Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å gjøre deg motløs Antonsen:=)
    Men dette er jo med hjelp av basser bak i rommet, hadde jo noen leie søkk jeg også.

    Skryte bilde.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Flere bassere gjør nok ting lettere ja :)

    Sliter med å få plass til noe bak i rommet, men skal aldri si aldri.

    Har ikke hevet noe med EQ nei, har justert gain fra -5 til 0 på outputs i minidsp, samt drar ned dippen i underkant av 30hz.

    Gleder meg til å spille litt musikk ikveld, selv om ting tyder på at det ikke snør i dag og jeg kan i teorien fortsette med kledning på huset...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Justering av gain eller heving er akkurat det samme, man øker energien i rommet på det området. Det er meget mulig det blir bra, men sjekk i det minste tidsdomenet slik at man ikke ser seg blind på pene grafer :giggle:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    The Blip

    Et mysterie

    Ved 172Hz har jeg et avvik som trenger en forklaring


    Åpenbart noe på gang
    blip fr.jpg


    Noe som stikker seg ut
    blip wl.jpg


    En rygg som ikke bør være der
    blip dc.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor langt er det fra høyttalere til vegger bak og ved siden av høyttalerne @MakkinTosken ?
    Ser du noen spennende refleksjoner på impulsresponsen ut i tid som kan matche den peak energy tiden?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvor langt er det fra høyttalere til vegger bak og ved siden av høyttalerne @MakkinTosken ?
    Ser du noen spennende refleksjoner på impulsresponsen ut i tid som kan matche den peak energy tiden?
    Kan forsåvidt være vegg bak høyttaler. Der er avstanden 1,15 meter som jo er ca en halvbølge... men... hmmm. Kan også være gulvet. Også 1,15 fra mikrofon...

    Hører den ikke fra sweetspot. Men når jeg kjører sweep og sitter utenfor kan jeg høre et blip.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er gulvet vil vel det der flytte seg ved å endre høyden på mikrofonen? Jeg tipper på en refleksjon fra flate fra ca 1,5m, har du flater som kan stemme med det?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis det er gulvet vil vel det der flytte seg ved å endre høyden på mikrofonen? Jeg tipper på en refleksjon fra flate fra ca 1,5m, har du flater som kan stemme med det?
    Driter i den foreløpig. Har dempet den noe med fasejuks og fanteri.

    Mer viktig er å finne en god tonal balanse...ender vel som Shy baby og river rommet og starter fra bånn.

    hmmm.jpg
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Justering av gain eller heving er akkurat det samme, man øker energien i rommet på det området.
    Er ikke helt det samme han har gjort.
    Han har tatt ned en peak, slik at han er på samme nivå der som resten av FR i bassen. Videre har han "hevet" hele bassområdet med mer gain, ja. Hevet i gåsetegn, da han hadde fra før minus gain her, så det var noe å gå på.

    @Antonsen , sjekk evt klipping i miniDSP. Hvis du har kontroll på gainstrukturen i kjeden, så er dette uproblematisk. Hvis ikke KAN 0 dB på utgangen føre til klipping.
    For å være sikker kan du jo fordele 5 dB, ved å øke bare 2,5 dB i bassen og minske 2,5 dB i høyttalerne. Helst skulle du hatt gainjustering i effektforsterker også.

    Som nevnt før, dette blir bra. Hva vannfallet evt avslører vet vi ikke, men det kan uansett ikke løses i dsp. Så det får du ta i neste omgang med akustikk-tiltak.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er ikke helt det samme han har gjort.
    Han har tatt ned en peak, slik at han er på samme nivå der som resten av FR i bassen. Videre har han "hevet" hele bassområdet med mer gain, ja. Hevet i gåsetegn, da han hadde fra før minus gain her, så det var noe å gå på.

    @Antonsen , sjekk evt klipping i miniDSP. Hvis du har kontroll på gainstrukturen i kjeden, så er dette uproblematisk. Hvis ikke KAN 0 dB på utgangen føre til klipping.
    For å være sikker kan du jo fordele 5 dB, ved å øke bare 2,5 dB i bassen og minske 2,5 dB i høyttalerne. Helst skulle du hatt gainjustering i effektforsterker også.

    Som nevnt før, dette blir bra. Hva vannfallet evt avslører vet vi ikke, men det kan uansett ikke løses i dsp. Så det får du ta i neste omgang med akustikk-tiltak.
    Jeg skal kikke litt i miniDSP. Jeg tror faktisk jeg har noe minus gain på inngangen i DSP også, men husker ikke helt. Jeg har faktisk gainjustering i effektforsterker, men Parasound anbefaler å ikke bruke den hvis ikke man må - så vidt jeg forstår.

    Får teste litt til :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke helt det samme han har gjort.
    Han har tatt ned en peak, slik at han er på samme nivå der som resten av FR i bassen. Videre har han "hevet" hele bassområdet med mer gain, ja. Hevet i gåsetegn, da han hadde fra før minus gain her, så det var noe å gå på.

    Som nevnt før, dette blir bra. Hva vannfallet evt avslører vet vi ikke, men det kan uansett ikke løses i dsp. Så det får du ta i neste omgang med akustikk-tiltak.
    Prinsippet er det samme uansett hvordan man sender energien ut av høyttalerne/subbene. Kommer det mer energi ut av bråkeboksen så vil også energien i rommet øke. Problemet er at man gjerne øker energien mer ut av høyttalerne enn man får fylt i dippene, så da har man i praksis økt peakene andre steder i rommet mer enn det man fikk i dippene. Dette kan derfor se greit ut målt i punktet man har utgangspunkt i, men likevel låte fælt.
    Målinger på andre punkter avslører det fort, men det kan hende man også ser økt etterslep på det punktet man har tatt utgangspunkt i.

    Vannfallet kan forøvrig bedres betraktelig ved dsp, spesielt når vi snakker om integrering mellom 4 enheter i bassen, men det krever at man prøver seg fram med delinger, flanker, fase og frekvensrespons individuelt. Man kan fort ende der at man må veie vannfall opp mot frekvensrespons, og det synes jeg er en krevende øvelse. Over 50-60 hz begynner vannfallet å bety veldig mye, under der er det mer eller mindre kun frekvensrespons som er viktig.

    @Antonsen Jeg anbefaler å bruke EQ-funksjonen i REW for å finne ut hvilke innstillinger du bør slå inn i Minidsp'en. Der velger du minidsp i dsp-boksen og så kan du fikle så mye du vil med EQ og samtidig få se konsekvensene simulert i frekvensrespons og vannfall. Sparer deg for ekstremt med målinger :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Over 50-60 hz begynner vannfallet å bety veldig mye, under der er det mer eller mindre kun frekvensrespons som er viktig.
    Dette føyer seg inn i rekken av "after the fact" ting jeg har fulgt, ubevisst. Tilfeldig hvordan jeg har justert bass eller bevis på teorien?

    bass50.jpg
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hei Makkintosken

    172 hz er vel 2 meter, kansellering fra vegg på 1/4 av bølgelengde gir 50 cm distanse.
    Men du kan få kansellering om distansen er 100 cm også, den første kansellering er da på 86 hz, og så kommer 172 hz og 344 hz, siden du skriver at du har distanse litt over en meter så kan dette stemme. Du unngår muligens første kansellering på 86 hz gjennom bruk av sub kanskje?
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette føyer seg inn i rekken av "after the fact" ting jeg har fulgt, ubevisst. Tilfeldig hvordan jeg har justert bass eller bevis på teorien?
    Føler meg trygg på at det ikke er tilfeldig i allefall. Du har jo vært veldig tålmodig etter justeringer og brukt ørene som Judge Dredd, så sannsynligheten er stor for at du har tatt steget stadig nærmere det som høres best ut og ikke gradvis blitt døv underveis.

    Joa, men har en topp ved 172 og ingen halvmetere...
    Jeg regnet annerledes. For meg ser det ut som en kansellering med påfølgende topp litt senere i tid. En kjapp titt på SBIR kalkulator viste at man får en dipp på 172 hz ved avstand på ca 151 cm, så tenkte det kunne være forklaringen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En kjapp titt på SBIR kalkulator viste at man får en dipp på 172 hz ved avstand på ca 151 cm, så tenkte det kunne være forklaringen.
    Mulig, men dette rotet er likt for både sub og ht uavhengig. Tenker dette er noe på mottaker siden. Kansellasjonen skjer ved 166Hz
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Prinsippet er det samme uansett hvordan man sender energien ut av høyttalerne/subbene. Kommer det mer energi ut av bråkeboksen så vil også energien i rommet øke. Problemet er at man gjerne øker energien mer ut av høyttalerne enn man får fylt i dippene, så da har man i praksis økt peakene andre steder i rommet mer enn det man fikk i dippene. Dette kan derfor se greit ut målt i punktet man har utgangspunkt i, men likevel låte fælt.
    Målinger på andre punkter avslører det fort, men det kan hende man også ser økt etterslep på det punktet man har tatt utgangspunkt i.

    Vannfallet kan forøvrig bedres betraktelig ved dsp, spesielt når vi snakker om integrering mellom 4 enheter i bassen, men det krever at man prøver seg fram med delinger, flanker, fase og frekvensrespons individuelt. Man kan fort ende der at man må veie vannfall opp mot frekvensrespons, og det synes jeg er en krevende øvelse. Over 50-60 hz begynner vannfallet å bety veldig mye, under der er det mer eller mindre kun frekvensrespons som er viktig.

    @Antonsen Jeg anbefaler å bruke EQ-funksjonen i REW for å finne ut hvilke innstillinger du bør slå inn i Minidsp'en. Der velger du minidsp i dsp-boksen og så kan du fikle så mye du vil med EQ og samtidig få se konsekvensene simulert i frekvensrespons og vannfall. Sparer deg for ekstremt med målinger :)
    Jaudå, ikke uenig i teorien her. Men man må se på den konkrete situasjonen.

    Han er låst i lytteposisjon og kan ikke plassere seg ut av problemene. Heller ikke flytte mye på sub og ht.
    Dermed gjenstår det han kan gjøre. Trekke ned den store peaken med EQ. Og finne den gunstigste (steilhet og frekvens) Low Pass delingen i sub. (Han har ikke highpass på ht, så får ikke gjort noe med det). Deretter justere gain til forsterkerne til hhv sub og ht slik at de samlet får ønsket frekvensrespons. Altså ingen "unaturlige" hevinger med EQ. Dette er jo læreboka for enkle tiltak med DSP. : )

    Noen tiltak vil vel alltid skape et problem et annet sted. Men i sum vil slik det er gjort her, låte bedre enn uten tiltak, vil jeg våge å påstå uten å høre. Vannfallet vil jo ikke være perfekt uansett med lytteposisjon nær bakvegg. Så her kunne han dempet (tykt) og evt hatt motfase-subber, men det er en annen skål.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mulig, men dette rotet er likt for både sub og ht uavhengig. Tenker dette er noe på mottaker siden. Kansellasjonen skjer ved 166Hz
    Aha. Det er vel bare et fenomen du må lete etter for å finne svaret. Ingen problem å flytte høyttalere og subber på noen hundre kg frem og tilbake i vitenskapens navn! Flytt gjerne en vegg og peis også bare for å ha testet det. :D

    Jaudå, ikke uenig i teorien her. Men man må se på den konkrete situasjonen.

    Han er låst i lytteposisjon og kan ikke plassere seg ut av problemene. Heller ikke flytte mye på sub og ht.
    Dermed gjenstår det han kan gjøre. Trekke ned den store peaken med EQ. Og finne den gunstigste (steilhet og frekvens) Low Pass delingen i sub. (Han har ikke highpass på ht, så får ikke gjort noe med det). Deretter justere gain til forsterkerne til hhv sub og ht slik at de samlet får ønsket frekvensrespons. Altså ingen "unaturlige" hevinger med EQ. Dette er jo læreboka for enkle tiltak med DSP. : )

    Noen tiltak vil vel alltid skape et problem et annet sted. Men i sum vil slik det er gjort her, låte bedre enn uten tiltak, vil jeg våge å påstå uten å høre. Vannfallet vil jo ikke være perfekt uansett med lytteposisjon nær bakvegg. Så her kunne han dempet (tykt) og evt hatt motfase-subber, men det er en annen skål.
    Usikker på hvordan gutten har satt opp systemet sitt, så det blir jo generelle betraktninger. Men jeg lastet ned målingene Antonsen gjorde av alle 4 kilder og samtlige har samme dipp. Min erfaring er at store SBIR-kanselleringer ikke bør EQ'es, det låter ikke bra.
    Man må plassere seg ut av problemet eller flytte lydkildene unna SBIR kanselleringen om det skal bli top stuff.

    Enkle tiltak med dsp er i min erfaring stort sett katastrofe, og gainfikling eller justere ned alle andre frekvenser for å matche dippen er nøyaktig det samme som å heve dippen med peak-filter i EQ. Klart, det kan bli bra - eller i det minste bedre enn utgangspunktet, men jeg mener man bør angripe problemet ved roten.
    Som alltid, det er ørene som bestemmer. Funker det så funker det, så oppfordrer aldeles ikke til å ikke forsøke med enkel EQ :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Aha. Det er vel bare et fenomen du må lete etter for å finne svaret. Ingen problem å flytte høyttalere og subber på noen hundre kg frem og tilbake i vitenskapens navn! Flytt gjerne en vegg og peis også bare for å ha testet det. :D
    Har noen konkrete byggeplaner for høsten. Spørs om jeg gidder å flikke så veldig mye mer på dette. Bare finner ut av ting som en forberedelse. ;)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Bygga meg bass, to stk små 8" Seas, konsept som Dutch&Dutch for å unngå kanselleringer mot frontvegg. Før jeg begynner med noe EQ, så tok jeg mange målinger. De første er i en 1m sirkel rundt lytteposisjon sånn midt ca midt rommet:
    SPL-midt.jpg

    Deretter tok jeg målinger langt bak i rommet, rundt en større sofa, hvor jeg nå koser meg på hifi-sentralen og skriver samtidig som jeg hører musikk:
    SPL-sofa.jpg
    Som dere ser har vi en tendens til en liten pukkel på ca. 45 hz og ca. 90 hz. Men det er ikke så galt, og de forsvinner helt på enkelte steder. Intill videre lurer jeg på om jeg bare lar det være, eller hva synes dere?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Tilten er personligheten her.... men for å være ærlig så tror jeg avvikene dine er veldig lite hørbare
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jepp, denne målingen er med alt inne ja.
    Hey, det ble jo noe annet, genialt!
    Det er jo *egentlig* akkurat det samme som å booste når du skrur opp gain og samtidig tar ned toppene, men hvis det funker så funker det. Hvor mye skrudde du opp subbene?
    EDIT: @coolio sa det bedre allerede ;-)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hei @Antonsen :)
    Her har jeg tatt utgangspunkt i de 4 målingene du sendte tidligere, og summert opp de to subbene og lagret det som en egen måling. Deretter gikk jeg inn i EQ-verktøyet i REW og la til en LP på 65Hz, en PEQ på 28Hz,-15dB, Q=6 og så økte jeg bassnivået med 10dB (antar det er omtrent det du gjorde).

    Da får jeg følgende resultater. Merk at SPL er justert til 45dB - 100dB. 45dB er valgt fordi det er ganske nær støygulvet hvis har anlegget i et "vanlig" rom. Øverste viser effekten av å sette på 65Hz lowpass+PEQ+10dB gain vs før justeringen. Den underste delen viser vannfall FØR justering.
    1620318668259.png

    Og denne viser "predicted" vannfall ETTER justering:
    1620318850672.png

    Vil ikke si at det ser fryktelig ille ut men at bassen nå tar litt "mer plass" også i tid er det vel ingen tvil om. Men til slutt er det ørene som avgjør tradeoff mellom A og B :) Spesielt den ekstra energien rundt 70Hz kan du kanskje klare å dempe noe med bassfeller...

    PS: Når du øker gain på subbene ift høyttalerne så er det litt det samme som å øke effektiv frekvens på delefilteret, så kanskje du kan prøve lavere enn 65Hz dersom du øker gain
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Artig - dette skal jeg teste og leke med til helgen. Mange kunnskapsrike medforumister her, det er gøy :)

    Takker for all hjelp sålangt
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hey, det ble jo noe annet, genialt!
    Det er jo *egentlig* akkurat det samme som å booste når du skrur opp gain og samtidig tar ned toppene, men hvis det funker så funker det. Hvor mye skrudde du opp subbene?
    EDIT: @coolio sa det bedre allerede ;-)
    Jeg vil heller øke gain enn å booste smale områder.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Antonsen, kan du legge ut en figur av rommet? Artig å følge med. Læreboka mi ,dvs Toole anbefaler to subber plassert 1/4 fra hver sidevegg for utjevning av bass.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Hmmm jeg får en kolaps av bassen rundt 30hz når front og sub spiller sammen?! Delefrekvens er 40hz.
    Sub (blå) og front (grønn) spiller fint hver for seg........regner med de faser ut hvarandre?
    MEN hva skal jeg gjøre med det? (Marantz AV8805).
    Front kolaps A on.jpg
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hmmm jeg får en kolaps av bassen rundt 30hz når front og sub spiller sammen?! Delefrekvens er 40hz.
    Sub (blå) og front (grønn) spiller fint hver for seg........regner med de faser ut hvarandre?
    MEN hva skal jeg gjøre med det? (Marantz AV8805).
    Vis vedlegget 720117
    Det er kansellering pga feil avstand. Juster avstand til sub til området går opp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn