Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Noen som vet hvor jeg finner igjen bildet av DIY "Audysseyplanken" som er laget til en micholder så man kan flytte Audysseymic`en til ønsket posisjon uten å måtte måle seg hit og dit? Sikker på at jeg så et bilde et sted.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Ny stor kakkelovn i hjørnet istedet for den lille moderne saken. Svinaktg dyrt akustikktiltak.

    Slik er den plassert-(bilde fra nettet), i høyre hjørne, med høyttaler stående framfor ved lytting ( 55cm fra bakside avhøyttaler til ovn)
    1687276031770.png


    Effekt på Pink Noise måling , fast mikrofon. Man kan jo si det ble en forbedring (blå kurve).Det var en lettelse

    1687276090245.png


    Med den gamle romkorreksjonen i det nye rommet blir det slik, ikke så galt låter det heller, men får ta nye korreksjonskalibreringer ihelgen,,,

    1687276188542.png
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har slitt med enorm dipp ved ca 110hz. Flytter så høyttalerne fra ca 170cm og tilbake mot bakveggen så nå står de ca 45cm fra veggen. Dette ryddet mye opp i målingen, men setter på Roger Waters sin ATD første sang så har så og si all lyd blitt sentrert...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har slitt med enorm dipp ved ca 110hz. Flytter så høyttalerne fra ca 170cm og tilbake mot bakveggen så nå står de ca 45cm fra veggen. Dette ryddet mye opp i målingen, men setter på Roger Waters sin ATD første sang så har så og si all lyd blitt sentrert...
    Er dette dipolene?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nøkkelen er vel å forsøkte å flytte hovedhøyttalerne slik at eventuelle store dipper fra dem kommer i området hvor subbene skal bidra og frontenes respons kuttes av aktiv deling.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nøkkelen er vel å forsøkte å flytte hovedhøyttalerne slik at eventuelle store dipper fra dem kommer i området hvor subbene skal bidra og frontenes respons kuttes av aktiv deling.
    Jepp, holder på...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Har slitt med enorm dipp ved ca 110hz. Flytter så høyttalerne fra ca 170cm og tilbake mot bakveggen så nå står de ca 45cm fra veggen. Dette ryddet mye opp i målingen, men setter på Roger Waters sin ATD første sang så har så og si all lyd blitt sentrert...
    Du må huske å flytte sofaen/sweetspot tilsvarende..... (y)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjørte dirac måling en gang til.. nå fungerte det igjen, ett eller annet må ha skjedd ved forrige måling.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som jeg må velge mellom grei kurve eller q-sound...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd å skru av Dirac (har ikke rørt dsp i Minidsp) da får jeg større soundstage og bedre "q-sound".
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har prøvd å skru av Dirac (har ikke rørt dsp i Minidsp) da får jeg større soundstage og bedre "q-sound".
    Mulig dette også har med dipol responsen å gjøre. Både på hytta og hjemme sitter stort sett Q-sound som et skudd med Dirac.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mulig dette også har med dipol responsen å gjøre. Både på hytta og hjemme sitter stort sett Q-sound som et skudd med Dirac.
    Gjorde det før med disse også, men da så kurven ikke så flat ut.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vil ikke si agressiv, nytt forsøk i morgen. Tror jeg ender med å dra høyttalerne ut fra veggen igjen, så får vi de hva vi får til.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har beregnet avstanden slik at "dippen" i hovedhøyttalerne kommer rundt delingsfrekvensen til subben. Avstanden fra front av høyttaler til vegg angir 1/4 frekvensen som gir en dipp. Dvs hvis avstanden er 1m fra front av høyttaler til vegg blir dippen ved ca 85hz.

    Bildet viser mitt test oppsett av lånte Hamrammr immersive 12 sammmen med min gode gamle Velodyne SPL1200R som er snudd mot veggen best mulig spredning. Jeg bruker Audiolense til å dele 2.1 oppsettet med variabel delefrekvens mellom venstre og høyre høyttaler (ca 90 og 85hz). Dette gav meg tilnærmet jevn frekvensgang. Jeg prøvde å snu subben utover "som vanlig" men dette gav meg uønsket interaksjon mellom bass og de hovedhøyttalerne siden jeg har kun en sub. To eller flere ville gitt bedre utjevning i bass området.

    20230118_004816.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.834
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen har sikkert spurt før, men er det noen som har tips til gode REW-introguider? Ligger mye på YouTube, men blir litt tilfeldig hva man kommer over. Eller er de som REW har linket til på hjemmesiden «blant de bedre» ?

    Satser på at noen har vært på leting tidligere og kommet over noen som er informative fra noen med formidlingsevne 🙂
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Noen har sikkert spurt før, men er det noen som har tips til gode REW-introguider? Ligger mye på YouTube, men blir litt tilfeldig hva man kommer over. Eller er de som REW har linket til på hjemmesiden «blant de bedre» ?

    Satser på at noen har vært på leting tidligere og kommet over noen som er informative fra noen med formidlingsevne 🙂
    En av de bedre på alt innen lydkorreksjon med brukt av REW og andre gratis software er

    https://www.youtube.com/@ocaudiophile/

    men han er kanskje på et litt for høyt nivå.

    Denne starter "lavt" men tar av etterhvert. Meget bra oppsummering generelt.

     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen flere som kan bidra til en god kartlegging? Jeg mangler ca 10 sett med målinger før jeg kan si meg fornøyd. Er det noen av dere som kan bidra? Det viktige er ikke at du har verdens flotteste kurver - det som er viktig er at det er realistiske målinger tatt i sweetspot. :) Se link nedenfor:

    Kartlegging av lydmessig preferanser
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Ny innredning i lyttarommet krevde nye målinger, med og uten Trinnov Room Optimizer. Pink noise moving mic metode. Korrigerer 20-20k her..!
    1688207353146.png
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ved hvilket lydnivå/frekvens utføres en realistisk måling?
    Uten å ha sjekket standarden for lydstudioer ;) så tenker jeg at noe i området fra ca 70-90dB vil være representativt for realistiske lyttenivå til hjemmebruk. Få som durer på med over 100dB over tid.

    -Jeg gjør uansett en normalisering over 4 oktaver av de kurvene som kommer inn.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Uten å ha sjekket standarden for lydstudioer ;) så tenker jeg at noe i området fra ca 70-90dB vil være representativt for realistiske lyttenivå til hjemmebruk. Få som durer på med over 100dB over tid.

    -Jeg gjør uansett en normalisering over 4 oktaver av de kurvene som kommer inn.
    Kalibreringsprogrammer sender pulser på 85dB i lytteposisjon så da kan vel det være en grei standard å følge for manuelle frekvensresponsmålinger...
    Legger ved et video-eksempel:

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Kalibreringsprogrammer sender pulser på 85dB i lytteposisjon så da kan vel det være en grei standard å følge for manuelle frekvensresponsmålinger...
    Legger ved et video-eksempel:

    Oppdatering:
    Videoen er kort og informativ med -20dB som oppgitt preferanse.
    Målinger har vært utført i mange år med 85dB i lytte-posisjon som utgangspunkt
    Det bør også være utgangspunktet for lydnivå ved målinger med REW

    Genelec skriver følgende:
    "

    ilkka-rissanen, modified 6 Years ago.
    Re: GLM and SPL meter- best spl level for flatter response

    Yoda Posts: 2564 Join Date: 3/23/09 Recent Posts


    Hi,

    One of the advantages of an active monitor/system is that its frequency response is very stable, it stays the same whether you play at low or high level. The sine sweep during AutoCal is being played at approx. 85 dB (at the mic) but it doesn't mean that you would have to play your music at the same level to achieve the same flat response."

    genelec_cal_level.jpg
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Da har jeg nettopp tatt målinger til kalleklovns kartleggingsstudie, så tenkte da kan jeg vel like så godt legge hodet på hoggestabben her. Jeg er ikke særlig flink til å lese/tolke dette greiene her, så all tilbakemelding settes stor pris på.

    (Alt i 1/24 glatting)

    Venstre kanal:
    Screenshot 2023-07-02 at 16.10.09.png

    Screenshot 2023-07-02 at 16.11.05.png



    Høyre kanal:

    Screenshot 2023-07-02 at 16.10.25.png

    Screenshot 2023-07-02 at 16.11.37.png


    Høyre + venstre:

    Screenshot 2023-07-02 at 16.14.20.png


    Screenshot 2023-07-02 at 16.14.53.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    31-03-2023-FR-Begge.png

    Siste måling gjort i lytteposisjon her, med 1/6 oktav glatting. Trenden er et fall på 7 dB fra 100 Hz til 10 kHz. Den heftige stigningen under 100 Hz har vært debattert til døde i 15 år på HFS. Død hest. Slik skal det være her. Det låter riktig. Bred BBC-inspirert dal omkring 2 kHz. Det låter også riktig.
    Mundorf AMT 2340 kollapser ved 15 kHz, i alle fall uten frontplate- og baffelhjelp, og under 25 Hz sluker huset all energi.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal en del frorvrengning til før det blir synlig på frekvensgangen. 10% er et bidrag ved -20 dB.
    Ser at innlegget mitt kan misforstås, så en presisering her: Jeg har ikke sett at Umik-1 komprimerer, men til forvrengningsmålinger ved hørere lydstyrke enn gjennomsnittlig lyttenivå er den lite egnet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skal en del frorvrengning til før det blir synlig på frekvensgangen. 10% er et bidrag ved -20 dB.
    Ser at innlegget mitt kan misforstås, så en presisering her: Jeg har ikke sett at Umik-1 komprimerer, men til forvrengningsmålinger ved hørere lydstyrke enn gjennomsnittlig lyttenivå er den lite egnet.
    Har liggende disse målingene på PC hjemme. Der er det vel forvrengning mot også. Se om jeg finner de. Men @Kalle Klovn har dataene liggende tilgjengelig fra sin tråd. Han kan muligens legge ut forvrengning for meg. Jeg sitter på hytta og later meg med vedkløyving. 230 stk 60 litere nå, og langt fra ferdig.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Vis vedlegget 932292
    Siste måling gjort i lytteposisjon her, med 1/6 oktav glatting. Trenden er et fall på 7 dB fra 100 Hz til 10 kHz. Den heftige stigningen under 100 Hz har vært debattert til døde i 15 år på HFS. Død hest. Slik skal det være her. Det låter riktig. Bred BBC-inspirert dal omkring 2 kHz. Det låter også riktig.
    Mundorf AMT 2340 kollapser ved 15 kHz, i alle fall uten frontplate- og baffelhjelp, og under 25 Hz sluker huset all energi.
    Interessant. Har lagt merke til den moderate men lange dalen rundt 2kHz på flere Yamaha AV-receivers og processors.
    Antar den er en egenskap i huslyden til Yamaha. 🤔
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den gir en stor forskjell fra flatt, det er helt sikkert, men jeg synes forskjellen oppleves mer som en perspektivgreie enn en frekvensganggreie. Har nok med valgt programmateriale å gjøre. Artig nok er Yamaha også en stor produsent av akustiske musikkinstrumenter...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn