Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.255
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kommer helt an på oppsettet, enkleste måten er å bruke lasermåler sett på stativ der hodet er og sikt på midten av elementet, så regner en ut differansen mellom sub og høyttaler, så forsinker du de som er nærmest lytterposisjon. På MiniDsp så får du opp hvor mange cm det er snakk om når en skriver inn desimal.
    Det jeg tenkte på var at noen subber har forsterkere med delay, samt at de ofte spiller med frontveggen eller hjørnet bak slik at avstanden til elementet blir for kort i forhold til faktisk akustisk respons.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Kommer helt an på oppsettet, enkleste måten er å bruke lasermåler sett på stativ der hodet er og sikt på midten av elementet, så regner en ut differansen mellom sub og høyttaler, så forsinker du de som er nærmest lytterposisjon. På MiniDsp så får du opp hvor mange cm det er snakk om når en skriver inn desimal.
    Det blir fort feil. En sub som går til 100Hz trenger mye tid (relativt) på å få opp lydtrykket. Denne tregheten er ofte viktigere enn avstanden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.288
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det blir fort feil. En sub som går til 100Hz trenger mye tid (relativt) på å få opp lydtrykket. Denne tregheten er ofte viktigere enn avstanden.
    Deler ikke så høyt. Har målt også, ser greit ut dette her. Målte og regnet ut slik når jeg jobbet som lydtekniker også, fungerte da og fungerer nå.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Deler ikke så høyt. Har målt også, ser greit ut dette her. Målte og regnet ut slik når jeg jobbet som lydtekniker også, fungerte da og fungerer nå.
    Det hjelper lite om "timingen" (målt som relative forskjeller i distanse mellom sub og høyttaler, inkludert evt. latency i DSP) er korrekt hvis sub og bassen i høyttaleren ikke har god fasealignment i frekvensområdet rundt delefrekvensen. Så en lasermåling er kun et greit startpunkt. Selv ser jeg først på impulsresponsen for hhv sub og høyttaler i en måling som dekker delefrekvense +/- en oktav (med en timing reference) for å sikre at jeg ikke bommer med +360 grader, og så bruker jeg "alignment tool" med en timing reference i REW for den siste tweaken i relative delays, men justert i den retningen som gjør at første peak i impulsresponsen blir nærmest mulig hverandre i tid. Har sjekket "simuleringen" som alignment tool gir opp mot reelle iterative målinger og det stemmer for det meste 100%. Og så oppdager jeg ofte (på mange systemer som jeg har målt, og det er etter hvert fryktelig mange) at polariteten på sub vs høyttaler er reversert, det ser du ofte på impulsresponsen, hvor for eksempel bassdriveren i høyttaler starter positivt mens subben starter negativt. Alt for vanlig. Det må fikses først.
    Så en lasermåling er ikke tilstrekkelig nei.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.288
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, har også testet og målt med rew...
    1) Måle med lasermål
    2) Måle i rew
    3) Justere med MiniDsp
    4) Kjøre Dirac
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Som sagt, har også testet og målt med rew...
    1) Måle med lasermål
    2) Måle i rew
    3) Justere med MiniDsp
    4) Kjøre Dirac
    Ja OK :) I så fall hadde jeg uansett noen forslag til hvordan punkt 2 og 3 bør gjøres, som i hvert fall jeg har hatt god erfaring med. Kanskje på 40-50+ forskjellige installasjoner. Men det er mange veier til Rom som det sies;-)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tidsforsinkelsen blir større jo lavere cut-off frekvensen er. Her er et 80 Hz lavpassfilter i ca minimum fase utgave. 15 ms forsinkelse pga båndbreddebegrensningen. Typisk for subwoofer.


    1666218386797.png


    I avstand tilsvarer dette ca 5 meter.

    Da gjør det lite fra eller til med lasermåler.

    Med 160 Hz lavpass halveres tidsforsinkelsen.

    1666219043072.png



    Før du blar ned kan du jo forsøke å gjette hva som skjer når vi setter lavpass på 40 Hz ;)

    1666219131074.png


    Det er en viss bearbeiding i Audiolense, som jeg har generert filtrene fra. Dette siste fiilteret er mindre steilt pga en begrensning i crossover-lengde, og da blir tidsforsinkelsen lavere . Ellers hadde denne hatt dobbelt så stor forsinkelse som den første.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det hjelper lite om "timingen" (målt som relative forskjeller i distanse mellom sub og høyttaler, inkludert evt. latency i DSP) er korrekt hvis sub og bassen i høyttaleren ikke har god fasealignment i frekvensområdet rundt delefrekvensen. Så en lasermåling er kun et greit startpunkt. Selv ser jeg først på impulsresponsen for hhv sub og høyttaler i en måling som dekker delefrekvense +/- en oktav (med en timing reference) for å sikre at jeg ikke bommer med +360 grader, og så bruker jeg "alignment tool" med en timing reference i REW for den siste tweaken i relative delays, men justert i den retningen som gjør at første peak i impulsresponsen blir nærmest mulig hverandre i tid. Har sjekket "simuleringen" som alignment tool gir opp mot reelle iterative målinger og det stemmer for det meste 100%. Og så oppdager jeg ofte (på mange systemer som jeg har målt, og det er etter hvert fryktelig mange) at polariteten på sub vs høyttaler er reversert, det ser du ofte på impulsresponsen, hvor for eksempel bassdriveren i høyttaler starter positivt mens subben starter negativt. Alt for vanlig. Det må fikses først.
    Så en lasermåling er ikke tilstrekkelig nei.
    I praksis kan jeg ikke si å ha opplevd store problemer med små avvik i fase der nede i dypet. Ofte befinner jo subber seg i et helt annet plan enn høyttalerene også og du får avvik uansett, med mindre du sitter med hodet i skrustikke. Og hva spiller en periode fra eller til når det tar deg rundt 3 perioder ved 100Hz før du en gang registrerer frekvensen som en tone, da har den forlengst fyllt rommet Og hvordan klarer du å skape ideell faseoverfang ved en multipunkt måling eller 8-36 subber spredd utover en vegg ved hjelp av en mono mic plassert i et eller annet sted i rommet med refleksjoner og annen skit?

    Greit å gå ut i fra teorien når man justerer, men å gjøre seg til slave av det antatt ideelle? Og særlig om man kun benyttet et punkts måling med en unøyaktig akustisk tidsreferanse.

    REW er veiledende, ikke fasit. Vakre, tatt ut av tekstboka, målebrev er i bestefall veiledende, men oftere villedende om en skal tolke folks drømmer her inne?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.288
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lever lenge med det systemet jeg har nå, trenger ikke audiolense.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    I praksis kan jeg ikke si å ha opplevd store problemer med små avvik i fase der nede i dypet. Ofte befinner jo subber seg i et helt annet plan enn høyttalerene også og du får avvik uansett, med mindre du sitter med hodet i skrustikke. Og hva spiller en periode fra eller til når det tar deg rundt 3 perioder ved 100Hz før du en gang registrerer frekvensen som en tone, da har den forlengst fyllt rommet Og hvordan klarer du å skape ideell faseoverfang ved en multipunkt måling eller 8-36 subber spredd utover en vegg ved hjelp av en mono mic plassert i et eller annet sted i rommet med refleksjoner og annen skit?

    Greit å gå ut i fra teorien når man justerer, men å gjøre seg til slave av det antatt ideelle? Og særlig om man kun benyttet et punkts måling med en unøyaktig akustisk tidsreferanse.

    REW er veiledende, ikke fasit. Vakre, tatt ut av tekstboka, målebrev er i bestefall veiledende, men oftere villedende om en skal tolke folks drømmer her inne?
    Nei faseforskjellen er ikke "hørbar" på noen annen måte enn at det kan medføre STORE dipper i området rundt delefrekvense ved at sub og høyttaler kansellerer hverandre. Ser ikke helt at det endrer seg avhengig av hvor mange subber man har, ved lave delefrekvenser. De vil summeres i EN output som har en viss frekvensrespons og fase (og en felles/summert akustisk forsinkelse til lytteposisjon), som jeg så fasealigner så godt som mulig med høyttaleren for å unngå dippene rundt delefrekvensen. I et område på +/-1 oktav ved 60Hz er det ofte mulig å få til et bra kompromiss uansett, spesielt v/24dB filtre. Men det er klart, har man flere subber i ulik avstand osv kan man først også optimalisere de innbyrdes om man ønsker.

    PS: For slike delayjusteringer i bassen er acoustic timing reference i REW mer enn presis nok (lite å hente på en presisjon bedre enn 1ms under 100Hz deling). Det har jeg som nevnt sjekket ved å iterativt endre delays i små inkrementer og måle frekvensresponsen, og verifisert at det blir akkurat det samme som det resultatet alignment tool predikerer at det skal bli.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei faseforskjellen er ikke "hørbar" på noen annen måte enn at det kan medføre STORE dipper i området rundt delefrekvense ved at sub og høyttaler kansellerer hverandre. Ser ikke helt at det endrer seg avhengig av hvor mange subber man har, ved lave delefrekvenser. De vil summeres i EN output som har en viss frekvensrespons og fase (og en felles/summert akustisk forsinkelse til lytteposisjon), som jeg så fasealigner så godt som mulig med høyttaleren for å unngå dippene rundt delefrekvensen. I et område på +/-1 oktav ved 60Hz er det ofte mulig å få til et bra kompromiss uansett, spesielt v/24dB filtre. Men det er klart, har man flere subber i ulik avstand osv kan man først også optimalisere de innbyrdes om man ønsker.
    mao har man ingen dip er det ingen vits å styre med timing og annen nerding.😘
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    mao har man ingen dip er det ingen vits å styre med timing og annen nerding.😘
    Det er jeg ganske enig i (men jeg tenker vel at litt nerding skader uansett ikke).
    Men saken er at mange (med unntak av noen få som kanskje har flaks), som bare måler distansen med laser, og ikke benytter verktøy ala Trinnov (som gjør noe svært tilsvarende som "REW-oppskriften" min), kan få relativt betydelige kanselleringer rundt delefrekvensen og da stiller det seg litt annerledes :)
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Noen som kan ta jobben med å stille inn f#3enskapet? jeg skjønner ikke et pukk!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Så det er en kombinasjon av mye skjønner jeg, litt REW-relatert og litt konstruksjonsrelatert? Er det en ide å starte en egen tråd om denne konstruksjonen og linke til den herfra? Tenker det siden de som skal bidra må be om ganske mye info om prosjektet utover REW-delen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.288
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så det er en kombinasjon av mye skjønner jeg, litt REW-relatert og litt konstruksjonsrelatert? Er det en ide å starte en egen tråd om denne konstruksjonen og linke til den herfra? Tenker det siden de som skal bidra må be om ganske mye info om prosjektet utover REW-delen.
    Tror det kan være en meget god ide.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Så det er en kombinasjon av mye skjønner jeg, litt REW-relatert og litt konstruksjonsrelatert? Er det en ide å starte en egen tråd om denne konstruksjonen og linke til den herfra? Tenker det siden de som skal bidra må be om ganske mye info om prosjektet utover REW-delen.
    Tror kanskje jeg ikke har fått utrykt meg klart nok. Har kun et system med 2 høyttalere og en sub. Ferdig fra fabrikk med innebygd delefilter. Se avatar :cool:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Tror kanskje jeg ikke har fått utrykt meg klart nok. Har kun et system med 2 høyttalere og en sub. Ferdig fra fabrikk med innebygd delefilter. Se avatar :cool:
    I så fall tror jeg det finnes mange gode råd allerede i denne tråden. Bare å lese :) ellers er folk ganske hjelpsomme hvis du står fast.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.622
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Hornlyd Tja, den får ikke signal fra mikrofonen. Så valgt feil inngang eller volumet til mikken er av eller mikken er ikke koblet til, typ.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror jeg besøker deg en dag og installerer lydkort/rew/Arta fra bånn av på en ny PC. Dette er en laptop som ikke har vært online på 10 år og er kanskje 15 år gammel :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.622
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg besøker deg en dag og installerer lydkort/rew/Arta fra bånn av på en ny PC. Dette er en laptop som ikke har vært online på 10 år og er kanskje 15 år gammel :)
    Kanskje ikke så dumt med ny pc og nyeste versjon av REW da. :) Hvilken mic er dette da? USB-mic eller noe annet?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Dayton med egen kalibreringsfil og XLR plugg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.622
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dayton med egen kalibreringsfil og XLR plugg
    OK. Så da er det ikke noe drivergreier hvertfall da. Hvordan er denne koblet til pcen da? Og dette har funket på denne pcen før? Og når var det? :)

    Har både XLR-mic og USB-mic selv, må jo si det er utrolig mye enklere med USB-mic. Bare å koble til så virker den, og REW detecter den av seg selv og velger rett kalibreringsfil hvis den er lagt inn én gang.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Syntes dsp og REW er fine saker. Hadde litt problemer med at vokaler var litt til venstre for senter/rett frem men det ble fikset med å tids forsinke venstre høytaler bitte litt. Kan bare bevege stemmen til høyre og venstre på en måte. Antaglighvis helt feil måte å gjøre det på men syntes det både høres og virker bra😊 (0.12ms)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Syntes dsp og REW er fine saker. Hadde litt problemer med at vokaler var litt til venstre for senter/rett frem...
    Det er jo sånn innspillinger faktisk er...... vokalen i midten er en illusjon :unsure:
    PS! Det er derfor stolen i SS må kunne dreies rundt 0-punktet..... (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det er Søndag og en fin dag for målinger
    Rød kurve er uten sub i 2. kvadrant - level 3 og 4
    Subbene har variabel faseknott
    Målingene er foretatt i midten av sofa og i midten av setet på hver side av midten.
    Ytterpunktene er innenfor 80cm og viser variasjonen som gir utslag i området ved ca 88Hz
    PS! Samme sofa som HasseBasse (y)

    Konklusjon: Flere subber gir jevnere frekvensrespons enn akustiske remedier

    bif_301022_II.png
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er Søndag og en fin dag for målinger
    Rød kurve er uten sub i 2. kvadrant - level 3 og 4
    Subbene har variabel faseknott
    Målingene er foretatt i midten av sofa og i midten av setet på hver side av midten.
    Ytterpunktene er innenfor 80cm og viser variasjonen som gir utslag i området ved ca 88Hz
    PS! Samme sofa som HasseBasse (y)

    Konklusjon: Flere subber gir jevnere frekvensrespons enn akustiske remedier

    Vis vedlegget 863531
    Flytter du mic når du foretar sveiper? Trodde den måtte være på samme sted? (Sweet spot)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Flytter du mic når du foretar sveiper? Trodde den måtte være på samme sted? (Sweet spot)
    Ja....kjekt å vite hvordan responsen er på flere posisjoner i sofaen......
    Ytterpunktene av målingene er samme ytterpunkter i horisontalplanet som benyttes når det brukes flerpunktsmåling med romkorreksjon
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Det er Søndag og en fin dag for målinger
    Rød kurve er uten sub i 2. kvadrant - level 3 og 4
    Subbene har variabel faseknott
    Målingene er foretatt i midten av sofa og i midten av setet på hver side av midten.
    Ytterpunktene er innenfor 80cm og viser variasjonen som gir utslag i området ved ca 88Hz
    PS! Samme sofa som HasseBasse (y)

    Konklusjon: Flere subber gir jevnere frekvensrespons enn akustiske remedier

    Vis vedlegget 863531


    Har du vannfallet også?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn