Råd ang. valg av ethernet kabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det er riktig. Det fine med at jeg ikke har peiling er at jeg ikke blir veldig påvirket av tekniske forklaringer på det ene eller andre, men kun kan forholde meg til hvordan ting låter. Det kan jo være en styrke i seg selv. :)
    Men du klarer å se forskjellen, og det er en svakhet til hvordan det låter. Du ser det er en forskjell, som ikke trenger å høres..
    Er du sikker på at han som satte inn switch og kabel for deg satte i rett sted?
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Men du klarer å se forskjellen, og det er en svakhet til hvordan det låter. Du ser det er en forskjell, som ikke trenger å høres..
    Er du sikker på at han som satte inn switch og kabel for deg satte i rett sted?
    Hvilken switch og kabel tenker du på?
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Den du snakket om at noen satte inn for deg da du ikke vet hva det er..
    Er det en switch og? Fiber utenifra går inn i den boksen tror jeg. Jeg kan ikke se den boksen eller kabelen da den er plasert bak subwooferen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Mulig det er riktig. Det fine med at jeg ikke har peiling er at jeg ikke blir veldig påvirket av tekniske forklaringer på det ene eller andre, men kun kan forholde meg til hvordan ting låter. Det kan jo være en styrke i seg selv. :)
    Du er frekk som fy. Her får du svar fra mennesker som har jobbet med data i en mannsalder og så svarer du "mulig du har rett, men jeg tror...x
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Er det en switch og? Fiber utenifra går inn i den boksen tror jeg. Jeg kan ikke se den boksen eller kabelen da den er plasert bak subwooferen.
    Så du kan ikke med sikkerhet si at den nettverkskabelen du tester står i streamer?
    Men du er sikker på at du har bedre lyd nå?
    Sikker på at streamer ikke bruker trådløst?
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Så du kan ikke med sikkerhet si at den nettverkskabelen du tester står i streamer?
    Men du er sikker på at du har bedre lyd nå?
    Sikker på at streamer ikke bruker trådløst?
    Jeg tester ikke noen nettverkskabel. Jeg kan med sikkerhet si at den nettverkskabelen jeg bruker står i streameren. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke streamer trådløst.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Du er frekk som fy. Her får du svar fra mennesker som har jobbet med data i en mannsalder og så svarer du "mulig du har rett, men jeg tror...x
    Jeg er jo en smågutt når det gjelder frekkhet i sammenligning med de fleste her.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tester ikke noen nettverkskabel. Jeg kan med sikkerhet si at den nettverkskabelen jeg bruker står i streameren. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke streamer trådløst.
    Så du er sikker på at en audiofil nettverkskabel du ikke har testet er bedre, uten å ha testet den i tillegg til å ha 0 kunnskap om nettverk..
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Så du er sikker på at en audiofil nettverkskabel du ikke har testet er bedre, uten å ha testet den i tillegg til å ha 0 kunnskap om nettverk..
    Nei, jeg er ikke det.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Hvis både switcher og ethernetkabler skal gi bedre lyd, gir det bedre bilde også da? Eller gjelder det bare lyd?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis både lyd og bilde endres, må nødvendigvis datainnholdet også endres. Lurer på om jeg får mer penger i banken med riktig kabel??
    Det er i alle fall rimelig garantert at jeg får mindre med noen typer kabler...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I og med at datainnholdet må være likt, så er det altså støy som skal være årsaken til forbedringene? Når ble støy noe hifi-folk traktet etter? Eller er det snakk om direkte innsprøyting av lavere ordens forvrengning, kanskje? Nettverksoverføring med SET-magi?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Mye tryllestøv i øra på de som kjøper dyr hifi. Støy er hjertelig velkommen bare det koster nok. Testet et filter til over 80kkr - der fikk en med masse støykomponenter på kjøpet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye tryllestøv i øra på de som kjøper dyr hifi. Støy er hjertelig velkommen bare det koster nok. Testet et filter til over 80kkr - der fikk en med masse støykomponenter på kjøpet.
    Dette er ingen generell regel, at dyrt tilfører støy, eller at de som kjøper dyrt generelt driver med "tryllestøv" :cool:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Begynte å miste hår allerede som 18 åring :D
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Kan man ikke bare kræsjlande alle tråder som ikke handler om høyttalere.
    Skjønner ikke hvorfor folk har så jævlig trang til å komme med sitt syn der det ikke er etterspurt.
    Snickersen, Asbjørn, Na_x og Armand med flere postulerer ikke et "syn", de forholder seg til anerkjent vitenskap. Som er verifiserbar. I all enkelhet bevises det når jeg kan sitte her og skrive på "pesen". Syn, tro eller mening er inkommensurable (flott ord ?) størrelser ift anerkjent vitenskap. På den siste alternative messen her i landsbyen var det invitert en sjefsguru fra Sambandstatene som skulle holde et foredrag om at jorda er flat, de inviterte også samtidig en professor fra Universitet her. Slik at folk selv kunne gjøre seg opp "en mening". Universitetet takket selvfølgelig nei, enkelte ting er ferdig forsket på og dokumentert for flere århundreder siden og står framleis ved lag.
    Slik som med Homeopati, der har Amerikanske helsemyndigheter (pre Madman) konkludert etter en metaanalyse av 30 forskningrapporter fra anerkjente institusjoner over hele verden. Homeopatisk medisin virker ikke, og resultatet er så entydig at det er bortkastet å forske mer på det. Selv om det er mange som har et annet "syn" på slik medisin framleis, spesielt Homeopater. Men å sidestille dette kalles falsk balanse. Tro mot vitenskap.

    Slik som med nettverkskabler/switcher og annen "medisin". Å påpeke det bør være helt uproblematisk, snarere prisverdig !

    Dr.E
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Snickersen, Asbjørn, Na_x og Armand med flere postulerer ikke et "syn", de forholder seg til anerkjent vitenskap. Som er verifiserbar. I all enkelhet bevises det når jeg kan sitte her og skrive på "pesen". Syn, tro eller mening er inkommensurable (flott ord ?) størrelser ift anerkjent vitenskap. På den siste alternative messen her i landsbyen var det invitert en sjefsguru fra Sambandstatene som skulle holde et foredrag om at jorda er flat, de inviterte også samtidig en professor fra Universitet her. Slik at folk selv kunne gjøre seg opp "en mening". Universitetet takket selvfølgelig nei, enkelte ting er ferdig forsket på og dokumentert for flere århundreder siden og står framleis ved lag.
    Slik som med Homeopati, der har Amerikanske helsemyndigheter (pre Madman) konkludert etter en metaanalyse av 30 forskningrapporter fra anerkjente institusjoner over hele verden. Homeopatisk medisin virker ikke, og resultatet er så entydig at det er bortkastet å forske mer på det. Selv om det er mange som har et annet "syn" på slik medisin framleis, spesielt Homeopater. Men å sidestille dette kalles falsk balanse. Tro mot vitenskap.

    Slik som med nettverkskabler/switcher og annen "medisin". Å påpeke det bør være helt uproblematisk, snarere prisverdig !

    Dr.E
    Det jeg postet der var på bakgrunn av det trådstarter ba om:

    ps. Dere som mener det ikke er forskjell på ethernet-kabler bes pent om å la være å svare i tråden. Jeg er allerede overbevist om at det er forskjell på ethernet kabler og vil derfor utelukkende ha råd fra andre som deler mitt syn og har relevante innspill i så måte.
    Nå gadd ikke folk å respektere det ønsket
    Det var konteksten for posten min. Ikke om det var vitenskapelig eller ikke.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg forstår Psybient, du er selvsagt inne på noe.

    Den gangen min fetter knuste et vindu, og i fortvilelsen desperat forsøkte å finne en løsning på dette akutte problemet. Etter litt tankearbeid kom vi (eller de, jeg husker ikke helt) frem til at det selvsagt var best å skylde på meg slik at han kunne slippe unna. Men, drittsekk som jeg alltid har vært forsøkte jeg å stikke kjepper i hjula den gangen også.

    Beklager, det er liksom bare sånn jeg er, klarer ikke å føye meg etter den moralske overmakten.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg forstår Psybient, du er selvsagt inne på noe.

    Den gangen min fetter knuste et vindu, og i fortvilelsen desperat forsøkte å finne en løsning på dette akutte problemet. Etter litt tankearbeid kom vi (eller de, jeg husker ikke helt) frem til at det selvsagt var best å skylde på meg slik at han kunne slippe unna. Men, drittsekk som jeg alltid har vært forsøkte jeg å stikke kjepper i hjula den gangen også.

    Beklager, det er liksom bare sånn jeg er, klarer ikke å føye meg etter den moralske overmakten.
    Jeg er ferdig med det jeg nå. Så da er det på tide å gå videre syns jeg.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    @Mars19 @Psybient @Armand68

    Hvordan vil dere, på deres vis, forklare at det blir bedre lyd og vissnok bedre bilde ut av slike remedier??
    Skal ikke kreve lange avhandlinger.. men deres "synspunkter " på dette...
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    @Mars19 @Psybient @Armand68

    Hvordan vil dere, på deres vis, forklare at det blir bedre lyd og vissnok bedre bilde ut av slike remedier??
    Skal ikke kreve lange avhandlinger.. men deres "synspunkter " på dette...
    Jeg merker endring i lyden når jeg skifter strømforsyninger på switch'r. Både på Chord og Cisco. Jeg tenker skjerming kan minimere støy fra omgivelser og annet utstyr og kabler.
    Bedre overføringskvalitet med bedre plugger på kabler. Har gjort tester med ulike plugger på digitalkabler før og hørte forskjell. Jeg lurer på hvordan bedre materialer og konstruksjon av kablene kan ytterligere minimere støy som potensielt kan bli overført fra strømforsyningen og omgivelser.
    Kan det være noe med klokking i switch, jitter?
    Kan det han noe med hvordan input på streamer er implementert?

    At det er forskjell på den kjeden jeg bruker mot en standard nettverkskabel er helt tydelig.
    Hvis noen insisterer på at det ikke er det uten å ha hørt det. Helt greit for meg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Skjerm kan redusere støy, brukt på rett måte i forhold til EMI (electromagnetic interference) og bedrer "alien crosstalk" på høyere hastigheter. Og reduserer inngående og utgående stråling. Alle frekvenser er stråling. Det er et krav at skjermet kabling er koblet til jord, hvis man skal få den ønskede skjermen (noe som er vanlig i datarom, da alle patchekabler går inn i et patchepanel der alt av skjerm går imot jord.

    Brukt på feil måte kan den introdusere støy, i form av en antenne som plukker opp alt av EMI.


    Om skjerm, så kan man lese seg opp på "Faraday Cage", om man skjønner hvordan det fungerer så skjønner man også hvordan prinsippet på hvordan skjermen på en nettverkskabel fungerer og bør gjøres. Kort og godt, alt av interferens havner i jord istedet for å leve sitt eget liv.
    Det er heller ingen god ide å mixe og matche uskjermet og skjermet kabel i samme nettverk, der bør man velge seg ut en måte og gjøre det på fra start og holde seg til den resten av opplegget.

    Dette er "best practice", og er slik man skal gjøre det ifølge alt av lærebøker og hva alle leverandører sier.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    All elektronikk på samme kurs kan gi støy, det er nok ingen uenig i. Jeg har f.eks en router som skaper hørbar støy i anlegget hvis den er koblet til jord. Men løsningen er da typisk å erstatte defekte produkter og/eller koble det riktig, det er heldigvis ikke nødvendig med nettverksprodukter eller kabler "spesielt utviklet" for lyd.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Snart komer det kanskje en tråd for de som kan høre forskel på jordkabel fra vinylspiller å en tråd med optisk kabelage 🤪
     
    Sist redigert:

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Snickersen, Asbjørn, Na_x og Armand med flere postulerer ikke et "syn", de forholder seg til anerkjent vitenskap. Som er verifiserbar. I all enkelhet bevises det når jeg kan sitte her og skrive på "pesen". Syn, tro eller mening er inkommensurable (flott ord ?) størrelser ift anerkjent vitenskap. På den siste alternative messen her i landsbyen var det invitert en sjefsguru fra Sambandstatene som skulle holde et foredrag om at jorda er flat, de inviterte også samtidig en professor fra Universitet her. Slik at folk selv kunne gjøre seg opp "en mening". Universitetet takket selvfølgelig nei, enkelte ting er ferdig forsket på og dokumentert for flere århundreder siden og står framleis ved lag.
    Slik som med Homeopati, der har Amerikanske helsemyndigheter (pre Madman) konkludert etter en metaanalyse av 30 forskningrapporter fra anerkjente institusjoner over hele verden. Homeopatisk medisin virker ikke, og resultatet er så entydig at det er bortkastet å forske mer på det. Selv om det er mange som har et annet "syn" på slik medisin framleis, spesielt Homeopater. Men å sidestille dette kalles falsk balanse. Tro mot vitenskap.

    Slik som med nettverkskabler/switcher og annen "medisin". Å påpeke det bør være helt uproblematisk, snarere prisverdig !

    Dr.E
    Det med switcher og nettverkskabler brukt til hifi er på ingen måte forsket nok på så det du sier er helt enkelt feil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn