Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus

    Gjest
    Denne tråden er temmelig "off topic" nå. Diskusjonen om en høyttalers evne til å flytte luft hører vel hjemme i egen tråd.
    (Selv om Asbjørn er litt "on topic" igjen i sitt siste innlegg) :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.134
    Sted
    Oslo
    Denne tråden er temmelig "off topic" nå. Diskusjonen om en høyttalers evne til å flytte luft hører vel hjemme i egen tråd.
    (Selv om Asbjørn er litt "on topic" igjen i sitt siste innlegg) :)
    Hehe, men når man tenker på hvor vanskelig det er å flytte luft på riktig måte setter det jo kabeldillet litt i perspektiv. Ingen tvil hva man bør konsentrere pengebruken på.
     

    Auuu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2012
    Innlegg
    144
    Antall liker
    42
    Sitter nå å spiller musikk,Carlos Santana.
    Kilden er en Htc mobil ,,,som spiller fra spotify via hodetelefonutgangen ,,,gjennom elkjøp kjøpt Belkin minijack/rca kabel ,,,til en rimelig men god Marantz PM 5004 forsterker,,,videre gjennom 3m VanDen Huul kabler til 130 kr.meteren,,,til et par rimelige Usher S-520 høyttalere og det låter FANTASTISK bra synest jeg. Så enkelt er det for meg:p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det er helt andre ting som avgjør om det låter "live" enn kablene, ihvertfall hvis man sammenligner med virkelig live.
    En realitetssjekk for deg kunne jo vært om du en gang hadde skaffet deg et ordentlig high- end- anlegg, men det har du jo aldri hatt? (Holder eventuelt ditt nåværende prosjekt utenom.)
    Du sier du har prøvd kabler opp til 10 000, og at du på det verste hadde 40% av anlegg- prisen i kabler. Hadde du 3 signalkabel- par og en høyttalerkabel til 10 000 (høyt anslått) blir det 40 000. Da vil anlegget uten kablene koste 60 000. Hva er det for noe high- end- anlegg? Høyttalere til 30 000 og komponenter i 10 000-kr- klassen? Og dette var kanskje en del år siden også? (Ting blir stort sett både bedre og billigere med tiden.) Og dette anlegget baserer du din viten på?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt andre ting som avgjør om det låter "live" enn kablene, ihvertfall hvis man sammenligner med virkelig live.
    En realitetssjekk for deg kunne jo vært om du en gang hadde skaffet deg et ordentlig high- end- anlegg, men det har du jo aldri hatt? (Holder eventuelt ditt nåværende prosjekt utenom.)
    Du sier du har prøvd kabler opp til 10 000, og at du på det verste hadde 40% av anlegg- prisen i kabler. Hadde du 3 signalkabel- par og en høyttalerkabel til 10 000 (høyt anslått) blir det 40 000. Da vil anlegget uten kablene koste 60 000. Hva er det for noe high- end- anlegg? Høyttalere til 30 000 og komponenter i 10 000-kr- klassen? Og dette var kanskje en del år siden også? (Ting blir stort sett både bedre og billigere med tiden.) Og dette anlegget baserer du din viten på?
    Noen dager overgår du deg selv. Det regnestykket ditt er nok ikke helt riktig, nei. Komponentene du refererer til er en Michell Gyrodec platespiller med Mørch DP-6 arm og forskjellige Ortofon MC-pickuper, Electrocompaniet ECP-1 RIAA, EMC-1/EMC-1UP CD-spiller, EC4.7/4.8 preamp og AW180M monoblokker. Høyttalerne var (og er) dynaBels utmerkede Euforia med Seas Excel og Peerless Revelator elementer. Høyttalerne og platespilleren står der fortsatt, mens resten av elektronikken har blitt skiftet ut senere. Du må gjerne slå opp listepriser for meg hvis du gidder, og så legge på 40 % på toppen av det, men jeg mener jo fortsatt at prisen ikke er spesielt viktig som kvalitetsindikator. Jeg betaler heller ikke full pris for ting hvis jeg kan unngå det. I min verden låter ting eksakt like bra om de blir kjøpt med rabatt.

    High-end, tja, platespilleren sto ihvertfall i OHC's highend-rom da jeg kjøpte den og EC lister fortsatt opp disse komponentene under overskriften "High End" på websiden. You be the judge.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Det skal finnes et bilde av Kule-Trygve sitt kvalitets High End Reference-oppsett som han baserer sin "viten" på i en eller annen tråd her på hfs. Noen som klarer å finne det bildet?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jepp!
    Edit: Ved nærmere ettersyn; nei. Mener at det var noen Edge-greier og noen blå kabler også på bildet.......................
    Edit2: Her er det

    trygve.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden vi tydeligvis er i "min er større enn din"-modus henger jeg på et bilde fra soundcheck i stua hos meg. PA-kassene på stang var mest til pynt. Vokalmikkene gikk i stedet via miksepulten til en ledig analog inngang på DEQX'en slik at anlegget fikk agere back-line. Bildet ble tatt rett før taket falt ned...



    Neida, det ble ikke varige skader hverken på folk eller hus. Selv potteplantene overlevde.

    (Edit: Off topic, dette? Det er ledninger overalt på bildet.)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    [QUOTEOg da er de "riktigste" kablene lange nok til å nå frem, har riktig type kontakt i hver ende, og har tilstrekkelig tverrsnitt og/eller tilstrekkelig skjerming avhengig av om vi snakker om høyttalerkabler eller signalkabler.][/QUOTE]

    ;)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Har ingen ting å si, vettu, bare prislappen har mange nok nuller. Da blir det kremlyd uansett. ;)
    Ja, er det ikke fantastisk hva slike nuller kan utrette?
    Når man samtidig presenteres et bilde av et rom hvor akustikk, høyttalerplassering og øvrig innredning til de grader synes optimalisert, må man jo legge seg paddeflat i nesegrus beundring!
    For dette må jo være det absolutte nirvana, hva kabelforsking angår?
    Ikke rart at vi andre kommer til kort, med våre langt mer beskjedne løsninger og oppsett.
    Ellers tør jeg bite meg merke i strømfordeleren på gulvet til venstre for høyre høyttaler. Jeg tar vel alldeles feil om jeg synes det ligner ikke så lite på en greie fra Clas O, med et ledningstverrsnitt på minst 2x0,75kvmm i kabelen? Eller kan jeg til nød strekke meg til 1,5kvmm, for å være litt generøs?
    Ikke det minste rart at dette spiller fletta av det meste! ;)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Eh... Ikke bli for voldsomme nå, karer:)

    Gjør et forsøk på å få tråden på sporet igjen.
    Regner med å få laget et sett med RCA av denne i morgen. Dette er faen meg den teknisk og materialmessig mest avanserte coaxen jeg noen gang har sett.
    temp-flex.jpg
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg betaler heller ikke full pris for ting hvis jeg kan unngå det. I min verden låter ting eksakt like bra om de blir kjøpt med rabatt.
    Tror du jeg liker å bruke penger unødvendig? Jeg har kjøpt nåværende høyttalere, cd- spiller og effektforsterker brukt, racket og forresten. (Men like bra for det). Resten av anlegget er slikt som ikke er mulig å kjøpe brukt og/ eller jeg ikke tar sjansen på å kjøpe brukt.
    Da hadde du sikkert et ganske ok anlegg da. Det 5 og et halvt år gamle bildet du fant frem til, kan være et eksempel på hva som ikke fungerer. High- end- høyttalere og stort sett middels øvrig utstyr. Nåværende anlegg er lysår bedre enn dette. Til tross for utstyr som diffuserer litt i nærheten av anlegget. (Skrangle- TV- haha, den veier 80 kilo og er i likhet med øvrig utstyr nærmest urikkelig. Den er forresten meget sjelden i bruk.)
    Nei, jeg vil ikke høre om akustikk-bogey-mannen når det gjelder mitt eget anlegg. Det er rett og slett bare tull.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Alt er vel relativt, elipsa er vel heller ikke spesielt highend hvis man sammenligner med flermillion høyttalere
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Sant det, men de er bra nok til å respondere på øvrig utstyr i hvert fall opp til halvmillionen cirka, der jeg har kommet nå. Men jeg tror høyttalerne er noe av det som er "minst high-end" i anlegget mitt nå.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Den har jo noe ekstrasnacks som ikke du finner på "vanlige" coaxer. Kunne vært artig å se hva som skjer om man leker med tilkoblingen av de ulike skjermene.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Skjermen på denne kabelen består av sølvbelagt spiraltvinnet flatvalset kobber innerst, og sølvbelagt flettet kobberskjerm ytterst. Disse har fysisk kontakt med hverandre i hele kabellengden, og kan ikke tilkobles hver for seg.
    tempflex.jpg


    Må drive litt reklame for denne suverene RCA-pluggen fra ELFA. Teflon-isolasjon, og en gedigen utførelse. Kun senterleder loddes, skjermen klemmes urokkelig fast i hele sin omkrins når pluggen skrues sammen. Maks kabeldiameter er 6mm.
    plugg.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Noen har tenkt litt da den kabelen ble konstruert. Den er egentlig ment for mikrobølgebruk, f eks militær radar. Databladene sier noe sånt som "tested to 50 GHz" og "bandwidth potential up to 110 GHz". Analog audio har båndbredde 20 kHz og digital audio kanskje 6 MHz, så her fins headroom og plass til overs. Analog audio utnytter noe sånt som 0,00004 % av båndbredden i en slik kabel.

    Det er nesten litt synd å terminere en slik med RCA-kontakter med høyst omtrentlig impedans. Den er ment terminert med noe slikt som dette: Precision RF Connectors - Molex
    Selv der vil kontaktene være båndbreddebegrensningen, ikke kabelen. Sånne kontakter finner man sjelden på baksiden av hifi, av en eller annen grunn. Selv BNC-kontakter som av og til finnes for AES3 digital audio går bare til 2-3 GHz.

    Et white paper om hva som trengs av kontakter ved 40-50 GHz: http://www.molex.com/mx_upload/family/precision_connectors/DesignCon_2011_2.4mm_precision_pcb.pdf
    Dette er alt de sier om betydningen av ledermaterialets renhet og krystallstruktur for å unngå forvrengning og "time smear":
    Although annealed copper has a resistance of 1.724 ohm-m, most rolled and electroplated coppers used for copper foil will have a relative resistance of 1.05 to 1.45 that of annealed copper. Resistivity is adjusted at low frequency to show a good match between modeling and measurement.
    Not much. ;)

    Jeg ser også at tilsvarende kabel i 1,42 mm diameter er hyllevare hos Temp-Flex. (047-2801) Jeg mistenker at det ligner veldig på diameteren av enkelt-coaxene i Nordost-kabler.
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det er helt andre ting som avgjør om det låter "live" enn kablene, ihvertfall hvis man sammenligner med virkelig live.
    En realitetssjekk for deg kunne jo vært om du en gang hadde skaffet deg et ordentlig high- end- anlegg, men det har du jo aldri hatt? (Holder eventuelt ditt nåværende prosjekt utenom.)
    Du sier du har prøvd kabler opp til 10 000, og at du på det verste hadde 40% av anlegg- prisen i kabler. Hadde du 3 signalkabel- par og en høyttalerkabel til 10 000 (høyt anslått) blir det 40 000. Da vil anlegget uten kablene koste 60 000. Hva er det for noe high- end- anlegg? Høyttalere til 30 000 og komponenter i 10 000-kr- klassen? Og dette var kanskje en del år siden også? (Ting blir stort sett både bedre og billigere med tiden.) Og dette anlegget baserer du din viten på?
    Sukk. Du driver fremdeles på. Så et anlegg til 60.000 er bare noe ræl. Fordi det ikke er dyrt nok. Og det faktum at kablene kommer i tillegg, betyr ingen ting.

    Sett at man kompletterer dette anlegget med svindyre - og da mener jeg svindyre - kabler, som bringer totalprisen opp i den halve millionen om du skriver om. Da
    må det vel bli high-end? Siden det blir så dyrt, mener jeg?

    Jeg har også hatt et anlegg i 500.000-kronersklassen, men for en tid tilbake "nedskalerte" jeg til snaue 200.000. Og tro meg, jeg har aldri hatt bedre lyd enn det jeg har nå. Men tro meg gjør du nok ikke, siden det tydeligvis ikke er dyrt nok?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Prouksjin av TempFlex Lightspeed 0,85 signalkabel

    Har jobbet litt på kjøkkenbenken:)

    Pyntestrømpe, fiksert med vulk-tape
    pyntestrømpe.jpg

    Klargjort til lodding
    klargjøring.jpg

    Ferdig loddet
    ferdigloddet.jpg

    Klar til sammenskruing og fastklemming av skjerm
    fastklemming.jpg

    Ferdig
    ferdig.jpg

    Og klar til bruk
    klar til bruk.jpg

    Veldig fornøyd med resultatet så langt. Jeg går herved i lyttemodus:cool:
    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    Interessant. Noen har tenkt litt da den kabelen ble konstruert. Den er egentlig ment for mikrobølgebruk, f eks militær radar. Databladene sier noe sånt som "tested to 50 GHz" og "bandwidth potential up to 110 GHz". Analog audio har båndbredde 20 kHz og digital audio kanskje 6 MHz, så her fins headroom og plass til overs. Analog audio utnytter noe sånt som 0,00004 % av båndbredden i en slik kabel.

    Det er nesten litt synd å terminere en slik med RCA-kontakter med høyst omtrentlig impedans. Den er ment terminert med noe slikt som dette: Precision RF Connectors - Molex
    Selv der vil kontaktene være båndbreddebegrensningen, ikke kabelen. Sånne kontakter finner man sjelden på baksiden av hifi, av en eller annen grunn. Selv BNC-kontakter som av og til finnes for AES3 digital audio går bare til 2-3 GHz. Et white paper om hva som trengs av kontakter ved 40 GHz: http://www.molex.com/mx_upload/family/precision_connectors/DesignCon_2011_2.4mm_precision_pcb.pdf

    Jeg ser også at tilsvarende kabel i 1,42 mm diameter er hyllevare hos Temp-Flex. (047-2801) Jeg mistenker at det ligner veldig på diameteren av enkelt-coaxene i Nordost-kabler.

    HiFi industrien burde innført CAMAC som standard.Likte godt disse kontaktene fra den gang jeg brukte ML.

    camac.jpg


    http://www.fischerconnectors.com/pdf/catalogue/en/Fischer-NimCamac-Series-Catalog-EN.pdf
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De CAMAC-kontaktene kom fra industrielle målesystemer: Computer Automated Measurement and Control - Wikipedia, the free encyclopedia

    Historikken er visstnok at NIM-standarden var mye brukt som databuss i atomindustrien på 1960-tallet, men ble gradvis erstattet av CAMAC på 1970-tallet. Deretter tok FASTBUS over på 1980-tallet, og deretter VMEbus utover 1990-tallet. Den var ment for Motorola 68000-serie CPU'er, men finnes fortsatt som en konkurrent til PCI og andre PC-kortformater. Standarden beskriver egentlig formatet på innstikkskortet, men kabelutgangene på et forholdsvis moderne VMEbus-kort kan se slik ut:

    Emerson MVME 4100.jpg


    Emerson Network Power's Fastest Single-Core, VMEbus Processing Blade, the MVME4100

    Det er USB og 8P8C/RJ45 Ethernet-kontakter for Cat 5 kabel på den der, i tillegg til en Micro DB9-kontakt for RS-232 seriekabel.

    Til sammenligning ble RCA-kontaktene vi fortsatt bruker i audio utviklet som en billig kontakt for å koble mono platespillere til RCAs integrerte radiokabinetter tidlig på 1940-tallet. Se her:

    800px-RCAradio45EMback.JPG


    For meg sier dette noe om hvilken planet high end audio har oppholdt seg på de siste 20-30 årene...
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Når en ser på bilde av disse vakre kreasjoner virker din pris på 9990,- nesten litt for lav :)
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bare termineringen bør koste en 60000. Og noen lapper ekstra om du har en kabelinnbrenner.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Lytterapport №1

    Dette låter riktig! Dynamisk og eksplosivt som bare det. Spiller nettopp Bill Berry - "For Duke" (storband), og det svinger som besatt. Jeg detter nesten av stolen i pur begeistring. :) Minst like bra som RG223U-coaxen som jeg har brukt inntil nå. Jeg tviler sterkt på om Nordost Odin låter like fint som dette:cool:
    Jeg er enormt tilfreds med kabelbyggingen, og det påvirker selvfølgelig bedømmelsen av lyden...........:rolleyes:
    Men WTF? DET LÅTER FLOTT!!!!

    Edit: Jeg har i mellomtiden laget ett sett til på 50 cm. Da er hele "samplen" på 3 meter brukt opp.

    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke minst ser det flott ut, og det kan muligens også bidra litt i positiv retning. Gratulerer!
     
    L

    larkus

    Gjest
    Ikke minst ser det flott ut, og det kan muligens også bidra litt i positiv retning. Gratulerer!
    Takker! Jeg sitter faktisk akkurat nå og lurer på om det det jeg hører bare er innbilning, eller om det virkelig er en forbedring.
    Det er sannelig ikke godt å vite alltid......................:)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn