Relaxation Grotto

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Hvordan kobles egentlig Superline til 552? Går det en Snaic fra headuniten, eller kobles den direkte på NAC552PS med signal videre til headunit?
    Jo, 555PS forsyner jo headunit med en rekke regulerte rails via Burndy, og der er det også en separat rail for den strømførende inngangen på headunit. Det sies at til SuperLine er 552PS bedre enn HiCap men ikke så bra som SuperCap.

    Noen dingser til.
     

    Vedlegg

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Blir sikkert tøft på innsiden av grotta di VidarP, men på utsiden ser det forjævlig ut
    Fin hund!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ikke bra ut på utsiden nå nei, det har du jammen rett i. Nå på sprengkalde vinteren er det litt kinkig å gjøre noe med det også. Men til våren får vi kledt igjen overbygget, satt opp gjerde, beiset, pusset opp muren og fikset en fin port inn. Kledt med litt planter og slikt også, og så blir det jo fine downlights i overbygget.

    Så da har jeg håp om at det iallefall skal bli finere enn det var før vi begynte på den siden av huset;
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Er det mugg på planken??
    (godt mulig det er vanlig at det ser slik ut, jeg er ikke tømrer...)
     
    N

    nb

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Det er ikke mugg. Det er impregneringen.
    Ok tenkte nesten det, men det var såpass ulikt fordelt på de ulike plankene at det kanskje kunne være noe annet... alltid greit å sjekke det en gang for mye enn en for lite, men en byggmester med respekt for seg selv hadde neppe slengt den opp dersom den var mugg på.
     
    J

    J.J

    Gjest
    nb skrev:
    Er det mugg på planken??
    (godt mulig det er vanlig at det ser slik ut, jeg er ikke tømrer...)
    Det er nok impregnert kledning - den er grønaktig. Og det er steder med tettere ved at det får et mer blå/grønnskjær som det en ser øverst.


    @Vidar: Nå husker jeg ikke helt når kledningen kom på veggen... Men anbefaler deg og vente til godt utpå sommeren ihvertfall, med å behandle den ... Viktig å la imp. kledning få tørke godt før en beiser.

    Edit: .. to slow.... ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker Jan, skal love å vente til all sevja har fått gjort fra seg. Har som du sier dårlig erfaring med å beise for tidlig ja…

    Nå driver gutta med å montere peiskassetten nede i grottoen, slik så ovnen ut før den havnet på beina sine;





    De grå rørene er tre stk til innsugsluften; det er tre hull på baksiden av ovnen til hvert sitt rør; ett på hver side oppe og ett under ovnen. Disse tre rørene skal møtes i en sinnrik "manifold" av noe slag, hvorfra det store sorte røret skal gå ut gjennom muren på baksiden og hente luft til ovnen utenifra. På den måten slipper jeg problemer med trekk, baderomsvifter osv!
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Øverste bilde er ett av innsugsrørene som de grå rørene på et bilde over skal kobles til. Dette er som sagt ett av tre hull for innsugsluft og akkurat dette er øverst til venstre (ovnen sett forfra).



    Røykhullet med en tung dings oppå som jeg ikke vet navnet på;



    Her ser vi høydejusteringen; disse skinnene trekkes ned og de er markert med antall cm fra gulvet, det er innstøpt i godset;
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må bare innrømme at jeg er litt fascinert av denne Jøtul ved-ovnen; her er altså et norsk utviklet og produsert produkt i absolutt verdensklasse hva både teknologi og byggekvalitet angår som er mer enn konkurransedyktig på pris.

    Jøtul er en av Norges eldste industribedrifter.

    Jøtuls opprinnelse skriver seg tilbake til Kværner Brug, som ble grunnlagt utenfor Christiania i 1853, og er idag en verdensledende norsk produsent av peiser og ovner med datterselskap i Danmark, USA, Frankrike, Spania, Italia, Storbritannia og Polen. Gruppen markedsfører sine produkter under varemerkene Jøtul, Scan og Atra. Jøtulgruppen omsatte for ca. 870 mill i 2009. Produksjonen i Norge foregår i Fredrikstad og Halden, mens de utenlandske produksjonsenhetene ligger i Vissenbjerg i Danmark, Portland i USA, Motz en Chautagne i Frankrike og Gdansk i Polen. Jøtulkonsernet har ca. 750 ansatte.

    Sjekk linker med historikk og en film under salige Oluf Onsum fra Veblungsnæs utenfor Molde som grunnla Kværner Jernstøberi ved Loelva øst for det som den gang het Kristiania.



    http://www.jotul.com/no/wwwjotulno/Main-Menu/Om-Jotul/Bedriftsinformasjon/Historikk/

    http://www.jotul.com/FileArchive/Misc Article photos/Jotulfilm/JotulFilmNO.wmv

    Bilder blir liksom litt lite verdt når det gjelder å føle på den massive impacten som en slik ovn har i virkeligheten. Uten å bli så altfor episk-lyrisk da, så er det iallefall en liten berikelse for de som er interessert i all slags ting-og-tang å gå rundt og holde litt på med et slikt produkt.

    Ovnen har da kommet seg på beina, og da ser det foreløpig slik ut;
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her er denne manifolden som fordeler uteluftstilkoblingen til tre grå rør som kobles til hvert sitt punkt på ovnens bakside. Og noen av tilkoblingene.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da har de forsøksvis pusset en av veggene i grottoen. Det er brukt flislim under (som på nederste bilde) og murpuss med lett struktur (ikke glattpusset). Dette er jo våt murpuss nå, så vil bli lys grått, men deretter kan vi male med hvilken som helst farge vi vil. Evt ingen farge.

    Og det er plant nok til å legge på f.eks glassplate utenpå murpussen på steder vi måtte ønske det (f.eks over badekar?). Det fins visstnok en spesiell maling for murpuss som "puster". Tanken er jo at det skal se litt røft og rustikk ut, så vi vil kanskje ha en farge som ikke er grå som gulvet blir (skifer) men som gir en viss patina-følelse allikevel. Husk at innredningen er i valnøtt (Joy fra Svedbergs). Innspill mottas med takk!

    (alle bildene kan fortsatt klikkes opp)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå er endel av innmaten til toalett og bidét på plass. Legg merke til hylla over, senere skal jeg legge ut et bilde av steinplate som skal dekke hylla. Rundt 4 tonn stein fra Oppdal er nemlig ankommet igår…

    Den kledte glavaen er for å isolere luftinntaksrøret til peisen så det ikke skal bli kondens der.
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjetter på at de skal sparkle den fast over skjøtene på (membran)platene. (?)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den de bruker over plateskjøtene er jo hvit.. denne er blå. Nuvel.

    Visstnok noe rundt 4 tonn stein ankom igår kveld, og vi fikk kranet det under tak. Jeg kjenner godt han som eier bruddet, så det er sortert kun prima stein her (lys oppdal). To sekker + litt til for tørrmuren, det er slik at de to sekkene inneholder noe forskjellige størrelser og kvaliteter og er ment å blandes.

    Og så er det tre slike paller som jeg viser en av er stein til gulv og til dusjvegger (våtsone).

    Til tross for at jeg kjøper direkte fra min gode venn bruddeieren, med gode priser ift utsalg, så er det bare å konstantere at skifer er svinedyrt… ikke minst når arbeidet med det også skal telle med. Det skulle ikke forbause meg dersom jeg hadde sluppet unna med en fjerdedel av prisen eller kanskje enda mindre dersom jeg valgte "ordinær" flis, men da hadde det ikke blitt en grotto vel?
     

    Vedlegg

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette tror jeg blir meget bra VP. Har man anledning, er det bare fåtallet som angrer på slike kvalitetsvalg i ettertid. Merkostnaden fordeles over mange år og blir kanskje ikke så ille. Graden av følt opplevelse har en viss betydning. Tross alt skal jo dette bli en Grotto med Uforstyrrende Forlystelser, ikke bare for det ytre, men også det indre. -Tipper at du allerede nå kjenner godfølelsen inni din personlige Grotto? ;D

    Mvh
    Jan P.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er jo dette som gir hele godfølelsen. At arbeidet er gjort skikkelig fra start til slutt. Selvfølgelig kunne man gjort det mye enklere, men da tviler jeg på at det hadde vært like koselig om 10 år.


    "Kortreist stein" er kjekt. ;)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Den råkopp skifersteinen rundt peisinnsatsen kommer til å bli helt rå.
    Har sett et bilde et sted og har lyst på sjøl. Murte opp en slik langs hagen og naturstein er levende og herlig.

    Angående Jøtul. En murmester satt inn vår Jøtul innsats for 2-3 år siden og han reagerte på vekt, kvalitetsfølelse og brenneevne, sammenlignet med en mye dyrere Scand innsats han nylig hadde satt opp, der Jøtul gikk av med seieren. Kvalitet lønner seg, men man skal jo ha råd selvfølgelig.

    Gratulerer med flott prosjekt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har god tro på det prosjektet, er overbevist om at sluttresultatet blir bra.

    Håper du hadde en hyggelig musikktorsdag, jeg satt hjemme med influensa og det gjør jeg fortsatt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for vennlige tilbakemeldinger dere! Jeg kan ikke være annet enn enig i at Jøtul virkelig er noe for seg selv (se forrige side og mine linker til Jøtul). Har hatt den delte glede av å bruke noen danske ovner selv, og det er virkelig noe helt annet med Jøtul imo iallefall. Man blir rent stolt av at gamlelandet leverer slike produkter.

    Jan P; godfølelsen er noe amputert av temperaturen der nede nå, men økte igår da min gode venn bruddeieren var på besøk og sa at han muligens hadde et slikt kjøleskap med glassdør som kan brukes i solarium/minibar-rommet. Noe slikt;



    Anonym; hadde du hatt influensa hadde det kanskje vært greit å finne bingen og holde den en uke. Skulle du imidlertid kvikne til før den tid, så er jeg takknemlig for en unnskyldning til å sende kone og barn på dør. Tror kanskje du ville bli overrasket over endringene (til det bedre imo!) med KEF 207/2 etter siste omplassering.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Det blir superfett! når er alt ferdig til fotografering?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det fotograferes jo fortløpende kjære deg :)  Til gjestespa er en annen ting; jeg vet ikke når de blir ferdige; er det opp til meg så kan de gjerne bruke litt tid, da jeg synes det er greit å ha tid til å gjøre de rette valgene på veien.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Det fotograferes jo fortløpende kjære deg :) Til gjestespa er en annen ting; jeg vet ikke når de blir ferdige; er det opp til meg så kan de gjerne bruke litt tid, da jeg synes det er greit å ha tid til å gjøre de rette valgene på veien.
    jo mye fine bilder, men jeg vil se det ferdig :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg også, men man får da utvise nødvendig tålmodighet. Det er bedre at det blir bra enn at det blir litt tidligere ferdig :)
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei Vidar!

    Kjekt å se at prosjektet går fremover. Det virker gjennomtenkt det du gjør, og jeg gleder meg til å følge med videre. Det er ingen grunn til bekymring, bildene kommer i passe tempo slik jeg ser det.

    mvh Elektron
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, man takker herren! Bildenes ankomstfrekvens er nok nogenlunde realtime forøvrig; det er slik det er når man skal bygge ting som ikke er iht ordinære standarder tydeligvis.
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir utrolig flott, imponerende utførelse med gjennomtenkte løsninger.
    Blir nok et rom som vil gi mye glede og nytelse i tidene fremover :)

    Mvh Gjert
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    GjeEsp skrev:
    Dette blir utrolig flott, imponerende utførelse med gjennomtenkte løsninger.
    Blir nok et rom som vil gi mye glede og nytelse i tidene fremover :)

    Mvh Gjert
    Takker Gjert! Jeg er optimistisk, selv om jeg ser ting jeg kunne tenkt meg annerledes underveis (bagateller), så som at sluken i dusjen gjerne kunne ha vært av sorten som lå som en renne inntil veggen… men dette er kanskje litt sent nå?
    Sluket midt på er jo allerede på plass, men jeg synes jo godt at rørleggerfirmaet kunne ha orientert om muligheten.. det hadde jo spart oss for utfordringer med fall på skiferen også.

    http://www.viivilla.no/lekkert-med-...menu=42813&area=&noarea=0&category=&std=false

    Slik er sluken nå;
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser virkelig lovende ut ViP!
    Skiferen kommer til å se fabelaktig ut ferdig lagt, gleder
    meg til fortsettelsen.

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    hebri

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    Er altså en fantastisk flot hund du har:)
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Man vil desverre alltid finne detaljer en kunne tenkt seg litt annerledes Vidar. Men med et så gjennomført prosjekt som du har på gang antar jeg det dreier seg om "bagateller" i den store sammenheng ;)
    Når det gjelder sluket er nok det for sent. Det må monteres før gulv støpes da det bygger endel ned. Jeg monterte et lignende sluk i dusjen på mitt bad:





    Om det kan være en liten trøst, i bruk har dette sluket en litt lei tendens til å samle hår og dermed få redusert avrenning. Dette gjelder jo alle sluk men jeg mener det skjer noe oftere med dette enn et konvensjonelt sluk. Samtidig koster det x-antall ganger det et vanlig sluk koster.
    Bare som en liten hjelp til å komme over eventuelle ergrelser ved valg av sluk ;)

    Mvh Gjert
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn