Platespillermatching er en av de mest omfattende jobbene i match. Alt fra generell konstruksjon, via plinth, pickup, arm, reimer, motor(er), RIAA, avkobling, rom og kabling brukes til å oppnå ønsket resultat. Det gjelder tonal balanse også. Uten den vil du ikke kunne finne signaturen. MC er ikke MC er ikke MC, samme gjelder for MM. I tillegg til alt dette har du riggens match med linjedelene av systemet..Alt skal og må klaffe. Hver enkelt komponent har sin tonalbalanse og signatur, de skal avpasses mot alle de andre, for å gå opp i en høyere totalenhet..
Man må velge en type drivverk, om plinthet skal være stivt, fjærende, lett eller tungt, om det skal ha remdrift, direktedrift eller mellomhjul, om det skal ha tallerken med glidelager eller for den saks skyld flyte på magnetfelt og om tallerkenen skal være tung eller lett og hva den skal være laget av. Alle disse tingene kan ha innvirkning på spillerens ytelse. Sporing, rotasjonsstabilitet, vibrasjoner og stort sett legge forholdene til rette for arm og pickup. De har neppe så stor innvirkning på "den tonale balansen".
Ikke heller valget av arm som kan ha forskjellige typer lagre, lengde, masse, materiale og kan være av forkjelig konstruksjon. Disse tingene påvirker sporingsevne og evnen til å overføre signaler fra rillene til pickup, så hvis det går helt galt her, kan det må en måte påvirke frekvensresponsen også, men normalt svært lite, tenker jeg.
Pickupen derimot! DEN påvirker med sin evne til å omsette rillenes svingninger til elektrisk strøm frekvensresponsen, og matchen av pickup med arm mtp. resonanser og masser også, men er man "innafor" er det som regel greit. Alt dette er "mekanisk matching" som absolutt har betydning, men i forhold til egenskapene til og matchingen mellom pickup og RIAA-trinn, svært lite
for klangbalansen/frekvensresponsen.
Matching mellom pickup og RIAA-trinn er ikke bare en øvelse i å kjenne forskjellige merkers "huslyd" (eller hva ryktene sier om den) heller, men minst like mye (vel, mye mer, egentlig) å sørge for at de elektriske verdiene i pickupen (spoleimpedans og utgangsnivå) matcher de i RIAA-trinnet (lastimpedans, forsterkningsgrad, kapasitans) slik at signalet fra pickupen når forsterkeren i best mulig forfatning. Det er HER vi kan gjøre den betydelige delen av påvirkning av platespillerens klangbalanse. ...Og ved
valg av pickup og RIAA-trinn, selvsagt.
Egenskapene til basen og armen påvirker slik jeg ser det i hovedsak stabilitet, støy, forvrengning, sporingsevne og følsomhenen for støy/vibrasjon utenfra. Selvsagt viktig som bare det, men det endrer ikke klangbalansen i seg selv.
De fleste kjøper en ferdig platespiller, der arm og drivverk allerede er satt sammen fornufig på en base som funker. Som oftest følger pickup også med, ferdig matchet til armen. 
Så, hvis man har en platespiller med et gitt plinth, et gitt driftsprinsipp, en gitt arm og en gitt pickup, og skal kjøpe et RIAA-trinn, er det som sagt pickupen man skal fokusere på å finne noe som passer sammen med. Alle RIAA-trinn passer sammen med alle armer og plattformer. Hvis du mener noe annet kunne jeg tenke meg å vite hvorfor.
Det er basic matchlære, og klarer du ikke det lærer du aldri matching.
Hvor studerer man matchlære?

Google, Hi-Fi News, Fidelity, Danmark, Hi-Fi Klubben?