Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    @VidarP
    Brukervennligheten er mye bedre nå, så noe Rega filtmatte kommer ikke på tale. Du nevnte at en Linn kanskje kunne vært bede, så det er et alternativ. Men tror jeg jeg klarer meg med mitt analogoppsettet nå, og kjøper heller flere plater. Føler jeg må ha en "basis samling" for å rettferdiggjør inviteringen. Hadde jeg hatt litt smalere musikksmak så hadde jeg nok hatt en ok samling, men med interesse for rock/pop, klassisk og jazz tar det både tid og ikke minst kapital for å bygge opp en ok samling. Men det er jo og litt av sjarmen med denne hobbyen/interessen.

    -Minutten
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    @VidarP
    Brukervennligheten er mye bedre nå, så noe Rega filtmatte kommer ikke på tale.
    Prøver ikke å overbevise deg om å bruke filt Minutten, deler bare simpelthen mine egne opplevelser med Ringmat de siste 15 år. Og jeg er helt enig med deg i at brukervennligheten er mye bedre.

    Men vær obs på at Ringmat også en sjelden gang kan følge med plata som følge av statisk opplading, og dersom den faller av mot stiften kan det være farlig.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Ja nå sitter jeg her i lyttestua og slapper av med Bob Dylans Oh Mercy og slik lyd har jeg aldri klart å få til med mine tidligere oppsett, hverken cd eller analogspiller. Er kort og godt svært fornøyd med P7 og Ortofon R Bronze(og Accuphase) ;D Morten
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg mente var et Rega/Dynavektor/Audiolab kombinasjonen min burde være helt ok for en musikkinteressert, og jeg burde fokusere på musikk istedet for å holde på å bytte matte på spilleren... ( Sitter nå og hører på Dylan, og det låter helt OK og vel så det)

    -Minutten
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Det jeg mente var et Rega/Dynavektor/Audiolab kombinasjonen min burde være helt ok for en musikkinteressert, og jeg burde fokusere på musikk istedet for å holde på å bytte matte på spilleren...
    Det er jeg helt enig i; det er altfor mye tweaking på spillere som i utgangspunktet er i skjønneste orden, og det ender vanligvis sideveis på sikt. I beste fall.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Har du eksempel på plater der du fortrekker filtmatten? Skal MYE til før jeg legger på den på igjen.
    -Minutten
    Det har jeg vet du ;)
    Foreks.
    ABBA; Arrival (i motsetning til Super Trouper som funker supert med Ringmaten- punch er stikkordet)
    AC/DC; Power Age
    Dette bare et par eksempel av mange jeg har spillt de siste to ukene.
    Det er de platene som jeg ikke opplever at punchen er det viktigste at jeg har testet på å få tonet ned de øvre registrene en smule, der det er vel pågående (dette er nok litt tidsepoke relatert også) at den orginale filtmatten funker best. Men nå må jeg passe på å skyte inn at jeg ikke har testet dette så alt for mye enda. Og det blir nok til at jeg velger en av dem som en permanent løsning.
    Som Vidar P. nevner tidligere, så er sjansen stor for at opplevelsen av Ringmat vil forandre seg etterhvert. Jeg er som vanlig åpen for det meste. Men jeg synes det er greit å høre forskjell på disse to alternativene. Vi får se hvordan dette funker når jeg skal prøve å heve armen i bakkant m. 2mm.
    Ringmaten gir her i huset nada statisk elektrisitet- det får jeg litt av på orginalmatten. Fuktigheten i musikkrommet ved platespiler er på 52%
    Til slutt et eksempel som jeg bare måtte prøve med en gang- Robert Plant, Alison Krauss; Raising Sand - en plate jeg ikke har kunnet like bla. pga. alt for sløv og utglidende bassbilde. Dette funket en anelse bedre med Ringmat. Bedre beskrivelse av "detaljer" i bassområdet.
    Denne komboen jeg har nå spiller så bra på klassisk/jazz at det har blitt spillt alt for mye musikker i heimen nå. Må tvinge meg til å spille cd av og til- vil jo ikke slite ut Cadenza`n med en gang....

    Dette er nå min andre P5/RB700- og det skal mye til før det blir skiftet spiller innen dette prissegmentet- og en del høyere opp.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Ringmaten gir her i huset nada statisk elektrisitet- det får jeg litt av på orginalmatten. Fuktigheten i musikkrommet ved platespiler er på 52%..
    Det der er et merkelig mye oversett poeng. Folk plages med statisk elektrisitet, men gjør lite med årsaken til det.
    Jeg har en bladrik plante på hver side av platespilleren jeg, og i tillegg til at de er gunstige akustisk er det omtrent aldri tegn til statisk elektrisitet.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    emotikon skrev:
    Ringmaten gir her i huset nada statisk elektrisitet- det får jeg litt av på orginalmatten. Fuktigheten i musikkrommet ved platespiler er på 52%..
    Det der er et merkelig mye oversett poeng. Folk plages med statisk elektrisitet, men gjør lite med årsaken til det.
    Jeg har en bladrik plante på hver side av platespilleren jeg, og i tillegg til at de er gunstige akustisk er det omtrent aldri tegn til statisk elektrisitet.
    Ja, Vidar P. For lite fokus på en så "billig" og elegant løsning.
    Har tre bladrike planter her på 25kvm. Dit jeg flytter om et par mnd, skal det være minst tre store bladrike på 40kvm. Ikke bare gir de fin fukt i rommet og derfor hindrer statisk elektrisitet, de trekker også til seg fint støv.... så det i kombinasjon med 8 stk 10" skal sørge for at jeg bare skal plukke hybelkaniner i romhjørnene med jevne mellomrom.
    (med slike tanker melder også tanken seg om at jeg kanskje bør ha som prosjekt å finne meg ei jente som har støv på hjernen eller noe slikt)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det der har lenge forbauset meg Emotikon; at folk kjøper akustikkplater, ZeroStat-pistoler etc etc før de har en eneste plante i rommet. Eller noen gode tepper for den del.

    Innreder man rommet hensiktsmessig så er det mye bedre å spille vinyl, især fra spillere med filtmatter og utfordringer med statisk elektrisitet som Rega. Ikke bare blir det mindre statisk elektrisitet, men det låter jo varmere, klarere og bedre i rommet også… og det blir hyggeligere. Og man slipper stort sett stygge og/eller dyre romakustikkprodukter og denslags...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Det er noen gode betraktninger rundt akustikk.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    .....og ellers så er nå strikken på vei.... ;D

    R
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, her kommer bilder som lovt i helga. Jepp jeg ser at VTA ikke er bra, men har ikke fått tak i spacers enda. Er i tvil om hvilke som er rett. Mono har 2 og 4 mm men til 600 arm, det står ingen ting om 700 arm :( Noen som veit? ???
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt med bilder. og lekker Accuphase også! Jeg hadde en tidligere generasjon av en slik på 80-tallet. Et ekte hifimerke!

    Jeg mener temmelig bestemt, uten å vite 100%, at det er samme VTA-forhold for RB600 og RB700. Dessuten så bør du ha både 2mm og 4mm, så du kan kombinere for fremtiden med 2,4 eller 6mm ekstra. Alternativt fins det (minst) en uoriginal trinnløs justeringsbase.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Morsomt med bilder. og lekker Accuphase også! Jeg hadde en tidligere generasjon av en slik på 80-tallet. Et ekte hifimerke!

    Jeg mener temmelig bestemt, uten å vite 100%, at det er samme VTA-forhold for RB600 og RB700. Dessuten så bør du ha både 2mm og 4mm, så du kan kombinere for fremtiden med 2,4 eller 6mm ekstra. Alternativt fins det (minst) en uoriginal trinnløs justeringsbase.
    Snakk med Terje på Mono, så får du riktig Scaniagutten. Evt via Stereofil f.eks.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Før i tiden ble disse (2mm og 4mm) levert sammen i et sett. Kjøper man de separat nå virkelig?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Før i tiden ble disse (2mm og 4mm) levert sammen i et sett. Kjøper man de separat nå virkelig?
    Til armene med 3 punkts fest på er det 2mm som er vanlig så kan du evt bygge med flere i høyden.
    Jeg får riktig VTA med Jubilee på RB1000 med en 2mm. Evt så finnes det en plastikk sak, som gir deg 2mm, 4mm, 6mm og 8mm i en og samme. Anbefaler dog metall spaceren foran plastikk saken. De leveres bare som 2mm så vidt det er meg kjent.
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Hei Rega venner... Har en Rega Saturn på hjemmelån her nå.
    Makan til vellydende CD-spiller har jeg ikke opplevd tidligere i mitt anlegg.
    Litt flåsete beskrevet virker det som om Rega har klart å lage en CD-Spiller som låter som en god Rega platespiller.
    Er svært overrasket over hvor god denne er til sin pris på 17k. Har A/B testet mot Arcam, Audiolab og Cyrus her hjemme nå og Regaen treffer meg midt i hjertet lydmessigst.

    Flere her inne som eier denne herligheten?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Rega Saturn har kanskje ikke vært den største salgsobjektet her i Norge ;) Uansett er den knakkende god til sin pris og kanskje bedre en det meste om dens lyd-signatur passer deg.

    Venter på en ny Rega Apheta PU nå, som etter hjemme lån i 1 uke virkelig fikk P9 og IOS RIAA til å svinge riktig flott. Har mere og mere forståelse og respekt for synergien mellom gode britiske HiFi produkter innen samme produsent. Apheta spiller hakket mere engasjerende en Jubilee i mitt anlegg. Men den må lastes lavt da den bikker over i lyst klang ganske raskt over 100 ohm. 50 ohm sitter virkelig flott og er fløyel, men detaljert og engasjerende :)
     
    P

    Per@Ulv

    Gjest
    Har akkurat fått min Saturn og må si meg godt fornøyd med lyden. Displayet derimot kunne de spart seg for, det er jo så svak belysning at det er såvidt jeg ser det.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Per Ulv skrev:
    Har akkurat fått min Saturn og må si meg godt fornøyd med lyden. Displayet derimot kunne de spart seg for, det er jo så svak belysning at det er såvidt jeg ser det.
    Finns det en dimmer/light/display knapp på fj.kontrollen ???

    /jan
     
    P

    Per@Ulv

    Gjest
    JanR skrev:
    Per Ulv skrev:
    Har akkurat fått min Saturn og må si meg godt fornøyd med lyden. Displayet derimot kunne de spart seg for, det er jo så svak belysning at det er såvidt jeg ser det.
    Finns det en dimmer/light/display knapp på fj.kontrollen ???

    /jan
    Ja jøss, du kan skru av og på displayet :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Per Ulv skrev:
    JanR skrev:
    Per Ulv skrev:
    Har akkurat fått min Saturn og må si meg godt fornøyd med lyden. Displayet derimot kunne de spart seg for, det er jo så svak belysning at det er såvidt jeg ser det.
    Finns det en dimmer/light/display knapp på fj.kontrollen ???

    /jan
    Du kan skru av og på displayet :D
    Såpass ja.
    Godt man har en gammel Rega Planet, kan dimme display ;)

    /jan
     
    P

    Per@Ulv

    Gjest
    JanR skrev:
    Per Ulv skrev:
    JanR skrev:
    Per Ulv skrev:
    Har akkurat fått min Saturn og må si meg godt fornøyd med lyden. Displayet derimot kunne de spart seg for, det er jo så svak belysning at det er såvidt jeg ser det.
    Finns det en dimmer/light/display knapp på fj.kontrollen ???

    /jan
    Du kan skru av og på displayet :D
    Såpass ja.
    Godt man har en gammel Rega Planet, kan dimme display ;)

    /jan
    Jaja, får vel bare kose meg med god lyd og kanskje vurdere å kjøpe et par briller ettehvert :p
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Per Ulv skrev:
    JanR skrev:
    Per Ulv skrev:
    JanR skrev:
    Per Ulv skrev:
    Har akkurat fått min Saturn og må si meg godt fornøyd med lyden. Displayet derimot kunne de spart seg for, det er jo så svak belysning at det er såvidt jeg ser det.
    Finns det en dimmer/light/display knapp på fj.kontrollen ???

    /jan
    Du kan skru av og på displayet :D
    Såpass ja.
    Godt man har en gammel Rega Planet, kan dimme display ;)

    /jan
    Jaja, får vel bare kose meg med god lyd og kanskje vurdere å kjøpe et par briller ettehvert :p
    Funker for meg ;D
    Koser meg ille med både Rega'n og og vinyl på MS'n.

    /jan
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en Rega Planar 3 som er litt sliten kosmetisk, det falt noe ned på den under nedpakking som resulterte i at det knakk av en bit av lokket i fremre høyre hjørne og plintet under lokket på samme sted ble skadet.

    Er det noen som selger/lager løse plint til en rimelig penge eller er det bortkastede penger?

    Etter det jeg vet er den i fin stand mekanisk. Det står en Denon DL-160 på den som ble kjøpt ferdig montert på Regaen.

    Jeg kjøpte Regaen da vinyl-abstinensene ble for store etter salg av en Micro Seiki RX-1500/SME3009s2 men synes igrunnen aldri at den har spilt noe særlig bra.
    Med Microen forsvant det jeg hadde av protractor og slikt så jeg har egentlig aldri sjekket Regaen, bare gått ut ifra at personen som monterte den på Hifi Klubben gjorde en bra jobb.

    Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å få denne på beina igjen uten at det koster stort?
    Jeg kjøpte en Project Phono Box USB som jeg ikke har noen formening om kvaliteten på og jeg har en gammel EC pre (model 1 kanskje) som vel har en fin RIAA vil jeg tro?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er stadig Rega-venn, og det går langsomt framover på alle plan.
    Nå sist ved oppgradering i anlegg 2 fra Rega Planet2000 til en Rega Apollo

    Med Sugden CD21, AN-DAC og flere Rega-spillere skulle vel mulighetene for henførende velklang være gode både her og der i huset.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    ottone skrev:
    Med Sugden CD21, AN-DAC og flere Rega-spillere skulle vel mulighetene for henførende velklang være gode både her og der i huset.
    Det tror jeg helt sikkert :)
    Gratulerer med Apollo'n.

    /jan
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    JanR skrev:
    ottone skrev:
    Med Sugden CD21, AN-DAC og flere Rega-spillere skulle vel mulighetene for henførende velklang være gode både her og der i huset.
    Det tror jeg helt sikkert :)
    Gratulerer med Apollo'n.
    /jan
    Takk.
    Apollo har ikke landet ennå, og det blir igjen spørsmål om Apollo kan flytte på Planet´en. :)
    Men deler av ungdommen (18 og 20) snart er mottakelige for kule britiske toppladere? Langsiktig holdningsskapende arbeid pågår. Noen kaller det manipulasjon. Meridian elektronikk og Mission høyttalere ligger klar på lager, til framstøt mot mottakelige unge sjeler.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Første rapportene fra Britiske forhandlere om den nye Rega Dacen. Har selv en i bestilling :)

    And after months of anticipation, I am very pleased to say that I have finally seen & heard the long awaited Rega DAC, in the flesh this very morning (accompanied by a certain Mr Darwin). And very impressed I was too.

    Gave the nDAC a run for its money, whilst adding depth and detail to the performance of the already excellent Saturn CDP. And we threw more PC based formats towards it via USB than you can shake a stick at (inc. FLAC, WAV, AAC & HiRes 24/88.2) and they all sounded superb.

    A cracker for 500 notes. Demonstrator on order today.

    Tony @ Basically Sound


    Dette høres for godt ut til å være sant. Sitat fra tråden på Pinkfish forumet

    Splendid! Excellent! And no less than I expected. 'Gave the nDAC a run for its money' is pretty good though considering the 4-fold price difference.

    Did you try the user selectable filters that I see numbered on the front plate in the photograph earlier in this thread?


    Forhandler Signals UK svarer :eek: :eek:
    Almost tenfold. Our N-DAC was running with an XPS . . .

    http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=76840&page=9
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Har vært endel forvirring rundt dette. Lit kjedlig med USB begrensningen, men selv bruker jeg optisk ut av Macen uansett :)

    For clarification, we did not play 24 bit /88.2k via the USB but via co-axial.

    USB is indeed limited to 44.1 k / 48 k but the two optical and two co-axial inputs will all accept upto 24 bit / 192 k
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rega Apollo i hus, og det blir en lang helg full av god musikk.
    Fortsetter det sånn får jeg enda flere DACer til overs.
    :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    ottone skrev:
    Rega Apollo i hus, og det blir en lang helg full av god musikk.
    Fortsetter det sånn får jeg enda flere DACer til overs.
    :)
    Grattis :)
    Eller hva med å bare gjøre det enkelt? Kjøp en Rega DAC og kvitt deg med de andre ;D
    Har personlig virkelig troen på denne DACen og de første tilbakemeldinger fra forhandlere i UK ser svært lovende ut.
    Men vet jo også hvor gode disse AN Dacene er også ottone ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Se på headshell på denne P7-en.


    Er det vanlig å "shave" vekk armliften på denne måten?

    Mvh
    Rolf
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Armliften er vel mekanismen som "automatosik" løfter og senker armen? Tror Roda tenker på "håndtaket" på headshellet som man holder i når man løfte og flytter arm/pick up. Ser ut som om denne er fjernet på armen i videoen. Jeg har aldri sett noen andre som har gjort dette.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Får vel melde meg inn her og. Har to Rega Ela ståande på stovegolvet, klare for å spele musikk når forsterkaren deira kjem i hus.

    Før bilder av herlighetane får eg poste noko lekker Regareklame.




    Som eg skulle lagd det sjølv!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Wergeland skrev:
    Armliften er vel mekanismen som "automatosik" løfter og senker armen? Tror Roda tenker på "håndtaket" på headshellet som man holder i når man løfte og flytter arm/pick up. Ser ut som om denne er fjernet på armen i videoen. Jeg har aldri sett noen andre som har gjort dette.
    Ja jeg ser det nå. Det er vel ikke vanlig nei. Og han burde absolutt hatt løftehåndtak så klønete som han er.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bach_Man skrev:
    Wergeland skrev:
    Armliften er vel mekanismen som "automatosik" løfter og senker armen? Tror Roda tenker på "håndtaket" på headshellet som man holder i når man løfte og flytter arm/pick up. Ser ut som om denne er fjernet på armen i videoen. Jeg har aldri sett noen andre som har gjort dette.
    Ja jeg ser det nå. Det er vel ikke vanlig nei. Og han burde absolutt hatt løftehåndtak så klønete som han er.
    Synes også det så rimelig teit ut, men lurte på om det var en slags lydforbedrende tweak som ikke er såå lett å reversere ;D
    Synes pekefingerkroken er greit å ha der. :)

    R
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn