- Ble medlem
- 02.10.2005
- Antall liker
- 0
Tykkere plater vil dempe bedre i bassområdet enn tynnere plater, selvfølgelig. Men spørsmålet er vel hvor du skal dempe.toref skrev:Bladde litt i boka "The Master Handbook of Acoustics" av Alton Everest forleden og der blir det hevdet at spredning av dempingstiltak i rommet gir ekstra effekt. Så, i følge denne boka er det bedre å ha 2 stk. 1kvm store plater med 10cm tykk demping på motstående vegger enn å ha 1 stk. 2kvm med 10cm tykk demping på en vegg.Baardsen skrev:Bare et tilleggsspørsmål om akkustikktjuning med f.eks. Rockwool. Hvis man f.eks. bruker Rockwool-plater som er 5 cm tykke på motstående vegger, vil det dempe på samme måte som om man bruker ei plate som er 10 cm tykk på én vegg? Jeg har lurt litt på om det er noe å oppnå ved å bruke f.eks. 10 cm tykke plater på motstående vegger for å dempe enda dypere frekvenser. Det har tendens til å romle litt i stua mi, nemlig.
Jeg vil ikke tro at du får tilsvarende demping av lave frekvenser ved å bruke 2 stk. 5 cm tykke plater på motstående vegger som 1 stk. 10 cm tykk plate dog. Men korriger meg gjerne om dette er feil.
Mvh
Dersom du har en lydtrykksmåler, så kan du måle deg til hvor du har for mye bass og dempe der i tilfelle. Gjelder dette begge sider, så må du dempe begge sider. Det er ofte slik at bassen liker hjørner og "spisser". Begynn å søk der først. Jeg hadde 17dB i forskjell fra skråtaket i loftstua til sweetspot. Det hjalp utrolig å legge doble akustikkplater langs spissen i skråtaket.
Demping av bass er noe annet enn demping av førsterefleksjoner. Førsterefleksjonene bør man ta uansett uavhengig om man har problemer i bassområdet. Demping av førsterefleksjonene gir en utrolig effekt på "stillheten" i musikken og alle instrumenter/sangere kommer mye bedre frem om man slipper å høre refleksjonene. Acoustic Tuning's Wedge og Seam paneler hjalp utrolig godt oppe hos meg, med nakne trevegger/tak som utgangspunkt.