Relaxation Grotto

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De mest betittede kommer vel på hvor navnet er hentet fra. Det får komme noen anleggsbilder etterhvert også, men nå driver vi å bygger ut med nytt bad i kjelleren. Det er en viss forskjell på hvordan det ser ut pr idag mens vi sprenger ut berg og slikt, og det som er planlagt. Planen er ca 30kvm, badstu, badekar, solarium, peis, sofaer, minibar og alt som skal til for å skape en Relaxation Grotto.

    Plastduken henger foran rommet der hvor badstu og badekar kommer.
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig Vidar P. Dette ser riktig så veloverveid ut.
    Tenker jeg utsetter mitt tenkte hifibesøk til et stykke utpå høsten..... ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker Emotikon; da er det en viss sjanse for musikk også nede i Relaxation Grotto :)

    Tegningene er ikke helt riktige sånn målmessig, men bare en indikasjon.
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Ah, det er nesten så jeg drømmer meg tilbake til Capris grotter. Dette blir flott, Vidar P. og kommer nok til å kle den smukke herre.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.865
    Antall liker
    13.724
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Steike ta, dette blir lytterommet sitt det!! ;D

    R
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Sett fra en gammel tømrers øyne, nydelig :)
    Artig å se at noen A: tenker litt utenfor boksen, B: ikke tenker og lager rom helt A4.

    Gleder meg til fortsettelsen.

    /jan
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi hadde etpar rom i kjelleren som ikke var i bruk, og de var skilt av en bærende murvegg. Derfor dragerne i taket (de i blå plast). Vi saget bort murveggen, og fikk ett stort rom istedet. Tanken var å lage et bad som er like mye en spa som et bad, og jeg husker godt jeg sa til kona; hvis jeg skal investere såpass i et bad (det blir jo 5-600k) så vil jeg ikke føle det som om jeg sitter på vaskerommet. Følgelig må finish osv gjennomtenkes, og for vårt formål blir det da ikke egnet med flis på vegger og slike ting, fordi vi vil ha en mer rustikk "grotto"-stil.

    Vi forsøker å ta vare på noe av det opprinnelige berget, murer opp liggende (impregnert) skifer på egnede flater, og vi lar så mye som mulig (dvs alt egentlig) være "walk-in" med felles gulv, da vi ikke ser for oss at kabinetter (f.eks dusj og badstu) passer inn i en slik grotto-stil. Flere bilder kommer, jepp jepp.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette ser veldig lovende ut, Vidar P.
    Spennende om dere klarer å bruke noe av den fine steinen i berget der under tilbygget, den ser vakker ut med rosa kvartsganger. Bruke på vegg, kanskje, detaljer som små møbler og pidestaller, eller mure peis?
    Uansett, dette kan bli kjekt å følge med på!
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Enig med alle - dette ser veldig herlig ut, sikkert fortjent.

    Er det en trafokiosk du har rett utenfor? Da er det jo bare å "låne" litt strøm til herligheten :)

    I huset vi nettopp kjøpte står det en slik infrarød-sauna; så og si helt ny - er det noe å ha ??
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal prøve å bevare litt stein ja. Og ja, det er en trafokiosk. Som seg hør og bør er jo jeg første påkoblede. Gir visst bedre luft rundt instrumentene :)

    Her skal påbygg i komme, og resten av husveggen (som ikke forskales opp nå) blir prydet med innkledt takoverbygg med samme gesims som huset, bare tre bord istedet for fire i høyden. For proposjonenes del.

    Badet er jo inne i huset, nede til venstre innenfor der påbygget kommer (døra man ser går rett inn til det som blir bad)

    Her skal det bli solid tenker jeg!
     

    Vedlegg

    S

    Supertramp

    Gjest
    Ah, en mann med riktig hus - flatt tak! Da er vi i samme "båt" nå.

    Kanskje det blir et og annet tak-spørsmål etterhvert :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enda et bilde fra kjelleren, der en hel del berg er tatt ut.



    I fall det ser grått og trist ut, det er egentlig en grønn og liflig eiendom, men ikke nå på den siden hvor vi har sanert alt grønt. På de andre sidene derimot er det mye grønnere og triveligere.

    Annekset på vestsiden er forresten noe jeg har bygd selv; det er isolert og får nå nytt bad/toalett det også, og eget minikjøkken, soverom, tv-stue og snekkerbod. Så her ligger alt til rette for hifi-besøkende :)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå mangler bare litt bordkledning på siste siden av annekset, så er det klart. Var vei og kjøpte de siste ytterbord idag. Og nei, flaggstanga foran annekset er ikke skeiv. Det er slik det blir med vidvinkel det.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Sett fra en gammel tømrers øyne, nydelig :)
    Artig å se at noen A: tenker litt utenfor boksen, B: ikke tenker og lager rom helt A4.

    Gleder meg til fortsettelsen.

    /jan
    Jan, du får ikke lov å skrive noe her du, fordi du må holde innleggsantall nede, siden du nettopp har passert meg på poeng (=antall innlegg) :)

    Neida, takker for vennlige ord. Tanken var helt som du sier, å tenke litt forbi standard bad, men heller lage et mer eller mindre "oppholdsrom" av det, en liten spa-avdeling om du vil. Med minibar, musikk, peis(ovn) og komfortable møbler. Huset har tre andre bad (med annekset), så vi trenger ikke et til forsåvidt.

    Husfargen er "sotgrå" forresten.



    Og arverekka synes klar, især med innsatsen som utvises på vedlikehold.
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Vidar P skrev:
    JanR skrev:
    Sett fra en gammel tømrers øyne, nydelig :)
    Artig å se at noen A: tenker litt utenfor boksen, B: ikke tenker og lager rom helt A4.

    Gleder meg til fortsettelsen.

    /jan
    Jan, du får ikke lov å skrive noe her du, fordi du må holde innleggsantall nede, siden du nettopp har passert meg på poeng (=antall innlegg) :)

    Neida, takker for vennlige ord. Tanken var helt som du sier, å tenke litt forbi standard bad, men heller lage et mer eller mindre "oppholdsrom" av det, en liten spa-avdeling om du vil. Med minibar, musikk, peis(ovn) og komfortable møbler. Huset har tre andre bad (med annekset), så vi trenger ikke et til forsåvidt.
    Skal begrense meg ;)

    Liker tanken-ideen med "åpen" løsning. Tror "the Grotto" blir ett perfekt fristed for far og mor :)
    Fine bilder av eksteriøret også.

    /jan
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Steike ta, dette blir lytterommet sitt det!!  ;D

    R
    Du har jo fortsatt en Kristiansundstur i mente vettu RoDa :)

    Jeg tror lytting blir mer eller mindre pr bakgrunnsmusikk, men liker jo å høre noen symfonier eller denslags i badekaret. Er meget åpen for forslag til løsning på hifi til badet, men har da prelimenært tenkt å ha en Meridian F80 plassert på en vegghylle fra Svedberg.

    Disse vegghyllene (vist i 2-skuffers utførelse her) har marmor topp-plate, og jeg tror det vil passe veldig bra med Meridian'en.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Alt fra Svedbergs er bestilt (jeg trodde ikke mine egne ører når jeg hørte at bare badekaret R180 derfra kostet 81.000,- intet mindre, riktignok med alle bells & whistles).
    Men solarium har vi ikke bestilt. Det er så mange typer… noen som har noen tanker om solarium?
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei Vidar!

    Da du i byggetråden til Roda nevnte at du skulle ha ny peis på badet, trodde jeg ærlig talt du drev gjøn med oss. Det gjorde du altså ikke. Jeg kan jo ikke si annet enn at det blir utrolig flott. I forhold til min oppdragelse er det ikke bra å si at man er misunnelig. Men heldig er du i alle tilfeller. Champagne er vel et godt valg når man etter et deilig bad tørker seg foran peisen. ;)

    mvh Elektron
     
    N

    nb

    Gjest
    Ser stilig ut det der! Har du tenkt å ha åpen peis eller innsats? Siden det er en badeavdeling er det sikkert ganske grei temperatur i rommet allerede, det kan fort blir forj....g varmt når du guffer på med en slik moderne, rentbrennende sak som yter noen kW.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Elektron; det var ikke tull. Skal ha peisovn, eller iallefall noen form for ildsted. Ikke bestilt ennå, så forslag mottas med takk. Så langt frister Jøtul F373 meget…

    Champagne kan det alltids bli en råd med, forslag her mottas også med takk. Var på Maxbo idag og så på små kjøleskap eller vinskap; de hadde en Sunwind modell (for 28 flasker) som så veldig fin ut, og som kunne justeres ned til 4°C. 2.490,- kostet det; det var stilig men jeg er skeptisk til vinskap som kjøleskap. Grunnløst kanskje?

    Finner ingen nettbilde, men her er lillebror (18fl) som bare kan kjøle ned til 8°C. Tips til minikjøleskap, helst med glassdør, mottas med største takk!



    Nb; jeg tenker peisovn, men siden vi skal ha varmekabler (styrt av Nobø termostat og Orion 700, som omtalt i annen tråd) så er det ikke for varmens del, helt rett. Nå er dette riktignok i underetasjen her, og det er åpen løsning opp til overetasjen om man åpner døra, så varmen skal nok få følge fysiske lover og ta turen opp. Men åpen løsning synes ikke dumt nei!
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Nb; jeg tenker peisovn, men siden vi skal ha varmekabler (styrt av Nobø termostat og Orion 700, som omtalt i annen tråd) så er det ikke for varmens del, helt rett. Nå er dette riktignok i underetasjen her, og det er åpen løsning opp til overetasjen om man åpner døra, så varmen skal nok få følge fysiske lover og ta turen opp. Men åpen løsning synes ikke dumt nei!
    Det er jo mer peiskos med åpen peis, selv om varmeeffekten er såder - men du har vel uansett neppe tenkt å legge opp til at det må fyres i peisen før det blir behagelig i grotten. Om man ikke har opplevd en moderne vedovn i et lite (og godt isolert) rom, så er det vanskelig å forestille seg hvor varmt det kan bli av en slik en. En fagmann innen ildsteder vil selvsagt ha noe vettugt å si om dette.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor skal Cedric bade? Stakkar.......
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nb; merker det godt på peisovnen på stua ja. Men jeg åpner jo bare døra dersom det blir for varmt, så blir det jo som en peis forsåvidt. Er vel ikke noe i veien for det sånn rent teknisk?

    Alternativt kan vi flytte vår eldre Jøtul på stua ned i kjelleren, og sette inn en ny og mer effektiv der kanskje. Åpent spørsmål altså, og jeg verdsetter innspill, mange takk!

    Jøtul F373 med topprør, har glass på tre sider.



    Erato; tipper Cedrick vil kose seg tilstrekkelig i massasjebadet fra Svedbergs. R180 heter det forresten. Svedbergs hjørnebadstu 138x138 i bakgrunnen.
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Vinskap, nå snakker vi alvor her.

    Forslag til peis er en fra Rais.



    Når det gjelder Champagne kan jeg foreslå en nykommer jeg prøvde i går:

    10790: Paul Dethune Grand Cru Extra Brut.

    "Pen lang og stram syre, frisk frukt og flott lengde med en tørr finish" Kombinerer du dette med en prislapp på kr. 210 så kjøper vi i kasser. ;D

    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Hvor skal Cedric bade? Stakkar.......
    Siden du tok det opp; nå har jeg diskutert det med ham, og som du ser på bildene ble han først litt forbauset, og så litt snurt og forsmådd når han fikk tenkt på det ja.

    Vi har imidlertid lovet ham fri tilgang til dusjlabyrinten (også Svedbergs) i tillegg til massasjebadet, så da ble han i bedre humør.





    Elektron; takker for tips! Skal ikke se bort ifra at jeg hanker inn en slik flaske; noe sier meg at de kjente og store merkene (Moet, Bollinger osv) kanskje er betydelig overpriset ift kvalitetene. Jeg skal begynne å snuse litt på mindre leverandører ja.
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Spennende og flott prosjekt Vidar!

    Som en liten kommentar til dette med varme. Badekar (Med varmt vann), varmekabler, badstu og ovn - i et relativt lite rom kan bli veldig varmt. Det er ignen god ide og basere seg på at dette skal luftes ut i resten av huset - dette vil skape kondens i resten av huset.
    Når vi installerte peis i stuen valgte vi en såkallt heatlator - som i grunn er en innkapslet grubepeis. Den gir i stor og hele kun strålevarme og man kan brenne ved tilsvarende 7-8kW, mens man knapt nok får 2kW ut i varme - det er fint til kosefyring.

    Hvor stort er rommet.....?

    Regner med at du bruker dyktige fagfolk som sørger for at overganger mellom eksisterende fjell og rommet ikke skaper unødvendige kuldebroer og vannlekasjer. Radon er også et moment.....

    Mvh
    OMF
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    Hei!

    Spennende og flott prosjekt Vidar!

    Som en liten kommentar til dette med varme. Badekar (Med varmt vann), varmekabler, badstu og ovn - i et relativt lite rom kan bli veldig varmt. Det er ignen god ide og basere seg på at dette skal luftes ut i resten av huset - dette vil skape kondens i resten av huset.
    Når vi installerte peis i stuen valgte vi en såkallt heatlator - som i grunn er en innkapslet grubepeis. Den gir i stor og hele kun strålevarme og man kan brenne ved tilsvarende 7-8kW, mens man knapt nok får 2kW ut i varme - det er fint til kosefyring.

    Hvor stort er rommet.....?

    Regner med at du bruker dyktige fagfolk som sørger for at overganger mellom eksisterende fjell og rommet ikke skaper unødvendige kuldebroer og vannlekasjer. Radon er også et moment.....

    Mvh
    OMF
    OMF; takker for verdifulle tips! Rommet er ca 30m2 pluss tilbygget som kommer på utsiden på ca 6m2. Radon har jeg tenkt på, men har liksom slått det fra meg siden vår eiendom er på toppen av vår egen lille knaus, men det er kanskje dumt tenkt det? Burde kanskje ha målt uansett?

    Dette med fjellet ift kuldebroer og vann tar entrepenør høyde for sier han, har et godt forhold til TrioHus (som gjør jobben) hvor sjølen er en meget dyktig kar ser det ut til. De samarbeider med Bademiljø, som har slik-og-slik krav for å yte sin 10 års garanti for baderommet, det virker iallefall i utgangspunktet veldig betryggende.

    Dette med ildsted behøver muligens en omkamp, det er gode poenger dere kommer drassende med :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Men det er ingen ennå som har koblet navnet (Relaxation Grotto) til noe. Kan gi et lite hint..
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.865
    Antall liker
    13.724
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Koblet det til Frasier med en gang (jeg fikk googlet det) ;D

    R
     
    N

    nb

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Nb; merker det godt på peisovnen på stua ja. Men jeg åpner jo bare døra dersom det blir for varmt, så blir det jo som en peis forsåvidt. Er vel ikke noe i veien for det sånn rent teknisk?

    Alternativt kan vi flytte vår eldre Jøtul på stua ned i kjelleren, og sette inn en ny og mer effektiv der kanskje. Åpent spørsmål altså, og jeg verdsetter innspill, mange takk!
    Ingen aning... det er ikke akkurat mitt fagfelt for å si det slik. Jeg vet ikke om det har noe å si for ting som soting, tetting av sekundærforbrenningsventiler osv, osv. I det hele kan jeg fint lite om peiser og ovner, så spør noen som kan dette, det er nok det tryggeste. Fyren som installerte min innsats på kjøkkenet sa i alle fall at et av problemene med moderne ovner ofte er å klare å fyre med lav nok effekt, mener han også sa ett eller annet om at de er beregnet på å fyres med god trekk, så det var viktig å dimensjonere ildsted utfra rommets beskaffenhet. Men jeg husker ikke helt detaljene. Siden jeg har over 3 meter takhøyde og isolasjonsstandard anno 1896 og det varen bikkjekald vinter i Oslo så var det fint at min hadde bra guffe.

    Det står litt om det her
    http://www.nordpeis.no/?aid=9099176

    De sier man har muligheten til å fyre med åpne dører, så da er det vel greit skulle jeg tro. Også greit å ha dører man kan lukke når man skal legge seg for kvelden eller forlate hjemmet før det har slukket ordentlig. Slipper også at peisen fungerer som en gigantisk avtrekkskanal i den lange slukkeperioden da.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    btw - det er ikke noe innfellingshøyttalere på gang i dette nye, flotte badet da ?
    Ispedd litt Sonos eller annen tråløs innretning? For vinyl blir det vel ikke å spille av i det rommet, eller?
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei Vidar , hyggelig at du kommer med " anleggstråd" les badeanlegg... ;D

    For det er jo nettopp det dette flotte rommet deres vil bli , slikt er moro , når man kan koste på seg det man virkelig har lyst på , og som er en engangsinnvestering sett ut ifra at dere blir boende i huset , innvesteringen gir jo og en vanvittig økning verdimessig sett på eiendommen.

    Kan jeg foreslå UNITY på badet mon tro ?.....Kan skjønne du må kose degmed symfonier når man strekker seg tilbake etter en laaang dags økt..Faren er vel overhengende for at det fort kan stjele litt tid , i starten i forhold til bruk av eksisterende oppsett ;D

    Det skal bli utrolig gøy å følge tråden , og håper ingen sletter innleggene sine ;)

    Her det jo du som er Moderator og Sjef....

    Flotte skisseringer , og dette blir spennede å følge Vidar....

    En flott hund du har også....ser veldig veldig snill ut , schæfere er vel akkurat det , Janerik her på forumet er en god venn , og han har ei flott tispe , som og alltid er veldig snill.

    For meg virker det som om schæfere er tenkende smarte vesen , fremfor enkelte andre raser , men jeg er en novise på dyr , og har ikke hund selv , kunne godt tenkt meg en doberman kanskje med tiden , eller schæfer , men desverre allergi i familie nært , så hittil har det blitt med lysten....

    Det blir vel litt som å bare være Onkel for barn.....Jeg koser meg veldig hos 3-4 kompiser som har flotte hunder , når jeg er på besøk.... :D

    Lykke til med prosjektet fremover Vidar....

    Beste hilsner fra Espen
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir en staselig grotte!

    Misunnelsen er av den sunne typen, og jeg gleder meg til jeg en dag kan ta meg den herlige friheten til å gjøre det samme.

    Innbyggingshøyttalere er kanskje det greieste, de fleste kvalitetshøyttalere tåler et såpass fuktig og varmt klima, men om du har en F80 tiltenkt formålet så er den absolutt imponerende! Jeg hørte den såvidt hos Hifihuset for en stund siden, og lytteinntrykket står stadig igjen som "uforskammet" bra ift størrelse - dog kanskje ikke ift pris, men det handler da mest om prioriteringer.

    Ergo - min stemme går til innbyggingshøyttalere om du har et annet bruksområde til F80.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Elektron skrev:
    Når det gjelder Champagne kan jeg foreslå en nykommer jeg prøvde i går:

    10790: Paul Dethune Grand Cru Extra Brut.

    "Pen lang og stram syre, frisk frukt og flott lengde med en tørr finish" Kombinerer du dette med en prislapp på kr. 210 så kjøper vi i kasser. ;D

    mvh Elektron
    Se der ja, da var den i glasset. Tørr finish hadde den ja, som en extra brut skal ha. Synes den var nydelig jeg, til nesten ingen penger (for champagne å være).



    I grotto'en må man jo ha et standard utvalg i vinkjøleskapet, og denne er jo en klar kandidat til å havne på den lista. Og så er den så fin å ta med seg ut på terrassen i sommersola også;
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    Ambisiøst prosjekt det der. Vil tro det blir utrolig flott. Peismessig er det vel endel å spare på en løsning liknende Jøtulovnen? Og ja, utrolig hvor mye varme det er i nye ovner. Hjalp en kamerat i -15 grader i vinter med å isolere et tak og da hadde han kun delvis tett plast foran 2 døråpninger ut, men etter å ha brent 4 vedskier i en provisorisk plassert peis var det grei lunk. Imponerende. Har skjedd mye på ovnfronten ser jeg siden den jeg har (fra 70-tallet).

    Skal følge med videre her - ser ut som du har det riktig godt med både hus, arvinger og dyr Vidar! ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn