Du mener jo det du vil. Selvsagt har akryl, glass, tre og POM forskjellige resonansefrekvenser, men hvordan mener du det kan endre selve frekvensresponsen til platespilleren? ...når man i tillegg kanskje legger en platematte oppå? Tallerkenen/matta kan selvsagt overføre mer eller mindre vibrasjoner til pickupen og forme seg/støtte opp under plata i større eller mindre grad. Jeg ser ikke hvordan dette kan endre frekvensresponsen. Du må gjerne prøve å forklare meg det, men det holder ikke med "fordi Rega og Pro-Ject ikke låter likt". Har du foresten prøvd om du hører forskjell på en Pro-Ject og en tilsvarende Rega med samme pickup og RIAA-trinn? Tipper det ikke er så lett, og i hvertfall ikke på frekvensresponsen.Dazed: Hvis materialene, base++ ikke påvirka den tonale/totale balansen ville akrylen vært bannlyst som materiale i platespillere. Den har en annen resonnans enn la oss si tre. Og slike plastmaterialer er en sterkt medvirkende årsak til at Pro-Ject og Rega låter såpass forskjellig som de gjør. Som også karbon er det.
Man kunne kanskje tenke seg at hvor hard eller myk matta/tallerkenen var kunne gjøre at den gav mer eller mindre etter under vekten av nåla, som igjen kunne dempe store utslag, og således påvirke bassen, men siden det bare er snakk om en punktlast på 2g som dessuten blir fordelt over et større areal av plata, tror jeg det er neglisjerbart. Dessuten beveger nåla seg fra side og ikke opp og ned, så poenget bortfaller uansett.
Hva gjelder akryl og POM, så er de jo glimrende materiale. Det er dødt, har relativt høy egenvekt, er lett å forme, maskinere og håndtere, er ikke magnetisk, kan farges, poleres, etc. Hvorfor skulle det bannlyses.
Merk at jeg ikke sier at drivverket ikke har betydning for lyden, men at det ikke har stor betydning for frekvensresponsen, eller "tonalbalansen" som du velger å kalle det. Drivverket påvirker dynamikk, stabilitet, bakgrunnsstøy, forvrengning, sporingsevne, etc, som er veldig viktig når man begynner å operere med god vinyllyd, men disse tingene er også HELT uavhengige av RIAA-trinnet. Det er meningsløst å snakke om å f.eks. Å matche en RIAA med materialet i platetallerkenen, eller armen i seg selv, for den saks skyld.
Ja, alt henger sammen, men RIAA-trinnet er det IMO som sagt ingen grunn til at skal tilpasses noe annet enn selve pickupen.