Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Bilder kommer i løpet av helga så snart min IT-kyndige sønn får lagt de ut. Selv er jeg en utpreget analog person fri for avanserte datakunnskaper ::) Ortofonen blir stående i arma, har lagt ut Dynavectoren for salg, tror ikke jeg skal angre på det. Morten
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer scaniagutten!

    Er det en gummimatte på P7ern istedet for filten som sitter på P5?
    Fant en liten skrytevideo her:



    R
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, nei det er nok filtmatte som jeg aner har en tendens til å ville følge med plata når jeg skal snu. Tar gjerne imot forslag til oppgraderinger her :) Morten
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    scaniagutten skrev:
    Hei, nei det er nok filtmatte som jeg aner har en tendens til å ville følge med plata når jeg skal snu. Tar gjerne imot forslag til oppgraderinger her :) Morten
    Gummimatte er i mine øyne fy fy.
    Aner ikke hvordan gummi fungerer lydmessigst på Rega, men du må jo skru av spilleren hver gang du snu eller ta av platen. Meningsløst og ikke slik spilleren er konstruert.

    Løsningen er super enkel.
    Aldri slike problemer med en slik:
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kvittet meg med den he.... filtmatten og erstattet den med en Ringmat i går. Var redd filtmatten skulle komme borti puen hver gang jeg skiftet plate.Størst problem med nye 180/200g plater. Nesten som å få ny spiller mht til brukervennlighet :) .

    -Minutten
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Minutten skrev:
    Jeg kvittet meg med den he.... filtmatten og erstattet den med en Ringmat i går. Var redd filtmatten skulle komme borti puen hver gang jeg skiftet plate.Størst problem med nye 180/200g plater. Nesten som å få ny spiller mht til brukervennlighet :) .

    -Minutten
    Merket du noe til endring i klang med Ringmat? Hvilken kjøpte du? Er de og få kjøpt her hjemme?
    Puhhh! Ble mange spørsmål det gitt :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Gummimatte er i mine øyne fy fy.
    Aner ikke hvordan gummi fungerer lydmessigst på Rega, men du må jo skru av spilleren hver gang du snu eller ta av platen. Meningsløst og ikke slik spilleren er konstruert.
    Hmmm... Mener du at jeg ikke burde stoppe spillern når jeg skal bytte skive eller side?
    Bare la den snurre og nappe plata av?

    Mvh
    Rolf
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    digiman skrev:
    Gummimatte er i mine øyne fy fy.
    Aner ikke hvordan gummi fungerer lydmessigst på Rega, men du må jo skru av spilleren hver gang du snu eller ta av platen. Meningsløst og ikke slik spilleren er konstruert.
    Hmmm... Mener du at jeg ikke burde stoppe spillern når jeg skal bytte skive eller side?
    Bare la den snurre og nappe plata av?

    Mvh
    Rolf
    Jepp! Det er den vanlige Rega metoden det :)

    Selvføgelig med forbehold om de platene som har uvanlig trang senterhull da ::)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    @digiman: Audio Aktøren selger disse, ikke noe info på web og ikke noe svar på mail. Bestilte direkte fra Ringmat på web og de sendte bestilling videre og Audio Aktøren tok da kontakt, og jeg fikk den levert dagen etter.
    Har kun spilt et par plater og har ikke gjort opp noen mening ang. lyd enda.

    @Roda: Rega anbefaler ikke å stoppe motoren hver gang du skifter eller snur platen.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Minutten skrev:
    @digiman: Audio Aktøren selger disse, ikke noe info på web og ikke noe svar på mail. Bestilte direkte fra Ringmat på web og de sendte bestilling videre og Audio Aktøren tok da kontakt, og jeg fikk den levert dagen etter.
    Har kun spilt et par plater og har ikke gjort opp noen mening ang. lyd enda.

    @Roda: Rega anbefaler ikke å stoppe motoren hver gang du skifter eller snur platen.
    Ok! Takk for info. Tror jaggu jeg skal gi denne RingMaten en sjanse :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    La filtmatten tilbake for å høre om det var noe forskjell..
    Kanskje det er placebo men jeg mener at lyden ble litt tilbaketrukket i forhold til Ringmaten, dvs Ringmaten er mere " in your face".
    Spiller "litt" mer dynamisk og med Ringmat?

    Denne ble tilfeldigvis spilt:
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er Ringmat'en like tykk som filtmatten?
    Jeg har selv prøvd med plata rett på glasset, og opplever mer "in your face".
    Men det kan være endring i VTA også?

    Mvh
    Rolf
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Min Ringmat er 2.9mm denne og de som kalles 330 og er 3,0mm anbefales til Rega.
    Vet ikke tykkelsen på filtmatten.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    digiman skrev:
    Gummimatte er i mine øyne fy fy.
    Aner ikke hvordan gummi fungerer lydmessigst på Rega, men du må jo skru av spilleren hver gang du snu eller ta av platen. Meningsløst og ikke slik spilleren er konstruert.
    Hmmm... Mener du at jeg ikke burde stoppe spillern når jeg skal bytte skive eller side?
    Bare la den snurre og nappe plata av?

    Mvh
    Rolf
    Absolutt. Aldri stoppe tallerkenen for bare et sideskift eller plateskift. Man får legge inn litt smooth-slip i fingrene.

    Ringmat gir tydeligere dynamiske kontraster og en mer klangrik og sonor bass på Rega, og mer upfront lyd. Det er iallefall min erfaring. Veldig imponerende initialt, men vil ikke passe alle lyttere på sikt. Men jeg mener som Minutten at den egentlig er bedre, av den enkle grunn at den gir mer av hva som er på LP'en, den bare presenterer det ikke på en like smooth måte i alle systemer.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Skal vurdere en Ringmat. En annen ting : Arma heller mye mot armbasen. så mye at jeg må bruke 2mm spacer for å få arma parallell med plata. Er ikke dette justert riktig fra fabrikk når det er ei RB700 arm på en P7 spiller ??? Morten
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Aldri stoppe tallerkenen for bare et sideskift eller plateskift? Bruker dere ikke platestrammer? Må jo stoppe motoren da. ???
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    scaniagutten skrev:
    Skal vurdere en Ringmat. En annen ting : Arma heller mye mot armbasen. så mye at jeg må bruke 2mm spacer for å få arma parallell med plata. Er ikke dette justert riktig fra fabrikk når det er ei RB700 arm på en P7 spiller ??? Morten
    De fleste Pickup har forskjellige høyder. Tipper du trenger en 2mm spacer på deres.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Super skrev:
    Aldri stoppe tallerkenen for bare et sideskift eller plateskift? Bruker dere ikke platestrammer? Må jo stoppe motoren da. ???
    Bruker ikke platestrammer. Fungerer heller dårlig med slike etter min erfaring. På Rega vel og merke.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den er tilpasset Regas puer. Er vanlig å bruke 2 eller 4 mm spacer med Ortofon puer.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Minutten skrev:
    Den er tilpasset Regas puer. Er vanlig å bruke 2 eller 4 mm spacer med Ortofon puer.
    Ja når jeg får tenkt meg om så stemmer jo det. Regner med at Mono har spacere!!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Super skrev:
    Aldri stoppe tallerkenen for bare et sideskift eller plateskift? Bruker dere ikke platestrammer? Må jo stoppe motoren da. ???
    Ikke strammere på Rega nei.
    Og absolutt ikke ved bruk av Ringmat.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    RoDa skrev:
    digiman skrev:
    Gummimatte er i mine øyne fy fy.
    Aner ikke hvordan gummi fungerer lydmessigst på Rega, men du må jo skru av spilleren hver gang du snu eller ta av platen. Meningsløst og ikke slik spilleren er konstruert.
    Hmmm... Mener du at jeg ikke burde stoppe spillern når jeg skal bytte skive eller side?
    Bare la den snurre og nappe plata av?

    Mvh
    Rolf
    Absolutt. Aldri stoppe tallerkenen for bare et sideskift eller plateskift. Man får legge inn litt smooth-slip i fingrene.
    Man lærer så lenge man lever. Får legge inn noen smooth-slip treningsøkter fremover jeg da. ;D

    Mvh
    Rolf
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    Minutten skrev:
    Den er tilpasset Regas puer. Er vanlig å bruke 2 eller 4 mm spacer med Ortofon puer.
    Eventuelt 2 stk 2mm ;D

    R
    Noen som vet noe data på høyde på Ortofon PU. Når jeg bruker 4mm (2x2mm) på P9en med Jubilee er den veldig tydelig for høy i bakkant. Det som er merkelig og noe som jeg ikke forstår er at det var helt i vatter på P5en med 4mm (2x2mm) og Jubilee. Nå mener jeg at høyden skal være lik på alle Rega spillere?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tror nok P9 og P7 er litt annerledes oppbygget.
    Veldig forskjell på subplatter ser det ut for.

    R
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Noen som bruker Pro-Ject Speed Box SE sammen med Rega spiller?

    Ser i testen i Fidelity at den kan være en oppgradering til både Rega og Linn.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Der fikk jeg testet litt "smooth-slip". Gikk greit det. 8)

    For å feire, en liten "how to" fra subplatter til musikk ;D



















    R
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    RoDa skrev:
    Minutten skrev:
    Den er tilpasset Regas puer. Er vanlig å bruke 2 eller 4 mm spacer med Ortofon puer.
    Eventuelt 2 stk 2mm ;D

    R

    Noen som vet noe data på høyde på Ortofon PU. Når jeg bruker 4mm (2x2mm) på P9en med Jubilee er den veldig tydelig for høy i bakkant. Det som er merkelig og noe som jeg ikke forstår er at det var helt i vatter på P5en med 4mm (2x2mm) og Jubilee. Nå mener jeg at høyden skal være lik på alle Rega spillere?
    Jeg har kjøpt min brukt, men ny ble den levert fra forhandler med 2mm spacer og Ortofon Kontrapunkt C pu.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Minutten skrev:
    Den er tilpasset Regas puer. Er vanlig å bruke 2 eller 4 mm spacer med Ortofon puer.
    Eventuelt 2 stk 2mm ;D




    R
    Tips:
    Sett hjulet for stift-trykket til 0 og juster vekta kun med motvektsloddet. Da får du loddet lengre framover (kortere arm) og minsker tregheten i armen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tipset, er allerede utført.
    Tenkte på det nesten helt selv, med litt tips fra VidarP. :)

    R
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Minutten skrev:
    digiman skrev:
    RoDa skrev:
    Minutten skrev:
    Den er tilpasset Regas puer. Er vanlig å bruke 2 eller 4 mm spacer med Ortofon puer.
    Eventuelt 2 stk 2mm ;D

    R

    Noen som vet noe data på høyde på Ortofon PU. Når jeg bruker 4mm (2x2mm) på P9en med Jubilee er den veldig tydelig for høy i bakkant. Det som er merkelig og noe som jeg ikke forstår er at det var helt i vatter på P5en med 4mm (2x2mm) og Jubilee. Nå mener jeg at høyden skal være lik på alle Rega spillere?
    Jeg har kjøpt min brukt, men ny ble den levert fra forhandler med 2mm spacer og Ortofon Kontrapunkt C pu.
    Ok! Da er det mulig at det er noe annerledes mellom P5 og P9. Få være grenser på hvor skjevt synet mitt begynner å bli ;D
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    RoDa skrev:
    Minutten skrev:
    Den er tilpasset Regas puer. Er vanlig å bruke 2 eller 4 mm spacer med Ortofon puer.
    Eventuelt 2 stk 2mm ;D



    Så langt bak sitter loddet på min 700 også, nesten så det detter av, på rb301 som jeg hadde før satt det omtrent midt på. Litt merkelig dette?


    R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    scaniagutten skrev:
    RoDa skrev:
    Minutten skrev:
    Den er tilpasset Regas puer. Er vanlig å bruke 2 eller 4 mm spacer med Ortofon puer.
    Eventuelt 2 stk 2mm ;D

    Så langt bak sitter loddet på min 700 også, nesten så det detter av, på rb301 som jeg hadde før satt det omtrent midt på. Litt merkelig dette?
    Ja, hvis det er samme PU og samme lodd så virker det litt rart.
    Er vel samme armrør på alle armene?

    R
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Vis meg hvor jeg kan kjøpe en sånn, så skal jeg komme med tilbakemeldinger. ;)

    Mvh
    Rolf
    Det har jeg vel egentlig gjort...
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Ringmat gir tydeligere dynamiske kontraster og en mer klangrik og sonor bass på Rega, og mer upfront lyd. Det er iallefall min erfaring. Veldig imponerende initialt, men vil ikke passe alle lyttere på sikt. Men jeg mener som Minutten at den egentlig er bedre, av den enkle grunn at den gir mer av hva som er på LP'en, den bare presenterer det ikke på en like smooth måte i alle systemer.
    Bifalles.
    Jeg har nå spillt med Ringmat Anniversary Gold Spot (2.9mm) i snart to uker og den blir nok mest brukt. Suveren på alt jeg har servert den av klassisk/jazz.
    På enkelte pop/rock innspillinger foretrekker jeg den orginale Rega matten.
    Vi får se hva som skjer når jeg hever armen 2mm i bakkant.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har du eksempel på plater der du fortrekker filtmatten? Skal MYE til før jeg legger på den på igjen.
    -Minutten
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bach_Man skrev:
    RoDa skrev:
    Vis meg hvor jeg kan kjøpe en sånn, så skal jeg komme med tilbakemeldinger. ;)

    Mvh
    Rolf
    Det har jeg vel egentlig gjort...
    Det har du helt rett i, og nå har jeg kjøpt en derfra. ;)

    R
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Har du eksempel på plater der du fortrekker filtmatten? Skal MYE til før jeg legger på den på igjen.
    -Minutten
    Du stilte vel spørsmålet til Emotikon, men kan jo svare for egen del; det er vanskelig å si noe konkret. Jeg kjøpte jo Ringmat allerede i 1995, og oppgraderte til senere versjoner etterhvert som de kom. Prøvde tilbake til filt ved mange anledninger, men falt alltid tilbake til den ekstra renheten og dynamikken som Ringmat gav. Først etter mer enn 10 år som Ringmat-bruker ble jeg litt lei, og nå foretrekker jeg filten for dens økte lyttbarhet. Det er pro og kontra ved de fleste matter.

    Nå skal det sies at Keel og endel andre oppgraderinger på LP12 hos meg gjorde sitt til å forskyve balansen for mye over-the-top for Ringmat sin del. Jeg tror det er mye systemavhengig. Det er ingen tvil om at Ringmat låter mer imponerende. Men er den like god i alle systemer over tid? Jeg tror ikke det, det avhenger av så mye og mangt. Allikevel er det den beste tilkjøpsplatematten jeg har hørt totalt sett; og den fungerer fint til f.eks å sprite opp en litt småmyk platespiller eller gi ekstra definisjon i et litt rundt system.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn