Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hva er erfaringen med Rega Ania/Ania Pro MC pu på Rega spiller? Vurderer å børste støv av Regaen min og teste en Rega pu med 3 punkts feste for enkel montering av pu.

    rega 3 punt.png
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Hva er erfaringen med Rega Ania/Ania Pro MC pu på Rega spiller? Vurderer å børste støv av Regaen min og teste en Rega pu med 3 punkts feste for enkel montering av pu.
    Hei.

    Jeg har hatt Rega Ania, har nå byttet til Ania Pro, og vil så sant det er innenfor budsjett anbefale Pro da den henter frem enda flere detaljer og i mine ører låter større enn Ania. Ania og Ania Pro har også forskjellig sliping av nålen Elliptical (Ania) og Vital profil (Ania Pro).

    Jeg er meget fornøyd med Pro på min P8.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hei.

    Jeg har hatt Rega Ania, har nå byttet til Ania Pro, og vil så sant det er innenfor budsjett anbefale Pro da den henter frem enda flere detaljer og i mine ører låter større enn Ania. Ania og Ania Pro har også forskjellig sliping av nålen Elliptical (Ania) og Vital profil (Ania Pro).

    Jeg er meget fornøyd med Pro på min P8.
    Takk for svar.
    Bruker du 3 punkts montering? Har du hatt "ikke Rega" pu på din P8 også?
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Hei.

    Har ikke hatt noe annet på P8, men har på #2 spiller prøvd AT, men liker best Exact på den.

    Jeg brukte 3 punkts montering frem til jeg monterte en decoupler (Houdini) som kun har feste for 2. Funket veldig bra før det.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har en AT33ptg på min nå og tidligere en Dynavektor DV20XL begge med spacer.
    Ikke hørt om decoupler (Houdini) så måtte google, fungerer det bedre med denne?
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg ville nok prøvd uten først, men jeg er veldig fornøyd med det løftet den gir lyden, både detaljer og dybde.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.563
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Har en AT33ptg på min nå og tidligere en Dynavektor DV20XL begge med spacer.
    Ikke hørt om decoupler (Houdini) så måtte google, fungerer det bedre med denne?
    Eg fann ein AT-633 som eg brukte mellom Rega-armen og Hana SL. Det fungerer veldig bra.
    AT-633 er gått ut av produksjon, men Korf lager nye keramiske spacers.
    http://korfaudio.com/blog75
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Eg fann ein AT-633 som eg brukte mellom Rega-armen og Hana SL. Det fungerer veldig bra.
    AT-633 er gått ut av produksjon, men Korf lager nye keramiske spacers.
    http://korfaudio.com/blog75
    Det blir en Rega pu, eller lager plass, blir ikke brukt penger på annen ny pu. Blir reserve spiller der jeg vet at pu er satt opp riktig (eller slik Rega vil ha det).
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.563
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Det blir en Rega pu, eller lager plass, blir ikke brukt penger på annen ny pu. Blir reserve spiller der jeg vet at pu er satt opp riktig (eller slik Rega vil ha det).
    Les testen til Korf. Kanskje ditt oppsett og kan ha godt av ein "spacer" mellom arm og pickup.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da er jeg tilbake i Polen, og ny DAC er på plass. Prøver meg på en sånn oppstilling inntil videre – Den heilage treeiniga. Skal teste skikkelig i morgen formiddag med kone og unger ute av huset.

    IMG_20220227_211518983.jpg


    Angående EAR-forsterkeren i innlegget ovenfor ble jeg ganske skuffet da jeg brukte den i Norge. Mye egenstøy og den «tok inn» mye mobilstøy og/eller wifi-støy også. Her hjemme i Polen er den helt tyst, så det må ha vært særs dårlige nettforhold hjemme hos min mor. Og den skjøteledningen jeg brukte, var av tynneste, ujordede type, og den er i hvert fall 35 år gammel. Så det var digg at den funker bra. Bruker EAR sammen med AKG K240 hodetelefoner, og kilde er en liten HIDIZS USB-DAC. Med EAR blir det langt mer punch og kontroll på bassen trass i at det jo er en rimelig hodetelefonforsterker.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, tok en hastighetstest m appen RPM speed & wow på min Rega RP10. Den viser +/- 0,27% hastighetsavvikelse og +/- 0,25% wow.
    -Er dette "normalt"?
    -Er appen til å stole på?

    Hastigheten er +0,72% men er mer bekymret for variasjonen / flow.
    Har byttet drivremmer men resultatet er det samme

    Screenshot_20220302-151728.jpg

    Edit:
    Når jeg lar spilleren gå 3 min før appen startes, så viser den noe bedre:
    +/- 0,17% og wow +/- 0,17%
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Red Light District?

    Nok et lite skrytebilde av «midianlegget» mitt. Mye godlyd for kronene her altså. Kraft i massevis til å drive Troels Gravesen-høyttalerne mine på normale lyttenivåer i stua vår. Opplever jeg den mye omtalte Rega-synergien? Tja. Vanskelig å si – det låter i alle fall godt/riktig i mine ører.

    Kunne kanskje hatt litt mindre sibilans, men jeg vet helt ærlig ikke om det er ærlig anleggets skyld eller innspillingene. Skal ta med meg noen CD-er jeg vet det er ganske merkbart på, og teste i noen hifi-sjapper på andre (og dyrere) anlegg. Høyttalerne mine har aluminiumsdiskant, så kanskje det blir litt i friskeste laget. RCA-kablene fra DAC til forsterker har ledere med sølvbelagt kobber – to tvinnede ledere med skjerm koblet til ene enden. Har bestilt nye RCA-kabler som er ren coax med leder med fortinnet kobber. Får vi se. Hjelper litt med filter 2 på DAC-en.

    Rega EAR kjøpte jeg billig på Finn. Den er «helt OK». Jeg er ikke noen head-fi-freak uansett – den gjør jobben og gir greit med trøkk i AKG 240-klokkene mine. Finnes nok andre hodetelefonforsterkere med bedre specs og ytelse, men så er det litt gøy med komplett Rega.

    IMG_20220306_150831504~2.jpg
     

    joakimt

    Fersking
    Ble medlem
    17.02.2015
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Nybegynner-råd tas imot med takk :) Jeg må bytte pickup på min RP3, og er blitt anbefalt å gå for Exact 2 - kan dog få Exact 1 tusen kroner billigere. Er Exact 2 verdt den ekstra tusenlappen?
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Bidevind.

    RPM app’en er tidligere gennemgået i denne tråd på side 98 i indlæggene #3.892, 3.893, 3.895, 3.896, 3.897, 3.899, 3.901, 3.903, 3.904 samt 3.906.
    Jeg har testet RPM app’en sammen med en tilsvarene app, og resultaterne var slående næsten ens. REGA anbefaler også RPM app’en i brugervejledningerne til pladespillerne P6, P8 samt P10. Se REGAs hjemmeside https://www.rega.co.uk
    Jeg mener derfor, at du roligt kan tro på resultaterne fra RPM app’en.

    Jeg har målt min over 30 år gamle Thorens TD 320 MK3 pladespiller. Den måler således:

    1BFBB7E9-1156-42B5-BEF9-A1A4F6B9747D.jpeg


    Den over 30 år gamle Thorens pladespilleren viser derfor en hastighedsafvigelse på +0,34% og wow & flutter på 0,08%.

    Jeg har nogle billeder fra en filmreportage på REGA fabrikken, der viser REGAs tolerancer til deres pladespillere:
    Det første billede viser REGAs tolerancer for hastighedsafvigelser:

    C9EA78F3-C9F4-4964-BA75-BA21D3027F2D.png


    Bemærk, at en REGA RP10 pladespiller må have en hastighedsafvigelse på -0,1% - +0,1%.

    Det næste billede viser REGAs tolerancer for wow & flutter:

    DC679F1F-9069-469C-99DB-851D492E2E67.png


    Bemærk, at en REGA RP10 må have wow & flutter på 0,2%.

    Du oplyser, at din RP10 viser en hastighedsafvigelse på 0,72%, og wow & flutter på henholdsvis 0,25% og 0,17%. Disse tal er lidt til den høje side.

    I gamle dage først i halvfjerdserne havde (så vidt jeg kan huske) en transportabel kassettebåndoptager til 500 - 700 kr. wow & flutter på mindre end 0,35%. Hvis en båndoptager skulle opfylde DIN HI-FI normen, skulle den have wow & flutter under 0,20%.
    En Technics SL-1200GR pladespiller (som ligger i samme prisområde som en REGA P6/P8 pladespiller) er opgivet til at have en wow & flutter værdi på 0,025%!!!

    Bidevind, kan du høre, om din pladespiller wow’er, når du spiller noget med klaver?

    Endelig skal vi jo også lige huske, at data og specifikationer ikke er alt. Hvis en REGA pladespiller er rytmisk, medlevende og spiller super charmerende, kan det jo være fuldstændig ligegyldigt, hvordan den måler.
    Jeg spiller en del musik på mine gamle SONY ES kassettebåndoptagere, og det giver mig en stor glæde, selv om de måske ikke mere måler helt fantastisk.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei Vinylfan, og takk for detaljert tilbakemelding.

    Det var da jeg lyttet til pianomusikk (og gitar) som gjorde meg mistenksom og fikk meg til å teste m app'en.
    Så det er hørbart og dermed av og til irriterende. Og dermed blir det til at jeg lytter etter wow/flutter.

    Gjorde en ny test m app'en, men nå fyllte jeg opp spindelen med vinyler slik at mobilen kunne ligge midt på plata ved måling. (Og ikke ved siden av spindelen). Da viste resultatene mye bedre via appen. (Men lydmessig er det selvfølgelig det samme)
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Bidevind.

    Øv, at du kan høre wow & flutter. Det kan jeg også af og til på nogle gamle kassettebåndsoptagelser, der er fortaget med billigt udstyr. Det er møgirriterende - og distraherende for musiknydelsen, når man først lægger mærke til det.
    På en RP10 pladespiller bør man ikke kunne høre wow & flutter. Det er jo REGAs topmodel, og deres tolerance siger jo max. 0,2%. Den typiske værdi vil formentlig derfor være noget mindre.

    Når du fylder spindelen op med vinyler, tilfører du masse til pladetallerkenen. Hvis du f.eks. bruger 4 stk. 180 gram vinyler, vil massen af din pladetallerken forøges med ca. 720 gram. Dette vil i selv selv give en mere rolig gang af pladetallerkenen, og wow & flutter resultaterne vil blive pænere. Hastigheden vil eventuelt også blive lidt lavere på grund af den forøgede masse.
    Hvad viste dine nye målinger?

    De målinger jeg har foretaget, lå mobilen også ved siden af spindelen. Jeg har selv tænkt på fremover at bruge et stykke paprør diameter ca. 8 cm, og højde ca. 2 cm, og så udskære en del af pappet, så paprøret virker som holder for mobilen. Herved kan man lægge paprøret med mobilen lige midt i centrum, således at mobilen ligger direkte over spindelen uden at røre den.

    Mange hilsner fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.872
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nybegynner-råd tas imot med takk :) Jeg må bytte pickup på min RP3, og er blitt anbefalt å gå for Exact 2 - kan dog få Exact 1 tusen kroner billigere. Er Exact 2 verdt den ekstra tusenlappen?
    Hei
    Det er ikke noe som heter Exact 2 på Regas egne sider.
    Kan hende de endret underveis i produksjonen, men kjøper du en ny Exact så er det bare å kjøpe der det er billigst.
    Regner med noen andre hopper inn her om de er uenige 😊

    Ser ut som versjon 2 (nåværende versjon) er fra 2007 eller deromkring.
     
    Sist redigert:

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hej Bidevind.

    ...
    Hvad viste dine nye målinger?
    ...
    Mange hilsner fra Danmark
    Vinylfan DK
    Hei igjen,
    Gjorde 3 nye forsøk m mobil 1)helt ytterst på vinylen, 2)ved spindelen og 3)i sentrum v å fylle opp med lette matrialer slik at tyngde/mengde ikke skal ha noen betydning.
    Det gav helt forskjellig resultat, så det er klart at plassering av mobilen har stor betydning og må klarlegges før man eventuellt kan stile på resultatet.
    W/F HASTIGHET
    1) -0,63 / + 0,51% +0,35%
    2) -0,27 / + 0,28% +0,73%
    3) -0,17 / + 0,16% +0,70%

    Med mobilen i senter så viser app'en at den er innenfor Rega's referanser vedr W/F.
    RPM0.jpg RPM1.jpg RPM3.jpg RPMx.jpg
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12

    Advice for non-adjustable Rega turntables
    If your turntable is not adjustable, first try a new drive belt. Drive belts can stretch over time causing minor speed variations. Notable speed variations are more likely to be mechanical issues. Check the bearing oil in the central hub. If your Rega turntable uses a steel ball bearing, make sure this is present inside the brass bearing housing (not used on RP8 or RP10).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp eventuelt en plate puck/vater/vekt/clamp/ som går over spiinfeln. Senter og Legg mobilen oppå der slk at den er i senter. Appen du bruker er bra den . Men jeg liker Philip Broders WF spp med blå grafikk bedre. , måling på kant/ ute av senter blir bare feil. La også spilleren snurre og start målingen i fart.
    Jeg kan senere legge ut WF spec på Rega tatt fra Analog planets YouTube besøk hos Rega . 0.17 er under 0.2 som er en grense for noen Regas. Over 0.2 er hørbart på musikk. 0.1 er lett hørbart på en test sinustone, men ikke på musikken jeg spiller..
    Beltet har enormt å si for wow og flutter verdien
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Nybegynner-råd tas imot med takk :) Jeg må bytte pickup på min RP3, og er blitt anbefalt å gå for Exact 2 - kan dog få Exact 1 tusen kroner billigere. Er Exact 2 verdt den ekstra tusenlappen?
    Hej Joakimt.

    Jeg ville helt sikkert købe EXACT 2, hvis jeg skulle købe pickup. EXACT 1 havde på et tidspunkt en fabrikationsfejl, men de kunne byttes i forretningerne uden problemer (REGA har altid haft en særdeles god kundeservice).

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Kjøp eventuelt en plate puck/vater/vekt/clamp/ som går over spiinfeln. Senter og Legg mobilen oppå der slk at den er i senter. Appen du bruker er bra den . Men jeg liker Philip Broders WF spp med blå grafikk bedre. , måling på kant/ ute av senter blir bare feil. La også spilleren snurre og start målingen i fart.
    Jeg kan senere legge ut WF spec på Rega tatt fra Analog planets YouTube besøk hos Rega . 0.17 er under 0.2 som er en grense for noen Regas. Over 0.2 er hørbart på musikk. 0.1 er lett hørbart på en test sinustone, men ikke på musikken jeg spiller..
    Beltet har enormt å si for wow og flutter verdien
    Hej Balle Clorin.

    Tak for dine oplysninger om målinger og om Philip Broders WF app.

    Mine oversigter, der viser REGAs tolerancer for hastighedsafvigelser samt wow & flutter, er taget fra AnalogPlanets YouTube besøg hos Rega. YouTube videoen hedder “AnalogPlanet visits Rega Research (Part 4)”. Skema’erne dukker op 5 minutter og 25 sekunder inde i videoen.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hei igjen,
    Gjorde 3 nye forsøk m mobil 1)helt ytterst på vinylen, 2)ved spindelen og 3)i sentrum v å fylle opp med lette matrialer slik at tyngde/mengde ikke skal ha noen betydning.
    Det gav helt forskjellig resultat, så det er klart at plassering av mobilen har stor betydning og må klarlegges før man eventuellt kan stile på resultatet.
    W/F HASTIGHET
    1) -0,63 / + 0,51% +0,35%
    2) -0,27 / + 0,28% +0,73%
    3) -0,17 / + 0,16% +0,70%

    Med mobilen i senter så viser app'en at den er innenfor Rega's referanser vedr W/F.
    Vis vedlegget 799068 Vis vedlegget 799069 Vis vedlegget 799070 Vis vedlegget 799071
    Hej igen Bidevind.

    YDERST interessant med dine nye oplysninger. Jeg kan se, at målingen SKAL foretages lige midt i centrum. Jeg vil finde et paprør og eksperimentere videre.
    Super, at dine målinger for wow & flutter nu er indefor REGAs tolerancer. Mine erfaringer er, at et velsmurt centerleje samt en perfekt rem kan reducere tallene for wow & flutter. Endvidere kan en forøgelse at pladetallerkenens vægt også reducere wow & flutter, men dette indgreb vil også ændre pladespillerens lydsignatur - og herved vil du formentlig komme til at bevæge dig væk fra REGAs inspirerende og charmerende lyd.
    Jeg kan se, at din pladespiller stadig kører lidt for stærkt. Kan man regulere det på din PSU - eller kan man kun regulere hastighed på den seneste NEO PSU?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Hei
    Det er ikke noe som heter Exact 2 på Regas egne sider.
    Kan hende de endret underveis i produksjonen, men kjøper du en ny Exact så er det bare å kjøpe der det er billigst.
    Regner med noen andre hopper inn her om de er uenige 😊

    Ser ut som versjon 2 (nåværende versjon) er fra 2007 eller deromkring.
    Enig med RoDa! Går du for Exact, så er det bare å gjøre det enkelt. Jeg har kjøpt to stykker på Finn de siste årene, til gode priser (tatt av nye spillere fordi annen PU skulle brukes)
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hej igen Bidevind.

    YDERST interessant med dine nye oplysninger. Jeg kan se, at målingen SKAL foretages lige midt i centrum. Jeg vil finde et paprør og eksperimentere videre.
    Super, at dine målinger for wow & flutter nu er indefor REGAs tolerancer. Mine erfaringer er, at et velsmurt centerleje samt en perfekt rem kan reducere tallene for wow & flutter. Endvidere kan en forøgelse at pladetallerkenens vægt også reducere wow & flutter, men dette indgreb vil også ændre pladespillerens lydsignatur - og herved vil du formentlig komme til at bevæge dig væk fra REGAs inspirerende og charmerende lyd.
    Jeg kan se, at din pladespiller stadig kører lidt for stærkt. Kan man regulere det på din PSU - eller kan man kun regulere hastighed på den seneste NEO PSU?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Hei og takk for opplysende svar og tips.
    Ved sjekk kan jeg se av hastighet KAN justeres. Det var jeg ikke klar over. ("flau")

    Det er også en velger/trykkknapp for "speed program switch", hva nå det måtte være?
    Hva menes med velsmurt senterleje? Jeg trodde det holdt med ett par dråper olje.
    Skal jobbe videre med dette

    Oppdatert:
    Switchen skal trykkes inn (vise fast rødt lys) for å kunne justere hastigheten, deretter switches tilbake til svakere "blinkende" rødt.
    Da viser hastigheten 33,31 og wow +/- 0,15%.
    Hører fortsatt wow, men tror nå det kan skyldes at flere vinyler ikke er sentrert, evt at sporene ikke er skjært sentrert.
    Se videoklipp (
    )
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hei og takk for opplysende svar og tips.
    Ved sjekk kan jeg se av hastighet KAN justeres. Det var jeg ikke klar over. ("flau")

    Det er også en velger/trykkknapp for "speed program switch", hva nå det måtte være?
    Hva menes med velsmurt senterleje? Jeg trodde det holdt med ett par dråper olje.
    Skal jobbe videre med dette

    Oppdatert:
    Switchen skal trykkes inn (vise fast rødt lys) for å kunne justere hastigheten, deretter switches tilbake til svakere "blinkende" rødt.
    Da viser hastigheten 33,31 og wow +/- 0,15%.
    Hører fortsatt wow, men tror nå det kan skyldes at flere vinyler ikke er sentrert, evt at sporene ikke er skjært sentrert.
    Se videoklipp (
    )
    Hej Bidevind.

    Så er du faktisk ved at være i mål. Godt at du fik reguleret hastigheden.
    Et velsmurt centerleje, er et leje der har korrekt forholdsvis ny olie, og har fået den mængde olie, som producenten foreskriver. Jeg er ikke klar over, hvilken slags olie REGA anbefaler, og hvor meget olie REGA anbefaler.

    Det kunne godt se ud som om, at den viste plade ikke er korrekt centreret. Prøv at spille den på en anden pladespiller, og hør om den stadig wow’er. Det gør den formentligt.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har ikke Rega men bruker Platterspeed fra Feickert til målinger, da kreves en god plate med et 3150hz spor.
    En 35 år gammel Micro Seiki.
     

    Vedlegg

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    995
    Torget vurderinger
    7
    Hei og takk for opplysende svar og tips.
    Ved sjekk kan jeg se av hastighet KAN justeres. Det var jeg ikke klar over. ("flau")

    Det er også en velger/trykkknapp for "speed program switch", hva nå det måtte være?
    Hva menes med velsmurt senterleje? Jeg trodde det holdt med ett par dråper olje.
    Skal jobbe videre med dette

    Oppdatert:
    Switchen skal trykkes inn (vise fast rødt lys) for å kunne justere hastigheten, deretter switches tilbake til svakere "blinkende" rødt.
    Da viser hastigheten 33,31 og wow +/- 0,15%.
    Hører fortsatt wow, men tror nå det kan skyldes at flere vinyler ikke er sentrert, evt at sporene ikke er skjært sentrert.
    Se videoklipp (
    )
    Nå husker jeg ikke hvilke data jeg fikk på RPM-appen på min P8 (den er solgt), men for å måle pleier jeg å legge en liten taperull i midten over spinden. Sentrert mobil er alfa omega, men det kan fort kreve noen forsøk før man får mobilen til å ligge helt senter. Ligger ikke mobilen i senter, påvirker det w/f da massen blir skjevt fordelt på tallerkenen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    JoakimT: Som Espendo sier, er Rega Exact en svært god pickup. Den koster 4000 kroner, ca. Fordelen med den på Rega er at det ikke behøves heving. Om du vil ha den, kjør på. Men tenk samtidig på at hvilken pickup du skal ha også alltid har blitt avgjort av det utstyret du allerede har. Kjører du fullt Regasett?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Sørlandet
    Jeg kan tildels være enig med kritikken i videoen. Rega Ania er en kjedelig PU som gjør jobben den er satt til helt greit. Hverken mer eller mindre. Nettopp av disse grunnene har Rega kommet med en forbedret Pro utgave av Ania.

    -BB-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn