Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk, men jeg holder meg til NOS DAC'en min, så DAC-delen trenger jeg ikke. Dessuten er platespiller kilde nr1.

    Hvordan implementerer jeg en sånn inn i systemet mitt? Koble mellom hva og hva?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Nei, hvis man lider av digitalallergi så blir det vanskelig å implementere DSP noe som helst sted i kjeden:)
    Hvis det likevel skulle være ønskelig å manipulere signalet så finnes det jo analoge bokser også til slikt.
    Men det kan jo tenkes at de i tillegg til tenkt funksjon også degraderer signalet en smule.

    Rent tekniske kunne du puttet inn en DSP hvor som helst mellom RIAA og effektforsterkere her.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Neida, lider ikke av noen digitalallergi, jeg :). Spiller mye CD også, men skal jeg putte inn noe, så må det funke både for platespilleren/RIAA og digitalriggen. Noe mellom pre og power, eller senere i kjeden, hadde vært min greie. Etter det jeg har skjønt, så finnes det ikke en boks til slik.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Neida, lider ikke av noen digitalallergi, jeg :). Spiller mye CD også, men skal jeg putte inn noe, så må det funke både for platespilleren/RIAA og digitalriggen. Noe mellom pre og power, eller senere i kjeden, hadde vært min greie. Etter det jeg har skjønt, så finnes det ikke en boks til slik.
    Mellom pre og effekt, jo ser finne du mange bokser som har analog inn og ut. Minidsp har mange, monacor har en del og Dspeaker 2.0 feks. +++
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.297
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Neida, lider ikke av noen digitalallergi, jeg :). Spiller mye CD også, men skal jeg putte inn noe, så må det funke både for platespilleren/RIAA og digitalriggen. Noe mellom pre og power, eller senere i kjeden, hadde vært min greie. Etter det jeg har skjønt, så finnes det ikke en boks til slik.
    Du bør ta en titt på div Minidsp, de kan settes mellom pre og effekt samt sub f.eks
    2x4 HD


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takker!

    Får se om jeg får låne en sånn boks engang.

    Men for all del, det spiller svært godt her nå, selv om det kanskje ikke ser pitch purrfect ut på papiret :)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.297
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Utifra måling du la ut kan jeg garantere at det blitt den beste investering du gjør lydmessig.

    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, mellom pre og power går det jo analog signal. Hvordan jobber slike digitale bokser der da?:confused:
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.297
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Konverterer fra analog til digital og tilbake


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Suben tar i mot et analogt linjesignal ikke sant? Hvis det er riktig kan en mini-DSP puttes inn rett før subene og gi deg mye større justeringsmuligheter.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.297
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    En vet ikke hva en har gått glipp av før en prøver noe nytt.... Digital korreksjon gjort riktig er en stor forbedring ... Punktum... Men analognisser må en gang omvendes [emoji41]


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Suben tar i mot et analogt linjesignal ikke sant? Hvis det er riktig kan en mini-DSP puttes inn rett før subene og gi deg mye større justeringsmuligheter.
    Dette kan jeg leve med :). Får se om jeg kommer over en slik boks engang. Skader seff ikke å prøve.

    Hva med forsinkelsen av signalet på veien til subbene via DSP? Bare tull og ikke noe å bry seg om?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En vet ikke hva en har gått glipp av før en prøver noe nytt.... Digital korreksjon gjort riktig er en stor forbedring ... Punktum... Men analognisser må en gang omvendes [emoji41]
    Hadde vært kult om du kan bidra uten å komme med negative karakteristikker. Finn en kabeltråd, der du virkelig kan utfolde deg;)

    (Og litt kult om du gidder å slå av den derre "sent from..."-greia også :))
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.297
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    En vet ikke hva en har gått glipp av før en prøver noe nytt.... Digital korreksjon gjort riktig er en stor forbedring ... Punktum... Men analognisser må en gang omvendes [emoji41]
    Hadde vært kult om du kan bidra uten å komme med negative karakteristikker. Finn en kabeltråd, der du virkelig kan utfolde deg;)

    (Og litt kult om du gidder å slå av den derre "sent from..."-greia også :))
    Her er vi visst to... Var ikke vondt ment..... Og ditto.. Hva jeg har om sendt from burde ikke bry deg... Men hvis vi skal pirke....


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    bass kontra mellomtone

    Det er mye prat om bass når det gjelder målinger,og selvfølgelig er en rimelig jevn basskurve greit å ha.
    Men ved å prøve å oppnå en idealistisk fallende kurve fra 20hz til 20khz, er det mange feller å gå i.
    Brytningspunktet hvor kurven begynner å falle i bassområdet er vanskelig å sette.
    Og en flatt fallende kurve i mellomtoneområdet er ikke ideelt.
    Men det viktigste området som definerer lydbildet og smaken din er fra 200hz til 1500hz.
    1db endring i frekvensområdene her gjør stor endring i lyden
    En equalizer, komponent el software, gir deg en pekepinn på hvordan du vil at det skal låte.
     

    hakan666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    156
    Antall liker
    55
    Det er lett å se seg blind på målinger

    Det er mye prat om bass når det gjelder målinger,og selvfølgelig er en rimelig jevn basskurve greit å ha.
    Men ved å prøve å oppnå en idealistisk fallende kurve fra 20hz til 20khz, er det mange feller å gå i.
    Brytningspunktet hvor kurven begynner å falle i bassområdet er vanskelig å sette.
    Og en flatt fallende kurve i mellomtoneområdet er ikke ideelt.
    Men det viktigste området som definerer lydbildet og smaken din er fra 200hz til 1500hz.
    1db endring i frekvensområdene her gjør stor endring i lyden
    En equalizer, komponent el software, gir deg en pekepinn på hvordan du vil at det skal låte.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jaja, Arne, du får holde på. Sånn har det vel blitt her på HFS, at normen er å kalle de man er uenige med noe man tror er morsomt.

    Nok om det. Takker for alle innspill :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er mye prat om bass når det gjelder målinger,og selvfølgelig er en rimelig jevn basskurve greit å ha.
    Men ved å prøve å oppnå en idealistisk fallende kurve fra 20hz til 20khz, er det mange feller å gå i.
    Brytningspunktet hvor kurven begynner å falle i bassområdet er vanskelig å sette.
    Og en flatt fallende kurve i mellomtoneområdet er ikke ideelt.
    Men det viktigste området som definerer lydbildet og smaken din er fra 200hz til 1500hz.
    1db endring i frekvensområdene her gjør stor endring i lyden
    En equalizer, komponent el software, gir deg en pekepinn på hvordan du vil at det skal låte.
    Nyttig innspill, og absolutt noe å tenke på.

    Altså jeg har oppnådd en jevnere graf, men da synes jeg lyden - ved lytting - er for slank og blodfattig. Mulig det betyr at jeg har forkjærlighet for farget lyd, men det er isf slik jeg foretrekker det. Prøvde dermed å øke x-over til 80hz og legge på 4db gain. Mer kjøtt og moro jevnt over, men da kommer greiene som dere ser ved 50 og ca 60hz.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Igjen beklager hvis det ikke passer.... Men noen er mer hårsåre enn andre....
    Peace, Arne :). Jeg er vel litt lei av tonen man finner i altfor mange tråder her inne, spes i kabel/hifiskribenter/alt-låter-likt-ol-diskusjoner. Og jeg har vel ikke vært noen engel selv i slike tråder heller. Alle får finne sin vei, og det er neppe noen fasit som passer alle. Jeg er iaf ikke fremmed for å prøve ut nye ting. Kun (masse!) latskap (og økonomi) setter grensen for meg.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.459
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er så enkel, de som mener att DSP foringer lyden har ikke prøvd dette skikkelig.
    Det samme gjelder mange og store basser, har aldri hatt bedre og riktigere bass en det jeg har nå.
    DSP og mange elementer gjør noe som mange ikke forstår før de har hørt det.
    Tenke på bassen jeg hadde før men 2 10" og 2 8" udefinert og feil.
    Nå med ingen delefilter og DSP så er alt mye bedre:)
    Pussig att jeg skulle få dette til som egentlig ikke hadde noe kunnskap om dette.
    Folk må slutte å ha så store meninger om att dette ikke virker, da har de gjort noe feil.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det lureste er å ikke prøve store og mange basser hjemme:) Det hører vel egentlig feks 8x12" sammen med mine skoesker:) Da har jeg bare 7 igjen:)
    Osten, du fikk vel litt hjelp av Thohaug for å dra det i land:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.459
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt korrekt att Thomas satte igang dette, sa jo att jeg ikke hadde greie på dette.
    Det er muligens derfor folk ikke får det til fordi de ikke får hjelp eler har kunnskap om DSP, all ære til Thomas. Han er et bevis på att dette går an å få til.
    Ht konstruksjonen har jeg jo stått alene for, kun ved å lese meg til hva andre har gjort, så gjort meg opp mine egene meninger om hva som vill fungere.
    Motfase kassene kjøpte jeg av Thomas.
    Men var ikke et sekund i tvil om att dette ville komme til å fungere meget bra.
    Har sittet ett par timer nede i bua nå, flirer fra øre til øre jeg. Livet er herlig og nå er det påske med langfri for første gang på de 10 åra jeg har hvert på Apotek 1.
    Det ble litt feil formulert Vidar, men det er fult mulig å rydde opp i lydbildet uten å gå så langt som det er gjort hos meg.
    Som jeg har nevnt tidligere i en annen tråd også DSPeaker gjør masse med å rydde opp i bassen, det var jo der jeg ble bitt av basillen.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.016
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    DSP eller ikke DSP. Jeg tror mange her på hfs får til god lyd uten DSP også. Nok om det.

    Jeg har ikke kjørt REW målinger siden Roald og 8x besøkte meg på Tøyen for et par siden.
    Hvorfor? Jeg er grønn, og skjønner ikke så mye av denne softwaren. Om noen kunne hjelpe meg å få det til via JRiver ved et besøk en gang, ville jeg satt stor pris på det.
    Jeg knoter mer enn nok med Audiolense og orker ikke å begynne å tukle med REW.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    2.533
    Torget vurderinger
    1
    Det kan vel la seg gjøre, har hatt på planen noen besøk men det har ikke blitt så mye tid til hifi, men nå blir det bypåske uten for mye planlagt så om det passer stikker jeg innom en dag.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.016
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tirsdag går fint. Fikser du måling via JRiver også?
    Tror frekvensrespons ser greit ut, men hører etterslep i basstung musikk. Hadde vært greit å få bekreftet noen mistanker med en REW måling.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    2.533
    Torget vurderinger
    1
    Var akkurat på telefon med en som har et ganske heftig kompaktanlegg, så når passer det?

    Og ja kan fikse måling
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.016
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mitt er også kompakt. Det bare ser svært ut fordi det står i et lite rom. :p
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    2.533
    Torget vurderinger
    1
    Tirsdag går fint. Fikser du måling via JRiver også?
    Tror frekvensrespons ser greit ut, men hører etterslep i basstung musikk. Hadde vært greit å få bekreftet noen mistanker med en REW måling.
    Regner med at store deler av tirsdagen er ledig siden du ikke spesifiserte……., sender du en pm med adresse og telefon
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bergfinn, det enkleste er å lage tre wav filer med tidsreferanse (høyre, venstre og begge kanaler) i REW og spille dem av gjennom JRiver.
    målesveip.jpg

    måle med tidsref.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    begynte å tenke på vidarjes innlegg og nå slipper ikke tanken taket.

    Hvordan er et REW målesveip bygd opp?
    Er det en kontinuerlig økende sinusbølge hvor neste bølge alltid er noe kortere enn forrige liksom, slik det høres ut.
    Og at man dermed kan påstå at ikke en eneste frekvens egentlig har vært prøvd?
    Eller er det mer som en trapp hvor endringene skjer fortere enn vi(jeg) klarer å oppfatte?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er smått ufint å poste sånt! Er overrasket over bassområdet, lite etterklang til å ikke ha akustikktiltak.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du bør zoome inn vannfallet til mellom 20 Hz og 400 Hz Bergfinn. Og vise litt lenger ned i støygulvet. I utgangspunktet ser det ut som du har ganske mye resonanser under schrøder frekvensen.

    Vannfall egner seg ikke spesielt godt til å se frekvenser over schrøder frekvensen. Der er impuls/ETC mye bedre.
    Frekvensrespons ville jeg også ha sett på med 1/24 glatting.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn