Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ...kommer til å dø ut som merke Rega i Norge hvis importøren skal opprettholde denne oppførselen... Dumt, da Rega gir mye glede for pengene som produkt... :'(
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Selvsagt kunne jeg sikkert ha sendt den inn til importør men vet ikke om jeg "tør".
    Er redd det skal gå like kjapt med rep. som med mail...

    Så,lete opp alternativer,les: andre steder man kan få reparert sakene sine.
    Blir jo litt værre (kanskje) med de som har nytt/garantisaker ?

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    JanR skrev:
    Selvsagt kunne jeg sikkert ha sendt den inn til importør men vet ikke om jeg "tør".
    Er redd det skal gå like kjapt med rep. som med mail...

    Så,lete opp alternativer,les: andre steder man kan få reparert sakene sine.
    Blir jo litt værre (kanskje) med de som har nytt/garantisaker ?

    /jan

    Kjedelig at det er slik, litt typisk for en del av bransjen. :mad:

    Kan ikke kjøpe nytt nei, kommer ikke på tale med slik service. :(
     

    logen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Hei.
    Noen her som kan fortelle meg når Rega begynte med glasstalerken på Planar 3/P3?

    Mvh Vidar
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    logen skrev:
    Hei.
    Noen her som kan fortelle meg når Rega begynte med glasstalerken på Planar 3/P3?

    Mvh Vidar
    Såvidt jeg vet startet de med glasstallerken dengang de startet og produsere Planar 3.
    En gang på 70tallet, vil tippe 73-75 kanskje?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    leon skrev:
    Hei.

    Hva er forskjellen på en P5 og en P7 ?
    Godt spørsmål! 10000 kroner tror jeg? ;D
    Lurer på om det er keramisk tallerken og at plinthet er av et annet materiale på P7 ?
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Ta av tallerken så ser du forskjellene ganske lett. "Hjulet" som tallerken hviler på er jo av plastikk på P5. Utfrest av aluminum(?) på P7. Tallerken er i følge Rega mye bedre (og kostbar). Testet de aldri mot hverandre, men gikk for P7 selv. I pris-segmentet til P7 (20 000) er konkurransen langt hardere enn P5's. Selv gikk jeg for Rega og P7 da jeg ville ha en spiller med god ytelse, samtidig som den var rimelig "plug and play". Interessen for musikk er langt større enn interessen for hifi.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Wergeland skrev:
    Ta av tallerken så ser du forskjellene ganske lett. "Hjulet" som tallerken hviler på er jo av plastikk på P5. Utfrest av aluminum(?) på P7. Tallerken er i følge Rega mye bedre (og kostbar). Testet de aldri mot hverandre, men gikk for P7 selv. I pris-segmentet til P7 (20 000) er konkurransen langt hardere enn P5's. Selv gikk jeg for Rega og P7 da jeg ville ha en spiller med god ytelse, samtidig som den var rimelig "plug and play". Interessen for musikk er langt større enn interessen for hifi.
    Ok, Takker for tilbakemeldinger, Wergeland, Continuo
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hei
    har en Rega P3.24 idag, tt-psu kommer snart.
    Veldigt fornøyd med denne spilleren, men det blir
    nog en P7 neste gang, køper i England der prisen
    ligger rundt 12-13k med arm.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slik tråden har utviklet seg, så kan den nesten omdøpes til "Rega's uvenner" :)

    Noen som har forsøkt å ta en telefon istedet for mail forresten? Det er kanskje ikke alle som er like online. Da burde de forsåvidt ikke oppgitt en mailadresse i kontaktinfo; men en telefon kan jo være bedre enn å vente forgjeves på mail-svar mange ganger.

    Ingenting slår real-time problemløsing :)

    Mvh Vidar P
     

    krash

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2008
    Innlegg
    106
    Antall liker
    0
    Neeeeh, rega har vel ikke noen uvenner.....

    Har kjøpt meg en p5, og sendte en mail til mono med spørsmål om spacer. Fikk svar etter 12 timer....

    Noen som har erfaring med rega vegghylle her inne? Har et lite vibrasjonsproblem når jeg spiller høyt. Står idag på vm acoustic vegghylle, festet i stenderverk på gipsplate. Noen gode tips? Den må henge på veggen (veto fra samboeren).....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du har kanskje satt vegghylla på et punkt hvor det er et trykkmaksimum? Da er det ganske enkelt bare å skru den ned, og flytte den til et trykkminimumspunkt :)

    PS; du kan jo prøve å spille uten lokket på; kan risikere at det låter bedre enn med lokk slik sett. Om du ikke allerede har prøvd da.

    Mvh Vidar P
     

    krash

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2008
    Innlegg
    106
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Du har kanskje satt vegghylla på et punkt hvor det er et trykkmaksimum? Da er det ganske enkelt bare å skru den ned, og flytte den til et trykkminimumspunkt :)

    PS; du kan jo prøve å spille uten lokket på; kan risikere at det låter bedre enn med lokk slik sett. Om du ikke allerede har prøvd da.

    Mvh Vidar P
    Takk for tips! Skal prøve det ut.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    hei !

    oppdaget denne vennetråden først nå.i '99 kjøpte jeg et komplett Rega anlegg,dog uten høyttalere.altså Planet 1 som fortatt står her og gir deilig lyd ! .en Rega Mira forsterker som jeg hadde mye trøbbel med.phono-bøssingene fulgte med kablene når jeg koblet,og jeg hadde den inn på reperasjon.det viste seg at den også bare leverte likestøm.enden på den visa var at de måtte ta deler fra butikken's demo-modell for å fikse min ( beskrevet bra i mange innlegg her ).jeg har også en Planar 2 pl.spiller (m/glasstalerken) som det har vært mye tull med,men den virker bra når den er i godt humør.

    er langt i fra Rega uvenn og Apollo spilleren er en hot kanditat når turen kommer til ny cd-spiller.

    mvh. s,
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Godt det er flere der ute milkfish :)
    Er blitt veldig glad i min gode gamle Rega cd spiller.
    pga plassmangel så brukes den uten dac,fungerer veldig bra syns nå jeg.

    /jan
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Er det noen her som har kjennskap til en matte som kan erstatte ullmatten som ligger på regaen min?

    Er plaget med statisk el som drar til seg støv som en flue til dritt. dessuten "limer" den seg fast til enkelte plater, særlig 180 og 200 gr skivene.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    På Rega glasstallerken har jeg byttet filtmatta mot Ringmat; og blitt kvitt slikt; men ikke helt. Og jeg vil våge å påstå at det er en risiko for lav luftfuktighet i rommet ditt! Et sett flotte planter kunne ha fikset det.

    Uansett; Ringmat vil minimalisere dette problemet ditt, men du må være forberedt på en mer upfront og detaljert lyd enn du er vant til med filtmatta.

    Mvh Vidar P
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Thomas1 skrev:
    Er det noen her som har kjennskap til en matte som kan erstatte ullmatten som ligger på regaen min?

    Er plaget med statisk el som drar til seg støv som en flue til dritt. dessuten "limer" den seg fast til enkelte plater, særlig 180 og 200 gr skivene.
    Jeg synes det funket veldig bra med Ringmat på min gamle Planar 3, strammere lydbilde med mer oppløsning.
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    strammere lydbilde med mer oppløsning.
    mer upfront og detaljert lyd
    Det gjør ingenting med mer av delene egentlig, ikke det at det det er helt i manko fra før.

    Da satser jeg på å bestille meg en Ringmat.

    Vidar P: Her overlever ikke plantene lenger. Satt bort ansvaret på plantestellet til madammen, og da gikk det flukt åt helvete med plantene.
    P.S Fuktproblemene løser seg snart, da jeg snart får eget rom i en kjeller... ::)

    Takker for responsen..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare vær klar over et skift i hvilken rad du sitter i konsertsalen med Ringmat; 5-10 rader lengre frem. Bassen blir kvalitativt bedre dog; raskere og med mindre overheng.
    Det lå en Ringmat Anniversary på børsen tidligere idag så jeg.

    Mvh Vidar P
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Jeg må visst lure meg inn her i Regas venner....hadde Rega Planet CD i ett par år og angrer på at jeg solgte den....kommer til å kjøpe cd spiller fra Rega igjen...garantert ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Vapor skrev:
    Jeg må visst lure meg inn her i Regas venner....hadde Rega Planet CD i ett par år og angrer på at jeg solgte den....kommer til å kjøpe cd spiller fra Rega igjen...garantert ;D
    Har 2 ;D
    Bytte laser på den ene så er de begge oppe og går.
    Knallbra combo med AN dac men jaggu klarer den å stå på egne bein også ;)

    /jan
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Er gjester velkommen i vennetråder? Anyway, titter litt på ulike platespillere, og da enkelte kommer med rega arm, eller varianter derav, søkte jeg litt ino. Fant da en side som jeg tenkte det kunne være greit å poste link til her: http://www.vinylengine.com/a-guide-rega-tonearms.shtml (antar at de som vurderer et merke gjør som jeg og titter i merkets vennetråd - der de finnes)
     

    KalleKlovn

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Oppdaga denne vennesida i dag. Har slite på ein Planar3 i 12 år nå. Hadde den lenge kopla direkte til ein NAD 302, og sidan til den Marantz'en eg har nå (PM 7200KI). Heile tida synst eg den bråkte voldsomt, men eg høyrde til cd-generasjonen. Det vil seia at eg var tuta øyrene fulle av kor skit LP var. Så eg tok til takke med den middels lyden :p.

    Middels og middels... Trass i bråket: LP vart fort mitt hovudmedium, Rega'en var meir enn god nok for øyro mine den gongen :).

    Det som vart den store aha-opplevinga mi i vinylverda var då eg kopla eit godt RIAA-trinn :D mellom min Planar3 og Martantz'en. Bråket frå spelaren forsvann nesten, og musikken fekk liv som aldri før ;D.

    Så mitt tips er altså: Ikkje oppgrader pu før integrert RIAA er bytt ut. Gjeld i alle fall mid-fi-anlegg som mitt :).
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Jeg har fått med meg at det er populært å benytte Rega'en som transport, med dac fra Audio Note. I mitt oppsett synes jeg det mangler litt trøkk, futt og fart, noen som kan tipse om hvilken AN modell jeg må opp i for å oppnå hørbart bedre dynamikk ?
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er blitt en REGA venn også ;)
    Har kjøpt meg Rega Apollo 35 Aniversary edition CD-spiller

    Her er litt info.
    http://www.rega.co.uk/downloads/Apollo 35th Anniversary Limited Edition.pdf

    Blir kun laget 500 stk, som blir fordelt rundt om i verden. USA har fått 100, resten vet jeg ikke, men tror den er utsolgt i UK også.

    Jeg har fått nr 110 ;D

    Jeg har testet REGA saturn en del, for en stund siden, og synes den var helt kanon.
    Nå har jeg annen forsterker, så det blir litt vanskelig og sammenligne.

    Mitt inntrykk av denne spilleren, er vanvittig deltaljnivå, men fokus på transienter. Masse luft rundt spess. vokal. (Eller det som er i fokus i lydbildet) Skiller instrumentene glimrende.
    Tøff i dypbassen (stortromma trøkker) mellombassen er mer nøytral.
    Var ute etter en spiller som klarer og skille strengene på gitaren, og piano annslag på en ekte måte. Det er mange spillere som softer transienter, for og lyde mer behageling.

    Dette er ikke spilleren for romantikeren. Bør ikke matches med lyse komponenter. Den skiller veldig mellom innspillinger. Den liker klart best de gode.

    Denne er klart nærmere mine preferanser.
    Veldig fornøyd med den ;D
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Gratulerer med en flott spiller :) jeg har ikke hørt den men har storebroren Saturn.
    Jeg hadde samme forsterker som deg tidligere, og fant den ganske så krevende når det gjelder matching - både spiller, kabler og høytalere.

    I feil oppsett synes jeg den etter min smak hadde en vanskelig betoning i de øvre frekvenser. Det ble fort hardt og lyst, og det var ikke det jeg var ute etter med en (velfortjent) berømmet rørforsterker.

    Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg tror det påvirker opplevelsen din av Rega spilleren. Jeg kjenner igjen mye av det du skriver, men opplever nok ikke Rega som like kritisk til lyse komponenter som du gjør i ditt oppsett (selv om jeg som sagt ikke har hørt din modell).

    Kos deg med musikken ;)
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Må få melde meg på jeg også - har den etterhvert så navngjetne kombinasjon Rega CD-spiller og Audio Note DAC.. Og må bare istemme, selv om jeg ikke har all verdens lytteerfaring, at dette er virkelig en bra kombinasjon. Er veldig fornøyd!

    Likevel er det en liten ting jeg tenkte å spørre om. Når Rega Planet 2000 spiller enkelte CDer hender det at det drivverket, dvs den lille gummiholderen på toppen, bråker litt under rotasjonen. Som et slags helikopter langt borte fra.. Siden jeg stort sett hører på klassisk og jazz blir det faktisk litt irriterende i særlig svake partier. Er det noen som har tips om hvordan man kan unngå denne lyden?

    patro
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Isis
    €6500





    Technical Specifications
    Laser: Semiconductor laser Wavelength780nm
    Digital sampling frequency: 44.1kHz
    Power Consumption: 23w
    Phono Unbalanced: 2.2V source impedance 560 ohm
    XLR Balanced: 4.4V source impedances 560 ohm
    Co-Axial SPDIF: 0.5V source impedance 75 ohm
    Toslink: Toslink compatible output
    USB: 16bit 44.1/48KHz
    THD+Noise: < 0.0013%
    Frequency Response: 17Hz - 20KHz +/-0.1dB
    Dimensions: cm H x W x D 43.4 x 35 x 11.2
    Weight: 18kg


    http://www.my-hiend.com/leoyeh/2009c/ISISinfoflyer.pdf
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.077
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er også med. Kjøpte en Rega Planet billig for ikke lenge siden og liker den veldig godt.

    Den der Isis'en ser veldig røff og tøff ut (det er en Rega ja), og dyr!
    Er den så god?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som en smart sak med USB-innngang og greier. Virker som om Rega prøver å bli litt mer high end. Går jo også rykter om en platespiller som ligger ett hakk over P9. Vet ikke hvor mye det er i det.

    Er vel forresten Rega-venn jeg også. P5 er i flittig bruk her.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    La oss håpe det ikke P10 ikke blir en spider. P9 har botimot perfekt utseende.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Isis ser tøff ut. Men det var jo litt dyrt da..! ;)
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er definitivt på vei tilbake til venneflokken! For lenge siden hadde jeg en Rega Elex, den første utgaven. Den spilte sammen med Rotel RDC965BX og B&W 805 Matrix. Dette var det første virkelige gode anlegget jeg eide, og jeg vil påstå det er det som så langt har gitt meg mest glede. Musikk i sentrum - hifi i andre rekke. Videreutviklingen av spesielt B&W skuffet meg stort. Sonus faber, Audio Physic, Jeff Rowland, Merlin, conrad-johnson, EC, Wadia, Theta, SAT, Accuphase; ingen av disse er etter min mening i nærheten av å formidle musikk som de gamle heltene fra UK. Nok om det. Nå har jeg endelig fått tak i en fremtidig klassiker; ELA Mk 2. I følge flere, meg inkludert, den beste høyttaleren Rega har produsert. Disse skal spille sammen med Cursa 3 og Exon. Jeg kjenner ikke til de sistnevnte og har kjøpt de uhørt. Noe som i seg selv er uhørt! :) Imidlertid har jeg så stor tiltro til Rega at jeg er sikker på å ikke bli skuffet. Matchingen burde det ikke være noe problem med i alle fall. Etter hvert vil jeg trolig skaffe en Saturn og selvsagt en gramofon også; har mest lyst på en P25 eller P9.

    De nye sakene fra Rega ser veldig interessant ut. Dyrt, men det trenger ikke bety at det ikke er et godt kjøp. Kjenner jeg Rega rett så spiller de som om de kostet det dobbelte! Uansett spennende at de beveger seg inn i high-end markedet (Hva enn det betyr.) selv om det er et brudd med tradisjonene og alt de tidligere har stått for.
     

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    248
    Antall liker
    5
    Har en Rega Planar 25 som spiller sort guld. Storfornøyd så det synger etter. Klarer meg lenge med den.
    Men trenger ny pickup. Forslag? MM fortrinnsvis....
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Nå har jeg hatt Rega 35th i noen mnd. så det blir litt enklere og gi en litt mer detaljert beskrivelse av mine lytte inntrykk.

    Jeg har som nevnt i denne tråden syntes at rega 35th var litt analytisk til tider, men må si at det ikke stemmer lenger.
    Det er vanskelig og si hva det kommer av. Det kan være inspilling, som jeg ikke har stor tro på. Det kan være at jeg satt inn mullard pre amp rør på min prima-luna, og det kan være høytallerene som har åpnet seg i øvre frekvenser. Eller en kombo av dem alle.

    Det jeg vil si om lyden av denne spilleren nå er super nøytral i mellomtonen, med en sjelden natulighet. Ikke snakk om ubehagelighet i mellomtonen. Utrolig bra utklinging i diskaten, med flotte "s" lyder på vokal uten at det blir ubehagelig, bare natulig. Helt utrolig ekte symbaler, som får den gnisten de skal ha. Bassen og dynamikken er helt i føste klasse, da spess.. når jeg hørte den sammen en kratig T+A integrert trans.. forsterker.

    Denne spilleren blir nok min siste cd-spiller. Den har på en måte blitt en ny referanse i mitt anlegg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn