Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Nå kjenner ikke jeg forhistorien her, men syntes det er synd man må ty til mobbing og hets. Forstår at man prøver å rette utsagn som kan villede eller er feil men dette er vel ingen barnehage?
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Spyd og espendo
    REGA ELEX R er en fantastisk god forstærker. Da jeg for nogle år siden skulle have ny forstærker, valgte jeg at se på nogle REGA forstærkere, eftersom min kammerat havde en BRIO R, som jeg syntes lød forbavsende godt. Da vi kom ind i forretningen, blev vi præsenteret for en REGA ELEX R. Min første kommentar var; “Jamen den ligner jo de Josty-Kit forstærkere, som jeg byggede i min ungdom”. Men så blev forstærkeren tændt og en plade blev sat på pladespilleren (RP3); Og hvilken lyd, den lød jo fantastisk godt - bedre end den dyre rørforstærker, som den skulle afløse. Vi hørte også BRIO R forstærkeren, men vi syntes, at der var lidt mere “bund”/bas/varme i ELEX R forstærkeren, selv om BRIO’en også gjorde det rigtig godt.
    Da jeg nogen tid efter skulle ind og købe den nye forstærker, sammen med min hustru, så var REGA ELEX R forstærkeren udsolgt. Vi lyttede så til ELICIT R forstærken, og her kunne vi høre, at den havde væsentligt mere greb om bunden, end BRIO R forstærkeren havde. Der var mere “bund”/bas/varme i ELICIT R forstærkeren, ligesom der var i ELEX R. Jeg fik så tilbudt ELICIT R forstærkeren til en god pris, så jeg snuppede den og gik hjem med den. Hvis ikke ELEX R dengang var udsolgt, kan det meget vel tænkes, at jeg var den glade ejer af en ELEX R i dag.
    Så vidt jeg ved, er det den samme RIAA, der sidder i ELEX R og ELICIT R. Og hvis det er korrekt, er det altså en super god RIAA, som sidder i ELEX R.

    Til espendo
    Jeg overvejer lidt at købe enten en P3 eller en P6 med EXACT pickuppen. Jeg synes, at det kunne være spændende at købe en P3, og så senere opgradere den med subplatter af metal, NEO PSU, lav modvægt mv.
    Du skriver at din RP3 er en Special Edition - er det fordi, at du har opgraderet den med forskellige ting?
    Og hvilken ting har du opgraderet den med?
    Og hvordan ændrede det lyden?

    Jeg har på det seneste i hvert fald lært, at det man investerer i Hi-Fi ikke er ligefrem proportionalt med lyden 🤔
    Og at den mest simple signalvej oftest giver den bedste lyd.

    Tilbage til musikken
    Lige nu sidder jeg og lytter til noget 70‘er musik på LP med den danske gruppe ”Gasolin” med Kim Larsen. Det er LP’en “Stakkels Jim” (GAS 4) side 1, som jeg lytter til gennem RIAA‘en på ELICIT R. Det lyder fantastisk godt - der er en dynamik uden lige, lyden er varm og der er et stereoperspektiv, der er helt sublimt.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Vinylfan DK: Svarer uten sitat, siden det blir så stor post :)

    Det stemmer at jeg har en Rega RP3 SE. Det er rett og slett plinthen til gamle RP3 med RB330-armen og tallerken som står på nye Planar 3. Det var noen få av disse som ble solgt rett etter at Planar 3 kom, for en god pris må sies! Så det er i grunnen ikke mer til det enn det.

    Så har jeg gjort et par ting. Som du sier, så spiller jeg med en Exact. I tillegg har jeg byttet stock subplatter i plastikk med en i metall fra Tangospinner. Tanken bak det var at når Rega har en subplatter i metall på Planar 6, så bør en enkel oppgradering som det gi et løft på en RP3. Hvilket det absolutt gjorde! Mer "kontroll", "klarere" lydbilde vil jeg si er effekten, uten at det er noen revolusjon. Men, jeg bruker også NEO som strømforsyning og har nå satt på Regas nye Reference EBLT belte.

    Hadde jeg hatt pengene, så ville jeg nok uansett gått rett til en Planar 6. Da får du en fantastisk spiller. Når det er sagt, får du tak i en Planar 3 eller pent brukt RP3 til en god pris brukt (eller som tilbud fra butikk), så er de med oppgraderinger kjempegode budsjett-spillere. De er vel også det uten alle oppgraderingene.

    Som du vil se av min signatur, så har jeg alt av Rega. For meg har det vært en ganske billig vei inn i god nok lyd i min stue!

    Lykke til på ferden!
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Til espendo
    Tusind tak for dit uddybende svar. Du har nok ret i, at det er mest fornuftigt (både lydmæssigt og økonomisk) at gå direkte efter en P6 (med EXACT), selv om den anden vej med opgraderinger af P3 for mig ville være yderst spændende og berigende.
    Ja, det er et lækkert REGA anlæg du har. Jeg har aldrig hørt REGA R5 højttalerne - de ser i hvert fald interessante ud.

    Jeg overvejer nu 🤔 at sælge alle mine MC-enheder (pickuppen Ortofon Cadenza Blue 😢, stepuppen Ortofon ST 80SE 😢, og RIAA’en Project Tube Box DS2 😢), og så bruge pengene på en REGA P6 😊😊😊 med EXACT.
    Men det er også lidt vemodigt at skille sig af med MC-enhederne.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:
    S

    Spyd

    Gjest
    Grattis med ny forsterker du kommer til å digge den. Hva slag høyttalere skal den drive ? Mvh Spyd
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Gratulerer @E.I.A. Jeg vurderte sterkt en Elicit-R som lå på Finn for en stund til samme høyttalere, greide ikke helt å bestemme meg, så endte opp med en integrert rør forsterker istedet. Skal jeg bort fra rør så blir det nesten garantert en Rega forsterker, men også litt avhengig av hvordan oppfølgningen fra Rega fortsetter med et annet problem jeg har, men det tar jeg ev. opp senere her på forumet.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Jeg slettet forrige innlegg, for ting har skjedd og nå har jeg heller en brukt RP8 på vei.

    Igjen er gleden stor og signaturen allerede endret. Igjen fikk jeg gode tips fra gode folk på forumet her!

    Fortsettelse følger, med rapport her når alt er på plass!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Espendo: Den vil du nok ha i eie enda lenger..spesielt hvis den får som fortjent, og du hopper opp til ekstern Rega RIAA en gang i nær fremtid😎
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Espendo: Burde det være, ja. Men vurder seriøst en separat Fono…😎
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har Fono MK3 ? Ser den e regnet som Class-Leader av What Hifi. Ser ut som en veldig bra MM-RIAA for pengene,bra måledata,tåler mye på inngangene;60mV før overload.Det bør vel gjøre at "clics and pops" dempes,eller ka? E denne tyst? Og spiller denne MUSIKK ? E den så bra som testene sier?
    Mulig æ må handle separat RIAA da æ kanskje bytte fra Copland CTA301 m/innebygd MM-RIAA til Adcom GFP-750 uten innebygd RIAA
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Da er ny Rega-fjøl i huset. RP8 der altså. Har satt på ny Exact som jeg hadde liggende, sånn får det spille en god stund, tenker jeg.

    Førsteinntrykket er at dette er bra saker! Og at dette er en LETT spiller. Klart lettere enn RP3 som jeg hadde før og da er tallerken tyngre.

    Må spille med ytre plinth i min stue, men en gang i framtida kan det jo bli skjelettspilling også kanskje. Uansett: musikken kommer først!

    rega rp8.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis @espendo !!
    En Rega av høyere nivå står på min plan for fremtiden også. 👍
    En 7er eller høyere 😎
    Gjerne inntrykk fra deg når du får lyttet litt!
    mvh
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Grattis @espendo !!
    En Rega av høyere nivå står på min plan for fremtiden også. 👍
    En 7er eller høyere 😎
    Gjerne inntrykk fra deg når du får lyttet litt!
    mvh
    Jeg kan allerede si at den er et løft fra RP3 SE med Tangospinner og Neo PSU! Og da er min erfaring at Exact'en virkelig begynte å komme til liv etter femti timer eller noe sånt. Håper å få lyttet meg gjennom noen flere favorittskiver og skiver jeg har hørt mye på i det siste de neste dagene, så kommer det kanskje en mer utfyllende rapport.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Gratulerer, espendo. Fikk seriøst lyst å kle opp min RP10 fra skjelett-tilstanden 😊
    Tusen takk. De ser jo råere ut i skjelettet, men i dette huset må det støvdeksel til av flere grunner :) (Men, skjelettmessig, så må jeg si jeg synes Planar 8 ser bedre ut, RP8 er noe for "kornete" for min smak...)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er nettopp pga kjernematerialet og den økte stabiliteten ved bruk av ytre plinth at jeg selv ikke anbefaler å strippe disse ned til skjelettet. Unødig risiko, men er du superstødig avholdsmann uten barn eller dyr i hus, så..
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Det er nettopp pga kjernematerialet og den økte stabiliteten ved bruk av ytre plinth at jeg selv ikke anbefaler å strippe disse ned til skjelettet. Unødig risiko, men er du superstødig avholdsmann uten barn eller dyr i hus, så..
    Økt stabilitet? Ytre plint har ingen annen kontakt med indre plint annet en via gummistrikkene i beina. Dem er ellers helt frakoblet. Stabiliteten forblir uendret.

    Gratulerer med flott spiller som har en aldeles strålende arm som fint takler flotte PU`S når den tid kommer. Nyt musikken!

    Mvh
    -BB-
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BB: Dette blir mer stabilt. Blant annet fordi det ytre plinthet holder nysgjerrige fingre vekk fra skumkjernen disse spillernes hovedkonstruksjon består av. Ingen vits i å risikere unødig skade. Total masse på spilleren øker også en liten smule. Dog, ikke så mye at det blir et problem av nevneverdig art. Forbindelsene du nevner sørger for det. Fenolen i disse spillerne er samme materiale som brukes i snookerkuler. Hardt, sterkt og lett. Vil du ripe det ytre sjiktet, prøv med en sylskarp Olfa..Såpass ripefast er det. Men selvfølgelig, det gjør man aldri…
     
    Sist redigert:

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Økt stabilitet? Ytre plint har ingen annen kontakt med indre plint annet en via gummistrikkene i beina. Dem er ellers helt frakoblet. Stabiliteten forblir uendret.

    Gratulerer med flott spiller som har en aldeles strålende arm som fint takler flotte PU`S når den tid kommer. Nyt musikken!

    Mvh
    -BB-
    Takk BB! Nydelig spiller, som allerede nå overgår forventningene. Her er det bare å utforske platesamlingen på nytt!

    Min opplevelse er også at indre og ytre plinth kun "henger" sammen gjennom strikkene i koppene på ytre plinth. En dag det er tomt i huset og jeg gidder, så skal jeg uansett fjerne det ytre og spille kun med skjelettet, mest for moro skyld :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk BB! Nydelig spiller, som allerede nå overgår forventningene. Her er det bare å utforske platesamlingen på nytt!

    Min opplevelse er også at indre og ytre plinth kun "henger" sammen gjennom strikkene i koppene på ytre plinth. En dag det er tomt i huset og jeg gidder, så skal jeg uansett fjerne det ytre og spille kun med skjelettet, mest for moro skyld :)
    Etter hva jeg har forstått er målet til Rega med «skjelett-spillerne» å redusere alt som fanger opp vibrasjoner, noe som innbefatter plinthet. Materialvalg, stivhet, vekt og ekstra forsterkning i skjelettet er laget nettopp med dette for øyet. Hvis man skal følge Rega sin filosofi tror jeg det er mest riktig å benytte spilleren uten plinth. Plinthet er vel mest med som salgsfremmende gjennom at kjøperne forventer det. That said; uten å ha forsøkt selv, gjetter jeg på at det er forsvinnende liten forskjell hvorvidt man spiller med plinth eller uten. Jeg er ikke skråsikker på Rega sin filosofi eller hva som er rett, i motsetning til en annen, men det er nå hvordan jeg forstår det. Blir spennende å høre om du opplever forskjell :)
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej espendo.

    Stort tillykke med din RP8, det er en super lækker pladespiller.
    RIAA’en i din ELEX R skulle være den samme som i min ELICIT R, så her har du en super god MM-RIAA. Jeg mener ikke, at du behøver at opgradere din RIAA, sålænge du bruger MM-pickupper. Jeg mener, at din RIAA i ELEX R er på niveau med MM-RIAA-delen i REGA ARIA. Så du skal virkelig op i en dyr RIAA for at få en forbedring.
    Med hensyn til skelettet til RP8, mener jeg, at det er en klar fordel, at det er der - for herved bliver der også mulighed for et “normalt” støvlåg med hængsler. Jeg har drømme om en P8, men hvis jeg skulle være så heldig at få en P8, vil jeg lave et skelet i massivt egetræ, hvor jeg kan påsætte et normalt støvlåg med hængsler. Jeg er bevidst om, at skelettet ingen steder må have kontakt med selve P8 pladespilleren.
    Espendo du må meget gerne komme med en sammenligning af lyden fra din gamle RP3 SE og din nye RP8 med EXACT.
    Iøvrigt er det min erfaring, at jeg bedre kan lide lyden fra MM-pickupper end lyden fra MC-pickupper. Nogen påstår, at man skal op i de virkelige dyre MC-pickupper (over ca. 15.000 kr.), før man får en forbedring i forhold til de bedste MM-pickupper.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Takk for hyggelige hilsner når det gjelder min Rega RP8.

    Jeg lovet å komme tilbake med noen tanker og erfaringer rundt RP8. Har nå hatt spilleren en uke og vil i grunnen lytte til musikk hele tiden. Det er vel i grunnen skussmål godt nok?

    Jeg har aldri hatt noe i nærheten av "high-end" (hva nå enn det er?) før og må si at RP8 overbeviser. Den er bedre enn en småpimpet RP3 (med Tangospinner og Neo PSU) på alt, vil jeg si. Klarere og større lydbilde, vokal er helt fortreffelig og den spiller bass uten at det blir boomy, vil jeg si. Jeg lytter til mye gitarpop, indie-rock, litt folkrock og liknende og den tar alt jeg kaster på den med bravur!

    Kunne ikke vært mer fornøyd og har stanset alle søk på Finn.no...

    Ser noen foreslå egen RIAA å spille gjennom. Det skjer ikke med det første, i hvert fall. Det låter såpass bra gjennom Elex-R sin RIAA at jeg heller velger å bruke pengene på plater!
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej espendo.

    Tak for din beskrivelse af lyden fra din RP8 med EXACT. Den følelse, at man vil lytte til musik hele tiden, og at nu skal man høre alle sine plader igennem, fortæller jo alt om lyden (y)

    God idé, at du vil købe plader i stedet for en extern RIAA. Det kan godt være, at du får en anden lyd med en extern RIAA, men jeg tror ikke, at du får en bedre lyd. RIAA’en i ELEX R OG ELICIT R er simpelthen forrygende god.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Ønsker anbefaling på counterweight for Rega RP3 pga for lavt lokk/høyt lodd. Ser finnes noen svindyre, men hva med de rimeligere?
    Alternativet må være høyere lokk, men det har jeg ikke funnet ennå.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker anbefaling på counterweight for Rega RP3 pga for lavt lokk/høyt lodd. Ser finnes noen svindyre, men hva med de rimeligere?
    Alternativet må være høyere lokk, men det har jeg ikke funnet ennå.
    Prøv å legge noe under lokket i bakkant slik at du får hevet lokket et par mm på siden der der hengslene er. Så får du bedre tid til å finne riktig lodd til riktig pris.
    Jeg brukte en to mm Postit blokk en periode (fungerte greit men var ikke så pent).
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Det har jeg gjort. Men nå er jeg lei av halvgjorte ting. Må prøve å fullføre snart tenker jeg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ønsker anbefaling på counterweight for Rega RP3 pga for lavt lokk/høyt lodd. Ser finnes noen svindyre, men hva med de rimeligere?
    Alternativet må være høyere lokk, men det har jeg ikke funnet ennå.
    Vet ikke helt definisjonen på svindyrt, men en gang i verden hadde jeg en Groovetracer som jeg likte veldig godt.
    Rimeligere, kanskje en brukt tungsten original?

    evt ny


    Eller noe på ebay?

    mvh
     

    TogT

    Fersking
    Ble medlem
    21.01.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Ønsker anbefaling på counterweight for Rega RP3 pga for lavt lokk/høyt lodd. Ser finnes noen svindyre, men hva med de rimeligere?
    Alternativet må være høyere lokk, men det har jeg ikke funnet ennå.
    Jeg har denne selv. God som gull. Måtte bytte etter å ha satt inn 3mm spacer.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn