O
omholt
Gjest
Kjenner til den. Vet ikke om jeg er blind eller misforstår tabellen, men ser bare eksempler på 30mm og 50mm plater. Jeg tenker på 75mm vs. 150mm.RoDa skrev:
|
Kjenner til den. Vet ikke om jeg er blind eller misforstår tabellen, men ser bare eksempler på 30mm og 50mm plater. Jeg tenker på 75mm vs. 150mm.RoDa skrev:
Mye billig og bra på Ikea, f.eks.Leikis. skrev:Jeg lurer på hvor man kå kjøpt sånn tøy for å trekke disse akustik platene med, som gjerne er i fargen caffe latte som er fargen på veggene i stuen min.
Og de er "åpne" nokk så de ikke ødelegger virkningen til platene ?? Eller er ikke dette veldig viktig eller bør jeg gå for stoff som er egnet til dette formålet. Samme som de bruker til høyttaler fronter, er vel kanskje bra til dette ? Men her er vel sikkert farge utvalget noe mindre ?KapteinUfattelig skrev:Mye billig og bra på Ikea, f.eks.Leikis. skrev:Jeg lurer på hvor man kå kjøpt sånn tøy for å trekke disse akustik platene med, som gjerne er i fargen caffe latte som er fargen på veggene i stuen min.
Stoffene som jeg har sett på ikea er veldig tette. Det er et slags plastlag på baksiden og du kan ikke blåse gjennom de. Dermed vil de begrense gjennomstrømningen av lyd. Jeg har ikke lyttet etter forskjeller selv, men kler man platene med et nesten lufttett stoff vil jeg tro platenes absorbsjonsenskapene endres? Jeg endte selv på 100% bomull som man lett kan blåse igjennom.KapteinUfattelig skrev:Mye billig og bra på Ikea, f.eks.Leikis. skrev:Jeg lurer på hvor man kå kjøpt sånn tøy for å trekke disse akustik platene med, som gjerne er i fargen caffe latte som er fargen på veggene i stuen min.
Refleksjoner?Ivaols skrev:Skjønner ikke hvorfor en må kjøpe et akustisk transparent stoff å kle platene med når hele poenget med platene er å absorbere lyd...? Stoffet vil uansett kun være noen få mm tykt så eventuell forskjell vil være forsvinnende liten / ingen sett i forhold til hele platens tykkelse...?
Ja, noen av disse stoffene som jeg har sett pa ikea, kid o.l med plastlag pa baksiden vil nok reflektere noe lyd som platen uten tildekning ville absorbert.pks skrev:Refleksjoner?Ivaols skrev:Skjønner ikke hvorfor en må kjøpe et akustisk transparent stoff å kle platene med når hele poenget med platene er å absorbere lyd...? Stoffet vil uansett kun være noen få mm tykt så eventuell forskjell vil være forsvinnende liten / ingen sett i forhold til hele platens tykkelse...?
PK
For at akustikkplatene skal kunne absorbere lydbølgene er de avhengige av en luftstrøm gjennom materialet. Det du tenker på er kanskje en plateabsorbent hvor absorberingsevnen kommer av at hele platen settes i svingninger?Ivaols skrev:Skjønner ikke hvorfor en må kjøpe et akustisk transparent stoff å kle platene med når hele poenget med platene er å absorbere lyd...? Stoffet vil uansett kun være noen få mm tykt så eventuell forskjell vil være forsvinnende liten / ingen sett i forhold til hele platens tykkelse...?
Nei, men vanlig stoff lar seg blåse igjennom. Poenget må være å ikke bruke "uvanlig" stoff. Hele poenget ligger i at stoffet absorberer og ikke reflekterer.Ivaols skrev:Muligens det kan ha negativ betydning for absorbsjonsevnen til platen hvis en trekker med tøy med plast på baksiden.
Burde ikke være noe problem å kjøpe vanlig tøy å trekke med...
Helt inn med veggen er lydtrykket 0 og platene virker dårligst? For å få effekt ved lave frekvenser må de vel ut fra veggen?Valentino skrev:Platene bør helt inntil veggen. Flere dimensjoner, ivar? Vil gjerne hjelpe.
Det er riktig, men helt inntill veggen er absorbsjonskoeffisienten konstant ned til en veldefinert knekkfrekvens, og så ruller den pent av under der. Ut fra veggen absorberer de lenger ned i frekvens, men forløpet blir langt fra frekvenslineært.OS skrev:Helt inn med veggen er lydtrykket 0 og platene virker dårligst? For å få effekt ved lave frekvenser må de vel ut fra veggen?Valentino skrev:Platene bør helt inntil veggen. Flere dimensjoner, ivar? Vil gjerne hjelpe.
mvh,
OS
Du trenger ikke speil.ivar skrev:får vel anskaffe et spei, da...
Har entréspeil, men det er samtidig en ovn, dermed veier det et tonn, samt er fastskrudd til vegg