Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Dette er visstnok en Nordost Valhalla interconnect
    NordostValhalla_resize.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.651
    Antall liker
    3.353
    Den mangler folieskjerm rundt hver leder, i tillegg har den skjerm rundt kabelen, leder og filamentet er begge snodd samt at polaritetene er samlet i grupper. Er dette en genuin Valhalla , eller er det en kopi?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.559
    Antall liker
    3.094
    Sted
    Oslo
    Du skal se folk har rett i at kabelen gjør en hørbar forskjell. Det er bare det at forskjellen ligger i at den er dårlig nok til å farge lyden, og ikke fordi den slipper signalet uhindret gjennom. Så spørs det om du liker filteret eller ikke.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
    Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.
    Så kan du komme tilbake her og si hva de sa til deg, hva de spurte om anlegget ditt, om det var mulig å låne dem, hva du måtte betale i depositum osv.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
    Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.
    Så kan du komme tilbake her og si hva de sa til deg, hva de spurte om anlegget ditt, om det var mulig å låne dem, hva du måtte betale i depositum osv.
    Er disse kablene så eksklusive at det er by invitation only?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
    Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.
    Så kan du komme tilbake her og si hva de sa til deg, hva de spurte om anlegget ditt, om det var mulig å låne dem, hva du måtte betale i depositum osv.
    Er disse kablene så eksklusive at det er by invitation only?
    Ja, du må eie minst ett komplett sett med valhalla
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.651
    Antall liker
    3.353
    For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
    Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.
    Så kan du komme tilbake her og si hva de sa til deg, hva de spurte om anlegget ditt, om det var mulig å låne dem, hva du måtte betale i depositum osv.
    Tja, om de har en balansert signalkabel her i gokk, så hadde jeg slått til jeg. Når det gjelder den flate høyttalerkabelen, så synes jeg det er rene idiotprinsippet å lage en kabel på denne måten. Jeg har en flat Nordostkabel liggende hjemme og jeg lager bedre kabler selv.

    Jeg kommer nok til å lage meg en "lav proksimitets" signalkabel uten felles skjerm, engang for å teste dette ut selv.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hehe, fornøyelig side når en , som meg, kan indonesisk....:rolleyes:
    Hva er morsomt? Nå må du fortelle, da.

    Bare leser og ser at de er rimelig sjokkerte over hvor simple endel produsenter gjør det ifht byggekvalitet... :)
    Det er kanskje ikke så rart at antiklimaksene står i kø når man dissekerer diverse high-end kabler til blodpris og finner ut at de er relativt ordinært konstruert, nei. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
    Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.
    Så kan du komme tilbake her og si hva de sa til deg, hva de spurte om anlegget ditt, om det var mulig å låne dem, hva du måtte betale i depositum osv.
    Er disse kablene så eksklusive at det er by invitation only?
    Ja, du må eie minst ett komplett sett med valhalla
    Da blir det nok aldri Odin på meg, hvis man må gå gradene i sortimentet. :p

    Men det hadde det nok uansett aldri blitt under andre omstendigheter heller.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
    Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.
    Så kan du komme tilbake her og si hva de sa til deg, hva de spurte om anlegget ditt, om det var mulig å låne dem, hva du måtte betale i depositum osv.
    Er disse kablene så eksklusive at det er by invitation only?
    Ja, du må eie minst ett komplett sett med valhalla
    Jeg gjorde det på en litt annen måte. Jeg lånte først et sett Valhalla signal- og høyttalerkabel. Mens jeg fortsatt hadde Valhalla i hus lånte jeg Odin høyttalerkabel i tillegg. I samme butikk.
    (Og jeg er ikke i tvil om at Odin gav et lydmessig løft jeg ikke har opplevd med noen annen kabel.)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Ok så kan jeg forstår at vi langt fra er enige, fint nok.
    Jeg mener ikke det du taler om har en afgørende betydning og heller ikke forklarer det som har betydning for at et anlæg bevæger sig fra det ordinerer til noget hvor gengivelsen for alvor begynder at ligne den originale live-begivenhed
    Hvis du skal ha noe som ligner på live tror jeg du skal lete helt andre steder. Membranareal og effektivitet i høyttalerne er en bra start, og pass for all del på at du bruker noenlunde ukomprimerte innspillinger. Da har du i det minste en sjanse til å gjengi den bassdynamikken som kjennetegner livelyd.

    Det er tankevekkende å la ekte musikere spille i stua fra tid til annen. Jeg har hørt alt fra enslig klarinett og akustisk gitar via trombone og tuba til elektrisk rockeband med fullt trommesett og 4x12 halfstack i lytterommet. Den som innbiller seg at et hvilket som helst stereoanlegg kan "låte som live" bare man bytter kabler har røkt noe helt annet enn Prince mild.

    Mitt DIY-prosjekt om dagen er massive høyttalere med 2x12" + 1x10" pr side og et halvt dusin monoblokker til å drive dem. Men kabler og ledninger blir alminnelig koblingstråd og det jeg ellers har liggende. Det er helt enkelt ikke der slaget står.
    Hehe... du kan få sagt det du, Asbjørn..


    Forøvrig så stemmer dine øvrige antakelser.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Som kortvarig indikerer:
    Abjørn skriver spaltekilometer om ting som har bagatellmessig eller liten betydning, og det som har betydning nevnes så vidt i en bisetning.
    Man får ikke high- end- lyd bare av å ha svære elementer. Hvis ikke resten av anlegget er up to the task, blir lyden ikke så mye bedre enn ved mye billigere høyttalere.
    High- end blir det i hvert fall ikke.

    Ja du kan spille høyt med det rimelige utstyret, og du vil neppe merke særlig "komprimering" når du skrur opp volumet for alvor, men lydmessig vil ikke høyttalerne nærme seg sitt potensiale.
    Kortvarig er en som synes å ha forstått det grunnleggende innen hifi, og gidder prøve forklare det på en pedagogisk måte, enn så lenge (han heter jo kortvarig). Han burde lyttes til.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ok så kan jeg forstår at vi langt fra er enige, fint nok.
    Jeg mener ikke det du taler om har en afgørende betydning og heller ikke forklarer det som har betydning for at et anlæg bevæger sig fra det ordinerer til noget hvor gengivelsen for alvor begynder at ligne den originale live-begivenhed
    Hvis du skal ha noe som ligner på live tror jeg du skal lete helt andre steder. Membranareal og effektivitet i høyttalerne er en bra start, og pass for all del på at du bruker noenlunde ukomprimerte innspillinger. Da har du i det minste en sjanse til å gjengi den bassdynamikken som kjennetegner livelyd.

    Det er tankevekkende å la ekte musikere spille i stua fra tid til annen. Jeg har hørt alt fra enslig klarinett og akustisk gitar via trombone og tuba til elektrisk rockeband med fullt trommesett og 4x12 halfstack i lytterommet. Den som innbiller seg at et hvilket som helst stereoanlegg kan "låte som live" bare man bytter kabler har røkt noe helt annet enn Prince mild.

    Mitt DIY-prosjekt om dagen er massive høyttalere med 2x12" + 1x10" pr side og et halvt dusin monoblokker til å drive dem. Men kabler og ledninger blir alminnelig koblingstråd og det jeg ellers har liggende. Det er helt enkelt ikke der slaget står.
    Hehe... du kan få sagt det du, Asbjørn..


    Forøvrig så stemmer dine øvrige antakelser.
    Nej der skal lidt mere til end at plaster/sætte en masse bashøjtalerer op , faktisk drejer det sig om lige det modsatte, lyden bør ideelt udspringer fra punkt.

    jeg fonemmer at Asbjørn misforstår det jeg siger , det jeg siger er at hans holdning/mening lukker af for optimal fidelyti, det var tilfældet for mig selv i flere år , jeg var jo elektroniktekniker og viste jo alt om strøm og viste nok hvordan det skulle være.,

    jeg har intet sted nævnt at kabler er det eneste som gør forskellen, men kabler er et vigtigt og et afgørende delelement på linje med lydsignaturen i komponenter modstande kondensatorer osv . Derudover kommer naturligvis konstruktions principper og ikke mindst strømforsyninger, plus stelplan.

    Det er alle disse delelementer som samlet give den krop, fyldighed, realisme og nøjagtighed i instrument-gengivelsen som kendetegner live uden at lyden bliver/virker farvet på nogen måde.

    Når denne naturtro lyd er opnået inden selve højtaleren er det ikke er nødvendigt at plaster hele bagvæggen til med bas-enheder for at få "krop og realisme" som det mange gange ses, tit med det resultatet at der er en feeddd.. mur af bas plus et perspektiv som lader meget tilbage af ønske eller slet ikke er der, det er som at hælde en masse fløde i sovsen.

    Det drejer sig om at få lyden så perfekt frem til højtalene som muligt , og derefter at få dirigeret den så upåvirket af rum osv. frem til ørerne og det gør man ikke med et hav bashøjtalerer, (Dead end/Live kan hjælpe her) med LEDE for vores hjerne optimale muligheder for at lave en perfekt illusion af den optagende lyd og ikke mindst perspektivet, således at muligheden for at distancere sig fra at man faktisk sider og lytter på højtalere bliver optimal.

    Lyden bør som sagt ideelt udspringe fra et punkt, hvilket med dagens teknologi ikke er en mulighed, alt dette er eksakt det modsatte af en PA situationen med et hav af højtaler som har til opgave at søger for at alle kan hører noget, sådan er det ikke med stereo desværre, men pladserne ved siden af sweet spot bliver altid bedre af at det som forlader højtaleren er i orden.

    Jeg har nu også selv 2*10" i hver side men det er mest for at opnår et højre lydtryk med den samme bas, jeg har faktisk klaret mig fint med en 10" i hver side i mine ca 30 kvardratmeter , der kan læses om mine prioriteringer og system hvor højtalene nu er stort set er som beskrevet under planlagt i indlægget.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-power-lo-eff-hva-er-best-24.html#post1534802

    Men det er ikke det tråden handler om, det handler om delelementet kabler, kabler som efter min mening er lige så vigtige som alle andre delelementer i anlægget.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Ok så kan jeg forstår at vi langt fra er enige, fint nok.
    Jeg mener ikke det du taler om har en afgørende betydning og heller ikke forklarer det som har betydning for at et anlæg bevæger sig fra det ordinerer til noget hvor gengivelsen for alvor begynder at ligne den originale live-begivenhed
    Hvis du skal ha noe som ligner på live tror jeg du skal lete helt andre steder. Membranareal og effektivitet i høyttalerne er en bra start, og pass for all del på at du bruker noenlunde ukomprimerte innspillinger. Da har du i det minste en sjanse til å gjengi den bassdynamikken som kjennetegner livelyd.

    Det er tankevekkende å la ekte musikere spille i stua fra tid til annen. Jeg har hørt alt fra enslig klarinett og akustisk gitar via trombone og tuba til elektrisk rockeband med fullt trommesett og 4x12 halfstack i lytterommet. Den som innbiller seg at et hvilket som helst stereoanlegg kan "låte som live" bare man bytter kabler har røkt noe helt annet enn Prince mild.

    Mitt DIY-prosjekt om dagen er massive høyttalere med 2x12" + 1x10" pr side og et halvt dusin monoblokker til å drive dem. Men kabler og ledninger blir alminnelig koblingstråd og det jeg ellers har liggende. Det er helt enkelt ikke der slaget står.
    Hehe... du kan få sagt det du, Asbjørn..


    Forøvrig så stemmer dine øvrige antakelser.
    Nej der skal lidt mere til end plaster/sætte en masse bashøjtalerer op , faktisk drejer det sig om lige det modsatte, lyden bør ideelt udspringer fra punkt.

    jeg fonemmer at Asbjørn misforstår det jeg siger , det jeg siger er at hans holdning/mening lukker af for optimal fidelyti, det var tilfældet for mig selv i flere år , jeg var jo elektroniktekniker og viste jo alt om strøm og viste nok hvordan det skulle være.,

    jeg har intet sted nævnt at kabler er det eneste som gør forskellen, men kabler er et vigtigt og et afgørende delelement på linje med lydsignaturen i komponenter modstande kondensatorer osv . Derudover kommer naturligvis konstruktions principper og ikke mindst strømforsyninger, plus stelplan.

    Det er alle disse delelementer som samlet give den krop , realisme og nøjagtighed i instrument-gengivelsen som kendetegner live uden at lyden bliver farvet.

    Når denne naturtro lyd er opnået inden selve højtaleren er det ikke er nødvendigt at plaster hele bagvæggen til med bas-enheder for at få "krop og realisme" som det mange gange ses, tit med det resultatet at der er en feeddd.. mur af bas og et perspektiv som lader meget tilbage af ønske eller slet ikke er der, det er som at hælde en masse fløde i sovsen.

    Det drejer sig om at få lyden så perfekt frem til højtalene som muligt , og derefter at få dirigeret den så upåvirket af rum osv. frem til ørerne og det gør man ikke med et hav bashøjtalerer, (Dead end/Live kan hjælpe her) med LEDE for vores hjerne optimale muligheder for at lave en perfekt illusion af den optagende lyd og ikke mindst perspektivet, således at muligheden for at distancere sig fra at man faktisk sider og lytter på højtalere bliver optimal.

    Lyden bør som sagt ideelt udspringe fra et punkt, hvilket med dagens teknologi ikke er en mulighed, alt dette er eksakt det modsatte af en PA situationen med et hav af højtaler som har til opgave at søger for at alle kan hører noget, sådan er det ikke med stereo desværre, men pladserne ved siden af sweet spot bliver altid bedre af at det som forlader højtaleren er i orden.

    Jeg har nu også selv 2*10" i hver side men det er mest for at opnår et højre lydtryk med den samme bas, jeg har faktisk klaret mig fint med en 10" i hver side , der kan læses om mine prioriteringer og system hvor højtalene nu er stort set er som beskrevet under planlagt i indlægget.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-power-lo-eff-hva-er-best-24.html#post1534802

    Men det er ikke det tråden handler om, det handler om delelementet kabler, kabler som efter min mening er lige så vigtige som alle andre delelementer i anlægget.
    Jaja, dere får holde på. Jeg holder en knapp på Asbjørn. Hadde han enda bare skalert OPP litt..:cool:
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg er forresten også medlem av 10-tommer- klubben.
    Hva det er godt for vet jeg ikke, men Sonus Faber mener nå at ett stort element er bedre enn to mindre, har jeg lest. Noe med at bassen blir mer homogen da, eller noe sånt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg skulle gjerne vært i 10-tommersklubben, det er visst en oppgradering fra 6,5". Har hørt om at det finnes operasjoner for slikt.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg kommer nok til å lage meg en "lav proksimitets" signalkabel uten felles skjerm, engang for å teste dette ut selv.
    En alminnelig coax er vel "lavproksimitet-kabel" så det holder?
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    o.t. ?
    ...
    Nej der skal lidt mere til end at plaster/sætte en masse bashøjtalerer op , faktisk drejer det sig om lige det modsatte, lyden bør ideelt udspringer fra punkt.
    ...
    En 10" HT er omtren en like god punktkilde ved 200 Hz som en 1" er ved 2000 Hz. 1" diskanter brukes imidlertid ofte opp mot 20 000 Hz. 1" som har noe å bestille ved 200 Hz er det ikke mange av.

    For de av oss som er «bekymret» for signaltap så bør HT definitivt være et høyaktuelt tema, da vanlige HT med en følsomhet på 90 dB har en energieffektivitet på om lag 0,1 %. Det er nesten rart det kan låte av dynamikk når 99,9% går bort i varme.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, Sluket, ser poenget. :)

    Har fire tiloversblevne 12" som jeg skal finne på noe med etterhvert, kanskje. I så fall blir det 8x12" + 4x10" tilsammen i hovedhøyttalere og bassystem, og da begynner det kanskje å ligne på noe.

    Det er ganske tankevekkende å regne på "volume velocity" ved forskjellige frekvenser, dvs hvor mye membranareal som skal til for å ha samme evne til å flytte luft ved 20 eller 30 Hz som en alminnelig mellomtone gjør ved 1500 Hz. Jeg mener, nokså oppriktig, at ukomprimert bass er det fremste hørbare signal om at noe er live og ikke hermetikk. Ikke hiphop-bass, men den uanstrengte kvaliteten ved alt fra stortromme (ca 50 Hz) oppover til de laveste strengene på gitaren.

    Bølgelengden ved 20 Hz er forøvrig ca 17 meter, så enhver høyttaler som du greier å få inn i huset er en punktkilde i dypbassen.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Joda, Sluket, ser poenget. :)

    Har fire tiloversblevne 12" som jeg skal finne på noe med etterhvert, kanskje. I så fall blir det 8x12" + 4x10" tilsammen i hovedhøyttalere og bassystem, og da begynner det kanskje å ligne på noe.

    Det er ganske tankevekkende å regne på "volume velocity" ved forskjellige frekvenser, dvs hvor mye membranareal som skal til for å ha samme evne til å flytte luft ved 20 eller 30 Hz som en alminnelig mellomtone gjør ved 1500 Hz.
    Og det er?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.651
    Antall liker
    3.353
    En alminnelig coax er vel "lavproksimitet-kabel" så det holder?
    Den er perfekt på det ja. Er det noen som har testet coax høyttalerkabel? Jeg vil anta at noe av de tykke slangene er coax kabler. Kanskje fort litt upraktisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.559
    Antall liker
    3.094
    Sted
    Oslo
    Volume velocity? Det er rett og slett hvor stort luftvolum høyttaleren kan flytte pr sekund, gitt som membranareal x slaglengde x frekvens. Det er i sin tur relatert til hvilken akustisk effekt høyttaleren gir ved den frekvensen, og dermed også til virkningsgrad og opplevd dynamikk. Se her: http://www.resolutionmag.com/pdfs/SWEETS~1/LOWFRE~1.PDF
    så det veldig tydelig med mine gamle ProAc Studio1. Membranen vr nødvendigvis liten, men slaglengden var fascinerende stor. En fin måte å demonstrere hva lyd er for ungene :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Volume velocity? Det er rett og slett hvor stort luftvolum høyttaleren kan flytte pr sekund, gitt som membranareal x slaglengde x frekvens. Det er i sin tur relatert til hvilken akustisk effekt høyttaleren gir ved den frekvensen, og dermed også til virkningsgrad og opplevd dynamikk. Se her: http://www.resolutionmag.com/pdfs/SWEETS~1/LOWFRE~1.PDF
    Problemet er, Asbjørn, at de som ikke har opplevd dette på kroppen klarer ikke å forestille seg hva det betyr og da er det uinteressant å diskutere. Så kommer muligens et snev av "denial" inn i bildet også, det er enkelt å avvise ting som kanskje ikke er realistisk for ens egen del. Ikke akkurat vitenskapelig, men menneskelig.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Problemet er, Asbjørn, at de som ikke har opplevd dette på kroppen klarer ikke å forestille seg hva det betyr og da er det uinteressant å diskutere. Så kommer muligens et snev av "denial" inn i bildet også, det er enkelt å avvise ting som kanskje ikke er realistisk for ens egen del. Ikke akkurat vitenskapelig, men menneskelig.

    Skulle tro at de aller fleste (alle?) har opplevde en PA rigg av litt størrelse. Å rent intuitivt se litt sammenheng mellom membranareal, nivå og frekvens burde ikke være sååååå vanskelig. Eller....?
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Dersom enkelte bruker PA-anlegg som lydreferanse forstår jeg at vi får forskjellig syn på både det ene og det andre. Inkludert kabler.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Volume velocity? Det er rett og slett hvor stort luftvolum høyttaleren kan flytte pr sekund, gitt som membranareal x slaglengde x frekvens. Det er i sin tur relatert til hvilken akustisk effekt høyttaleren gir ved den frekvensen, og dermed også til virkningsgrad og opplevd dynamikk. Se her: http://www.resolutionmag.com/pdfs/SWEETS~1/LOWFRE~1.PDF


    Problemet er, Asbjørn, at de som ikke har opplevd dette på kroppen klarer ikke å forestille seg hva det betyr og da er det uinteressant å diskutere. Så kommer muligens et snev av "denial" inn i bildet også, det er enkelt å avvise ting som kanskje ikke er realistisk for ens egen del. Ikke akkurat vitenskapelig, men menneskelig.
    Igen præsenterer vi for denne forsimplede forståelse for hvad hi-fi er ,en mase store horn og en masse bashøjtaler, ja ja fint nok til Grøn koncert eller Roskilde hvor 10000 plus skal kunne hører,

    Nej det som giver korrekt klang, dynamik ,timing , detaljer, størrelse og fornemmelse af lydtryk i hi-fi sammenhæng er et samspil mellem de enkelte højttalerenheder i selve højtaleren (mellemtone , diskant og bas) plus højtaleens afrulning i den lave og høje ende.
    Når der ændres i den høje ende ændres den lave ende og vise verse
    Men ikke mindst på elektroniksiden er sammenhængen mellem de enkelte toneområder helt afgørende og det kræver bl.a. strømforsyninger af en størrelsesorden som det ikke er muligt at købe i kommercielt udstyr.



    Jeg var til en demo af Gryphon poseidon, på et enkelt nummer blev der lukket op for volumen så vi kunne hører hvor højt det kunne spille, og jeg kan sige at det var ikke sjovt ret længe ad gangen at spille så ørerne nærmest bløder, ingen gang imponerende , man håbede faktisk bare på at der snart ville bliver skruet ned.
    Ja man fik nærmest lyst til at ligge i fosterstilling foran højtaleren. Eller putte propper i ørerne som man gør til live hvis man står i nærheden af højtalerne og mærker trykket. Undskyld mig er et PA anlægs ydeevne nu blevet referencen for hi-fi, ikke hos mig kan jeg sige.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Problemet er, Asbjørn, at de som ikke har opplevd dette på kroppen klarer ikke å forestille seg hva det betyr og da er det uinteressant å diskutere. Så kommer muligens et snev av "denial" inn i bildet også, det er enkelt å avvise ting som kanskje ikke er realistisk for ens egen del. Ikke akkurat vitenskapelig, men menneskelig.

    Skulle tro at de aller fleste (alle?) har opplevde en PA rigg av litt størrelse. Å rent intuitivt se litt sammenheng mellom membranareal, nivå og frekvens burde ikke være sååååå vanskelig. Eller....?
    Ja, den lettflytende uanstrengte lyden til et godt PA anlegg er en besnærende egenskap...

    Sannelig ikke sikker på hvor mange som egentlig har hørt hva som skjer, eller forstår nivået på til og med AKUSTISKE instrumenter som opererer i bassområdet. Det er jo nok å se på en orkesterstortromme hvor det dæljes løs med en saftig klubbe - så burde en skjønne hvor landet ligger ja. Med en diameter fra 90 cm. og OPPOVER flyttes det store mengder luft selv ved lette anslag. Pauker ligger ikke langt etter, og der går det gjerne raskere for seg også - ytterligere en utfordring for en høyttalers bassystem. Det holder forsåvidt å stå ved siden av et regulært Steinway D konsertflygel når en eller annen leker litt med de nedre tangenter... det brøler ganske så bra hele veien. Med en klangkasse som på det lengste er bortimot to og en halv meter så settes krefter i sving så det holder. Glem så heller ikke at et piano faktisk er et slaginstrument - det er hammere som slår på strenger dersom noen er i tvil. Det hadde vært morsomt en gang og målt energien ved anslag.

    Men la nå ikke disse betraktningene ødelegge kabeldebatten! Sorry for litt OT her nå.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Såååå......Konklusjonen er at kablene må ha akkurat samme dimensjon som de lengste flygelstrengene? Egentlig burde vi hatt en leder pr tangent vil jeg tro.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jeg var til en demo af Gryphon poseidon, på et enkelt nummer blev der lukket op for volumen så vi kunne hører hvor højt det kunne spille, og jeg kan sige at det var ikke sjovt ret længe ad gangen at spille så ørerne nærmest bløder, ingen gang imponerende , man håber faktisk bare der snart vil bliver skruet ned.

    Dette forteller bare om manglene ved Poseidon og bekrefter langt på vei det Asbjørn og Sluket hevder.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.559
    Antall liker
    3.094
    Sted
    Oslo
    Såååå......Konklusjonen er at kablene må ha akkurat samme dimensjon som de lengste flygelstrengene? Egentlig burde vi hatt en leder pr tangent vil jeg tro.
    En mikrofon per streng og separate signalløp for alle sammen frem til høyttalerne. Det blir mye kabelsalg av sånnt.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.559
    Antall liker
    3.094
    Sted
    Oslo
    Nej det som giver korrekt klang, dynamik ,timing , detaljer, størrelse og fornemmelse af lydtryk i hi-fi sammenhæng er et samspil mellem de enkelte højttalerenheder i selve højtaleren (mellemtone , diskant og bas) plus højtaleens afrulning i den lave og høje ende.
    Men alt dette forutsetter jo at membranene klarer å flytte nok luft, raskt nok, og teknisk sett er det lettere å flytte en stor membran en kort avstand enn en liten membran en stor avstand, raskt nok til å gi det trykket og den nøyaktigheten vi krever. Et av problemene med små membraner er ganske enkelt å lage et tilstrekkelig homogent magnetfelt over en lang avstand slik at strømmen klarer å flytte membranen slik den skal, og fort nok.

    I tillegg skal selvsagt alle komponentene samkjøres, lasten fordeles men det gjøres også enklere når det er en nogenlunde lineær sammenheng mellom strømmen du dytter inn og bevegelsen den lager i membranene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dersom enkelte bruker PA-anlegg som lydreferanse forstår jeg at vi får forskjellig syn på både det ene og det andre. Inkludert kabler.
    Prøv en akustisk duett med klarinett og tuba, håndspilt av levende musikere sittende midt mellom høyttalerne i lytterommet, så skjønner du hva jeg mener. Ingen mikrofoner, ingen PA-rigg, bare musikere og instrumenter i samme akustikk som anlegget. Det gir et mer realistisk forhold til hva som kan gjengis og hva som ikke kan det. Et trommesett i stua er en annen grei realitetssjekk, selv om det fort blir mer enn høyt nok til husbruk.

    Et bra PA-anlegg prioriterer andre deler av den virkeligheten enn et typisk hifi-anlegg. Ja takk, begge deler, sier nå jeg. Både den korrekte frekvensgangen fra hifi og det dynamiske trøkket fra PA. Og da er de "riktigste" kablene lange nok til å nå frem, har riktig type kontakt i hver ende, og har tilstrekkelig tverrsnitt og/eller tilstrekkelig skjerming avhengig av om vi snakker om høyttalerkabler eller signalkabler. Det er helt andre ting som avgjør om det låter "live" enn kablene, ihvertfall hvis man sammenligner med virkelig live.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn