Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    G

Gjestemedlem

Gjest
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Gubra skrev:
    Religionsfaget har en ting som taler til sitt forsvar i det minste. Når de unge lærer at det finnes hundrevis av religioner, dogmer, eventyr, skapelsesberetninger, tusenvis av guder og ånder og spøkelser så skal de jo være litt mindre begavet om de likevel hopper på en av dem og tror de har funnet den store sannheten som de bør kaste bort sitt liv på å dyrke.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vel... Gitt den innflytelsen de har over hele verden (ikke minst Norge), så betyr det vel at du har gitt opp i det store og hele.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Uff, jeg prøver å prente det inn, men så glemmer jeg det igjen når det har gått litt tid, og jeg begynner å tenke selv igjen.

C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Gubra skrev:
    Religionsfaget har en ting som taler til sitt forsvar i det minste. Når de unge lærer at det finnes hundrevis av religioner, dogmer, eventyr, skapelsesberetninger, tusenvis av guder og ånder og spøkelser så skal de jo være litt mindre begavet om de likevel hopper på en av dem og tror de har funnet den store sannheten som de bør kaste bort sitt liv på å dyrke.
    Og allikevel fant du din som dyrkes som ugress her i denne tråden. ;D

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    406
    Erik Solheim: Gud er tilbake

Gud spiller en stadig større rolle i samfunnet, sier miljø- og utviklingsministeren i et intervju i avisa Vårt Land.
    I morgen er det seks måneder siden tragedien i Oslo og på Utøya. For mange ble kirken et naturlig samlingspunkt.

– Det var ikke noe man vedtok. Folk valgte det selv, det bare ble slik, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV).

Tro mer vanlig.

Han er ikke sikker på at det ville blitt slik for ti år siden. Det er i alle fall «lettere nå».

– I det 20. århundre var det en utbredt tanke at religionen ville dø ut i takt med vitenskaplig innsikt. Men det har vist seg at religionen, i alle samfunn, er utrolig tilpassingsdyktig.

At Gud er tilbake ser vi blant annet i den amerikanske presidentvalgkampen. Der er det nesten umulig for amerikanske politikere å bli valgt, hvis de ikke tror. Ifølge Solheim ville hverken Abraham Lincoln, Thomas Jefferson, eller George Washington passert den type krav i dag.

– I nær sagt alle landene hvor jeg er involvert, står tro helt sentralt. Vi har vanskelig å forstå det i Norge, fordi vi er at av de mest sekulære samfunnene i verden.

Riktig nok er mange i Norge medlemmer av et kirkesamfunn, understreker Solheim, men for flere preger ikke troen hverdagen i stor grad.

Religion er også helt avgjørende for de tingene ministeren er mest opptatt av, og nevner blant annet miljøsaken.

– I forkant av klimatoppmøtet i Durban var det mange trosbaserte initiativ, og uten press fra kirken er det liten sjanse for å nå de klimamålene vi har satt oss.

Kommunismens fall.
    I politiske konflikter og kriger er den religiøse dimensjonen nesten alltid til stede. På godt og vondt. Den religiøse fremveksten ser vi særlig i Afrika og India, men også i Kina er veksten stor.

– Er det positivt at religion er på fremvekts?

– Det er i alle fall mange positive sider ved det. Men religion kan, som alle store tankesystemer, brukes til både gode og onde handlinger. Derfor må man vurdere, i hvert enkelt tilfelle, om dette er en tro som fremmer gode eller dårlige idealer.

– Men ethvert kirkesamfunn som virkelig får frem Jesus, vil nødvendigvis fremme gode idealer som nestekjærlighet.

Solheim tror en vesentlig årsak til den religiøse fremveksten er at sekulære trosideer har lidd sammenbrudd.

– Kommunismen må kunne sies å være den viktigste verdslige religionen i det 20. århundre, og den har lidd et totalt sammenbrudd. Det har også fasisme og nazisme.

Han mener folk har behov for noe å tro på, behov for sammenheng i livet. Samtidig ser flere at vitenskap og modernitet ikke lenger gir svar på alle spørsmål.

– Uansett hvor langt ut i verdensrommet man kommer, vil spørsmålet være: Hva er bak det?

– Uansett hvor mye man fremmer moderne vitenskap, så blir spørsmålet: Hva er rett og galt, hva er godt og ondt?

Viktig beslutningsgrunnlag.
    Ministeren mener det farligste vi kan tro er at alle beslutninger er rasjonelle. Solheim tror de fleste, også politikere, bruker både magefølelse og fakta når de tar beslutninger.

– Politiske ledere verden rundt har ofte lite, og av og til gal kunnskap om et tema. Trosforestillinger er en vesentlig del av en beslutning.

– Er tro en sentral del når du skal ta beslutninger?

– Det er i hvert fall ikke slik at jeg tar alle beslutninger kun på basis av full rasjonalitet og kunnskap om alle sidene ved en sak. Man tar en beslutning på bakgrunn av fakta og de verdier og idealer man har.

Solheim tror det beste, og sikreste prinsippet man kan ha er: Det du vil andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem.

– Dette er uansett et godt prinsipp, om temaet er storpolitikk eller forholdet til kona, sier Solheim.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2

Tenk hvis Norge hadde en konservativ muslimsk statsminister. Jeg tror dette er fullt mulig siden vi nordmenn stemmer på politikere som ønsker en palestinsk stat og at golanhøyden blir overført til Syria.

N

Nifelheim

Gjest
    Kjendis skrev:
    Tenk hvis Norge hadde en konservativ muslimsk statsminister. Jeg tror dette er fullt mulig siden vi nordmenn stemmer på politikere som ønsker en palestinsk stat og at golanhøyden blir overført til Syria.
    Er du seriøs?

Obama er ikke muslim.

Og hva er galt med at palestinerne får bestemme over seg selv?

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg går ikke inn på midtøstenkonflikten. Den er bare brukt som eksempel på at den fiktive statsministeren jeg snakker om ikke er frp eller krf politiker.

N

Nifelheim

Gjest
    Kjendis skrev:
    Jeg går ikke inn på midtøstenkonflikten. Den er bare brukt som eksempel på at den fiktive statsministeren jeg snakker om ikke er frp eller krf politiker.
    Okay, du er nå seriøs altså.

Du sier nettopp at Obama er konservativ muslim, noe han beviselig ikke er. Og du fortsetter med å slenge opp et hypotetisk scenario der Norges statsminister er konservativ muslim. Du trenger ikke å begrense deg til å si at den hypotetiske statsministeren ikke vil komme fra frp eller krf. Ingen av partiene som er på Stortinget eller som er i nærheten av å komme inn vil ha en konservativ muslimsk statsministerkandidat. Scenarioet ditt er akkurat som den videosnutten, totalt uten forankring i virkeligheten. Obama er ingen konservativ muslim, faktiskt ikke muslim i det hele tatt. Og ja, han er også født på amerikansk territorium så hvis du også tenker på å dra frem fødselsattestpropagandaen, så la vær.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.100
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kjendis skrev:
    Det er så man lurer på om man har kommet innom Gjøkeredet...

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    lars_erik skrev:
    Kjendis skrev:
    Det er så man lurer på om man har kommet innom Gjøkeredet...
    Man skjønner fort det når gud og hvermann erklærer seg som orakler.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nifelheim skrev:
    Kjendis skrev:
    Okay, du er nå seriøs altså.

Du sier nettopp at Obama er konservativ muslim, noe han beviselig ikke er. Og du fortsetter med å slenge opp et hypotetisk scenario der Norges statsminister er konservativ muslim. Du trenger ikke å begrense deg til å si at den hypotetiske statsministeren ikke vil komme fra frp eller krf. Ingen av partiene som er på Stortinget eller som er i nærheten av å komme inn vil ha en konservativ muslimsk statsministerkandidat. Scenarioet ditt er akkurat som den videosnutten, totalt uten forankring i virkeligheten. Obama er ingen konservativ muslim, faktiskt ikke muslim i det hele tatt. Og ja, han er også født på amerikansk territorium så hvis du også tenker på å dra frem fødselsattestpropagandaen, så la vær.
    Kommer an på hva du mener med konservativ. Konservativ for deg er vel en feit republikaner som gir ungene sine ris. For meg er en konservativ muslim en som tror på tradisjoner både kulturelt og religiøst. Gjerne at foreldre ordner giftemål også. En som drar på pilgrimsferd, holder kostholdsregelene og gjør så godt han kan, men er motsander av for mye mordenisering innad i det religiøse miljøet.
    Dette er ikke bildet av en gangstermuslim eller terrorist eller terrorist spire. Men en helt vanlig muslim som i dag er med i AUF. Jeg sier ikke det er galt at muslimer gjør en politisk kariære og går helt til tops. Men hva syns du?

Hvorfor jeg tror USA har en muslimsk president. Det er fordi en muslim har lov til å lyve så lenge det gangner Islam.
    Man kan si man er en kristen selv om man tilhører personlig en annen kultur og religion.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.312
    Torget vurderinger
    18
    Kjendis skrev:
    Hvorfor jeg tror USA har en muslimsk president. Det er fordi en muslim har lov til å lyve så lenge det gangner Islam.
    Man kan si man er en kristen selv om man tilhører personlig en annen kultur og religion.
    Akkurat, det er defor jeg tror at paven er muslim. Selv virker du å være mot islam men jeg tipper at du lyver og egentlig er muslim.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    HC skrev:
    Kjendis skrev:
    Akkurat, det er defor jeg tror at paven er muslim. Selv virker du å være mot islam men jeg tipper at du lyver og egentlig er muslim.

Å sjå kor me bryr oss!! 8)

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    300
    BT skrev:
    Slubbert skrev:
    Tja, her i landet er det jo nesten forbudt å være religiøs. Bare se på hvor mye pes Per Haakonsen har fått fordi han mener Gud har en finger med i spillet i det som skjer rundt oss.
    Det eneste dette forskrudde :p individet risikerer er å bli ledd ihjel, lenge siden noen har dødd av det.......

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    realist skrev:
    BT skrev:
    Slubbert skrev:
    Tja, her i landet er det jo nesten forbudt å være religiøs. Bare se på hvor mye pes Per Haakonsen har fått fordi han mener Gud har en finger med i spillet i det som skjer rundt oss.
    Det eneste dette forskrudde :p individet risikerer er å bli ledd ihjel, lenge siden noen har dødd av det.......
    Joda, men det er ikke lenge siden det var helt naturlig å se på enhver negativ hendelse som straff for et eller annet man har gjort, evt forfedrene har gjort. Det har heldigvis blitt mindre vanlig, men det finnes fortsatt mange som tenker slik.

N

Nifelheim

Gjest
    BT skrev:
    realist skrev:
    BT skrev:
    Slubbert skrev:
    Joda, men det er ikke lenge siden det var helt naturlig å se på enhver negativ hendelse som straff for et eller annet man har gjort, evt forfedrene har gjort. Det har heldigvis blitt mindre vanlig, men det finnes fortsatt mange som tenker slik.
    Det er fordi folk har blitt mer opplyst og dermed ikke trenger overnaturlige forklaringer på alt som skjer. Mennesket er et historietenkende vesen, så det må alltid være en årsak. Finner man ikke den så er det Gud som straffer oss. Det er også en historie. Dette er en straff fordi vi utførte <sett inn ønsket til forteller>. En kristenfundamentalist tror at Messias skal komme tilbake etter at stor-Isreal har gjenoppstått. De mener at staten med navnet Israel i dag er den staten. Så da må de jo passe på å gjøre alt de kan for at Israel blir stor-Israel i dems levetid. De vil jo at Messias skal komme mens de selv ennå lever.

Så denne kristenfundamentalisten søker etter uheldige hendelser og kobler det mot motstanden mot staten Israels ekspansjoner. Dette fordi han ser på dagens Israel som bibelske Israel og denne staten må bli stor-Israel, og først da kan han bli frelst av Messias som ifølge dems tro da skal komme.

At Messias skal komme er det mange som har trodd. Han skulle jo ha kommet til oss 22. oktober 1844. Dagen som er kjent som the great disappointment. Diverse kirker i USA er jo grunnlagt av følgere av Miller som sto bak dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Disappointment

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Det mest populære navnet for gutter i Oslo 2011 ble Mohammad. (jippi).
    De gleder seg sikkert allerede til Norsk sidemålsundervisning. ! :-\

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Ja, virket som du heller hadde sett at Tor var mer populært enn Mohammed.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn