Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Det sies vel at man skal opp i over fem kroner per kilowatt før elbil mister sin konkurransefordel på "drivstoffpris", men selv "fyller" jeg for 1,15 kroner per kilowatt, og har et 40 kilowatts batteri + en elbil som er snill på forbruket. Det klarer ingen fossildrevet bil å matche. Dessuten kan jeg kjøre rundt i forvisning om at jeg kjører mer miljøvennlig enn om jeg kjørte diesel eller bensin.

    Det er kanskje ikke verdens største miljøbidrag, men man skal ikke ha vært mye i Oslo de siste tiårene for å se at luftkvaliteten i hovedstaden har blitt betraktelig mye bedre med flere elbiler og mindre bykjøring de siste årene.

    Roy
    Du mener vel kilowattime?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Kjørte opp til fjellet på fredag. Deilig vinterføre hele veien med temperatur fra -2 til -12. Totalt 225 kilometer og 54.6 kw. Strømleverandøren vår tok seg godt betalt for ladingen med totalt 1.78 kroner pr kw. Turen opp kostet oss altså 98 kroner.

    Mvh
    -BB-
    Går ut fra at du mener kWh eller kWt på norsk. Her må det barneskoleopplæring til!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Eneste elbil jeg kunne tenkt meg å ha kjøpt...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Den har en særdeles vellykket front.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flott bil. Men en lav sedan er dessverre ikke det jeg trenger som bil nr 2.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    De har en BMW i4 i butikken hos Sulland i Trondheim. Tittet på den i går. Helt sikkert en super bil, men noen familiebil er det ikke. Innvendig plass er omtrent som en 3-serie. Begrenset benplass i baksetet (selv om det går) og hvis du er lenger enn 184 cm stanger du i taket i baksetet. Bagasjeplassen så helt OK ut.

    Jeg liker BMWs design, og det er i mine øyne en av de lekreste elbilene jeg har sett så langt. Hvis man primært skal være 2 i bilen og at de gangene man skal ha noen i baksetet er de kortere enn 184 og man ikke skal kjøre veldig langt med folk i baksetet så er dette virkelig en super bil. Ellers ville jeg tenkt meg godt om. Men den kommer til å selge godt. De nevnte at hvis man bestilte nå, kunne de antagelig levere bilen før sommeren 2023...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    1642426540407.png
    Det er bare å kose seg med bensin/dieselblien sin.
    Fossilbil-folk sier jo gjerne at bensin og diesel er best, og det er klart at det beste koster som regel mest, som med alt annet.
    Med andre ord ingen grunn til å klage på bensin- og dieselprisene. Skal en ha det beste så må en betale.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Betaler heller 10.000,- mer i drivstoff kontra 50.000-100.000,- i avskrivninger og andre større utgifter en elbil har. Det er regnestykket mitt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sammenligner man epler og epler så er avskrivninger ganske like uavhengig av drivstoff.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Jo. Men sammenligner man kostnader ved bilhold, er det jeg som ler hele veien til banken. Ikke Teslaeieren.

    Jeg humrer også litt når jeg passerer de elektriske millionbilene når de ligger i 100 i 110-sonene. Eller når jeg drar ett tonn med mitt egenmonterte hengerfeste forbi alskens elbiler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte du en Model 3 long range i 2019 så har du hatt litt over 100k i verditap frem til i dag. Stort rimeligere bilhold med en bil i den størrelsen og med firehjulsdrift skal du lete lenge etter.

    Min 2018 A3 sportback quattro har hatt et vesentlig større verditap både i kroner og prosent, ønsket meg egentlig en Model 3 men ønsket ikke å ta største verditapet selv.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Det er fremdeles et ugunstig regnestykke kontra en ti år gammel dieselbil. Fossilbiler gis vekk nå siden alle skal ha elbiler.

    Jeg har null avskrivning, forsikring til 1500,- i året, bytter «aldri» dekk fordi bilen veier nesten ikke noe. Med elbil har man 4-10 gangeren bare i forsikring, og dyre dekk som slites fort.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg kjørt 90 000 med min Kona electric, og kan ikke se at den sliter noe spesielt med dekk.
    Og forsikring er omtrent som andre biler jeg har hatt i samme størrelsen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Det er fremdeles et ugunstig regnestykke kontra en ti år gammel dieselbil. Fossilbiler gis vekk nå siden alle skal ha elbiler.

    Jeg har null avskrivning, forsikring til 1500,- i året, bytter «aldri» dekk fordi bilen veier nesten ikke noe. Med elbil har man 4-10 gangeren bare i forsikring, og dyre dekk som slites fort.
    Det er jo et totalt uinteresant regnestykke for de som er i markedet etter en ny/nyere bil
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Helt sikkert; utgangspunktet var kostnader

    Edit; man får 4-5 år gamle fossilbiler til 100k, samme kostnad som 2 års avskrivning på en dyrere elbil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Helt fair å ha meninger om verditap på nye biler men hvorfor det spesifikt skal angå elbiler ser jeg ikke.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Helt sikkert; utgangspunktet var kostnader

    Edit; man får 4-5 år gamle fossilbiler til 100k, samme kostnad som 2 års avskrivning på en dyrere elbil.
    Kostnaden for et månedskort er enda mindre enn en 10 år gammel fossilbil, du kan reise ubegrenset for noen hundrelapper i måneden. Men det er fortsatt like urelevant for de som er i markedet for en ny bil
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Nå var altså mitt innlegg et svar til AOCs innlegg. Ikke gammel bil versus ny bil, sparkesykkel versus ny bil, men bilkostnad versus bilkostnad for å komme seg fra A til B
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt å se forsikrings prisen på tesla for tiden, får fyllt noen liter drivstoff på den differansen i året også. Ikke rart at prisen har gått opp heller, mange småkollisjoner og ikke minst kassering av svært nye biler på samme biltype øker gjerne premien for alle andre.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Morsomt å se forsikrings prisen på tesla for tiden, får fyllt noen liter drivstoff på den differansen i året også. Ikke rart at prisen har gått opp heller, mange småkollisjoner og ikke minst kassering av svært nye biler på samme biltype øker gjerne premien for alle andre.
    Hva er prisen for mann 40 bosatt i trøndelag med full bonus a? Gjerne sammenlignet med en større sedan med ca samme prestanda og prisklasse
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tanka dieseldyret her på søndag.

    Om du kjører en del, så vil et par-tre slike tankinger i måneden finanisere et bra verditap…
    F159432D-1424-4CD8-89EC-81D595D076C3.jpeg

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Sist jeg fylte bensin betalte jeg under 16 kr/l.
    Og bruktbilprisen på min gikk nettopp opp fordi de endret avgiften på plug-in hybrider. Jeg burde sikkert selge den og kjøpe en elbil, men jeg er alt for fornøyd med bilen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den 10 år gamle nr 2 bilen med 150.000 på klokka og minimale avskrivninger vil bli erstattet med en elbil som er bestilt og vil bli levert om et års tid. Det er omsider blitt kosteffektivt å bytte den ut, og det har endelig kommet elbiler som passer meg og konas behov for en bil for bruk i SørNorge.

    Klarte å få dieselen på nr 1 bilen ned på 17 ved siste fylling, heldigvis er forbruket nede på 0,45. Den blir beholdt.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Betaler heller 10.000,- mer i drivstoff kontra 50.000-100.000,- i avskrivninger og andre større utgifter en elbil har. Det er regnestykket mitt.
    Jeg solgte Konaen min her i høst, og fikk 22.000,- mindre enn jeg ga for den ny 1,5 år tidligere. "50-100.000" i verditap pr år der gitt, og den brukte vel strøm for 70-80 øre pr mil om sommeren når jeg hadde den, og rundt en krone om vinteren.
    Kanskje du får billigere diesel om du fyller hjemme?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Kjøpte du Konaen til normal pris 1,5 år siden? Hvor langt kjørte du den på 1,5 år?

    Hva kjøpte du istedet?
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Hadde tenkt el bil men det ble en liten Suzuki sx4 diesel 2 liter og 135hk. Denne går på 0.5 l pr mil. Ikke noe gjeld på denne og steller jeg med den har jeg den i mange år. Strøm er dyrt om dagen og derfor ble det ikke el. Vi vet ikke hvor denne strømprisen vil havne på sikt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vesentlig lavere enn diesel, det kan du være trygg på. Dog er jeg fornøyd med å ha diesel selv for langkjøringene, selv på 1730 kg tomvekt går den på en del under 0,5 på langkjøring. Og så har jeg bestilt elbil for daglig bruk, hyttekjøring ol. Så lenge vi uansett må ha 2 biler føler jeg det er en optimal mix.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Vesentlig lavere enn diesel, det kan du være trygg på. Dog er jeg fornøyd med å ha diesel selv for langkjøringene, selv på 1730 kg tomvekt går den på en del under 0,5 på langkjøring. Og så har jeg bestilt elbil for daglig bruk, hyttekjøring ol. Så lenge vi uansett må ha 2 biler føler jeg det er en optimal mix.
    Har en Subaru xv bensin 2l. Denne er vi glad men lurer på om denne skal byttes inn i den nye Subaru Soltera. Har firehjulsdrift på Suzuki men den kunne ikke sammenlignes med Subaru. Lurer på og chippe Suzukien trenger litt mer kraft når jeg drar tunge lass.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.123
    Ikke bra for nærmiljøet disse el bilene.


    -Ifølge dekkprodusenten Goodyear blir bildekk på elektriske bilar slite inntil 30 prosent raskare enn på tilsvarande fossilbilar.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Billigste bilhold og absolutt mest miljøvennlig er hvis man beholder fossilbilen til den dør.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Helt sikkert; utgangspunktet var kostnader

    Edit; man får 4-5 år gamle fossilbiler til 100k, samme kostnad som 2 års avskrivning på en dyrere elbil.
    Må jeg minne deg om at 2 års avskrivning på ny fossilbil som koster det samme som en elbil også fint kan utgjøre 100k kroner, gjerne mer.
    Elbiler sliter dekk 4-10 ganger som fort som en fossilbil?
    Du er ikke spesielt opptatt av fakta, skjønner jeg.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Billigste bilhold og absolutt mest miljøvennlig er hvis man beholder fossilbilen til den dør.
    Tullprat. For hver 30.000 km vil en gjennomsnittsbil på fossilt drivstoff ha sluppet ut like mye CO2 som produksjon av en gjennomsnittlig elbil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det tall på det? Og bare minner om at kinesisk industri er fyrt opp av kullkraft i stor grad.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn