Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Ja så får jeg 9 nf og det skulle ik være et problem for en moderne forstærker. Mine kabler er 1,5 mm. Isolationen er nok 1 mm
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Beklager at jeg er sent ute med min kommentar, men: De støpslene er noe av det mest elendige som er laget!
    Når man strammer til skruen for strekkavlastning av kabelen, viser det seg at støpslene går istykker! Slissen på motsatt side av strammeskruen er rett og slett for svak, og ryker for et godt ord. Eller rettere sagt; så fort man strammer settskruen til et noenlunde formålstjenlig nivå, ryker plasten på motsatt side.
    Styr unna!!
    Ser poenget, men jeg har 10-12 sånne strømkabler og har aldri opplevd et slikt problem. Mulig plastkvaliteten har blitt dårligere etter at jeg kjøpte mine, eller kanskje du er sterkere enn du tror. (Det pleier å være unnskyldningen hjemme hos oss når ting går i stykker.)
    Neivel?
    Da har vel jeg hatt uflaks med mine fire støpsler, eller så har plastkvaliteten blitt dårligere.
    Hva krefter brukt i denne sammenheng angår, så er de neppe overdrevent store.
    Jeg tillater meg å mene at jeg har en ganske nennsom hånd hva slikt angår, så problemet ligger neppe der.

    Nå har jeg omsider fått tatt et par bilder av et av i alt fire støpsler, og det bør være relativt enkelt å forstå at konstruksjonen / låsingen mellom delene står til under pari hva kvalitet angår?
    stopsel2.JPG

    Man kan tydelig se bruddet i flatene som låser delene til hverandre, samtidig som bildet også viser hvor tynn denne plasten er på angjeldende sted.

    Her med delene på plass, ser man ganske greit at motholdet for strekkavlasterskruen på motsatt side er for svakt.
    stopsel1.JPG

    Min oppfatnig / advarsel omkring den støpseltypen opprettholdes!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Antakelig.
    Men konstruksjonen er uansett elendig! Det skal da ikke være nødvendig å lime sammen et støpsel? I nødsfall kanskje, men ikke ellers.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Ser litt tvilsomt ut, det der Scrooge. Jeg kjøpte mine støpsler/kontakter på e-bay.
    Ca 100 kroner (inkl.frakt!!!) for ett sett med IEC apparatplugg og Schuko støpsel.
    Knallgod kvalitet:)
    schuko.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min oppfatnig / advarsel omkring den støpseltypen opprettholdes!
    Ser ikke bra ut, nei. Det har aldri vært mer materiale enn høyst nødvendig der, men for meg ser det også ut til å være en annen type plast på bildet enn hva jeg har sett tidligere. Enig, det der er ikke noe å betale penger for. Din lokale el-installatør har mye bedre materiell enn dette.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    En "teaser" til:cool:
    Dette rett og slett oser av kvalitet og high tech!
    Vis vedlegget 226923
    Hei Larkuz.
    Synes det er kjekt å følge med på de, for deg, enkle prosjektene du prøver deg frem med.
    Må si jeg ble litt interessert da denne Tempflexkabelen kom på banen her i tråden. I alle fall så lenge ikke Rudi får ut fingen og avslører hvilken "superkabel" det er han har oppdaget i en annen tråd...
    Kunne du ha lagt ut noen bilder av kablene du mekket sammen basert på Tempflex?
    Og kanskje skrive litt om hvordan du opplever kablene, gjerne sammenliknet med andre typer/merker...?

    mvh
    Proffen
     
    L

    larkus

    Gjest
    Bilder av Tempflexen finnes fra innlegg #1218 og utover i denne tråden.
    Foretrekker kabelen jeg laget av RG223/U fra Elfa fremfor Tempflexen:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn