Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.798
    Antall liker
    11.305
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dere er enige som vanlig?

    Jevn polarrespons er så fundamentalt implementert blandt hardcore diy høyttalersystem byggere at jeg forstår ikke hvordan en kan uten videre forkaste dette.
    Så tilsier også god dokumentasjon på hvorfor.
    Jeg gidder ikke lese meg ned i, ei heller forklare i detalj og tall. En får søke selv.
    Utifra mitt lille ulogiske hode, så kan en ikke korrigere ujevn polarrespons enn å korrigere refleksjoner i rom.
    Men vi ønsker jo ikke høyt i frekvens å kjøre korreksjon av rom, i tilfelle veldig lite av det.
    Jeg ser heller ikke at en kan korrigere slik at en utvider spredning der det er smalt, det strider mot min logikk.

    Så bør en faktisk etterhvert legge ballen død, det er i aller høyeste grad ønskelig med jevn spredning fra en høyttaler.
    Fikse ting i utgangspunktet så slipper en lappe sammen etterpå.
    Jeg synes det er feil å legge ballen død i forhold til dette med spredning og en del andre ting. Denne bransjen og hobbien er preget av en del vedtatte, men ikke godt dokumenterte sannheter.

    Jevn spredning er bra og et viktig designkriterium, men det går an å få god lyd utav en høyttaler som har ujevn spredning pgs. Hvis dette med jevn spredning var så åpenbart hørbart så skulle alle høyttalere som var middels gode og oppover hatt coax diskant/mellomtone eller fulltone, for alt annet ¨gir ujevn spredning, og det i det frekvensområdet det hørselen er mest følsom. Men så viser det seg at mange lever helt fint med en diskant som står for seg selv.... nesten alle som en, når jeg tenker etter.

    Jeg er ellers enig i det du skriver om korreksjon.
    Da var jeg heldig med korreksjonsteorien :)
    Når en designer høyttaler er det jo fryktelig mye som en må hensynta, komplekse saker.
    Gjerne enkelte ting ved gitt konstruksjon tilsier at en må fire litt på kravene angående direktivitet, som i sum utgjør totalen ved gitt konstruksjon litt bedre.
    Ringing i driver for eksempel, som gjør at en må flytte litt på delefrekvens, på bekostning av direktivitet.
    Men en bør aldeles ikke forlate spredningskontroll som en del av designet.
    Setningen "Jevn spredning er bra og et designkriterium" tenker jeg er bra og bør få stå.
    En god kokk klarer gjerne krysse av på sjekklisten på flere designkriterium.

    Det kan virke som det er litt forskjell på folk også, hvordan en evt vektlegger litt ugang i frekvensrespons opp mot gjerne slikt som ringing og distorsjon.
    Om man da måtte velge mellom to onder.....

    Prøver å forstå hvorfor Sneakeren fyrer seg litt opp. Legger du litt på bålet?
    Gjerne tidligere når du nevner noe om treveis høyttalere, så blir det for generelt.
    Det fins fryktelig mange treveis. Er det kanskje et spesifikt konsept som går igjen? Er det plassering eller design i seg selv som går igjen med feil?
    Å nevne merke er gjerne ikke interressant. Men gjerne en bør gå litt mer i detalj for hva er det som ikke er helt heldig litt mer spesifikt.
    Når du nevner fulltoner i sammenheng med spredningskontroll, så fins der veldig mange fulltoner.
    Som konseptet punktkilde er nok dette bra, men ser en på enkeltes (nevner ikke navn) spredningskontroll så er dette ikke bra i det hele tatt.
    Kanskje noen er bra opp til et vist punkt før en bør implementere diskanter?

    På coaxer er vel membran på mellomtonen som en waveguide. En må gjerne nermere inn på enkeltkonstruksjoner og se hva som foregår.
    Kan selv litt for lite om coaxer.

    Deling i ørets mest følsomme område er gjerne ikke alltid heldig, men likevel nødvendig pga konsept og drivervalg som må tas.
    Da får en prøve dette med forsøk på ivareta designkriterier best mulig.
    BBC dip er vel en konsekvens av bred spredning ved deling rundt 3k, er det ikke?

    Kanskje både du og Snicker burde formulere litt mer som informasjonsdeling, ikke informasjonshevding?
    Holde seg til sak.
    Du besitter jo det som jeg tolker til å være blandt det beste automatisert korreksjonssystemet for høyttalere.
    Vi ser bygge gleden for diy gror frem der AL er benyttet som oppsetts og voicingverktøy.
    Det ordner mye der en ellers må forstå mer teori om en skal sette dette opp annerledes.
    Som høyttaler styring er dette bra.

    Siden dette er en REW tråd. Hvordan kan en måle med REW og samtidig gjennom Audiolense korreksjon?
    Har åpnet opp AL 2.0 igjen. Jeg fikk desverre en liten opplevelse i går der det låter litt bedre uten korreksjonen fra AL enn med.
    FR er ikke spikrakt jevn uten AL, så jeg lurer litt på hva som foregår, og kan kanskje måle dette.
    Jeg er ikke så dyktig med passive korreksjoner, burde ihvertfall ikke være!

    Mvh
    oks
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.344
    Re kontrollmåling av korreksjon. Du kan gjøre det ved å bruke jriver, som også fungerer som virtuelt lydkort. Da velger du jriver som lydkort ut, og mikrofoninngangen som lydkort inn. Lyden blir korrigert i jriver og videresendt til det egentlige lydkortet. Jeg vet ikke hvordan REW håndterer tidsforsinkelsen som oppstår pga korreksjonen, men det håndteres vel.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Og, som Kalle Klovn var inne på, dette med refleksjoner er et tema. For eksempel er gulvrefleksjonen et gjengangerproblem som rammer dette området. Det samme gjelder refleksjonen fra framveggen.
    Kan jeg spørre om tips til dette med demping av refleksjon på framveggen? Spesielt mtp. nedre mellomtone, er det noe som lar seg gjøre selv med begrenset plass? Skjønner at absorbent må være mye tykkere enn hva jeg har plass til i mitt tilfelle, men kan f.eks. diffusor være en løsning eller vil det kun hjelpe på høyere frekvenser?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.363
    Antall liker
    16.534
    Sted
    Østfold
    Og, som Kalle Klovn var inne på, dette med refleksjoner er et tema. For eksempel er gulvrefleksjonen et gjengangerproblem som rammer dette området. Det samme gjelder refleksjonen fra framveggen.
    Kan jeg spørre om tips til dette med demping av refleksjon på framveggen? Spesielt mtp. nedre mellomtone, er det noe som lar seg gjøre selv med begrenset plass? Skjønner at absorbent må være mye tykkere enn hva jeg har plass til i mitt tilfelle, men kan f.eks. diffusor være en løsning eller vil det kun hjelpe på høyere frekvenser?
    Det er ikke så enelt det der, en diffusor må jo i prinsippet være like dyp som en flow-resistiv absorbent for å være effektiv ved de frekvensene. Det enkleste er nok å lage seg en panelabsorbent av noe slag. Rett og slett lage en "dårlig vegg" som gir etter når bølgene treffer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.438
    Antall liker
    9.722
    Torget vurderinger
    2
    Det hjelper faktisk å ha litt rot og stasj ved vegg og hjørne bak høyttaler . Har feks noen gamle høyttalere stående mot veggen. Og da de ble fjernetble kanselleringen og dippene værre ....
    Siden jeg har peisovn i ett hjørne og ikke det andre er dippene også ulike og «utfyller» hverandre...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.438
    Antall liker
    9.722
    Torget vurderinger
    2
    Hvor godt stemmer REW simuleringen i ett reelt rom som består en rektangulær form+ karnapp +åpne dører på siden åg selvsagt møbler. Mplt/simulerte er det de røde sirklene med høyttaler og lytter på hhv på 20% og 70% . Dette gir et passelig kompromiss ,så langt.


    rom.jpg

    rew1.jpg

    Ingen glatting. Måling øverst, REW sim under

    Høyre høyttaler uten og med romkorreksjon med bassheving og flat diskant målkurve (1/6 glatting)
    r korr.jpg


    Så flat målkurve fra en annen dag, desverre andre farger, rød er ukorrigert
    Picture1.jpg
     
    Sist redigert:

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Og, som Kalle Klovn var inne på, dette med refleksjoner er et tema. For eksempel er gulvrefleksjonen et gjengangerproblem som rammer dette området. Det samme gjelder refleksjonen fra framveggen.
    Kan jeg spørre om tips til dette med demping av refleksjon på framveggen? Spesielt mtp. nedre mellomtone, er det noe som lar seg gjøre selv med begrenset plass? Skjønner at absorbent må være mye tykkere enn hva jeg har plass til i mitt tilfelle, men kan f.eks. diffusor være en løsning eller vil det kun hjelpe på høyere frekvenser?
    Det er ikke så enelt det der, en diffusor må jo i prinsippet være like dyp som en flow-resistiv absorbent for å være effektiv ved de frekvensene. Det enkleste er nok å lage seg en panelabsorbent av noe slag. Rett og slett lage en "dårlig vegg" som gir etter når bølgene treffer.
    Var det jeg fryktet.
    Panelabsorbent kunne kanskje vært en mulighet ja. Da kan jeg i teorien tune den ganske rettet inn til akkurat problemområdet slik jeg forstår det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.363
    Antall liker
    16.534
    Sted
    Østfold
    Og, som Kalle Klovn var inne på, dette med refleksjoner er et tema. For eksempel er gulvrefleksjonen et gjengangerproblem som rammer dette området. Det samme gjelder refleksjonen fra framveggen.
    Kan jeg spørre om tips til dette med demping av refleksjon på framveggen? Spesielt mtp. nedre mellomtone, er det noe som lar seg gjøre selv med begrenset plass? Skjønner at absorbent må være mye tykkere enn hva jeg har plass til i mitt tilfelle, men kan f.eks. diffusor være en løsning eller vil det kun hjelpe på høyere frekvenser?
    Det er ikke så enelt det der, en diffusor må jo i prinsippet være like dyp som en flow-resistiv absorbent for å være effektiv ved de frekvensene. Det enkleste er nok å lage seg en panelabsorbent av noe slag. Rett og slett lage en "dårlig vegg" som gir etter når bølgene treffer.
    Var det jeg fryktet.
    Panelabsorbent kunne kanskje vært en mulighet ja. Da kan jeg i teorien tune den ganske rettet inn til akkurat problemområdet slik jeg forstår det.
    Ja, du kan tune den til en bestemt frekvens, eller du kan gjøre den mer resistiv slik at den tar et bredere område. Jo smalere område den tar, jo mer absolutt vil absorberingseffekten bli.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Har fått kalibrert mikrofon, satt opp en absorbent til og gjort et par nye målinger.
    Med unntak av 200-300HZ som i forrige måling har ikke rommet stor påvirkning på kurven, tolker jeg det da rett?
    Kurven er selvfølgelig langt i fra "fasiten", men så lenge det måles omtrent likt nærme er vel høyttaler "synderen"?
    1m og sweetspot.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Delvis, men rommet påvirker målingene uansett i de lavere frekvensene med mindre du tidsgater målingene. Hvis du trykker på IR Windows i de øverste fanene kan du gate vekk refleksjonene slik at du bare ser høyttalerens respons. Typisk 3 ms eller noe sånt er vanlig at første refleksjon kommer, men det ser du på impulsresponsen. Den første impulsen kommer på 0 ms og den neste peaken er første refleksjon.

    Edit; Verdt å merke seg at når man tidsgater vil man filtrere vekk det som skjer under en viss frekvens. Målingene vil da bare vise det høyttalerne gjør fra 600-1000 hz og oppover avhengig av hvor mange ms man rekker å få med før refleksjonskuttet.
    Det spiller dog liten rolle da rommet herjer opp til ca 1000 hz som du kan se på dine målinger.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.440
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har fått kalibrert mikrofon, satt opp en absorbent til og gjort et par nye målinger.
    Med unntak av 200-300HZ som i forrige måling har ikke rommet stor påvirkning på kurven, tolker jeg det da rett?
    Kurven er selvfølgelig langt i fra "fasiten", men så lenge det måles omtrent likt nærme er vel høyttaler "synderen"?
    Vis vedlegget 578558
    "Feilen" du har ved 40hz kan jo ordnes med DSP. Dette er en topp som kan "temmes" på den måten.
    Samme gjelder jo den ved ca 450hz
    Dipper/søkk må du ordne på annen måte. Snakker da om den ved ca 120hz.
    Som jeg tidligere har sagt motfasebasser som blir justert inn til riktig tid og hz.
    Men da må du jo ha en som liker seg i det området.
    Du har jo også som jeg tidligere har sagt en veldig hissig topp. Dette kan også temmes med DSP.
    Ble disse målingene tatt uten att mic var flyttet? Eller er dette fra forskjellige tidspunkt?
    Men jeg hadde muligens prøvd med mye flytting av ht og plassering av lytterposisjon først.
    Det er pokker ikke lett slikt, men veldig gøy når det sitter.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.344
    thogew,

    Alt du har vist her kan korrigeres. Det er ingen ting i veien for å fylle den brede dalen i nedre mellomtone med lyd. Søkkene du har kan endres til smale sprekker. Da blir disse tingene knapt hørbart. Men du vil miste 15-20dB gain i anlegget om du gjør det. Om du ikke har nok headroom på volumkontrollen så kan dette skape problemer.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Tenkte i utgangspunktet nå på rommet og hvor godt det fungerer i forhold til høyttalers "utgangspunkt". Vil optimalisere dette mest mulig før jeg evt. går til innkjøp av nye HT eller begynner med EQ for å jevne kurve.
    Har allerede en R-115SW som jeg ikke har benyttet under disse målingene, så kan evt. prøve meg litt frem med denne også, men først vil jeg få rommet til å fungere best mulig.

    Skal prøve det du sier Coolio, så jeg får et bedre utgangspunkt.

    "Feilen" du har ved 40hz kan jo ordnes med DSP. Dette er en topp som kan "temmes" på den måten.
    Samme gjelder jo den ved ca 450hz
    Dipper/søkk må du ordne på annen måte. Snakker da om den ved ca 120hz.
    Som jeg tidligere har sagt motfasebasser som blir justert inn til riktig tid og hz.
    Men da må du jo ha en som liker seg i det området.
    Du har jo også som jeg tidligere har sagt en veldig hissig topp. Dette kan også temmes med DSP.
    Ble disse målingene tatt uten att mic var flyttet? Eller er dette fra forskjellige tidspunkt?
    Men jeg hadde muligens prøvd med mye flytting av ht og plassering av lytterposisjon først.
    Det er pokker ikke lett slikt, men veldig gøy når det sitter.
    Tenkte prøve meg litt frem med det når rommet er der jeg vil.
    Har som nevnt subben til rådighet også, så kan benytte denne til lavere frekvenser og dele høyttalere høyere. Vil tro det gir mer enn nok headroom til å fylle de "dalene" jeg har. Spiller langt høyere enn hva jeg klarer å høre på over tid uansett, selv uten sub.
    Litt usikker på spørsmålet ditt. Har flyttet mic fra sweetspot til en stoffstol 1m fra høyre HT på den andre målingen. Det er gjort 4 sweeps på begge fra samme sted.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker å bruke moving mic measurement metoden for å finne ut hvordan responsen er. Se denne videoen for en grei innføring;

    https://www.youtube.com/watch?v=6RiuwqzjqlQ

    Hvis du bruker JRiver eller Roon eller andre konvolvere med mulighet for dsp, så kan du legge inn manuelle filtre for å kompensere. Da kan du selv høre hva du kan få til med både romkorreksjon og høyttalerkorreksjon.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.440
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Alt er mulig, når jeg tenker på hvordan rommet og akustikken var der så er det ett lite under att jeg har bare 4 eq pkt.
    Men har jo gått exstremt til verks når det gjelder behandling av rommet + motfasesubber.
    Men alt har en pris på hvor hardt man går løs på problemet.
    Rommet mitt ser heller ikke ut som en "glava hule" som enkelte sier om mye demping;=)
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Delvis, men rommet påvirker målingene uansett i de lavere frekvensene med mindre du tidsgater målingene. Hvis du trykker på IR Windows i de øverste fanene kan du gate vekk refleksjonene slik at du bare ser høyttalerens respons. Typisk 3 ms eller noe sånt er vanlig at første refleksjon kommer, men det ser du på impulsresponsen. Den første impulsen kommer på 0 ms og den neste peaken er første refleksjon.

    Edit; Verdt å merke seg at når man tidsgater vil man filtrere vekk det som skjer under en viss frekvens. Målingene vil da bare vise det høyttalerne gjør fra 600-1000 hz og oppover avhengig av hvor mange ms man rekker å få med før refleksjonskuttet.
    Det spiller dog liten rolle da rommet herjer opp til ca 1000 hz som du kan se på dine målinger.
    Dette ga et litt annet resultat ja, takker!
    Ser nå tydelig at rommet er grunnen til den ekstreme toppen i starten. Videre oppover synes jeg derimot det ser veldig bra ut.
    Jeg har kun gjort tiltak i øvre frekvenser med 4 stk 115x75x10cm Rockfon industrial, så det stemmer ganske bra med forventningene.
    Har et hjørne jeg kan lage en bassfelle i, på andre siden er det en dør. Ser ut som det kan være en god investering.

    1m ikke gated
    1m 85 db smoothinh.jpg


    1m gated
    gated 1m.jpg


    Edit: "Ser bra ut" var feil formulering, men det ser ganske likt ut nærme og i sweetspot på øvre frekvenser.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som du ikke har fjernet de første refleksjonene helt. Det kan være refleksjoner fra veggen bak høyttalerne, stereobenk, sidevegg, gulv osv. Prøv med kortere gating, evnt lagre målingene som mdat-fil og legg ut på dropbox/send på epost (kontakt på PM) slik at vi kan laste ned og se på det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.438
    Antall liker
    9.722
    Torget vurderinger
    2
    Delvis, men rommet påvirker målingene uansett i de lavere frekvensene med mindre du tidsgater målingene. Hvis du trykker på IR Windows i de øverste fanene kan du gate vekk refleksjonene slik at du bare ser høyttalerens respons. Typisk 3 ms eller noe sånt er vanlig at første refleksjon kommer, men det ser du på impulsresponsen. Den første impulsen kommer på 0 ms og den neste peaken er første refleksjon.

    Edit; Verdt å merke seg at når man tidsgater vil man filtrere vekk det som skjer under en viss frekvens. Målingene vil da bare vise det høyttalerne gjør fra 600-1000 hz og oppover avhengig av hvor mange ms man rekker å få med før refleksjonskuttet.
    Det spiller dog liten rolle da rommet herjer opp til ca 1000 hz som du kan se på dine målinger.
    Dette ga et litt annet resultat ja, takker!
    Ser nå tydelig at rommet er grunnen til den ekstreme toppen i starten. Videre oppover synes jeg derimot det ser veldig bra ut.
    Jeg har kun gjort tiltak i øvre frekvenser med 4 stk 115x75x10cm Rockfon industrial, så det stemmer ganske bra med forventningene.
    Har et hjørne jeg kan lage en bassfelle i, på andre siden er det en dør. Ser ut som det kan være en god investering.

    1m ikke gated
    Vis vedlegget 578593

    1m gated
    Vis vedlegget 578594

    Edit: "Ser bra ut" var feil formulering, men det ser ganske likt ut nærme og i sweetspot på øvre frekvenser.
    He he ble litt imponerte av meg selv da jeg sa til meg selv at disse kurvene må være Klipsch, og så jeg at det er det du har i siganturen, kan du bekrefte at det er Klipsch?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.440
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Få den kurven andre veien nå, så er det langt mindre stressende å høre på.
    Nå er bassen litt tynn tenker jeg?
    Slik sånn ca:=)
    Mer behagelig for øra slik.

    RF 82.jpg
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Få den kurven andre veien nå, så er det langt mindre stressende å høre på.
    Nå er bassen litt tynn tenker jeg?
    Slik sånn ca:=)
    Mer behagelig for øra slik.

    Vis vedlegget 578621
    Denne er fra 1m unna, tidsgated(men ikke riktig tror jeg, Coolio sjekker). I sweetspot er det fortsatt MYE bass, men lite nedre mellomtone.

    Skrur på sub og delefrekvens på 60hz, så skal jeg begynne å måle og EQ'e meg frem til en kurve som ligner litt mer på den du illustrerer der.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Denne er fra 1m unna, tidsgated(men ikke riktig tror jeg, Coolio sjekker)
    Kan du si noe om hvordan du målte fra 1m? Impulsresponsen er merkelig. Ser ut som det er flere impulser her. Satt du mikrofonen 1 meter foran den ene høyttaleren og målte den høyttaleren separat?

    thogew.jpg
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Nei, den siste var ikke det. I lyttespossisjon er det fortsatt veldig mye bass, har ikke EQ'et noe enda.

    Denne er fra 1m unna, tidsgated(men ikke riktig tror jeg, Coolio sjekker)
    Kan du si noe om hvordan du målte fra 1m? Impulsresponsen er merkelig. Ser ut som det er flere impulser her. Satt du mikrofonen 1 meter foran den ene høyttaleren og målte den høyttaleren separat?

    Vis vedlegget 578630
    Det kan være at jeg i min iver glemte å sette til bare en HT på denne målingen. Skal gjøre en ny for å teste.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Uansett, ved å gate vekk alle impulser bortsett fra peak til bunn kan man få en graf som ser slik ut over 1000 hz med og uten EQ (eksempel på høytalerkorreksjon)

    eq-eksempel.jpg


    Personlig liker jeg å måle fra 1 meter rett foran høyttaleren og deretter ca 10, 20, 30 og 45 grader til siden og ca 10 og 20 grader vertikalt. Da får man et bedre bilde på om tuningen har sammenheng med andre fenomener off-axis, man ser resonanser (peaker som går igjen på alle vinkler) og man kan finne ut av hvilken akse man får en jevnest respons på.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Merkelige greier, den siste målingen din har også den samme impulsresponsen med 4 peaker etter hverandre. Måler du med et frekvenssveip? Kan hende det er noe med min versjon av REW, men det tviler jeg egentlig på.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Merkelige greier, den siste målingen din har også den samme impulsresponsen med 4 peaker etter hverandre. Måler du med et frekvenssveip? Kan hende det er noe med min versjon av REW, men det tviler jeg egentlig på.
    Nei, jeg måler med 4.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Da har jeg testet meg frem litt med EQ. Har bare tilgjengelig EQ på min rimelige Yamaha receiver, så får de ikke 100% der jeg vil, men det ser ganske så annerledes ut nå. Sliter veldig med å "drepe" den voldsomme bassen under 100HZ(selv med HT delt på 60HZ).

    Før:
    4 plater smoothing.jpg
    waterfall 4 plater.jpg


    Etter:
    eq 4 smoothing.jpg
    eq4 waterfall.jpg


    Edit: Dette ble ikke mye bra, hehe. Det høres ut som jeg har satt høyttalerne i klesskapet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.438
    Antall liker
    9.722
    Torget vurderinger
    2
    For å få riktig impulsrespons bør man IKKE repetere Sveip leste jeg ett sted i manualen. Ha kort sveipt og sette Preferenced/Analysis/Adjust Clock with Acoustic ref. Ellers vil timing feil mellom klokker ( USB mic ig dac) forkludre impulsen. Og selvsagt bare en høyttaler
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    thogew; Prøv Balle Clorin sitt tips og send meg gjerne den nye filen. Last gjerne ned en avspiller som tillater parametrisk EQ mens du er i gang, så kan vi forsøke en runde med høyttalerspesifikk EQ for å se om det nærmer seg slik du vil ha det. JRiver er et godt eksempel på slik software og har 30 dager gratis prøveperiode.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Etter veldig mye frem og tilbake med EQ her og en litt roligere tilnærming på en nedadgående kurve tror jeg endelig jeg har fått det så bra som jeg klarer med det jeg har.
    Har boostet bassen 1,5db etter måling, da jeg syntes den ble litt i tynneste laget. Dette gjør at også helt nedre mellomtone fikk noe boost. Siste måling er tatt før det.

    Før EQ:
    4 plater smoothing.jpg


    Etter EQ:
    EQ ferdig smoothing.jpg
    waterfall.jpg


    Må si jeg er ganske fornøyd med resultatet foreløpig.
    Lyden er mye mer avslappet og behagelig å høre på.a

    Edit: En grunn til at jeg ikke har økt nedre mellomtone enda mer er rett og slett fordi EQ på receiver ikke går høyere, hehe.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.344
    Bra jobba! Det der ser ut som en stor forbedring.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser unektelig mye bedre ut, men det er ørene som skal bestemme dette til syvende og sist. Jeg vil fortsatt anbefale å prøve MMM metoden for å få et bedre oversiktsbilde rundt lytteposisjonen.

    Det man gjør da er å gå på Generator, trykke på Pink Noise PN og 20-20000 hz. Åpne RTA-vinduet og trykk record-knappen nede i høyre hjørne mens man holder mikrofonen i hånden og gjør store sirkulære bevegelser rundt der du sitter.
    I RTA vinduet vil du se at antall gjennomsnitt øker og kurven stabiliserer seg etterhvert. Trykk så på record-knappen igjen og lagre målingen øverst i ruten for å sende målingen til SPL-vinduet i REW.

    Denne metoden vil gi et mer nøyaktig inntrykk av den tonale balansen da man eliminerer merkelige tilfeldigheter i ett gitt punkt i rommet. Hvis du har en kurve som faller gradvis ved økende frekvens ved denne målemetoden vil du sannsynligvis ha en ganske ok tonalitet.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    3.628
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Husk å bruke Periodic Pink Noise og pass på at "The Sequence Length control must be set the same as the length of the FFT used by the analyser"
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Takk for det! Det ble en stor forbedring.

    Skal prøve tipsene dere nevner, takk!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    3.628
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Osten, hvordan ser det ut hvis du har % på y-aksen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn