Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Komfort, fra figuren din ser det ut som de
    Sitter Midt i rommet lengdemessig. Der vil de ha maksimal kansellering av bass () , har De forsøkt å flytte dem frem eller tilbake ?
    De "proffe" anbefaler denne plasseringen. Kan prøve og flytte dem, men som sagt bassen alene er veldig bra her.
    Screenshot_20210508-185329_Chrome.jpg
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Bingo :) Endelig forløsning og frekvensresponsen ser ikke lenger ut som dama sine pupper :D
    1. På AV8805 kan man kun endre distance på front i 2ch setup.
    2. Endre distance på sub i hovedmeny gir ingen effekt i 2ch setup
    3. Jeg har 3.42m til front og 2.7m til sub.....måtte opp til 7.72m i 2ch setup front for å få tilfredstillende overlap :rolleyes:
    4. Løsningen var så fjern at det ble mye ekstra knot.......
    2ch +sub 40hz compare.jpg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Bingo :) Endelig forløsning og frekvensresponsen ser ikke lenger ut som dama sine pupper :D
    1. På AV8805 kan man kun endre distance på front i 2ch setup.
    2. Endre distance på sub i hovedmeny gir ingen effekt i 2ch setup
    3. Jeg har 3.42m til front og 2.7m til sub.....måtte opp til 7.72m i 2ch setup front for å få tilfredstillende overlap :rolleyes:
    4. Løsningen var så fjern at det ble mye ekstra knot.......
    Vis vedlegget 720625
    Er det frontene som nå står som 772 cm? I så fall spiller vel subene før frontene?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror du har rett i dette tilfellet, men denne typen argument kan også bomme fullstendig. Det handler om kompromiss. Bassport gir noen fordeler og ulemper.
    Helt enig i det! Det var ikke ment som et allmenngyldig argument :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.580
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Aha, meg 😄 Jeg har meget bra respons fra front slik jeg har det nå og det tok tid å få til! Dessuten er alle surround høyttalere montert rundt denne posisjon. Men det er noe feil, som jeg må finne ut av. Dessuten fin respons fra sub også.....
    Ser du har fått det til, men noen tips til bedre utgangspunkt (mulig du har gjort noe av dette allerede, og jeg ser noe er nevnt i tråden, så du får plukke med deg det som evt passer): :)

    1. Som nevnt i tråden, bassrefleks sub og bassrefleks høyttaler er verste utgangspunkt for faseforskyvninger. Best er begge lukket, men prøv i det minste å lukke høyttalerens port.
    2. Sett høyttalerne som Small hvis du ikke har gjort det.
    3. Jeg ville testet å dele langt høyere, f.eks 60-80hz
    4. Ser endel nevner at avstand i surroundforsterkeren blir "feil". Denne tar gjerne høyde for forsinkelsen i forsterkeren som sitter i subben, så det kan godt hende denne stemmer selv om den fysiske avstanden ikke er den samme som rapporteres av forsterkeren. Avstanden er egentlig ikke avstand, men en indikasjon på hvor mye signalet forsinkes.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Er det frontene som nå står som 772 cm? I så fall spiller vel subene før frontene?
    Ja, det er rart. Muligens stor forsinkelse i sub pga 180grader faseforskyving. Jeg kan prøve med 0 grader på sub og da blir kanskje ikke avstanden så stor. Spørsmåler er også hva prosessor ligger inne med av forsinkelse på sub i 2ch modus??? Da denne ikke kan endres 🤔
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Ser du har fått det til, men noen tips til bedre utgangspunkt (mulig du har gjort noe av dette allerede, og jeg ser noe er nevnt i tråden, så du får plukke med deg det som evt passer): :)

    1. Som nevnt i tråden, bassrefleks sub og bassrefleks høyttaler er verste utgangspunkt for faseforskyvninger. Best er begge lukket, men prøv i det minste å lukke høyttalerens port.
    2. Sett høyttalerne som Small hvis du ikke har gjort det.
    3. Jeg ville testet å dele langt høyere, f.eks 60-80hz
    4. Ser endel nevner at avstand i surroundforsterkeren blir "feil". Denne tar gjerne høyde for forsinkelsen i forsterkeren som sitter i subben, så det kan godt hende denne stemmer selv om den fysiske avstanden ikke er den samme som rapporteres av forsterkeren. Avstanden er egentlig ikke avstand, men en indikasjon på hvor mye signalet forsinkes.
    3. Ja, skal dele høyere i filmmodus 👍
    4. Spot on 👍😊 , som flere også har nevnt her. Det som ødela min forståelse var at justering av forsinkelse i sub ikke var mulig i 2ch modus.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg prøvde å snu fasen på sub 180 grader og da flyttet kolapsen overaskende seg ca 15 hz opp i frekvens.
    Ser at du har fått orden på sakene nå, strålende!
    Men som en liten forklaring på det som skjedde når du snudde fasen 180 grader og dippen flyttet seg (eller var det polaritet du flippet, det er ikke helt det samme): Ofte er det slik at Sub og høyttaler har forskjellig bratthet på fasen som funksjon av frekvensen (eller forskjellig group delay som det også kalles). Så når du prøver å aligne frontene med subbene ved å justere delays blir det et tradeoff mellom HVOR du vil at de skal summere positivt og hvor de IKKE vil gjøre det. Det ser man også i den siste grafen din, hhv under og over 45Hz i ditt tilfelle. Med brattere delefiltre blir dette frekvensområdet smalere så da er det ofte enklere å unngå store dipper selv om det kan medføre andre utfordringer... Artig hobby vi har, skikkelig mestring i ordtaket "det perfekte er det godes fiende" ;-)
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Lurer på om Marantz ingeniørene har vært fulle når de konstruerte 2ch Playback mode !!
    Min teori er at subwoofer blir satt i en default 1m mode i denne menyen.....det er nemmelig umulig (foreløbig) å få samme respons i Multich mode og 2ch mode pga dette. Etter 2 uker med justering vurderer jeg å sende en 7.62mm kobber klump i en hastighet av 800m/s inn i den runde blå sirkelen.....neida. Men wtf..... tillot de subwoofer inn i 2ch Playback uten global subwoofer settings tilgjengelig? Mener dette er en firmware feil........
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om Marantz ingeniørene har vært fulle når de konstruerte 2ch Playback mode !!
    Min teori er at subwoofer blir satt i en default 1m mode i denne menyen.....det er nemmelig umulig (foreløbig) å få samme respons i Multich mode og 2ch mode pga dette. Etter 2 uker med justering vurderer jeg å sende en 7.62mm kobber klump i en hastighet av 800m/s inn i den runde blå sirkelen.....neida. Men wtf..... tillot de subwoofer inn i 2ch Playback uten global subwoofer settings tilgjengelig? Mener dette er en firmware feil........
    Har ikke Marantz lengre , men var det ikke en innstilling øverst som kunne settes til auto el noe i 2 ch mode..? Det gjør at den følger nivå og avstander i vanlig speaker setup om mener jeg . Det var hvertfall no slikt på AV 7704 som jeg hadde ...
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Har ikke Marantz lengre , men var det ikke en innstilling øverst som kunne settes til auto el noe i 2 ch mode..? Det gjør at den følger nivå og avstander i vanlig speaker setup om mener jeg . Det var hvertfall no slikt på AV 7704 som jeg hadde ...
    Aha, den skal jeg prøve i kveld 👍
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Tenkt jeg skulle sjekke hvordan sub ville virke , og plasserte høyttaler i tenkt sub posisjon klin inntil vegg. Høyttaler går ikke så dybt som en sub selvsagt, men en pekepinn om boundary effekts med sub kan det vel gi ...

    Vanlig lyttepos og ht mot vegg
    6961417A-EB0B-4A3A-A3A8-34A6BC539512.jpeg
    79BCDBB8-A224-4755-9C7E-D3B38968D71E.jpeg
    nåværende lytteoppstilling
    9BE034DC-8FEA-432C-AA6F-016AFAFA1303.jpeg
    alternativ oppstilling 1
    713A51EB-8AA3-4CDD-BCE0-711A67194502.jpeg
    Alternativ 2
    5FA6D1D3-65EB-4868-8E9F-2B77A34EA468.jpeg
    med litt godvilje er «sub plassering « litt bedre , men er det verdt å bruke 20 000 på to halvdårlige subber.?
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    men er det verdt å bruke 20 000 på to halvdårlige subber.?
    Nei
    Kjøp en brukt Crown XLI amp og to tolvtommere på brukten.
    Veldig enkelt å bygge, tar to dager.
    Låter bedre, og koster det halve.

    Jeg holder på med 4x21" suber nå som koster meg 20.000
    Amper er ikke med i prisen siden jeg allerede hadde fra tidligere prosjekter.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan skal en sånn kasse være utformet da? . Har ingen snekkerbod dessverre...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Utforming har liten betydning for bassgjengivelse.
    Det viktigste er at den er solid og ikke resonnerer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Trodde volum og TS parametere betydde noe? Er det bare bare å dytte inn nok effekt da?
    Kunne tenkt med noe som ser ut som Lyngdorf/Sigberg sine , så usynlige som mulig, Dvs heller fyrstikkeskeform enn sukkerbit..
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, volum må passe til driveren.
    Men form har vel mindre betyding.

    Sigbergs utforming er genial og tar liten plass.
    Mine har samme utforming, men når opp til taket og veier ca. 350 kg.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Tenkt jeg skulle sjekke hvordan sub ville virke , og plasserte høyttaler i tenkt sub posisjon klin inntil vegg. Høyttaler går ikke så dybt som en sub selvsagt, men en pekepinn om boundary effekts med sub kan det vel gi ...

    Vanlig lyttepos og ht mot vegg
    Vis vedlegget 721839
    Vis vedlegget 721842
    nåværende lytteoppstilling
    Vis vedlegget 721845
    alternativ oppstilling 1
    Vis vedlegget 721848
    Alternativ 2
    Vis vedlegget 721873
    med litt godvilje er «sub plassering « litt bedre , men er det verdt å bruke 20 000 på to halvdårlige subber.?
    4 stk er det beste, men 2 er mye bedre enn 1.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Mange sommåler for første gang kan få sjokk av målingene. De bør de være klar over effekten av å ha bitelitt (1cm) ulik avstand fra mik til hver høyttaler gir kanselleringer som kan se helt jævlige ut. Eksempler er vist under..
    Mål derfor også høyre og venstre høyttaler hver for seg ., da unngås kanselering fra den andre høyttaleren.

    1620988947641.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    På jakt etter plassering for jevnest bass...uglattet ingen eq ingen romtiltak. Teksten på kurven er høyttaler front fra vegg, og mik fra frontvegg i cm
    1621007947496.png



    uglattet og 1/6 glattet
    1621008603027.png


    Her må det eq til i bassen,men det visste jeg jo..
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    På tide å sjekke TV lyden...nå som fruen abonnerer på Digital Concerthall, Berliner Philharmoniker
    1621352745845.png

    A92A59EC-EBE7-409F-8180-1D05C76064D1.jpeg


    Jaja gidder ikke fikset på dette, det får bare være sånn
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Har ikke Marantz lengre , men var det ikke en innstilling øverst som kunne settes til auto el noe i 2 ch mode..? Det gjør at den følger nivå og avstander i vanlig speaker setup om mener jeg . Det var hvertfall no slikt på AV 7704 som jeg hadde ...
    Du har jaggu rett.....auto....hadde helt glemt denne, stått i manual hele tiden. Men helt korrekt, den kopierer innstillingene fra multich mode. Takk for tips, hadde ikke tenkt i de baner på egenhånd!
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    1/12 glattet. Jeg kan leve med denne en stund, har litt jobb på 22 og 80Hz, men det låter bra og er passe jevn.
    Blå er front alene, gul er sub alene og rød er total. 40hz deling.
    2ch + sub 40hz-F-S.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Nå ser du vel litt feil ;)

    Ser en bort i fra litt lite nivå rundt 80 Hz ser det ut som det generelle nivået i bassen er 10 db over nivået ved 200 Hz
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Du har jaggu rett.....auto....hadde helt glemt denne, stått i manual hele tiden. Men helt korrekt, den kopierer innstillingene fra multich mode. Takk for tips, hadde ikke tenkt i de baner på egenhånd!
    Så bra du fant ut av det da :)
    Ja er en liten "luring" den innstillingen der - husker jeg ble lurt av den selv en god stund før jeg fant ut av det :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Nå ser du vel litt feil ;)

    Ser en bort i fra litt lite nivå rundt 80 Hz ser det ut som det generelle nivået i bassen er 10 db over nivået ved 200 Hz
    Jauda, du har nok rett. 200hz på ca 65db og jevnt over bass nivå på 75db. Da er det mer i min gate 😁
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Ser meget bra ut!

    Hvor mye heving er det fra 200hz og nedover? Ser ut som omtrent 5db? Synes du det er nok?
    Det er ingen heving under 200hz...enda. Dette er "reference" fra audyssey etter kalibrering og litt fintuning.
    Kurven under er heftig glattet for å se nivået. Må høre igjennom endel låter for å se om jeg trenger litt heving i bunn.
    2ch fulltone.jpg
    " fra
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg bruker også ca 8 db økning nedover , men det er flatt fra 50 hz og ned til 15 hz hos meg .
    Men dette må man bare justere ift. både rom og prefereanser. Har hørt rom som har hatt betydelig mer stigning nedover uten at det blir for "sidrompa" , så man må bare prøve seg frem .
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.580
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Desto jevnere respons man har, desto mer løft kan man gjerne slippe unna med uten at noe stikker seg ut eller blir boomy. I tillegg er det litt styrt av hva som er typisk lyttenivå. Jo lavere man vanligvis spiller, jo mer løft trenger man.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.365
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Desto jevnere respons man har, desto mer løft kan man gjerne slippe unna med uten at noe stikker seg ut eller blir boomy. I tillegg er det litt styrt av hva som er typisk lyttenivå. Jo lavere man vanligvis spiller, jo mer løft trenger man.
    Ja jo. Men med mye areal og headrom stemmer ikke dette helt er min mening. Ang att man trenger mer heving i bassen.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Ja jo. Men med mye areal og headrom stemmer ikke dette helt er min mening. Ang att man trenger mer heving i bassen.
    Hmm, jeg har 10stk 18" i 31kvm rimelig godt dempet rom. Liker best heving på 7-8db til musikk, og gjerne enda mer til film. Vil påstå at jeg har både areal og headroom 😁 Rommet og hvordan lyden oppleves i rommet må ikke glemmes, og selvsagt eierens preferanser.

    Harman kurven for foretrukket frekvensrespons har et stort spenn i bassområdet. Den plasserer meg i kategorien "utrent lytter" i forhold til mine basspreferanser haha 😂
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.580
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja jo. Men med mye areal og headrom stemmer ikke dette helt er min mening. Ang att man trenger mer heving i bassen.
    Mer heving i bassen enn hva? Du får i utgangspunktet ikke noe mer bass av å ha store elementer eller mye headroom i forsterkeren gitt sammenligning mot et annet anlegg med mindre headrom eller mindre elementer så lenge du ikke spiller høyere enn noen av anleggene har kapasitet til.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål om målemikrofoner;

    Noen som har sammenlignet Umik-1 med Umik-2 og/eller CSL kalibrerte Umik-1? O Store Internett viser at det kan være relativt store forskjeller på frekvensresponsen på dem..
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.365
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mer heving i bassen enn hva? Du får i utgangspunktet ikke noe mer bass av å ha store elementer eller mye headroom i forsterkeren gitt sammenligning mot et annet anlegg med mindre headrom eller mindre elementer så lenge du ikke spiller høyere enn noen av anleggene har kapasitet til.
    Nå har det jo seg slik att jeg kjører med 16 stk 15".
    Spille lavt men fortsatt ha god driv i bassen er en av tingene som uthever seg til det positive. Dette er jo de tingene som blir kommentert når folk besøker rommet mitt også. Areal har enorm stor betydning. Samme gjelder i mellombassen. Dette kan ikke settes ord på før mann har opplevd ett skikkelig system med dette. Derfor skal også dette inn.
    Små elementer eller få klarer ikke samme jobben.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn