RIAA til Clearaudio Emotion

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed: Hvis materialene, base++ ikke påvirka den tonale/totale balansen ville akrylen vært bannlyst som materiale i platespillere. Den har en annen resonnans enn la oss si tre. Og slike plastmaterialer er en sterkt medvirkende årsak til at Pro-Ject og Rega låter såpass forskjellig som de gjør. Som også karbon er det.
    Du mener jo det du vil. Selvsagt har akryl, glass, tre og POM forskjellige resonansefrekvenser, men hvordan mener du det kan endre selve frekvensresponsen til platespilleren? ...når man i tillegg kanskje legger en platematte oppå? Tallerkenen/matta kan selvsagt overføre mer eller mindre vibrasjoner til pickupen og forme seg/støtte opp under plata i større eller mindre grad. Jeg ser ikke hvordan dette kan endre frekvensresponsen. Du må gjerne prøve å forklare meg det, men det holder ikke med "fordi Rega og Pro-Ject ikke låter likt". Har du foresten prøvd om du hører forskjell på en Pro-Ject og en tilsvarende Rega med samme pickup og RIAA-trinn? Tipper det ikke er så lett, og i hvertfall ikke på frekvensresponsen.

    Man kunne kanskje tenke seg at hvor hard eller myk matta/tallerkenen var kunne gjøre at den gav mer eller mindre etter under vekten av nåla, som igjen kunne dempe store utslag, og således påvirke bassen, men siden det bare er snakk om en punktlast på 2g som dessuten blir fordelt over et større areal av plata, tror jeg det er neglisjerbart. Dessuten beveger nåla seg fra side og ikke opp og ned, så poenget bortfaller uansett.

    Hva gjelder akryl og POM, så er de jo glimrende materiale. Det er dødt, har relativt høy egenvekt, er lett å forme, maskinere og håndtere, er ikke magnetisk, kan farges, poleres, etc. Hvorfor skulle det bannlyses.

    Merk at jeg ikke sier at drivverket ikke har betydning for lyden, men at det ikke har stor betydning for frekvensresponsen, eller "tonalbalansen" som du velger å kalle det. Drivverket påvirker dynamikk, stabilitet, bakgrunnsstøy, forvrengning, sporingsevne, etc, som er veldig viktig når man begynner å operere med god vinyllyd, men disse tingene er også HELT uavhengige av RIAA-trinnet. Det er meningsløst å snakke om å f.eks. Å matche en RIAA med materialet i platetallerkenen, eller armen i seg selv, for den saks skyld.

    Ja, alt henger sammen, men RIAA-trinnet er det IMO som sagt ingen grunn til at skal tilpasses noe annet enn selve pickupen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Evt. en vegghylle. Hvordan er gulvet og veggen konstruert? Betong? Etasjeskille i tre? Yttervegg? Bærevegg? Lettvegg?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    S. Lieng: Litt snasen, den der. For støvkontroll, prøv å dra til urmaker´n- skaff en sånn duk som han bruker til å polere ur etter service.;) Den super til seg det som måtte være av guffenheter. Kan forresten skaffes hos Urmaker Bjerke.
    Ja, litt mer å tenke på med platespiller, men desto mer gøy! Må nok se på noe slikt ja, takk for tipset! Tror det bare var støv som laget ulyden
    For å motvirke at det støver ned når spilleren ikke er i bruk kan du vurdere å kjøpe ei "osteklokke" (les støvdeksel). Echstein i Tyskland lager på mål til helt akseptable priser - og topp finish.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Evt. en vegghylle. Hvordan er gulvet og veggen konstruert? Betong? Etasjeskille i tre? Yttervegg? Bærevegg? Lettvegg?
    Det er tregulv og veggen bak anlegget er yttervegg i tre. Merker at vibrasjoner går lett fra gulvet og opp i platespillern. Ble anbefalt vegghylle noe jeg skal se om lar seg gjøre, men må da få den langt nok ut fra veggen uten at det ser ut som stupebrett, evt på sidevegg.
    Vil også teste mer tyngde under og oppå racket under plattformen, kanskje dette kan redusere vibrasjonene.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.555
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    0
    Evt. en vegghylle. Hvordan er gulvet og veggen konstruert? Betong? Etasjeskille i tre? Yttervegg? Bærevegg? Lettvegg?
    Det er tregulv og veggen bak anlegget er yttervegg i tre. Merker at vibrasjoner går lett fra gulvet og opp i platespillern. Ble anbefalt vegghylle noe jeg skal se om lar seg gjøre, men må da få den langt nok ut fra veggen uten at det ser ut som stupebrett, evt på sidevegg.
    Vil også teste mer tyngde under og oppå racket under plattformen, kanskje dette kan redusere vibrasjonene.
    (Nesten) uansett hvor tungt det avkoplende underlaget er, trenger du en demper à la sorbothane. Tipper sorbothane alene ville hjulpet en hel del. Merk at sorbothanen kommer i forskjellige formater avhengig av hvor mye vekt den skal dempe for.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En vibrasjonsdempende plattform under spilleren kan hjelpe. En tung steinhelle på myke sorbothane-/gummiføtter f.eks. Spikes under spilleren hjelper kanskje heller ikke til?
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Evt. en vegghylle. Hvordan er gulvet og veggen konstruert? Betong? Etasjeskille i tre? Yttervegg? Bærevegg? Lettvegg?
    Det er tregulv og veggen bak anlegget er yttervegg i tre. Merker at vibrasjoner går lett fra gulvet og opp i platespillern. Ble anbefalt vegghylle noe jeg skal se om lar seg gjøre, men må da få den langt nok ut fra veggen uten at det ser ut som stupebrett, evt på sidevegg.
    Vil også teste mer tyngde under og oppå racket under plattformen, kanskje dette kan redusere vibrasjonene.
    (Nesten) uansett hvor tungt det avkoplende underlaget er, trenger du en demper à la sorbothane. Tipper sorbothane alene ville hjulpet en hel del. Merk at sorbothanen kommer i forskjellige formater avhengig av hvor mye vekt den skal dempe for.
    Ser ikke noe valg av forskjellige typer på nettsiden deres, kun 4 eller 8 stk
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.555
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    0
    Evt. en vegghylle. Hvordan er gulvet og veggen konstruert? Betong? Etasjeskille i tre? Yttervegg? Bærevegg? Lettvegg?
    Det er tregulv og veggen bak anlegget er yttervegg i tre. Merker at vibrasjoner går lett fra gulvet og opp i platespillern. Ble anbefalt vegghylle noe jeg skal se om lar seg gjøre, men må da få den langt nok ut fra veggen uten at det ser ut som stupebrett, evt på sidevegg.
    Vil også teste mer tyngde under og oppå racket under plattformen, kanskje dette kan redusere vibrasjonene.
    (Nesten) uansett hvor tungt det avkoplende underlaget er, trenger du en demper à la sorbothane. Tipper sorbothane alene ville hjulpet en hel del. Merk at sorbothanen kommer i forskjellige formater avhengig av hvor mye vekt den skal dempe for.
    Ser ikke noe valg av forskjellige typer på nettsiden deres, kun 4 eller 8 stk
    http://www.sorbothane.com/Data/Sites/31/pdfs/product-guides/Sorbothane-SPG.pdf
     
    A

    ANM

    Gjest
    Matching mellom pickup og RIAA-trinn er ikke bare en øvelse i å kjenne forskjellige merkers "huslyd" (eller hva ryktene sier om den) heller, men minst like mye (vel, mye mer, egentlig) å sørge for at de elektriske verdiene i pickupen (spoleimpedans og utgangsnivå) matcher de i RIAA-trinnet (lastimpedans, forsterkningsgrad, kapasitans) slik at signalet fra pickupen når forsterkeren i best mulig forfatning. Det er HER vi kan gjøre den betydelige delen av påvirkning av platespillerens klangbalanse. ...Og ved valg av pickup og RIAA-trinn, selvsagt.
    Med forbehold om at jeg her hopper inn i en debatt uten å ha lest alt.:)

    Dette med matching mellom RIAA og pickup er ene og alene en elektrisk øvelse. Gain vs spenning vs headroom og last for å justere respons mikroskopisk. Klangen er 99,999% fastsatt av det mekaniske.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Matching mellom pickup og RIAA-trinn er ikke bare en øvelse i å kjenne forskjellige merkers "huslyd" (eller hva ryktene sier om den) heller, men minst like mye (vel, mye mer, egentlig) å sørge for at de elektriske verdiene i pickupen (spoleimpedans og utgangsnivå) matcher de i RIAA-trinnet (lastimpedans, forsterkningsgrad, kapasitans) slik at signalet fra pickupen når forsterkeren i best mulig forfatning. Det er HER vi kan gjøre den betydelige delen av påvirkning av platespillerens klangbalanse. ...Og ved valg av pickup og RIAA-trinn, selvsagt.
    Med forbehold om at jeg her hopper inn i en debatt uten å ha lest alt.:)

    Dette med matching mellom RIAA og pickup er ene og alene en elektrisk øvelse. Gain vs spenning vs headroom og last for å justere respons mikroskopisk. Klangen er 99,999% fastsatt av det mekaniske.
    De to første setningene er det samme som jeg sier. Den siste er jeg enig i dersom du snakker om det mekaniske i pickupen. ....Vel, med en litt større prosentandel enn 0,1 promille til RIAA-trinnets egenlyd.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Brukte deg kun som innpass i diskusjonen, Auditor diskuterer ikke med meg. :)

    Men er uenig i at RIAA-trinnets egenlyd er en reell faktor i en matching og at jeg kun forholder meg til dens absolutte kvaliteter.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.555
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    0
    Brukte deg kun som innpass i diskusjonen, Auditor diskuterer ikke med meg. :)

    Men er uenig i at RIAA-trinnets egenlyd er en reell faktor i en matching og at jeg kun forholder meg til dens absolutte kvaliteter.
    Hva er "absolutte kvaliteter"?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Mulig jeg bruker feil terminologi, men absolutt kontra relativ. At jeg ikke vurderer RIAA som en bidragsyter til klang, jeg anser den som transparent.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Brukte deg kun som innpass i diskusjonen, Auditor diskuterer ikke med meg. :)

    Men er uenig i at RIAA-trinnets egenlyd er en reell faktor i en matching og at jeg kun forholder meg til dens absolutte kvaliteter.
    Der er jeg enig med deg, men matching kan jo, og er nok det Auditor mener, også være hvordan pickupens og RIAA-trinnet farging av lyden fungerer sammen.

    For protokollen tenker jeg at "klang" må være frekvensrespons og evt. overharmonisk forvrengning, mens vinkelfeilforvrengning, hastighetsavvik/-svingninger, motorstøy, cogging, rumble, "svart bakgrunn" vibrasjoner som forvrenger hva pickupen registrerer, skating, etc, etc, er andre egenskaper, som ikke påvirkes av eller påvirker RIAA-trinnet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg bruker feil terminologi, men absolutt kontra relativ. At jeg ikke vurderer RIAA som en bidragsyter til klang, jeg anser den som transparent.
    Kom på besøk hit, så skal vi bytte mellom noen rør frem og tilbake i Audion Premier, og komme tilbake til det spørsmålet. ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.555
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    0
    Mulig jeg bruker feil terminologi, men absolutt kontra relativ. At jeg ikke vurderer RIAA som en bidragsyter til klang, jeg anser den som transparent.
    OK, men hva er "transparent", da? Hva ser man etter?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg bruker feil terminologi, men absolutt kontra relativ. At jeg ikke vurderer RIAA som en bidragsyter til klang, jeg anser den som transparent.
    OK, men hva er "transparent", da? Hva ser man etter?
    Transparent er transparent. Noe som ikke synes. Altså en komponent som ikke tilfører noen egenlyd eller påvirker signalet/lyden på noen måte. Hvis to tilsvarende komponenter låter forskjellig, er minst en av dem ikke transparent.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Der er jeg enig med deg, men matching kan jo, og er nok det Auditor mener, også være hvordan pickupens og RIAA-trinnet farging av lyden fungerer sammen.
    Har problemer med å forklare hva jeg mener egentlig.

    Jeg ser på en forsterker isolert sett som transparent, farging skjer i tranducer grensesnittet. Skjønner du hva jeg mener? Så ja, RIAA må matches, men det gjøres med justeringer av C og R.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du mener vel kanskje bare at man kan velge den RIAA-en man liker lyden av uavhengig av hvilken pickup man skal koble til, så lenge den elektriske matchen er god. Det er jeg jo i prinsippet enig i. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.555
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    0
    TRANSPARENS

    Vi vet hva som i teorien menes med transparens, men hvilke parametre er relevante å undersøke for å se (og ikke høre) om et phonotrinn er transparent? SNR? THD? Kanalseparasjon?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo pr. definisjon ikke transparent i og med at dets hovedoppgave er EQ for å invertere EQ-en som ble gjort på masteren under innspilling av platene. ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg tror vi er tett på en konsensus Dazed, men ikke helt. RIAAen i seg selv skal ideelt ikke ha en egenlyd ikke et effekttrinn heller. Lasten for en RIAA altså en preamp bør være ganske enkel, så forskjeller i lyd fastsettes utelukkende av RIAAens evne til å håndtere selve signalet, amplitudemessig, frekvensmessig og korreksjonen, samt statisk støy. Effekttrinn matching har litt andre utfordringer hvor det er en symbiose mellom elektriske egenskaper i trinnet og den komplekse last.

    Jeg vet jeg ikke er helt klar og presis, vet ikke hvorfor, kanskje jeg er trøtt. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er med på teorien om at et transparent forsterkertrinn burde være enkelt å designe gitt at man kjenner paresmetrene til det som kobles på i begge ender, men det virker jo ikke som det alltid er slik i praksis. (?) I alle fall ikke når detter rør med i likningen.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Dette drar debatten ut på vidotta. :) Kort sagt, det mekaniske farger, kjøp så godt specet RIAA du har råd til. Headroom på inngang er viktigste egenskap.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Dette drar debatten ut på vidotta. :) Kort sagt, det mekaniske farger, kjøp så godt specet RIAA du har råd til. Headroom på inngang er viktigste egenskap.
    Da er det vel nødt til å bli denne? ;)

    McIntosh RIAA.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vel, ville heller satset på ECP2, der får du mye mer for penga imo, med mindre du kjører digitalt. :)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Vel, ville heller satset på ECP2, der får du mye mer for penga imo, med mindre du kjører digitalt. :)
    Har ikke behov for digital ut fra riaa. Ble anbefalt ECP2 og Ortofon 2M Black pickup på denne spillern. Mye dyrere enn jeg hadde planer om, men må kanskje opp på dette etterhvert for å bli fornøyd. Hadde vær spennende å testet. Kanskje bytte pick up først så kan jeg låne ECP2 for å teste seinere
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    913
    Antall liker
    458
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er ganske fersk når det kommer til vinyl, og har erfart at hobbyen er ikke billig. Starta med billig Project spiller, så en litt dyrere project spiller. Ble aldri fornøyd med lyden. I løpet av noen måneder bytta jeg ut mange riaa og pickup. Ble fornøyd til slutt, men kontoen ble tømt også. Jeg syns at det er bedre å gå for noe bra med engang, særlig med det anlegget ditt. Da slipper man et maratonløp med bytting og testing.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Poenget var nok at EC-RIAA-en er "noe bra", og nok.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    913
    Antall liker
    458
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ja, kort oppsummert er ECP2 mer enn bra nok :) Jeg har veldig lyst til å teste den.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.289
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Denne tråden har som så mange andre endt opp med diskusjon om mer perifere spørsmål, og det er en god ting.
    Matchingen av alle delene som utgjør en "platespiller" er noe av det mer kompliserte vi driver med innen hifi, og
    det er aldri dumt at man lærer litt mer underveis.

    Har du lyst til å lære ennå litt mer, finner du noen artikler om platespillerteori her:
    - Vinyl ABC - http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf
    - Nivå og impedanstilpasning - http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf
    - Tonearm og valg av pickup - http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/44_hele.pdf

    Når man setter sammen en platespiller av; pickup, tonearm, drivverk og RIAA (samt "mindre" deler som headshell,
    interne og eksterne kabler, plugger, platematter og underlag for drivverket) vil alle disse komponentene påvirke
    lyden fra platespilleren. Noen mer enn andre.

    Personlig syntes jeg pickupen har størst innflytelse (mest variasjon), fulgt av RIAAen, så tonearmen og til slutt
    den største komponenten - den alle ser - selve drivverket. Men som sagt er alle delene viktige og har man en
    defekt eller mismatchet komponent i kjeden, kan dette "drepe" lyden av ellers gode komponenter...

    Heldigvis for deg er din tonearm og drivverk av utmerket kvalitet, og tåler å matches med både bedre og dyrere
    pickuper og RIAAer. Jeg tror du gjør helt rett med å fokusere på RIAAen først, da dette uten tvil er det svakeste
    leddet i kjeden akkurat nå. Men man bør gjøre seg tanker om pickupvalg - når man vurderer valg av RIAA.


    Har du bestemt deg for å fortsette (kun) med pickuper med høyt utgangsignal kan du komme noe billigere unna.
    Graham Slee ERA V (gjerne med ekstra PSU-1 strømforsyning) er kongen i dette segmentet. High end lyd til en
    "billig" penge (denne stod i Klasse A i Stereophile!). Litt lys i klangkarakteren.

    Bestemmer du deg for en løsningen med MM-RIAA, bør du foruten Ortofon 2M Black, vurdere pickuper som Audio
    Tecknica AT-440
    (MM), Audio Tecknica AT-150 (MM)(eller de nyere versjonene av denne), Dynavector DV-10X5
    (MC-H), Dynavector DV-20X-H (MC-H), Sound Smith Carmen (MMC), Sound Smith Aida (MMC) eller
    van den Hul MC-2 (MC-H).


    Men, vurderer du etter hvert å kjøpe en pickup med lavt utgangsignal (noe jeg absolutt anbefaler), må du opp
    i pris for å finne en tilsvarende "god" MM/MC RIAA (gjerne med mest mulig innstillinger). Da er Electrocompaniet
    ECP-2
    eller ASR Basis Mini (i Mk. II eller Mk. III versjonene) de beste alternativene jeg vet om.

    Med RIAAer av denne kvaliteten - og dette utvalget av innstillingsmuligheter - kan du selvfølgelig velge fra listen
    over, men i tillegg velge low output MCer som; Audio Tecknica AT-33 PT-G (MC-L), Audio Tecknica AT-33Sa
    (MC-L), Dynavector DV-20X-L (MC-L) eller noe fra Ortofon Cadenza serien (aller helst) Black (MC-L).

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Sist redigert:

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Hei.

    Denne tråden har som så mange andre endt opp med diskusjon om mer perifere spørsmål, og det er en god ting.
    Matchingen av alle delene som utgjør en "platespiller" er noe av det mer kompliserte vi driver med innen hifi, og
    det er aldri dumt at man lærer litt mer underveis.

    Har du lyst til å lære ennå litt mer, finner du noen artikler om platespillerteori her:
    - Vinyl ABC - http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf
    - Nivå og impedanstilpasning - http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf
    - Tonearm og valg av pickup - http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/44_hele.pdf

    Når man setter sammen en platespiller av; pickup, tonearm, drivverk og RIAA (samt "mindre" deler som headshell,
    interne og eksterne kabler, plugger, platematter og underlag for drivverket) vil alle disse komponentene påvirke
    lyden fra platespilleren. Noen mer enn andre.

    Personlig syntes jeg pickupen har størst innflytelse (mest variasjon), fulgt av RIAAen, så tonearmen og til slutt
    den største komponenten - den alle ser - selve drivverket. Men som sagt er alle delene viktige og har man en
    defekt eller mismatchet komponent i kjeden, kan dette "drepe" lyden av ellers gode komponenter...

    Heldigvis for deg er din tonearm og drivverk av utmerket kvalitet, og tåler å matches med både bedre og dyrere
    pickuper og RIAAer. Jeg tror du gjør helt rett med å fokusere på RIAAen først, da dette uten tvil er det svakeste
    leddet i kjeden akkurat nå. Men man bør gjøre seg tanker om pickupvalg - når man vurderer valg av RIAA.


    Har du bestemt deg for å fortsette (kun) med pickuper med høyt utgangsignal kan du komme noe billigere unna.
    Graham Slee ERA V (gjerne med ekstra PSU-1 strømforsyning) er kongen i dette segmentet. High end lyd til en
    "billig" penge (denne stod i Klasse A i Stereophile!). Litt lys i klangkarakteren.

    Bestemmer du deg for en løsningen med MM-RIAA, bør du foruten Ortofon 2M Black, vurdere pickuper som Audio
    Tecknica AT-440
    (MM), Audio Tecknica AT-150 (MM)(eller de nyere versjonene av denne), Dynavector DV-10X5
    (MC-H), Dynavector DV-20X-H (MC-H), Sound Smith Carmen (MMC), Sound Smith Aida (MMC) eller
    van den Hul MC-2 (MC-H).


    Men, vurderer du etter hvert å kjøpe en pickup med lavt utgangsignal (noe jeg absolutt anbefaler), må du opp
    i pris for å finne en tilsvarende "god" MM/MC RIAA (gjerne med mest mulig innstillinger). Da er Electrocompaniet
    ECP-2
    eller ASR Basis Mini (i Mk. II eller Mk. III versjonene) de beste alternativene jeg vet om.

    Med RIAAer av denne kvaliteten - og dette utvalget av innstillingsmuligheter - kan du selvfølgelig velge fra listen
    over, men i tillegg velge low output MCer som; Audio Tecknica AT-33 PT-G (MC-L), Audio Tecknica AT-33Sa
    (MC-L), Dynavector DV-20X-L (MC-L) eller noe fra Ortofon Cadenza serien (aller helst) Black (MC-L).

    mvh
    Gunnar Brekke
    Takk for info! Skal lese meg litt opp på dette :)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Har blitt anbefalt denne også EAR 834P, evt sammen med Ortofon 2M Black, eller Ortofon Cadenza men da begynner prisen å fyke i været

    EAR_834p.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.086
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng: Som også EAR bygger inn i enkelte av sine..
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Noen som har en formening om denne kombinasjonen: EAR 834P og Soundsmith Otello?

    Soundsmith Otello.jpg
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.289
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Kongsberg
    Gå for all del opp til Carmen, som er en identisk pickup, men har en skarpere nålesliping.

    Otelloens buttere nålesliping har en tendens til å plukke opp for mye overflatestøy...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.086
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng: Hvis du liker saker og ting varmt og røraktig, er det der en maget bra pakke. Og som Gunnar sier, Carmen har større sjanse til å komme nedi rillene på en skikkelig måte. Dog, jeg tror du kanskje vil trives bedre med Ortofon, ettersom du idag spiller mer digitalt enn LP. Nettopp pga knitringen, etter det jeg forsto..834P er en habil RIAA, det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn