Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår umiddelbart at du har draget dine konklusioner stort set kun på eget anlæg og med egne ører , jeg mener det er helt afgørende for at få et pålideligt resultat/konklusion at man er i en form for gruppe hvor flere ører og anlæg har kunnet bekræfte eller afkræfte resultaterne.
    Jeg synes det er meget modigt , måske endda lidt dumt at være så skråsikker som du, hvis din rigide påstand hviler på et så spinkelt og mangelfuldt grundlag.
    Som du kanskje har lagt merke til, skriver jeg gjentatte ganger at eventuelle hørbare forskjeller er systemavhengige. Det er bare tull å si at en viss kabel låter slik eller sånn. Det gjør den ikke. Hvis komponentene foran og etter har visse egenskaper, f eks høy utgangsimpedans og/eller lav inngangsimpedans, kan kabelen mellom dem kanskje påvirke lyden littegranne i den ene eller andre retningen. Eller kanskje ikke. I et anlegg som mitt vil den samme kabelen formodentlig ikke påvirke lyden i det hele tatt. Mener jeg.

    Interessant at du sier det der om at prøving i eget anlegg ikke er godt nok til å mene noe som helst. Det er andre debattanter her på forumet som hardnakket hevder at man ikke har rett til å mene noe som helst om en komponent eller kabel før man nettopp har prøvd den i eget anlegg. Det argumentet kommer gjerne på bordet når vi diskuterer rene tulleting som de fleste av oss overhodet ikke ville finne på å legge ut penger for å få personlig erfaring med. For eksempel denne.

    Med hensyn til seende gruppetest som enslags gullstandard, så kan jo dette være til refleksjon: Groupthink - Wikipedia, the free encyclopedia
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Har nettopp gjort et nytt fremstøt overfor Temp Flex for å få tilsendt en 3-meters vareprøve av denne
    ENDELIG!
    COAX-MICROWAVE-ULTRALOWLOSS.jpg

    10 ft. (3m) "sample" av denne Temp-Flex kabelen er på vei fra USA med UPS. Planlagt levering i neste uke.
    For de som ikke har fått det med seg, så er Temp-Flex kabel-leverandør til Nordost. Dette er kabelteknologien som Nordost bruker i sine (ikke spesiellt billige) kabler. "Dual mono-filament", FEP-isolasjon, sølvbelagt kobberleder, sølvbelagt folieskjerm pluss sølvbelagt kobberskjerm osv.

    Må få tak i RCA-plugger fra ELFA i en fart:)
    plugg.jpg


    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg forstår umiddelbart at du har draget dine konklusioner stort set kun på eget anlæg og med egne ører , jeg mener det er helt afgørende for at få et pålideligt resultat/konklusion at man er i en form for gruppe hvor flere ører og anlæg har kunnet bekræfte eller afkræfte resultaterne.
    Jeg synes det er meget modigt , måske endda lidt dumt at være så skråsikker som du, hvis din rigide påstand hviler på et så spinkelt og mangelfuldt grundlag.
    Som du kanskje har lagt merke til, skriver jeg gjentatte ganger at eventuelle hørbare forskjeller er systemavhengige. Det er bare tull å si at en viss kabel låter slik eller sånn. Det gjør den ikke.
    Nej de er ikke kun systemafhængige, hvis forholdet 10 gerne mere mellem ind og udgangsimpedans er overholdt og der ellers er tale om normale værdier, så er den overvejene del af lydsignaturen bestemt af selve kablets beskaffenhed, dette er også årsagen til at hi-fi anmelde kommer frem til nogenlunde de samme lydkarateristika ved et kabel på trods af forskellige anlæg.

    Du vil også tit se at en lydsignaturen gå igen i fabrikanternes serier af kabler, net, højtaler, linje,spdif ,på trods af at interface/ kredsløbene omkring kablerne er vidt forskellige.

    Personligt kan jeg kun bekræfte at det er sådan, og at det også gælder for andre passive komponenter uanset hvor de bliver benyttet i kredsløbet og uafhængig af hvilken apparat/mærke det drejer sig om.

    Det vil du selv opdage når begynder at bruge Vishay-modstande, de har en meget klar lydsignatur på tråds af at der rent elektrisk er tale om noget nær den mest perfekte modstand der kan opdrives på markedet.
    Netop dette er jo hele årsagen til at vi har denne diskussion, for rent elektronisk og kredsløbsteknisk er vi nok ikke helt uenige om hvordan tingene virker og hænger sammen.

    Interessant at du sier det der om at prøving i eget anlegg ikke er godt nok til å mene noe som helst.
    Jeg mener det er normal kutyme for en god kvalitet forskning at forsøg skal kunne gentages i en anden sammenhæng og af andre personer, Jeg finder det helt sikkert rimeligt hvis man nærmest skal missionere ved en hver given lejlighed og samtidig bruger det gamle "hvid kittel tricks" (tandlæge reklamen) jeg er uddannet, jeg er seriøs, jeg har forstand på det her.


    Det argumentet kommer gjerne på bordet når vi diskuterer rene tulleting som de fleste av oss overhodet ikke ville finne på å legge ut penger for å få personlig erfaring med. For eksempel denne.


    Jeg vil ikke udelukke en hørbar effekt, men jeg vil heller ikke betale prisen, alt ligger ac-mæssigt parallelt over de 230V AC, er der noget som kan kaldes materialelyd, så vil den samlede lydkarakteristik stammende fra materialelyd være en blanding af alle de ting som ligger parallelt over de 230V AC.
    Som det ses med modstande er lyd tilskuddet/betydningen ikke vægtet efter et normalt størrelsesforhold, bl.a netledningen til elværket som tit bliver nævnt tæller mindre i den samlede lydkaratestik end man umidbart ville tro, derimod kan den sidste meter betyder rigtig meget.

    Det er en plausibel hypotese på at netledninger og andre ting man umidbart ikke ville tro havde en betydning for lyden, alligevel har det.

    Men som sagt jeg aner ikke hvordan disse ting hænger sammen.

    Tolkningen af lydsignaturens betydning og størrelsen afgøres af os, men lydsignaturens gennemslagskraft er også helt afhængig af anlægget transparens/kvalitet, så de to ting hænger uløseligt sammen.


    Med hensyn til seende gruppetest som enslags gullstandard, så kan jo dette være til refleksjon: Groupthink - Wikipedia, the free encyclopedia
    Jeg har en lidt anden mening om dette bl.a. fordi jeg efterhånden mange gange har set den måde vi gjorde det på virker, jeg mener netop at det "lykkedes" fordi vi først og fremmest kun skulle tilkendegive hvilket kabel vi synes var bedst(har jeg fået det bedre eller ikke) ud af to muligheder som blev præsenteret som A og B.

    Jeg ser heller ikke noget problem i at hvis nogen skulle være i tvivl at de har muligheden for at støtte sig til "førerhund" en som de mener lytter bedre og har mere forstand hvordan musik faktisk lyder end de selv har, det sikre et mere sikkert samlet resultat, og det rigtige resultat er målet , ikke kun om der er lydforskel, det er mere eller mindre ligegyldigt.

    Det er også efter min mening langt bedre at "førerhunden" ikke sorteres fra som bedste resultat sammen med det dårligste resultat, som det jo er kutyme ved seriøs statistik. eller i bedste fald vil "førerhunden" tæller for en i en rigtig blindtest.

    Også her vil jeg påpege betydningen af anlæggets transparens/kvalitet som har direkte betydning for størrelsen og karakteren af de oplevede forskelle.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har nettopp gjort et nytt fremstøt overfor Temp Flex for å få tilsendt en 3-meters vareprøve av denne
    ENDELIG!
    Vis vedlegget 226498
    10 ft. (3m) "sample" av denne Temp-Flex kabelen er på vei fra USA med UPS. Planlagt levering i neste uke.
    For de som ikke har fått det med seg, så er Temp-Flex kabel-leverandør til Nordost. Dette er kabelteknologien som Nordost bruker i sine (ikke spesiellt billige) kabler. "Dual mono-filament", FEP-isolasjon, sølvbelagt kobberleder, sølvbelagt folieskjerm pluss sølvbelagt kobberskjerm osv.

    Må få tak i RCA-plugger fra ELFA i en fart:)
    Vis vedlegget 226563

    mvh
    larkuz
    Var det ikke slik at denne kabelen som du viser til ikke var 100% identisk med den Nordost benytter, heller husker jeg feil?
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Har nettopp gjort et nytt fremstøt overfor Temp Flex for å få tilsendt en 3-meters vareprøve av denne
    ENDELIG!
    Vis vedlegget 226498
    10 ft. (3m) "sample" av denne Temp-Flex kabelen er på vei fra USA med UPS. Planlagt levering i neste uke.
    For de som ikke har fått det med seg, så er Temp-Flex kabel-leverandør til Nordost. Dette er kabelteknologien som Nordost bruker i sine (ikke spesiellt billige) kabler. "Dual mono-filament", FEP-isolasjon, sølvbelagt kobberleder, sølvbelagt folieskjerm pluss sølvbelagt kobberskjerm osv.

    Må få tak i RCA-plugger fra ELFA i en fart:)
    Vis vedlegget 226563

    mvh
    larkuz
    Er veldig spennt på resultatet, du følger det vel opp her i tråden? Denne teknologien er jo hifi-science for noen og "a big hoax" for andre :)

    ... jeg er relativt nøytral, og avventende :D
     
    L

    larkus

    Gjest
    Var det ikke slik at denne kabelen som du viser til ikke var 100% identisk med den Nordost benytter, heller husker jeg feil?
    Oppbygning og materialbruk i denne kabelen er 100% identisk med det som Nordost bruker i sine kabler. De bruker flere tynnere kabler i parallell i sine signalkabler. Det eneste som ikke er likt er tverrsnitt, og muligens renheten av kobberet. Likhetene med Nordost er utførlig beskrevet og gjennomdiskutert fra side 3 i denne tråden og utover.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener det er normal kutyme for en god kvalitet forskning at forsøg skal kunne gentages i en anden sammenhæng og af andre personer,
    Ja, det er rimelig. Men her er det påstandene om store hørbare forskjeller mellom ulike materialer som ikke er reproduserbare. Jeg leser hva du og andre skriver, leser reklamen fra kabelpusherne, men konstaterer at det er ikke slik. I hvert fall ikke i mitt anlegg, med mine ører, etc. Det betyr at påstanden om at det skal være noen materialavhengige kvalitetsforskjeller uavhengig av apparatene i hver ende ikke ser ut til å stemme.

    Det er også slik at jo mer en påstand strider med akseptert kunnskap, desto større blir bevisbyrden. Påstanden om hørbare forskjeller mellom materialer strider ganske mye med alt vi mener å vite om elektromagnetisme og hvordan en ledning fungerer. Det er heller ikke et fnugg av måleresultater som støtter en slik oppfatning, bare subjektive anekdoter. Da kommer vi fort inn på temaer som dobbeltblind testing og statistisk signifikans, men det forstår jeg at du ikke har lyst til å diskutere.

    Derfor, når dine erfaringer ikke kan gjentas hos meg, og det ellers ikke finnes noen støtte for dem i elektromagnetisk teori, kvantitative målinger eller verifiserbare lyttetester, så tar jeg meg den friheten å mene noe annet.

    Jeg ser heller ikke noget problem i at hvis nogen skulle være i tvivl at de har muligheden for at støtte sig til "førerhund" en som de mener lytter bedre og har mere forstand hvordan musik faktisk lyder end de selv har, det sikre et mere sikkert samlet resultat, og det rigtige resultat er målet , ikke kun om der er lydforskel, det er mere eller mindre ligegyldigt.

    Det er også efter min mening langt bedre at "førerhunden" ikke sorteres fra som bedste resultat sammen med det dårligste resultat, som det jo er kutyme ved seriøs statistik. eller i bedste fald vil "førerhunden" tæller for en i en rigtig blindtest.
    Der er vi nok også uenige. At de som eventuelt er i tvil om at de hører "riktig" skal kunne titte over på en antatt autoritet og følge dennes oppfatning er nokså hårreisende metodikk hvis man er interessert i å få et korrekt resultat, altså et som skal være reproduserbart utenfor den gruppen og situasjonen. Dette er bare en oppskrift på å skape konsensus om gjengs oppfatning i gruppen.
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    957
    At de som eventuelt er i tvil om at de hører "riktig" skal kunne titte over på en antatt autoritet og følge dennes oppfatning er nokså hårreisende metodikk hvis man er interessert i å få et korrekt resultat, altså et som skal være reproduserbart utenfor den gruppen og situasjonen. Dette er bare en oppskrift på å skape konsensus om gjengs oppfatning i gruppen.
    "Asch Audios Conformity Cables"? ;) ...fristende å vitse om lengden på kablene også, men...
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ja det er i sandhed mærkeligt med disse ting, jeg kan ikke huske om jeg tidligere har givet et billeded på hvordan udskiftningerne af modstande , kabler osv kan opfattes ,men her kommer det så evt. igen, billedet er oprindeligt forfattet af Jan Nielsen og jeg prøver her at genfortælle det:


    Hvis man ser de enkelte delelementer/apparater/kabler osv i anlægget som glasplader sat op efter hinanden, og hvor graden af degeneration af lyden er udtrykt ved hvor ridset glaspladerne er.

    Man skal så forstille sig at det rene signal er lys som rettes mod den første glasplade i kæden, lyset vil så forsætter igennem alle glaspladerne frem til højtalerne som er den sidste plade og måske også den mest betydningsfulde.
    Men der er faktisk endnu en glasplade , nemlig vores akustik.

    Afhængig af hvor ridsede de enkelte glasplader er vil der slippe en hvis mængde lys igennem alle glaspladerne, glasplader helt uden ridser vil være en utopi, men man kan godt skifte en enkelt glasplade ud med en som har væsentligt færre ridser og dermed få mere lys igennem det samlede antal glasplader.

    Man kan sige og opleve at anlægget kan blive stærkere end det svageste led i kæden. Man kan naturligvis også udskifte til en glasplade med flere ridser og få mindre lys igennem den samlede kæde.

    Det er sådan det opleves når man arbejder og eksperimenterer med at skifte kabler komponenter osv.

    Det er straks meget være at give en komplet fyldestgørende elektrisk forklaring på at det opfattes på denne måde.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.043
    Sted
    Oslo
    L

    larkus

    Gjest
    Er veldig spennt på resultatet, du følger det vel opp her i tråden?
    Jepp! Rapport kommer, men jeg forventer ikke lydmessig hakeslepp. Jeg har gode (transparente) kabler fra før, og gode kabler låter likt! Jeg regner det som sikkert at denne kabelen er 100% transparent (fri for lydsignatur), og da er i allefall jeg fornøyd. Men det blir en dyr jækel!! UPS tar 900 kroner for å frakte den fra statene til Norge, og ELFA-plugger til en kabel kommer på ca 360,-. Det blir ca 800.- for et kabelpar. Jeg lager to sett med kabler ut fra denne "samplen" på 10 ft.
    Dette prosjektet er igrunnen mest for moro. Fattigmanns Nordost Odin:cool:
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig er ikke merkenavnet Vishay så viktig. De produserer mye forskjellig. De motstandene det er snakk om her er deres "bulk metal foil"-motstander med snevre toleranser, lav egenstøy, lav forvrengning og lav parasittisk kapasitans og induktans. Det er et poeng hvis dette skal brukes i en krets med høyt gain og marginal stabilitet - en "rask" forsterker. Disse motstandene lages av datterselskapet Vishay Precision Group. Ganske dyre komponenter, rundt en hundrelapp stykket.
    http://www.vishaypg.com/docs/49788/10reasns.pdf
    http://www.vishaypg.com/docs/49786/fia.pdf
    http://no.mouser.com/Passive-Compon...Resistors/_/N-8edpq?P=1yzu66zZ1z0z819Z1z0z7l5
    http://www.vishaypg.com/docs/63012/vpr22021.pdf

    Kan nærmest garantere at slike motstander brukes av CERN også, sammen med vanlig Cat 5-kabling. I motsetning til kabelpoesien er egenskapene til disse motstandene dokumenterte og etterprøvbare. Den Ayre-preampen fremstår dermed som en plausibel "cost no object"-løsning på gainkontroll, men det finnes helt klart enklere og rimeligere måter å gjøre dette på.
     
    Sist redigert:

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig er ikke merkenavnet Vishay så viktig. De produserer mye forskjellig. De motstandene det er snakk om her er deres "bulk metal foil"-motstander med snevre toleranser, lav egenstøy, lav forvrengning og lav parasittisk kapasitans og induktans. Det er et poeng hvis dette skal brukes i en krets med høyt gain og marginal stabilitet - en "rask" forsterker. Disse motstandene lages av datterselskapet Vishay Precision Group. Ganske dyre komponenter, rundt en hundrelapp stykket.
    http://www.vishaypg.com/docs/49788/10reasns.pdf
    http://www.vishaypg.com/docs/49786/fia.pdf
    Vishay Precision Group Metal Foil Resistors - Through Hole | Mouser
    http://www.vishaypg.com/docs/63012/vpr22021.pdf

    Kan nærmest garantere at slike motstander brukes av CERN også, sammen med vanlig Cat 5-kabling. I motsetning til kabelpoesien er egenskapene til disse motstandene dokumenterte og etterprøvbare. Den Ayre-preampen fremstår dermed som en plausibel "cost no object"-løsning på gainkontroll, men det finnes helt klart enklere og rimeligere måter å gjøre dette på.
    ML bruker også disse i sin pre 380S
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Egentlig er ikke merkenavnet Vishay så viktig. De produserer mye forskjellig. De motstandene det er snakk om her er deres "bulk metal foil"-motstander med snevre toleranser, lav egenstøy, lav forvrengning og lav parasittisk kapasitans og induktans. Det er et poeng hvis dette skal brukes i en krets med høyt gain og marginal stabilitet - en "rask" forsterker. Disse motstandene lages av datterselskapet Vishay Precision Group. Ganske dyre komponenter, rundt en hundrelapp stykket.
    http://www.vishaypg.com/docs/49788/10reasns.pdf
    http://www.vishaypg.com/docs/49786/fia.pdf
    Vishay Precision Group Metal Foil Resistors - Through Hole | Mouser
    http://www.vishaypg.com/docs/63012/vpr22021.pdf

    Kan nærmest garantere at slike motstander brukes av CERN også, sammen med vanlig Cat 5-kabling. I motsetning til kabelpoesien er egenskapene til disse motstandene dokumenterte og etterprøvbare. Den Ayre-preampen fremstår dermed som en plausibel "cost no object"-løsning på gainkontroll, men det finnes helt klart enklere og rimeligere måter å gjøre dette på.
    Har dere lagt merke til hva Vishay skriver:
    "The audio discrimination level is sometimes beyond the instrument measuring capability
    but nonetheless aurally detectable." :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    En "teaser" til:cool:
    Dette rett og slett oser av kvalitet og high tech!
    temp-flex.jpg
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En oktav dypere i bassen. Sortere bakgrunn. Mer overtonestruktur. Roliger lydbilde. Dette er nok bare litt av hva du kan forvente :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    En oktav dypere i bassen. Sortere bakgrunn. Mer overtonestruktur. Roliger lydbilde. Dette er nok bare litt av hva du kan forvente :)
    Er det "house-sounden" til Nordost?:cool:

    Ble litt i tvil om jeg skal lage ett sett med balansert XLR, eller to sett med RCA. På ett 75cm sett med XLR går hele lengden på 3 meter med.
    Jeg har vel aldri registrert noen hørbar forskjell på balansert og RCA, bortsett fra signalnivå. Må tenke litt.........
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det er ikke helt optimalt å bruke coax-kabler til XLR.

    mvh
    KJ
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    En oktav dypere i bassen. Sortere bakgrunn. Mer overtonestruktur. Roliger lydbilde. Dette er nok bare litt av hva du kan forvente :)
    Er det "house-sounden" til Nordost?:cool:

    Ble litt i tvil om jeg skal lage ett sett med balansert XLR, eller to sett med RCA. På ett 75cm sett med XLR går hele lengden på 3 meter med.
    Jeg har vel aldri registrert noen hørbar forskjell på balansert og RCA, bortsett fra signalnivå. Må tenke litt.........
    Er det noen som kan forklare meg hva som skal være spesielt med denne kabelen? Databladet sier 23,3pF/m, og det er høyere enn flere andre kabler jeg vet om. Høy kapasitans er ihvertfall det jeg har erfart som ugunstig i signalkabler. Tror denne kabelen hadde vært vesentlig bedre uten skjermen, som øker kapasitansen mye.
    R
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ Blander du sammen ft og m ?

    Sammenliknet med de fleste alternativer så er 23 pF/m relativt (veldig) lite. Under 100 pF/m vil jeg sortere som forholdsvis lavt.

    mvh
    KJ
     
    L

    larkus

    Gjest
    ^ Det er ikke helt optimalt å bruke coax-kabler til XLR.

    mvh
    KJ
    To coaxer pr. XLR-kabel. En til pluss og en til minus. Skjermene kobles sammen og til jord i begge ender.
    Hvorfor er ikke det optimalt?

    mvh
    larkuz
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ...
    To coaxer pr. XLR-kabel. En til pluss og en til minus. Skjermene kobles sammen og til jord i begge ender.
    Hvorfor er ikke det optimalt?

    mvh
    larkuz
    Fordi det kan gi en større mulighet for at innstrålt støy ikke gir samme utslag på «pluss» og «minus». Sjansen for det er mindre i en kabel med tvinnede par og felles skjerm.

    mvh
    KJ
     
    L

    larkus

    Gjest
    Tid for repetisjon.

    Her er lederene som Nordost bruker i sine kabler. I signalkablene brukes flere stk. uten skjerm i parallell, med felles skjerm rundt hele bunten.
    kabel006.jpg
    kabel008.jpg
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    ^ Blander du sammen ft og m ?

    Sammenliknet med de fleste alternativer så er 23 pF/m relativt (veldig) lite. Under 100 pF/m vil jeg sortere som forholdsvis lavt.

    mvh
    KJ

    Ja selvfølgelig. Gikk litt fort når jeg skrev dette.
    R
     
    L

    larkus

    Gjest
    Fordi det kan gi en større mulighet for at innstrålt støy ikke gir samme utslag på «pluss» og «minus». Sjansen for det er mindre i en kabel med tvinnede par og felles skjerm.

    mvh
    KJ
    OK. Takker og bukker:) Da blir det to sett med RCA-kabel
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Tid for repetisjon.

    Her er lederene som Nordost bruker i sine kabler. I signalkablene brukes flere stk. uten skjerm i parallell, med felles skjerm rundt hele bunten.
    Vis vedlegget 226844 Vis vedlegget 226845
    Sier Nordost noe om hva som skal være fordelen med Dual Mono-Filament i forhold til å bruke en litt tykkere Mono-Filament? Er det den vesle reduksjonen i kontaktflate mot lederen som er så verdifull?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tydeligvis. Hvilken påvirkning det i sin tur har på de elektriske egenskapene sies det ingen ting om.
     

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Da jeg var der klagde de over PCer som ikke funket, det er ikke noe annerledes enn andre steder. CERN er en stor organisasjon som huser alt fra Nobelprisvinnere til sommerstudenter, men hvis men skal få noe gehør for kabellyrikken til hifi-bransjen bør man nok først og fremst snakke med (til) kantinefolka eller vaskekjerringene, og i hvert fall ikke forskerne som har litt peiling.
    Ikke undervurder "kantinefolka og vaskekjerringene" :)

    E
     
    L

    larkus

    Gjest
    Tydeligvis. Hvilken påvirkning det i sin tur har på de elektriske egenskapene sies det ingen ting om.
    Dual Monofilament har nok mest innvirkning på nattesøvnen til dielelektrikum-allergikere:)

    Er det forresten noen som helst grunn til at denne TempFlex-kabelen skal låte annerledes enn Nordost sine signalkabler?
     
    N

    nb

    Gjest
    Tydeligvis. Hvilken påvirkning det i sin tur har på de elektriske egenskapene sies det ingen ting om.
    Dual Monofilament har nok mest innvirkning på nattesøvnen til dielelektrikum-allergikere:)

    Er det forresten noen som helst grunn til at denne TempFlex-kabelen skal låte annerledes enn Nordost sine signalkabler?
    Ja. Den er altfor billig og kommer ikke i trekoffert.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har du fått hørt på kablene ennå, selv om de nødvendigvis er uinnspilt nå?!
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Spent på resultat og tester de gjerne her hjemme på Audionet og Vienna:p Er på kabeljakt om dagen.

    A.J.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    Hvordan gikk det forresten med gruppekjøpet av denne kabelen som det var snakk om på side 12-13-14 i denne tråden?
    For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost. Den har 8 ledere per kabel, men det viste seg å være vanskelig å være sikker på hvordan den faktisk er koplet. Og det kunne, som LMC påpekte, fort blitt pølsekabel til kaviarpris siden den heller ikke ble spesielt billig.

    I andre tråder har jeg vist en del kabelgeometrier som står seg bra mot EMI og også mot proksimitetseffekten. For eksempel Star Quad som også brukes som mikrofonkabel nettopp pga dette. Jeg har testet en høyttalerkabel med seks ledere som teoretisk er enda bedre enn Star Quad. Nordost sin Odin har altså åtte ledere i en enda bedre geometri. Derfor fant jeg dette interessant selv om jeg ikke venter noe av dette konseptet i en signalkabel. Her er det jo spenningene og ikke strømmen som er saken. Legger ved bilde av Odin.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...y-ha-yttalerkabel-pra-v-selv.html#post1645685

    nordost-odin-ic-IMG_1859-large.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn