Rel - Dyb bassens konge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    Medlem 1792

    Gjest
    hvordan kobler man opp 2 stk rel subber via speakon? skal begge kablene på samme høytaler terminaler?
    Mine to REL S5 har jeg koblet rett inn på høyttalerterminalene på høyttalerne, se den blå ledningen på bildet her. Synes det låter bedre enn å koble på forsterkeren.

    L1120866.jpg
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    hvordan kobler man opp 2 stk rel subber via speakon? skal begge kablene på samme høytaler terminaler?
    stereo pair.jpg

    "If connecting 2 RELs, connect the black wire of each REL to a negative speaker terminal of the corresponding channel; twist together the red and yellow wires of each REL separately and connect each pair to the positive speaker terminal of the corresponding amplifier channel. In some instances, this will result in exceptionally high gain (output) from the RELs. If it seems simply too high in gain, please remove either the red or yellow wire from the twisted pair. This will reduce output by half and restore a natural dynamic."
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    @P.O.M.
    Slik har jeg koblet også. Og på denne måten vil eventuell lydsignatur fra HT kabler også reflekteres i subwooferlyden og derved integreres det hele på en bedre måte :)
    Et annet moment hos meg var at min Naimforsterker ikke likte at jeg koblet subbene direkte på HT utgangene, da ble det skurrelyd og varmgang gitt :/
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    @P.O.M.
    Slik har jeg koblet også. Og på denne måten vil eventuell lydsignatur fra HT kabler også reflekteres i subwooferlyden og derved integreres det hele på en bedre måte :)
    Et annet moment hos meg var at min Naimforsterker ikke likte at jeg koblet subbene direkte på HT utgangene, da ble det skurrelyd og varmgang gitt :/
    Jepp, du har skjønt det du ;)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Rop ut hvis det er noen som har en rel stampede i denne utførelsen til salgs..
    $_86.JPG
     

    Jarjohansen

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2016
    Innlegg
    10
    Antall liker
    6
    Sted
    Setskogen
    Kjøpte meg en REL G1 siden jeg har hatt flere REL subber over tid, men grunnet feil ved leveranse og får lang tid og få tak i ny. Ble det en T+A TCD 610, slankere i design og spiller kjempe bra med Proac D80`ene.

    Jeg respekterer REL, men ble skuffet når det ble problemer ved feil når den skulle skulle kobles opp. Kjører REL stadium III på et annet anlegg, kjempe SUB
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    883
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Rel er supert. Kjøpte en nesten ny Rel storm lll med eske og alt av papirer for noen uker siden, den fungerer som bare det, men så kom Mono med sine tilbud og jeg kjøpte meg en ny Rel B2, da jeg har en B2 sub fra før, men Storm 3 suben er vel så god syns jeg:), så nå sitter jeg med 3 stk Rel subber...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nesten som å spørre om denne kan brukes på bluetooth-høyttalere


    3b33a157ee636a3933783948ced1c7f1.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe bare litt vennskaplig knuffing på siden, med glimt i øyet og lua på snei.

    alle kan spørre som man har vett til, jeg gjør det stadig vekk.
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Melder meg inn her. Kjøpte en Rel S5 sub idag. Det fulgte med en svart high level kabel. Vil det lønne seg å skaffe den blåe kabelen?
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Jeg har to S5 subber og de blå kablene, kan ikke si jeg hørte noe forskjell fra de original kablene som fulgte med subbene selv om jeg er en kabel "fanatiker" ;)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar. Hvis jeg har forstått det riktig så kobler man rød og gul ledning til + terminalen og svart til - terminalen. Men burde man ikke få med bassen til begge høyttalerne?
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Takk for svar. Hvis jeg har forstått det riktig så kobler man rød og gul ledning til + terminalen og svart til - terminalen. Men burde man ikke få med bassen til begge høyttalerne?
    Det er slik du kan koble når du har to subber, har du en sub kobler du rød til + på en kanal og gul til + til den andre kanalen og svart til - på en av kanalene. Har du balansert forsterker kobler du ikke til den svarte. Dette skal stå beskrevet i manualen.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Kabelen er ikke lang nok til å rekke begge + terminalene til forsterkeren. Får bare koble til den ene høyttaleren inntil videre.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen her som har prøvd å bruke vanlig høyttalerkabel som high level kabel?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Kabelen er ikke lang nok til å rekke begge + terminalene til forsterkeren. Får bare koble til den ene høyttaleren inntil videre.
    Er selve kabelen for kort, eller er hver leder for kort? Om det er det siste, er det jo bare å splitte opp ytre kappen for å gjøre lederne lange nok.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har noen vhd d352 kabel tilovers, kan prøve å bruke den å se om bassen endrer seg.

    yosh81: Merka du forbedring med Audioquest kabelen?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har noen vhd d352 kabel tilovers, kan prøve å bruke den å se om bassen endrer seg.

    yosh81: Merka du forbedring med Audioquest kabelen?
    Null forskjell som jeg kunne merke.
    Om man i det hele tatt kunne merke noe her, ville nå det helst ha vært fordi jeg kuttet ned lengden fra 5meter til 0,5m.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Min er på 10 meter og vil ikke kutte den i 2. Har noen noname 2.5mm2 kabler også, kanskje like greit å bruke dem. Litt tynnere og lettere å ha med å gjøre.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.463
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Da melder jeg meg inn i denne klubben. 2 stk REL S5 SHO er på vei til meg. Spennende å se hva subber kan gjøre i mitt oppsett. Anlegget skal snart ned i nytt dedikert rom som skal brukes til film og musikk. Prioritere musikalske subber fremfor såkalte kino subber.
     
    Sist redigert:

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    288
    Hei REL's venner. Er eier av en Strata III i Rosenut finish. Men jeg trenger en til, da jeg har lyst til å prøve dette med mine høyttalere. Er det ikke noen av dere som har en brukt Strata III i god tilstand som dere kunne tenkt dere å selge til meg? Kan lakkere dem begge, så den trenger ikke å være i samme finish som den jeg har. Gis god pris for pent behandlet eksemplar.

    Mvh Kjell
     

    Screamingeagle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    49
    Sted
    Nesodden
    Hva slags underlag har dere under suben? Har en S/5 SHO på laminatgulv som igjen ligger på standard isolasjonsmateriale og massiv betongsåle. Føttene under suben har ingen gummi og spikes har jeg veldig dårlig erfaring med her. Låter jo bra nå, men tenker kanskje at små gummiknotter kunne «festet» suben enda mer....
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Begrebet Subwoofer er blevet noget udvandet de senere år :)
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Hva slags underlag har dere under suben? Har en S/5 SHO på laminatgulv som igjen ligger på standard isolasjonsmateriale og massiv betongsåle. Føttene under suben har ingen gummi og spikes har jeg veldig dårlig erfaring med her. Låter jo bra nå, men tenker kanskje at små gummiknotter kunne «festet» suben enda mer....
    Jeg bruker spikes rett i laminaten på mine REL S5 (har ikke testet noe annet). Fungerer greit det.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.463
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    REL anbefaler skolekitt. Bør ikke bygge for mye slik at avstanden mellom slave og gulv blir reaktivt uforandret. Jeg har gummiputer under. Så jeg har brutt den regelen. Funke fint:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn