Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Fordelen med Trinnov er vel at man får samlet alt i én boks? Ulempen er åpenbart at Trinnov er dyrt, men med litt planlegging når man kanskje målet?

    Du har også garanti for at det som er best for erfarne profesjonelle og dedikerte hifi-folk sikkert rekker for deg også.

    Det hele kan styres vha. en dedikert fjernkontroll, La Remote. Den bruker USB (til strøm og signaler) og er dermed ikke trådløs, men er ganske snedig for justering av lydnivå og skifte av innstillinger (f.eks. mer/mindre bass, flerpunktsmåling vs. enpunktsmåling osv.).

    Vis vedlegget 871496
    Lenke: https://www.trinnov.com/en/products/la-remote/
    Jeg har Trinnov og fatter ikke vitsen med den dingsen der, når man har full tilgang til alt man kan ønske seg fra iPad appen.

    Jeg vil anse den Remote der som like nyttig som en dampdrevet fjernkontroll styrt av hyssing og trinser, men noen må jo ha volumratt…

    0705C1A8-9396-41CC-8817-2CCCE61D5D6F.png
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har Trinnov og fatter ikke vitsen med den dingsen der, når man har full tilgang til alt man kan ønske seg fra iPad appen.

    Jeg vil anse den Remote der som like nyttig som en dampdrevet fjernkontroll styrt av hyssing og trinser, men noen må jo ha volumratt…

    Vis vedlegget 871639
    Jeg er i overkant glad I damp, hyssing og trinser, spesielt når Trinnov ikke har orket å utvikle en Androidapp. Det skal koste å være kar, tror jeg bestiller to fjernkontroller, en til hver fot.

    Edit:
    Spøk til side, jeg kan se nytten av fjernkontrollen i studiosammenheng, men hjemme vil den være overflødig.
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Orkansikkert drivhus meg i r...
    Vis vedlegget 871312
    Naboens står støtt som fjell, vårt faller fra hverandre ved den minste flaue brisen. Kun noenogtjue meter i kastene. Litt vanskelig å stå på beina, men det kan være genetisk.

    Etter litt iherdig jobbing uten følelse i fingre og tær ble dette resultatet. Nå skal det litt mer enn flau orkan til for å blåse opp/av dørene igjen. Fant forøvrig kuppelen til den ene utelampa i hekken. Rart at den overlevde flyveturen. Må være kvalitetsglass fra 70-tallet.
    Vis vedlegget 871316
    Beklager at jeg ikke har anlagt plen før bildet ble tatt, venter fortsatt på økoplenjord fra vår hoffleverandør av slikt. Har kun ventet i ett års tid.
    Ahh..den herlige Bodø i vinden vinden. Kjente chillen langt inn i ryggen nå, og minner om iskalde ekspedisjoner i Bodø fjella/omegn og området rundt Sjøgata;) Og trampolina til junior som måtte hentes ned fra et tre.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Pakke funnet av fruen på trappen!
    PXL_20221126_150359419.jpg


    Mitt varemerke er laange utpakkingsseanser, i dag gjør jeg det herlig kort. Her er innholdet.
    PXL_20221126_150509737.jpg



    Nåletrykksvekt og stiftvaskeri i ett! Kan vel ikke bli særlig mye bedre enn det?

    PXL_20221126_150725757.jpg


    Nå må jeg bare finne ut hvordan dingsen funker og vente på styltene til tonearmen for å funksjonsteste vidunderet.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Fikk min i går jeg også, fungerte helt utmerket. Sikkert forventningsbias, men syntes spesielt at det ble litt mindre «støy» mellom låtene etter ultralydvask av stift på de tre pickupene jeg har i bruk.
    Vekt målt stemte også med det jeg har målt tidligere med en annen vekt.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fikk min i går jeg også, fungerte helt utmerket. Sikkert forventningsbias, men syntes spesielt at det ble litt mindre «støy» mellom låtene etter ultralydvask av stift på de tre pickupene jeg har i bruk.
    Vekt målt stemte også med det jeg har målt tidligere med en annen vekt.
    Takk for svar!
    Forventingsbias er jo det som rettferdiggjør de fleste hifiinvesteringer når en ny dings er i hus.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Fete høyttalere, alltid hatt sansen for de (med stativer da..)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Dagens snarvisitt hos @Twsts gjør at jeg sitter på jobb og drømmer om 4-veis deling, et par kubikkmeter kassevolum og horn. Låter feiende flott i lydhulen hans! Da jeg nevnte dette for sjefen i dag, fikk jeg mildt men bestemt beskjed om at jeg pusher grensen for hva som kan stå i utsikten med dagens kompaktanlegg, så et slikt prosjekt må nok holde til i andre stuen. Er dog et par hindre for at noe slikt blir virkelighet. Først må det finansering til, noe jeg ikke har. Så må jeg kunne snekre, noe jeg ikke kan. Etter å ha snublet i disse hindrene må jeg lære meg høyttalerkonstruksjon og alt som følger med, men da hjernen min virker å være full kan dette bli vanskelig. Det siste hinderet er sannsynligvis det største; å stirre inn i en vegg når jeg hører på musikk er helt uaktuelt når jeg vet at alternativet i andre enden av huset er så uendelig mye bedre.
    Det får bli med dagdrømming på jobb, resultatet hadde sannsynligvis blitt noe slikt.
    Blown-subwoofer-Featured-Image-Smaller.jpg
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hvis dere noen ganger synes hobbyen tar litt mye plass i stua.
    Screenshot_20221127-191054.png


    Tusen takk til @Twsts for dagens beste!
     
    Sist redigert:

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    426
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    7
    Pakke funnet av fruen på trappen!
    Vis vedlegget 871728

    Mitt varemerke er laange utpakkingsseanser, i dag gjør jeg det herlig kort. Her er innholdet.
    Vis vedlegget 871733


    Nåletrykksvekt og stiftvaskeri i ett! Kan vel ikke bli særlig mye bedre enn det?

    Vis vedlegget 871739

    Nå må jeg bare finne ut hvordan dingsen funker og vente på styltene til tonearmen for å funksjonsteste vidunderet.
    Har dere vært med på kickstarteren? Jeg betalte inn der, men ikke hørt noe mer…
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    ikke rart, med den utsikten
    Jeg håper det var grunnet lyden. Hun er en, ehhh, hund etter godlyd, tror jeg. Bikkja nyter helst utsikten med snuten klint inn i vinduene, derav snutemerker overalt.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har dere vært med på kickstarteren? Jeg betalte inn der, men ikke hørt noe mer…
    Såvidt jeg forsto ble kickstarteren avlyst og pengene refundert grunnet lite interesse. Jeg forhåndsbestilte fra HumminGurus nettside.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    426
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    7
    Såvidt jeg forsto ble kickstarteren avlyst og pengene refundert grunnet lite interesse. Jeg forhåndsbestilte fra HumminGurus nettside.
    Ja, gikk inn og sjekket nå. Så jo den ble avlyst, men så kom den i gang igjen. Tenkte jo da at jeg var med, men det var jeg jo åpenbart ikke…
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ja, gikk inn og sjekket nå. Så jo den ble avlyst, men så kom den i gang igjen. Tenkte jo da at jeg var med, men det var jeg jo åpenbart ikke…
    Sjekket hjemmesiden nå og den er tydeligvis ikke tilgjengelig, ei heller for forhåndsbestilling. Merkelig opplegg.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Sjekket hjemmesiden nå og den er tydeligvis ikke tilgjengelig, ei heller for forhåndsbestilling. Merkelig opplegg.
    Mener å huske det var samme opplegg med Humminguru også. Etter at første batch var solgt og sendt ut til kundene gikk det en stund før det var mulig å kjøpe den igjen. (Forbehold om dårlig hukommelse😆)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Korte spørsmål til bildet: Det ser ikke ut som om du har stilt opp høyttalerne med 30 graders vinkling? Hva er avstanden mellom høyttalerne og hva er avstanden til lytteposisjon?
    Korte svar på korte spørsmål til bildet: Det stemmer, er 13ish grader vinkling. Ca 340 cm mellom høyttalerne, ca 310 cm til lytteposisjon.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Dagens nye album.
    Screenshot_20221130-124025.png

    Lover bra etter en håndfull låter!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Korte svar på korte spørsmål til bildet: Det stemmer, er 13ish grader vinkling. Ca 340 cm mellom høyttalerne, ca 310 cm til lytteposisjon.
    Ok, da så jeg sånn noenlunde korrekt. Her er det som slo meg.

    Noe annet enn 30 graders vinkling, slik som i figuren nedenfor, gir farging. Da faller diskanten av og lyden kan bli ullen og oppleves som mindre detaljrik.

    Et korrekt oppsett tilsier at trekanten man sitter i, er likesidet. Focal foreslår i illustrasjonen nedenfor at avstanden fra lytteposisjon til høyttaler skal være lik eller større enn avstanden mellom høyttalerne. Sånn sett avviker ditt oppsett på følgende vis fra det som ofte anbefales:

    (1) Toe-inn (vinkel) avviker fra de anbefalte 30 grader
    (2) Avstanden mellom høyttalerne er større enn avstanden til deg, mens det optimale er lik avstand mellom høyttalerne som mellom deg - til nød kan avstanden til deg være noe lengre enn avstanden mellom høyttalerne.


    Stereo er ikke noe hokus pokus og avvik fra figuren nedenfor vil gi hørbar farging av lyden.

    Bruker du DSP for å rette opp denne fargingen, forsøker DSP å fjerne et "problem" som kunne vært løst ved å gjøre fysiske inngrep.

    Har du prøvd å sette opp høyttalerne slik som i figuren nedenfor? Hva blir resultatet?

    focal.PNG
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @svart-hvitt
    Takk for detaljert guide! Har forsøkt meg på en likesidet trekant med større vinkel tidligere, men syntes jeg mistet litt av det utrolig brede lydbildet jeg har nå. Liker det litt larger than life. Uten Audiolense er ikke fantomsenter like definert og det er noe rot i bunnen grunnet en romrelatert festkul rundt 30 hz. Eventuell farging av lyden i toppen grunnet rar plassering korrigeres ikke nevneverdig i Audiolense, targetkurven følger målt kurve. Jeg har ikke testet likesidet trekant med BXT, og kommer sannsynligvis ikke til å kunne ha det permanent da høyttalerne kommer for nært stolene i vinduet. Lytteposisjon er helt låst grunnet kortsiden på en sofa rett bak. Ungene bruker blant annet stolene som karuseller, og mine oppgraderte stativer har et par svake punkter som ikke Targetstativene har. Oppgraderingene er også noe bredere. Jeg trenger derfor litt større sikkerhetsavstand for å sove godt om natten. Vinklingen kan jeg leke litt med, mulig jeg kan knipe noen cm på sikkerhetsavstanden også.

    Alt i alt er jeg godt fornøyd med lyden slik det låter nå, så ingen krise om høyttalerne blir stående slik de gjør.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fant en test av Kii Three med et busslast med målinger. Ser ut til at horisontal off axis på 20° ikke gir mye endring i frekvensrespons i forhold til 10°. Rett på har høyttalerne mer ujevn respons over 10 kHz selv om det ikke er snakk om mange dB.
    SPL Horizontal.png


    Hele testen finnes her:
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Rolig start på dagen mellom nattevakter med kaffe og Siv Jakobsen på anlegget. Rakk til og med den siste strimen av dagslys.
    PXL_20221201_143728234.jpg

    Screenshot_20221201-154034.png


    Nå kaller ragwos sjåførtjeneste. Kone og barn må plukkes opp.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Noe annet enn 30 graders vinkling, slik som i figuren nedenfor, gir farging. Da faller diskanten av og lyden kan bli ullen og oppleves som mindre detaljrik.
    DALI bygger sine dobbel-diskanter med 30° vinkling, for best lyd i lytteposisjon, med plassering rett fram....
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fyren bak Erins Audio Corner må sies å være dedikert i sine høyttalermålinger. Å investere i en Klippel Near Field Scanner til $100000 er ellevilt. Blir mye fin grafikk av slikt.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Dagens opptur! Siv Jakobsen og Ane Brun har gitt ut låt sammen, noe jeg ikke hadde fått med meg.
    Screenshot_20221202-083800.png

    Balsam for ørene etter nattevakt.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Bruno Putzey snakker om Kii Three, for dem som har for lite å gjøre en fredagskveld.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ansporet av tidligere innlegg gjorde jeg et forsøk på litt kraftigere toe in med et heller dårlig resultat når konvolusjon er aktivert i Roon. Senter er litt overalt og det er vanskelig å identifisere plassering av instrumenter i lydbildet. Tonalt er det greit men stereoperspektivet lider. Uten korrigering er senter på plass men det er litt rusk hist og her. Tror AL-magikeren må komme på visitt etterhvert.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Blir en del grader forskjell i vinkling.
    PXL_20221202_181035381.jpg

    Kjekt å kunne tegne på gulvet, noen fordeler er det med et over 50 år gammelt utslitt parkettgulv.
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.737
    Antall liker
    3.660
    Torget vurderinger
    1
    Du må sette tilbake før fruen ser du har tegnet på gulvet og ikke ungene 🤣
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Internett er et farlig sted. I følge mannen med alt for dyrt måleutstyr er den vertikale spredningen mer å tenke på enn den horisontale grunnet designet av høyttalerne. Hvis ørene ikke er sånn ca mellom diskant og mellomtone det være en dip rundt 2 kHz. Jeg tror jeg må investere i noe slikt noe for å sitte spot on.
    209259358.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn