gjerne sånn ja ;)

Har heldigvis fått meg et eget lekerom på loftet og det er deilig å kunne holde på uten kontroll fra Myndigheta ;D

Alle monner drar og så lenge du har fått litt ut av det så er det jo bra...

I

ijustpop

Gjest
    Ser bra ut, holder på med det samme her, men madamen og jeg er ueninge om stoffvalg. Det blir frontvegg og bakvegger som får akustikkplater her, da den ene høyttaleren har noen meter luft fram til en bokhylle som sidevegg, og den andre har et vindu en drøy meter til siden.

Kjøpte du ferdige lister?

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.483
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte ferdig hvitmalte lister med kant slik at de holder selve platen på plass. Ganske dyre (45kr/m), men orket ikke se på at maling tørket. Kuttet de deretter til med gjærsag(?). Saga var derimot ikke helt nøyaktig, så hjørnene ble ikke 100%.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Lekkert pelsjeger!

Husker du dimensjonene på listene? er de akkurat 50mm dype? Og hvor bred er kanten foran? (Hvor mye dekker den av plata?)
    Gjerne også hvilken butikk du kjøpte de i......

På utkikk etter sånne lister jeg.....? Neitta Neitta ;D

Mvh
    Rolf

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.483
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Lekkert pelsjeger!

Husker du dimensjonene på listene? er de akkurat 50mm dype? Og hvor bred er kanten foran? (Hvor mye dekker den av plata?)
    Gjerne også hvilken butikk du kjøpte de i......

På utkikk etter sånne lister jeg.....? Neitta Neitta ;D

Mvh
    Rolf
    Kan vel knappest hevde å ha patent på opplegget ;D

Byggmakker

På kvitteringa står det: 22839526 Furu 22x57 Gerikt 12mm A HV.

Total dybde 57mm. Kanten foran dekker plata med 13-14mm. Plass bak kanten for platen er ca.46mm så plata blir litt synlig fra siden. Du kan eventuelt legge godviljen til og spikre/skru ramme til veggen om det er krise. Dette var den dypeste de hadde. De var ikke akkurat billige, så rammeverksted kan vel også være verdt å sjekke. Vi har da snekkerfolk her på forumet som kan skaffe slike rimeligere kanskje?

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Meget bra pelsjeger! Jeg lot meg inspirere selv og er akkurat ferdig med fem paneler. Tre av dem etter din mal. Dette fungerer! :)

Mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    toref skrev:
    Meget bra pelsjeger! Jeg lot meg inspirere selv og er akkurat ferdig med fem paneler. Tre av dem etter din mal. Dette fungerer! :)

Mvh
    Litt spent på hvordan du fikk 46mm til å dekke 50mm, samt hvordan disse geriktene med vinkel ser ut.
    Må nok stikke en tur på byggeriet snart..... :)

R

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    Hva tror dere om å kle en akustikkplate av ett eller anne slag med et hjorteskinn?
    Det er jo snart sesong for å springe til skogs med ladd børse!

K

kbwh

Gjest
    Det hadde jeg ikke gjort, TJ.
    Overflaten er meget viktig for disse platenes funksjon, så noe mer enn et svært lett stoff bør de nok ikke kles med.

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    Det hadde jeg ikke gjort, TJ.
    Overflaten er meget viktig for disse platenes funksjon, så noe mer enn et svært lett stoff bør de nok ikke kles med.
    Det tror jeg nok du har rett i, men jeg har forsåvidt trua på at et skinn har gode lyddempende egenskaper også, men hvordan dempekarakteristikken vil være, eksempelvis. limt over en glavaplate, er jo ikke så godt å si

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    RoDa skrev:
    toref skrev:

Mvh
    Litt spent på hvordan du fikk 46mm til å dekke 50mm, samt hvordan disse geriktene med vinkel ser ut.
    Må nok stikke en tur på byggeriet snart..... :)

R
    Som du så helt korrekt påpeker så dekker ikke listene hele siden av platene (mangler ca 4 mm). Jeg løste dette ved å bruke beslag som jeg monterte litt ut fra lista og ved å tillate en liten skvis av selve plata når rammen ble skrudd til veggen. Tipper jeg har omtrent 2mm skvis og 2mm klaring mot veggen. Dermed buler plata ørlite ut inni rammen, men det vises knapt da stoffet ikke er helt stramt heller. Dessuten får man en skyggeeffekt ved kanten av rammen som skjuler mye.

Jeg konstruerte rammen ved å montere innvendige 90-graders jern i skjøten mellom listene, med de korteste skruene jeg fant hos Clas Ohlson. Siden dette er relativt spinkelt trevekt forborret jeg alle hullene for at det ikke skulle sprekke opp.

Rammene for platene i taket laget jeg av enda slankere lister. Her brukte jeg L-jern som jeg limte fast i hvert hjørne (lista var for spinkel til skruer). Rammene er hengt opp med hvitt, spunnet fiskesnøre.

Mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Ser helt topp ut på bildene!
    Takk for info.

Mvh
    Rolf

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.483
    Torget vurderinger
    4
    Godt dere hiver dere på gutter! Mata på med bilder nå da.

Roda: Sett fra siden har jeg ca 1/2cm glippe bak ramma slik at stoffet kan sees på siden. Har ikke gjordt noe med det ennå pga usikkerhet om at dette er det endelige stoffvalget. Min bedre halvdel skulle være med å plukke ut stoff, men da jeg hadde kjøpt platene tenkte jeg det samme som jeg har tenkt akk så mange ganger i forbindelse med denne hobbyen: Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Hun er så vanvittig kresen at det hadde tatt flere uker å finne "rett" stoff. Jeg rasket egentlig med meg det første og beste jeg fant for å få platene fortest mulig opp på veggen. Venting er drepen...

Frøkenen som lar det gå sport i å være mest mulig likegyldig til hvordan det låter hevder at hun ikke merker noe av panelene men det er ikke tvil at de demper, nesten for mye. Har lagt merke til at gjennomsnittsvolumet både for lytting tv-lyd økt etter at de kom opp på veggen. Diskantartikulasjon på tv-lyd når volumet er lavt er merkbart forverret, men når jeg putter en sølvskive i spilleren og drar opp nivået er resultatet det mest fornøyelige jeg har hatt i denne stuen ihvertfall.

K

kbwh

Gjest
    Uha. Fikk akkurat opp et 120x180cm felt over lytteområdet. 10 cm Rockwool bygger MYE mer enn det jeg hadde forestilt meg. I vanlig stue (240 th) vil jeg anbefale 5 cm. Bondeanger her.

O

omholt

Gjest
    Valentino skrev:
    Uha. Fikk akkurat opp et 120x180cm felt over lytteområdet. 10 cm Rockwool bygger MYE mer enn det jeg hadde forestilt meg. I vanlig stue (240 th) vil jeg anbefale 5 cm. Bondeanger her.
    Mine er på nesten 15 cm. Fordelen er at de virker i bassområde, men litt tykke er de ja. 7,5 cm er en fin dimensjon i stuen.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Da ble mine også ferdige.

Takk til Trane, pelsjeger og toref for inspirasjon.

Brukte glattkant (21 x 70mm) og brannmurlist (9 x 34mm) for å lage rammene.
    Ble over 50,- kroner meteren så det var ikke overvettes billig....

Men det ble jo ikke så værst til slutt da.
    Malt med heftgrunn og to strøk Lady oljemaling (farge Skagen, samme som veggene i lytterommet).
    Har beholdt akkuplatene nakne, skal vurdere stoff (hvis jeg gidder...)

Et bilde:

Mvh
    Rolf

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Ble fine de da, kan du fortelle litt om lyden før og etter?
    Hvor mange felter skal du sette opp?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Takker

Har jo brukt akkuplater lenge, men ikke rammet dem inn før nå.

Lydmessig:
    Stødigere og mer presist definert stereoperspektiv
    Lyden slipper høyttalerne og det låter "crispere"

En pakke akkuplater burde fulgt med ethvert anlegg som standardutrustning :D

Bruker 4 stk, førsterefleksjon på frontvegg og sidevegger (samt en liten i førsterefleksjon bakvegg, inni en hylle). I tillegg er det tre basstraps på frontveggen, vegg-til-vegg på gulvet, cd-stativer på sidevegger ved akkuplater (litt diffusjon), stående trepanel på veggene, trepersienner foran vindu samt et par tepper og bilder/hyller rundt om på veggene.

Mvh
    Rolf

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
    Pent arbeide og flotte bilder, RoDa (alt er som vanlig).

Ingen legger merke til mastodonten i stuetaket her. Den blir, for den funker som fy. Noe mobilt til frontveggen (skyvefeltet til terrassen) er neste, så er vi i mål.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Ja, dette ble pent RoDa! Og for noen bilder... sukk... det der kan du! :)

Mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Takker og bukker folkens!

Valentino:
    Disse er fullt brukbare til å lage mobile utgaver. Et par føtter ala Maggies og du er i mål ;)

Mvh
    Rolf

Las

Medlem
    Ble medlem
    29.03.2007
    Antall liker
    0
    Virkelig flotte paneler dere har laget!

Jeg bestillte nettopp en pakke (6 stk.) Rockwool 5 cm paneler. Planen er å henge dem ned fra taket med ca. 20 cm luftspalte, men jeg er litt usikker på hvor mange paneler jeg skal henge opp. Tenkte jeg skulle snekkre sammen et rammeverk som holder platene sammen, slik at det ser ut som ett stort panel. Hvis jeg bruker alle panelene så blir "konstruksjonen" 240x180cm. Høyttalerne står ca. 260cm fra hverandre sånn at 240 bredde på panelet hadde passet ganske bra?. Er usikker på om det blir for mye demping.

EDIT: skrivefeil

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Ikke så godt å vite på forhånd Las... Det viktigste er dog førsterefleksjon, og det tar du greit med to plater. Når du henger platene litt ned fra taket reduseres også nedre frekvens for effektiv absorbsjon fra platene.

Mvh

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Jeg er skeptisk til dette pratet om for mye demping. Selv "tapetserer" jeg nå store deler av lytterommet mitt med akustikkplater, og har ikke problemer med det. Den romklangen jeg er ute etter er den som kommer fra innspillingsrommet, ikke fra mitt eget rom.

Dere som har erfart for mye demping, hva er problemet?

Frank

I

ijustpop

Gjest
    F.R.A.N.K skrev:
    Jeg er skeptisk til dette pratet om for mye demping. Selv "tapetserer" jeg nå store deler av lytterommet mitt med akustikkplater, og har ikke problemer med det. Den romklangen jeg er ute etter er den som kommer fra innspillingsrommet, ikke fra mitt eget rom.

Dere som har erfart for mye demping, hva er problemet?
    For mye demping av visse frekvens er problemet. Ukritisk og overdreven bruk akustikkplater kan føre til en mer ujevn frekvensgang. Lytt litt etterhvert som du kler rommet og aller helst mål. Førsterefleksjoner; demp i vei.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Tror jeg balanserer ganske bra selv nå, men overgangen fra udempet rom var litt klaustrofobisk med det samme. Bruker stua som lytterom og flere andre har også kommentert at rommet føles ganske trangt i begynnelsen... atskillig mindre enn de 20kvm som det faktisk er. Etter hvert merker man dog at det er mye enklere å prate i rommet. Decay er nok vesentlig redusert. Førsteinntrykket av (musikk) lyden var også ganske annerledes. Den opplevde jeg som temmelig flat og kjedelig i starten. Men så er det kanskje nettopp fraværet av alle disse store kulene i frekvensresponsen som oppleves slik. Litt tilvenning - og så skjønner man at det er mer detaljer, mer dynamikk, bedre presisjon. Ja, det meste blir bedre. Så nå koser jeg meg.

Nå er det vel også sånn at de fleste hi-fi (hva nå enn det er) høyttalere er konstruert for bruk i normalt dempede rom. Det vil si, de trenger bistanden fra rommet til å høres bra ut. Dersom lytterommet er vesentlig mer dempet ville jeg kanskje tro at de kunne oppleves kjedelige og livløse? På tynn is her dog...

Mvh

K

kbwh

Gjest
    Las skrev:
    Virkelig flotte paneler dere har laget!

Jeg bestillte nettopp en pakke (6 stk.) Rockwool 5 cm paneler. Planen er å henge dem ned fra taket med ca. 20 cm luftspalte, men jeg er litt usikker på hvor mange paneler jeg skal henge opp. Tenkte jeg skulle snekkre sammen et rammeverk som holder platene sammen, slik at det ser ut som ett stort panel. Hvis jeg bruker alle panelene så blir "konstruksjonen" 240x180cm. Høyttalerne står ca. 260cm fra hverandre sånn at 240 bredde på panelet hadde passet ganske bra?. Er usikker på om det blir for mye demping.

EDIT: skrivefeil
    dersom du skrur dem rett i taket uten luftspalte får du lineær absorbsjon ned til ca 400Hz, og så avtar absorbsjonen pent nedover. Med luftspalte er "frekvensgangen" mer humpete.

Hvor langt sitter du fra høyttalerne? 240x180 virker greit med 260 mellom høyttalerne. Jeg bruker 180x120 med 200 mellom, oppsettet mitf er noe bredere enn vanlig, ca. 150 øre-baffel.

Las

Medlem
    Ble medlem
    29.03.2007
    Antall liker
    0
    Valentino skrev:
    dersom du skrur dem rett i taket uten luftspalte får du lineær absorbsjon ned til ca 400Hz, og så avtar absorbsjonen pent nedover. Med luftspalte er "frekvensgangen" mer humpete.

Hvor langt sitter du fra høyttalerne? 240x180 virker greit med 260 mellom høyttalerne. Jeg bruker 180x120 med 200 mellom, oppsettet mitf er noe bredere enn vanlig, ca. 150 øre-baffel.
    Så du mener det er bedre å skru panelene rett i taket? Jeg har hørt at panelet absorberer bedre nedover i frekvensområdet med luftspallte. Visste dog ikke at dette gikk utover lineariteten.

Jeg sitter ca. 360 cm fra høyttalerene.
    Det er en tverrdrager i taket som bygger ca. 25 cm ned, den er plassert ca. midt mellom meg og høyttalerene. Hvis panelet er 180 cm langt, så vil det bygge ca. 40 cm bak høyttalerene når jeg har panelet helt nær drageren. Fordelen er at jeg "forer" ned taket til samme høyden som drageren i den delen av rommet der høyttalerene står, slik at jeg unngår at drageren "klipper" av toppen av lydbildet.

Jeg har planer om å flytte om ikke så alt for lenge, så jeg har ikke behov for å skreddersy dempingen til dette rommet. Håper jeg finner noe uten tverrdrager :) . Men hva er mest optimalt: at panelet plasseres nærmere høyttalerene, eller at det trekkers mer over lytteposisjon? Forutsatt at du uansett knekker førsterefleksjon iom. at panelet er såpass langt.

K

kbwh

Gjest
    Hmm, du har jo en gyllen mulighet til LEDE her, Las. Fór ned hele fremre delen av taket 25cm (20cm vanlig Rockwool, og du får lineær absorbsjon langt ned i bassområdet.
    Er det 360cm øre-baffel? Har du vurdert å sitte nærmere? Hvor stort er rommet ditt og hvor står høyttalerne og hvor sitter du?

T

theStig

Gjest
    360 cm lytteavstand krever veldig mye av rommet, siden direktelyden ikke på noen måte lenger dominerer lydbildet i lytteposisjon.

Som Valentino sier, er det lurt å prøve en kortere lytteavstand for å redusere rombidraget. Kortere lytteavstand reduserer også behovet for akustisk tilpasning i rommet.

Las

Medlem
    Ble medlem
    29.03.2007
    Antall liker
    0
    Det er stue og kjøkken i samme rom, med skillevegg som går ca. halvveis ut i rommet. Rommet er 510cm langt og 460cm bredt, der høyttalerene står. Der sofaen står er det 715 bredt.

360cm øre-baffel er korrekt. Det er vanskelig å gjøre noe med lytteavstanden. Jeg har strevd lenge med å få akseptabel bass i dette rommet. Veggene er av tynn gips og absorberer mye bass, pluss jeg mistenker at noe "lekker" rundt skilleveggen og inn i kjøkkendelen. Høyttalerne står 125 cm fra frontvegg målt fra baffel. Og jeg sitter 20-30 cm fra bakvegg med hodet. Hvis jeg beveger meg litt fremover forsvinner alt bassen. Jeg har om-møblert rommet flere ganger for å få det brukbart.

Det fungerer overaskede bra på enkel musikk. Når det blir mer komlekst faller lydbildet sammen og blir bare lapskaus. Det er også visse frekvenser, spesielt i øver mellomtone, som til tider får voldsom energi.

Jeg har tenkt en stund på dette med å fore ned taket, men jeg skal snart flytte så de er det ikke så aktuelt egentlig. Mye arbeid bare for å teste. Det setter vel sine spor i taket også :) . Det må nok bli noen akkustikkpaneler som blir enklere å montere/demontere.

Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    Et lite tips hvis du skal teste om panelene fungerer i taket.

Finn noen esker, sett en kost/mopp/eller lignende oppå esken og hold platene oppe med de. Det beste er Jordan's utvidbare malerulle-forlenger ;)

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    4
    Har det noen betydning om rockwoolplatene oppbevares i plast sålenge den påtenkte hovedfunksjonen deres er demping i bass-spekteret (så veldig dypt går de kanskje ikke men ned til 80-100 Hz med 30 cm avstand til vegg/tak)? Bølgelengden i disse frekvensene er jo mer enn 2 m... Vil plast hindre demping kun i høyere frekvenser, om i det hele tatt?

Mvh Kaptein Ufattelig

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn