Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Så å vise karikaturene er for deg bare å håne og spotte? Kan du fortelle meg hvorfor bare Islam skal tas hensyn til?
    Jeg tror jeg ville gått et skritt tilbake og lest deg litt opp på dette før du uttaler deg neste gang...
    Du skal tage hensyn til alle , og har du ikke fået det ud af mit indlæg, så har du ikke forstået det, det drejer ganske simpelt om anstændig og civiliseret respektfuld opførsel generelt , ikke kun overfor muslimmer.

    Gå du ned og pisser på/håner din lokale Muslimske pizza mand , nej vel , Vi opfører os civiliseret , anstændigt og respektfuld over for andre, også Muslimer , det regne vi for en selvfølge i dagligdagen, på trods af at vi masser af gange begrænser vores ytringsfrihed, ved ikke at sige noget som enten skade os selv, eller såre andre mennesker unødigt meget.
    Som man siger du hører kun sandheden fra børn og fulde mennesker, og der er vi som regel overbærerende.

    Den civiliserede , anstændige og respektfulde opførsel så jeg gene overført til samfundet som helhed, og ikke ikke mindst til landene og folkeslagene imellem.
    Det er bl.a. en vigtig politisk opgave, men en del politikerne gør eksakt det modsatte , og de vinde frem i disse dage, dem som fremme det grimme i mennesket (den indre svinehund) og vi har den alle i os , den skal bare vækkes og være accepteret i samfundet, så vil den vise sig på fuld kraft.

    I dag siger man ting om Muslimmer i den offentlige debat som det ville være helt utænkeligt at gøre for 30-40-50 år siden, og det gør man i ytringsfriheden navn, vi har ytringsfrihed, så vi må fornærmer Muslimerne, men bør vi gøre det, og hvad nytte gør det.
    Jeg mener ikke at den udvikling fører noget godt med sig , det vil kun splitte os og dem.

    Og omvæltningen i de Arabiske lande bør foregå indefra, som det har været tilfældet hos os selv, så kan det blive holdbart, vi skal ikke fortælle andre hvordan de skal leve, og hvad som er bedst for dem. Og aller mindst at vi er bedre end dem.
    Joda, man skal være dannet og høflig ovenfor alle, uansett bakgrunn. Jeg respekterer mennesket, ikke religionen! Den får ALDRI min respekt.

    Skal man forlenge dine argumenter, så betyr det at alle religioner må få fritak fra enhver kritikk og alt som sårer skal vi kutte ut?
    Hvordan tror du Norden hadde vært om vi ikke hadde kritisert, laget humor ut av og laget karikaturer av de kristne og deres tro? Det var en del kristne som følte seg nokså såret for noen 10-år tilbake.

    Den dagen muslimer også opptrer sivilisert, anstendig og respektfullt, så skal jeg gjengjelde det!
    Siden det er forskjell på muslimer fra de forskjellige landene, kan jeg ikke si at alle er like. Men når det kommer til stykket (og det ser vi i Frankrike), så er det alltid et MEN når de snakker om yttringsfrihet og respekt. Vi skal respektere dem, de skal ikke respektere oss...kan det virke som.
    PS: Joa, mange muslimer er høflige og sivilisert, men jammen er det mange som IKKE respekterer mine valg (vestens valg)...

    Og så lenge de kommer til vesten skal vi såvisst fortelle de hvordan de skal leve og opptre!
     
    Sist redigert:

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Hvis noen er så feilkoblet i hjernen at en tegning kan gjøre dem til mordere, bør de naturligvis sperres inne. Og ikke slippes ut.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Endel interessante betraktninger rundt islamister og fengsel.

    Muslims make up 70 per cent of France’s prison inmates despite being only eight per cent of the population

    http://www.independent.co.uk/news/world/europe/analysis-locking-up-muslims-for-extreme-views-turns-prisons-into-recruitment-pools-9988982.html

    Vanlig fengsel av hjemsendte terrorister er ikke tilstrekkelig. Permanent isolat kan være en løsning.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.202
    Hvis vi ikke kan bedrive med kritikk av religioner og andre illegitime maktfaktorer i samfunnet, hva skal vi da med ytringsfrihet?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men nå er det vel en ørliten mellom kritikk og utdriting/mobbing? Uten at det dermed er sagt at muslimer ikke får finne seg i det, så lenge de har valgt å bosette seg i sekulære, vestlige samfunn. Og selvsagt er terskelen for mange muslimer når det gjelder å føle seg mobbet alt for lav.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Joda, men nå er det vel en ørliten mellom kritikk og utdriting/mobbing? Uten at det dermed er sagt at muslimer ikke får finne seg i det, så lenge de har valgt å bosette seg i sekulære, vestlige samfunn.
    Ja det er en helt grunnleggende lakmustest på om mennesker er skikket til å bo i Europa eller ikke.

    Om noen ikke tolererer at andre har et annet syn på Hitler, Mao, Muhammed, Pol Pot eller noen av de andre historiske diktatorene og ideologene, og gir uttrykk for det... så bør de ses på som persona non grata i et hvert vestlig land. Blir de truende i sin adferd bør de tas hånd om.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Så å vise karikaturene er for deg bare å håne og spotte? Kan du fortelle meg hvorfor bare Islam skal tas hensyn til?
    Jeg tror jeg ville gått et skritt tilbake og lest deg litt opp på dette før du uttaler deg neste gang...
    Du skal tage hensyn til alle , og har du ikke fået det ud af mit indlæg, så har du ikke forstået det, det drejer ganske simpelt om anstændig og civiliseret respektfuld opførsel generelt , ikke kun overfor muslimmer.

    Gå du ned og pisser på/håner din lokale Muslimske pizza mand , nej vel , Vi opfører os civiliseret , anstændigt og respektfuld over for andre, også Muslimer , det regne vi for en selvfølge i dagligdagen, på trods af at vi masser af gange begrænser vores ytringsfrihed, ved ikke at sige noget som enten skade os selv, eller såre andre mennesker unødigt meget.
    Som man siger du hører kun sandheden fra børn og fulde mennesker, og der er vi som regel overbærerende.

    Den civiliserede , anstændige og respektfulde opførsel så jeg gene overført til samfundet som helhed, og ikke ikke mindst til landene og folkeslagene imellem.
    Det er bl.a. en vigtig politisk opgave, men en del politikerne gør eksakt det modsatte , og de vinde frem i disse dage, dem som fremme det grimme i mennesket (den indre svinehund) og vi har den alle i os , den skal bare vækkes og være accepteret i samfundet, så vil den vise sig på fuld kraft.

    I dag siger man ting om Muslimmer i den offentlige debat som det ville være helt utænkeligt at gøre for 30-40-50 år siden, og det gør man i ytringsfriheden navn, vi har ytringsfrihed, så vi må fornærmer Muslimerne, men bør vi gøre det, og hvad nytte gør det.
    Jeg mener ikke at den udvikling fører noget godt med sig , det vil kun splitte os og dem.

    Og omvæltningen i de Arabiske lande bør foregå indefra, som det har været tilfældet hos os selv, så kan det blive holdbart, vi skal ikke fortælle andre hvordan de skal leve, og hvad som er bedst for dem. Og aller mindst at vi er bedre end dem.
    Joda, man skal være dannet og høflig ovenfor alle, uansett bakgrunn. Jeg respekterer mennesket, ikke religionen! Den får ALDRI min respekt.

    Skal man forlenge dine argumenter, så betyr det at alle religioner må få fritak fra enhver kritikk og alt som sårer skal vi kutte ut?
    Hvordan tror du Norden hadde vært om vi ikke hadde kritisert, laget humor ut av og laget karikaturer av de kristne og deres tro? Det var en del kristne som følte seg nokså såret for noen 10-år tilbake.

    Den dagen muslimer også opptrer sivilisert, anstendig og respektfullt, så skal jeg gjengjelde det!
    Siden det er forskjell på muslimer fra de forskjellige landene, kan jeg ikke si at alle er like. Men når det kommer til stykket (og det ser vi i Frankrike), så er det alltid et MEN når de snakker om yttringsfrihet og respekt. Vi skal respektere dem, de skal ikke respektere oss...kan det virke som.
    PS: Joa, mange muslimer er høflige og sivilisert, men jammen er det mange som IKKE respekterer mine valg (vestens valg)...

    Og så lenge de kommer til vesten skal vi såvisst fortelle de hvordan de skal leve og opptre!
    Du har tilsyneladende stadig ikke helt forstået hvad jeg skive, men kik i reglværkert for forummet her , det jeg siger afviger såmænd ikke så meget fra dette, men du synes måske ikke at man kan diskuterer i de rammer.

    Jeg kan lover at der i den offentlige debat i Dammark bliver gået til stålet. og alt diskuteres vedrørende Islam, tit i en særdeles grov tone , så grov at den ikke var gået her i forrummet uden adskillige strafpoint , og det er ikke Muslimerne der for strafpoint, det er ikke dem der kommer med de grove og generaliserende og halvracistiske udtalelser.
    Man må derimod tage hatten af for den bemærkelsesværdige store tolerance Muslimerne udviser over for bl.a. Dansk Folkeparti og deres udtalelser.

    Man skal bare holde sig fra at Håne og vandære profeten Muhammed med sjofle tegninger osv. Så er der masser af muligheder for at diskuterer Islam med Muslimer.

    Jeg har flere bekendte der er Muslimer, og jeg har faktisk aldrig mødt en Muslim som ikke både var venlig og respektfuld over for mig .

    Så er der alle terroristerne og de kriminelle, det har intet med Islam at gøre, og de skal naturligvis straffes som alle andre kriminelle.
    Og faktisk skader de Muslimerne og Islam generelt mere end de skader os, og det ved de 99.9% af Muslimmerne udmærket godt , de 99.9% Muslimer som er fredelige venlige arbejdsomme mennesker.

    Men disse terrorister/radikaliserede unge mennesker vokser ud af at vi bl.a. vanærer Profeten , plus USA og de allieredes hæren i mellemøsten, plus den måde vi generelt behandler Muslimer og taler til til dem her i vesten.

    Så har vi forskellige yderliggående/fundamentalistiske grupper af Muslimer, som man nok bør holde et vågent øje med bl.a. hizb-ut-tahrir, men det er jo en del af vores demokrati og ytringsfrihed at der også er plads til dem, sålænge de ikke overskider loven, vi har også plads til Nazister ,rokkere , og andre yderliggående grupperinger.

    Og naturligvis må folk leve lige nøjagtigt som de lyst til, og bære det tøj de vil, sålænge de ikke bryder loven, det er en af demokratiets dyder at der er plads til alle.

    Og hvad angår Blasfemi som det her jo handler om, så er vi er såmænd ikke så meget anderledes.
    I Danmark var der en helvedes ballade da Jens Jørgen Thorsen skulle lave sin film om Jesus sexliv.
    Og jeg skal hilser at sige at den Danske befolkning ikke er særlig troende, i forhold til den gennemsnitlige Muslim.
    Men den film var lige i overkanten af hvad mange kunne klare.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    3.799
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så er der alle terroristerne og de kriminelle, det har intet med Islam at gøre, og de skal naturligvis straffes som alle andre kriminelle.
    Og faktisk skader de Muslimerne og Islam generelt mere end de skader os, og det ved de 99.9% af Muslimmerne udmærket godt , de 99.9% Muslimer som er fredelige venlige arbejdsomme mennesker.
    [video=youtube;N46mIHEGHN0]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=N46mIHEGHN0[/video]

    B
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan lover at der i den offentlige debat i Dammark bliver gået til stålet. og alt diskuteres vedrørende Islam, tit i en særdeles grov tone , så grov at den ikke var gået her i forrummet uden adskillige strafpoint , og det er ikke Muslimerne der for strafpoint, det er ikke dem der kommer med de grove og generaliserende og halvracistiske udtalelser.
    Men etter det du har skrevet tidligere så skal vi ikke se på hvordan det er i muslimske land men heller se hvordan muslimene oppfører seg i Danmark, bør du ikke da se til Tyrkia for å se hvordan dansker oppfører seg der og ikke hvordan de oppfører seg i Danmark.

    Ellers utrolig bra den filmen du la ut Berxter, det er så sant det han sier.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ja vi kan da meget hurtigt blive enige om at det er vildt at have dødsstraf for håne profeten, de muslimer som finder finder retten til det, skulle finde det her: Stikhza nævnes i Koranen (36:30-32) og al-istikhza betyder at gøre grin med, håne eller latterliggøre.

    Jeg mener ikke der er en lignede paragraf i biblen, skulle der være vil jeg tro at det mere handler om at vende den anden kind til , det er måske forskellen på Biblen og Koranen , men folk har jo også tolket Biblen meget forskelligt igennem tiden, og de Kristne har i perioder også været temmelig voldelige. Ja selv i nutiden ses voldelige handlingen fra de Kristne og vores allierede Israel.

    Jeg kan ikke finde hvad der faktisk står Koranen (36:30-32) , men Naser Khader en Dansk Syrisk politiker , behandler emnet, og i følge ham står det ikke i Koranen at der er har dødsstraf får at håne Profeten. Det er en lov nogle Muslimske samfund selv har lavet ,det må være det de kalder sharia lov
    http://jyllands-posten.dk/debat/international/ECE7359664/Koranen+trænger+til+et+serviceeftersyn/

    Men uanset hvad der står i Koranen eller hvad der er traditioner love indført af mennesker osv.
    Så er der stadigvæk ingen grund til at udøve Blasfemi bare fordi man muligvis har ret til det, og at hævde at det nærmest skulle være en menneskeret synes jeg er latterligt, det giver ingen mening, det er kun et udtryk for afstumpede menneske og debatter.

    At lade være med at udøve Blasfemi og lignede ting er bare det man kalde almindelig civiliseret opførsel, som alle i dagligdagen normalt følger, ellers vil man helt sikkert hurtigt få problemer.
    Og der vil være masser af gange man ikke udnytte sin ytringsfrihed, af hensyn til sig selv, og af hensyn til andre.
     
    Sist redigert:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Så å vise karikaturene er for deg bare å håne og spotte? Kan du fortelle meg hvorfor bare Islam skal tas hensyn til?
    Jeg tror jeg ville gått et skritt tilbake og lest deg litt opp på dette før du uttaler deg neste gang...
    Du skal tage hensyn til alle , og har du ikke fået det ud af mit indlæg, så har du ikke forstået det, det drejer ganske simpelt om anstændig og civiliseret respektfuld opførsel generelt , ikke kun overfor muslimmer.

    Gå du ned og pisser på/håner din lokale Muslimske pizza mand , nej vel , Vi opfører os civiliseret , anstændigt og respektfuld over for andre, også Muslimer , det regne vi for en selvfølge i dagligdagen, på trods af at vi masser af gange begrænser vores ytringsfrihed, ved ikke at sige noget som enten skade os selv, eller såre andre mennesker unødigt meget.
    Som man siger du hører kun sandheden fra børn og fulde mennesker, og der er vi som regel overbærerende.

    Den civiliserede , anstændige og respektfulde opførsel så jeg gene overført til samfundet som helhed, og ikke ikke mindst til landene og folkeslagene imellem.
    Det er bl.a. en vigtig politisk opgave, men en del politikerne gør eksakt det modsatte , og de vinde frem i disse dage, dem som fremme det grimme i mennesket (den indre svinehund) og vi har den alle i os , den skal bare vækkes og være accepteret i samfundet, så vil den vise sig på fuld kraft.

    I dag siger man ting om Muslimmer i den offentlige debat som det ville være helt utænkeligt at gøre for 30-40-50 år siden, og det gør man i ytringsfriheden navn, vi har ytringsfrihed, så vi må fornærmer Muslimerne, men bør vi gøre det, og hvad nytte gør det.
    Jeg mener ikke at den udvikling fører noget godt med sig , det vil kun splitte os og dem.

    Og omvæltningen i de Arabiske lande bør foregå indefra, som det har været tilfældet hos os selv, så kan det blive holdbart, vi skal ikke fortælle andre hvordan de skal leve, og hvad som er bedst for dem. Og aller mindst at vi er bedre end dem.
    Joda, man skal være dannet og høflig ovenfor alle, uansett bakgrunn. Jeg respekterer mennesket, ikke religionen! Den får ALDRI min respekt.

    Skal man forlenge dine argumenter, så betyr det at alle religioner må få fritak fra enhver kritikk og alt som sårer skal vi kutte ut?
    Hvordan tror du Norden hadde vært om vi ikke hadde kritisert, laget humor ut av og laget karikaturer av de kristne og deres tro? Det var en del kristne som følte seg nokså såret for noen 10-år tilbake.

    Den dagen muslimer også opptrer sivilisert, anstendig og respektfullt, så skal jeg gjengjelde det!
    Siden det er forskjell på muslimer fra de forskjellige landene, kan jeg ikke si at alle er like. Men når det kommer til stykket (og det ser vi i Frankrike), så er det alltid et MEN når de snakker om yttringsfrihet og respekt. Vi skal respektere dem, de skal ikke respektere oss...kan det virke som.
    PS: Joa, mange muslimer er høflige og sivilisert, men jammen er det mange som IKKE respekterer mine valg (vestens valg)...

    Og så lenge de kommer til vesten skal vi såvisst fortelle de hvordan de skal leve og opptre!
    Du har tilsyneladende stadig ikke helt forstået hvad jeg skive, men kik i reglværkert for forummet her , det jeg siger afviger såmænd ikke så meget fra dette, men du synes måske ikke at man kan diskuterer i de rammer.

    Jeg kan lover at der i den offentlige debat i Dammark bliver gået til stålet. og alt diskuteres vedrørende Islam, tit i en særdeles grov tone , så grov at den ikke var gået her i forrummet uden adskillige strafpoint , og det er ikke Muslimerne der for strafpoint, det er ikke dem der kommer med de grove og generaliserende og halvracistiske udtalelser.
    Man må derimod tage hatten af for den bemærkelsesværdige store tolerance Muslimerne udviser over for bl.a. Dansk Folkeparti og deres udtalelser.

    Man skal bare holde sig fra at Håne og vandære profeten Muhammed med sjofle tegninger osv. Så er der masser af muligheder for at diskuterer Islam med Muslimer.

    Jeg har flere bekendte der er Muslimer, og jeg har faktisk aldrig mødt en Muslim som ikke både var venlig og respektfuld over for mig .

    Så er der alle terroristerne og de kriminelle, det har intet med Islam at gøre, og de skal naturligvis straffes som alle andre kriminelle.
    Og faktisk skader de Muslimerne og Islam generelt mere end de skader os, og det ved de 99.9% af Muslimmerne udmærket godt , de 99.9% Muslimer som er fredelige venlige arbejdsomme mennesker.

    Men disse terrorister/radikaliserede unge mennesker vokser ud af at vi bl.a. vanærer Profeten , plus USA og de allieredes hæren i mellemøsten, plus den måde vi generelt behandler Muslimer og taler til til dem her i vesten.

    Så har vi forskellige yderliggående/fundamentalistiske grupper af Muslimer, som man nok bør holde et vågent øje med, men det er jo en del af vores demokrati og ytringsfrihed at der også er plads til dem, sålænge de ikke overskider loven, vi har også plads til Nazister ,rokkere , og andre yderliggående grupperinger.
    Og naturligvis må folk leve lige nøjagtigt som de lyst til, og bære det tøj de vil, sålænge de ikke bryder loven, det er en af demokratiets dyder at der er plads til alle.

    Og hvad angår Blasfemi som det her jo handler om, så er vi er såmænd ikke så meget anderledes.
    I Danmark var der en helvedes ballade da Jens Jørgen Thorsen skulle lave sin film om Jesus sexliv.
    Og jeg skal hilser at sige at den Danske befolkning ikke er særlig troende, i forhold til den gennemsnitlige Muslim.
    Men den film var lige i overkanten af hvad mange kunne klare.
    Å....jeg er ikke så sikker på om du leser det jeg skriver heller...

    "Jeg har flere bekendte der er Muslimer, og jeg har faktisk aldrig mødt en Muslim som ikke både var venlig og respektfuld over for mig"
    Å være tilsynelatende høflig er ikke det samme som at de faktisk liker deg eller din kultur. Noe de så til de grader viser når kameraene er avslått. Om de uttalelser fra "gjennomsnitts muslimene" gjort i etterkant av Paris-terroren, ikke klarer å få deg til å se det, så vil ingenting gjøre det. Det virker som det ligger noe grums der, som ikke kommer på overfalten før slike ting skjer.

    "Og hvad angår Blasfemi som det her jo handler om, så er vi er såmænd ikke så meget anderledes.
    I Danmark var der en helvedes ballade da Jens Jørgen Thorsen skulle lave sin film om Jesus sexliv.
    Og jeg skal hilser at sige at den Danske befolkning ikke er særlig troende, i forhold til den gennemsnitlige Muslim.
    Men den film var lige i overkanten af hvad mange kunne klare."
    Men ingen ble drept og Jens kunne sikkert leve et normalt liv etterpå? Ikke sant?
    Nettopp fordi vi har gått gjennom dette med kristendommen i Norden.
    Og fordi religionen ikke har det grepet på våre samfunn lenger, så kan han gjøre dette uten å bli truet på livet eller ha vakter 24 timer i døgnet.

    Igjen, hvordan tror du Norden hadde vært om vi skulle hatt din holdning til karikaturer og generell humor rundt de religiøse?
    Jeg er enig i at man ikke skal provosere for å provosere, men yttringsfrihet er nå en gang yttringsfrihet!

    "Og naturligvis må folk leve lige nøjagtigt som de lyst til, og bære det tøj de vil..."
    Hvorfor i alle dager skal vi godta et plagg som de fleste kvinner i muslimske land prøver å kvitte seg med?
    Hvorfor skal vi godta at noen vil skjule sine ansikter i et samfunn der ansiktet er ytterst viktig for vår måte å leve på?


    PS: igjen, det gjelder selvsagt ikke alle og det er stor forskjell mellom kulturene. Allikevel er jeg skremt av hvor mange det gjelder, noe som kommer frem i reportasjer etter slike handlinger.
    Det sier seg selv at når: "Den viser at så å si alle unge med pakistansk bakgrunn giftet seg med en med samme etniske bakgrunn, 94 prosent for første og 96 prosent for andre generasjon." så er det noe galt et sted...
    http://www.aftenposten.no/nyheter/i...sk-pakistanere-hverandre-i-Norge-7494856.html
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    @Desillusjonert
    Jo jeg læser det så godt jeg kan.

    Mit udgangspunkt er at jeg ikke skal gøre mig til dommer over hvad der er den rigtige eller forkerte måde at leve på, Hvis et lands befolkning er utilfreds med den måde det er indrettet på, så kan ingen stoppe en forandring hvis hele befolkningen rejse sig, og det er det vi ser tendenser til i øjeblikket i mellemøsten.
    Se dog på vores egen historie. Du skal ikke mere end 50 60 år tilbage i tiden så passede Mor hus og hjem, og Far gik på arbejde.

    Det jeg appellerer til og som burde være selvfølge hos alle civiliserede mennesker uanset tro , er at man ikke håne spotte latterliggøre andre uden nogen som helst grund, og at man bruger ytringsfriheden som argument for at gøre det, det er i princippet lige så åndssvagt som at bruge Koranen som argument for terrorhandlinger.

    Som det siges i Biblen, Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje.
    Bibelen Online

    Jeg kunne skrive side op og ned om hvad vesten har lavet af ugerninger i tidens løb , og hvor mange de har slået ihjel af grunde som er særdeles tvivlsomme , og hvorfor vores måde at leve på ikke er så fantastisk som vi måske selv gør det til, men af mange onder er jeg enig i at demokrati nok er det bedste valg.
     
    Sist redigert:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    @Desillusjonert
    Jo jeg læser det så godt jeg kan.

    Mit udgangspunkt er at jeg ikke skal gøre mig til dommer over hvad der er den rigtige eller forkerte måde at leve på, Hvis et lands befolkning er utilfreds med den måde det er indrettet på, så kan ingen stoppe en forandring hvis hele befolkningen rejse sig, og det er det vi ser tendenser til i øjeblikket i mellemøsten.
    Se dog på vores egen historie. Du skal ikke mere end 50 60 år så passede Mor hus og hjem, og Far gik på arbejde.

    Det jeg appellerer til og som burde være selvfølge hos alle civiliserede menesker uanset tro , er at man ikke håne spotte latterliggøre andre uden nogen som helst grund, og at man bruger ytringsfriheden som argument for at gøre det, det er i princcipet lige så åndssvagt som at bruge Koranen som argument for terrorhandlinger.

    Som det siges Biblen, Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje.
    Bibelen Online
    Jeg kunne skrive side op og ned hvad vesten har lavet af ugerninger i tidens løb og hvor mange de har slået ihjel af grunde som er særdeles tvivlsomme , og hvorfor vores måde at leve på ikke er så fantastisk som vi måske selv gør det til, men af mange onder er jeg enig at demokrati nok de bedste.
    Joda, jeg er enig i dette. Vesten har mange ugjerninger å stå til rette for og kanskje USA mest av alle. Allikevel er jeg skremt at holdningene som kommer frem fra den "alminnelige muslim". Men jeg er veldig enig at man skal være varsom og akkurat nå er jeg usikker på om karikaturer av Muhammed er det riktige å legge ut. Jeg tror man heller skal latterligjøre de ekstreme terroristene. Men jeg mener også at muslimer flest må tåle å bli latterliggjort for deres religion, på samme måte som kristne blir det og på samme måte som jeg blir latterliggjort for mine meninger. Men som du sier, det er kanskje ikke helt tiden for det nå.. Vi bør muligens vente... Muligens...

    Det er ikke mere enn 35 år siden Life of Brian ble forbudt i Norge, noe som var så tåpelig at det gjør vondt enda. Men vi kommer i det minste videre. Den muslimske våren har vel vist at de ikke gjør det...
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Mangfoldet er heldigvis stort:
    "Helten frå Koscher-butikken vart franskmann"
    "Bathily kjem frå Mali, same land som Coulibalys familie kjem frå. Meir skulle det ikkje til for at politiet heilt i byrjinga mistenkte Bathily for å vere medskuldig i gisselaksjonen. Men etter kort tid vart status endra frå mistenkt til helt."

    "24-åringen er sjølv muslim og har jobba i den jødiske butikken i to år. Der trivst han godt. Han har ofte fått høyre at hans jødiske kollegaer har spøka med han og sagt at han må skaffe seg ei jødisk jente."
    Helten frå Koscher-butikken vart franskmann - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no


    Allikevel er det så altfor mange som ikke har denne holdningen:
    "Statsminister Manuel Valls la frem nye sikkerhetstiltak under en pressekonferanse i Paris onsdag."
    "Valls sa at det var nesten 3000 personer som var tilknyttet «terrorist-nettverk» som myndighetene måtte holde under overvåkning."
    "Blant de 3000 som franske myndigheter vil overvåke er nesten 1300 personer som har tilknytning til nettverk i Syria og Irak. Det er en økning på 130 prosent i løpet av de siste året, skriver Le Parisien."
    – 3000 ekstreme islamister må overvåkes - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no

    Det er da forferdelig mange? Og hvor mange lurer ikke da rett under overflaten?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg skrev tidligere at Naser Khader ikke mente man kunne finde lovhjemel for dødsstraf for at håne profeten i Koranen og han nævnte 33: 30-32 som det nærmeste.
    Muligvis har Khader ret, jeg er ikke ekspert,

    Men der er andre steder i Koranen fundamentalisterne kan finde inspiration til at dræbe , men det drejer sig mest om de frafaldene og vantro.
    Men det er jo tydeligt i pressen at alt det her kan tolkes på mange måde, og intet er 100% klart.

    Men at nogle muslimske samfund har dødsstraf for at håne profeten i deres sharia lov skulle være en realitet, jeg har forstået at sharia betyder lovgivning på sammen som vores lovgivning.

    Jeg tror der hvor de fundamentalistiske Muslimmer finder ordene sandsynligvis bl.a. er her 33: 57-62 The Holy Quran

    Og her 9:5 The Holy Quran

    Og her 8:15-16 The Holy Quran

    Og sikkert flere steder


    Men det er svært at forstår disse gamle skrifter.

    Og man kan såmænd finde lignede sager i Biblen eks.v. her 5. Mosebog – Kapitel 13 | BibelWeb.dk
    Og 5 Mosebog om frafaldne kapitel 17 vers 1-7
    og sikkert mange andre steder
    Og det er jo ikke så mærkeligt da Koranen og Biblen har en del fælles træk,
    men bestemt også afgørende forskelle.

    Sådan er det jo med de gamle skrifter,
    nogle fejlfortolker indholdet.
    Andre tage det hele fuldstændigt bogstaveligt , Gud's ord er Gud's ord , og på sin vis er det måske forstårligt, for er det virkelig Gud's ord ,og man er meget troende, så må der være en grænser for hvor meget man kan lave ordene om, og hvor meget man kan udelade uden at det hele mister sin betydning.

    Glem ikke da vi var rigtig troende, da var de Kristne 100 gange være end Muslimerne er i dag , men det er måske den fremgangsmåde man ønsker gentaget i dag. Faktisk synes jeg der kan trækkes nogle
    paralleller fra dengang , med hvordan vi opføre os i dag, i ytrings og demokratiets navn. http://www.denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Mellemøsten/Korstogene/korstog
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor skal det kun de forkvaklede gudedyrkerne ha monopol på å definere blasfemi. Hva med blasfemi fra dem som håner Virkeligheten eller sunn fornuft?

    I en slik setting kan man lett definere f.eks. gauling fra en minaret som en krenkelse av Virkeligheten og et hån av Sunn Fornuft eller vitenskapens profeter. Derfor bør disse grupperingene snarest slutte med slike provokasjoner umiddelbart hvis de vil leve i fred med vanlige mennesker. Brennes deres feilinformasjonssentraler til grunnen har de i grunnen bare seg selv og takke for sine gjentatte blasfemiske provokasjoner, i alle fall hvis de har blitt advart. Det må vel kanskje statueres noen eksempler slik at Menigmann lar seg skremme med og vil bidra til å holde litt kustus på de religiøse blasfemikerne.

    For hva er vel verst? Å spotte en fantasifigur eller å krenke Virkeligheten og undergrave respekten for Sunn Fornuft?
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Interessant artikkel:
    "Are All Terrorists Muslims? It’s Not Even Close"
    “Not all Muslims are terrorists, but all terrorists are Muslims.” How many times have you heard that one? Sure, we heard Fox News’s Brian Kilmeade say it, but to me, that was simply part of the Fox News plan to make their viewers dumber, as we saw again this past weekend when its terrorism “expert” Steve Emerson was caught fabricating the story that Birmingham, England, is closed to non-Muslims. But more alarmingly, even some reasonable people have uttered this statement."
    Are All Terrorists Muslims? It’s Not Even Close - The Daily Beast



    Og her en noen tilsvar på denne noe fargede artikkelen:
    tolivr

    What an amazing display of sophistry--what's next, that men with mustaches commit more terrorist acts than Muslims? Only a blind man cannot see who are the world's foremost terrorists. When did you last see a Jew or Christian murdering dozens of people shouting "Praise Jesus" or "Moses is Great?" And Timothy McVeigh? It is a known fact he killed because he hated the federal government after Waco; his terrorism had nothing to do with Christianity. Moreover, though raised a Christian, he professed atheism. If Mohammed Ali commits an act of terror tomorrow, will you list him as a Christian terrorist since he was raised a Christian? The author has a tiny point about Christian extremists and abortion clinics, but how many deaths have resulted? 7 or 8 over a 45 year period? That's only a good morning's start to one single day with Muslim terrorists.
    Poll after poll establish that 1/3 or more of Muslims worldwide--that's over 500,000,000 people--support death for apostasy, stoning for adultery, and denial of equal rights for women. Half of them believe in the death penalty or imprisonment for blasphemy of their prophet--that's over 800,000,000 people. Substantial percentages--as much as 20% to 40% of Muslims-- in several European countries believe suicide bombings are acceptable to defend their faith from blasphemy or attack. Almost all Muslims want to limit freedom of speech if that speech even mentions their prophet in a questionable manner.

    There is a running count and documented basis for Muslim attacks since 9/11 on thereligionofpeace.com: almost 25,000 Muslim terrorist attacks since 9/11 worldwide. No other faith has a statistic even remotely close to it. Finally, name a country with Muslims that does not have terrorism by Muslims. Russia, Canada, the US, England, France, Belgium, Germany, Sweden, Italy, Brazil, Nigeria, Kenya, Somalia, Ethiopia, Chad, Algeria, Morocco, Libya, Egypt, Saudi Arabia, Yemen, Israel, Lebanon, Turkey, Syria, Iran, Iraq, Kuwait, Oman, Jordan, Indonesia, Bali, Thailand, Myanmar, India, China, Pakistan, Afghanistan, the Philippines...and on and on, ALL have suffered terrorist attacks by Muslims since 9/11. The same is not true of other religions. And thanks to people like this author, the will and need to end this threat will be further diminished.

    NDNY 5ptsFeatured
    @tolivr:But so-called Muslim terrorists almost uniformly cite political motivations for their acts, not religious ones. Since the Iraq invasion, they almost all cite to the Iraq invasion, Abu Ghraib, Guantanamo, etc. Yes, they do ground it in their identity as Muslims, but the main motivation are these specific political instances.

    tolivr 5ptsFeatured
    @NDNY @tolivr: 's rather difficult to separate politics from religion when Islam is a totalitarian system whereby every aspect of one's life--religious, secular, cultural and political, is dictated by specific religious mandates and instructions that brook no deviation. ISIS kills people because they smoke cigarettes, because they commit adultery, and because they are Shia Muslims or Christians. Is that political or religious? Both ISIS and Iran execute homosexuals, and deny women equal rights. Is that because ISIS and Iran are angry about Israel, or do you think women and homosexuals have political views they find objectionable? And the 2 terrorists who butchered 12 cartoonists in Paris did so because they offended their prophet. You think that just might have something to do with Islam? Not to mention Boko Haram killing 2000 innocent Christians and strapping a bomb on a child and detonating it killing her and 16 others. You believe they might have had a religious reason for it, or were these Nigerian tribesmen instead angry at Hollywood or Washington?

    Islamist terrorists expressly state they kill for religious reasons. They yell "Allahu Akbar" as they shoot, behead, blow up, and crucify people. You think it's a clever ruse, their loudly proclaimed religious motivations?

    Consider this: mock their religion and they'll kill you over it whether you are of their same faith, nation, political party, and race, or whether you are not. Now why is that?


    Herr Fischer5ptsFeatur@NDNY @tolivr:In Islam religion and law - or politics - are the same. We need to understand that. The Quran is not like the Bible, it is a book that controls all aspects of life, things that would be decided by our government or courts. Muslims are following not only religious rules, but also political and domestic issues. That's what Sharia is for. It governs all behavior, be it religious or political. Very different from Christianity.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Så langt har de fremstått som en tverrpolitisk folkebevegelse mot Islam, og det er jo flott. At det har tiltrukket seg endel nazisympatisører er vel å.regne med, akkurat som deres motstandere har endel islamister og stalinister blandt seg. Men når grunnlegger og leder viser seg å være hitlerfan, så blir det noe annet. Nazister er like usympatiske som islamister og ikke noe man bør ha særlig mye med å.gjøre. Utad har Pegida vært anti nazi, men nå har de en solid jobb foran seg hvis de skal klare å gjenvinne troverdighet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.202
    Er man nazist dersom det eksisterer et bilde hvor man ligner på Hitler?
    Det kan ikke være bra bl.a. for Chaplins ettermæle...
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.316
    Antall liker
    3.476
    Torget vurderinger
    4
    Uansett så har du tråkket i salaten med slike bilder hvis du er leder av noe slag....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.098
    Antall liker
    9.398
    Han bekrefter saken ved å trekke seg som leder av Pegida med øyeblikkelig virkning.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tyskere har nok et litt spesielt forhold til Hitler, og støtte til den kanten er ikke noe de gjør på spøk. Når mannen i tillegg omtaler innvandrere som søppel og skadedyr og det som verre er, og også lefler med KKK-symbolikk så kan man ikke lede en stor islamfiendtlig og innvandringsfiendtlig organisasjon og tro at ingen forstår hans agenda.

    Når dette er toppledelsen, så hjelper det akk så lite at de fleste medlemmene ikke er av tilsvarende kaliber.


    Så nei... jeg må nok rett og slett tilstå at jeg var litt naiv når det kom til denne bevegelsen. Og de har på ingen måte min støtte eller sympati.

    Skal motstand mot religiøs Islam og politisk islamisme ødelegges av rasistiske nazihoder så kan de ryke og reise. Da gjør de bare skade.
     
    B

    Briern

    Gjest
    Så å vise karikaturene er for deg bare å håne og spotte? Kan du fortelle meg hvorfor bare Islam skal tas hensyn til?
    Jeg tror jeg ville gått et skritt tilbake og lest deg litt opp på dette før du uttaler deg neste gang...
    Du skal tage hensyn til alle , og har du ikke fået det ud af mit indlæg, så har du ikke forstået det, det drejer ganske simpelt om anstændig og civiliseret respektfuld opførsel generelt , ikke kun overfor muslimmer.

    Gå du ned og pisser på/håner din lokale Muslimske pizza mand , nej vel , Vi opfører os civiliseret , anstændigt og respektfuld over for andre, også Muslimer , det regne vi for en selvfølge i dagligdagen, på trods af at vi masser af gange begrænser vores ytringsfrihed, ved ikke at sige noget som enten skade os selv, eller såre andre mennesker unødigt meget.
    Som man siger du hører kun sandheden fra børn og fulde mennesker, og der er vi som regel overbærerende.

    Den civiliserede , anstændige og respektfulde opførsel så jeg gene overført til samfundet som helhed, og ikke ikke mindst til landene og folkeslagene imellem.
    Det er bl.a. en vigtig politisk opgave, men en del politikerne gør eksakt det modsatte , og de vinde frem i disse dage, dem som fremme det grimme i mennesket (den indre svinehund) og vi har den alle i os , den skal bare vækkes og være accepteret i samfundet, så vil den vise sig på fuld kraft.

    I dag siger man ting om Muslimmer i den offentlige debat som det ville være helt utænkeligt at gøre for 30-40-50 år siden, og det gør man i ytringsfriheden navn, vi har ytringsfrihed, så vi må fornærmer Muslimerne, men bør vi gøre det, og hvad nytte gør det.
    Jeg mener ikke at den udvikling fører noget godt med sig , det vil kun splitte os og dem.

    Og omvæltningen i de Arabiske lande bør foregå indefra, som det har været tilfældet hos os selv, så kan det blive holdbart, vi skal ikke fortælle andre hvordan de skal leve, og hvad som er bedst for dem. Og aller mindst at vi er bedre end dem.
    Joda, man skal være dannet og høflig ovenfor alle, uansett bakgrunn. Jeg respekterer mennesket, ikke religionen! Den får ALDRI min respekt.

    Skal man forlenge dine argumenter, så betyr det at alle religioner må få fritak fra enhver kritikk og alt som sårer skal vi kutte ut?
    Hvordan tror du Norden hadde vært om vi ikke hadde kritisert, laget humor ut av og laget karikaturer av de kristne og deres tro? Det var en del kristne som følte seg nokså såret for noen 10-år tilbake.

    Den dagen muslimer også opptrer sivilisert, anstendig og respektfullt, så skal jeg gjengjelde det!
    Siden det er forskjell på muslimer fra de forskjellige landene, kan jeg ikke si at alle er like. Men når det kommer til stykket (og det ser vi i Frankrike), så er det alltid et MEN når de snakker om yttringsfrihet og respekt. Vi skal respektere dem, de skal ikke respektere oss...kan det virke som.
    PS: Joa, mange muslimer er høflige og sivilisert, men jammen er det mange som IKKE respekterer mine valg (vestens valg)...

    Og så lenge de kommer til vesten skal vi såvisst fortelle de hvordan de skal leve og opptre!
    Har du tenkt på hvordan vi gode feer fra vesten oppfører oss mot muslimene når vi drar på besøk, f.eks i Gaza, Irak,Libya,Afghanistan osv......Skrullete muhammedtegninger var nok bare den berømte siste dråpen..
     
    Sist redigert:

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Jeg er døpt og konfirmert.

    Ser på meg selv som kristen.

    Liker ikke den siste utvikling i kika de seneste 30-40 åra.
    Kan godt kalles "gammeldags" i så måte.

    Derfor er jeg i kirka svært sjelden, sist for seks år siden i barndåp til en nevø,s gutt.

    Jeg blir skremt av Jonas Støre.

    Jeg mener det bør være en vektstang til slike som "oss" - om ikke fundamentalister, men religiøse med til dels gammelt syn.

    Nå har noe av dette forbedret seg?i kristendommen - Katolisismen henger igjen, og Islam har overhode ingen motvekt der den står som sterkest.

    Den gjennomsyrer både religion og all gjøren og laten i disse samfunn.

    Derfor er Støre,s forslag om straff for blasfemi og religionskritikk meget farlig.

    Han legger betingelsene og forutsetningene i fanget på de mest ytterliggående - og de med for mange ett foreldet syn på samfunnslivet.

    At "sosialister" er tilhengere av dette - som de har kjempet mot i mange tiår, er for meg ufattelig.

    Men også der skiller vel en viss religiøs hensikt i gjennom - hensikten helliger middelet.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn