Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Var nok Cadenza Black og Jubilee forskjellen jeg reagerte originalt på ja. Ser at prisene har gått noe ned hos Mono siden jeg sjekket sist :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare meg, eller er det flere som ikke finner frem til produktene til Rega på hjemmesidene deres? :mad:
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    bjornh skrev:
    Er det bare meg, eller er det flere som ikke finner frem til produktene til Rega på hjemmesidene deres? :mad:

    Ser ut som linken min tar deg rett inn til fabrikk visningen. Som Jøgga sier fungerer de vanlige sidene deres.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Nå kan jeg også med rette kalle meg en Rega-venn. Kjøpte forleden et Planar 3 drivverk, så nå leter jeg etter en versjon av RB 250 til å sette på den. Planen er å bruke dette som nr2 spiller, til promillespilling og bakgrunnsmusikk. Gleder meg til å teste ut en slik budsjett-klassiker. :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    oyvindk skrev:
    Nå kan jeg også med rette kalle meg en Rega-venn. Kjøpte forleden et Planar 3 drivverk, så nå leter jeg etter en versjon av RB 250 til å sette på den. Planen er å bruke dette som nr2 spiller, til promillespilling og bakgrunnsmusikk. Gleder meg til å teste ut en slik budsjett-klassiker. :)
    Velkommen skal du være :)

    Nå sitter jeg riktig nok "bare" på Rega cd spiller men en god venn av merket er jeg.

    /jan
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    oyvindk skrev:
    Nå kan jeg også med rette kalle meg en Rega-venn. Kjøpte forleden et Planar 3 drivverk, så nå leter jeg etter en versjon av RB 250 til å sette på den. Planen er å bruke dette som nr2 spiller, til promillespilling og bakgrunnsmusikk. Gleder meg til å teste ut en slik budsjett-klassiker. :)
    Heisann.
    Om det kan være av interesse har jeg en RB250 liggende til overs. Den sto på min gamle LP12 da jeg kjøpte den. Trenger nok ny kabling men er ellers i orden.
     

    hebri

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    Hej,

    Jeg har kig på en Rega P5 pladespiller.

    Men jeg er i tvivl om hvilken pickup jeg skal vælge.

    Jeg vil gerne have en Ortofon har jeg besluttet. Men hvilken en skal man vælge?

    Hvor dyr en pickup kan RB-700 armen bære?

    Kan I hjælpe mig lidt?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    hebri skrev:
    Hvor dyr en pickup kan RB-700 armen bære?
    Den kan bære pickuper i høy prisklasse, men det spørs hvor meningsfullt det er med en pickup som koster mer enn spilleren.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det blir litt som å si "jeg har en Opel, hvilke dekk bør jeg velge, og hvilken dimensjon". Uten på noe vis å fortelle om hvilken Opel, hva man skal bruke den til, hvilke klima osv.

    Hvis det nå allikevel er slik at man skal ha en Rega P5 så er det vel av interesse hvilken pu som står på den fra før, hvilken riaa man har, hvilken plassering man har, og ikke minst hva man ønsker av en ny pu. Dette er slitedeler, og man skal ikke ta så altfor tungt på pu. Regaen fungerer godt med en rekke pu'er den.
    Man kjøper en god en, bruker den opp, og kjøper en ny etc etc.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    På tide å friske opp litt her inne nå :)
    Blitt mye Rega på meg den siste uken og jeg er veldig fornøyd.
    Føler endelig roen faller over meg i forhold til jakten på den riktige klangen.

    Rega Elicit er nok en ganske undervurdert integrert forsterker med litt blandet drops av anmeldelser i fagpressen. Uansett er den spot on etter min smak. Faktisk det beste jeg har hatt i hus pr idag. Den er smooth, men klarer å få foten til å løpe med den typiske rytmen og drivet man finner i Rega sin verden. Rett og slett en suveren forsterker, som burde være på alle sine lister i 20k klassen av integrerte. Hadde en god men gammel Cyrus Isoplat på lur, så den har fått æren av å stå på den. I hovedsak for å få løftet den litt opp i høyden, men det sies at den har en positivt effekt også :)
    Under ser dere forøvrig PSU til også nyinnkjøpte P9 vinylsnurrer.



    Følte at jeg ikke kunne først bli en fullverdig Rega man, før deres IOS MC Riaa sto i racket. Så den ble også med på shoppingturen. Den fungerer rett og slett over forventing bra med Ortofon Jubilee. IOS er tyst som grava uansett gainnivå. Du hører ikke forskjell når du skifter mellom CD og Vinyl i forhold til støy med øret nærme høyttaller. Vinyl er nå så latterlig bedre en mine digitale kilder at jeg håper Rega kommer med deres ryktet DAC snart.
    Litt dårlig lys i bildene dessverre :-\
     

    Vedlegg

    Affern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2008
    Innlegg
    85
    Antall liker
    48
    Takket være at en trivelig kar her på forumet hadde en strøken Rega P5 til salgs til en hyggelig pris, så er jeg i sommer blitt en sann venn av Rega. Jeg var i utgangspunktet innstilt på en ny P3-24, men her fikk jeg ikke bare en bedre spiller, men også hjelp med montering/innstilling, samt skyss og noen gode råd med på veien. Karen var hjelpsomheten selv, og fortjener en stor takk.

    En TT-PSU fulgte med spilleren og P5 har fått en Ortofon Rondo Blue å spille med. For første gang i mitt snart femti år lange samliv med vinyl, har jeg nå en MC. Så langt min ringe forstand rekker, så er denne kombinasjonen utmerket som betingelser for presentasjon av musikk. Jeg har fra før av ingen erfaring med så kostbart og flott avspillingsutstyr som denne Rega og Ortofon kombinasjonen, og jeg var rett og slett ikke klar over hvor mye slikt utstyr gjør for musikken som spilles. Så dette har vært en skikkelig vekker for meg. Jeg får si det som digiman: "Hvorfor jeg ikke kjøpte dette for lenge siden skjønner jeg ikke."

    Vel, jeg må ha gått med huet under armen og armen i fatle, eller noe sånt, for en Rega burde jeg hatt for lenge siden, hvis jeg hadde vært noe i nærheten av litt smart. Noe underlig og trist, dog, å se den kjære CD-spilleren min stå der og sture, før jeg løper glad og oppstemt til byens vinylsjapper på utkikk etter både nytt og gammelt.

    Jeg har en relativt beskjeden samling vinyl, og den jeg har er for det meste godt brukt, for å si det pent. Noe av det som har vært mest gledelig ved overgangen til ny spiller, er at knepp og knitter og annen støy har forsvunnet, eller har blitt kraftig redusert, samtidig som detaljer, spenn og løp i musikken skinner, rører og fenger som aldri før.

    Det finnes allerede bilder av spilleren min i denne tråden, og jeg vet ikke hvordan man laster opp bilder, så folket får nøye seg med disse. Jeg syns Rega P5 er en vakker, lettbetjent og glimrende formidler.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    På tide å friske opp litt her inne nå :)
    Blitt mye Rega på meg den siste uken og jeg er veldig fornøyd.
    Føler endelig roen faller over meg i forhold til jakten på den riktige klangen.
    Rega Elicit er nok en ganske undervurdert integrert forsterker med litt blandet drops av anmeldelser i fagpressen. Uansett er den spot on etter min smak. Faktisk det beste jeg har hatt i hus pr idag. Den er smooth, men klarer å få foten til å løpe med den typiske rytmen og drivet man finner i Rega sin verden. Rett og slett en suveren forsterker, som burde være på alle sine lister i 20k klassen av integrerte.
    ...................
    Interessant, digiman.
    Skal si du har turnert øyriket i heftig forsterker-runddans! Elicit er meget stilig. Cyrus-Naim-Sugden-Rega, det er en rekke etter mit hjerte, men stopper det her? Hvordan kan forskjellen Sugden-Rega beskrives ?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Jøgga skrev:
    digiman skrev:
    På tide å friske opp litt her inne nå :)
    Blitt mye Rega på meg den siste uken og jeg er veldig fornøyd.
    Føler endelig roen faller over meg i forhold til jakten på den riktige klangen.
    Rega Elicit er nok en ganske undervurdert integrert forsterker med litt blandet drops av anmeldelser i fagpressen. Uansett er den spot on etter min smak. Faktisk det beste jeg har hatt i hus pr idag. Den er smooth, men klarer å få foten til å løpe med den typiske rytmen og drivet man finner i Rega sin verden. Rett og slett en suveren forsterker, som burde være på alle sine lister i 20k klassen av integrerte.
    ...................
    Interessant, digiman.
    Skal si du har turnert øyriket i heftig forsterker-runddans! Elicit er meget stilig. Cyrus-Naim-Sugden-Rega, det er en rekke etter mit hjerte, men stopper det her? Hvordan kan forskjellen Sugden-Rega beskrives ?
    Ja det har vært litt av en runddans kan man si. Nå er det derimot stopp :)
    Nye Elicit med Scorpio 2 fungerer fantastisk bra sammen.
    Uansett er det artig å kunne ha hatt muligheten til å ha så mange flotte britiske kremprodukter innom heimet de siste 6 mnd. Heldigvis har jeg ikke gått på noen store økonomiske smell på runddansen, så sitter igjen med en følelse at det var vel verdt turen. Absolutt lærerikt også.

    Rega Elicit synes jeg har en klang, som ligger i mellom Sugden og Naim. Klart varmere en Naim, men ikke fullt så varm som Sugden A21a2. Kanskje litt nærmere Sugden A21SE i klangen tro? Elicit tegner også et lydbilde med presisjonen til Cyrus, som var veldig bra på plassering av instrumenter i lydbildet. Kanskje også noe bredere en Cyrusen faktisk.
    Nye Elicit er også mere smooth og rolig en Naim, noe som jeg nettopp jeg ikke likte med Naim forsterkeren. Ble for mye vorter med på lasset der, samt at jeg hele tiden ble sittende på enden av stolen litt anspent med Naim lyden.

    Sugden A21a2 er forøvrig bare å bli en nydelig forsterker, som jeg kan fint anbefale videre til mine venner med passende høyttalere. Den gir en herlig og god glød over musikken i mine ører, men den slet litt med bunnen til Scorpio 2 dessverre. Ikke er Scorpioene en særlig snill last heller.

    Oppsummert vil jeg si at Rega Elicit har mye av de positive Naim rytme egenskaper jeg opplevde, bra nok med kontroll for å temme bunnen på mine Scorpio 2 og er smooth nok til å samtidig ikke være slitsom. Kanskje en forsterker som trekker frem mange av de positive egenskaper fra forskjellige Britiske forsterkere på markedet i dag? En gylden kombinasjon i min lille Britiske hi-fi verden :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Erstatte Regas filtmatte

    Filtmatten som følgte med min Rega spiller (P9) hadde sett sine beste dager.
    Kan jo kjøpe en ny filtmatte, men jeg liker ikke denne filtmatten og ønsker å bytte til noe annet.
    Noen som vil dele erfaringer?
    Vurderer en Ringmat, men det er jo flere å velge blant?
    http://www.ringmat.com/index.html

    -Minutten
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Den hvite filtmatten er stilig, men du verden hvor skittent det blir. Ringmat har jeg aldri testet, men jeg har en slik i skuffen: http://herbiesaudiolab.net/ttmat.htm, men har ikke brukt den på P9 enda. Det står faktisk på sidene til Herbie at den ikke er anbefalt på P9.
    Nå er jo uansett denne keramikktallerken på P9 en meget påkostet sak, så det ligger nok noe i det at original matte kanskje er det beste. Dog hadde det vært artig å testet en Ringmat ;D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    En gyllenregel er vel at en clamp er NO NO på en Rega, selv om jeg registrerer at noen folk bruker det. Lager osv er vel uansett ikke konstruert med tanke på det. Men klart har du noen skiver som er skeive som fy kan det vel ha en gunstig effekt. Har en Clearaudio Twister clamp i skuffen, men bruker den aldri på P9en.

    http://www.needledoctor.com/Clearaudio-Twister;jsessionid=JpHcMqJQ4kFLRLvxvWc0yWGm6GRSt9T7bWvk0ysqln42dvKNj29DzLNN9z26SPhQr6LcrfFWC02vwBQlJny9JnfzG7f0Qm96zwwhnn6pvMsMFnkQk88WpJtzhlvpWb5j!-1299367102?sc=2&category=421

    Er du fornøyd med Apheta Yasman? Laster du veldig lavt?
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    digiman skrev:
    En gyllenregel er vel at en clamp er NO NO på en Rega, selv om jeg registrerer at noen folk bruker det. Lager osv er vel uansett ikke konstruert med tanke på det. Men klart har du noen skiver som er skeive som fy kan det vel ha en gunstig effekt. Har en Clearaudio Twister clamp i skuffen, men bruker den aldri på P9en.

    http://www.needledoctor.com/Clearaudio-Twister;jsessionid=JpHcMqJQ4kFLRLvxvWc0yWGm6GRSt9T7bWvk0ysqln42dvKNj29DzLNN9z26SPhQr6LcrfFWC02vwBQlJny9JnfzG7f0Qm96zwwhnn6pvMsMFnkQk88WpJtzhlvpWb5j!-1299367102?sc=2&category=421
    Er du fornøyd med Apheta Yasman? Laster du veldig lavt?
    Apheta fungere fint; har imidlertid ikke prøvd annet. Har i grunn ikke fulgt behov. Følte jeg hadde litt lite bass før, men oppgraderte strømforsyning på Riaaen, som ordnet dette. Hva mener du med lav last? Jeg er ikke vinylekspert.....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Erstatte Regas filtmatte

    Minutten skrev:
    Filtmatten som følgte med min Rega spiller (P9) hadde sett sine beste dager.
    Kan jo kjøpe en ny filtmatte, men jeg liker ikke denne filtmatten og ønsker å bytte til noe annet.
    Noen som vil dele erfaringer?
    Vurderer en Ringmat, men det er jo flere å velge blant?
    http://www.ringmat.com/index.html

    -Minutten
    Jeg tenker på det samme, Minutten.
    Finner vi tykkelsen på filten så finner vi matta?
    Skyvelære anyone?

    http://www.ringmat.com/html/products/ringmat/ringmat.html

    R
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Erstatte Regas filtmatte

    Minutten skrev:
    Filtmatten som følgte med min Rega spiller (P9) hadde sett sine beste dager.
    Kan jo kjøpe en ny filtmatte, men jeg liker ikke denne filtmatten og ønsker å bytte til noe annet.
    Noen som vil dele erfaringer?
    Vurderer en Ringmat, men det er jo flere å velge blant?
    http://www.ringmat.com/index.html

    -Minutten
    Ringmat fungerer veldig fint på Rega, men vær obs på en noe mer upfront lyd enn med en original filt. Veldig bra dersom det er hva du vil ha, ikke fullt så bra om ikke. En matte med en punchy, rik og sonor kvalitet ved lyden forresten.

    Linns stivere-enn-Rega filtmatter er veldig bra lydmessig, mye bedre brukervennlighet enn Regas imo, og passer jo perfekt. Verdt en tanke.

    Hva enn du gjør så styr langt unna gummi- eller sorbotanmatter og denslags til Rega.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for innspill, VidarP!

    Jeg har såvidt testet ut med vinyl på glass på Rega'n.
    Noe forskjell i VTA såklart, men det var noe ved den mer kontante lyden som ga lyst på å sjekke ut andre underlag etterhvert.

    R
     

    Drake-Audio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2006
    Innlegg
    201
    Antall liker
    5
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Har Rega Elex nå.
    Veldig overasket over Elex,Spiller veldig åpent til å være engelsk.
    Nå kommer min nettopp fra full service,så håper jeg får mange herlige timer med musikk.

    Har hatt Rega Planet spillere også,kjempe gode spillere.
    Rega Jura har stått i stua og fått frem herlig musikk også.

    Så blir vel noe Rega høytalere igjen her...
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Ny Rega DAC er på vei. Tror jeg vet hva som blir årets julegave til meg selv ::) Fin pris og meget interessant om den holder Saturn sitt lydkvalitet nivå. Bildet på sidene til Audio-T er visst bare en uferdig modell.

    The Rega DAC is a 24-bit 32 to 192K digital to analogue converter incorporating an enhanced version of the Saturn digital to analogue converter circuit using a pair of Wolfson WM8742 DAC IC’s with 5 user selectable digital filters. It has two isolated Co-axial, and two Toslink SPDIF 24bit 192K inputs and an isolated 32/44.1/48K 16bit USB input for use with personal a computer. The USB input incorporates a PLL based clock for low jitter signal recovery. There is an isolated Co-axial and Toslink digital output, which mirrors any of the selected inputs. The digital output data has passed through the receiver PLL and thus has been re-clocked and cleaned-up. The input stage comprises of a Wolfson WM8805 digital receiver with a high stability low jitter reference clock driving the receiver PLL, Rega have used the same oscillator as used in the Isis CD players. The receiver, PLL and oscillator have their own dedicated power supplies. The DAC stage comprises of pair of parallel-connected Wolfson WM8742 DAC’s, which are driven via a buffer stage, which ensures the integrity of the data being fed to the DAC IC’s – this is a similar arrangement to that used in the Isis.

    The output amplifier employs a discrete differential multiple feedback filer and output amplifier, with a higher cutoff frequency for the higher sample rates. We decided not to use a sample rate converter and process the data at the incoming data rate as this keeps the signal processing to a minimum. All the capacitors associated with the analogue signal path are bypassed with polyester capacitors, and low impedance conductive polymer capacitors are used for DAC decoupling. The power supply utilizes a toroidal transformer, fast rectifier diodes and high audio grade capacitors. There is a completely separate power supply for the control microcontroller, which is separate to the
    digital & analogue audio stages. Special attention being paid to the inter IC control signals keeping the control data noise to a minimum.

    The DAC will be available for £499.95 towards the end of September. Please contact you nearest Audio T Rega dealer for more information on either product (Our Brentwood and Swindon stores have recently become Rega dealers).

    http://www.audio-t.co.uk/?section=news&page=NEW-Rega
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    digiman skrev:
    Ny Rega DAC er på vei. Tror jeg vet hva som blir årets julegave til meg selv ::) Fin pris og meget interessant om den holder Saturn sitt lydkvalitet nivå. Bildet på sidene til Audio-T er visst bare en uferdig modell.
    Jippi! Tenker jeg også tar en prat med julenissen. 8)

    Interessant det Audio-T skriver om den nye P1 at
    The Rega Planar 1 Turntable is the first in a new generation of Rega turntables offering far greater performance than their predecessors.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    geiraa skrev:
    Interessant det Audio-T skriver om den nye P1 at
    The Rega Planar 1 Turntable is the first in a new generation of Rega turntables offering far greater performance than their predecessors.
    Kremt, det er ikke Audio-T som skriver det. ;)

    http://www.rega.co.uk/html/RP1.htm

    R
    Hehe! Greit å få med seg ja :)
    Tipper dog at denne nye P1 kunne funnet seg et godt hjem mange plasser rundt om.
    Alt for mange bortpakket vinylsamlinger rundt omkring i de tusen hjem.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Blir spennende å se hva som kommer fremover nå av andre nye modeller også!

    R
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    Blir spennende å se hva som kommer fremover nå av andre nye modeller også!

    R
    P10 er vist på messer, dog blir den visst skam dyr dessverre.
    Sannsynligvis bare en prototype.
    Elendig bildekvalitet dessverre.
     

    Vedlegg

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Yesss, da har jeg fått Rega P7 i hus ;D. Har gått og sikla på P7 eller P9 i lengre tid. Lommeboka sa P7 og denne kom på brukten i forrige uke. Har spilt et par kvelder med Ortofon Rhondo Bronze og regner med at den pu`en blir til fordel for Dynavector DV10x.Mvh. Morten
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    scaniagutten skrev:
    Yesss, da har jeg fått Rega P7 i hus ;D. Har gått og sikla på P7 eller P9 i lengre tid. Lommeboka sa P7 og denne kom på brukten i forrige uke. Har spilt et par kvelder med Ortofon Rhondo Bronze og regner med at den pu`en blir til fordel for Dynavector DV10x.Mvh. Morten
    Grattis med super vinylsnurrer!
    Gi for all del Ortofonen en god sjanse. Selv foretrekker jeg de fremfor DV, men det er jo som kjent en smakssak :)

    Kom med bilder :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn