- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.017
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Det kan jeg ikke hevde med full overbevisning.vredensgnag skrev:Har du vært snill i år da, gutten?
Det kan jeg ikke hevde med full overbevisning.vredensgnag skrev:Har du vært snill i år da, gutten?
Det er ikke diskusjon for diskusjonens skyld. Diskusjonen har en målsetning, men den er ikke å overbevise flest mulig om at mitt synspunkt er noen fasit. Diskusjonen i seg selv vil generere tankevirksomhet og mye mer enn å diskutere de praktiske aspektene ved religionen er det interessant å se grundigere på selve logikken, resonementet og systemet som ligger til grunn for den.baluba skrev:Jeg synes ikke du skal gi opp det å ha en agenda. Diskusjon for diskusjonens skyld er hult. Det er din plikt som mennesker å gjøre så godt du kan for å påvirke verden i en bedre retning, noe du i og for seg gjør med det meste av dine innlegg. Naturligvis vil ikke dine meningsmotstandere politisk mene det motsatte, men det er ikke viktig. Det viktige er at du noen ganger kan overbevise, og da har du oppnådd noe. At du har gitt opp det å overbevise i religionsdiskusjonene så er det faktisk litt trist. Jeg gir nemlig ikke opp.
Gjestemedlem skrev:Det er ikke diskusjon for diskusjonens skyld. Diskusjonen har en målsetning, men den er ikke å overbevise flest mulig om at mitt synspunkt er noen fasit. Diskusjonen i seg selv vil generere tankevirksomhet og mye mer enn å diskutere de praktiske aspektene ved religionen er det interessant å se grundigere på selve logikken, resonementet og systemet som ligger til grunn for den.baluba skrev:Jeg synes ikke du skal gi opp det å ha en agenda. Diskusjon for diskusjonens skyld er hult. Det er din plikt som mennesker å gjøre så godt du kan for å påvirke verden i en bedre retning, noe du i og for seg gjør med det meste av dine innlegg. Naturligvis vil ikke dine meningsmotstandere politisk mene det motsatte, men det er ikke viktig. Det viktige er at du noen ganger kan overbevise, og da har du oppnådd noe. At du har gitt opp det å overbevise i religionsdiskusjonene så er det faktisk litt trist. Jeg gir nemlig ikke opp.
Brilliant formulert!
Det er mye mer interessant å se på hva som skaper religiøs tankegang og en religiøs måte å forholde seg til verden på enn å kun fokuserer på de praktiske konsekvenser det kan medføre. De historiske aspekter er utelukkende interessante i den grad de benyttes for å legitimere eller ta avstand fra de moralske implikasjoner av religionen.
Hva får folk til å tenke på en spesiell måte, er de mer opptatt av dette livet eller bruker de tiden på å posisjonere seg for neste liv/evigheten, hvilke aspekter er viktige og hvilke er det ikke og ikke minst hvorfor, hva gjør at de religiøse føler et ubehag hvis de blir tvunget til å ta stilling til slike aspekter, og hvorfor er det så vanskelig for dem å skille sak fra person, tro fra den troende og mennesker fra religionen?
Hvilken betydning vil det ha om man fjerner aspekter av religionen (kanskje slikt Baluba vil snakke om?). Hva skjer hvis vi tar bort Jehova, hva med Edens Hage, hva med Jesus, er religionen fremdeles like solid hvis man fjerner den "historiske Jesus" om kun siter igjen med lignelsene og moralen, hva betyr frelse og synd hvis man fjerner edens Hage og den opprinnelige synden, hva er minste felles multiplum for de kristne? etc. etc. Men det er mer interessant å se på hva slikt gjør med selve troen enn hvilke praktiske aspekter slik cherry-picking har i det daglige.
Slike ting er det jeg finner interessant og viktig, og når jeg argumenterer på et av disse punktene er det for å se om noen har et godt svar på disse tingene. Men oftere ender det med at folk enten trekker inn i skallet sitt, blir sint eller sur, eller ser på spørsmålene som uniteressante eller frekke og uhøflige.
Kanskje gjentas argumentene, men det er også fordi det ikke kommer noen forsøk på svar på dem, da må de omformuleres litt og presenteres igjen i håp om at noen tar tak i dem og byr på noe mer enn kun unnamanøvrering.
Så lenge ingen kan komme med en god forklaring på hva som skiller tro fra fantasi, og troens figurer fra folklorens så vil vi komme tilbake til temaet gang på gang. Nisser, tusser og troll vil dukke opp.. og folk vil bli sure og fornærmet. Ønsker man å bortvise dem fra tråden må man først fortelle hvordan man identifiserer dem (uten å feige ut og lage en liste over godtatte og ikke-godtatte entiteter)
.
Tildels enig, men ikke helt. Religionskritikken plager ikke meg, det bør du vite fra før. Når det er en annen stemning så er jeg den som applauderer alt som kommer av kritikk i egnede tråder. Du har vel skjønt hva jeg protesterer mot? Nå er det en annen stemning her, og grunnlag for å skrive slike ting som du gjør her. Og det du åpner med er evig sant.vredensgnag skrev:Men diskusjon er da noe som religioner uten unntak har hatt vansker med. Selv de store religionstenkerne i Middelalderen passet på å tenke innenfor godkjente rammer, og skrev gjerne solide forord og mengder av caveats når de fant på å tangere ortodoksiens grenser. Gjerne med en henvisning at dette var utelukkende et tankeeksperiment, muligens inspirert av djevelen, og måtte leses etter bønn og salvelse.
Disse diskusjonene lider av at vi ikke skiller mellom den personlige trosutøvelsen, og den organiserte trosmakten - og at mange troende lar seg fornærme av at man setter spørsmålstegn ved trosmaktens gjøren og laden. Det forundrer meg at de blir fornærmet, siden tro bør være mellom dem og trosobjektet, men såvidt jeg forstår er det viktig at også kirken (eller andre former for trosmakt) må oppleves som uklanderlig for at den egne troen skal ha selvoverbevisende kraft. (eller noe sånt.)
Det forundrer meg meget.
Fordelingen har vært omtrent 90 prosent kritikk av konseptet tro, en klar avvising av muligheten med understrek, og 10 prosent kritikk av institusjoner. Har du ikke fått med deg at jeg er unitar? Hvorfor skulle jeg bli fornærmet når kirkelige institusjoner blir kritisert, når hele min trosretning er basert på kritikk av de store kirkene og deres feilaktige teologi. Herre Gud, mann. Dag ber jo fortvilte aftenbønner for meg hver gang jeg opplyser om at jeg ikke tror på treenigheten og den Hellige Ånd. Kritikk av kirker synes jeg vi kan ha mye mer av. Vi trenger det, og det kan nok også føre til freske fraspark både fra Deph og Roesok. All kritikk er mest effektiv hvis den er konkret, og går på udiskutable poenger. Selv tro-ikketro hører ikke til blant temaene som det er mulig å være konkret om, og som kan føre diskusjonen et interessant sted.Det forundrer meg at de blir fornærmet, siden tro bør være mellom dem og trosobjektet, men såvidt jeg forstår er det viktig at også kirken (eller andre former for trosmakt) må oppleves som uklanderlig for at den egne troen skal ha selvoverbevisende kraft. (eller noe sånt.)
Jeg mener kritikken har rettet seg mer mot religion enn tro. Problemet jeg har med religion er ikke primært at folk tror men mer at de retter seg etter skriftene.baluba skrev:Fordelingen har vært omtrent 90 prosent kritikk av konseptet tro, en klar avvising av muligheten med understrek, og 10 prosent kritikk av institusjoner.
Jeg er tidels enig i at man bør prøve å holde en god stemning, men da mer i form enn i innhold.baluba skrev:Tildels enig, men ikke helt. Religionskritikken plager ikke meg, det bør du vite fra før. Når det er en annen stemning så er jeg den som applauderer alt som kommer av kritikk i egnede tråder. Du har vel skjønt hva jeg protesterer mot? Nå er det en annen stemning her, og grunnlag for å skrive slike ting som du gjør her. Og det du åpner med er evig sant.
Religion og naturfag er to motstridende måter å forholde seg til verden og forklare den. Religionen byr på kreasjonisme, ånder, guddommelig inngripen og kontroll. Mens naturfagene søker å forklare verden basert på fysikk, kjemi, biologi, etc. Det er jo ingen som mener at de kristne kaster alt fra disse fagene på bålet, men i varierende grad bytter de ut sentrale elementer slik at ting ikke lenger henger sammen og kanskje enda verre at man lett legger seg til en måte å tolke fenomener på som ikke er basert på.. vel jeg ville sagt den virkelige verden, men siden jeg er i godlynne kan jeg kalle det den materielle verden.Men som du har oppfattet så er det deler av retorikken som gjør at folk får nok. Små drypp som indikerer at kristne er dårlige i naturfag gidder ingen å kommentere, for alle husker jo at de som var aktivt kristne på gymnaset var de som fikk rene seksere, men det spiller likevel inn på stemningen.
Her er nok din tolkning en annen enn den som er tiltenkt. Spørsmålet er alvorlig ment. Jeg forstår at det er vanskelig å svare på, hadde svaret vært åpenlyst ville jeg ikke behøvd å stille det. Men jeg kan ikke helt se at det svekker den hypotesen jeg har om at det ikke er noen vesens forskjell når selv ikke de troende er i stand til å skille de to. Den eneste måten jeg klarer å skille begrepene er å se på hvor terminologien oftest blir brukt .. i historiene og folkloren eller i religionen. Men som du sikkert har fått med deg ser jeg dette som et kunstig skille. Jeg hadde seriøst håpet at de troende hadde litt mer klart for seg hva forskjellen egentlig var.. for hvis ikke så kan jeg jo heller ikke ta særlig alvorlig deres innvendinger når jeg bruker begrepene som synonymer.Det er klart at motivasjonen er å ydmyke når man for femtiende gang i løpet av en uke spør om hva som er forskjellen på nissetro og gudstro, for hvorfor skal man ellers terpe på en problemstilling som de troene ikke kan besvare med fornuft. Ethvert svar vil lett kunne rives i fillebiter, fordi det er 100% umulig å gi et rasjonelt svar som kan etterprøves.
Dette kan jo leses som en uvilje til at det diskuteres noe som ikke har et ferdiglaget svar på. Alt det interessante i diskusjonen vil jo falle bort hvis man følger en slik linje. For hva skulle da være poenget hvis man ikke har som overordnet mål at diskusjonen i seg selv kan få folk til å tenke eller å stille spørsmål med dogmer og begreper nettopp for å definere og klargjøre hva det egentlig er de religiøse snakker om og bryr seg om?All kritikk er mest effektiv hvis den er konkret, og går på udiskutable poenger. Selv tro-ikketro hører ikke til blant temaene som det er mulig å være konkret om, og som kan føre diskusjonen et interessant sted.
Den praktiske religionsutøvelse er egentlig ikke mer interessant enn hva man spiser til frokost (ikke at det er en showstopper for tråder på OT). Det interessante er den religiøse måten å tenke på, og måten å forholde seg til verden og andre mennesker på. Motivasjonen, forklaringsmodellene, moralen og dens rettferdiggjøring.Hadde vi kun hatt diskusjoner som handler om konkrete forhold ville neppe noen ha visst at mitt livssyn er kristent. Da hadde jeg, som i hverdagen, fremstått som flammende ateist for de som opplever seg selv som sterkt troende. Jeg ønsker meg slike debatter, også fordi jeg da får bidratt med meninger som betyr noe for meg. Det finnes en verden av ubeskrivelige dritt-tanker vi kan kaste stein på, og det er jeg med på enhver dag.
Hva skiller tankegangen hos de mannevonde og konservative på den ene siden de pragmatiske, diffuse eller liberale på den andre? Hva har de felles av begreper og hva skiller dem. Og ikke minst hvilken begrunnelse brukes av sidene til å kritisere hverandre og de som står utenfor troen.Og det har vært veldig mange gode kritiske bidrag på sentralen, spesielt i denne tråden. Dette er faktisk litt feil tråd å angripe, og det er litt feil tråd som har ført til debatten. Merk at det ikke var jeg som startet dette denne gang, for normalt lar jeg all kritikk som kommer i denne tråden være god fisk. Det er nemlig på sin plass å belyse religionens negative effekter slik de ofte fremstår her, og de effektene ser ut til å være et uutømmelig tema.
Vi er nok ganske enige.vredensgnag skrev:Min kritikk går mot organisert religion, i enhver form. Den er uten unntak frihetsberøvende og meningsundertrykkende. Ofte i tillegg hatskapende overfor vantroende.
Personlig tro og overbevisning er jeg tilhenger av, har selv mine. Men jeg misliker å bli utsatt for forsøk på omvendelse "til den rette tro."
I dag blir jeg jo korsfestet av både kirkesamfunn og ateister, så følelsen av å være en kjetter er større enn du kan tenke deg. Faktisk større enn jeg selv trodd før jeg begynte å diskutere på sentralen. Men så har jeg tilhørt et stort sett akademisk og internasjonalt miljø, og unitarismen er mye mer akseptert i utlandet enn i Norge. Jeg antar at sentralen er sterkt påvirket av at folk er oppvokst i pottit-bedehuslandet Gnore. Her har det aldri vært rom for avvikende tanker, hverken for radikale eller konservative. Jeg tror ikke det hadde vært noen kontrovers i andre miljøer jeg har hatt en fot inni, som er minst like akademisk høyt utdannede som vår plaskedam. Og med like ateistiske mennesker, men i land der forholdene er så store at fritenkere med et religiøst ståsted er fullt ut aksepterte i intellektuelle og akademiske miljøer. I Norge liker vi visstnok å være ekstremister, noe som for meg er relativt ny lærdom.Honkey-Chateau skrev:Baluba sette tydelig fingeren på det, han har en nokså divergerende religionsoppfatning, der han har slettet mye av det mange andre religiøse mener er selve grunnfjellet. I vår mer liberale tid og norske dekadens, er dette heldigvis lov. Enkelte andre tidsepoker og / eller geografisk opprinnelse ville nok effektivt satt en stopper for Balubas kjetterivirksomhet med brutale midler.
Nei, det er det som jeg oppfatter som den riktige tro. Det virker som om du tror at jeg tilhører en form for flukt fra et bedehus, og ikke en stor religiøs retning som har utspring fra vitenskapsmiljøer. Den mest kjente unitar-teologen er Charles Darwin, og mange regner Isaac Newton som en form for grunnlegger av retningen. Jeg tilhører altså en gammel og etablert tradisjon med litt svake røtter i Norge, sikkert på grunn av tidligere lavt utdanningsnivå. Det finnes kjente norske unitarer, men fortsatt er ekteparet Grieg de mest kjent.Gjestemedlem skrev:Er den liberale teologien bare kristendom-light? Et steg på veien mot ateisme?
Det er Singers argument for at det ikke er noen grunn til å stoppe ved «tilfeldigheten» mennesker, men utvide det hele til å gjelde alle følende vesen. Vi lever i en kontinuerlig utviklingslinje Kanskje kom vi ikke fra Afrika men havet?lomt skrev:Men nå kan altså vitenskapen bevise at absolutt alle mennesker stammer fra Afrika (Gen-testing). Dermed blir jo rasisme et bevis på kunnskapsløshet (altså rasisten mangler kunnskap om hva han/hun uttaler seg om). Det betyr ikke at personene nødvendigvis er evneveike, men at de har brukt dårlige kilder til å skaffe seg informasjon på.
Verden er aldri enkel: «Napoleonic code»Det er også en underlig sammenheng i forhold til historie. De fleste mener jo at Cesar og Napoleon var greie karer som gjorde store ting, men at Hitler var en fæl fyr. Jeg ser dem alle tre som sinnsyke massemordere med et enormt behov for å mate sitt eget ego (ønske om makt og idolisering), et behov så stort at de uten kvaler var i stand til å myrde enorme mengder mennesker og traumatisere og skade enda flere, kun i den hensikt å bli sett opp til rent personlig.
Greit å frykte døden. Av og til overvinner vi den; bla. gjennom troen på at livet er et annet sted, som religionen preker. Kristendommen er jo en lykkereligion som mener at verden er en jammerdal, selv om vi kanskje må gjøre det beste ut av det mens vi er her (om en da ikke går ut i ørkenen for å forlate dette samfunnet og hengi seg til gud).Avslutningsvis så klarer jeg ikke å holde meg, for religion gjør også stor skade på menneskers mentale helse. Den skaper en frykt for døden i mennesker som følger dem hele livet (om de ikke setter seg inn i hva vitenskapen kan bevise). Denne frykten vil jo styre mange av disse menneskers handlinger. Sette dem ute av stand til å gjøre adekvate valg i livet.
Det er sant at jeg i over 20 år har jobbet med og studert alvorlig mentalt syke og personlighetsforstyrrede personer. Jeg synes likevel det er usaklig å sykeliggjøre meninger på et offentlig forum. Opplever at det er å misbruke kunnskapen jeg sitter med og jeg ønsker ikke å synke så dypt. Privat derimot, har jeg jo gjort meg mine tanker om hvor alt raseriet kan komme fra.baluba skrev:Btw: Man kan undres over hvorfor en fagperson som Dag ikke bruker sin vekt som psykolog i diskusjonene. Det er nok fordi han finner det litt utilbørlig å fjerntolke psyken til oss andre, selv om han nok har ganske bra bilder i hodet av oss. Kanskje han våger å ta skrittet ut til slutt, for den formen for engasjement som vises på sentralen kan nok i flere tilfeller tilskrives traumer fra barndom og ungdom. Nekt for det så mye dere vil, men jeg er overbevist om at flere av ateistene her har skikkelig kjipe opplevelser bak seg. Vi som kommer fra sekulære miljøer og familier er heldige, for vi har sluppet å forholde oss til slike ting, og har fått utvikle oss på våre egne premisser fra starten av livet.
Det er nok en bra beslutning. Jeg kan ikke se at debatten skulle bli tilført noe positivt av sykeliggjøring eller å tillegge folk motivasjon eller spekulere i begrunnelser for at noen er sterkt kritisk til religion i all dens vesen. Slikt vil bare være en ufarliggjøring av argumentene der man kan slippe å ta stilling til det som blir sagt hvis man kan avfeie det med at dette må komme av raseri, traumatisk barndom, personlige opplevelser, undertrykt seksualitet eller mental sykdom et cetera.dag1234 skrev:Det er sant at jeg i over 20 år har jobbet med og studert alvorlig mentalt syke og personlighetsforstyrrede personer. Jeg synes likevel det er usaklig å sykeliggjøre meninger på et offentlig forum. Opplever at det er å misbruke kunnskapen jeg sitter med og jeg ønsker ikke å synke så dypt. Privat derimot, har jeg jo gjort meg mine tanker om hvor alt raseriet kan komme fra.baluba skrev:Btw: Man kan undres over hvorfor en fagperson som Dag ikke bruker sin vekt som psykolog i diskusjonene. Det er nok fordi han finner det litt utilbørlig å fjerntolke psyken til oss andre, selv om han nok har ganske bra bilder i hodet av oss. Kanskje han våger å ta skrittet ut til slutt, for den formen for engasjement som vises på sentralen kan nok i flere tilfeller tilskrives traumer fra barndom og ungdom. Nekt for det så mye dere vil, men jeg er overbevist om at flere av ateistene her har skikkelig kjipe opplevelser bak seg. Vi som kommer fra sekulære miljøer og familier er heldige, for vi har sluppet å forholde oss til slike ting, og har fått utvikle oss på våre egne premisser fra starten av livet.
Jaja, du kverner på i samma duren...Gjestemedlem skrev:Det er nok en bra beslutning. Jeg kan ikke se at debatten skulle bli tilført noe positivt av sykeliggjøring eller å tillegge folk motivasjon eller spekulere i begrunnelser for at noen er sterkt kritisk til religion i all dens vesen. Slikt vil bare være en ufarliggjøring av argumentene der man kan slippe å ta stilling til det som blir sagt hvis man kan avfeie det med at dette må komme av raseri, traumatisk barndom, personlige opplevelser, undertrykt seksualitet eller mental sykdom et cetera.dag1234 skrev:Det er sant at jeg i over 20 år har jobbet med og studert alvorlig mentalt syke og personlighetsforstyrrede personer. Jeg synes likevel det er usaklig å sykeliggjøre meninger på et offentlig forum. Opplever at det er å misbruke kunnskapen jeg sitter med og jeg ønsker ikke å synke så dypt. Privat derimot, har jeg jo gjort meg mine tanker om hvor alt raseriet kan komme fra.baluba skrev:Btw: Man kan undres over hvorfor en fagperson som Dag ikke bruker sin vekt som psykolog i diskusjonene. Det er nok fordi han finner det litt utilbørlig å fjerntolke psyken til oss andre, selv om han nok har ganske bra bilder i hodet av oss. Kanskje han våger å ta skrittet ut til slutt, for den formen for engasjement som vises på sentralen kan nok i flere tilfeller tilskrives traumer fra barndom og ungdom. Nekt for det så mye dere vil, men jeg er overbevist om at flere av ateistene her har skikkelig kjipe opplevelser bak seg. Vi som kommer fra sekulære miljøer og familier er heldige, for vi har sluppet å forholde oss til slike ting, og har fått utvikle oss på våre egne premisser fra starten av livet.
Når jeg selv har trukket paralleller mellom visse religiøse tankemønstre og hanglende realitetsorientering så er det noe jeg står for på generelt grunnlag. Men uten å implisere noe videre enn at det er måten å tenke på som er gal, ikke mennesket.
He he, ja det er jo nøkkelen i evolusjonsteorien det. Det må ha startet med én enkel type liv, som igjen har mutert og forandret seg. I løpet av milliarder år er magfoldet blitt realitet. Det virker også sannsynlig at det må ha startet i havet nærmere bestemt i nærheten av vulkanområdene. Det kommer altså an på hvor vidt man tenker når man prøver seg på en forklaring.Parelius skrev:Det er Singers argument for at det ikke er noen grunn til å stoppe ved «tilfeldigheten» mennesker, men utvide det hele til å gjelde alle følende vesen. Vi lever i en kontinuerlig utviklingslinje Kanskje kom vi ikke fra Afrika men havet?
Cæsar gjorde mye bra han også, kloakk-systemet, vannforsyning, veier som forbant små isolerte samfunn, for å nevne noe i farten. Men skadene hans handlinger på mennekser medførte også at mange skarpe mennesker ble drept eller mentalt satt ut av spill i forhold til sin kreativitet fordi de var for traumatisert til å utvikle sine evner til fulle. (Som muligens kan sammenlignes med å bruke penger på ting som er ren svindel, og dermed berøve seg fra å bruke dem til noe annet og bedre).
Det er jo ingen tvil om at mange har funnet trøst i religion, narkomane som finner et holdepunkt og kan fokusere på lignelser fra bibelen og dermed begrense behovet for mental medisinering.Greit å frykte døden. Av og til overvinner vi den; bla. gjennom troen på at livet er et annet sted, som religionen preker. Kristendommen er jo en lykkereligion som mener at verden er en jammerdal, selv om vi kanskje må gjøre det beste ut av det mens vi er her (om en da ikke går ut i ørkenen for å forlate dette samfunnet og hengi seg til gud).
Ellers tror jeg ikke vitenskapen er noe som gir livet mening. Det er vel mer kjennetegnet ved at den tømmer verden for mening.
I dag er det jo ikke gud som gir angst men reklameplakatene![]()
Tvert i mot. Det gjør livet mer meningsfylt når man slipper å fylle det med tvangstanker om at målet med livet, er noe som ligger hinsides det.BT skrev:Må være kjedelig å innse at det ikke er noen mening med livet...
Meningsfylt at det ikke er noen mening?erato skrev:Tvert i mot. Det gjør livet mer meningsfylt når man slipper å fylle det med tvangstanker om at målet med livet, er noe som ligger hinsides det.BT skrev:Må være kjedelig å innse at det ikke er noen mening med livet...
Slett ikke; når du innser at ingen andre har bestemt meningen med ditt liv, så står du endelig fritt til å definere hva som er dets mening selv!BT skrev:Må være kjedelig å innse at det ikke er noen mening med livet...
Hva om jeg ikke kommer på noe som gir mening?Slubbert skrev:Slett ikke; når du innser at ingen andre har bestemt meningen med ditt liv, så står du endelig fritt til å definere hva som er dets mening selv!BT skrev:Må være kjedelig å innse at det ikke er noen mening med livet...
Det eneste vi kan være nogenlunde sikre på er at vi har livet vi har, selv om enkelte mener vi ikke har det heller, men at det bare er en illusjon.erato skrev:Det er logisk. Hvis meningen med livet er det som skal skje etter det, er livet pr def meningsløst. Meningen ligger i det som kommer etter. Hvis det ikke er noe "etter"; er livet det eneste vi har, og det gir mening til det.
Du burde være mer aktiv i kabeldebattene......BT skrev:Hva om jeg ikke kommer på noe som gir mening?Slubbert skrev:Slett ikke; når du innser at ingen andre har bestemt meningen med ditt liv, så står du endelig fritt til å definere hva som er dets mening selv!BT skrev:Må være kjedelig å innse at det ikke er noen mening med livet...
Du vet jo ikke før du har testet. Selv har jeg ikke lyst på en haug jomfruer, det blir bare mas med all den opplæringen. Jeg vil ha en mindre håndfull erfarne kvinner, men det er ikke et gyldig alternativ. Men kan ikke du teste det ut og gi tilbakemelding? Er jo alltid ok med førstehåndserfaring...Eller selvmordsbombere. Jeg har en haug med jomfruer her som du kan få kose med så mye du vil, bare du sprenger deg selv og noen andre i lufta. Særlig...
Da er vel sannsynligheten stor for at du faller inn i de religiøses rekker. Eller blir rusmisbruker. Eller bare en rastløs sjel.BT skrev:Hva om jeg ikke kommer på noe som gir mening?Slubbert skrev:Slett ikke; når du innser at ingen andre har bestemt meningen med ditt liv, så står du endelig fritt til å definere hva som er dets mening selv!BT skrev:Må være kjedelig å innse at det ikke er noen mening med livet...
Er du sikker på at det er obligatorisk med Gradisosa? Det er jo noen av oss som i allefall prøver å vise så megen dannelse at vi unngår både grilldress og Grandiosa! Barcelona er ikke noe problem, men altså......................?Parelius skrev:De fleste fødes, suger pupp, går i skole, får arbeid, formerer seg, spiser grandiosa/kjøper grilldress/drar til Barcelona og dør etter å ha tatt vare på helsen. Og mellom all dette dyttes det inn opplevelser slik at vi ikke skal dø av kjedsomhet.
Det skulle holde med en liten dose svart galle, vil jeg tro.Spiralis skrev:Må jeg virkelig gå inn i en dyp depresjon nå?
;D
Gled deg til Barcelona, BT. Nettopp tilbake etter fem dager (og mitt første besøk).BT skrev:Jeg skal til Barcelona til sommeren så nå mangler jeg bare grilldressen, selv om Parelius sikkert nekter å tro at jeg ikke allerede har slike.
Men grandiosa? Da kan det heller være det samme med denne meningen med livet.