Bil, båt og motorsykkel Real Tesla Stories......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Og der var Tesla den bilprodusent i verden som har høyest markedsverdi.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tesla er nok på høyde med alle andre systemer som ikke har sperrer. Motor på hver aksel, lynrask regulering av antispinn/mulighet for å slå helt av også samt mye motor gjør veldig mye for framkommeligheten.
    Nå er jo Haldex også koblet fra når den ikke trengs.Det er jo supert kontra Quattro.
    Den er også lynrask.
    Det er ikke mulig å kjenne att den kobler inn, på de eldre var det mulig.
    Den er også inne i det du kjører igang, men slipper med en gang hvis den ikke trengs.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Billig ! Høres. Horribelt dyrt og dårlig ut for en Toyota eier. I løpet av 22år Og 300k km byttet jeg en vindusvisker på bakvinduet og lyspære i kupeen. Bytter bremsklosser på service noen ganger. alt er relativt tydeligvis.
    Eh? 7000 for en 40k-service, samt 1800kr for nye klosser på parkeringsbremse er da ikke dyrt.

    Servicene dine hos Toyota er jo ikke gratis, de heller. Vi har en Toyota varebil på jobben, og de koster sitt, de servicene.

    Vi hadde en eldre RAV4 som gutta på jobben kjørte fram og tilbake til byggeplassen med. Der gikk klutchen heden. Toyota ga et prisanslag på dette på over 30 frognertiere. Så mye var ikke den bilen verd, så den er kjørt på dynga.

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Nå er jo Haldex også koblet fra når den ikke trengs.Det er jo supert kontra Quattro.
    Den er også lynrask.
    Det er ikke mulig å kjenne att den kobler inn, på de eldre var det mulig.
    Den er også inne i det du kjører igang, men slipper med en gang hvis den ikke trengs.
    Lynrask sammenlignet med forgjengere men det er jo fortsatt en variant med pumpe, ventil og clutch.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lynrask sammenlignet med forgjengere men det er jo fortsatt en variant med pumpe, ventil og clutch.
    Når det er så raskt att du ikke kan merke att det slår inn, trenger du da mer.
    Sammenligningen med fotgjenger blir jo bare en morsom kommentar.
    En DSG kasse er jo rimelig rask, Haldex er å regne som lynrask i forhold.
    Trenger det å bli raskere?
    Til normal kjøring trengs ikke mer, ingen av nevnte biler er i F1 klassen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Når bilen klarer å kjøre i 110 km/t trenger man da mer?

    Skrev forgjenger og ikke fotgjenger.

    Setter man en Tesla i range mode får man kraften på en aksel frem til man spinner tilsvarende Haldex men jeg ser ingen grunn til å benytte den funksjonen siden kontinuerlig kraft på begge aksler er et bedre alternativ.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når bilen klarer å kjøre i 110 km/t trenger man da mer?

    Skrev forgjenger og ikke fotgjenger.

    Setter man en Tesla i range mode får man kraften på en aksel frem til man spinner tilsvarende Haldex men jeg ser ingen grunn til å benytte den funksjonen siden kontinuerlig kraft på begge aksler er et bedre alternativ.
    Beklager leste for fort;=)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    48.000,- i bensinpenger kontra 64.800,- i renter og avdrag per år altså. Tiden der en ikke taper store penger på å kjøpe ny elbil er over forlengst, og elektrisk drivlinje er økonomisk gunstig så lenge den feiler innenfor garantitiden, så selv om selve drivstoffet er veldig billig for en elbil så flyttes kostnadene på andre ting.
    Jeg regner med du må betale renter og avdrag på bensinbilen også?

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Regnestykket er vel satt opp omkring sammenligning av å kjøpe en ny Tesla kontra å beholde en gammel bensin/dieselbil?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med du må betale renter og avdrag på bensinbilen også?

    Johan-Kr
    De som kjøper ny bil med finansiering må selvsagt det, men uansett er det svært dårlig økonomi å kjøpe en ny Tesla til feks 6-7-800.000,- dersom en har en noen-år gammel fossilbil hvor mye latent verditap allerede er unnagjort. Å selge fossilbilen med reelt tap (så mye ga jeg, så lite fikk jeg igjen) for å starte på nytt med ny Tesla med nytt reelt tap når den selges en gang i fremtiden er ikke god butikk, selv om driftskostnaden er mye gunstigere for en elbil. Forskjellen i driftskostnadene vil selvsagt forsvare et Tesla-kjøp, men en flytter da kostnaden for bensin/dieseldrivstoff over til kostnaden av å nedbetale Teslaen, og å ta et tap ved salg av Teslaen som er større enn tapet på fossilbilen i samme tidsperiode som en ville hatt på fossilbilen.
    Det er i det heletatt dårlig økonomi å bytte ut en velfungerende, helt/delvis nedbetalt fossilbil til fordel for elbil i den øvre prisklassen (Audi/merc/Porc/...), på samme måte som mellom andre brukt-velfungerende mot noe splitter nytt.
    Tiden der en ikke taper penger på ny elbil ved senere salg er forbi. Tilbud/etterspørsel har jevnet seg ut, og enda jevnere vil det bli. Kanskje tilbudet av elbiler vil overstige etterspørselen i en periode også, ettersom EU setter krav om gjennomsnittlig utslipps-tak for bilflåten til de som produserer biler.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hva er det de sier - sett av 1 tier til drivstoff, og 4 tirer til det andre....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når bilen klarer å kjøre i 110 km/t trenger man da mer?
    Er dette å sammenligne? Bare spør.
    Har jo ikke noe med saken å gjøre synes jeg.
    Trekke inn andre ting som ikke har noe med det å gjøre, blir vel att man går tom for argumenter.
    Ja ekte 4x4 er bedre en haldex, men da snakker vi når det kommer i ekstreme forhold.
    Men når kjører man model X, S eller 3 ute i røff utmark?
    Eneste gangen jeg har sett det er en som sto i grøfta. Han kom seg ikke opp igjen.
    Da hadde heller ikke jeg gjort med Haldex.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Du skriver jo selv at trekk på begge aksler er bedre enn Haldex for så å si at det ikke spiller noen rolle siden man kun kjører på vei.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du skriver jo selv at trekk på begge aksler er bedre enn Haldex for så å si at det ikke spiller noen rolle siden man kun kjører på vei.
    Ja under ekstreme forhold, som i terreng. Men når kjører du med en Tesla der?
    Har enda ikke sett det. Men du plukker jo heller fra hverandre det folk sier, eller tar det ut av en sammenheng.
    Vi snakker om vanlige biler, ikke biler med offroad egenskaper.

    Men du vill kjenne forskjellen på om bilen klarer mer en 110 km/t i toppfart.
    Haldex på en Landrover har ikke samme egenskapene som en 4x4 i skogen, men på landevei en glatt vinterdag er det ikke noe forskjell.
    En sportsbil med 4x4 vill klare seg dårligere en en "vanlig" bil med Haldex i 20 cm snø.
    Har jeg snakket klart nok nå?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å prøve å se med litt positive øyne på det at elbilens 4-hjulstrekk gir mange fordeler som trekk på begge akslinger, lynrask kraftfordeling, lavere drivstofforbruk og tryggere bremsing?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja under ekstreme forhold, som i terreng. Men når kjører du med en Tesla der?
    Har enda ikke sett det. Men du plukker jo heller fra hverandre det folk sier, eller tar det ut av en sammenheng.
    Vi snakker om vanlige biler, ikke biler med offroad egenskaper.

    Men du vill kjenne forskjellen på om bilen klarer mer en 110 km/t i toppfart.
    Haldex på en Landrover har ikke samme egenskapene som en 4x4 i skogen, men på landevei en glatt vinterdag er det ikke noe forskjell.
    En sportsbil med 4x4 vill klare seg dårligere en en "vanlig" bil med Haldex i 20 cm snø.
    Har jeg snakket klart nok nå?
    Alltid like morsomt å se tulleprogrammet Top Gear plukke fra hverandre de fleste SUVers terrengegenskaper.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å prøve å se med litt positive øyne på det at elbilens 4-hjulstrekk gir mange fordeler som trekk på begge akslinger, lynrask kraftfordeling, lavere drivstofforbruk og tryggere bremsing?
    Ja 4x4 tekker på begge aksler som er en fordel når det heter det:=)
    Har ikke sett på El bilenes 4x4 drift negativt, bare att det blir løftet frem noe så voldsomt og att alt annet faller i skyggen.
    Har en EL bil selv også jeg, ja de bremser bra uten å røre bremsepedalen. Men var det det vi diskuterte?
    På det området er vell alle EL biler suverene kontra fosile.
    Skal jeg basere E golfen på å fylle ute på stasjoner er den langt fra billig i drift. Men har gratis strøm på jobben.
    Det jeg har fylt ut har jeg regnet til en total pris på 50 øre pr mil av den totale kjørelengde.
    Men eneste grunn til att jeg har det er att jeg vant den på et meget beleilig tidspunkt.
    Eller lettere sagt min mor på 91 år. Da ble den min.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Tesla er for lav. Skulle sett den Teslaen som kan følge en Subaru i dårlig terreng. Subaru må være en av de beste med firhjullstrekk.

    Roar
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    En Tesla er da ikke en terrengbil, så det skulle da bare mangle at en bil som er bygd for landeveien ikke er like god i terrenget som en som er bygd for å brukes i terrenget?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tviler ikke, men hva har det med saken å gjøre?
    Nei det kan man lure på, siden ingen kjøper Tesla for å kjøre i terrenget. Dårlig med ladestasjoner er det også i skog og vidde.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Bakkeklaring på high på en TMX er like over 20cm så er jo dobbelt av en EQC og ganske likt en Legacy.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Teslabjørn har vel testet offroad egenskapene til X'n.

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.020
    Torget vurderinger
    10
    Teslabjørn har vel testet offroad egenskapene til X'n.

    2-hjuldrift virker der som, minner meg om BMW 225‘n(her kalles det også 4-hjuldrift) til min far. Vi har en bratt grusbakke på eiendommen vår og når gubben kjører opp der er det bare å finne frem raken og få grusen på plass igjen!
    Når fruen kjører Audi S6’n vår synes det ikke i grusen i det hele tatt....

    Mvh.
    SAL
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    BMW 225 bruker Haldex-systemet, altså det samme som Audi bruker i sine mindre modeller. Så 225-en er i utgangspunktet en forhjulsdrevet bil der bakhjulene får motorkraft når forhjulene begynner å spinne. Så det er ikke så rart at den spinner på grusen.
    S6 bruker vel en permanent 4wd variant. Er det diff-sperre på S6-en? Det vil jo i såfall forklare en del.
    De større BMWene bruker SVJV et system med en fordeling på 40:60 (front:rear) med elektronisk diff-sperre bak.

    Hvordan Tesla AWD håndterer de forskjellige motorene for for- og bakaksel aner jeg ikke.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Tesla har permanent 4-hjulsdrift med variabel kraft på begge akslinger men ingen sperre.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En Tesla er da ikke en terrengbil, så det skulle da bare mangle at en bil som er bygd for landeveien ikke er like god i terrenget som en som er bygd for å brukes i terrenget?
    Men da faller det jo litt fra hverandre att den er lynrask i 4x4. Det er først under slike forhold man trenger 4x4.
    På landevei er de like gode, eller det er de jo ikke. Subaru er overlegen der også.
    Skal like å se en Tesla kjøre fra en Impresa på skikkelig svingete glatt vei.
    Tesla er en urban bil. Greit att de har et bra 4x4 system, men det sitter på en alt for tung bil.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når ble det positivt for kjøreegenskapene med en SUV?
    Kaller ikke Subaru Impresa for suv.
    Sammenligner ikke Londonbuss med Ferrari.
    Prøver å holde meg på ca samme nivå på biler.
    Kan ta Tesla 3 mot overnevnte.
    Veit hvem som vinner under krevende forhold.
    Begge har jo 4x4.
    Har kjørt Subaru og Audi rett etter hverandre.
    Ingen tvil om att Subaru er kongen blant 4x4.
    Tesla har rett og slett ingen mulighet til å henge med på en svingete krevende vei.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Noe med epler og pærer, forskjell på Impreza og Legacy også vil jeg anta. Alt til sitt bruk og poenget mitt er det at til å bare trekke på 2 hjul fungerer systemet med 2 motorer meget bra og sannsynligvis bedre enn andre løsninger med trekk kun på 2 hjul. For litt siden var det jo klart at ingen trengte et bedre system enn Haldex.

    Model 3 er en ekstremt velkjørende bil forresten, kun kjørt den i Performance utgave men det ble mektig imponert over kjøreegenskapene og hvor lettkjørt den er.

    Tesla Model S og X har ingenting med sportsbil eller den slags kjøreegenskaper å gjøre.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Noe med epler og pærer, forskjell på Impreza og Legacy også vil jeg anta. Alt til sitt bruk og poenget mitt er det at til å bare trekke på 2 hjul fungerer systemet med 2 motorer meget bra og sannsynligvis bedre enn andre løsninger med trekk kun på 2 hjul. For litt siden var det jo klart at ingen trengte et bedre system enn Haldex.

    Model 3 er en ekstremt velkjørende bil forresten, kun kjørt den i Performance utgave men det ble mektig imponert over kjøreegenskapene og hvor lettkjørt den er.

    Tesla Model S og X har ingenting med sportsbil eller den slags kjøreegenskaper å gjøre.
    Ja Haldex holder for helt normal kjøring på glatte Norske vinterveier.
    Men skal du ha det exstremt er det andre ting som gjelder, som Audi eller Subaru.
    Tesla model 3 veier 482 kg mer en en impreza, da sier det seg selv på glatte veier.
    model S veier 822 kg mer. S har et utseende som en lav sportsbil, men er det ikke.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kaller ikke Subaru Impresa for suv.
    Sammenligner ikke Londonbuss med Ferrari.
    Prøver å holde meg på ca samme nivå på biler.
    Kan ta Tesla 3 mot overnevnte.
    Veit hvem som vinner under krevende forhold.
    Begge har jo 4x4.
    Har kjørt Subaru og Audi rett etter hverandre.
    Ingen tvil om att Subaru er kongen blant 4x4.
    Tesla har rett og slett ingen mulighet til å henge med på en svingete krevende vei.
    Men la oss nå innse at folk kjører Tesla primært for å spare penger og sekundært for å aksellerere rett frem. To each his own (eller alle har ulike behov) har vært mitt mantra i de fleste elbiltråder.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke biler i BMW/Tesla 3 segmentet er egentlig raskere enn Tesla på bane?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ganske mange vil jeg tro hvis vi snakker om f.eks. 30 runder på en bane med mange aksellerasjoner og nedbremsinger pr. runde. For en runde, kanskje ikke så mange.
    En "standard-range" Tesla 3 aksellererer 0-100 på ca 5,8 sek. Det er det samme som en BMW 330e.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Performance utgaven har vist seg å være svært rask på mange baner.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men la oss nå innse at folk kjører Tesla primært for å spare penger og sekundært for å aksellerere rett frem. To each his own (eller alle har ulike behov) har vært mitt mantra i de fleste elbiltråder.
    Det er jeg da helt enig i.
    Kjører jo Egolf selv.
    Gratis strøm på jobb.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn