Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Kommer det en forsterker som partner til Isis?

    mvh
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Og da var en (to) Rega på plass i heimen.

    Jeg har handlet en del på Hifi-klubben, men valgte (litt motvillig) alt annet enn Rega da jeg bedrev shopping på 90-tallet. Jeg har siden da fått enda mer sans for filosofien deres. Et demotilbud på Rega utstyr nå i sommer ble for fristende, og dermed har en Mira 3 erstattet min (gode og) gamle Marantz integrerte. Mira 3 skal etterhvert samarbeide med en Maia 3 effektforsterker innkjøpt samtidig, etter en viss inspirasjon fra manualen, og en artikkel i Lyd og Bilde.
    http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=35&testid=3083&p=28

    Det neste som skal på plass er nok på kildesiden, og med en del lp-er i esker i kjelleren ligger det vel til rette for en ny platespiller. Og gjerne Rega der også.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Isis ser ut til å bli en typisk no bull shit greie fra Rega....har sans for det.
    Veldig lik prototypbildene vi kunne se for noen måneder siden.

    Designet er vel litt 80-talls ?
    Ingen overraskelse at den kun avspiller CD-plater. De har vel lager for 20 år av den der transporten de bruker...og optimaliserer det hvite ut av øyet på den. Men hvorfor ikke high rez konvertering når de først gir mulighet for PC-basert avspilling ? Skal jeg først rigge meg til med avspilling fra PC må noe av gulroten være high rez filer.

    Ellers kunne dette godt blitt min siste CD-spiller....
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Imperial skrev:
    Kommer det en forsterker som partner til Isis?

    mvh
    Jeg bladde litt i mai-nummeret av Stereophile, og der nevnes at Rega i løpet av noen måneder vil komme med Isis og en tilhørende integrert forsterker på 2x160W kalt Holos. Isis er jo nylig introdusert, så da er Holos neppe langt unna. Pris antydes til £5000 pr enhet.
     

    Vedlegg

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Bårsen skrev:
    Gratulerer med en flott spiller :) jeg har ikke hørt den men har storebroren Saturn.
    Jeg hadde samme forsterker som deg tidligere, og fant den ganske så krevende når det gjelder matching - både spiller, kabler og høytalere.

    I feil oppsett synes jeg den etter min smak hadde en vanskelig betoning i de øvre frekvenser. Det ble fort hardt og lyst, og det var ikke det jeg var ute etter med en (velfortjent) berømmet rørforsterker.

    Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg tror det påvirker opplevelsen din av Rega spilleren. Jeg kjenner igjen mye av det du skriver, men opplever nok ikke Rega som like kritisk til lyse komponenter som du gjør i ditt oppsett (selv om jeg som sagt ikke har hørt din modell).

    Kos deg med musikken ;)
    Du hadde helt rett i det du sa.
    Når jeg nå bruker Krell kav-400xi og PSB Synchrony one er spilleren mye mer behagelig.
    Nå er den ikke analytisk, og leverer dynamikk som jeg ikke har hørt maken til.
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Da har jeg gjort mitt første tweak på lp-spilleren min.
    Monterte nettopp en flunkende ny AT95e pick-up på min Rega Planar 3. Det kommer tilogmed lyd :)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Denne er på tur hit,håpe Posten er nådig med den ::) Noen som kan si noe om RB600,hvilke PUer trives den med? Ser jo mange mener at Denon 103R ikkje har noe å gjøre i hverken RB300 og ProJect-armer,sistnevnte brukes her nu uten å merke det som et problem.Tenkte bare på at den RB600-arma kanskje hadde bedre lager osv. Får uansett med en klassiker: Shure V15VxMR Noen erfaringer med denne? Ser at det kan bli et problem å få tak i ny nål til den da den er utgått :'( Men den hadde ca 600timer på sæ så det e vel liv laga ei stund tel håpe æ ;D

    mvh Filip
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Først og fremst gratulerer med "ny" spiller :)

    RolfOzzy satt på en Thorens med RB-600 arm (mener jeg å huske)
    Hadde en Dynavector DV20 i den, spilte meget bra.
    Desverre har jeg ikke hørt andre pu's i den armen.

    600 og 700 hadde betydelig bedre lager enn sine småsøsken.
    Sammenlignet litt, Rolf brukte en moddet 250 arm på Thorens'en i første, 600 var mye bedre på alle måter.

    Ikke så mye hjelp kanskje men.... :)

    /jan
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Takker Jan :D Joda,hjelper å høre at den er bedre på lagerkvalitet ;D Skal vesst være bedre kabling internt og eksternt også.Ja,jula kom tidlig i år ;D Som du ser har denne VTA-adjuster,annet baklodd og tallerken,ferdig pakke mao ;) Men hadde ikkje du en sånn Shure da? Syns bare æ leste det en plass,kanskje æ har drømt ::)

    mvh Filip
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Joda, hadde en Shure.
    Har kvittet meg med alt av gammelt "skrot" , en kompis med en Dual spiller fikk de.
    Da blir de iaf brukt :)
    Kun 2 DV's og en Grado igjen, holder det.

    Gleder meg til å høre hva du syns om den der, går jo for å være "alt annet enn en sinke" :)
    Krysse fingre og tær, satse på at posten er i godt humør og får den fram hel.

    /jan
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Håpe ikkje du syns Shure va skrot da ;) Trur vel ikkje det va det du meinte da :) Ja,kan bli mye,snart har æ 3 platesnurrere,må vel få noe bort snart ::) Ja,trur ikkje P25en e ei sinke akkurat,blir vel bra såfremst Posten tar det piano da :p

    mvh Filip
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    F.E. skrev:
    Håpe ikkje du syns Shure va skrot da ;) Trur vel ikkje det va det du meinte da :) Ja,kan bli mye,snart har æ 3 platesnurrere,må vel få noe bort snart ::) Ja,trur ikkje P25en e ei sinke akkurat,blir vel bra såfremst Posten tar det piano da :p

    mvh Filip
    Derfor skrev jeg "skrot" ;)
    Den spilte bra i Luxman PD-264, skal innrømme det.

    Men som sagt er jeg litt DV fan blitt. Bruker DV pu's i både Micro'n og luxman. Grado Platinum er reserve pu.


    Når jeg først er her, har min 3 (tredje) Rega Planet (den gode gamle cd spilleren) i hus.
    Den her gangen tror jeg at jeg beholder den ;)

    /jan
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner godt det med DV,en kompis har TeKai.. :eek: Men den ligger vel LITT utfor mitt budsjett...Uannsett,DV frister sammen med Benz + noen andre..

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Ja,da var P25en annkommet stua,hel og pen,Posten var snill denne gangen ;) Eneste minus så langt er denne patenten http://www.decibelhifi.com.au/prod424.htm Snakk om idiotisk konstruksjon,blir jo masse slark av dette.Og kem har behov for å stille VTA under spilling ??? Stiller man om for ulike platetykkelser burde man vel skaffe psykolog heller ;D Nei,skal gjøre noe med dette,skal få tak i orginalmutteren og ei skive sånn at æ kan få armen fast uten å måtte kjøpe nytt plinth.Tar å sager av flensen på bronsjeforinga slik at foringa blir bittelitt kortere enn tykkelsen på plinth.Da kan sakene skrus ihop.Dyr va denne saken også;253dollar :eek: Så folkens,dette er ei advaring,kjøp ikkje slike greier,gå heller for den enkle løsningen med en tynn VTA-mutter oppå plinthet,det er jo reverserbart,det kan jo ikkje sies om denne dustepatenten :mad: Men,nok negativt ;) Denne spiller musikk og 103R`n trives bedre i denne armen,det er tydelig,sporer mye bedre på slitte plater.Har ikkje rukket å teste Shure`n ennu men det kjem vel snart,måtte bare gjøre mæ kjent med spillern først ;)

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Også i en bit :)

    Men ser ingen bilder ???

    /jan
    Bildet av spillern min er lenger opp på denne sida :) Hvis du mente mekanismen så synes vel den linken? Eller ::)

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Tåler vel å bli vist en gang til ;D PS! Her ligger tallerken opp ned hvis noen lurer.Det eksentriske bakloddet er fra Clearaudio

    mvh Filip
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Skroller aldri opp 8)

    Og vi tåler å se masse bilder :)
    Hold oss litt oppdatert på justeringer og hva det evt gjør. PU valg også.
    Artig hvis du får 103'n til å yde max.

    /jan
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Skal gjøre det ;) Virker som denne spillern har meir "ro" over sæ,liksom bedre kontroll,veit ikkje heilt korsen æ skal beskrive det ::)

    mvh Filip
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    F.E. skrev:
    Hei,noen som vet ka lageret i Rega P25en min takle av vekt,tenkte på om den tåle senterpuck med litt masse,eller frarådes dette? Så denne http://www.ttweights.com/catalog/item/6997332/7460499.htm Denne http://www.ttweights.com/catalog/item/6997332/7460615.htm er lettere dog.Eller e det bare å gi fan i heile greia ::) ;D
    mvh Filip
    Dæven, ikke mange svar du fikk her. Har ikke Rega noen venner her mer? Er de alle opptatt med å lyte til god musikk fra sine Rega kanskje? Får vel melde meg inn i venne-klubben, kjøpte jo en p3-24 i fjor, så då må jeg vel det. Rega-venn it is. Om Regaen min vil være venn med meg er en annen sak, foreløpig oppfører den seg nå pent da, så lenge jeg er forsikt med lokket opp og ned....det har deiset ned et par ganger under avspilling :eek: ).
    Får vel lage meg ei snor i veggen med krok i så jeg kan forankre det når det står oppe.

    Til spørsmålet ditt: Se mitt svar her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=43842.msg812586#msg812586
    og de svar som måtte følge fra andre der.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Noen som har lyttet il Rega sine høyttalere? Jeg har bl.a RS7 på listen over kandidater som må høres.
    Ser ut som de skal være en god match for Naim.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Takk Zimon,skal sjekke det ut ;)

    mvh Filip
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Digimann:

    Det er verdt et forsøk med Rega høyttalere. Som alltid må du prøve de hjemme før du kjøper.
    Et lite tips...Alle hifiklubben butikker kjøper fra Mono, så det går an å bestille derfra hvis du ikke har andre alternativer i nærheten som fører Rega.

    Jeg har forøvrig ikke hørt RS7.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Forhandler er det ok med her i Oslo. Hjemmelån er det derimot varierende vilje til hos noen opplever jeg.
    Men skal teste ut RS7.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bør man bruke 2mm eller 4mm spacer dersom man monterer en Ortofon Kontrapunt/Kadenza pu på en Regaspiller?
    Noen som vil dele erfaringer?
    Søker man på nettet så blir det anbefalt 2mm av en og 4 av en annen så jeg ble ikke så mye klokere av det.
    Minutten
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Hei!
    Jeg brukte 4mm på min Orotofon jubilee når jeg satt opp P5 idag, men det ser dog litt høyt ut.
    Men nå bruker jeg filt matten til Rega og har en annen matte som er litt høyere som jeg har lyst å teste ut i morgen, så +- 2-4mm er nok ok.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Bør man bruke 2mm eller 4mm spacer dersom man monterer en Ortofon Kontrapunt/Kadenza pu på en Regaspiller?
    Noen som vil dele erfaringer?
    Søker man på nettet så blir det anbefalt 2mm av en og 4 av en annen så jeg ble ikke så mye klokere av det.
    Minutten
    Har brukt både 2mm og 4mm over lengre perioder og anbefaler vel 4mm, i hvert fall om du spiller en del 150-200g plater. Har du bare tynne oljekriselefser så er kanskje 2mm best.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Wergeland skrev:
    Minutten skrev:
    Bør man bruke 2mm eller 4mm spacer dersom man monterer en Ortofon Kontrapunt/Kadenza pu på en Regaspiller?
    Noen som vil dele erfaringer?
    Søker man på nettet så blir det anbefalt 2mm av en og 4 av en annen så jeg ble ikke så mye klokere av det.
    Minutten
    Har brukt både 2mm og 4mm over lengre perioder og anbefaler vel 4mm, i hvert fall om du spiller en del 150-200g plater. Har du bare tynne oljekriselefser så er kanskje 2mm best.
    Skulle ikkje det være omvendt ??? ::)

    mvh Filip
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Hmmm! Hvorfor jeg ikke kjøpte dette for lenge siden skjønner jeg ikke ;D
    Definitivt platespiller rigget som gir overlegent beste VFM spør du meg. RB700 armen er fantastisk. Virkelig god match med Ortofon Jubulee :) Testet med å uten og TT-PSU her. Den virker å stramme opp lyden litt også.
     

    Vedlegg

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    F.E. skrev:
    Wergeland skrev:
    Minutten skrev:
    Bør man bruke 2mm eller 4mm spacer dersom man monterer en Ortofon Kontrapunt/Kadenza pu på en Regaspiller?
    Noen som vil dele erfaringer?
    Søker man på nettet så blir det anbefalt 2mm av en og 4 av en annen så jeg ble ikke så mye klokere av det.
    Minutten
    Har brukt både 2mm og 4mm over lengre perioder og anbefaler vel 4mm, i hvert fall om du spiller en del 150-200g plater. Har du bare tynne oljekriselefser så er kanskje 2mm best.
    Skulle ikkje det være omvendt ??? ::)

    mvh Filip
    Nei. Tjukke plater, da må armen løftes høyere. Spacerne sitter i bunnen hvor armbasen festes i plinthen.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    :-[ trur ikkje æ va heilt med når æ skreiv det,du har selvsagt rett ;)

    mvh Filip
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Wergeland/digiman: Takker for svar.

    Ser dere bruker relativ kostbare puer på spilleren deres, jeg har foreløpig monter på en Ortofon 2M Red (kr.798) som jeg brukte på min gamle Kenwood. Spiller helt OK, men den blir nok skiftet om ikke så alt for lenge.
    Problemet er med hva? Har dere testet andre puer en den dere bruker i dag?
    Er også litt i tvil om hvor mye jeg skal legge ut på en pu, 2M og OM super 30 er de eneste jeg har erfaring med.


    -Minutten
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Minutten skrev:
    Wergeland/digiman: Takker for svar.

    Ser dere bruker relativ kostbare puer på spilleren deres, jeg har foreløpig monter på en Ortofon 2M Red (kr.798) som jeg brukte på min gamle Kenwood. Spiller helt OK, men den blir nok skiftet om ikke så alt for lenge.
    Problemet er med hva? Har dere testet andre puer en den dere bruker i dag?
    Er også litt i tvil om hvor mye jeg skal legge ut på en pu, 2M og OM super 30 er de eneste jeg har erfaring med.


    -Minutten
    Har alltid vært tilhenger av Ortofon selv. Har hatt en liten sidesprang med Rega, Grado og Goldring PU, men alltid vent tilbake til Ortofon etter en liten stund.
    Litt avhenging av hvor mye du vil legge i synes jeg 2M Black med sin Shibata sliping gir uhyre mye god lyd for pengene. Så er den ikke så krevende i forhold til RIAA heller.
    Er det MC PU du tenker på hadde jeg gode erfaringer med Rondo Bronze i noen år før jeg tok det «store» skrittet opp til Jubilee.
    Jubilee er en i arm av en kaliber av RB700 fantastisk fløyelsmyk uten at du går glipp av noen detaljer. Alt virker og bare flyte så behagelig og livlig. Foten går veldig etter den kom i hus. En annen ting som slo meg med Jubilee er at det ble plutselig noe i nærheten av bass på mine tynne kjipe (lydmessigst) 1980s pop og glamrock plater.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Med 2M Red høres akustiske instrumenter litt i mangel på bedre ord "kunstig" og tynt ut klangen.
    Litt mer mikrodynamikk hadde også vært OK.
    Har sett litt på den nye Cadenza serien.
    Rød til 7500,- burde jeg kunne strekke meg til, men den skal ikke være så dynamisk som blå/bronse.
    Blå skal være rett så analytisk, mens Bronse hadde nok passet meg bedre ,men 13000 er litt mer en jeg hadde tenk å bruke. Er ikke så mye info om Rød på nettet enda, så et alternativ er Audio-Technica AT33EV som vel kommer på ca 4000, men denne må kjøpes på nettet.
    2M Black som er nevnt er alternativet desom det blir mm.
    Blir litt som å velge i blinde da man ikke får mulighet til å teste før kjøp.
    Men jeg må ha noe som er "en god del" bedre en 2M Red.
    -Minutten
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Mulig jeg sover i timen her men hvilken spiller har du Minutten?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Beklager,nevnte vist ikke det i denne tråden men jeg har en P9 m/RB1000 arm.
    -Minutten
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Minutten skrev:
    Beklager,nevnte vist ikke det i denne tråden men jeg har en P9 m/RB1000 arm.
    -Minutten
    Nydelig spiller. Du har i det minste en arm (drivverk), som takler alt som matcher dens egenskaper uansett prisklasse. Synes dine forslag med Cadenza høres gode ut. Det som dog er litt sørgelig er at prisene på Cadenza serien er helt merkelig synes jeg. Hvis du ser på prisene i UK f.eks om dagen så henger ikke ting helt på grep her. Ortofon har alltid vært meget gunstig priset i Norge frem til disse dager.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er vel Cadenza Black som er priset ekstra høyt i Norge, de andre er vel på norsk nivå?

    Priser fra UK:
    HENLEY DESIGNS LTD

    CADENZA BLACK £1,550.00
    MC JUBILEE £1,550.00
    CADENZA BRONZE £1,275.00
    MC ROHMANN £1,125.00
    CADENZA BLUE £1,025.00
    CADENZA RED £765.00
    RONDO BRONZE £665.00
    RONDO BLUE £510.00
    RONDO RED £385.00

    Moving Magnet Retail Price
    2M Black £460.00
    2M Bronze £280.00
    2M Blue £155.00
    2M Red £80.00
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn