Rega's venner

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte jeg fikk dele litt info om min FrankenRega Planar 8. 😂
    -Justerbare fĂžtter for perfekt vatring
    -Acoustic Signature TA-500 Neo tonearm
    -Groovetracer counterweight
    -Little Fwend armlĂžfter
    -Apheta 3 pickup
    -5 graders shim fra Wally Tools for 20 grader VTA
    -2 grader zenith korreksjon basert pÄ mikroskop av diamant/stift
    -Liten pappbit for korreksjon av azimuth (mÄlt elektrisk med lydkort og Oscilloskop-software)
    -Groovetracer Planar 8 reference upgrade kit
    -Stack Audio Serene Mat og Stabiliser

KjÞpte denne som min fÞrste platespiller i juni 2024 og ble bitt av basillen. Elsker Ä tweake/justere for Ä optimalisere oppsett og lyd. Bruker bla Wally Skater for riktig anti skating. Er veldig fornÞyd med lyden nÄ sammen med Audio Analogue AAphono. Lydbildet ligger litt bakenfor mine Monitor Audio Platinum 200 II hÞyttalere og strekker seg langt utenfor sidene av dem bÄde i bredde, hÞyde og dybde. Herlig holografi og detaljert lydbilde spesielt pÄ plater med gode opptak av feks Melody Gardot og Diana Krall. 45 rpm versjonen av Amused to Death gir en helt annen dimensjon enn mitt digitale oppsett (som heller ikke er til Ä kimse av).

Vedlegg

softail

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Antall liker
    86
    Sted
    Det blide sĂžrland
    Torget vurderinger
    3
    Hei Rega venner.
    Ser det ligger 4 Brio,er og ett par Elex-R Mk4 til salgs pÄ Finn. Er ikke eierne fornÞyd og selger igjen?
    KjÞpte selv en Brio-R her i sommer for Ä teste den ut. Likte den veldig godt pÄ akustisk og rolig musikk. Aldri hatt sÄ engasjerende og detaljert lyd, men pÄ rock ble lyden veldig skjÊrende og med lite bass.
    SĂ„ den ble solgt etter en drĂžy uke. Ble testet med cd og platespiller, henholdsvis Rotel A-11 Tribute og Rega Planar 2 med Ortofon 2M Bronze.
    HÞytalere jeg testet pÄ var Dali Rubicore 2 og Dali Opticon 6 MK2.
    Er ikke Dali en god match pĂ„ Rega forsterkere? Mine Rubicore 2 er veldig detaljerte og sprudlene i toppen. Mulig det som er grunnen. Mulig ogsĂ„ lytterommet mitt ikke er det beste. 3,5m takhĂžyde som skrĂ„r ned til 2,2 m. Åpen loftstue. NĂ„ har jeg byttet til et lukket rom, men med samme takhĂžyde. Har ikke helt slĂ„tt meg til ro, sĂ„ kanskje jeg prĂžver en Elex-R neste gang.

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    1
    Hei Rega venner.
    Ser det ligger 4 Brio,er og ett par Elex-R Mk4 til salgs pÄ Finn. Er ikke eierne fornÞyd og selger igjen?
    KjÞpte selv en Brio-R her i sommer for Ä teste den ut. Likte den veldig godt pÄ akustisk og rolig musikk. Aldri hatt sÄ engasjerende og detaljert lyd, men pÄ rock ble lyden veldig skjÊrende og med lite bass.
    SĂ„ den ble solgt etter en drĂžy uke. Ble testet med cd og platespiller, henholdsvis Rotel A-11 Tribute og Rega Planar 2 med Ortofon 2M Bronze.
    Er ikke Dali en god match pĂ„ Rega forsterkere? Mine Rubicore 2 er veldig detaljerte og sprudlene i toppen. Mulig det som er grunnen. Mulig ogsĂ„ lytterommet mitt ikke er det beste. 3,5m takhĂžyde som skrĂ„r ned til 2,2 m. Åpen loftstue. NĂ„ har jeg byttet til et lukket rom, men med samme takhĂžyde. Har ikke helt slĂ„tt meg til ro, sĂ„ kanskje jeg prĂžver en Elex-R neste gang.
    Det er mange solgte Rega i Norge. At der dukker opp noe pÄ brukten av og til er kanskje ikke sÄ rart. Med 2x50 watt sÄ mÄ du tilpasse litt med hÞytalervalg. Mulig Dali ikke er en bra match, det vet jeg ikke. Har hatt en tidligere utgave av Brio fÞr, og den lÄt bra den. Brukte jbl 4429 pÄ den. Har ogsÄ hatt Elex mk4 og den var jeg veldig fornÞyd med ogsÄ. Og nÄ Brio mk7. Synes fks at mk7 ikke mister sÄ lett pusten som fks Elex mk4 og forrige utgave av Brio. Men dette kan vÊre andre faktorer som har pÄvirket akkurat det inntrykket.

softail

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Antall liker
    86
    Sted
    Det blide sĂžrland
    Torget vurderinger
    3
    Det er mange solgte Rega i Norge. At der dukker opp noe pÄ brukten av og til er kanskje ikke sÄ rart. Med 2x50 watt sÄ mÄ du tilpasse litt med hÞytalervalg. Mulig Dali ikke er en bra match, det vet jeg ikke. Har hatt en tidligere utgave av Brio fÞr, og den lÄt bra den. Brukte jbl 4429 pÄ den. Har ogsÄ hatt Elex mk4 og den var jeg veldig fornÞyd med ogsÄ. Og nÄ Brio mk7. Synes fks at mk7 ikke mister sÄ lett pusten som fks Elex mk4 og forrige utgave av Brio. Men dette kan vÊre andre faktorer som har pÄvirket akkurat det inntrykket.
    Ja, skjÞnner. Ble egentlig kjÞpt for Ä ha en engasjerende lyd pÄ lavt og moderat volum. KjÞrer til vanlig en Rotel 1572 MK1 med 2 subber i tillegg.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.795
    Torget vurderinger
    49
    Har hatt Rega Brio (Mk6) siden 2017 og Rega Elex Mk4 siden Februar 2023, ingen planer om Ă„ selge.
    Spiller mest blues og rock og det fungerer glimrende pÄ de hÞyttalerne jeg disponerer.
    Har ikke hÞrt Dali siden jeg solgte et par med Dali Grand Diva pÄ slutten av 90 tallet.

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.595
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    KjÞpte en brukt Brio (mk4) hadde den en stund med noen Klipsch hÞyttalere, hÞyttalerne solgte jeg sÄ da solgte jeg Brioen ogsÄ. Angret etterpÄ og kjÞpte en ny mk6, kjekt Ä ha. Den stÄr nÄ pÄ loftet. Den kommer jeg aldri til Ä selge. Rega Brio er utrolig god.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.795
    Torget vurderinger
    49
    Jeg solgte Elex R fĂžr jeg kjĂžpte Mk4 og etter hukommelsen klarte jeg ikke hĂžre forskjell.
    Leser pÄ nett at folk som har sammenlignet direkte mener Elex R er litt mer tilbaketrukket i diskanten, kanskje en fordel hvis Daliene dine er litt energiske her. Ellers virker det som Brio Mk7 er en veldig god forsterker, den kan du sikkert fÄ lÄnt hjem pÄ nÊrmeste Soundgarden, har ikke hÞrt denne selv.

Sist redigert:

softail

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Antall liker
    86
    Sted
    Det blide sĂžrland
    Torget vurderinger
    3
    Jeg solgte Elex R fĂžr jeg kjĂžpte Mk4 og etter hukommelsen klarte jeg ikke hĂžre forskjell.
    Leser pÄ nett at folk som har sammenlignet direkte mener Elex R er litt mer tilbaketrukket i diskanten, kanskje en fordel hvis Daliene dine er litt energiske her. Ellers virker det som Brio Mk7 er en veldig god forsterker, den kan du sikkert fÄ lÄnt hjem pÄ nÊrmeste Soundgarden, har ikke hÞrt denne selv.
    Ja, det beste er vel Ă„ hĂžre fĂžrst.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.504
    Torget vurderinger
    4
    De smÄ rega ala Io, Brio, Elex, elicit har vel strengt tatt ikke dimensjonering pÄ kjÞleribber til Ä trives med 4ohms laster.

Synes min Brio mk6 lÄter flott med jbl4309 (og 4ohm nominelle) Men det er i et svÊrt lite rom.

Sitter du et stykke unna sÄ mÄ du fort bÄde doble og firedoble effekten for Ä fÄ samme nivÄ som meg pÄ 2m.

Flere tester av rubicore sier no toe in og match med ikke alt for friske forsterkere.

Sugden, exposure, naim? (Vi holder det britisk i regatrÄden).
    Ligger en xs2 med flatcap til salgs. Men de gÄr og varme om du presser de for hardt.

Sist redigert:

softail

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Antall liker
    86
    Sted
    Det blide sĂžrland
    Torget vurderinger
    3
    De smÄ rega ala Io, Brio, Elex, elicit har vel strengt tatt ikke dimensjonering pÄ kjÞleribber til Ä trives med 4ohms laster.

Synes min Brio mk6 lÄter flott med jbl4309 (og 4ohm nominelle) Men det er i et svÊrt lite rom.

Sitter du et stykke unna sÄ mÄ du fort bÄde doble og firedoble effekten for Ä fÄ samme nivÄ som meg pÄ 2m.

Flere tester av rubicore sier no toe in og match med ikke alt for friske forsterkere.

Sugden, exposure, naim? (Vi holder det britisk i regatrÄden).
    Ligger en xs2 med flatcap til salgs. Men de gÄr og varme om du presser de for hardt.
    Takker for mange gode svar.
    Alltid godt Ä hÞre med "erfarne fjellfolk" fÞrst. Tror IO, Brio-R Og Elex-R holder effektmessig. PÄ det nye rommet er det ca 2-2,5m fra hÞytalerne og til sweetspot. HÞrselen er vel heller ikke som den var. Sliter med tinitus i perioder. Det rare synes jeg at de som har solgt Brio, angrer og kjÞper pÄ nytt. FÞler slik selv ogsÄ. Latter.
    Likte dynamikken og phono inngangen i Brio,en. Mye bedre enn Rotelen jeg har som lÄter veldig flatt pÄ samme lyttevolum selv om den har mer krefter.
    Dali anbefaler ikke toe in,nei.

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    428
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hei Rega venner.
    Hej softail

Jeg har Rega ELICIT R og Dali Rubicon 2. De spiller fantastisk sammen. Det skal dog nÊvnes, at REGA ELICIT R mÄske er den varmeste af de nyere REGA forstÊrkere. En anden ting, som mÄske driller dig, er din pickup Ortofon 2M Bronze. Den er lidt til den lyse side. PÄ min REGA P3 ANNIVERSARY har jeg spillet med bÄde Ortofon 2MR Blue, Bronze og Black, og bÄde Bronze og Black bliver lidt for hidsige til min smag. Derimod passer 2MR Blue fantastisk til mit anlÊg og til min lydsmag. MÄske skulle du kÞbe en 2M Blue nÄleforpart og sÊtte den pÄ din 2M Bronze?

Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn