Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Diesel og bensin blir nok dyrere ja men hva tror du skjer med strømprisen ?
    Noen bestemmer nok snart at den skal ligge på en 2-3 kr per kWh minst slik at havvind blir lønnsomt...., kanskje allerede til høsten 😏
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror faktisk min 21 år gamle Audi vil overleve mine foreldres 6mnd gamle Polestar. Gammeldags ja. Men gratis bil.
    Min 3 år gamle Audi er gammeldags i forhold til de fleste elbiler. Når bilen er 21 år mangler den nok en del på sikkerhet i forhold til nyere biler.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Min 3 år gamle Audi er gammeldags i forhold til de fleste elbiler. Når bilen er 21 år mangler den nok en del på sikkerhet i forhold til nyere biler.
    Jeg mener nye sikkerhetstiltak i all hovedsak dreier seg om elektronikk som vinglevarsler og citystopp mm. Ting som kan diskuteres om de innfører noe mer reell sikkerhet. Karosseristruktur og airbager er tilnærmet uforandret. Det også derfor man ser biler får 1 stjerne hos NCAP når de 8 år tidligere fikk 4 stjerner siden det eneste NCAP trekkker for er elektronikk

    Derfor blir jeg skuffet over å prøve nye biler fordi duppedittene er ikke verdt en halv/én million i mellomlegg for den 21 år gamle Audien.

    Så tror jeg heller ikke det lar seg oppdrive reservedeler til en 10 år gammel Polestar; så bilene idag er ment for å presses etter relativt kort tid ift eldre fossilbiler.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Poenget mitt er at elbiler er fremtiden, uansett hva man måtte mene og synes om utviklingen. Om 10 år vil det knapt produseres biler med forbrenningsmotor, de fleste bilprodusenter har allerede satt en sluttdato for dette. Dermed vil det heller ikke foregå særlig utvikling av slike biler fremover, det sier seg selv.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Diesel og bensin blir nok dyrere ja men hva tror du skjer med strømprisen ?
    Med dagens strømpris i midtnorge betaler jeg greit under 2kr mila. Det skal skje mye med strømprisen før det blir dyrere enn å kjøre en fossilbil med tilsvarende motoreffekt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det er vel avhengig av om du kjører lokalt og lader hjemme, eller er på langtur og må bruke hurtigladere?
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    439
    Antall liker
    172
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Med dagens strømpris i midtnorge betaler jeg greit under 2kr mila. Det skal skje mye med strømprisen før det blir dyrere enn å kjøre en fossilbil med tilsvarende motoreffekt.
    Prisene på strøm skal nok opp noen 100% må bare bli flere elbiler først !
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Og bensinprisen skal ned eller? Når jeg kjørte forbi tappen tidligere idag stod det 18,09 på skiltet.. dream on
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke der jeg kjører mest bil. Der tar jeg bussen eller går. Der jeg kjører mest bil er bensinen billig og strømmen dyr. Og lademulighetene er svært begrenset. Det kan selvfølgelig endre seg, men det er få tendenser til det akkurat nå.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Poenget mitt er at elbiler er fremtiden, uansett hva man måtte mene og synes om utviklingen. Om 10 år vil det knapt produseres biler med forbrenningsmotor, de fleste bilprodusenter har allerede satt en sluttdato for dette. Dermed vil det heller ikke foregå særlig utvikling av slike biler fremover, det sier seg selv.
    Nå er det snart 10 år siden Tesla kom, og jeg tror det fremdeles vil produseres fossilbiler om 10 år hvis man ser på infrastruktur utenfor Norge.

    Jeg tror også elbiler blir fremtiden i Norge og det blir sikkert min neste bil.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Å tilpasse oss elbilens marginale begrensninger er peanuts i forhold til det som kommer...bare oppvarming for å side sånn :rolleyes:. Bare det å slippe å stå i bensin og diesel damp en gang i uka er verdt mye mer enn litt venting på ladere eller i lade kø en gang i blandt.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan klarer Tesla S å oppnå et bagasjerom på 793 liter? Min BMW 5-serie stasjonsvogn har 570 liter...den nye Mercedes EQE som ble presentert i dag har "latterlige" 430 liter. Er Teslas mål reelle, og i så fall; hvordan oppnår de dette når andre sedaner på samme størrelse ikke er i nærheten engang?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Ikke vet jeg. Men det bagasjerommet er hinsides stort. Har aldri hatt så mye bagasjeplass som i den bilen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nok en eltralle fra Diesel Gate Gutta....


    Volkswagen har vist frem knøttliten elbil
    ID.Life kommer i 2025.

    «Halla! Her kommer jeg.» - både Volkswagen og Honda har gjort et slags ansikt av frontene på sine nyeste elbiler, og ID.2 er intet unntak fra trenden.

    «Halla! Her kommer jeg.» - både Volkswagen og Honda har gjort et slags ansikt av frontene på sine nyeste elbiler, og ID.2 er intet unntak fra trenden.
    Volkswagen AG​
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Elektrisk G-klasse - gjerne. Men grillen og hjulene var ordentlig øggly-bøggly. De var ikke sånn stygg at de blir pene, heller....

    Johan-Kr
    Er helt uenig. El G blir helt feil i mine øyne. Hver sin smak :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ikke så enkelt ...

    ELBIL BRANT I OSLO: - HELT NEDBRENT

    En elbil har begynte å brenne i Tråkka i Oslo i ettermiddag. Den skal ha begynt å ryke under lading.
    – Brannen har tiltatt og det ryker kraftig fra bilen, skrev politiet på Twitter i 17-tiden.
    De oppdaterer VG i 20-tiden, og sier at elbilen ble heist ned i en conteiner med vann for å slukkes.
    – Vi fikk druknet bilen, sier operasjonsleder Rune Hekkelstrand.
    Røyken er nå borte, og naboer i området kan lukke opp vinduer igjen.
    Hekkelstrand opplyser om at bilen kjøres vekk fra området.
    – Den var helt nedbrent, sier han.
    Politiet tok også strømmen i området for å få slukket brannen.
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på om det finnes noen som har kjøpt seg Polestar2 med single motor med normal eller long range batteri ?
    Finnes ingen på Finn ivertfall.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Elbil blir den nye dieselbilen!
    Eller, hvordan var nå dette igjen.. Historie glemmes fort.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo egentlig et fett om man har elbil eller dieselbil ved kjøring i Norge, for de fleste vil nok pausene komme med ganske like intervaller uavhengig av drivstoff. Det er bare litt mer prakk med el på langtur mens man i det daglige har langt lavere drivstoffkostnader på elbilen og en motorisering som tåler småkjøring.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Lurer på hvordan elbil-brukerne i UK trives i dag. Skulle ikke strømprisene bli ekstremt høye framover? 30 kr/kWh ?

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Sånn går det når man ikke har en god plan med back up strøm ved utbygging av for mye vind og sol elektrisitet
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo et ekstremscenario, men tipper at lading av elbiler kommer noe ned på prioriteringslista i forhold til å holde liv i smelteovner og holde folk varme dersom det skjer. Og for all del; dette er ikke noe å glede seg over i det hele tatt. Godværet betyr for så vidt at solceller går som bare juling, Spania har tusenvis av kilometer med øde høysletter som burde ha vørt dekket av de dersom overføringsnettet hadde eksistert. Det hadde også gitt Spania gode eksportinntekter. Overføringsnett og en god miks av kilder er en forutsetning for det grønne skiftet.

    Selv har jeg vært ute og kjøpt 30 sekker med bjørkeved i går. Kanskje folk nå kan svi av alt toalettpapiret de har fylt kjellerne med?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Joda - ekstremscenario. Akkurat som en strømpris på 30 kr/kWh i England. Og det har selvfølgelig ikke spesielt med elbiler å gjøre, men det er en indikasjon på at man må gjøre noe med strømforbruket framover. Det er vanskelig å argumentere for at det er så mye billigere å kjøre elbil når man får ekstreme elpriser, noe man er i ferd med å få nå. Når strømmen koster nesten 1,50 kr/kWh (+ elavgift og nettleie) i Norge tør jeg ikke tenke på hva den blir nedover i Europa når man bygger ned kraftverkene for å satse på vindkraft og samtidig skal ha alle over på elbil.
    Som du sier vil man jo tro at potensialet for solenergi i Spania er rimelig stort - jeg så jo en god del solcellepaneler på jordene på veien mellom Berlin og Kiel i forrige uke.
    Man kommer nok ikke utenom atomkraftverk framover.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn