Råd ang. valg av ethernet kabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Poenget her er at to oppfatninger står mot hverandre: de som tror målinger og dataprotokoller mv er en fullstendig forklaringsmodell, og de som tror at det førstnevnte ikke er en uttømmende forståelse av hva vi hører. Det må være fair, selv om enkelte oppfatter det siste som å stille seg neglisjerende til kunnskap og vitenskap. Det siste er faktisk er et mer nysgjerrig ståsted enn det første - for i denne hobbyen er vi alle lyttere med ører, og ikke roboter med sensorer fra teknikkens verden.

    Men først må man utelukke at man ikke blir lurt. Sannsynlig forklaringsmodell er nemlig innlysende for disse "hørbare" forskjellene. Av en eller annen merkelig grunn ønsker ikke enkelte å gjøre dette. Å bringe in vitenskapen når man ikke forholder seg til selv den mest elementære vitenskapelige metode, blir helt meningsløst....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det går da begge veier ? Om ikke Mars19 er interessert i og være med i denne tråden, så kan han bare og slutte og svare ?
    Høvdingen og moddsa har fulgt denne tråden hele tiden, og hadde det vært/blir for ille - så stenges den ned for moderering/stenges for godt
    Modsa, dvs en, har vel kommet med sine "råd". Ikke videre balansert dessverre. Hele diskusjonen har sporet av forlengst.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det går da begge veier ? Om ikke Mars19 er interessert i og være med i denne tråden, så kan han bare og slutte og svare ?
    Høvdingen og moddsa har fulgt denne tråden hele tiden, og hadde det vært/blir for ille - så stenges den ned for moderering/stenges for godt
    Og da regner jeg med at det tas utgangspunkt i første innlegg til trådstarter og hans ønske, og at en da ser på hvilket miljø her på sentralen som sporer av
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Syntes det er fint at HFSere, sier ifra både teknisk, og om ellers på slike diskusjoner som faktisk bør merkes for ettertiden, slik som andre sosiale nettsteder gjør.
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    287
    Syntes det er fint at HFSere, sier ifra både teknisk, og om ellers på slike diskusjoner som faktisk bør merkes for ettertiden, slik som andre sosiale nettsteder gjør.
    Det er vel antall ganger man sier ifra og måten det fremføres på, som fremstår som problematisk?
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    287
    Og det gjelder ikke "andre veien" ?
    Det har vel ikke kommet overveiende mye faglig argumentasjon fra den siden som må diskuteres eller redes ut? Fra mitt ståsted har vel ikke de synspunktene endret seg fra side 1!
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    287
    Det er vel bare et par stykker som forsvarer sine meninger i forhold til fakta her i tråden. Vi andre "alle", reagerer på hvordan fakta blir presentert for motparten, slikt som ditt innlegg er et "lysende" eksempel på.

    .
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg føler med alle dere som får følelsene såret av å få presentert fakta. Det er sikkert fryktelig vondt at man ikke kan hevde hva som helt på internett uten å bli motsagt. Jeg tenner et lys for dere.
    Det er vel noen av oss som syns de lærde er helt på viddene når de uttaler seg skråsikkert på vegne av produkter de ikke har hørt, i oppsett de ikke kjenner. Selv de som hevder switch'r og nettverkskabler ikke kan gjøre forskjell snakker også om mulige kilder til støy, som kan påvirke lyden i denne delen av kjeden. Da kanskje spesielt møkkastrømforsyninger som følger med billige switch'r.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Det er vel noen av oss som syns de lærde er helt på viddene når de uttaler seg skråsikkert på vegne av produkter de ikke har hørt, i oppsett de ikke kjenner. Selv de som hevder switch'r og nettverkskabler ikke kan gjøre forskjell snakker også om mulige kilder til støy, som kan påvirke lyden i denne delen av kjeden. Da kanskje spesielt møkkastrømforsyninger som følger med billige switch'r.
    Et lite spørsmål, du ha switch for å overføre signalene til hi-fi´en?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil sterkt fraråde å tro på autoriteter. De viser seg enkelte ganger å være veldig menneskelige, drevet og forankret i sitte eget personlige univers av utfordringer. Det er ikke alltid de står på nøytral grunn. Historien er full av autoriteter som tok feil. Sett ikke vettet ut til andre - og heller ikke ørene.

    Ikke uenig i mye av det du skriver. Problemet - det vanskelige - at ens egen overbevisning er en subjektiv greie. Når Einstein lanserer sin relativitetsteori, vil ingen i det engelske vitenskapsakademi annerkjenne noe annet enn Newtons lover. Hvem "har tung nok bakgrunn"? Som mennesker forsvarer vi vårt eget, tillærte standpunkt. Det er refleksen, men representerer ikke alltid innsikt som kommer gjennom åpenhet og egne erfaringer.

    Poenget her er at to oppfatninger står mot hverandre: de som tror målinger og dataprotokoller mv er en fullstendig forklaringsmodell, og de som tror at det førstnevnte ikke er en uttømmende forståelse av hva vi hører. Det må være fair, selv om enkelte oppfatter det siste som å stille seg neglisjerende til kunnskap og vitenskap. Det siste er faktisk er et mer nysgjerrig ståsted enn det første - for i denne hobbyen er vi alle lyttere med ører, og ikke roboter med sensorer fra teknikkens verden.
    Det er en god idé å være skeptisk til alle og enhver, autoriteter eller ei. Men hvor relevant "autoriteter" er i forhold til en universell dataprotokoll-standard er jeg usikker på. "Hvem har tung nok bakgrunn" er feil spørsmål her, det er "hva er tung nok bakgrunn" som er vesentlig. Det varierer jo fælt i forhold til temaet man diskuterer.

    Her har vi en standard satt sammen av hele fagfeltet for å få én universell måte å få ting til å fungere på. Hvis noen av leddene ikke er innenfor standarden vil det rett og slett ikke fungere - per design. Da er det ikke et spørsmål om tolkning og synsing lenger, det er enten eller.
    Jeg tror man skal lete bra lenge etter folk med fagkunnskapen som er uenige i hvordan standarden fungerer og hva som skjer hvis den ikke gjør det.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg føler med alle dere som får følelsene såret av å få presentert fakta. Det er sikkert fryktelig vondt at man ikke kan hevde hva som helt på internett uten å bli motsagt. Jeg tenner et lys for dere.
    Huff da. Håper ikke jeg sårer følelsene til noen her ihvertfall. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på:):unsure:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Skjerm kan redusere støy, brukt på rett måte i forhold til EMI (electromagnetic interference) og bedrer "alien crosstalk" på høyere hastigheter. Og reduserer inngående og utgående stråling. Alle frekvenser er stråling. Det er et krav at skjermet kabling er koblet til jord, hvis man skal få den ønskede skjermen (noe som er vanlig i datarom, da alle patchekabler går inn i et patchepanel der alt av skjerm går imot jord.

    Brukt på feil måte kan den introdusere støy, i form av en antenne som plukker opp alt av EMI.


    Om skjerm, så kan man lese seg opp på "Faraday Cage", om man skjønner hvordan det fungerer så skjønner man også hvordan prinsippet på hvordan skjermen på en nettverkskabel fungerer og bør gjøres. Kort og godt, alt av interferens havner i jord istedet for å leve sitt eget liv.
    Det er heller ingen god ide å mixe og matche uskjermet og skjermet kabel i samme nettverk, der bør man velge seg ut en måte og gjøre det på fra start og holde seg til den resten av opplegget.

    Dette er "best practice", og er slik man skal gjøre det ifølge alt av lærebøker og hva alle leverandører sier.


    Om man derimot ønsker å ta inn Radio Luxembourg igjennom skjerm på nettverkskabel og rett inn på effekt-forsterker, javel. Bare la være å følg standardene som er der for en grunn da...
     

    SveinR

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    38
    Antall liker
    21
    Lykkelig er eg som opplever bedre lyd i anlegget mitt ved å finne et produkt som endrer lyden til det bedre for meg. Så kan målemafiaen sitte med sine sanningar om eittall og nullar. Dere er ikkje her med meg i kveld og opplever det eg gjer. 😎
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Mistet helt respekt etter skogbrand her, Asbjørn kunne mulig blitt rik på dette, men tror han har samvittighet
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Skjerm kan redusere støy, brukt på rett måte i forhold til EMI (electromagnetic interference) og bedrer "alien crosstalk" på høyere hastigheter. Og reduserer inngående og utgående stråling. Alle frekvenser er stråling. Det er et krav at skjermet kabling er koblet til jord, hvis man skal få den ønskede skjermen (noe som er vanlig i datarom, da alle patchekabler går inn i et patchepanel der alt av skjerm går imot jord.

    Brukt på feil måte kan den introdusere støy, i form av en antenne som plukker opp alt av EMI.


    Om skjerm, så kan man lese seg opp på "Faraday Cage", om man skjønner hvordan det fungerer så skjønner man også hvordan prinsippet på hvordan skjermen på en nettverkskabel fungerer og bør gjøres. Kort og godt, alt av interferens havner i jord istedet for å leve sitt eget liv.
    Det er heller ingen god ide å mixe og matche uskjermet og skjermet kabel i samme nettverk, der bør man velge seg ut en måte og gjøre det på fra start og holde seg til den resten av opplegget.

    Dette er "best practice", og er slik man skal gjøre det ifølge alt av lærebøker og hva alle leverandører sier.


    Om man derimot ønsker å ta inn Radio Luxembourg igjennom skjerm på nettverkskabel og rett inn på effekt-forsterker, javel. Bare la være å følg standardene som er der for en grunn da...
    Må ikke glemme det aller viktigste,
    Det er så viktig at det er ett mysterium at det gang på gang utelates.
    Jordi, jord, jord..skal støystrømmer ledes til jord er det noe som heter overgangsmotstand.
    Den varierer svært mye fra installasjon til installasjon, og jeg er rimelig sikker på at ingen her på sentralen kan banke den i bordet her og nå.

    En av de som var med i pionergruppen ang spenningskvalitet her i landet kom med innspill i min klagesak, og der var jording og overgangsmotstanden sentral.
    En ansatt hos kraftprodusenten her skulle bygge hus. Der ville han gjøre jordingen ekstra god og la opp til mye nedgravd kobber men ble sterkt advart. Har du laveste impedans på jordingen vil all overspenning bli kanalisert inn i din installasjon.
    Her spiller også grunnforhold inn.
    Netteier anbefalte meg å kutte jord til nettet og kun bruke egen jording.
    Dette er ikke lett.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    @ymir trodde jeg skrev det også, men det var tydeligvis i en annen tråd.. Det er ofte forskjell på jord og jord. Helt enig med det du sier i ovennevnte post. Ikke alltid bare å koble til skjerm eller jord for elektronikk til samme jord som strøm, da annen jord ofte er seperat fra denne.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt så er det et krav med jording av skjerm på nettverkskabel om man bruker skjermet nettverkskabel. En av grunnene er støy i skjermen, og for å lede denne bort fra datatrafikken som gjør at man kan oppnå høyere hastigheter. Men kanskje en viktigere ting er personfare, om det går 230V igjennom skjerm så kan det være dødelig (datarom har ofte 3-fas 400V). Så ja, jord er viktig av mange grunner. Ved lynnedslag så er skjerm også en effektiv leder som kan dra med seg mye ekstra utstyr istedet for å gå rett i jord.
    I et datarom så har man også krav til at alt elektronisk utstyr med metall skal være jordet.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Men allikevel så blander du deg heftig opp i diskusjoner om strikking og hekling på forum slik som kvinneguiden.no?
    Og gir gjerne tips og råd der også om strikking og hekling og hva som er best garn og pinner, selv om det ikke interesserer deg.
    Nå Var det vel noen andre her inne som gav han tips om Kvinneguiden, :oops:
     
    Sist redigert av en moderator:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Vi alle tar selv et valg om hvor mye tid man bruker her. Jeg er ikke ute etter å vinne noe som helst jeg er kun åpen for at det kan være sant at den forbedringen noen hører er virkelig og ikke fantasi.
    Så du er altså ikke interessert i å finne svaret. Da står vi igjen med det andre alternativet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    ^ glem datarom og datasenter,
    Her snakker vi om hjem, bolig og rekkehus/blokk.
    Der vil overgangsmotstanden variere svært mye, og dermed virkning av skjermet kabel.
    Datasenter og datarom, de har muligens spesifisert norm for jording og overgangsmotstanden?
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Men allikevel så blander du deg heftig opp i diskusjoner om strikking og hekling på forum slik som kvinneguiden.no?
    Og gir gjerne tips og råd der også om strikking og hekling og hva som er best garn og pinner, selv om det ikke interesserer deg.
    Lyden som oppstår ved strikking og hekling er ikke interesant for meg :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    ^ glem datarom og datasenter,
    Her snakker vi om hjem, bolig og rekkehus/blokk.
    Der vil overgangsmotstanden variere svært mye, og dermed virkning av skjermet kabel.
    Datasenter og datarom, de har muligens spesifisert norm for jording og overgangsmotstanden?
    Krav er krav, samme om det er hjemme eller datarom og prinsippene er de samme. Hvis man ikke følger specs så kan det skje mye morsomt man ikke har kontroll på.
    Datasenter og datarom er mye av det samme, man bruker egne folk til slikt som har det som fagfelt. Regner med det er mye av det samme som gjelder i industrielle bygg generelt? Rørleggere, elektrikere, kjøling og IT-folk i skjønn forening og samarbeid.
    Det brukes også flere varianter av jord, og har man fjell i nærheten så er det fint å bruke som jord.
    Bruker egne elektrikere for dette, de vet hva de holder på med og jeg stoler på at de kan jobben sin.
     
    Sist redigert:

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Så du er altså ikke interessert i å finne svaret. Da står vi igjen med det andre alternativet.
    Nei, jeg er ikke det egentlig. Det overlater jeg til noen som har mulighet til å finne svaret :)
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    287
    Så du er altså ikke interessert i å finne svaret. Da står vi igjen med det andre alternativet.
    Et godt alternativ for begge parter vil være å være overbærende med den andre part. Mitt inntrykk er at den som gir seg først vinner flest hjerter, det er en "lost cause, long gone" uansett - for alle! Det kan vel kun bli kverulering herifra?
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Krav er krav, samme om det er hjemme eller datarom og prinsippene er de samme. Hvis man ikke følger specs så kan det skje mye morsomt man ikke har kontroll på.
    Datasenter og datarom er mye av det samme, man bruker egne folk til slikt som har det som fagfelt. Regner med det er mye av det samme som gjelder i industrielle bygg generelt? Rørleggere, elektrikere, kjøling og IT-folk i skjønn forening og samarbeid.
    Det brukes også flere varianter av jord, og har man fjell i nærheten så er det fint å bruke som jord.
    Bruker egne elektrikere for dette, de vet hva de holder på med og jeg stoler på at de kan jobben sin.
    Fjell er uegnet som jording. Brukes fjell skal det tilføres egen, spesifisert jordingdmasse i borehullene. (gem?).

    Som sagt, hvem har målt sin overgangsmotstanden til jord?
    Den vil variere mye, noen vil havne utenfor ønskelig spec. og noen vil ha svært lav overgangsmotstand.

    Fra netteier :

    Jordfeilstrømmen kjenner vi normalt ikke og derfor estimeres den ut i fra fordelingstransformatorens størrelse/ytelse. Dette er ikke fordi transformatoren i seg selv bestemmer jordfeilstrømmen, men man antar at en stor transformator har et tilknyttet kabelnett av en viss størrelse. Strømmen man antar i dag er 2mA per kva. For deg gir dette en estimert jordfeilstrøm på 1.6 A. Du «bør» da ha en jordovergangsmotstand som er 50/1,6 =30 ohm.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.910
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jording er så mangt.... signaljord, chassisjord, sikkerhetsjord, lynjord..... jeg har jobbet en ikke ubetydelig del med dette i de seinere år, og ikke minst likheter og forskjeller mellom disse systemene, i litt større skala. Ikke minst har forskjellene mellom jording av lynanlegg og alle de andre gitt meg noen aha-opplevelser. FOr et par år siden hadde jeg et prosjekt på jobb med lynjording av en nokså stor mast midt i et sensisivt område....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.910
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jording er så mangt.... signaljord, chassisjord, sikkerhetsjord, lynjord..... jeg har jobbet en ikke ubetydelig del med dette i de seinere år, og ikke minst likheter og forskjeller mellom disse systemene, i litt større skala. Ikke minst har forskjellene mellom jording av lynanlegg og alle de andre gitt meg noen aha-opplevelser. FOr et par år siden hadde jeg et prosjekt på jobb med lynjording av en nokså stor mast midt i et sensisivt område.... lang historie i kortform.. det endte med 18 jordingsbrønner ned til 15m, med jordspyd nedstøpt i karbonsement ( CEM jordingsmasse ).... lynjord er ikke som annen jord.....
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jording er så mangt.... signaljord, chassisjord, sikkerhetsjord, lynjord..... jeg har jobbet en ikke ubetydelig del med dette i de seinere år, og ikke minst likheter og forskjeller mellom disse systemene, i litt større skala. Ikke minst har forskjellene mellom jording av lynanlegg og alle de andre gitt meg noen aha-opplevelser. FOr et par år siden hadde jeg et prosjekt på jobb med lynjording av en nokså stor mast midt i et sensisivt område.... lang historie i kortform.. det endte med 18 jordingsbrønner ned til 15m, med jordspyd nedstøpt i karbonsement ( CEM jordingsmasse ).... lynjord er ikke som annen jord.....
    Da gjelder dette

    Statisk elektrisitet, lynavleder, jording
    Alle lager skal jordes. Jordmotstand bør ikke være over 100 Ω(ohm). Der jordingsforholdene er gode bør en tilstrebe å få motstanden under 10 Ω.

    Altså ikke sååå veldig forskjellig?
    Jeg Bør ha 30 ohm og ditt prosjekt BØR ha under 100 ohm
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.910
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    10 ohm er for sikkerhetsjord, - dvs avledning av statisk elektrisitet.... i lab.sammenheng er 1-10 Mohm tilstrekkelig for avledning fra arbeidsbenker, jordingsmatter, personjording etc. - man ønsker ikke at en reell jordfeil skal få spre seg innover i nettet. For sikkerhetsjord i feks eksplosivsystemer er 10 ohm i meste laget, men det største problemet ligger i den allmene forståelsen av hvor og hvordan de forskjellige systemen kan og bør sammenkobles, - om det i det hele skal gjøres...
    For støyavledning er 10 ohm alt for mye....
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    10 ohm er for sikkerhetsjord, - dvs avledning av statisk elektrisitet.... i lab.sammenheng er 1-10 Mohm tilstrekkelig for avledning fra arbeidsbenker, jordingsmatter, personjording etc. - man ønsker ikke at en reell jordfeil skal få spre seg innover i nettet. For sikkerhetsjord i feks eksplosivsystemer er 10 ohm i meste laget, men det største problemet ligger i den allmene forståelsen av hvor og hvordan de forskjellige systemen kan og bør sammenkobles, - om det i det hele skal gjøres...
    For støyavledning er 10 ohm alt for mye....

    Og siden dette gjelder nettverkskabler,
    Hvor mange tror du klarer under 10 ohm i de norske hjem, som du mener er alt for høyt?
    Og vil slike variasjoner påvirke der skjermet kabel benyttes?


    Screenshot_20210220_000920_com.google.android.apps.docs.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Og siden dette gjelder nettverkskabler,
    Hvor mange tror du klarer under 10 ohm i de norske hjem, som du mener er alt for høyt?
    Og vil slike variasjoner påvirke der skjermet kabel benyttes?
    Og der starter vel også problemet med å bruke skjermet kabel i hjemmet. Uten bruk av nødvendig tiltak for jord for skjermen, så blir også skjermet kabel imot sin hensikt og den blir en antenne istedet for en skjerm.
    Fiber er en billigere løsning, og ikke minst mye bedre. Slipper kobber-forbindelser imellom utstyr og har 100% galvanisk skille, uansett hvor mye strømforsyning til switch støyer, uansett hvor dårlig galvanisk skille portene er på switch, streamer eller klient og er like bra som wifi som et galvanisk skille og den har "uendelig" med kapasitet så man trenger bare å bytte den om den knekker. Fiber koster svimlende 300-500,- for 10-20 meter..
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.910
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I nettverk/signalsammenheng, og i trådens sammenheng, dreier det seg ikke om motstand mot sann jord, men motstand mot felles jordingspunkt, - som til alt overmål slett ikke er ønsket da det bør være enighet utover enhver tvil, at skjermede nettverkskabler som evt distribuerer støy er absolutt uønsket. Likevel velger sentrale debattanter i tråden å tviholde på på "sin" utgave av dysfunksjonelle nettverkskabler som Gudenes gave til HiFi-miljøet.....

    :cool:
    Denne tråden har helt fra starten av hatt alle tegn i seg til å være ren trolling - eller påtatt og bevisst kverulering, - gitt at en av de mest sentrale debattantene i søstertråden til denne, høytidelig proklamerer "Jeg hører forskjell på alt... Selv enkle BNC-phono- overganger... Jeg hører forskjell på absolutt alt!!! "
    Siden det nå tross alt er freddan'... så er det kanskje andre enn meg som bør søke hjelp.....
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Nå har ikke jeg lest igjennom hele tråden , men det er ikke ett sunnhets tegn at tråden utvikler seg i en slik retning når en bruker spør om hjelp til valg av en kabel, det er slik som gjør at en plutselig husker hvorfor man tok en laaaaaang pause fra HFS
    Det er så og si ingen som følger opp ønsket til trådstarter. Folk føler en moralsk opplysningsplikt. Ingen interesse for å teste de tingene heller.
    Men stemmen her er visst VELDIG viktig, til skrekk og advarsel, sånn at færrest mulig skal havne på "nettverkskabelkjøret" - første skritt til marginalisering for dagens ungdom later det til;)

    Når det ble påpekt at dette gikk utover utgangspunktet til tråden, mente man at toget var gått så da kunne man bare copy paste den samme diskusjonen som skjer i tråden "nettverkskabler, mer å hente". Tror ingen som har vært innom her har gått glipp av den, eller noen som klarer å skille trådene, man bare klasker inn samme svaret bare det står ethernet på push-varslingen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Er det de utallige kabeltro som sitter rundt i milliarder av norske hjem som ikke fikk ytret seg på grunn av all mobbingen, selv om de egentlig ville, du sikter til?

    For "resten av verden er enig med meg-retorikk" pleier alltid å gå rett hjem.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Er det de utallige kabeltro som sitter rundt i milliarder av norske hjem som ikke fikk ytret seg på grunn av all mobbingen, selv om de egentlig ville, du sikter til?

    For "resten av verden er enig med meg-retorikk" pleier alltid å gå rett hjem.
    Syns tom-a skrev noen bra innlegg om dette, uten at det ser ut til og hatt særlig innvirkning.
    Ja, det hadde vært interessant å høre mer erfaringer knyttet til det trådstarter spurte etter.
    Er det deg selv du refererer til når du nevner mobbing?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn