Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det viste seg at høyttaleren hadde fått seg en skikkelig kakk, ett feste til basselementet var knekt rett av.
    PXL_20211028_080239735_compress87.jpg

    Det nyttet ikke å bare lime festet på plass igjen, da det blir utsatt for en del kraft når ene halvdelen av egget blir festet til chassiset, og dermed løsner med et utilfredsstillende smell. Løsningen ble å bore og gjenge opp den knekte delen
    PXL_20211102_115147616_compress61.jpg


    Videre brukte jeg en M4 40mm bolt og festet hele sulamitten fra utsiden.
    PXL_20211102_120237075_compress9.jpg

    Det gikk akkurat, tror en solid dose locktite må til for å holde mutteren på plass.

    På utsiden ser det slik ut. Bolten blir skjult av sidepanelet.
    PXL_20211102_120130766_compress6.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Neste element måtte til pers og justeres for å ikke låte som småstein i en kaffekvern. Ikke uventet viste det seg at det var mer utfordrende enn det første da bulken var større. Å rette ut bulken viste seg å være litt for vanskelig uten egnet verktøy, så dette snasne bulkopprettingskitet ble bestilt. Da kitet blir sendt fra Kina er ETA et sted mellom i morgen og evigheten.
    Screenshot_20211028-111523.png


    Mens jeg ventet på pakken kunne jeg like gjerne fikse spoleskrapingen. Testriggen måtte fram igjen.
    PXL_20211029_211726112_compress44.jpg


    Til slutt så det slik ut.
    PXL_20211029_191830151_compress49.jpg

    Skruene er ikke lenger sentrerte men skurringen er borte.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Neste på tapetet var montering. Da høyttaleren kom uten gummilister måtte jeg forsøke å ordne det selv.
    Her er første forsøk med 3mm lister.
    PXL_20211030_213601168_compress86.jpg


    Det ble tett, men høyttaleren så ut som en britisk bil fra 70-tallet. Ikke akkurat perfekt finish.

    Neste forsøk var 2mm lister.
    PXL_20211101_111650360_compress74.jpg

    Ser ikke lengre ut som en britisk bil fra 70-tallet, men lekker som en. Det kom ut luft overalt. Det hjalp heller ikke å fjerne et par avstandsskiver for å gjøre sprekken mindre.
    PXL_20211101_212041520_compress89.jpg


    Alle gode ting er fortsatt tre, så et tredje forsøk med 3mm fleksible lister ble gjort.
    PXL_20211101_215745310_compress72.jpg

    Det funket sånn delvis. Ene halvdelen ble tett, andre hadde fortsatt en uønsket bassport ca her.
    PXL_20211102_123032499_compress23.jpg

    Som dere ser har problemdelen av egget litt mer avstand til chassiset enn den andre siden. Hvorfor vites ei, kan være fordi andre siden ble festet først. Jeg skal demontere rakkelet ved første anledning og montere i omvendt rekkefølge for å se om det hjelper. Jeg har uansett bestilt 2,5 og 2,65 mm lister fra ebukta som er på vei fra firkløverlandet mens dette blir forfattet. Siste utvei blir en solid dose Tec7 men det vil jeg helst unngå. Det er kjekt å kunne åpne høyttaleren igjen.


    PXL_20211102_121602397_compress97.jpg

    PXL_20211101_111658664_compress71.jpg

    Gaffatape er forøvrig undervurdert.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nye pakninger og nye muligheter! 2 mm var for lite, 3 mm for stort, da burde 2,5 mm funke?
    PXL_20211111_135845898_compress84.jpg

    Jepsi Pepsi som ungdommen ikke sier, det funker! Det er tett som tettest.

    Da høyttaleren blir skrudd fra hverandre og sammen i igjen til det kjedsommelige gjenbruker jeg den fleksible 3 mm pakningen for å enklere få en tett høyttaler.
    PXL_20211111_204341011_compress48.jpg

    Ikke uventet har det dukket opp et nytt problem. Ved litt over moderat pådrag med en testtone på 20 Hz begynner elementet på bildet å skrape. På en skala er det greit irriterende. Jeg må altså justere magneten for å slippe gressklipperlyder ved litt pådrag. Det som er litt over greit irriterende er at jeg ikke har sjans til å gjenskape feilen uten å montere høyttaleren fullstendig. Jeg frykter at det kommer til å bli en rimelig lang seanse. Lykkeønskninger mottas med takk!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jula kommer tidlig til heimen i år, kanskje så tidlig som neste uke. Hva som er innkommende røpes ei, men jeg kan avsløre at det ikke er myke pakker og at det ikke er en slik en selv om den står svært høyt på ønskelisten.
    007_242335690.jpg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Nye pakninger og nye muligheter! 2 mm var for lite, 3 mm for stort, da burde 2,5 mm funke?
    Vis vedlegget 762656
    Jepsi Pepsi som ungdommen ikke sier, det funker! Det er tett som tettest.

    Da høyttaleren blir skrudd fra hverandre og sammen i igjen til det kjedsommelige gjenbruker jeg den fleksible 3 mm pakningen for å enklere få en tett høyttaler.
    Vis vedlegget 762658
    Ikke uventet har det dukket opp et nytt problem. Ved litt over moderat pådrag med en testtone på 20 Hz begynner elementet på bildet å skrape. På en skala er det greit irriterende. Jeg må altså justere magneten for å slippe gressklipperlyder ved litt pådrag. Det som er litt over greit irriterende er at jeg ikke har sjans til å gjenskape feilen uten å montere høyttaleren fullstendig. Jeg frykter at det kommer til å bli en rimelig lang seanse. Lykkeønskninger mottas med takk!
    Må si du viser utrolig mye pågangsmot med dette :)
    Du kan bruke mitt Ellam prosjekt å vise til når det gjelder tid - er vel 1 1/2 år siden jeg startet nå (men det nærmer seg :))
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Må si du viser utrolig mye pågangsmot med dette :)
    Du kan bruke mitt Ellam prosjekt å vise til når det gjelder tid - er vel 1 1/2 år siden jeg startet nå (men det nærmer seg :))
    Takker! Forhåpentligvis blir det ikke for mange forsøk for å få elementet til å spille uten ulyder. Jeg har fortsatt god tid hvis jeg bruker Ellamposjektet ditt, eller tonearmsprosjektet mitt som referanse. Skal sies at jeg sannsynligvis hadde brukt 3 år på det du har brukt halvannet på. Er generelt lettere elendig på håndverk.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Tonearmsprosjektet går også sakte framover. Jeg mottok en svært spennende video her for en måneds tid siden.
    Vel, spennende for meg, helt uutholdelig kjedelig for alle andre. Armen fungerer nå som den skal i et par dager i slengen, for så å måtte justeres på nytt. Var visst noe med låsemutterne som drar i pinnene grunnet litt slark i systemet pga noen dårlige gjenger eller noe slikt. Rekorden er visst 4 dager før justering trengs. Hadde vært kjekt å kunne gange det opp med ca 1500.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Forsøk nummer en med justering ble en soleklar og herlig fiasko. Det låt treskverk på volum over 48, og når jeg spilte litt vanlig musikk med litt volum og ikke bare testtoner begynte andre elementet å bråke også. Good times!
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Dagens kulturelle innslag sto Daniel Herskedal for. Utrolig hva som går an å klemme ut av en tuba. Backingbandet hørtes også ut som om de visste hva de gjorde.
    PXL_20211118_201141298.MP.jpg

    Beklager mange bakhoder, de nektet å bøye seg for fotografen selv etter trusler om buksevann.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Flere førjulsgaver!
    Screenshot_20211119-104446~3.png

    Sannsynligvis min beste kulturinvestering for 2022. Gratis inngang på alle konserter i regi av jazzklubben fra og med nuh og fram til sommeren samt rabatter på Bodø Jazz Open. Skulle jeg glemme alle konserter er et støttemedlemskap til Ad Lib å foretrekke framfor et støttemedlemskap til det lokale fettbrenneriet.
    Jada, jeg kjøpte et sesongkort til kona også. Til jazzklubben altså, ikke fettbrenneriet.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Noen som har en tonearmstrekker eller -forlenger til overs? Jeg har igjen kjøpt en 9" ventearm og det estetiske uttrykket vil ikke bli det beste, og monteringen blir litt pes. Jeg kan dessverre ikke bruke en slik en da headshellet er integrert i armen.
    Screenshot_20211119-133557.png


    Heimmekk som dette håper jeg å unngå
    Screenshot_20211119-133501.png


    Kanskje noe slikt er løsningen? Bare for tonearmer altså.
    Screenshot_20211119-183118.png


    Når jeg tenker meg om er sannsynligvis ikke tortur veien til å gå. Andre kreative forslag mottas med takk!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ortofon
    Er det denne?
    Vil det virke?
    Dessverre, headshellet er integrert i armen så den funker ikke. Vil nødig kappe armen på midten å skjøte på heller. Aner ikke hvordan det er å sveise i esoteriske materialer, kan knapt sveise i stål. Tror også kvaliteten til armen vil forringes en smule. Tror du lyden blir litt tynn hvis jeg strekker armrøret? Magnesium er vel ikke så hardt?
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Hmmmm
    Tror du vil slite litt med å forlenge selve armen
    Hadde det vært meg, tror jeg at ideen med forlenging av headshell er veien å strekke seg…😀
    Men sjekk at vekta og høyden på pick-up blir rett. Skal du lage eget feste for den i chassiset?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.797
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Er det helt umulig å flytte armen noen cm?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @t-roten og @TT.
    Det burde være mulig å montere armen da jeg fikk en 9" Jelco på plass. Det blir bare litt pes, og det kommer til å se litt rart ut. Skulle gjerne hatt en 12" fra samme produsent, men det blir nok litt ekstravagant som ventearm. Så, kveldens quiz har startet. Hvilken arm er på vei? Blir dessverre lite med premier, har svidd av alt for mye på julegaver i det siste, som dere vet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.797
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Er det ikke en EPA i anmarsj fra USA?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er det ikke en EPA i anmarsj fra USA?
    Joda, etterhvert. Men den har visst en tendens til å justere seg selv etter noen dager, og derfor er den ikke på vei ennå. Reparatøren vil forsikre seg om at justeringene faktisk holder og at armen holder seg innenfor spesifikasjonene før han sender den avgårde. Det store spenningsmomentet er hva full service og utallige justeringer vil koste til slutt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.797
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    En Regaarm? De er det jo lett å få tak i
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gode forslag begge to, men det ikke det som er innkommende. Kommer tilbake med flere hint men nå må syke barn underholdes.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nye innfall kommer på løpende bånd. Dette er sannsynligvis like dårlig, om ikke dårligere, enn prosjekt armstrekk.
    Som dere ser er det forholdsvis god plass på armbordet ved montering av en 9" arm, her under montering av Jelco SA-750DB.
    PXL_20210610_202331799.MP.jpg

    Hva med å utnytte restplassen til enda en arm? Noe ala dette?
    PXL_20211118_115354899~2.jpg

    Jepp, jeg har tegnet det helt selv, 6-åringen fikk ikke hjelpe til selv om hun sannsynligvis hadde gjort en bedre jobb. Tilbake til saken. Å få rett armgeometri vil sannsynligvis være noe problematisk da pickupen bør være montert feil vei for å ikke herpe nålefanen etter ca en omdreining. Hvis ingen har vært dum nok til å prøve dette hadde det vært moro å se om det kunne fungert. Regner med at antiskatingen vil bli lettere umulig å justere, og hva som skjer når slutten av rillene kommer vites ei. Tror ikke den dyreste pickupen i skuffen ville blitt brukt til prosjektet. Kanskje jeg skal droppe det hele og heller fokusere på det uferdige Frankenphantomprosjektet som jeg har? Tror hverfall kona hadde satt pris på det.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan hadde du tenkt å få koplet pickupen til armen på det opplegget der? Så lange armkabler tviler jeg på at finnes.

    mvh

    Edit: Og armgeometri må jo bli helt på viddene. Overhang blir jo til underhang når du snur pickupen, i alle fall hvis du bruker normal spindel-til-akse-mål på armen.....
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.797
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Det finnes vel både loddebolt og lange nok kaber
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hvordan hadde du tenkt å få koplet pickupen til armen på det opplegget der? Så lange armkabler tviler jeg på at finnes.

    mvh

    Edit: Og armgeometri må jo bli helt på viddene. Overhang blir jo til underhang når du snur pickupen, i alle fall hvis du bruker normal spindel-til-akse-mål på armen.....
    Jepp, mye som definitivt vil være helt på jordet. Måtte nok kompensere for målene på pickup når spindel-akseavstand ble satt. Tror det får vente til jeg får fryktelig god tid. Blir altså ikke med det første.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Men tilbake til ventearmgjettekonkurransen. Her er en liten oppsummering av informasjonen som jeg har kommet med: 9", integrert headshell og laget i magnesium.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.797
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Er ingen spesialist på armer eller platespillere, men jeg har selv hatt sme 3 og den har integrert shell. Så da er det altså en sme
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er ingen spesialist på armer eller platespillere, men jeg har selv hatt sme 3 og den har integrert shell. Så da er det altså en sme
    Jepp, må jo prøve noe britisk på spilleren. Har holdt meg til japanske saker til nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.797
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Slipper du DIY extention på den da?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn