Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    jaja..sånn går nå dagan.. :)
    Nå har det vert hevdet i mange mange år at det ikke er forskjell på kabler, men så måtte mange krype til korset da noe vart målt.
    Så nå går det vel noen år til og vi venter på at en kan få noen nye målinger, så de samme kan krype til korset en gang til ? :p
    Hva i alle dager har du røyka???
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Nåja, jeg sitter jo her og hevder hardnakket at det er forskjeller og at det er høyst naturlige grunner til at det blir slik, men det er heller ikke godt nok for enkelte. Det mest fascinerende er den logiske kortslutningen når noen er enig i at den tekniske signaloverføringen sikkert er i orden (dvs at signalet er klin likt på utgang som på inngang), deretter fastslår at enkelte likevel opplever hørbare forskjeller, og så like fullt blir hissige hvis det så mye som antydes at den opplevelsen kan skyldes psykologiske faktorer. Det holder ikke med en prosaisk forklaring, dessverre. Det skal på død og liv være (pseudo)tekniske grunner til enorme forskjeller, helst sånne som er ukjent for all konvensjonell vitenskap og elektroteknikk, slik at de kan rettferdiggjøre priser hinsides både skamvett og folkeskikk. Fascinerende greier, dette.
    Jeg må indrømme at jeg har lidt vanskeligt ved ar finde ud af hvor du står Asbjørn, og da jeg har forstået at du er en slags uofficiel leder af det i kalder målemafiaen her på forummet synes jeg det er vigtigt at få præciseret dit standpunkt.

    For det første er jeg helt enig i at der kan måles forskel på stort set alt hvis der måles nøjagtigt nok, jeg er også enig i at interface til eksempelvis et kablet har en betydning.
    Det som jeg vil hævder er at den målte forskel ikke i alle tilfælde er hverken fyldestgørende eller en rimelig logisk forklaring på de oplevede lydforskelle. Jeg mener at man muligvis må tage noget som kunne kaldes materialelyd med i sine betragtninger, men selv dette kan sikkert måles.

    Jeg nævnte tidligere i tråden http://www.hifisentralen.no/forumet...gste-kabelen-teknisk-sett-51.html#post1694172 et eksembel hvor jeg lavede to helt ens/identiske kabler med den eneste forskel at det ene havde finsølv som leder og det andet havde kobber og som sagt var der markant lydforskel.

    Nu kan man naturligvis hævde at det nok var sølv's bedre ledeevne som gjorde udslaget, så der blev også lavet et eksperiment hvor der blevet taget hensyn til de ca vist nok 7.8% bedre ledeevne for sølv, det ændrede absolut intet på konklusionen, lydsignatur og lydforskel var eksakt den samme som før korrektionen.

    Derfor ser jeg lidt anderledes på en anden typisk påstand som er følgende: kan man ikke hører et objekt når det sættes ind i kæden/anlægget så er objektet transparent, nej her mener jeg man bare har indsat mere af den samme lydsignatur som man i forvejen har i sin kæde.
    Som tidligere nævnt mener jeg "nul fejl teorien" ikke er en mulighed/et valg, og at intet vil være 100% transparent.

    Det kan være meget vanskeligt/nærmest umuligt at hører forskel på om et kabel er lidt længere eller kortere selv om det giver en indiskutabel måleforskel, Derimod er det tit relativt nemt at hører forskel på to helt forskellige kabler, også her kan måles forskelle, Nordost har vist lavet nogle målinger på et tidspunkt.

    Et andet eksembel kunne være overføringskondensatorer som igen kan give en markant lydforskel på trods at det vil være vanskeligt at måle noget af betydning på den samlede lyd, men det vil kunne gøres, og det vil nok være en THD måling som vil give størst udslag, men sagen er at man vil aldrig hører den forskel som kan opleves ved to helt forskellige overføringskondensatorer ved eventuelt at ændre THD den smule som evt. er målt.

    Et tredje eksembel kunne være modstande, her er også lydforskelle som er helt på samme niveau som kabel og kondensator forskelle. Igen vil der sikkert kunne måles små forskelle i støjspektre og THD, og igen mener jeg ikke det er fyldestgørende til at forklarer de markante lydforskelle som kan forekomme.


    Jeg bruger selv forskellige modstande til at tune anlægget ind, hvor mange måske bruger kabler til denne opgave , at bruge modstande er hurtigt , effektivt og billigt, og det er næsten altid muligt at finde balancen i anlægget igen efter eventuelle ændringer.

    Asbjørn eller andre hvad mener i om det ovenstående, mener i det er ren indbildning/placebo og jeg hellere skulle bruge noget kabel fra biltema og nogle standart kondensatorer og metalfilmmodstande osv. Jeg siger med det samme at jeg gider ikke hører noget om blindtest, jeg har et system som til fulde beviser at der er noget om det jeg påstår.

    Det skal også siges at det koster mig meget få penge at eksperimenterer med de ovenstående ting på grund af min selvbygger status, så det er ikke et problem. Og jeg mener heller ikke priser og penge bør være en del af denne diskussion, selv om jeg ved der er meget forstårlig indeklemt forargelse over prisniveauet på visse high-end produkter.

    Og Jeg er helt enig i at der drives meget "plat" på kabel markedet , men det meste foregår på markeds-vilkår og er lovligt, virksomhederne kan jo ikke gøre for at nogen vil give svimlende summer for et kabel som måske koster 1/100 eller mindre af udsalgsprisen at producerer.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes selv jeg er ganske tydelig om hva jeg mener i forskjellige tråder. Kort oppsummert er det noe i retning av dette: Noen ganger kan det være små hørbare forskjeller ved kabelbytte. Det avslører stort sett bare egenskaper ved apparatene i hver ende. Det er enklere og billigere å gjøre anlegget kabelimmunt enn å holde på med stadige kabelbytter i håp om å finne en "match". Da holder det om kablene er lange nok, har bra kontakter av riktig type i hver ende, og har tilstrekkelig tverrsnitt hvis vi snakker om høyttalerkabler. Dette er ikke veldig kompliserte eller mystiske greier.

    Mer her: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html

    At kondensatorer og motstander i komponentene kan ha en hørbar signatur er vel ikke spesielt kontroversielt?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg synes selv jeg er ganske tydelig om hva jeg mener i forskjellige tråder. Kort oppsummert er det noe i retning av dette: Noen ganger kan det være små hørbare forskjeller ved kabelbytte. Det avslører stort sett bare egenskaper ved apparatene i hver ende. Det er enklere og billigere å gjøre anlegget kabelimmunt enn å holde på med stadige kabelbytter i håp om å finne en "match". Da holder det om kablene er lange nok, har bra kontakter av riktig type i hver ende, og har tilstrekkelig tverrsnitt hvis vi snakker om høyttalerkabler. Dette er ikke veldig kompliserte eller mystiske greier.

    Mer her: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
    Ok så kan jeg forstår at vi langt fra er enige, fint nok.
    Jeg mener ikke det du taler om har en afgørende betydning og heller ikke forklarer det som har betydning for at et anlæg bevæger sig fra det ordinerer til noget hvor gengivelsen for alvor begynder at ligne den originale live-begivenhed
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    jaja..sånn går nå dagan.. :)
    Nå har det vert hevdet i mange mange år at det ikke er forskjell på kabler, men så måtte mange krype til korset da noe vart målt.
    Så nå går det vel noen år til og vi venter på at en kan få noen nye målinger, så de samme kan krype til korset en gang til ? :p
    Hva i alle dager har du røyka???
    Prince mild, men har ikke kontroll på hva produsenten putter inni :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok så kan jeg forstår at vi langt fra er enige, fint nok.
    Jeg mener ikke det du taler om har en afgørende betydning og heller ikke forklarer det som har betydning for at et anlæg bevæger sig fra det ordinerer til noget hvor gengivelsen for alvor begynder at ligne den originale live-begivenhed
    Hvis du skal ha noe som ligner på live tror jeg du skal lete helt andre steder. Membranareal og effektivitet i høyttalerne er en bra start, og pass for all del på at du bruker noenlunde ukomprimerte innspillinger. Da har du i det minste en sjanse til å gjengi den bassdynamikken som kjennetegner livelyd.

    Det er tankevekkende å la ekte musikere spille i stua fra tid til annen. Jeg har hørt alt fra enslig klarinett og akustisk gitar via trombone og tuba til elektrisk rockeband med fullt trommesett og 4x12 halfstack i lytterommet. Den som innbiller seg at et hvilket som helst stereoanlegg kan "låte som live" bare man bytter kabler har røkt noe helt annet enn Prince mild.

    Mitt DIY-prosjekt om dagen er massive høyttalere med 2x12" + 1x10" pr side og et halvt dusin monoblokker til å drive dem. Men kabler og ledninger blir alminnelig koblingstråd og det jeg ellers har liggende. Det er helt enkelt ikke der slaget står.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ok så kan jeg forstår at vi langt fra er enige, fint nok.
    Jeg mener ikke det du taler om har en afgørende betydning og heller ikke forklarer det som har betydning for at et anlæg bevæger sig fra det ordinerer til noget hvor gengivelsen for alvor begynder at ligne den originale live-begivenhed
    Hvis du skal ha noe som ligner på live tror jeg du skal lete helt andre steder. Membranareal og effektivitet i høyttalerne er en bra start, og pass for all del på at du bruker noenlunde ukomprimerte innspillinger. Da har du i det minste en sjanse til å gjengi den bassdynamikken som kjennetegner livelyd.

    Det er tankevekkende å la ekte musikere spille i stua fra tid til annen. Jeg har hørt alt fra enslig klarinett og akustisk gitar via trombone og tuba til elektrisk rockeband med fullt trommesett og 4x12 halfstack i lytterommet. Den som innbiller seg at et hvilket som helst stereoanlegg kan "låte som live" bare man bytter kabler har røkt noe helt annet enn Prince mild.

    Mitt DIY-prosjekt om dagen er massive høyttalere med 2x12" + 1x10" pr side og et halvt dusin monoblokker til å drive dem. Men kabler og ledninger blir alminnelig koblingstråd og det jeg ellers har liggende. Det er helt enkelt ikke der slaget står.
    Et mega PA anlegg vil jo og gi "live" følelse, men der syns jeg det mangler kvaliteter, selv om basstrøkk er moro. :)
    Prosjektet ditt virker kjekt da. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forhåpentligvis ikke, men les innlegget jeg svarte på.

    Jeg har lenge vært fascinert av hva som gjør at vi kan gå forbi en dør på gløtt, høre musikk som strømmer ut, og bare vite om den musikken er live eller ikke. Det er noe annet enn den typiske hifiopplevelsen i godstolen hvor alt faller på plass og man føler seg transportert til konsertlokalet. Jeg har ikke svaret, men mener at bass og dynamikk har mye med det å gjøre. Forhåpentligvis gjør det også hifiopplevelsen lettere tilgjengelig når dette er på plass. Den opplevelsen handler i stor grad om en sinnstilstand og "suspension of disbelief", men det skader neppe om selve lyden er noenlunde virkelighetstro også.

    I min verden har kabler minimal betydning. De skal være lange nok og ha riktige kontakter, så er det meste gjort. I tillegg er det noen småting som teoretisk sett kan gi små, hørbare forskjeller under visse betingelser, men det koster ikke mange kronene å gjøre det riktig. Hvis det er sinnstilstanden man er ute etter å manipulere er det mye billigere med en god flaske vin enn de fantasiprisene kabel- og tweakbransjen har lagt seg på.
     

    Mangenot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Innlegg
    72
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Quote:Jeg har ikke svaret, men mener at bass og dynamikk har mye med det å gjøre. Forhåpentligvis gjør det også hifiopplevelsen lettere tilgjengelig når dette er på plass. Den opplevelsen handler i stor grad om en sinnstilstand og "suspension of disbelief", men det skader neppe om selve lyden er noenlunde virkelighetstro også.

    Det handler ikke bare om bass og dynamikk, Asbjörn.Da har du desverre en veldig lang vei igjen å gå. Det handler om att få hele anlegget til å gjenskape alle de forsjellige klangspektra som finnes i stemmer, instrumenter og som finnes i veldig mange inspillinger. Både nye og eldre opptak.
    Jeg har absolutt ikke i mot utstyr som måler bra eller akustiske forberdringer i lytterommet, men det er ikke allt. Et bra anlegg uten allt for mange kompromisser er en veldig bra begynnelse.
    Du kan til og med komme til at enkelte opptak er bedre enn virkeligheten i ditt eget anlegg i din egen stue.
    Om det er kabler som tar deg dit du vil, så hvorfor ikke?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men min erfaring er at kabler ikke tar meg noe som helst sted, annet enn mot en tom lommebok. Har prøvd.

    Klart de andre tingene du nevner også har betydning. Jeg har også opplevd å være på konsert, komme hjem og sette på et live-opptak med samme artist, og få mye bedre lyd i stua enn det var på konserten. Da handler det om oppløsning, detaljrikdom og tonal balanse. En hørselsskadd lydmann som tror alle trenger like mye diskantboost som han selv er styggedom. :)

    Jeg mener at de tingene du nevner er forholdsvis enkle å få til. Det handler om fravær av forvrengning, evt ørevennlig karakter på den forvrengningen som tross alt finnes, og korrekt frekvensgang, ikke nødvendigvis flat. Det er ikke så veldig vanskelig å levere i stue-format, men det blir lett for mye mikro og for lite makro. Detaljene er der, emosjon og rockefot er kanskje litt fraværende. Låter himmelsk på en jazztrio med næropptak av vokalisten, ikke fullt så bra på svett rock og store klassiske formater. Utenfor hornlauget vil veldig mange stereoanlegg havne der. Da må det tyngre skyts til, og hver krone som blir brukt på "bedre" kabler er en krone som ikke blir brukt på ting som virkelig gjør en forskjell.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    En teknisk veldig riktig høyttalerkabel ligger for salg på torget akkurat nå:)
     

    Mangenot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Innlegg
    72
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Jeg prater ikke bare om konsertlyd fra PA med halvdöv lydmann. Den lyden er sikkert veldig enkel å få til.
    Jeg mener akustiske opptak med akustiske instrument, som ett stort symfoniorkester. Min egen referanse er Stravinsky "le sacre du printemps" med Michael Tilson Thomas og San Fransisco symphony (RCA red seal). En studie i dynamikk og en makalös tydlighet med ypperste gjengivelse av alle instrumenter.
    Dette er ett stykke musikk som er svärt vanskelig å få til på konsert med alle instumenter i tidvis tykk orkestrering, men det fungerer veldig bra på godt anlegg.
    Den siste puslebiten for å få till dette kan godt väre en god signalkabel.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg prater ikke bare om konsertlyd fra PA med halvdöv lydmann. Den lyden er sikkert veldig enkel å få til.
    Jeg mener akustiske opptak med akustiske instrument, som ett stort symfoniorkester. Min egen referanse er Stravinsky "le sacre du printemps" med Michael Tilson Thomas og San Fransisco symphony (RCA red seal). En studie i dynamikk og en makalös tydlighet med ypperste gjengivelse av alle instrumenter.
    Dette er ett stykke musikk som er svärt vanskelig å få til på konsert med alle instumenter i tidvis tykk orkestrering, men det fungerer veldig bra på godt anlegg.
    Den siste puslebiten for å få till dette kan godt väre en god signalkabel.
    Tøft stykke :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig, det røsker. Men det handler også om voldsom dynamikk og fullt frekvensspenn, så det krever krefter og headroom i alle ledd. Først når det er på plass kan vi diskutere hva den siste fintuningen består i. For meg er det mye mer forutsigbart og kosteffektivt å bruke digital høyttalerkorreksjon for å få alt til å spille flatt i frekvens og fase, gjøre enkle akustiske tiltak og romkorreksjon for å temme rommet, og til sist fintune med litt eq etter smak og behag. Da kan man også kompensere for f eks litt hissig topp på enkelte innspillinger uten å måtte dra ut og plugge inn forskjellige kabler for hver innspilling man setter på. Ikke at det ville gjort noen nevneverdig forskjell uansett. :)
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    At kondensatorer og motstander i komponentene kan ha en hørbar signatur er vel ikke spesielt kontroversielt?
    Nej jeg mener ikke det er mere mere kontroversielt end at der lydforskelle/lydsignatur af samme størrelsesorden eller mere for kabler, man kan så vælge at handle på det eller lade være, som man også kan i forbindelse med kondensatorer og modstande og andre passive komponenter som stik , bøsninger, print, osv.

    Jeg har selv valgt at handle/tage hensyn til alle passive komponenter.

    Og resultatet af det er ikke kun EQ . Det drejer sig om at instrument-gengivelsen i alle aspekter bliver bedre og mere rigtig instrumenter for den rigtige fyldighed , struktur, dynamik, timing og størrelse, samtidig med at anlægget i endnu større grad bliver i stand til detektere forskelle. plus de perspektiviske forhold forbedres kraftigt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi har tydeligvis helt ulik erfaring med dette. Min erfaring med kabelmekking er at jeg måtte virkelig anstrenge meg for å kunne lage en RCA signalkabel som var så fordømmade dårlig at den begynte å degradere lyden i hørbare mengder. Tre meter med neoprenisolert mikrofonkabel i stedet for de vanlig 75 cm med normal signalkabel gjorde at plasseringen av instrumenter begynte å bli litt mindre presis. Alle andre signalkabler låter likt hos meg, og jeg har prøvd ganske mange i prisklassene fra 10 kr til 10000 kr, ca. Og kom ikke med den vanlige om "for dårlig anlegg til å kunne detektere forskjell". :)

    Vi kan godt være enige om at vi er uenige, tror jeg.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ja vi er i sandhed uenige Asbjørn, og jeg forstår dig stadigvæk ikke, og jeg kan på ingen måde sætte mig ind hvordan du kan mene at komponenter som modstande og kondensatorer kan have lydsignatur. men kabler kan åbenbart ikke.

    Ser vi på equivalente af de passive komponenter kabel og modstand er det den samme surdej af ikke perfekte fejl-komponenter
    Først et kabel:


    Vis vedlegget 225709

    Modstand:

    Vis vedlegget 225710

    Forudsætter vi at de ekstremme kabel og elektriske situationer som du beskriver i din tråd ikke er tilstede, for her er jeg faktisk enig det kan give hørbare effekter, jeg udnytter det selv et sted til at lave et simpelt filter med.

    Er de ekstremme situationer ikke tilstede så mener du ikke der er lydforskel på kabler?, derimod mener du godt at du kan skifte en 100 ohms ud med en anden 100 ohms modstand og dermed for en lydforskel/ en lydsignatur for de to forskellige modstande?

    Har jeg forstået dette rigtigt?, hvis jeg har, så er vi ikke kun uenige men jeg vil næsten antyde at du ikke taler sandt, Hvis man ikke vidste bedre kunne man næsten tro at du har lagt så meget Prestige i dit synspunkt her på Sentralen at der ingen vej er tilbage mere.

    Jeg ville ønske at jeg kunne demonstrerer forskellen på en terminering af en modstand med henholdsvis kobber eller sølv tråd for dig lige nu.

    Jeg har termineret Audionote tantal modstande om på grund af endekapperne er magnetiske (kan også høres).

    tantal.PNG


    Dårligt foto , men det er en afskrællet Audionote Tantal-modstand hvor jeg som sagt har prøvet at teminere med både kobber og sølv, iøvrigt med en forudsigelig lydforskel, det samme gør sig naturligvis gældende med sølv vs kobber kabler.
    Det for iøvrigt en til at tænke at muligheden for at få nogle diode, batteri, effekter eller lignede når man gå fra det ene ledemateriale til et andet også kan have en effekt.


    Ps Jeg håber ikke at du bygger dit synspunkt udelukkende på dit eget system og dine egne ører, jeg ville aldrig selv være så skråsikker som du hvis jeg kun havde den erfaring.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er 100 ohm vs 0,001 ohm. Egenlyden av en motstand (støyen) er proporsjonal med verdien i ohm. Den ekstra forvrengningen fra en motstand er proporsjonal med spenningsfallet over den. I en kabel er det spenningsfallet knøttlite, og andreordenseffektene tilsvarende små. I inngangen på en forsterker er det gjerne motstander på både 1000 ohm og 47000 ohm, og all støy og forvrengning derfra forsterkes opp i påfølgende trinn. Der ville jeg tenkt meg nøye om på hvilke motstandstyper jeg bruker, ja.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Resistor#Electrical_and_thermal_noise
    http://www.geofex.com/article_folders/carbon_comp/carboncomp.htm

    Samme med kondensatorer. I et delefilter har vi komponenter på noen uF eller mF, mens i en kabel er det picofarad. Hørbare forskjeller mellom polypropylen og polyeten-kondensatorer i et delefilter innebærer ikke hørbar forskjell mellom PP og PE-isolasjon i en kabel. Prinsippet er det samme, men tallverdiene er forsvinnende mye mindre. Det er en faktor på nesten en milliard i forskjell, altså ca 180 dB lavere enn i en delefilterkondensator - som allerede ligger såpass lavt i forvrengning at det kan diskuteres om det er hørbare forskjeller mellom ulike typer.
    http://sound.westhost.com/articles/capacitors.htm#2.3
    http://www.renardson-audio.com/capdist.html

    Derfor blir forskjellene mellom kabler stort sett en teoretisk øvelse, noen ganger målbare, men sjelden hørbare. Gjør gjerne et lite overslag selv på hvor store disse effektene kan tenkes å være med typiske RCL-verdier for kabler.

    Jeg holder forøvrig på å samle sammen deler til noen minimalistiske forsterkere. Det ligger både Vishay-motstander og Black Gate-kondensatorer i den boksen. Vet ikke om det gjør noen forskjell i dette tilfellet, men vil gjerne finne ut. Kabelteorier er jeg ferdig med å teste ut, takk.

    Les gjerne kabeltråden jeg har linket til flere ganger, hvor jeg går gjennom dette i ganske stor detalj.
     
    Sist redigert:
    M

    mfufu

    Gjest
    Vet ikke om dette er riktige tråden og spørre men, prøver uansett.

    Noen som har målt induktans på vdh høyttaler kabler med carbon skjerming osv? Det står ikke oppgitt på hjemmesidene deres, det hender det står oppgitt pr meter på andre kabler. Er det "dårlige" verdier på det kanskje? Jeg tenker spesifikt på cs-122 eller the teatrack, jeg lurer nemlig på om det kan være verdt og teste 4 stk ledere pr kontakt for og få 4x3mm2. Noen som har tro på det, eller er det bortkastet eksperimentering? Er jo ikke veldig dyr kabel, men litt kroner blir det jo hvis en gjør det på den måten så kjedelig hvis det blir "helgalt" :)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    En sak fra VG i dag (om CERN):

    Her gjenskapes universets begynnelse - VG Nett om Vitenskap og forskning


    Her snakker de om hvordan de har penger i overflod til å kjøpe kabler:

    "Hele CERN har ikke større budsjett enn et norsk sykehus, og anlegget er avhengig av frivillig innsats for å gå rundt."

    Og så mye som disse vet, så kan de jo hjelpe oss å forske litt på audiokabler:

    "Vi skjønner fremdeles ikke materie, vi forstår ikke protoner, vi har ikke anelse. Vi vet ikke størrelsen og vi vet ikke massen og dette er en måte å nærme oss disse spørsmålene på, sier professoren."
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alternativt kan de si: nå vet vi alt så all videre støtte er unødvendig. Cern prosjektet kan bare legges ned :)


    kanskje alle svarene hadde vært der om kablene var i langkrystalinsk 99.99% sølv?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    LHC er anslått å koste omkring 7,5 mrd. EURO, eller rundtomregnet 60 mrd. kr. Dersom eksotiske hifikabler hadde noe der å bidra med, så tipper jeg det ikke hadde tatt lang tid å bla opp noen hundre mill. kr ekstra. En hfikabelprodusent som kunne slå seg på brystet med CERN & LHC ville også få betydelig gratisreklame og store nye markedsmuligheter både til HiFi og på andre områder.

    Large Hadron Collider - Wikipedia, the free encyclopedia

    mvh
    KJ
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Forskjellen er 100 ohm vs 0,001 ohm. Egenlyden av en motstand (støyen) er proporsjonal med verdien i ohm. Den ekstra forvrengningen fra en motstand er proporsjonal med spenningsfallet over den. I en kabel er det spenningsfallet knøttlite, og andreordenseffektene tilsvarende små. I inngangen på en forsterker er det gjerne motstander på både 1000 ohm og 47000 ohm, og all støy og forvrengning derfra forsterkes opp i påfølgende trinn. Der ville jeg tenkt meg nøye om på hvilke motstandstyper jeg bruker, ja.
    Resistor - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://www.geofex.com/article_folders/carbon_comp/carboncomp.htm

    Samme med kondensatorer. I et delefilter har vi komponenter på noen uF eller mF, mens i en kabel er det picofarad. Hørbare forskjeller mellom polypropylen og polyeten-kondensatorer i et delefilter innebærer ikke hørbar forskjell mellom PP og PE-isolasjon i en kabel. Prinsippet er det samme, men tallverdiene er forsvinnende mye mindre. Det er en faktor på nesten en milliard i forskjell, altså ca 180 dB lavere enn i en delefilterkondensator - som allerede ligger såpass lavt i forvrengning at det kan diskuteres om det er hørbare forskjeller mellom ulike typer.
    Capacitor Characteristics
    Capacitor Distortion

    Derfor blir forskjellene mellom kabler stort sett en teoretisk øvelse, noen ganger målbare, men sjelden hørbare. Gjør gjerne et lite overslag selv på hvor store disse effektene kan tenkes å være med typiske RCL-verdier for kabler.

    Jeg holder forøvrig på å samle sammen deler til noen minimalistiske forsterkere. Det ligger både Vishay-motstander og Black Gate-kondensatorer i den boksen. Vet ikke om det gjør noen forskjell i dette tilfellet, men vil gjerne finne ut. Kabelteorier er jeg ferdig med å teste ut, takk.

    Les gjerne kabeltråden jeg har linket til flere ganger, hvor jeg går gjennom dette i ganske stor detalj.
    Jeg kan forstår det er vigtigt for dig at det du kan læse i databladet at der er sandsynlighed for at opleve en hørbar forskel, for at du i praksis faktisk kan hører en forskel. Er du ikke tilfreds med de måle-mæsige såvel som datablad-mæssige resultater så kan du ikke høre nogen forskel. Det er vist det man godt kunne kalde bias.

    For mit eget vedkommende har jeg har lyttet fordomsfrit og undret mig over de forskelle jeg kunne hører, og forskellene var af ca samme størrelsesorden for alle passive komponenter såvel som kabler, uanset deres værdi og data , derefter har jeg forsøgt at finde en sammenhæng med data. Altså eksperimentet hypotesen først og derefter "forskning".

    Hvad angår THD vil jeg godt erkende at ud fra data er der større sandsynlighed for at der er forskel på modstande og kondensatorer end der er på kabler, men trække vi det ekstremme tilfælde Carbon Comp modstanden ud af regnskabet så ligger vi trådsalt nede omkring -100 til 140 db i THD, det samme gør sig gældende ved kondensatorer.

    Igen bør det det ekstremme tilfælde keramiske kondensatorer trækkes ud , keramiske kondensatorer høre ingen stede hjemme i audio-sammenhæng, man bør holde sig til folie-kondensatorer, ved kondensatorer er det hovedsagligt valg af kildeimpedans og overgangsfrekvens som giver store målemæsige forskelle og såmænd også hørbare.

    Et citat fra et af dine link hvor der måles THD på kondensatorer:

    The results were somewhat disappointing, I could identify no significant difference between the 2u2 types, I had hoped for at least some minor effect, but I did confirm my expectation that just using a higher value 10u type, even a supposedly inferior type, was the only change to make a dramatic improvement.

    Og dit andet link til Rod Elliott, jeg beklager den mand kan jeg ikke tage alvorligt når det drejer sig om hi-fi, men han er sikkert en dygtig elektronik-mand, så har du ydeligere et link hvor man prøver at fremprovokerer forvrængning, opnår det resultat man ønsker på en urealistisk måde, lidt på samme måde som du selv praktiserer i din tråd.

    Jeg vil hellere anbefale dette link Pro Audio Design Forum • View topic - Cyril Bateman Capacitor Sound Archive ,og nej jeg gider ikke læse din tråd mere end jeg har gjort i forvejen, som sagt har jeg selv lavet det samme for 8-10 år siden.

    Nu startede jeg med at sige 100 ohm i mit oplæg men vi kunne også sige 1 ohm eller mindre så skulle støj være udelukket der kan regnes på det her Thermal noise of resistor - Calculator | Audio PerfectionAudio Perfection spændingsvariationer bliver også minimale, men modstanden bevarer alligevel sin lydsignatur ifølge mine eksperimenter, det samme gør sig gældende med kondensatorer, man kan parallel forbinde en kondensator i pF området med en stor kondensator , den lille kondensators lydsignatur slår alligevel kraftigt igennem væsentligt mere end man ville forventer ved at ændre en kondensator fra 2.2uF til 2.2001 uF. Lydsignaturen slå også igennem når en modstand bruges som bleeder modstand i strømforsygning (her har jeg af og til brugt Carbon Comp , støj afkobles, ingen spændingsvariation). Lydsignatur bevares også når kondensatorer bruges som afkobling. Lydsignaturen bevares også når kabler bruges i strømforsygning, eller som netledning. Sådan oplever jeg det.

    Det virker som om værdier på komponenter og størrelsesforhold på fejl umiddelbart ikke er proprationelt/forudsigeligt/hænger sammen med det hørte set i forhold til data, en lille ændring datamæssigt kan give en stor hørbar forskel , en stor forskel datamæsigt kan give en lille hørbar forskel.

    Umiddelbart for mig virker det som om det er de materialer/(materialelyd) som komponenterne er lavet af som giver den afgørende lydsignatur, i et samspil med de elektriske data , og muligvis er det en og samme ting når det hele falde på plads.
    Men audio branchen har jo ikke forskningsmidler i stil med CERN , og CERN er desværre nok ikke interesseret i hi-fi så vi kan nok ikke forvente hjælp fra den kant.

    Det kunne jo også være interessant hvis der blev skiftet en modstand af anstændig kvalitet med en anden af tilsvarende kvalitet i et apparat og man derefter målte THD og støj osv igen.

    Og om du så ud fra de målte forskelle Asbjørn stadigvæk mente at det gav et solidt grundlag for en hørbar forskel, det er jeg ikke så sikker på , igen bør det ekstremme tilfælde hvor der er tale om en modstand i en indgang som er efterfulgt af kraftig forstærkning fravælges det kunne eventuelt være en indgang på en RIAA , her er vi sikkert enige om at der er en rimelig forklaring på en eventuel forskel. om ikke andet på støjen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men jeg minner nok en gang om hvordan jeg har kommet til de synspunktene jeg har: Jeg begynte med den vanlige kabelruletten for å prøve å vri lyden litt i "riktig" retning, ofte ut fra anbefalinger på nett og i blader. Du vet, gjør slik-og-sånn for å redusere "hardhet i mellomtonen". Så jeg prøvde mye rart, alt fra DIY til dyre, høyt oppskrytte kabler, sammen med ulike forsterkere og høyttalere. Rhodium-belagte Furutech-kontakter og det hele. På det verste hadde jeg altfor mye penger i kabler.

    Etter hvert la jeg merke til et mønster: Kablene gjorde minimal eller ingen forskjell. Så jeg begynte å lese meg opp på teorien bak. Joda, jeg leste pseudo-teoriene fra kabelpusherne også, men mest lærebøkene i standard elektronikk og materialteknologi. Kabelpushernes teorier sprikte i alle retninger og hevdet tildels stikk motsatte synspunkter, så det var umulig å få noe fornuft utav det. Det interessante var at konvensjonell elektronikk derimot stemte utmerket godt overens med mine erfaringer. Det var ingen forskjell å høre fordi det ikke var noen forskjell å høre. Jeg gjorde også noen ganske grundige lytteforsøk, riktignok ikke blindtester, men grundige A/B-tester på forskjellige typer kabler. Det var fortsatt ingen forskjell å høre, selv ikke der jeg selv hadde lagt mye flid i å lage "optimale" kabler. I utgangspunktet forventet jeg å høre forskjell, spørsmålet var bare hvor gode eller dårlige kablene måtte være før det ble hørbare forskjeller. Stort sett låt det klin likt så lenge det i det hele tatt gikk strøm gjennom kabelen. De dyre kablene og DIY-kablene låter eksakt likt som nesten alle andre kabler.

    Edit: write-up av et slikt forsøk her: http://www.hifisentralen.no/forumet...9326-mad-science-stereo-i-seks-kanaler-5.html

    Gitt den erfaringen og at dette stemmer helt utmerket med 150 år av elektroteknikk, så står jeg ganske hardt på det synspunktet, ja. Dette er ganske dyrekjøpt erfaring. Jeg velger å dele den erfaringen med andre. Om du vil høre på meg eller ikke er derimot ditt problem. Om du velger å fortsette med å kaste bort tid og penger på noe som i virkeligheten gjør minimal til ingen forskjell er opp til deg.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Gitt den erfaringen og at dette stemmer helt utmerket med 150 år av elektroteknikk, så står jeg ganske hardt på det synspunktet, ja. Dette er ganske dyrekjøpt erfaring. Jeg velger å dele den erfaringen med andre.Om du vil høre på meg eller ikke er derimot ditt problem. Om du velger å fortsette med å kaste bort tid og penger på noe som i virkeligheten gjør minimal til ingen forskjell er opp til deg.
    Det koster stort set intet for mit vedkommende, kun arbejde da jeg selv laver mine kabler, og jeg ville ikke lave det arbejde hvis det var formålsløst, men man fornemmer mere og mere hvor du har ondt, og kæphesten skal lige nævnes/luftes hver eneste gang , og du er jo bestemt ikke den eneste, som jeg sagde tidligere jeg synes vi skal holde penge ude af denne diskussion, for her er vi enige, der er megen plat fup og tekno bla bla i kabel-branchen.

    Men jeg kan give dig et eksembel på at det er mere end sandsynligt at der er forskel på kabler, endog betydelige forskelle, her ved en shoot out test som jeg selv deltog i http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-hjernen-eller-gulla-rene-3.html#post701602 nederst i indlægget, og så kan du tror på det eller lade være. Du må også gerne tror at vi alle er nogle stakkels fortabte sjæle som bare bilder os en masse ind.
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.134
    Sted
    Oslo
    En sak fra VG i dag (om CERN):

    Her gjenskapes universets begynnelse - VG Nett om Vitenskap og forskning


    Her snakker de om hvordan de har penger i overflod til å kjøpe kabler:

    "Hele CERN har ikke større budsjett enn et norsk sykehus, og anlegget er avhengig av frivillig innsats for å gå rundt."

    Og så mye som disse vet, så kan de jo hjelpe oss å forske litt på audiokabler:

    "Vi skjønner fremdeles ikke materie, vi forstår ikke protoner, vi har ikke anelse. Vi vet ikke størrelsen og vi vet ikke massen og dette er en måte å nærme oss disse spørsmålene på, sier professoren."
    Artig når en motstander av objektive målinger forsøker å støtte seg til uttalelser fra noen av verdens fremste eksperter på objektive målinger :cool:
     
    M

    mfufu

    Gjest
    klippe klippe...
    til dyre, høyt oppskrytte kabler,
    ....klippe klippe
    Har samme erfaring hjemme i stuen nå, tester ett par kabler nå hjemme i stuen til den nette sum av kr 5500,- for 2x2 meter, er ca 2mm2 dim på dem. Sammenligner med de jeg har til 90kr/meter (in-akustik) på 6mm2. Har brukt mye penger på hifi her også, og hadde de dyre kablene vært bedre så hadde jeg ikke stått tilbake for og bruke noen ekstra tusenlapper på det, men... de er dårligere, de blir returnert pent og pyntelig til bake til butikk :)

    Trodde ærlig talt de dyre ville være bedre (naiv som jeg er), men glad jeg fikk prøve uten og handle. Ble en erfaring rikere :) Vet det kanskje er feil og sammenligne tynne og "fete" kabler, men dog, PRISEN DA FOLKENS, for og få dårligere lyd!!? Er det mulig??

    Og ble derfor giret på og teste enda fetere kabler, fremdeles til en rimelig penge.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Joda, men jeg minner nok en gang om hvordan jeg har kommet til de synspunktene jeg har: Jeg begynte med den vanlige kabelruletten for å prøve å vri lyden litt i "riktig" retning, ofte ut fra anbefalinger på nett og i blader. Du vet, gjør slik-og-sånn for å redusere "hardhet i mellomtonen". Så jeg prøvde mye rart, alt fra DIY til dyre, høyt oppskrytte kabler, sammen med ulike forsterkere og høyttalere. Rhodium-belagte Furutech-kontakter og det hele. På det verste hadde jeg altfor mye penger i kabler.

    Etter hvert la jeg merke til et mønster: Kablene gjorde minimal eller ingen forskjell.
    Jeg forstår umiddelbart at du har draget dine konklusioner stort set kun på eget anlæg og med egne ører , jeg mener det er helt afgørende for at få et pålideligt resultat/konklusion at man er i en form for gruppe hvor flere ører og anlæg har kunnet bekræfte eller afkræfte resultaterne.
    Jeg synes det er meget modigt , måske endda lidt dumt at være så skråsikker som du, hvis din rigide påstand hviler på et så spinkelt og mangelfuldt grundlag.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Har samme erfaring hjemme i stuen nå, tester ett par kabler nå hjemme i stuen til den nette sum av kr 5500,- for 2x2 meter, er ca 2mm2 dim på dem. Sammenligner med de jeg har til 90kr/meter (in-akustik) på 6mm2.
    Sjølsagt hører du forskjell;) Du sammenligner jo to kabler der en ene har 3 ganger større tverrsnitt en den andre.
    Tverrsnittet på ht-kabler er etter min erfaring det som står for 90% av evt. lydforskjell på kabler. De resterende 10% står kvaliteten på termineringen for.
    Av den årsak har jeg "safet" med 20mm² til bass og 12mm² til mellomtone/diskant.

    Har en prøvd slike heftige tverrsnitt, ser en seg aldri tilbake:)
    Men med dagens kobberpriser, så koster det!

    mvh
    larkuz

    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    En sak fra VG i dag (om CERN):

    Her gjenskapes universets begynnelse - VG Nett om Vitenskap og forskning


    Her snakker de om hvordan de har penger i overflod til å kjøpe kabler:

    "Hele CERN har ikke større budsjett enn et norsk sykehus, og anlegget er avhengig av frivillig innsats for å gå rundt."

    Og så mye som disse vet, så kan de jo hjelpe oss å forske litt på audiokabler:

    "Vi skjønner fremdeles ikke materie, vi forstår ikke protoner, vi har ikke anelse. Vi vet ikke størrelsen og vi vet ikke massen og dette er en måte å nærme oss disse spørsmålene på, sier professoren."
    Det er rart ingen hifikabel-produsent har dratt nedover til Geneve og vist dem hvordan ting egentlig henger sammen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.676
    Antall liker
    3.375
    Cern ja, var det ikke de som publiserte opplysninger om en partikkel som var raskere enn lyset. Grunnen var i alle fall en løs kontakt i en kabel. Kanskje de skulle vurdere sine leverandører?? Hehe....


    When asked before the glitch was discovered if he believed the neutrinos really did get to the Apennine Mountains so fast, he said he had his doubts, “because nothing in Italy arrives ahead of time.”


     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Da jeg var der klagde de over PCer som ikke funket, det er ikke noe annerledes enn andre steder. CERN er en stor organisasjon som huser alt fra Nobelprisvinnere til sommerstudenter, men hvis men skal få noe gehør for kabellyrikken til hifi-bransjen bør man nok først og fremst snakke med (til) kantinefolka eller vaskekjerringene, og i hvert fall ikke forskerne som har litt peiling.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Cern ja, var det ikke de som publiserte opplysninger om en partikkel som var raskere enn lyset. Grunnen var i alle fall en løs kontakt i en kabel. Kanskje de skulle vurdere sine leverandører?? Hehe....


    When asked before the glitch was discovered if he believed the neutrinos really did get to the Apennine Mountains so fast, he said he had his doubts, “because nothing in Italy arrives ahead of time.”
    .


    Ja men det lykkedes trådsalt til sidst for CERN efter et par forsøg at opdage Higgs-partikelen med stor sikkerhed.

    På trods af Holger Bech Nielsen teori/forudsigelse:


    Så måske er det en god ide at tage kontakt til CERN og bede om hjælp til det optimale kabel.


    Her er en anden video som jeg faldt over. som på et eller andet niveau godt kunne have noget at gøre med det vi diskuterer i denne tråd.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn