Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Et par sånne kanskje..'
    KC62 (kef.com)
    2stk tilsammen 30k, er mer enn maks, men kanskje en gang..Har sansen for KEF sin vitenskapelige tilnærming og teknologi
    Teoretisk tror jeg subene skal stå mot veggpå siden av frontdør, evt litt nærmere hjørnene når dobbeldøren er åpen( det åpen dør gir jevest bass se plot).
    Leser fra Toole at sub plassering 1/4 av rom bredde langs vegg er optimalt
    (Pink noise RTA stasjonær mikrofon. høyttaler 150cm fra frontvegg, mic 430 fra frontvegg)

    Vis vedlegget 737573

    Vis vedlegget 737570
    Toole sin plassering tar ikke hensyn til muligheten for DSP, hvis jeg husker det riktig. DSP gir hjørneplassering økt mulighet for roomgain og bedre impulsrespons siden du da kan justere ned toppene og spare effekt.
     
    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    270
    Antall liker
    495
    Mener du da at jeg skal jobbe for å rette mest mulig SPL så lenge jeg klarer å unngå f eks mere enn +-6-7 db. Antall EQ har lite å si? Sammen med høy Q på filtrene? Jeg korrigerer for nivået ut fra Roon slik at det ikke klipper.
    ROON kan jo køre convolver filer , så du kan jo prøve denne her fremgangsmåde.
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.315
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Toole sin plassering tar ikke hensyn til muligheten for DSP, hvis jeg husker det riktig. DSP gir hjørneplassering økt mulighet for roomgain og bedre impulsrespons siden du da kan justere ned toppene og spare effekt.
    Er jo helt enig i att topper er lettere å kvitte seg med.
    Men mener den beste plasseringen er der du slipper alle søkkene, de er jo de største utfordringene.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er jo helt enig i att topper er lettere å kvitte seg med.
    Men mener den beste plasseringen er der du slipper alle søkkene, de er jo de største utfordringene.
    Ja, selvsagt. Fordelen med hjørnene er at de stort sett er ledige og plassering i hjørnene er lite sjenerende. Så er det bare en ren bonus at man i tillegg får maksimal forsterkning og minimalt med kanselleringer fra front og sidevegg ved å plassere bassene der. Forutsetningen er imidlertid DSP slik at man kan justere løpetid og frekvensgang. Så hvis man skal anbefale en startplassering for et dsp styrt bassystem så er det min «go to» løsning.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Mere eksperimentering hos meg nå, fant ut at det ble bedre av å ha alle dører til lyttestuen åpne. Dvs jeg har dobble fløydører på begge sider og front av rommet, og alle disse åpnes opp for best lyd og jevnest bass.

    Også nå viser det seg at lytteposisjon faktisk ha størst betydning for bassgjengivelsen.
    Det vises her med fast høyttalerposisjon

    1628098495443.png


    Så effekt av høyttalerposisjon med " optimal lytteposisjon". Frontdørene begernser hvor nærme mot veggen jeg kunne teste dette
    1628098618523.png


    Endte opp med optimal lytteposisjon på 430cm av 600 cm romlengde og høyttaler 150cm fra frontvegg. Hva kan så DSP gjøre med dette?
    1628098877010.png


    Med standard 1/6 glatting ser det penere ut selvsagt
    1628099202838.png

    Os det låter ganske ålreit..


    målt med pink noise på begge høyttalere og plotte som RTA

    Legger til effekten av å åpne døren mellom høyttalerer og ut til gangen(blå, lukket dør rød) , åpner så neste dør i gangen til naborom så jeg fåe maks romlengdem(gul). Ved åpning av dør senkes og splittes basspeaken på 32hz til to på hhv 30 og 36Hz. I følge teorien skulle romlengen på 6m gitt basspeak på 29Hz
    1628143847332.png
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Mere eksperimentering hos meg nå, fant ut at det ble bedre av å ha alle dører til lyttestuen åpne. Dvs jeg har dobble fløydører på begge sider og front av rommet, og alle disse åpnes opp for best lyd og jevnest bass.

    Også nå viser det seg at lytteposisjon faktisk ha størst betydning for bassgjengivelsen.
    Det vises her med fast høyttalerposisjon

    Vis vedlegget 738467

    Så effekt av høyttalerposisjon med " optimal lytteposisjon". Frontdørene begernser hvor nærme mot veggen jeg kunne teste dette
    Vis vedlegget 738468

    Endte opp med optimal lytteposisjon på 430cm av 600 cm romlengde og høyttaler 150cm fra frontvegg. Hva kan så DSP gjøre med dette?
    Vis vedlegget 738470

    Med standard 1/6 glatting ser det penere ut selvsagt
    Vis vedlegget 738471
    Os det låter ganske ålreit..


    målt med pink noise på begge høyttalere og plotte som RTA
    Du planlegger vel sub. Hvis den/de får lov til å spille opp til 80-100hz med highpasset høyttaler tipper jeg du kan få det ganske flatt med eq her.

    Typisk og enkelt triks med sub under 100hz når det ser ut slik som dette, er å dempe peakene og så løfte totalvolumet sub til riktig nivå.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Takk, ja drømmer om et par sub’er men har ikke fortalt kona det ennå…
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk, ja drømmer om et par sub’er men har ikke fortalt kona det ennå…
    Kun med høyttalerne er det jo umiddelbart litt mer vrient. Men det er ikke alltid slik at det ikke går å løfte dipper, så hvis du har nok headroom går det å prøve løfte 40-50 og 70-90 litt (2-3dB) og se om det responderer. Og 100-120 peaken kan jo dempes ned.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Kan prøve , hsr maks gain på 6dB nå, kun 113 watt før forsterkeren klipper og har 90db/2.8V høyttaler. Dvs ikke veldig med krefter
     
    Sist redigert:

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Andre måling lytteposisjon.jpg


    Hei, endelig fått meg Umik-1 og lastet ned REW.

    Ikke fått testet mer enn i lytteposisjon, da enkelte i husstanden ikke synes sinus-kurver er fine å høre på :)

    Er, som jeg tidligere har mistenkt, en skikkelig festkul mellom ca. 40-50Hz. Ellers har jeg ikke særlig mye kunnskap om akustiske målinger og REW, men det ser vel ikke alt for galt ut oppover?

    Hvilke tiltak kan gjøres for å dempe bassen? Spiller musikk digitalt via Roon, og der er det vel DSP/EQ som kan brukes, men hva gjør jeg med vinyl? Er bassfeller eneste løsningen?

    Legger også ved waterfall under.

    waterfall første lytteposisjon.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er, som jeg tidligere har mistenkt, en skikkelig festkul mellom ca. 40-50Hz. Ellers har jeg ikke særlig mye kunnskap om akustiske målinger og REW, men det ser vel ikke alt for galt ut oppover?
    Gratulerer med nytt og spennende verktøy, vink farvel til perioden der hifi var bare glede! 😁

    Når det kommer til målinger oppover i frekvens er det helt umulig å bruke en enkel måling i lytteposisjon til å finne ut av noe som helst. Det er så mye refleksjoner fra flater som påvirker målingen og mikrofonen fungerer ikke slik som ørene våre. Kort fortalt er tonaliteten vi oppfatter hovedsakelig relatert til den første direktelyden, men den påvirkes også variabelt av indirekte lyd fra refleksjoner avhengig av både tid, frekvens og nivå relativt til direktelyden.
    Et komplisert tema som det ikke finnes særlig fasit på.

    En bedre måte å sjekke tonalitet er å ta mange målinger i og rundt lytteposisjon og lage et snitt av det, men det beste er rett og slett bare å se på gode anekoiske målinger av høyttaleren for å finne ut av om EQ på høyere frekvenser har noe for seg. Manuell EQ av høye frekvenser basert på enkle målinger i lytteposisjon fører sjeldent noe godt med seg. Da er man bedre tjent med en av de automatiske korreksjonssoftwarene som analyserer lyden og forholdet mellom direktelyd og indirekte lyd, men selv det er ikke bare bare.

    Hvilke tiltak kan gjøres for å dempe bassen? Spiller musikk digitalt via Roon, og der er det vel DSP/EQ som kan brukes, men hva gjør jeg med vinyl? Er bassfeller eneste løsningen?
    Plassering av høyttaler og lytteposisjon er vel det enkleste svaret. Rommets respons vil alltid være det samme uansett, men man kan flytte seg ut av de verste problemene slik at det ikke blir for plagsomt.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med nytt og spennende verktøy, vink farvel til perioden der hifi var bare glede! 😁

    Når det kommer til målinger oppover i frekvens er det helt umulig å bruke en enkel måling i lytteposisjon til å finne ut av noe som helst. Det er så mye refleksjoner fra flater som påvirker målingen og mikrofonen fungerer ikke slik som ørene våre. Kort fortalt er tonaliteten vi oppfatter hovedsakelig relatert til den første direktelyden, men den påvirkes også variabelt av indirekte lyd fra refleksjoner avhengig av både tid, frekvens og nivå relativt til direktelyden.
    Et komplisert tema som det ikke finnes særlig fasit på.

    En bedre måte å sjekke tonalitet er å ta mange målinger i og rundt lytteposisjon og lage et snitt av det, men det beste er rett og slett bare å se på gode anekoiske målinger av høyttaleren for å finne ut av om EQ på høyere frekvenser har noe for seg. Manuell EQ av høye frekvenser basert på enkle målinger i lytteposisjon fører sjeldent noe godt med seg. Da er man bedre tjent med en av de automatiske korreksjonssoftwarene som analyserer lyden og forholdet mellom direktelyd og indirekte lyd, men selv det er ikke bare bare.

    Plassering av høyttaler og lytteposisjon er vel det enkleste svaret. Rommets respons vil alltid være det samme uansett, men man kan flytte seg ut av de verste problemene slik at det ikke blir for plagsomt.
    Takk for svar! Ja, det er med litt blandede følelser jeg setter i gang med dette 😀 Neida, gjør det i all hovedsak for å lære mer om hva som skjer med lyden og rommet. Er egentlig ganske fornøyd med lyden ved normalt lyttevolum, men noe skjer når jeg skrur opp høyt. Stort sett ikke et problem da anlegget står i stua og volumet begrenser seg uansett med tanke på barn, samboer og naboer.

    Er begrenset hvor mye jeg får gjort med høyttalerplassering (kan flytte inn/ut fra vegg og mindre/større avstand) uten å ommøblere hele stua, men har enkelte ganger satt meg i en stol foran sofaen (sofa står kliss inntil bakvegg) for å teste.

    Skal forsøke å gjøre målinger i denne fremskutte posisjonen også, samt variere på høyttalerplassering noe. Forhåpentligvis kan jeg komme litt nærmere en god løsning da.

    Så fort jeg får mulighet skal jeg laste opp flere REW-målinger. Morsomt og lærerikt å få tilbakemeldinger fra folk som kan noe om emnet 😀
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210831_012359.jpg

    Skrudd litt mer dsp, måtte guffe opp 4,5db på behringer før det "gikk an" å høre på, men det er fortsatt noen problemer her. Fokuserer på 20hz-150hz ish .... Tårna er delt på 130hz, mulig det blir enda brattere highpass på 20hz enn det er her .... :unsure:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk for svar! Ja, det er med litt blandede følelser jeg setter i gang med dette 😀 Neida, gjør det i all hovedsak for å lære mer om hva som skjer med lyden og rommet. Er egentlig ganske fornøyd med lyden ved normalt lyttevolum, men noe skjer når jeg skrur opp høyt. Stort sett ikke et problem da anlegget står i stua og volumet begrenser seg uansett med tanke på barn, samboer og naboer.

    Er begrenset hvor mye jeg får gjort med høyttalerplassering (kan flytte inn/ut fra vegg og mindre/større avstand) uten å ommøblere hele stua, men har enkelte ganger satt meg i en stol foran sofaen (sofa står kliss inntil bakvegg) for å teste.

    Skal forsøke å gjøre målinger i denne fremskutte posisjonen også, samt variere på høyttalerplassering noe. Forhåpentligvis kan jeg komme litt nærmere en god løsning da.

    Så fort jeg får mulighet skal jeg laste opp flere REW-målinger. Morsomt og lærerikt å få tilbakemeldinger fra folk som kan noe om emnet 😀
    Hva er det du ikke liker med lyden når du skrur opp volumet?
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    [/QUOTE]
    Hvilke tiltak kan gjøres for å dempe bassen? Spiller musikk digitalt via Roon, og der er det vel DSP/EQ som kan brukes, men hva gjør jeg med vinyl? Er bassfeller eneste løsningen?


    Bruker du REW og spiller musikk fra Roon er jo veien veldig kort til å teste romkorreksjon via Roon (convolution filter), nå er vel guiden under for gammel versjon av REW, men gir en grei innføring. Synes dette fungerer veldig bra og gir mange muligheter og er veldig fleksibel (og du kan velge å korrigere i et visst område, korrigere filtere lagt inn, legge inn house curve +++)

     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Hva er det du ikke liker med lyden når du skrur opp volumet?
    Er vel at lydbildet blir langt mer »rotete». vanskelig å forklare, men har en følelse av at da hører jeg i større grad rommet. Det skal sies at jeg aldri har satt meg ned for å lytte med veldig høyt volum, og synes veldig høy lyd fort blir slitsomt. Så det kan jo også være personlige preferanser. Liker f.eks. ikke å være på konsert hvor lydvolum er ekstremt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.315
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er vell rett og slett alt for mye etterklang og sterke første refleksjoner.
    Er dette i en stue hadde jeg jo først prøvd å dempe førsterefleksjoner.
    Bilder fra rommet sier jo også muligens en del.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Så ikke så hakke galt ut dette. God høye på fossefallet(nesten 50 db)og kort tidsvinduet (300ms) gjør at den med første øyekast ser litt rotet ut.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    @1simen
    QUOTE="1simen, post: 3368203, member: 31522"]
    [/QUOTE]
    Hvilke tiltak kan gjøres for å dempe bassen? Spiller musikk digitalt via Roon, og der er det vel DSP/EQ som kan brukes, men hva gjør jeg med vinyl? Er bassfeller eneste løsningen?

    [/QUOTE]
    Kjøper du deg en Parks Audio Puffin med digital RIAA og digital ut kan du omgjøre vinyllyden til digital og kjøre DSP korreksjon hvor du vil
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 744393
    Skrudd litt mer dsp, måtte guffe opp 4,5db på behringer før det "gikk an" å høre på, men det er fortsatt noen problemer her. Fokuserer på 20hz-150hz ish .... Tårna er delt på 130hz, mulig det blir enda brattere highpass på 20hz enn det er her .... :unsure:
    Hørt om Snagit eller Snipping tool ? Eller PrintScreen knappen
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Pussig, Snitting tool er jo verdens enkleste å bruke og verdens mest brukte program , hadde ikke klart meg uten.
    Ramm inn- klikk- ctrl+V= ferdig
    I REW er det enda enklere, klikk på kamera ikonet, plasser mus i innlegget+ høyreklikk evt ctrl+V =ferdig
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Nytt forsøk på å skru seg litt nærmere mål ...
    10-500hz fronter+tårn.jpg

    Deling er nå på 180hz, bassen har vært kontant en god stund, men det er glattere jevnt over nå enn før, kurva er uten smoothing. ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Demp 25Hz, trekk ned hovedgain 5db og legg på low shelving filter +4db opp til kanskje 60 eller 80! 😊
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Skytter fra hofta litt jeg altså, men ville jobbet med det platået

    Vis vedlegget 758469
    Aha, skal jeg få det lineært med lite variasjon nedover der blir det veldig mye mer eq nedi der .... Får ikke fjerna dippen på 22-26hz med kun ett eq punkt, samme hvilken q-verdi jeg bruker, har to punkter der nå på begge kanalene ....
    Har hatt flatere respons 18-152hz når jeg brukte eq for begge kanalene i bassen, var -/+ 1,5db da mener jeg, men det ble kjedelig, da var det også for flatt .... Så fin kurve som du har tror jeg ikke jeg får til nedi her, må i så fall gå over alle eq-settings og prøve å forbedre de ytterligere .... Jeg skal også undersøke litt hvor mye jeg kan flytte på tårna før de skaper andre problemer ...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Aha, skal jeg få det lineært med lite variasjon nedover der blir det veldig mye mer eq nedi der .... Får ikke fjerna dippen på 22-26hz med kun ett eq punkt, samme hvilken q-verdi jeg bruker, har to punkter der nå på begge kanalene ....
    Har hatt flatere respons 18-152hz når jeg brukte eq for begge kanalene i bassen, var -/+ 1,5db da mener jeg, men det ble kjedelig, da var det også for flatt .... Så fin kurve som du har tror jeg ikke jeg får til nedi her, må i så fall gå over alle eq-settings og prøve å forbedre de ytterligere .... Jeg skal også undersøke litt hvor mye jeg kan flytte på tårna før de skaper andre problemer ...
    Du har jo ikke en dip ved 22-26hz du har en peak, den burde vel være mulig å dra ned med ett punkt? Eller misforstår jeg?

    Ellers synes jeg jo det ser ganske bra ut nå! :)

    EDIT: Litt mye/bratt løft å ha 10dB forskjell fra 200-100hz kanskje, men det er jo litt smak og behag også. Hvordan ser det ut videre oppover i frekvens, så 20-20,000hz?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg ville starte en tråd der vi kan legge ut målinger av høyttalerne våre osv osv , vi har alle forskjellige oppsett og hvordan vi vil ha lydsignaturen vår etter rommets klang.

    Kan begynne jeg da her er spl full range front høyttalere , uten eq , rom korrigering , dps og ubehandlet rom. 50 cm fra bakvegg :)

    Vis vedlegget 322610 Vis vedlegget 322623

    Mvh Imagine
    Amerikanerlyd.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Du har jo ikke en dip ved 22-26hz du har en peak, den burde vel være mulig å dra ned med ett punkt? Eller misforstår jeg?

    Ellers synes jeg jo det ser ganske bra ut nå! :)

    EDIT: Litt mye/bratt løft å ha 10dB forskjell fra 200-100hz kanskje, men det er jo litt smak og behag også. Hvordan ser det ut videre oppover i frekvens, så 20-20,000hz?
    Okei, en aldri så liten skrivefeil der :p
    Det er to peaker i bassen på henholdsvis 22 og 26hz, det ser ut som en pga mic-plassering. Punktene har -6 til -8db hver allerede også har jeg en dipp på 33hz som er forsøkt retta ut. Personlig preferanse ligger også veldig tett denne responsen 20-200hz, men det er litt heftig fra 130-200hz, mulig en vanesak.
    Det dropper mange db totalt fra 10-20khz, tror det fortsatt er 35-40db, hadde noe eq i toppen slik at det ble rundt 30db, men det gjør ingen forskjell på totalopplevelsen for min del. Vokal låter overbevisende og det gjør diskant også, så da er jeg fornøyd. Kan ta et sveip senere i dag med 20-20khz og se. ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er to peaker i bassen på henholdsvis 22 og 26hz, det ser ut som en pga mic-plassering.
    Sikker på det? Temmelig normalt å ha kraftig romrespons i det området. Det lar seg løse med eq. Jeg er temmelig sikker på at du klarer å få en langt javnere respons opp til 200 om du tar noen steg tilbake. Du kan godt holde på target, men likevel få det hørbart bedre. Temmelig kraftig verktøy den DBX din, langt bedre en luddittboksen min.

    Bare du ikke prøver å heve kanseleringer uhemmet kan du dempe og styre til hjertens lyst i PEQen.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Sikker på det? Temmelig normalt å ha kraftig romrespons i det området. Det lar seg løse med eq. Jeg er temmelig sikker på at du klarer å få en langt javnere respons opp til 200 om du tar noen steg tilbake. Du kan godt holde på target, men likevel få det hørbart bedre. Temmelig kraftig verktøy den DBX din, langt bedre en luddittboksen min.

    Bare du ikke prøver å heve kanseleringer uhemmet kan du dempe og styre til hjertens lyst i PEQen.
    Jeg er rimelig sikker på det, ja, men kan godt hende jeg kan ordne på det.
    Det er vel to dipper jeg har prøvd å få litt mindre, men det virker som jeg "går tom for forsterker" med så mye peq jeg bruker i dag, det oppleves kontrollert, men utrolig slapt .... Ukorrigert (har jo av/på knapp på eq) er ikke til å kjenne igjen dynamikk-messig med korrigert nå, det er mulig kan løses med bedre/større forsterkere. Løsningen kan også være å få for to nu6000dsp brokobla så får man litt mer å guffe på med ....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du tenker litt opp ned @MarkusH , men bruk året og det neste på å forsiktig sette deg inn i hva som er hva. Har troa på deg, men vær tålmodig! 👍
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Okei, en aldri så liten skrivefeil der :p
    Det er to peaker i bassen på henholdsvis 22 og 26hz, det ser ut som en pga mic-plassering. Punktene har -6 til -8db hver allerede også har jeg en dipp på 33hz som er forsøkt retta ut. Personlig preferanse ligger også veldig tett denne responsen 20-200hz, men det er litt heftig fra 130-200hz, mulig en vanesak.
    Det dropper mange db totalt fra 10-20khz, tror det fortsatt er 35-40db, hadde noe eq i toppen slik at det ble rundt 30db, men det gjør ingen forskjell på totalopplevelsen for min del. Vokal låter overbevisende og det gjør diskant også, så da er jeg fornøyd. Kan ta et sveip senere i dag med 20-20khz og se. ;)
    Ja, 35-40dB ned høres jo også fortsatt helt sinnsykt ut. Enten er du ganske spesiell (og det er greit! :love: ), eller så er den mikrofonen din litt ute og kjøre. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn