Dr Dong skrev:
Mener du at klimaet er grunnen til denne kulturelle praksis, baluba? (Kjønnssykdommer kan vi vel se bort fra i denne sammenheng.)
Jeg har ikke har studert disse sammenhengene.
Som så mye annet som finnes av religiøse påbud så var det et resultat av de lærdes fortvilelse over at de underutdannede samtidige ikke skjønte nødvendigheter som rengjøring. Derfor finnes det regler som å spise med høyre hånd, og vaske seg bak med venstre. Og selvfølgelig omskjæringen. Har du tilbrakt tid i tropene? Det som sikkert mange i ungdommen har opplevd som kukost er mer enn vanlig når det er varmt og klamt. Det er ikke uten grunn at det stort sett er i varmere land enn Europa at dette er vanlig, og at det er mer vanlig i Syd-Europa enn nord. I USA er det også vanlig, selv i kaldere og nordligere stater. Det siste skyldes selvfølgelig ren kultur, men det er heller ingen ukultur.
De lærde i gamle dager var nok kjent med seksuelt overførbare sykdommer, så dette var med i beregningen da de gav påbudet. Det er ganske bra dokumentert at faren for smitte er betydelig lavere for omskårne. Omskjæring for kvinner er noe helt annet. Det er galemathias-kulturell maktutøvelse mot kvinner ved å forsøke å drepe seksualdriften deres. Veldig ugudelig imho, men der er det dessverre mange som er uenige i. Og det må sies at det er mislykket, for disse kvinnene utvikler bare en sterkere evne til vaginal orgasme istedenfor klitoral. De kvinnene jeg kjenner som har vært utsatt for overgrepet har i alle fall ikke blitt av-seksualisert, selv om de har lidd og fortsatt lider under det forkastelige overgrepet.
Det er ikke brutalt når det gjøres skikkelig, Deph. Litt sårheling er selvsagt ikke behagelig, men det gjelder da også mye annet vi gjør mot våre barn, som enkelte vaksiner. Skal du være den som vurderer graden av alvorlighet, uten noen personlig erfaring, og uten å overhodet ha diskutert det med en som har blitt omskåret. For det siste vet jeg at du aldri har gjort. Før du stempler over halvparten av verdens menn bør du kanskje ta en prat med et par av dem om det, hvis du har baller til det.