Rai Rai!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kongesagene, du Sluket, du er for generøs.

    Ikke skulle det falle meg inn å late som jeg skule kunne komme med tærna der den store dikter høvdingen Snorri Sturrluson hadde hælene.
    Og skal det være Norge til evig skam at det var Norske kongens utsendere som tok han av dage når han kom fra sin laug.
    Men når det er sagt da kan det vel sies at JoHoo er en konge, om ikke skog høvdingenes konge på Island da helt sikkert Islands DSP konge :)
    Nå har jeg fått den store prestasjons angsten og tett på skrivesperre.
    Vi får se hvordan det går med del 2. Uansett besøket fortjener en utdypende fortelling

    Habicht
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Samtlige 27.210 resterende medlemmer pusten i påvente av framhaldssagaen Habicht. Du er en verdig tradisjonsbærer!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Johoo goes Woodoo

    Mens vi venter:

    Byttet ut en slik

    AirportExpress_PFOH_120821_HERO.jpg

    Som flyttet musikk fra ipad via trådlöst til DLCP med en slik fra PC direkte til DLCP:

    usb-a-b-cable.jpg

    Resultatet var slik:

    snoopy.jpg


    Er ikke rent få som har sagt at jeg bör kvitte meg med den lille boksen, men bedagelig som jeg er fikk jeg ikke ut fingern för nå...
    Passe dustete igrunn
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det var fan ta meg på tide med å prøve dette byttet og inerressant å høre konklusjonen
    Har i og for seg ikke fått nederlenderen til å skjøne direkte kobling med usb når to kort brukes.
    Går via en USB til SPDIF konverter, da går det greit.

    Men til bake til den fantastisk hyggelige tiden vi fikk være på besøk.

    Over stokk og stein del II

    Spenningen øker

    Men først kanskje en liten introduksjon av reisefølget:

    Undertegnet, dvs Skalden, en hfs-er over rett lang tid som ikke for lenge siden begynte å skryte av sine bravader i egen tråd,
    et ultrakompakt bygårds hornsystem. Det er i gjennom denne horndillen jeg er blitt kjent med JoHoo og familie.
    Jeg har fått masse hjelp, ikke minst DSP/måle hjelp av han før han drog til skogs.
    Ikke bare stakk han men har siden i full offentlighet deklarert min inkompetanse som DSP ratter, måle mann og selvbygger:)
    Vi tar igjen så godt vi kan og smiler navit i pur glede over at det spiller rett fint til tross for eierens manglende peiling

    Kammeraten er en lokal hifi og musikk interessert, et vandrende rocke leksikon.
    Utstyrt med gode og vel trente ører om en litt lite kjent i hornenes vidunderlige verden,
    men som har drevet med musikk og lyd produksjon i det små både privat og profesjonelt.

    Da må vi også nevne Habicht junior som heldigvis ble godt tatt hånd om av JoHoo junior. Flaks for far.
    Og til sist min trofaste traver Nissan Patrol med minimums modifikasjoner for tvers over reising.

    Da tilbake til det viktige. Nerderiet :)

    Kammeraten ble som sagt omtrent blåst over ende av den rå kraften i første prøve oppsettet.
    Et klart bevis på at det bor my kraft i gammelt skrot.
    Vi som later som vi er verdensvante og blaserte babler om litt manglende homogenitet, litt røfft her og litt manglende der.
    Men om man tillater seg å ha litt moro og noen ganger tar av seg hifi hatten og bar nyter av den råskapen musikk kan by på,
    er det utrolig vad kompetente folk kan få til med rett lite tid og resurser.
    Om fler skulle klare å fokusere på det, tror jeg færre skulle bli skremt fra å bygge slike systemer.
    Selv etter å ha lest en del av de fortellinger man finner på nett om et evig arbeid med innstillinger og målinger.
    Det er også velkjent at kjøpe ting trenger sin tid og tolmådighet tils man har funnet den rette oppstillingen.
    Jeg mener ikke på noen måte at det i utgangspunktet finnes noen short cuts til det optimale og beundrer dypt
    de som har skaffet seg kompetanse på mange nivåer til å søke det beste.
    Bare ikke glem mulighetene i strikk og binders sammen med verdensklasse litteratur. Man må begynne et sted.
    Sikker på at mange som er blitt lei av bytte karusellen med butikks hifi og dermed omtrent
    mistet gleden av å høre på musikk gjorde klokt i å gå til bake til sløyden.
    Når alt det er sagt da er, som jeg sa før ikke lett å riste av seg følelsen av at tungt budsjettert R&D kan
    gi utrolige resultater i komplette systemer som M2.
    Men det er jo bare en win win situasjon for DIY folk, delene er tilgjengelige og absolutt betalbare sett i lys av kapasiteten
    og relativt sett enkle å snekre sammen.

    Men det skulle eksperimenteres mer.
    Tror jammen slik jeg rabler at det må bli en del 3 :)
     

    Vedlegg

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Såså... Jeg var vel ikke så lumpen? Bygge kan du jo ennå du har litt igjen når det gjelder å svinge mikrofonen!
    Du plukket vel opp noen nye triks da du var her, så forventer en lang serie med frekvenskurver og vannfall i tråden din :cool:

    Så må du slutte å skryte så fælt av Hamsun-riggen. Overhengende fare for at den blir pimpet opp i løpet av høsten
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har du noen erfaring med Seos horn, og hvordan synes du evt de er sammenlignet med M2? Bruker Seos selv i dag og de spiller bra men med unntak av at jeg synes de mangler litt i toppen i 2-vegs oppsett... så det jeg først og fremst lurer på er om M2 hjelper noe der?

    Hva vifter endte du opp med i CTSene? Har kjøpt meg noen 8 kanalere med BSS som skal brukes på frontene og CTS3000 til sub. Har du forresten erfaring med BSS DSPene?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hei Baldrick
    Nei, har ikke erfaring med SEOS i med unntak av de små (10 og 12),
    Teoretisk tror jeg M2 har bedre spredningskontroll oppover, men du får ingen UHF i hverken SEOS eller M2 uten EQ kompensasjon i bøtter og spann. 2450 med beryllium er kompensert rundt 8dB, og da har jeg nogenlunde flatt 17k. Det kan jeg leve med, men det høres definitivt annerledes ut med en dedikert diskant. Jeg veier bare fordeler mot bakdeler, og syntes det er fryktelig behagelig og homogent med toveis.

    I CTS 1200 har jeg nå seriekoblede Noctua 12v ULN mener jeg de heter. Det står papst 24v NML vifter i CTS 2000, og vi for se om jeg bytter de også ut med noctua
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei da, lumpen var du ikke om en litt småfrekk kanskje, men jeg har garantert fortjent det.
    Det er helt riktig, jeg lærte noen nye triks i mikrofon svinging i løpet av besøket.
    Noe som vil inngå i neste del av fortellingen, Knausgård vannabe goes hifi:)
    Svingte faktisk mikrofonen en del ifbm noen akustiske øvelser i vår, som ble fortalt litt om i akustikk tråden (Helmholz greiene)
    Et lite spørsmål omkring hornhals diametre og drivere.
    Radian tilbyr en rekke drivere med beryllium membraner, både 3" og 4" membraner.
    De har alle en åpning på 1,4", er det mulig å bruke de på M2 horn som er beregnet for 1,5"?
    Vil en forskjell på ca. 0,25mm rote det til.
    Ikke at jeg hat tid til flere prosjekter, men tanken på å prøve en driver med 3" Be membran i det hornet synes jeg er spennede.
    Dette i søk etter evt ennnå lufigere top med mindre eq.
    Man har altids jbl435be eller 2435 med riktig dimensjon men større utvalg skader ikke og mage mener at Radian drivere med Truextent er riktig så ok saker.
    Radian 745 virker også som den har bedre mekanisk byggekvalitet ( på linije med 950 og 951) en de mindre.

    Habicht
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    For å montere driver til M2 sitter det en flens mellom horn og driver. Den må da bores opp for Radian. tror 2,5mm utgjør nada forskjell

    D2 med sine 3" membraner trenger faktisk like mye eq som 2450be for å måle flatt til 17k men gir mer over der og oppleves faktisk som luftigere. Høyst sannsynlig trengs masse EQ også med Radian. Dette er hvordan hornet oppfører seg.
    FredrikC var og er? veldig fornøyd med 2435, men den også manglet ørlite grann helt øverst

    image.jpg


    Her er D2 og 2450sl/be uten eq. obs 2dB mellom linjer og ingen smoothing. OBS, ikke målt på samme nivå, men 2450sl/be er betydelig mer følsomt innen sitt arbeidsområde i forhold til D2 seriekoblet (membranene koblet i serie 20ohm)
    Betydelig penere respons med storformat og fritt for oppbrytninger i arbeidsområdet. Distorsjon var minimalt med begge drivere også.
    Eneste er en liten resonans rundt 10k.

    Jeg får 2450be nærmest flat til 17k med en shelf i toppen og et par EQ punkter. Betydelig mer som skal til med D2.

    Den driveren som oppførte seg penest var 476be, men jeg nekter å publisere målinger, da det lett kan fremkalle nevroser og kjøpegalskap
    Den trengte betydelig mindre kompensasjon over 10k (noen få dB) og hadde output hele veien innen mitt måleoppsett.

    Det som gjenstår å prøve, er å smelle på 077 eller 2404 fra 8-10k. Mulig det dreper fulltonemagien som hornet gir, men i vitenskapens navn osv...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nei, men sebackman på Lansing siden gjorde det. Han opplevde den som luftigere enn be og likte det godt, men jeg antar at mye av uhf med sl mempranet er preget av oppbrytninger
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Etter den store suksessen med USB snor rett i aorta renset jeg en avleggs laptop som nå funker som dedikert kilde med Roon
    Roon er faktisk helt genialt ennå det er tøft for en diy kjiping å faktisk må betale for herligheten
    Storveis luksus å kunne integrere eget musikkbibliotek med favoritter på tidal HiFi og i tillegg kunne beholde stumpen godt plassert i sofa med en padde som fjernkontroll.
    På toppen av det hele låter det godt. Bravo!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skjønner at jeg må se på denne roon greie, virker som det eneste som gir remote på PC plassert TIDAL
    Men jeg å vel avslutte min trilogi om besøket så her kommer den.

    Over stokk og stein del III

    Vi skulle jo eksperimenter litt mer.

    Og i den sammenhengen bestemte vi oss for å leke litt med forsterkere på M2 horna.

    Crown CTS 1200 fikk fortsatt ta seg av alt under 800Hz.
    Frem til nå hadde hornene blitt matet av en Aleph, bygget av en meget kompetent herre som er godt kjent her på HFS.

    Jeg har tidligere deklarert min begeistring for dette systemet og hadde ingen grunn til å tro at helhetsinntrykket ble trukket ned av forsterkeriet.
    Det var det heller ikke, men alle forsterker låter ikke likt, de har sine styrker og svakheter.

    På tema M2 og den såkalte Hamsun riggen, da inneholder disse to systemene noen krem deler som sikkert kan
    mikses og matches på mange forskjellige måter. Det vil den klåfingrede skogsbonden helt sikkert ikke kunne la være.
    Tviler ikke på at det kan bringe gode resultater.
    Det er bare det at M2 sett som et komplett system er så fascinerende i all sin enkelhet at det bør nesten ikke tukles med.
    JoHoo kan bare gå ned i kjelleren og fikle med store riggen, eller heller bygge om stuen som vi nå har planlagt
    til å kunne flytte store riggen opp igjen. Hamsun kan gå i stallen.

    Tema var vist forsterkere, beklager avsporingen

    Selv har jeg alltid tro på gode klasse A konstruksjoner og derfor var det veldig interessant å kunne prøve
    i samme oppsett de omtalte Anaview modulene.

    Først inn var lille bror 0100.

    Fytte grisen for en frekkhet. Her kommer en billig dings på størrelse med et volum av Hamsuns samlede og ypper seg.
    Rask, detaljert, oppløst og nokk saft på horn som dette.
    Men det er ofte et lite aber, spretten var den, frekk var den, men kropp som en klasse A har den ikke.
    Og moden velbalansert kropp er aldri å forakte :cool:
    Mest syns jeg dette kom frem på stemmer, vokal fetisjist som jeg er manglet det noe med 0100.
    Kan hende den klarer seg bedre som rein diskantforsterker, det skal jeg teste ut i et annet oppsett lengre ut på høsten.
    Når den skal jobbe helt ned til 800 måtte den se seg slått av den store Aleph.

    Som kjent dro ikke JoHoo tomhendt over havet, det var nok forsterker til å leke med, bare lit lite tid.
    Vi bestemt oss for å prove storebror, Anaview 1000 og det ble svært så interessant.

    Nå må jeg bare passe på og gjenta det jeg sa tidligere.
    Alle disse lytteinntrykkene baserer seg på korte seanser, er helt subjektive og basert på mine ikke alt for godt skolerte preferanser.
    Slet ikke umulig at de skulle beskrives annerledes etter lengere utprøving.
    Disse forsterker observasjonene er heller ikke tenkte som noe innlegg i klasse kampen bland forsterker teknologier,
    til det er de for overfladiske.
    Moro er del allikevel å bytte litt frem og tilbake. Det bør sies at nivå/gain ble kontrollert med målinger.

    Nok forbehold, Anaview den store er en fordømt god forsterker.

    Hurtighet og oppløsning, om noe, bedre en sin lillebror og helt klart mer fylde og kropp.
    Stemmer og tonalitet som jeg savnet litt i 0100 var til stede i bøtter og spann. Ting var rett og slett bare mye mer der.
    Denne ettermiddagen, i dette oppsettet i mine ører ble den den fortrukne forsterkeren av de tre som vi prøvde.
    Dette til tross for at jeg er stor fan av rør, helst SET og klasse A. Jeg liker rett og slett gløden,
    varmen og den fyldigheten som ofte følger slike konstruksjoner men må bare innrømme at det lille iskalde krypet imponerte.

    Nå var det nok med nerderi, det langstekte lammelåret med det nydligste tilbehør var klart.

    Kall meg svak, kall meg for lite dedikert til audiofilien, men tro meg, et langstekt Islandsk lammelår er en delikatesse.
    Den som ikke har smakt Islandsk lamm vet ikke vad lamm av ypperste klasse er.
    Der med basta, Vi satte oss til bords, reisefølget og hele familien JoHoo til et nydelig måltid, Skål!!

    Etter den deilige middagen ble kvelden tilbrakt med skrønefortelling, forbrødring og hygge.
    En fantastisk hyggelig dag i Skagafjørður ble avsluttet sent på natt med planer om nye runder etter frokost.

    Formiddagens øvelser ble brukt til å leke med målinger, eq og flere innstillinger i DSP.
    Det er en forunderlig ny verden og mulighetene store, noen tar dette fort med en eller annen selvfølgelig intuisjon og verten er helt klart en av de.
    Selv må jeg jobbe mer til å henge med i svingene.
    Det er lett og ratte seg langt ut på viddene, men med litt systematikk og orden kan resultatet bli svært så overbevisende.

    En ting i denne mikrofonsvinge runden må jeg bare nevne og det er nyoppdagete tidskorrigerings muligheter
    med impulsmålinger ved bruk av REW og Umik fra mini dsp.
    Denne muligheten er relativt ny og etter å ha kontrollert resultatet av slike målinger mot tradisjonelle
    impulsmålinger med loop back virker den overbevisende. Dette er beskrevet på Mini dsp sin hjemmeside

    Alle gode ting må ta slutt. Denne skrønen også.
    Jeg har sikkert ikke fått med meg allt som skulle være morsomt å fortelle om men nok får være nok

    Vi hadde en lang reise foran oss og måtte ta farvel av familien JoHoo og Silfrastaðir og sette kurs mot Reykjavik.
    Igjen, stor takk til vertskapet, det var veldig, veldig hyggelig og vil garantert bli gjentatt.
    Hadde jeg vært en Skald hadde jeg kvedet en Skaldekvad til Islands Hornkonge JoHoo men det får andre ta seg av.
    I Skagafjörður er det mange gode diktere.

    Vi derimot hadde en avtale med en dansker som har funnet lykken i noen elektrostater med hybrid bassløsning,
    stakkars mann :)

    Men det er en helt annen skrøne

    Habicht
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23

    frábær saga, Habicht!

    Betri enn Von Munchhausen !
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Takk for to fortreffelige dager sammen min venn! Kunne fort blitt en uke så moro det er å holde på slik. Skrøne, koble, skravle lytte og flire...
    Og takk for fine innspill. Er godt å få noen drilla ører til låns når en stortsett knoter for seg selv.

    Alephen ble stående. Tross for at den mangler oppløsning og dynamikk som AMS1000, har den noen andre kvaliteter som gjør at jeg liker den godt. Ikke minst å holde et behagelig lunk i stua!

    Jeg skal nok klare å la være å tukle for mye med konseptet, da de mest interessante ideene må nødvendigvis innebære enten 600 liters kabinetter eller separate bassløsninger som er en umulighet med den høyttalerplasseringen som funker i vår snåle og utfordrende stue (mitt nemesis) Fokus fremover blir diverse oppgraderinger i stua og noen lumske integrerte akustikkløsninger. Nå frister det fælt med å knalle ned vegg til kjøkken og lukke til spisestua som vi snakket om, men det er avhengig av en positiv utvikling i tømmerprisene utover høsten ;)
    Storriggen blir koblet opp etterhvert, og spent på hva den presterer i det bøttekottet. Men når det er sagt, er jeg en stuegris, og liker å ha greiene i et allrom. Men som et laboratorium og midlertidig lagringsplass for gromgreiene funker det jo OK. dessuten er det jo gøy å spille på grisedeng-nivå iblant, og da er det godt å være et par etasjer unna resten av skokken

    Likevel har jeg fortsatt noen artige biter som blir satt i et duplosystem som kan stables og rattes sammen etter hjertens lyst. Det er god underholdning på mørke høst og vinterkvelder, og garanterer nye krumspring neste gang du kommer innom!
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk takk Sluket, språk mektig som altid.
    Kanskje den største forskjellen på mine fortellinger og den gode baronens er at mine inneholder bare sanning:rolleyes:
    Kan nok hende at grunnen til Von Munchhausen sin popularitet på Island er at for oss er det ikke nødvendig at en historie er helt sann så lenge den er god.

    Jeg er ike så veldig overraskt JoHoo at du har beholdt Aleph, over tid kan jeg tenke meg at den har en del kvaliteter som blir vanedannende.
    Når det er sagt er det så relativt små utlegg og insats som kreves til å ha noen Anaview på lur at hvorfor ikke ja takk begge deler
    noe som du netopp har muligheten til.
    Det gjeller vel egentlig også romfordeling på sikt, din heldig gris. Vi får håpe på en positiv utvikling i tømmerprisene.

    Habicht
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Vil föye til et par nyheter her hjemme som ble diskutert med Habicht & Co

    Höyttalere var omplassert like för kostebinderiet ankom. Tidligere sto de på frontvegg med venstre inntil venstre vegg, og höyre åpent med spisestue.
    En oppskrift på en audiofil tragedie...
    Jeg tok så mot til meg, og kablet over parketten og plasserte de diagonalt i min L-ish formede stue. Ohh Laa Laa... Nå snakker vi! TreDe, kropp og fin gjevn respons.
    Fru Johoo satt tommelen opp, og godt var det.

    IMG_9666.jpg


    For kabelnevrotikeren kan jeg melde at jeg har 2m kabel på venstre kanal og 20m på höyre! Det var altså denne plasseringen som inkvisisjonen fikk lytte til.

    Annet som var nytt för gutta ankom, var at jeg har sluttet med EQ-romkorreksjon. I stedet for å korrigere talatuts fra lytteposisjon som jeg var vant til, så har jeg nå kun korreksjon av horn basert på nærfeltsmåling, og Harman sin EQ på bassen med et par små modifikajoner som antageligvis skyldes et noe annerledes kabinett.

    Ser ganske lurvete ut på en tilfeldig lytteposimåling, men jevnt over i rommet låter det mye bedre slik. Er så liten forflytning som skal til för responsen endres betraktelig, at jeg har egentlig mistet trua på romkorrigering av et stueoppsett. Med unntak av heftige resonanser som er gjennomgående i hele rommet. Så det så...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Takk. Jeg har mine glimt. Du tipset meg faktisk om diagonal plassering da vi var nyflytta, men da var det storriggen det var snakk om som var praktisk kilent.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Driver å prøver å få noenlunde lyd utav mitt 2216/2447BE oppsett med Crown CTS/BSS amper, men sliter med å få til noe som jeg liker helt... Du som har full kontroll på DSP, kunne du lagt ut settingene du bruker?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hei Baldrick
    Vanskelig å si noe fornuftig uten å vite hva slags kabinett du har 2216nd i, og hvilket horn 2447Be er i

    Du har sett dokumentet til POS med orginal EQ for M2?

    Dette er EQ i bassen med 160L kabinett og 20cm porter med 7cm diameter


    Frequency (Hz)
    Gain (dB)
    Symmetrical Constant Q
    21.5
    4.7
    1.77
    61.5
    -0.8
    5.32
    197.5
    0.9
    6.31
    236
    0.4
    6.56
    254
    2.6
    10
    340
    -0.5
    3
    400
    -0.5
    7.43

    I tillegg har du en shelf i bunn:


    Frequency (Hz)
    (center frequency)
    Gain (dB)
    High Shelf variable slope (dB/oct)
    135
    -8
    5.5




    Shelven er avgjörende for å kompensere for stigende respons til 2216, og kan sikkert benyttes i flere kabinetter.
    Den store Q på 21,7hz kan du tilpasse etter rommet ditt.
    Pröv med kun de to punktene först på 2216nd. Hvis du deler i området 600-800hz er den relativt lineær der, så akustisk deleflanke er lik elektrisk. Dvs setter du en 4 eller 8 ordens LR lavpass, blir den akustiske responsen tilsvarende.

    2447be kan jeg egentlig ikke si så mye om, men i M2 har du antageligvis en avrulling nedover i frekvens fra 800-900hz som tilsvarer 12-24dB/oktav. Det må du da ta med i beregningen når du setter höypass deling mot bassen. Pröv med 12dB/oktav LR först og mål så du har tilsvarende (symmetriske) flanker på 2216nd og 2447be

    For å kompensere for hornet gjetter jeg en bred Q (Q=1-1,5) på rundt 3000hz som er -2-3dB. Så må du nok löfte toppen. Pröv en High shelf fra 11k. Q=1,2

    Veldig mye gjetting.

    Får du sendt meg noen råmålinger kan jeg si noe litt mer fornuftig
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Takk for mye gjettimg, skal se nærmere på det ikveld. Har brukt org M2 EQ som utgangspunkt men fungere ikke helt som sagt. 2247 er svært lik 2451/2450sl så derfor jeg spurte litt rundt den :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Fikk ånden over meg og koblet opp stor-riggen i kjellerbunkersen/lageret. Satt 2350 med 2446 på toppen

    bunkers.jpg


    Eneste demping i rommet i dag er en rull steinull i hvert hjörne, og noen 10cm plater på sideveggene. Venter på vinteren med å gjöre det en smule mer trivelig og gjennomfört, ennå jeg har ingen ambisjoner om å gå Hornlyd i hælene.

    Kort fortalt: Det låter godt! Relativt kort etterklangstid i bassen, og dette systemet oppförer seg bedre enn bassrefleks i denne betongbunkersen. Etter at lengderesonansen på ca 37hz ble temmet med en 6dB, har jeg nå en fantastisk flat og fin respons opp til 2350.

    2350 uten diskant er også ganske interessant. Jeg tyner ikke titanmembranet i 2446 til å gjöre noe det ikke kan, og lar det rulle av naturlig i toppen. Ok, det låter en smule mörkt, men veldig homogent og fint.

    Vi snakker en rigg som nærmer seg tonnet på 14kvm. Fullkommen galskap, men kvalitetene til anlegget skinner igjennom i dette kosteskapet, og med relativt mye toe in, og moderate senter til senteravstander strikkes dette faktisk overraskende godt sammen.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er det noen kloke hoder som kan forklare hvorfor et basshorn "trykksetter" rommet mindre enn bassrefleks?

    Det er veldig påfallende, og med eq kun på lengderesonansen er jeg på stöygulvet ved 37hz etter 300ms. Med bassrefleks var det betydelig mer etterslep, ennå jeg desverre ikke har spart på målingene av BR for sammenligning.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Tenker høyt Johan;

    1. Er ikke sub-basshornene dine en slags di-pol også? Hvis ja, kan det hende de rett og slett driver noen av nodene i rommet mindre.
    2. Siden du her deler bort bassen står vel subbene plassert et annet sted i rommet enn du plasserer fullrange høyttalere. Kanskje en mer gunstig posisjon. Klassisk fordel med å ha et dedikert system for bass.
    3. Du sitter ekstremt nærme mellombasshorna. Dette blir en nærfeltseffekt. Hvis du måler nærme nok en vanlig høyttaler måler den også fint i bassen. Dette forklarer ikke noe om målt ytelse i dypbassen (i subhornas arbeidsområde), men påvirker det du opplever som bass mye. En singel 15" på litt avstand vil i større grad påvirkes av kanseleringer fra gulv, tak, sidevegger og frontvegg.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jepp, disse skramstadhorna har åpent bakkammer med en akustisk ventil, som helt tydelig trigger nodene mindre enn en typisk bass refleks.

    Sitter ca 2.5-3m fra hornmunningene, så en viss nærfeltseffekt er det ja. Steinullen som er i rommet nå har en god effekt, det er sikkert, men vurderer likevel å dekke mesteparten av bakveggen.
    Det er også tydelig at doble FLH hjelper med å jevne responsen. Blir interessant hvordan en absorbent i taket og noen litt skikkelige på sidevegger innvirker.

    Så forskes det videre på hvilke horn som fungerer i dette rommet. Noe diffust er det med 2350, som jeg mistenker at synderen er kombinasjon av lite akustiske tiltak i försterefleksjoner og 90 graders horisontal spredning. Har igjen å pröve multicell og selvfölgelig hoved-horna, CMCD/Seos og PT.
    Skal likevel gi 2350 litt tid, og teste med diskant også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen kloke hoder som kan forklare hvorfor et basshorn "trykksetter" rommet mindre enn bassrefleks?

    Det er veldig påfallende, og med eq kun på lengderesonansen er jeg på stöygulvet ved 37hz etter 300ms. Med bassrefleks var det betydelig mer etterslep, ennå jeg desverre ikke har spart på målingene av BR for sammenligning.
    Treghet, membranutsving og klassiske refleksproblemer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Pluss det faktum at dine basshorn er en delvis åpen konstruksjon selvsagt, som Fredrik påpeker.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ok, så oppskriften på god bass i betonghuler fra 10kvm og oppover er Skramstads 800l basshorn...

    Angående refleksproblemer, så tror jeg ikke en kan skylde utelukkende på prinsippet. Kabinettene som jeg hadde nedi hula var 140L kasser avstemt til 35hz, dvs akkurat ved lengderesonansen i rommet. Er det ikke mulig at et kabinett/element som jobber ned til avstemningsfrekvens og får der ekstra drahjelp av rommet låter ekstra trist?
    Som jeg ser det hvis separat bass-system med fleksibel plassering er den beste åtgjerden å avstemme og höypasse kabinettet godt over den mest dominerende resonansfrekvensen.
    Mulig det også hadde hjulpet med et enormt kabinett pluss egnet driver avstemt vel under frekvensen, så den er innen systemets komfortsone.
    Basshornet har normalt full pupp til 25hz, så det jobber antageligvis komfortabelt rundt resonansfrekvensen, og da påvirkes mindre.

    Som FredrikC: Höyttenkning.

    Når det er sagt, opplever jeg ingen refleksproblemer i stua som er av et formidabelt volum og med en lengderesonans som havner godt under 30hz.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Fikk ånden over meg og koblet opp stor-riggen i kjellerbunkersen/lageret. Satt 2350 med 2446 på toppen

    Vis vedlegget 396345

    Eneste demping i rommet i dag er en rull steinull i hvert hjörne, og noen 10cm plater på sideveggene. Venter på vinteren med å gjöre det en smule mer trivelig og gjennomfört, ennå jeg har ingen ambisjoner om å gå Hornlyd i hælene.

    Kort fortalt: Det låter godt! Relativt kort etterklangstid i bassen, og dette systemet oppförer seg bedre enn bassrefleks i denne betongbunkersen. Etter at lengderesonansen på ca 37hz ble temmet med en 6dB, har jeg nå en fantastisk flat og fin respons opp til 2350.

    2350 uten diskant er også ganske interessant. Jeg tyner ikke titanmembranet i 2446 til å gjöre noe det ikke kan, og lar det rulle av naturlig i toppen. Ok, det låter en smule mörkt, men veldig homogent og fint.

    Vi snakker en rigg som nærmer seg tonnet på 14kvm. Fullkommen galskap, men kvalitetene til anlegget skinner igjennom i dette kosteskapet, og med relativt mye toe in, og moderate senter til senteravstander strikkes dette faktisk overraskende godt sammen.
    Ingenting er bedre enn enormt hornanlegg i for lite rom!
    Vel, det måtte være samme hornanlegg i større rom, da.
    Men at man må ha stort rom for hornanlegg er bare tull.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sant! Det er forvirrede sjeler som snakker om at store höyttalere overmetter små rom, men det er faktisk det motsatte jeg opplever. Med et stort bass system har jeg mindre av de problemene jeg opplevde med småsaker der inne.

    Når det er sagt, tror jeg det hadde vært mer problematisk med store JMLC horn såfremt jeg ikke hadde montert diskant i hornmunning. CD eller radialhorn med lav profil og relativt bredt frekvensspekter er nok en kjempefordel...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Men lyden i det lille rommet blir nødvendigvis litt annerledes en hos LMC......eller?
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ok, så oppskriften på god bass i betonghuler fra 10kvm og oppover er Skramstads 800l basshorn...

    Angående refleksproblemer, så tror jeg ikke en kan skylde utelukkende på prinsippet. Kabinettene som jeg hadde nedi hula var 140L kasser avstemt til 35hz, dvs akkurat ved lengderesonansen i rommet. Er det ikke mulig at et kabinett/element som jobber ned til avstemningsfrekvens og får der ekstra drahjelp av rommet låter ekstra trist?
    Som jeg ser det hvis separat bass-system med fleksibel plassering er den beste åtgjerden å avstemme og höypasse kabinettet godt over den mest dominerende resonansfrekvensen.
    Mulig det også hadde hjulpet med et enormt kabinett pluss egnet driver avstemt vel under frekvensen, så den er innen systemets komfortsone.
    Basshornet har normalt full pupp til 25hz, så det jobber antageligvis komfortabelt rundt resonansfrekvensen, og da påvirkes mindre.

    Som FredrikC: Höyttenkning.

    Når det er sagt, opplever jeg ingen refleksproblemer i stua som er av et formidabelt volum og med en lengderesonans som havner godt under 30hz.
    Jeg mener du resonerer helt riktig. Mye av fordommene mot bassrefleks har med at avstemningen ofte fremhever romresonansene i arbeidsområdet til refleksporten. Driver man med DIY er det egentlig en selvfølge at man tuner avstemningen til rommet spørr du meg.
    Så er det også mulig å konstruere bassrefleks med hørbare portressonanser/turbulens eller lekasje fra mellomtone etc, men det trenger ikke være slik.

    Det trenger heller ikke å være slik at di-poler fungerer bedre enn BR i alle rom. Å eksitere færre noder er ikke alltid noen god ting. De som blir igjen kan bli mye mer dominernede.

    Men mellombasshorna har en del fordeler over små saker som har med nettopp prinsippet å gjøre...

    Små rom trenger høyere direktivitet for å holde direktelyd vs reflektert lyd forholdet i sjakk. Det krever ironisk nok store høyttalere om det skal gjøres over et bredt frekvensområde. Det kan krympes en del med DSP bruk og mange nok kanaler riktignok, da på bekostning av kapasitet.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Men lyden i det lille rommet blir nødvendigvis litt annerledes en hos LMC......eller?
    Det låter veldig forskjellig. Blir betydelig mer intenst i et så lite rom, og veldig lite bidrag fra selve rommet. Men det kjenner du nok godt til. Karakteren til basshorna er nok gjenkjennelig hos oss begge, og de er flinke til å gjøre det de skal uten å stjele fokus. Men med unntak av basshorna, er jo lmc og mitt system ganske så forskjellige.
    Når det er sagt syntes jeg de fikk et voldsomt løft og mere baller etter at jeg gikk fra en middels kraftig Holton til Crown med 1000w.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Angående trykksetting av rom så har jeg ikke så mye å tilføye det som er blitt skrevet bortsett fra at jeg pleier å se på rommet som en forsterker på hva som kommer ut av høyttaleren.
    En reflekskasse er en ressonanskasse. En ressonans (portressonans i dette tilfellet) bruker først og fremst lenger tid. Jeg tror lenger tid betyr mer kontinuerlig lyd i hver frekvensvingning.
    En romressonanse bruker tid på å bygge seg opp og mer lyd som henger igjen etter hver frekvenssvingning i høyttaleren jo mer "mates" romressonansen. Knapt hørbart hvis ressonansen ikke trigger rommet, men desto mer hørbart hvis den gjør det. Tror en kasse bruker "lenger tid" enn et horn utenfor ressonans også og vil derfor trigge rommet mer på den måten. Tenker at jo mindre etterslep fra høyttaleren jo mindre romressonanser.

    Tipper ditt eksempel er summen av flere av de nevnte faktorene.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Flott innlegg Atle.

    Leste den lille Wikipedia artiklen om bass refleks systemer, og ser ut som de ressonerer på samme måte som meg angående avstemning og romressonans:

    "
    Whether or not the effects of these in a properly designed system are audible remains a matter of debate. A poorly designed bass reflex system, generally one that is tuned too high or too loosely, can ring at the tuning frequency and create a 'booming' one-note quality to the bass frequencies. In effect, this is due to the port resonance imposing its characteristics to the note being played, and is grossly exacerbated if the port resonance coincides with one of the resonant modes of the room, a not unusual occurrence. In general, the lower in frequency a port is tuned, the less objectionable these problems are likely to be."

    Som nevnt var de reflekskabinettene jeg spilte med i kjelleren avstemt til rundt 35hz, som er akkurat som lengderesonansen. Hadde vært interessant å se hvordan et kabinett avstemt godt under hadde oppfört seg.
    En kan da konkludere med at jo mindre, og mer akustisk utfordrende rommet er, dess viktigere er det å betrakte reflekskassa og rommet som ett system



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn