Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Dagens quiz.
    Hva får en SP10 mk2 til å gå baklengs?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er egentlig ikke mitt problem, men får du ikke lyst på noe som virker rett ut av boksen?

    Har av og til inntrykket av at du har åpnet "Doktor Ragwos Hospice for Syke og Døende Hifikomponenter".

    Mvh
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det er egentlig ikke mitt problem, men får du ikke lyst på noe som virker rett ut av boksen?

    Har av og til inntrykket av at du har åpnet "Doktor Ragwos Hospice for Syke og Døende Hifikomponenter".

    Mvh
    "Søster Ragwos Hospice for Syke og Døende Hifikomponenter" takk! Er jo tross alt sykesøster i bunn.
    Det finnes jo ingen underholdning for den jevne HFSer i lesning om ting som funker! Tenk hvor ulidelig kjedelig denne tråden hadde vært om jeg bare hadde hatt ting som virket. Tråden hadde vært sten død og 4 innlegg lang. Nå kan dere meske dere i tabbe etter tabbe og uendelige sagaer om defekt utstyr. Kii Three og Roon låter fortreffelig og sannsynligvis bedre enn hva jeg noen gang kommer til å oppnå med vinyl, men det er enkelt og dermed kjedelig.
    Dette er ikke veldig langt fra sannheten; minus utgiftene.
    Screenshot_20220614-211842.png


    Det er bare å glede seg, flere floker kommer på løpende bånd! Har alt lagt et skikkelig egg i dag, såpass stort at jeg er usikker på om det kan publiseres i det hele tatt.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    "Søster Ragwos Hospice for Syke og Døende Hifikomponenter" takk! Er jo tross alt sykesøster i bunn.
    Det finnes jo ingen underholdning for den jevne HFSer i lesning om ting som funker! Tenk hvor ulidelig kjedelig denne tråden hadde vært om jeg bare hadde hatt ting som virket. Tråden hadde vært sten død og 4 innlegg lang. Nå kan dere meske dere i tabbe etter tabbe og uendelige sagaer om defekt utstyr. Kii Three og Roon låter fortreffelig og sannsynligvis bedre enn hva jeg noen gang kommer til å oppnå med vinyl, men det er enkelt og dermed kjedelig.
    Dette er ikke veldig langt fra sannheten; minus utgiftene.
    Vis vedlegget 825829

    Det er bare å glede seg, flere floker kommer på løpende bånd! Har alt lagt et skikkelig egg i dag, såpass stort at jeg er usikker på om det kan publiseres i det hele tatt.
    Jo, takker, jeg lar meg gjerne underholde!

    Hvor kan man ellers lese om en såret SME V på (hittil) to års walkabout i Junaiten med innlagt krimreportasje.....eller forsøk på å unngå å kjøpe et bulkparti på 2000 spesialfjærer....Eller platespillere som går fort-som-bare-faen.... baklengs :ROFLMAO: .........Ikke ta det ille opp, jeg synes tråden din er fornøyelig og leser hvert eneste innlegg her. :)

    Mvh
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Breaking news!
    Jeg har kjøpt meg en gamingrigg, og en bælfeit en sådan! Tror ikke det finnes bedre nord for folkeskikken. Den har alt; strålende grafikk, suggererende lyd og et vanskelighetsnivå som skremmer vannet av selv den mest garvede gameren. Når hifilivet er en deprimerende dans på døde roser kan jeg chille med litt FPS og lade opp til nye hifibravader.
    PXL_20220615_111623306.jpg


    Actionbilde! PUBG og Fortnite kan ta seg en bolle, blir ikke mye mer livaktig enn dette. Monitoren er en state of the art Tandberg CTV 2-4-126 som leverer flerfarget pikselgrøt på alle avstander.
    PXL_20220615_112112800.MP.jpg

    Jepp, spillingen må foregå på gulvet som på slutten av 80-tallet. Kommer til å ryke et par mellomvirvelskiver kjenner jeg. Godt jeg jobber i staten.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nyheter!
    Mitt nylagte egg, som jeg såvidt nevnte i går, er på tide å presentere. I den evigvarende føljetongen ragwo gjør ting han ikke kan/bør gjøre, er vi nå nå kommet til montering av vertikalt lager på horisontalt lager på SCHME V. Det skal sies at det har jeg gjort opp til mange ganger før, armen har jo vært plukket i småbiter og satt sammen titt og ofte. Denne gangen gikk det, på en skala fra en til ti, skikkelig skeis. Det har seg slik at på bunnen av lageret er det en splittmutter som sitter som sverdet i plenen og tjorer spindelen som man fester det vertikale lageret/armrørbasen i. Et bilde er ofte bedre enn tusen ord, så for å skåne dere for en forvirrende langlesing har jeg gravd frem et bilde av bunnen av lageret.
    PXL_20211209_213227172.jpg


    For enkelhets skyld får dere se toppen av lageret også, der det vertikale lageret/armrørbasen festes. Dingsen sees forøvrig i bakgrunnen. Den røde tråden er selvsagt tilstede som en, eeh, rød tråd i denne sagaen.
    PXL_20211208_213849244.jpg


    Splittmutteren på undersiden av lageret er perfekt som mothold for å få det vertikale lageret/armrørbasen på plass. Mutteren sitter som sagt som dodraugen i vannlåsen og er umulig å rikke, rettelse var umulig å rikke. Armrørbasen bør sitte godt for å unngå slinger i valsen, bokstavelig talt. Mr. Cohens Take this waltz låter definitivt best uten armslark. Tilbake til saken. Den uløselige mutteren viste seg å plutselig være løselig med det resultat at spindelen ble overstrammet og lageret store i sju steiner. Jeg innså kjapt at jeg sannsynligvis hadde tråkket i en dyr og dyp salat. Febrilsk fikk jeg løsnet den overstrammende mutteren og lageret gikk rundt igjen. Denne gangen med den umiskjennelige følelsen av rykk og napp og med tilhørende lydspor av blåst kulelager. Heldigvis gror lagrene til SME/SCHME V på trær og er attpåtil svært rimelige, så dette så jeg ikke mørkt på. Først måtte jeg bare avreagere med litt state of the art FPS på Tandbergen.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    The cock up saga continues!
    Etter litt Trick Shooting på gamingriggen, Duck Hunt virker dessverre ikke, var det på tide å tørke tårene, brette opp ermene og dykke ned i det ukjente. Jeg har jo vært bortpå 99% av armen med pølsefingrene mine, men lageret var fortsatt ubesudlet. Årets blunder kunne hvertfall føre til noe godt, et par bilder av innsiden av et SME/SCHME-lager til forlystelse for HFS-medlemmer. Starten på den røde tråden kunne kanskje også avsløres i samme slengen. Etter litt iherdig bruk av skralle og annet verktøy var spindelen løs.
    PXL_20220615_095243896.MP.jpg

    Som dere ser er den røde tråden festet til akslingen med en egen trådfesteanordning med egen settskrue og gode greier. Jeg kan avsløre at tråden er knytt i enden dermed sittet fast i et lite hull i trådfesteanordning. Bildebevis kommer, jeg lover.

    Ellers ser innsiden av lageret slik ut. Topp først.
    PXL_20220615_080220554.jpg


    Bunn neste, beklager feilfokus.
    PXL_20220615_080229943.jpg


    Jeg måtte klø meg lenge og vel i hodet etter jeg fikk ut spindelen og så innmaten. Fåglarne måtte vite hvordan jeg skulle få lagrene. Ja, det var faktisk to i tallet så det ut til. Det ene lageret er i veien for det andre, så noe jevnt press var umulig å få til. Gummighammer og deler av skrallesettet ble løsningen.
    PXL_20220615_082130718.jpg

    Første kulelager var ute! Et gammelt armbord er perfekt som underlag for jobben.
    Når første lager ikke var i veien, gjøv jeg løs på andre.
    PXL_20220615_083506426.jpg

    Begge lagrene var ute! Igjen sto en sylinder med en sylinder i. Innersylinderen er festet med to settskruer, ene kan skimtes på bildet.

    Så hvilke lagre har SME/SCHME brukt? Falkeøyet kan kanskje se at noe er stanset inn i lageret. Etter litt mysing i lupe kom jeg fram til at det står S689Z. Det jeg har tolket meg til er at det er et lager med innerdiameter på 8 mm, ytterdiameter på 17 mm og høyde på 5 mm, type rustfri av sannsynligvis/forhåpentligvis god kvalitet. I følge det store internettet bruker SME ABEC 9-lagre på V-armen, jeg synes også å skimte noen stålkuler i lageret. En liten runde med en kappskive vil bekrefte eller avkrefte mine antakelser. Dette står på gjøremålslista. Alle funn må tas med en klype salt, da det ikke er en offisiell/original arm, men jeg håper og tror at det ikke er så langt fra sannheten. Enda en modighetspils gis til den som tør å slakte sin egen SME V for å bekrefte mine antakelser. Jeg regner med at @tkr melder seg frivillig sporenstreks.

    Da er da det store spørsmålet, hvilke lagre skal jeg kjøpe? Gode forslag mottas med takk!
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg kjøpte keramiske lager til min Ortofon AS-212. Veldig grei selgar, og lagera fungerer som bare det. Dei er 21x9x4mm (ODxIDxh).
    Eg ser at dimensjonen du treng er ulik, men du kan jo høyre om han har noko som kan passe, eller evt kan peike deg i rett retning.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Eg kjøpte keramiske lager til min Ortofon AS-212. Veldig grei selgar, og lagera fungerer som bare det. Dei er 21x9x4mm (ODxIDxh).
    Eg ser at dimensjonen du treng er ulik, men du kan jo høyre om han har noko som kan passe, eller evt kan peike deg i rett retning.
    Takker og bukker, skal sjekkes ut!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Bildebevis på den røde tråds begynnelse er herved publisert.
    PXL_20220615_220215673.MP.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Når det gjelder kulelager har jeg blitt tipset om at Korf har skrevet en del om det i sin blogg. Ser ut til at Si3N4-kuler i stållager er tingen til en betalbar pris. Da er det bare å begynne å lete etter det også.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    The cock up saga continues!
    Etter litt Trick Shooting på gamingriggen, Duck Hunt virker dessverre ikke, var det på tide å tørke tårene, brette opp ermene og dykke ned i det ukjente. Jeg har jo vært bortpå 99% av armen med pølsefingrene mine, men lageret var fortsatt ubesudlet. Årets blunder kunne hvertfall føre til noe godt, et par bilder av innsiden av et SME/SCHME-lager til forlystelse for HFS-medlemmer. Starten på den røde tråden kunne kanskje også avsløres i samme slengen. Etter litt iherdig bruk av skralle og annet verktøy var spindelen løs.
    Vis vedlegget 826074
    Som dere ser er den røde tråden festet til akslingen med en egen trådfesteanordning med egen settskrue og gode greier. Jeg kan avsløre at tråden er knytt i enden dermed sittet fast i et lite hull i trådfesteanordning. Bildebevis kommer, jeg lover.

    Ellers ser innsiden av lageret slik ut. Topp først.
    Vis vedlegget 826077

    Bunn neste, beklager feilfokus.
    Vis vedlegget 826078

    Jeg måtte klø meg lenge og vel i hodet etter jeg fikk ut spindelen og så innmaten. Fåglarne måtte vite hvordan jeg skulle få lagrene. Ja, det var faktisk to i tallet så det ut til. Det ene lageret er i veien for det andre, så noe jevnt press var umulig å få til. Gummighammer og deler av skrallesettet ble løsningen.
    Vis vedlegget 826079
    Første kulelager var ute! Et gammelt armbord er perfekt som underlag for jobben.
    Når første lager ikke var i veien, gjøv jeg løs på andre.
    Vis vedlegget 826086
    Begge lagrene var ute! Igjen sto en sylinder med en sylinder i. Innersylinderen er festet med to settskruer, ene kan skimtes på bildet.

    Så hvilke lagre har SME/SCHME brukt? Falkeøyet kan kanskje se at noe er stanset inn i lageret. Etter litt mysing i lupe kom jeg fram til at det står S689Z. Det jeg har tolket meg til er at det er et lager med innerdiameter på 8 mm, ytterdiameter på 17 mm og høyde på 5 mm, type rustfri av sannsynligvis/forhåpentligvis god kvalitet. I følge det store internettet bruker SME ABEC 9-lagre på V-armen, jeg synes også å skimte noen stålkuler i lageret. En liten runde med en kappskive vil bekrefte eller avkrefte mine antakelser. Dette står på gjøremålslista. Alle funn må tas med en klype salt, da det ikke er en offisiell/original arm, men jeg håper og tror at det ikke er så langt fra sannheten. Enda en modighetspils gis til den som tør å slakte sin egen SME V for å bekrefte mine antakelser. Jeg regner med at @tkr melder seg frivillig sporenstreks.

    Da er da det store spørsmålet, hvilke lagre skal jeg kjøpe? Gode forslag mottas med takk!
    Jada. Det er ingenting som motiverer mer til å begynne å plukke på egen (fungerende) SME V enn historier om unobtanium fjærer og overteiting av kulelagre. Kanskje en annen gang.

    Mvh
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg leste feil på Vinylengine her om dagen, SME V bruker visst ABEC 7-lagre. Det gjør jobben litt enklere/billigere. Gjør det også enklere å oppgradere til bedre lager.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da jeg prøver å være en mann som holder ord, har jeg nå vært ute på gårdsplassen og forstyrret kveldsroen med vinkelsliper. I folkeopplysningens navn har jeg slaktet et av kulelagrene til SCHME V og lagt på kne på grusen og lett etter deler for å avsløre hvilke ingredienser lagrene består av. Presentasjon av innmat kan være en kunst; noe av det stiligste i mine øyne er en forseggjort sprengskisse ala denne, gjerne med noen grafer og litt tysk teknisk språk:
    Screenshot_20220617-221540.png


    Da min tysk er heller dårlig og mine grafer likeså, nøyer jeg meg med en sprengskisse, eller -bilde blir det vel.
    En forklaring må til. Øverst ser dere utgangspunktet, resten er, ehhh, rester. Her ser dere også grunnen til at lageret lugget, steinen. Den må ha vært inni lageret da den lå rett ved siden av kulene på grusen etter dissekeringen. Det er godt å få bekreftet at det ikke var min kløning som var grunnen til havariet. Videre kan jeg melde at kulene ser ut som rustfritt stål, lukter som rustfritt stål og smaker som rustfritt stål; så da regner jeg med at det er uran.
    PXL_20220617_200321757.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.904
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Her virker det som både lager og nerver er av stål. Imponerende pågangsmot. Håper det er verd innsatsen når du kommer i mål. Spiller den som en fullblods SME V er det verd å jobbe for !
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Her virker det som både lager og nerver er av stål. Imponerende pågangsmot. Håper det er verd innsatsen når du kommer i mål. Spiller den som en fullblods SME V er det verd å jobbe for !
    Takker! Når det skorter på intellekt er det bare å ta fram en ekstra dose med stahet. Tidsplanen er stram, det skal hverfall ta kortere tid enn EPA-100mk2-sagaen. V-prosjektet startet for ca 6 måneder siden, så det er bare i startgropen sammenlignet med EPA-100mk2. Regner med at SME tilbyr meg jobb når jeg endelig har fått SCHME V opp og gå igjen. Det kan dog hende at jeg har trått inn i pensjonistenes rekker når jobbtilbudet som dørstopper/stumtjener kommer.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Har du funnet ut hvorfor SP10 går feil vei? Jeg tror jeg vet svaret. Men siden jeg spurte først, får du svare først 😀
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har du funnet ut hvorfor SP10 går feil vei? Jeg tror jeg vet svaret. Men siden jeg spurte først, får du svare først 😀
    Hehehe. Har funnet problemet ja. Er likeretterne som er på vei til å dø. De sender ut store mengder AC de første minuttene, litt over dobbelt så mye VAC som VDC. Ikke rart det gått litt i ball for spillerne. Skal sies at ingenting har gått baklengs etter at jeg byttet elektrolyttkondensatorene i PSUen, men det er fortsatt mye AC.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Ok. Da er jo problemet løst
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    En ny saga er påbegynt. Sagaen om gamingriggen. Her kommer forhistorien som ikke ble nevnt tidligere, samt en liten oppdatering. Ta deg en kopp kaffe og nyt!
    Lediggang er roten til alt ondt, og for noen uker siden hadde jeg tid til å kikke litt på finn.no. Der dukket det opp en 50 år gammel vakker kreasjon i glass og palisander, en Tandberg CTV 2-4-136 farge-TV. En idé fødtes. Jeg hadde jo stående en gammel Nintendo NES og noe over 100 spill etter et eBayraid for snart 20 år siden. Var det ikke på tide å gjenoppleve de gode gamingtidene på slutten av 80-tallet? Idéer, gode som dårlige, fører ofte til handling her i gården. Som tenkt så gjort, Tandbergen ble hentet i en kjellerbod og satt i et hjørne i stua. Kona var ikke overbegeistret, men når TVen sto der var det greit. Da jeg skulle koble opp min gamle Nintendo NES innså at jeg manglet antenneadapteret, så dette ble innkjøpt etter litt leting på finn.no. Glad som en laks koblet jeg opp Nintendoen etter at antenneadapteret var i hus, men fikk kun opp en grå firkant på skjermen. Så fikk jeg låne er en Nintendo av @Twsts, mannen som har alt. Det var den som ordnet avreagering når steinen i armlageret satt seg fast. Da jeg ønsket å ha en 100% selveid gamingrigg bar det ut på handletur igjen. En sliten, grå boks ankom i ettermiddag og lykken var komplett! Alt ble koblet opp og det yngste familiemedlemmet skjøt på ballonger av hjertens lyst, sittende klistret inntil skjermen. Nostalgi!
    PXL_20220618_111337682.jpg


    Her kunne, og burde sagaen ha vært slutt, men dessverre kom Murphy på helgevisitt. Etter ca 30 minutter sa det boff, og betydelige mengder grå røyk steg opp fra TVen. TVen virket fortsatt, men siden jeg er i overkant HMS-fokusert når det er strøm, røyk og små barn involvert, er gamingriggen parkert på ubestemt tid. Nå har jeg enda et prosjekt, å reparere en snart 50 år gammel TV. Oh joy!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    En ny saga er påbegynt. Sagaen om gamingriggen. Her kommer forhistorien som ikke ble nevnt tidligere, samt en liten oppdatering. Ta deg en kopp kaffe og nyt!
    Lediggang er roten til alt ondt, og for noen uker siden hadde jeg tid til å kikke litt på finn.no. Der dukket det opp en 50 år gammel vakker kreasjon i glass og palisander, en Tandberg CTV 2-4-136 farge-TV. En idé fødtes. Jeg hadde jo stående en gammel Nintendo NES og noe over 100 spill etter et eBayraid for snart 20 år siden. Var det ikke på tide å gjenoppleve de gode gamingtidene på slutten av 80-tallet? Idéer, gode som dårlige, fører ofte til handling her i gården. Som tenkt så gjort, Tandbergen ble hentet i en kjellerbod og satt i et hjørne i stua. Kona var ikke overbegeistret, men når TVen sto der var det greit. Da jeg skulle koble opp min gamle Nintendo NES innså at jeg manglet antenneadapteret, så dette ble innkjøpt etter litt leting på finn.no. Glad som en laks koblet jeg opp Nintendoen etter at antenneadapteret var i hus, men fikk kun opp en grå firkant på skjermen. Så fikk jeg låne er en Nintendo av @Twsts, mannen som har alt. Det var den som ordnet avreagering når steinen i armlageret satt seg fast. Da jeg ønsket å ha en 100% selveid gamingrigg bar det ut på handletur igjen. En sliten, grå boks ankom i ettermiddag og lykken var komplett! Alt ble koblet opp og det yngste familiemedlemmet skjøt på ballonger av hjertens lyst, sittende klistret inntil skjermen. Nostalgi!
    Vis vedlegget 826839

    Her kunne, og burde sagaen ha vært slutt, men dessverre kom Murphy på helgevisitt. Etter ca 30 minutter sa det boff, og betydelige mengder grå røyk steg opp fra TVen. TVen virket fortsatt, men siden jeg er i overkant HMS-fokusert når det er strøm, røyk og små barn involvert, er gamingriggen parkert på ubestemt tid. Nå har jeg enda et prosjekt, å reparere en snart 50 år gammel TV. Oh joy!
    Jeg trur jaggu det er 120V nord for Polarsirkelen. 😂
    01227FF8-3CF0-4F13-8644-ACE00DADDD8C.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    her går det jaggu hardt for seg, ragwo.
    må innrømme at jeg kom inn i tråden litt sent og har ikke fått med meg de tidligere utskeielsene, så må bare spørre: hva er schme v?
    en kinakopi av sme v?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    her går det jaggu hardt for seg, ragwo.
    må innrømme at jeg kom inn i tråden litt sent og har ikke fått med meg de tidligere utskeielsene, så må bare spørre: hva er schme v?
    en kinakopi av sme v?
    Hyggelig at du titter innom!
    Kjært barn har mange navn. Noen kaller det skrot, andre kopi og visse sier det er en uoffisiell arm laget av deler som ikke gikk gjennom kvalitetskontrollen til SME, blant annet grunnet kosmetiske skavanker. Som eier av en slik arm heller jeg selvfølgelig mot det siste, kan jo ikke snakke ned eget utstyr for mye. Litt interessant å dissekere en slik arm, tror ikke det er mange hifihoder som har gjort det før meg. Ingen har dokumentert det ihvertfall. Byggekvaliteten er god* og vekten den samme som på originalen.

    *Eneste store akilleshælen er basen der armhvileren står, den sitter litt løst og fører til at antiskatingen går åt skogen når basen vrir seg og antiskatefjæren blir klemt av. Jeg skriver "når" fordi det dessverre kommer til å skje.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kvittet meg med sme v da jeg fikk informasjon om fjæringsopplegget til antiskating (og vtf?).
    veldig praktisk i bruk, men et mareritt å skifte (hvis det i det hele tatt lar seg fikse av andre enn sme) når fjæren er gåen.
    har hatt to stk sme v opp gjennom årene.
    designmessig tour de force, den armen der.
    håper du får fiks på den, imponerende prosjekt i alle fall.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    kvittet meg med sme v da jeg fikk informasjon om fjæringsopplegget til antiskating (og vtf?).
    veldig praktisk i bruk, men et mareritt å skifte (hvis det i det hele tatt lar seg fikse av andre enn sme) når fjæren er gåen.
    har hatt to stk sme v opp gjennom årene.
    designmessig tour de force, den armen der.
    håper du får fiks på den, imponerende prosjekt i alle fall.
    Takker! Noe må jeg jo henge fingrene i når midnattssolen skinner.
    Tror ikke det er et stort problem på originalarmer at basen forskyver seg, brorparten har settskruer og sylinderen som festes i armbasen er tykkere grunner lakk, som ikke røverarmen har. Jeg har som sagt fått gjenget opp til settskruer, så nye forskyvninger blir forhåpentligvis unngått. VTA-mekanismen er rett og slett en spiralfjær. Herlig enkelt.
    PXL_20220520_093336167.jpg
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hvis ikke blir du nødt til å sende den til gullforgylling 👑
    Et språkpetimeter påpekte tidligere her i tråden at forgylling per definisjon er bruk av gull, så gullforgylling er smør på flesk. Jeg er, i følge den allvitende, petimeter på det meste uvesentlige, så slik kunnskap suger jeg til meg som en tavlesvamp og deler gledelig av svampens innhold til dem som er så uheldige å krysse min vei.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn