Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Tullprat. For hver 30.000 km vil en gjennomsnittsbil på fossilt drivstoff ha sluppet ut like mye CO2 som produksjon av en gjennomsnittlig elbil.
    Ikke tullprat overhode. Jeg snakker om å sitte på den bilen man allerede har istedenfor å kjøpe ny. Jeg har absolutt ingenting imot elbiler, men det er greit
    å se hva som skal til for å produsere en. Barn som jobber i gruver for å hente mineraler, fra 100 til 700 tonn masse som må utvinnes for å få mangan,kobolt
    og litium på tilsammen 40kg som et standard elbilbatteri inneholder. Samtidig som før nevnt så importerer vi store mengder kullkraft fra Polen via Sverige.
    Det er ikke akkurat utslippsfri energi.
    Mvh
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Tullprat. For hver 30.000 km vil en gjennomsnittsbil på fossilt drivstoff ha sluppet ut like mye CO2 som produksjon av en gjennomsnittlig elbil.
    Ikke tullprat overhode. Jeg snakker om å sitte på den bilen man allerede har istedenfor å kjøpe ny. Jeg har absolutt ingenting imot elbiler, men det er greit
    å se hva som skal til for å produsere en. Barn som jobber i gruver for å hente mineraler, fra 100 til 700 tonn masse som må utvinnes for å få mangan,kobolt
    og litium på tilsammen 40kg som et standard elbilbatteri inneholder. Samtidig som før nevnt så importerer vi store mengder kullkraft fra Polen via Sverige.
    Det er ikke akkurat utslippsfri energi.
    Mvh
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Ikke tullprat overhode. Jeg snakker om å sitte på den bilen man allerede har istedenfor å kjøpe ny. Jeg har absolutt ingenting imot elbiler, men det er greit
    å se hva som skal til for å produsere en. Barn som jobber i gruver for å hente mineraler, fra 100 til 700 tonn masse som må utvinnes for å få mangan,kobolt
    og litium på tilsammen 40kg som et standard elbilbatteri inneholder. Samtidig som før nevnt så importerer vi store mengder kullkraft fra Polen via Sverige.
    Det er ikke akkurat utslippsfri energi.
    Mvh
    Irony-alert!
    Ja, fossekrafta i Norge går som kjent til boligen, men strømmen som skal til bilen kommer fra Polen. All kobolt brukes KUN i elbiler. Før elbilen begynte å masseproduses i 2012-ish så ble det ikke brukt kobolt til noen ting annet, og barnearbeid fantes ikke i Kongo. Slik dritt i verden er VELDIG aktuelt når den passer inn i elbildebatten, men at fossilbilen din også har en anselig mengde kobolt gravd ut av nå døde barn i Kongo nevnes ikke. En dieselbil slipper ikke ut 2,7 kilo CO2 for hver eneste liter den bruker.

    Google "utslipp fra dieselbil vs elbil" og les faktabokser fra forskningsmiljøer som kommer opp og regn litt på det selv, og oppdater deg litt utover vranglæren du har fra trygdebønder og drosjesjåfører som 'vet alt', og er livredd for faktakunnskap de ikke har selv. Du kan med fordel lese litt om strøm-poolen vi henter strøm fra. Det kan likegjerne være vindkraft fra Tyskland og Danmark vi får.
    Prøv i det minste å lese artikkelen nå sist onsdag som knuser myten om elbilens uhorvelige forurensninger. Bare å Google.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Irony-alert!
    Ja, fossekrafta i Norge går som kjent til boligen, men strømmen som skal til bilen kommer fra Polen. All kobolt brukes KUN i elbiler. Før elbilen begynte å masseproduses i 2012-ish så ble det ikke brukt kobolt til noen ting annet, og barnearbeid fantes ikke i Kongo. Slik dritt i verden er VELDIG aktuelt når den passer inn i elbildebatten, men at fossilbilen din også har en anselig mengde kobolt gravd ut av nå døde barn i Kongo nevnes ikke. En dieselbil slipper ikke ut 2,7 kilo CO2 for hver eneste liter den bruker.

    Google "utslipp fra dieselbil vs elbil" og les faktabokser fra forskningsmiljøer som kommer opp og regn litt på det selv, og oppdater deg litt utover vranglæren du har fra trygdebønder og drosjesjåfører som 'vet alt', og er livredd for faktakunnskap de ikke har selv. Du kan med fordel lese litt om strøm-poolen vi henter strøm fra. Det kan likegjerne være vindkraft fra Tyskland og Danmark vi får.
    Prøv i det minste å lese artikkelen nå sist onsdag som knuser myten om elbilens uhorvelige forurensninger. Bare å Google.
    FAKTA OM ELBILER
    Det værserer en rekke oppfatninger omkring el.biler, bruk, utslipp etc.
    Vi forsøker her å komme med en rekke faktaopplysninger.
    Det alle kjøpere vet er at det er gode fordeler ved både kjøp og drift.
    Kjøpet er subsidiert med lavere avgifter enn på andre biler.
    I tillegg er der billigere drivstoff, stort sett fri eller billig parkering, null bompenger og fri ferge inntil videre, lavere årsavgift og billigere servise. En del av dette vil nok før eller senere, bli endret.
    F.eks innførte Trondheim parkeringsavgift, og salget sank 21% umiddelbart.
    I en spørreundersøkelse svarte 38% at fri parkering var hovedårsaken til deres kjøp av elbil.
    Det totale salget av elbiler i Norge har for tiden flatet noe ut.

    Bruksmessig er selvfølgelig elbilen billigere enn andre.
    ADAC i Tyskland testet dette og regnet inn service i utgiftene.
    Kostnad pr mil kjørt for en Golf elbil, drivstoff og andel service, kr 1,13
    Golf bensinbil kr 7,02
    Golf dieselbil kr 5,40

    CO2-utslipp beregnet og omregnet til gram pr kWtime
    Norskprodusert strøm 30 gram
    Nordisk ” ” 170 gram
    EU-blanding ” 510 gram
    Beregninger er fra Transportøkonomisk institutt.

    Elbilen sliter faktisk litt mere enn andre på asfalten da den har større vekt.
    Av samme grunn sliter den også mere på bremser og dekk, og den virvler også opp like mye svevestøv.
    I følge Daimler kommer 44,7% av elbilens CO2-utslipp fra produksjonen, mens en bensin- eller dieselbil har 18% . Totalt har en elbil 24% mindre CO2-utslipp enn en bensinbil, beregnet etter EU-strøm. Ved vannkraft er det 64% lavere.

    Mange har spurt om hva som skjer med batteripakken etter hvert. Den resirkuleres, med pakkene er så forskjellige at de ikke kan behandles likt. Noen benyttes på ny etter utskifting av deler av pakken, mens andre lagres inntil videre som spesialavfall. Antallet er foreløpig lite, men er hurtig voksende.
    Leverandørene av disse batteripakkene sier at i utgangspunktet vil de vare like lenge som bilen for øvrig. De fleste bilprodusentene gir da også en garanti på 8 år på batteriene.

    Noe som også må tas samfunnsmessig med i regnestykket er at ved høyt nok antall elbiler vil det eksisterende strømnettet i Norge ikke lengre kunne forsyne bilene. Det må jo også bygges ut en mengde ladestasjoner. I mange borettslag er f.eks ikke akseptert lading i garasjene. Andre steder er bilfrie områder inn til byggene. Der må parkeringsplassene bestykkes med nok ladestasjoner.
    Hovedfordelingsnettet må også bygges mye om, dersom ikke lading kun kan skje til forutbestemte tider og i varierende områder.

    Elbilen har kommet for å bli, og er ganske nødvendig for å oppnå klimamålene i Norge, men der er en rekke faktorer som må vurderes og tas med i alla vurderinger.
    (Kilder: Teknisk Ukeblad, ADAC, PDF, NVE, Norsk Elbilforening)
    Knut F.Jenssen NAF Bodø og Omegn


    Hvor mye forurenser en ny diesel bil?


    Testen viser at luften en dieselbil med ny motor slipper ut har lavere verdier av svevestøv enn luften den tar inn. Med andre ord: I stedet for å være en miljøversting, absorberer nyedieselmotorer svevestøvet i luften rundt seg og kan bidra til renere luft.5. sep. 2019

    Stor test ga sjokkresultat: Nye dieselbiler kan rengjøre luften
    https://www.nettavisen.no › okonomi › stor-test-ga-sjokkr...




    Selv om Norge så å si er selvforsynt med fornybar energi fra vannkraftproduksjon, er det ikke automatisk slik at den strømmen vi bruker i hjemmet kommer fra fornybar norsk kraftproduksjon.
    Norge er mer elektrifisert enn de fleste land, fordi vi har god tilgang på fornybar energi fra vannkraft. Det brukes mye strøm i både husholdninger, yrkesbygg og industri. I 2018 ble det brukt 235 TWh energi i Fastlands-Norge.
    Norsk vannkraft er attraktivt ute i Europa, så mye av den fornybare energien eksporteres. Europeiske selskaper og organisasjoner kjøper opprinnelsesgarantier for at det skal reververes samme mengde fornybar energi i markedet som de forbruker. Og det er disse garantiene som er ettertraktede! Opprinnelsesgarantiene er en del av en felles europeisk ordningsom bidrar til å øke etterspørselen og utbyggingen av fornybare energikilder.
    Men har vi ikke bare fornybar energi i Norge da?
    Nei, dessverre. Selv om 98 % av strømproduksjonen i Norge kommer fra vannkraft, kommer hele 90 % av strømmen i stikkontakten fra kjerne- og kullkraftproduksjon.

    Nå har jeg googlet som du ba meg om og nå kan jo du vise referansen du viser til med 30 000km. Hvor står det?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    90% av strømmen i stikket kommer fra kjerne og kullkraft? Dette har du ikke greie på og er herved diskvalifisert fra videre elbildiskusjon
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    90% av strømmen i stikket kommer fra kjerne og kullkraft? Dette har du ikke greie på og er herved diskvalifisert fra videre elbildiskusjon
    Den eneste du kan/har makt til å diskvalifisere er faktisk deg selv. Så vennligst legg fra dere den ordbruken dere har.Jeg ble bedt om å google,
    noe jeg da også gjorde. Det jeg da fant i de faktaboksene var det som havnet i mitt tilsvar. Bare å google.
    Det jeg i utgangspunktet sa var at det mest miljøvennlige man kan gjøre er å ikke kjøpe ny bil, men beholde den man har til den dør. Jeg har som sagt
    absolutt ingenting imot elbiler, tvert imot, men min påstand er den samme som Rasmus Hansen i MDG. hverken mer eller mindre.

    OPPRINNELSESGARANTIER
    Norge produserer 98 prosent fornybar kraft, men bruker 46 prosent fossil varmekraft fra Europa
    Ifølge NVEs opprinnelsesgaranti-beregninger.

    Forøvrig så er strøm i tungindustri mitt fagfelt. Hva er ditt og hvilken kompetanse innehar du/dere som kan alt om dette?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Opprinnelsesgaranti er papirtull, det som kommer ut av stikkontakten din er norskprodusert vann og vindkraft.. Norge har et netto overskudd, stort sett de fleste år..
    Det har vært diskutert ørtentusen ganger før, det kommer en jevn strøm av tullinger som tror alle elbiler går på europeisk marginalkraft innom elbiltrådene, du er vel nr hundre i rekken ellerno, heldigvis forsvinner de ut med halen mellom beina like fort som de kom inn.
    Ellers så trenger man ikke stort mer enn lesekunnskaper som kompetanse for å finne ut av dette..
     
    Sist redigert:

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Opprinnelsesgaranti er papirtull, det som kommer ut av stikkontakten din er norskprodusert vann og vindkraft.. Norge har et netto overskudd, stort sett de fleste år..
    Det har vært diskutert ørtentusen ganger før, det kommer en jevn strøm av tullinger som tror alle elbiler går på europeisk marginalkraft innom elbiltrådene, du er vel nr hundre i rekken ellerno, heldigvis forsvinner de ut med halen mellom beina like fort som de kom inn.
    Ellers så trenger man ikke stort mer enn lesekunnskaper som kompetanse for å finne ut av dette..
    Helt riktig at vi har et netto overskudd av støm i Norge, men det er ikke det samme som å si at vi bruker den strømmen selv. Men dette vet jo du alt om som også kan motsi norske faglige offentlige rapporter. I og med at du går til det skritt å kalle andre mennesker for tullinger fordi de baserer seg på fakta som du ikke liker så forstår jeg at du ligger på et nivå som jeg ikke nedlater meg til å legge meg på. Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt og det er for meg svar nok.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Sorry, men når man kommer rekende med "kommer hele 90 % av strømmen i stikkontakten fra kjerne- og kullkraftproduksjon." Så fortjener man ikke stort bedre..
    Dette er hva som fysisk skjer, resten er bare papirtull, en tysker i munchen må gjerne tegne en avtale med norsk opprinnelsesgaranti, men det er ikke norsk strøm han får i stikk kontakten. Elektronene er ikke kjent med disse "avtalene"

    Screenshot 2022-02-19 005620.png
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Sorry, men når man kommer rekende med "kommer hele 90 % av strømmen i stikkontakten fra kjerne- og kullkraftproduksjon." Så fortjener man ikke stort bedre..
    Dette er hva som fysisk skjer, resten er bare papirtull, en tysker i munchen må gjerne tegne en avtale med norsk opprinnelsesgaranti, men det er ikke norsk strøm han får i stikk kontakten. Elektronene er ikke kjent med disse "avtalene"

    Vis vedlegget 792808
    Sorry Godtatt. :) Hvor fant du dette, og hvem har lagd det?
    Vi må faktisk huske på at før de såkalte ACER kablene (2stk) så har vi overføringskabler til utlandet fra før som har vært i drift siden 60`tallet.

    Her er Norges strømkabler til utlandet ( TU-ENERGI)
    Kraftutveksling med nabolandene har tjent Norge godt siden 60-tallet, ifølge NVE. Nå vurderer de om Norge bør bygge en åttende sjøkabel til utlandet.

    1645229536885.png
    Mvh
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Sorry, men når man kommer rekende med "kommer hele 90 % av strømmen i stikkontakten fra kjerne- og kullkraftproduksjon." Så fortjener man ikke stort bedre..
    Dette er hva som fysisk skjer, resten er bare papirtull, en tysker i munchen må gjerne tegne en avtale med norsk opprinnelsesgaranti, men det er ikke norsk strøm han får i stikk kontakten. Elektronene er ikke kjent med disse "avtalene"

    Vis vedlegget 792808
    Strøm er dessverre ikke noe vi kan lagre , så når vi produserer mer enn forbruket sendes overskuddet ut av landet, og motsatt vei når vi har lite egenproduksjon.
    Norge produserer i snitt 149TWH strøm i året. For å nå målet med elektrifisering av infrastruktur har de beregnet at vi må produsere 80TWH mer. Ikke gjort i en fei akkurat. :) Du får ha en god natt.
    Mvh
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er NVE som har laga skjemaet jeg posta. Når mitt lokale kraftverk slipper vann gjennom turbinene så tar ikke elektronene veien om Tyskland for bytte til kullelektroner, de tar korteste vei til min stikk kontakt. Ellers så lagres vannkraft i magasiner, fra vindkraft derimot så er det ingen lagring, men andelen vindkraft er ikke så stor i det norske nettet.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Hvis det hadde vært så enkelt så hadde vi ikke hatt kabler til utlandet. Jeg for min del har ikke noe lokalt kraftverk så jeg vet aldri hvor den strømmen jeg har kommer fra. Du har kanskje fått med deg at vannmagasinene er tappet ut veldig mye. Det skjer når kraftprodusentene produserer strøm til et marked, og satser på mer nedbør senere. I de tilfellene vi har fulle magasiner og det kommer mye nedbør må de tappes ned. Da kan produsentene velge å sende vannet rett igjennom eller å produsere strøm for salg. Hvis det du sier hadde medført riktighet mtp opprinnelsesgarantier, så hadde vi kun hatt behov for fiberkabler til utlandet for å sende de garantien på mail.Som du ser så er det også NVE som har kommet med det jeg forholdt meg til. Strømmen velger helt korrekt den letteste veien og når den ene veien er stengt med en bryter og en annen vei er åpnet, ja så går den faktisk den veien som er åpen.
    Mvh
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Opprinnelsesgaranti har ingenting med kablene å gjøre.. Det er en papirøvelse for å subsidiere mer utbygging.
    Vi er fortsatt de aller fleste år netto eksportør av kraft, så tullballet ditt av typen "kommer hele 90 % av strømmen i stikkontakten fra kjerne- og kullkraftproduksjon" blir ikke riktigere uansett hvor mye du kaver.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Som sagt så forholdt jeg meg til NVE, så kavinga må du nesten ta med dem. :)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Er ikke noe poeng å ta noe med NVE, det du henviste til var opprinnelsesgarantier, det står også i overskriften i avsnittet du limte inn. Det forstår du åpenbart ikke hva er, men kortversjonen er at det har akkurat 0 å gjøre med fysisk strøm. Hvordan fysiske leveranser fungerer kan du se her: https://www.nve.no/energi/energisystem/kraftproduksjon/hvor-kommer-strommen-fra/

    I plansjen de limer inn ca midt på siden, som jeg også viste her igår, ser du at 97%+ i stikk kontakten kommer fra vann og vind. Altså det stikk motsatte av hva du tror..
     
    Sist redigert:

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Takker for linken, skal se på den. Kan godt hende jeg tar feil, men blir ikke sur for det. All ny kunnskap er verdifull.
    Ha en god Dag. :cool:
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Resultatet er, ifølge NVEs regnskap, at om lag 3 av 5 norske strømkunder uten garanti får fossil varmekraft levert i stikkontakten, mens 1 av 5 får kjernekraft. Kun den siste femtedelen får strøm som stammer fra fornybare kilder som vind-, vann- og solenergi. Dette er langt lavere enn resten av Europa – og det på tross av at vi har Europas reneste kraftproduksjon, sett bort fra Albania.


    Bilde av en strømmast i skogen

    Fornybar strømproduksjon

    Tallene nevnt over er imidlertid noe misvisende. Det andre problemet med opprinnelsesgaranti-ordningen er nemlig at den kun distribuerer garantier for at grønn strøm produseres i ditt navn, mens selve konsumet kan skje et helt annet sted.


    Når for eksempel tyske strømkunder ber om strøm fra norsk vannkraft gjennom opprinnelsesgarantier, er det ikke strømmen fra vassdragene våre de får, men miljøsamvittigheten.


    Tenk på det slik: Når et norsk vannkraftverk produserer én kilowatt-time med fornybar strøm, blir denne oversatt til et lite kakestykke som representerer grønn energi i EUs kraft-regnskap.
    Det er altså ingen som sitter å trykker på brytere for å styre norsk vannkraft til de i Europa som har kjøpt norsk opprinnelsesgaranti, det er en papirøvelse. Det er ikke noe poeng for nordmenn å kjøpe noe vi allerede får, her trengs ingen miljøsamvittighet i bytte mot penger. Derfor kommer vi dårlig ut i dette papirregnestykket, men det forteller som sagt i årevis i elbil trådene, ingenting om hvor den faktiske strømmen kommer fra.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Det er altså ingen som sitter å trykker på brytere for å styre norsk vannkraft til de i Europa som har kjøpt norsk opprinnelsesgaranti, det er en papirøvelse. Det er ikke noe poeng for nordmenn å kjøpe noe vi allerede får, her trengs ingen miljøsamvittighet i bytte mot penger. Derfor kommer vi dårlig ut i dette papirregnestykket, men det forteller som sagt i årevis i elbil trådene, ingenting om hvor den faktiske strømmen kommer fra.
    Det var nettopp derfor jeg la ut linken;)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ja, ville bare presisere det ettersom det fortsatt er mange som har tungt for det.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Det er altså ingen som sitter å trykker på brytere for å styre norsk vannkraft til de i Europa som har kjøpt norsk opprinnelsesgaranti, det er en papirøvelse. Det er ikke noe poeng for nordmenn å kjøpe noe vi allerede får, her trengs ingen miljøsamvittighet i bytte mot penger. Derfor kommer vi dårlig ut i dette papirregnestykket, men det forteller som sagt i årevis i elbil trådene, ingenting om hvor den faktiske strømmen kommer fra.
    Nei men som vi kan lese i linken du sendte meg.så styrer de den mellom de landene som har fast forbindelse ( etter behov ). Ikke lett å bli klok på dette.
    • Import/eksport av strøm beregnes for hvert enkelt av landene Norge har utenlandsforbindelser til. Det vil si Sverige, Danmark, Finland, Nederland og Russland (ett vannkraftverk).
    • Det er antatt at all importert strøm er produsert i landet hvor importen kommer fra. På samme måte er det antatt at all strøm som eksporteres fra Norge er produsert her i landet. Dette betyr at det ikke er tatt hensyn til at strømmen kan ha krysset mer enn én landegrense.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    FAKTA OM ELBILER
    Det værserer en rekke oppfatninger omkring el.biler, bruk, utslipp etc.
    Vi forsøker her å komme med en rekke faktaopplysninger.
    Det alle kjøpere vet er at det er gode fordeler ved både kjøp og drift.
    Kjøpet er subsidiert med lavere avgifter enn på andre biler.
    I tillegg er der billigere drivstoff, stort sett fri eller billig parkering, null bompenger og fri ferge inntil videre, lavere årsavgift og billigere servise. En del av dette vil nok før eller senere, bli endret.
    F.eks innførte Trondheim parkeringsavgift, og salget sank 21% umiddelbart.
    I en spørreundersøkelse svarte 38% at fri parkering var hovedårsaken til deres kjøp av elbil.
    Det totale salget av elbiler i Norge har for tiden flatet noe ut.

    Bruksmessig er selvfølgelig elbilen billigere enn andre.
    ADAC i Tyskland testet dette og regnet inn service i utgiftene.
    Kostnad pr mil kjørt for en Golf elbil, drivstoff og andel service, kr 1,13
    Golf bensinbil kr 7,02
    Golf dieselbil kr 5,40

    CO2-utslipp beregnet og omregnet til gram pr kWtime
    Norskprodusert strøm 30 gram
    Nordisk ” ” 170 gram
    EU-blanding ” 510 gram
    Beregninger er fra Transportøkonomisk institutt.

    Elbilen sliter faktisk litt mere enn andre på asfalten da den har større vekt.
    Av samme grunn sliter den også mere på bremser og dekk, og den virvler også opp like mye svevestøv.
    I følge Daimler kommer 44,7% av elbilens CO2-utslipp fra produksjonen, mens en bensin- eller dieselbil har 18% . Totalt har en elbil 24% mindre CO2-utslipp enn en bensinbil, beregnet etter EU-strøm. Ved vannkraft er det 64% lavere.

    Mange har spurt om hva som skjer med batteripakken etter hvert. Den resirkuleres, med pakkene er så forskjellige at de ikke kan behandles likt. Noen benyttes på ny etter utskifting av deler av pakken, mens andre lagres inntil videre som spesialavfall. Antallet er foreløpig lite, men er hurtig voksende.
    Leverandørene av disse batteripakkene sier at i utgangspunktet vil de vare like lenge som bilen for øvrig. De fleste bilprodusentene gir da også en garanti på 8 år på batteriene.

    Noe som også må tas samfunnsmessig med i regnestykket er at ved høyt nok antall elbiler vil det eksisterende strømnettet i Norge ikke lengre kunne forsyne bilene. Det må jo også bygges ut en mengde ladestasjoner. I mange borettslag er f.eks ikke akseptert lading i garasjene. Andre steder er bilfrie områder inn til byggene. Der må parkeringsplassene bestykkes med nok ladestasjoner.
    Hovedfordelingsnettet må også bygges mye om, dersom ikke lading kun kan skje til forutbestemte tider og i varierende områder.

    Elbilen har kommet for å bli, og er ganske nødvendig for å oppnå klimamålene i Norge, men der er en rekke faktorer som må vurderes og tas med i alla vurderinger.
    (Kilder: Teknisk Ukeblad, ADAC, PDF, NVE, Norsk Elbilforening)
    Knut F.Jenssen NAF Bodø og Omegn


    Hvor mye forurenser en ny diesel bil?


    Testen viser at luften en dieselbil med ny motor slipper ut har lavere verdier av svevestøv enn luften den tar inn. Med andre ord: I stedet for å være en miljøversting, absorberer nyedieselmotorer svevestøvet i luften rundt seg og kan bidra til renere luft.5. sep. 2019
    Stor test ga sjokkresultat: Nye dieselbiler kan rengjøre luften
    https://www.nettavisen.no › okonomi › stor-test-ga-sjokkr...




    Selv om Norge så å si er selvforsynt med fornybar energi fra vannkraftproduksjon, er det ikke automatisk slik at den strømmen vi bruker i hjemmet kommer fra fornybar norsk kraftproduksjon.
    Norge er mer elektrifisert enn de fleste land, fordi vi har god tilgang på fornybar energi fra vannkraft. Det brukes mye strøm i både husholdninger, yrkesbygg og industri. I 2018 ble det brukt 235 TWh energi i Fastlands-Norge.
    Norsk vannkraft er attraktivt ute i Europa, så mye av den fornybare energien eksporteres. Europeiske selskaper og organisasjoner kjøper opprinnelsesgarantier for at det skal reververes samme mengde fornybar energi i markedet som de forbruker. Og det er disse garantiene som er ettertraktede! Opprinnelsesgarantiene er en del av en felles europeisk ordningsom bidrar til å øke etterspørselen og utbyggingen av fornybare energikilder.
    Men har vi ikke bare fornybar energi i Norge da?
    Nei, dessverre. Selv om 98 % av strømproduksjonen i Norge kommer fra vannkraft, kommer hele 90 % av strømmen i stikkontakten fra kjerne- og kullkraftproduksjon.

    Nå har jeg googlet som du ba meg om og nå kan jo du vise referansen du viser til med 30 000km. Hvor står det?
    Jeg skal ikke være like streng som morbid, men visste du at nye dieselbiler ikke er så miljøvennlig som det ser ut til, selv om de renser luften via partikkelfilter så dumper faktisk bilen ut miljøgiftene, det er ikke alt som blir forbrent i eksosanlegget, derfor dumper bilen restene med jevne mellomrom.
    At elbiler sliter mer på bremser er heller ikke riktig, snarere tvert i mot siden motoren regenererer strøm og virker som en kraftig brems i seg selv. Man lærer seg fort å kjøre med "en pedal"
     
    Sist redigert:

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Jeg skal ikke være like streng som morbid, men visste du at nye dieselbiler ikke er så miljøvennlig som det ser ut til, selv om de renser luften via partikkelfilter så dumper faktisk bilen ut miljøgiftene, det er ikke alt som blir forbrent i eksosanlegget, derfor dumper bilen restene med gjevne mellomrom.
    At elbiler sliter mer på bremser er heller ikke riktig, snarere tvert i mot siden motoren regenererer strøm og virker som en kraftig brems i seg selv. Man lærer seg fort å kjøre med "en pedal"
    Hehe, det er jo selvfølgelig riktig, men det jeg påpekte er at vi ikke må tro at den frelser verden, og at hvis man har en bil som er f.eks. 8 år gammel så er det mere miljøvennlig å beholde den til den dør fremfor å bestille en nyprodusert elbil. Ingen jeg kjenner har kjøpt elbil med bedre miljø som grunnlag. :)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    For de fleste av oss så endre behovet seg i løpet livssyklusen til en bil som er på typisk 20-25 år. Når bil da skal byttes så er det åpenbart best å kjøpe en miljøvennlig variant, spesielt for lokalmiljøet for oss som bor i by.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    For de fleste av oss så endre behovet seg i løpet livssyklusen til en bil som er på typisk 20-25 år. Når bil da skal byttes så er det åpenbart best å kjøpe en miljøvennlig variant, spesielt for lokalmiljøet for oss som bor i by.
    Gjennomsnittlig levealder på en bil i Norge er 19 år og for Europa 14 år.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Produsentene sier at batteriet skal vare i bilens levetid. Så elbilprodusentene sier at batteriet i en elbil skal vare minst 19 år (hvis snittet på levealder på biler i Norge er 19 år er det veldig mange som er eldre enn det). Er det realistisk? Eller mener de gjennomsnittet for europeiske biler, altså 14 år. Betyr det at elbiler vil vrakes mye tidligere enn biler med fossilmotor? Hva har det evt å si for klima?

    NB: De bør forklare hva de mener med levealder.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det er viktig at slike biler blir mva og avgiftsfrie slik at "vanlige folk" kan kjøpe dem! :D
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Produsentene sier at batteriet skal vare i bilens levetid. Så elbilprodusentene sier at batteriet i en elbil skal vare minst 19 år (hvis snittet på levealder på biler i Norge er 19 år er det veldig mange som er eldre enn det). Er det realistisk? Eller mener de gjennomsnittet for europeiske biler, altså 14 år. Betyr det at elbiler vil vrakes mye tidligere enn biler med fossilmotor? Hva har det evt å si for klima?

    NB: De bør forklare hva de mener med levealder.
    Nå ligger det en 11 år gammel Tesla Roadster på Finn til salgs med 85 % av opprinnelig batterikapasitet..og flere produsenter har vel 10 år med en restgarantie på batteriet så hva som egentlig er realistisk levetid på en el bil får tiden vise. Jeg husker bare for 6-7 år siden diskusjonene vi hadde i lunsjen i kantina der el bil skeptikerne innbitt påstod at en 5-6 år gammel Tesla ville ikke ha noe verdi som bruktbil. I dag ser jeg at 9 år gamle Tesla modell S har holdt seg minst like godt i bruktbilpris som en tilsvarende fosilbil eks. type BMW 5 serie..
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som den racerbilen vil være ubrukelig i Norge pga lav lav bakkeklaring.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Men dame magnet er det....
    Men slike damer er ikke jeg interessert i!

    De damer som vil være i passende alder for meg ca 40+ og oppover til 69 vil nok ikke være i stand til å komme seg inn og ut av en slik bil!

    Slike slanke 20 åringer som er smidige nok til å komme inn og ut av en slik bil vil jo faktisk være "for unge" for guttungen!! Og for min del

    så er jeg verken pedofil, ordfører i Vågå eller leder i SP!

    Edit:
    Skal jeg være ærlig er jeg nok knapt i stand til å sette meg inn i eller krabbe ut av en slik bil med noen som helst verdighet i behold!:ROFLMAO:
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men slike damer er ikke jeg interessert i!

    De damer som vil være i passende alder for meg ca 40+ og oppover til 69 vil nok ikke være i stand til å komme seg inn og ut av en slik bil!

    Slike slanke 20 åringer som er smidige nok til å komme inn og ut av en slik bil vil jo faktisk være "for unge" for guttungen!! Og for min del

    så er jeg verken pedofil, ordfører i Vågå eller leder i SP!

    Edit:
    Skal jeg være ærlig er jeg nok knapt i stand til å sette meg inn i eller krabbe ut av en slik bil med noen som helst verdighet i behold!:ROFLMAO:
    Bare en kommentar til de du ser henger rundt bilen....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn