Bil, båt og motorsykkel Real Tesla Stories......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 2xJ

NO PRISONERS !!!
    Ble medlem
    12.08.2017
    Antall liker
    2.579
    Sted
    VestBredden
    Hva om dem allerede har hatt Tesla og har egne erfaringer ? Never assume....

:cool:

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gud hjelpes så mange haters?
    Hva er det med denne trangen til å måtte snakke ned noe man ikke har råd til eller ikke liker? Skjønner ikke helt vitsen med denne tråden, men hva vet vel jeg...
    Har råd til å kjøpe meg en Tesla, men vill ikke ha det pga feil og mangler + att de ligger på klagetoppen hos forbrukerrådet.
    Kjøpte meg igjen en Skoda 4x4 diesel ny for en uke siden.
    Den gamle hadde nå passert 170 000 km og 6,5 år.
    Bytter ikke bil ofte, er ett nødvendig onde. Tesla er ett sjansespill, noe jeg ikke ønsker å utsette meg for.
    Sikkert mange som ikke liker Skoda også, men de virker da med få feil og mangler.
    4x4 røyk når den hadde akkurat rundet garantien, men fikk det på garantien. leverte bilen på morgenen og fikk den tilbake etter jobb.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    Hadde du hatt Tesla hadde du hatt 8 års garanti på drivlinjen og et bedre 4x4 system enn Haldex opplegget til Skoda.

2xJ

NO PRISONERS !!!
    Ble medlem
    12.08.2017
    Antall liker
    2.579
    Sted
    VestBredden
    Kjører Isuzu* selv, så dette er ikke noe forsvarstale, men Skoda er en av de bilmerkene som det er minst problemer med og eierne er mest fornøyd med.

*DengTruck 2012 modell :cool: :cool:

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde du hatt Tesla hadde du hatt 8 års garanti på drivlinjen og et bedre 4x4 system enn Haldex opplegget til Skoda.
    Det er her det kommer inn dette med å vente på en motor til ett hjul fra Tesla.
    Haldex er det veldig lite feil på ifølge Møller, der var jeg litt uheldig. Tesla kommer vell ikke opp mot Quattro og Subaru sitt.
    Men her handler det om mye mer som vekt og kjøreegenskaper, Haldex er leke Quattro i sammenligning med ekte 4x4.
    Haldex er ett meget bra system som blir brukt av mange.

AOC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    343
    Torget vurderinger
    1
    Fylte ca 3000 liter bensin i året da jeg hadde bensinbil. Med en snittpris på 16-17 et sted i grisgrendte midt-Norge, min fullfinansierte TMS koster meg 5400 kroner i måneden i renter og avdrag. Man trenger ikke å være veldig god med kalkulator for å se at elektrisk drivlinje har sine fordeler for lommeboka.
    48.000,- i bensinpenger kontra 64.800,- i renter og avdrag per år altså. Tiden der en ikke taper store penger på å kjøpe ny elbil er over forlengst, og elektrisk drivlinje er økonomisk gunstig så lenge den feiler innenfor garantitiden, så selv om selve drivstoffet er veldig billig for en elbil så flyttes kostnadene på andre ting. Etter garantitiden er inverter, ombordlader, motor og motorkontroller potensielle økonomiske bomber som koster vel så mye å reparere som partikkelfilter, turbo og å bytte reg.reim. Batteribytte etter garantiutløp er deprimerende å tenke på. En fossilmotor lever lett 20 år/250.000 km, girkassa også.
    Lever batterier og den kompliserte elektronikken med mange hundre elektroniske enkeltkomponenter i inverter, ombordlader og motorkontroller etter 20 år/250.000 km tror du?
    Alle disse Teslaene som ligger på finn.no, og som reklamerer med "nylig byttet batteri, og motor" med rundt 100.000 km på telleren, hvor lenge utover i bilens levetid byttes dette gratis, mon tro?
    Jeg er elbilentusiast selv, og hater ikke Tesla eller andre elbiler, og har selv to stk, én som går 12 mil, og én som går langt over 50 nå om sommeren, men det er nok likevel slik at en må forvente at elbiler som har spart utgifter til drivstoff i 6-7-8 år fort kan bli VELDIG kostbar å reparere.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her råd til å betale bompenger og mva jeg......

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.965
    Sted
    Trondheim
    Samme her. Jeg har ingen ting imot Tesla, men det er ikke en bil for meg.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    Det er her det kommer inn dette med å vente på en motor til ett hjul fra Tesla.
    Haldex er det veldig lite feil på ifølge Møller, der var jeg litt uheldig. Tesla kommer vell ikke opp mot Quattro og Subaru sitt.
    Men her handler det om mye mer som vekt og kjøreegenskaper, Haldex er leke Quattro i sammenligning med ekte 4x4.
    Haldex er ett meget bra system som blir brukt av mange.
    Tesla er nok på høyde med alle andre systemer som ikke har sperrer. Motor på hver aksel, lynrask regulering av antispinn/mulighet for å slå helt av også samt mye motor gjør veldig mye for framkommeligheten.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    48.000,- i bensinpenger kontra 64.800,- i renter og avdrag per år altså. Tiden der en ikke taper store penger på å kjøpe ny elbil er over forlengst, og elektrisk drivlinje er økonomisk gunstig så lenge den feiler innenfor garantitiden, så selv om selve drivstoffet er veldig billig for en elbil så flyttes kostnadene på andre ting. Etter garantitiden er inverter, ombordlader, motor og motorkontroller potensielle økonomiske bomber som koster vel så mye å reparere som partikkelfilter, turbo og å bytte reg.reim. Batteribytte etter garantiutløp er deprimerende å tenke på. En fossilmotor lever lett 20 år/250.000 km, girkassa også.
    Lever batterier og den kompliserte elektronikken med mange hundre elektroniske enkeltkomponenter i inverter, ombordlader og motorkontroller etter 20 år/250.000 km tror du?
    Alle disse Teslaene som ligger på finn.no, og som reklamerer med "nylig byttet batteri, og motor" med rundt 100.000 km på telleren, hvor lenge utover i bilens levetid byttes dette gratis, mon tro?
    Jeg er elbilentusiast selv, og hater ikke Tesla eller andre elbiler, og har selv to stk, én som går 12 mil, og én som går langt over 50 nå om sommeren, men det er nok likevel slik at en må forvente at elbiler som har spart utgifter til drivstoff i 6-7-8 år fort kan bli VELDIG kostbar å reparere.
    Nå har jo fossilbilen andre kostnader enn bare drivstoff, hadde 60k i verditap og 20+ i service og reparasjoner i løpet av de 4,5 årene jeg hadde den. Hvis jeg hadde hatt en bil med finanskostnader ville jeg kommet enda dårligere ut.

Man regner jo 20 års levetid på en middels stor UPS (og hovedrevisjon etter 10 år) så mest sannsynlig klarer man å designe en elbil med tilsvarende holdbarhet, samme levetid har man på store frekvensomformere. Jeg har jo jobbet mye med kraftelektronikk (en del av jobben min) og fokuset er som regel robusthet mot ytre påvirkninger. Har ikke hørt om Tesla batterier som har gått i stykker, det er snakk om enkeltkomponenter som går i stykker og så bytter man hele for enkelhets skyld (tror det er et sentralt batteriverksted for Tesla i Europa). Motorene har såvidt jeg vet sluttet å gå i stykker i de senere år.

Jeg var altfor ofte på verksted med min det første året (2017) men en «real Tesla story» er at jeg kjenner en som har hatt Tesla Model S i et år uten å være innom noe verksted i det hele tatt.

Men å tro at Tesla er noen billig bil å ha er som å tro på julenissen, Model 3 er ikke noe unntak for der er serviceprisene på linje med de øvrige modellene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.781
    Og der var Tesla den bilprodusent i verden som har høyest markedsverdi.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tesla er nok på høyde med alle andre systemer som ikke har sperrer. Motor på hver aksel, lynrask regulering av antispinn/mulighet for å slå helt av også samt mye motor gjør veldig mye for framkommeligheten.
    Nå er jo Haldex også koblet fra når den ikke trengs.Det er jo supert kontra Quattro.
    Den er også lynrask.
    Det er ikke mulig å kjenne att den kobler inn, på de eldre var det mulig.
    Den er også inne i det du kjører igang, men slipper med en gang hvis den ikke trengs.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    2.963
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Billig ! Høres. Horribelt dyrt og dårlig ut for en Toyota eier. I løpet av 22år Og 300k km byttet jeg en vindusvisker på bakvinduet og lyspære i kupeen. Bytter bremsklosser på service noen ganger. alt er relativt tydeligvis.
    Eh? 7000 for en 40k-service, samt 1800kr for nye klosser på parkeringsbremse er da ikke dyrt.

Servicene dine hos Toyota er jo ikke gratis, de heller. Vi har en Toyota varebil på jobben, og de koster sitt, de servicene.

Vi hadde en eldre RAV4 som gutta på jobben kjørte fram og tilbake til byggeplassen med. Der gikk klutchen heden. Toyota ga et prisanslag på dette på over 30 frognertiere. Så mye var ikke den bilen verd, så den er kjørt på dynga.

Johan-Kr

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    Nå er jo Haldex også koblet fra når den ikke trengs.Det er jo supert kontra Quattro.
    Den er også lynrask.
    Det er ikke mulig å kjenne att den kobler inn, på de eldre var det mulig.
    Den er også inne i det du kjører igang, men slipper med en gang hvis den ikke trengs.
    Lynrask sammenlignet med forgjengere men det er jo fortsatt en variant med pumpe, ventil og clutch.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lynrask sammenlignet med forgjengere men det er jo fortsatt en variant med pumpe, ventil og clutch.
    Når det er så raskt att du ikke kan merke att det slår inn, trenger du da mer.
    Sammenligningen med fotgjenger blir jo bare en morsom kommentar.
    En DSG kasse er jo rimelig rask, Haldex er å regne som lynrask i forhold.
    Trenger det å bli raskere?
    Til normal kjøring trengs ikke mer, ingen av nevnte biler er i F1 klassen.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    Når bilen klarer å kjøre i 110 km/t trenger man da mer?

Skrev forgjenger og ikke fotgjenger.

Setter man en Tesla i range mode får man kraften på en aksel frem til man spinner tilsvarende Haldex men jeg ser ingen grunn til å benytte den funksjonen siden kontinuerlig kraft på begge aksler er et bedre alternativ.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Skrev forgjenger og ikke fotgjenger.

Setter man en Tesla i range mode får man kraften på en aksel frem til man spinner tilsvarende Haldex men jeg ser ingen grunn til å benytte den funksjonen siden kontinuerlig kraft på begge aksler er et bedre alternativ.
    Beklager leste for fort;=)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    2.963
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    48.000,- i bensinpenger kontra 64.800,- i renter og avdrag per år altså. Tiden der en ikke taper store penger på å kjøpe ny elbil er over forlengst, og elektrisk drivlinje er økonomisk gunstig så lenge den feiler innenfor garantitiden, så selv om selve drivstoffet er veldig billig for en elbil så flyttes kostnadene på andre ting.
    Jeg regner med du må betale renter og avdrag på bensinbilen også?

Johan-Kr

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.965
    Sted
    Trondheim
    Regnestykket er vel satt opp omkring sammenligning av å kjøpe en ny Tesla kontra å beholde en gammel bensin/dieselbil?

AOC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    343
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med du må betale renter og avdrag på bensinbilen også?

Johan-Kr
    De som kjøper ny bil med finansiering må selvsagt det, men uansett er det svært dårlig økonomi å kjøpe en ny Tesla til feks 6-7-800.000,- dersom en har en noen-år gammel fossilbil hvor mye latent verditap allerede er unnagjort. Å selge fossilbilen med reelt tap (så mye ga jeg, så lite fikk jeg igjen) for å starte på nytt med ny Tesla med nytt reelt tap når den selges en gang i fremtiden er ikke god butikk, selv om driftskostnaden er mye gunstigere for en elbil. Forskjellen i driftskostnadene vil selvsagt forsvare et Tesla-kjøp, men en flytter da kostnaden for bensin/dieseldrivstoff over til kostnaden av å nedbetale Teslaen, og å ta et tap ved salg av Teslaen som er større enn tapet på fossilbilen i samme tidsperiode som en ville hatt på fossilbilen.
    Det er i det heletatt dårlig økonomi å bytte ut en velfungerende, helt/delvis nedbetalt fossilbil til fordel for elbil i den øvre prisklassen (Audi/merc/Porc/...), på samme måte som mellom andre brukt-velfungerende mot noe splitter nytt.
    Tiden der en ikke taper penger på ny elbil ved senere salg er forbi. Tilbud/etterspørsel har jevnet seg ut, og enda jevnere vil det bli. Kanskje tilbudet av elbiler vil overstige etterspørselen i en periode også, ettersom EU setter krav om gjennomsnittlig utslipps-tak for bilflåten til de som produserer biler.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    741
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hva er det de sier - sett av 1 tier til drivstoff, og 4 tirer til det andre....

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er dette å sammenligne? Bare spør.
    Har jo ikke noe med saken å gjøre synes jeg.
    Trekke inn andre ting som ikke har noe med det å gjøre, blir vel att man går tom for argumenter.
    Ja ekte 4x4 er bedre en haldex, men da snakker vi når det kommer i ekstreme forhold.
    Men når kjører man model X, S eller 3 ute i røff utmark?
    Eneste gangen jeg har sett det er en som sto i grøfta. Han kom seg ikke opp igjen.
    Da hadde heller ikke jeg gjort med Haldex.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    Du skriver jo selv at trekk på begge aksler er bedre enn Haldex for så å si at det ikke spiller noen rolle siden man kun kjører på vei.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du skriver jo selv at trekk på begge aksler er bedre enn Haldex for så å si at det ikke spiller noen rolle siden man kun kjører på vei.
    Ja under ekstreme forhold, som i terreng. Men når kjører du med en Tesla der?
    Har enda ikke sett det. Men du plukker jo heller fra hverandre det folk sier, eller tar det ut av en sammenheng.
    Vi snakker om vanlige biler, ikke biler med offroad egenskaper.

Men du vill kjenne forskjellen på om bilen klarer mer en 110 km/t i toppfart.
    Haldex på en Landrover har ikke samme egenskapene som en 4x4 i skogen, men på landevei en glatt vinterdag er det ikke noe forskjell.
    En sportsbil med 4x4 vill klare seg dårligere en en "vanlig" bil med Haldex i 20 cm snø.
    Har jeg snakket klart nok nå?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å prøve å se med litt positive øyne på det at elbilens 4-hjulstrekk gir mange fordeler som trekk på begge akslinger, lynrask kraftfordeling, lavere drivstofforbruk og tryggere bremsing?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja under ekstreme forhold, som i terreng. Men når kjører du med en Tesla der?
    Har enda ikke sett det. Men du plukker jo heller fra hverandre det folk sier, eller tar det ut av en sammenheng.
    Vi snakker om vanlige biler, ikke biler med offroad egenskaper.

Men du vill kjenne forskjellen på om bilen klarer mer en 110 km/t i toppfart.
    Haldex på en Landrover har ikke samme egenskapene som en 4x4 i skogen, men på landevei en glatt vinterdag er det ikke noe forskjell.
    En sportsbil med 4x4 vill klare seg dårligere en en "vanlig" bil med Haldex i 20 cm snø.
    Har jeg snakket klart nok nå?
    Alltid like morsomt å se tulleprogrammet Top Gear plukke fra hverandre de fleste SUVers terrengegenskaper.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å prøve å se med litt positive øyne på det at elbilens 4-hjulstrekk gir mange fordeler som trekk på begge akslinger, lynrask kraftfordeling, lavere drivstofforbruk og tryggere bremsing?
    Ja 4x4 tekker på begge aksler som er en fordel når det heter det:=)
    Har ikke sett på El bilenes 4x4 drift negativt, bare att det blir løftet frem noe så voldsomt og att alt annet faller i skyggen.
    Har en EL bil selv også jeg, ja de bremser bra uten å røre bremsepedalen. Men var det det vi diskuterte?
    På det området er vell alle EL biler suverene kontra fosile.
    Skal jeg basere E golfen på å fylle ute på stasjoner er den langt fra billig i drift. Men har gratis strøm på jobben.
    Det jeg har fylt ut har jeg regnet til en total pris på 50 øre pr mil av den totale kjørelengde.
    Men eneste grunn til att jeg har det er att jeg vant den på et meget beleilig tidspunkt.
    Eller lettere sagt min mor på 91 år. Da ble den min.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    69
    Sted
    Halden
    Tesla er for lav. Skulle sett den Teslaen som kan følge en Subaru i dårlig terreng. Subaru må være en av de beste med firhjullstrekk.

Roar

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.965
    Sted
    Trondheim
    En Tesla er da ikke en terrengbil, så det skulle da bare mangle at en bil som er bygd for landeveien ikke er like god i terrenget som en som er bygd for å brukes i terrenget?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn