QUAD Elskerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    RL69

    Gjest
    QUAD er jo et gammelt veletablert merke som mange har både lyttet til og hørt om. Det er også sikkert mange her på Hifisentralen som eier eller har eiet et QUAD produkt i løpet av sin liv.



    Velger å ikke skrive så mye historie, de som er interessert kan gå til denne linken: http://www.quad-hifi.co.uk/history.php

    Selv har jeg 2 par -63 stående (på lager). Det ene paret er sterkt modifiserte. Disse er brune på farge og har et tidlig serienummer (rundt 1100 eller noe sånt). Det andre paret er sorte og av lang nyere dato. Disse er ikke modifiserte.

    Planen er å restaurere begge parene med nye membraner og bygge sub. Ev. så skal jeg stable to oppå hverandre og koble de slik at hver høytaler får 6 bass paneler
    (http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/quad/hey_you/stacking.html ).
    Dette i kombinasjon med en solid forsterkning à la Alastair Robertson-Aikman's Quader som vist på : http://www.onethingaudio.com/FOR/QUA/63/9512-QUA-63-MOD-OTH.htm,
    bare MÅ bli bra.... eller....?

    Andre linker til mods/tweeks:
    http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/quad_tweaks.htm
    http://www.tsound.com/quad_mod.html

    MVH
    KOL69
     

    Vedlegg

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    581
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Du får dra frem 63ene fra lageret, KOL. De fortjener å spilles på hver dag. Lykkelige eier av 2905 og Quad elektronikk. Syns elektronikken fra Quad fortjener litt oppmerksomhet i en tråd som denne, både vintage og de siste produktene.

    Robertson-Aikmans tanker er delvis brukt i utviklingen av dagens 2805 og 2905. Stivt, solid og tungt! Og for en forbedring i byggekvalitet sammenlignet med 57 og 63. Og det høres også.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Har hatt ett par ESL 57 og 2 par ESL 63. Meget bra høyttalere, men med sine begrensninger.
    Det siste paret med ESL 63 ga meg så mye pes at jeg ga opp hele greia. Byttet 3 paneler og kvittet meg med dem.
    Men,...det hender jeg savner dem. Ingen høyttalere jeg har vært borti spiller så bra på lavt volum som ett velfungerende par ESL 63..........
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Nå er mine 2905 med tilhørende Quad-elektronikk undervegs! Gleder meg etter 2 mnd. uten godlyd. Synd at jeg skal på ferie til helgen. ;D
     
    R

    RL69

    Gjest
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Mmmmmm.... 2905 er en aktuell oppgradering for meg. Har diskutert med kona. Hun er egentlig ikke så glad i designet på de gamle ESL-63 jeg har på lager, men da hun fikk se de nye 2905 med alu-trim på sidene, ble tonen en helt annen :D . Det blir nok investert med tid og stunder (er på flyttefot og kommer til å flytte en del de neste 12-18 mnd).

    Mange så mørkt på at kinesiske interesser tok over Quad for noen år tilbake, men jeg tror nok de fleste har blitt positivt overasket. Designet på 2805 og 2905 er meget flott.

    Ser dere bruker/skal bruke Quad el-nikk. Har ikke hørt forsterkerne til Quad på mange, mange år. Hvordan er lyd-signaturen til de nye?

    Spørsmål til FZ:
    Du byttet 3 paneler på dine ESL-63. Gjorde du ovehaling av panelene selv, eller bestillte du nye?
    Et av mine par (har to par) trenger overhaling. Jeg bestillte rep-kit fra et australsk firma (ER-audio). Kommer til å overhale etter behov og ta vare på dem, ev. bygge de om til sub-woofer.

    MVH
    KOL69
     
    K

    Khanate

    Gjest
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Mmm, vakker tråd.
    Er selv eier av to par Quad ESL63, så den stakkede modellen med 6stk basspanel ser morsom ut lydmessig (ikke mhp plassbehovet). Parene savner sårt litt vedlikehold, membranene har mistet spensten, og en av høyspenningskretsene for membranspenningen gir litt lav driftsspenning (lavere lydtrykk på denne høyttaleren). Dette skal imidlertid være en kurrant sak å fikse ved å bytte ut noen defekte høyspenningskondensatorer.

    Jeg har fundert på å stramme opp membranene ved hjelp av varmepistol, eller ved å legge de inn i en varmeovn en kort tid (jeg har tilgang på en ekstra bred bakerovn). Skulle dette gå dårlig så må vel membranene byttes (, men før den tid har jeg mengder av jobb å gjøre på huset :( ).

    Vel, her stopper mine kunnskaper om vedlikehold og tweaking av ESL63.

    Hvilke forsterkere benytter dere til drift av Quadene?
    Jeg har lest at Gunnar Brekke har god erfaring med noen tidligere Dynamic Precision forsterkere.
    Selv har jeg noen gamle Tandberg 30??, 2x100W. De mister fort pusten.

    Apropos forsterkere: Roger Sanders har noen interessante tanker rundt temaet ESL og effektforsterkere: http://www.sanderssoundsystems.com/ESL%20Amp%20White%20Paper.htm og http://www.sanderssoundsystems.com/ESL%20Amp%20Bias%20White%20Paper.htm

    Som dere antakelig forstår leverer Roger Sanders slike forsterkere til den som har behovet. Roger Sanders startet forøvrig firmaet Innersound etter at han forlot Martin Logan: http://www.innersound.net/, men har solgt seg ut av dette selskapet.
     
    R

    RL69

    Gjest
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Det står jo i service-manualen at støvdekselet kan strammes vha varm-luft, men tror ikke membranen kan det. Jeg tror ikke den er så elastisk at den påvirkes så mye av varme. http://www.euronet.nl/users/temagm/audio/esl63/quad63_dustcovershrink.jpg

    Quad bruker jo en litt spesiell jigg for å stramme opp membranen.
    http://www.euronet.nl/users/temagm/audio/esl63/quad63_stretchingjig.jpg

    Sist jeg brukte Quad'ene, var de koblet opp til en DIY 212 A MkII (fra tidligere Audio). Dette er en ren klasse A forsterker på 12W/8ohm. Den leverer maks 38Vp-p ut på terminalene så den spennings-klippte på høyt volum, men strøm kunne den levere.
    På lave og moderate lydstyrker syntes jeg kombinasjonen var veldig god. Åpen og klar lyd. Quadene skal jo egentlig ikke ha mer enn 40 Vp-p for å spille "uforvrengt".

    Jeg har lest den første linken til sanderssoundsystems.com. Det var interesant lesning men tror det passer best mot Innersound høytalere. De tåler jo vannvittig mye før de tar kveld (mens Quadene tar maks 50 Vp-p).

    Han jeg kjøpte de første ESL-63ene av hadde også en Tandberg (tror den var på 80-100W) med relè på utgangen. DIY'ene mine kunne spille en god del høyere enn hva Tandbergene kunne før relèene koblet ut.

    MVH
    KOL69
     
    K

    Khanate

    Gjest
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Strammejiggen til Quad gjør nok susen den. Stramming med varme gir sikkert ikke samme presisjon som jiggen.

    Stort sett all plastfilm lar seg stramme med hjelp av varme.
    Produksjon av plastfilm foregår oftest som følger:
    -Et plastrør (av varm plastmasse) presses ut av en ekstuder
    -En dyse midt i ekstruderen blåser trykkluft inn i røret slik at det øker i diameter
    -Plasten ledes opp gjennom et tårn for avkjøling og rulles opp øverst i tårnet.

    Når plastrøret blåses opp vil det være en spenning i plastmaterialet, når så plasten kjøles ned så "låses" disse spenningene i plasten.

    Når man varmer opp en plastgjenstand som er størknet i strekt tilstand, så vil materialet søke tilbake til sin opprinnelige form.

    Plast er desverre et slikt materiale som gir etter for statisk press, det er plastisk. Så en film som står i strekk vil etter en tid miste spenningen. Noe av denne spenningen kan man hente tilbake ved å varme opp plasten.

    Dessverre er det og slik at plast foringes (nedbrytes kjemisk) over tid. Plastens lange molekylkjeder brytes ned til kortere kjeder. Dette er en funksjon av temperatur og tid, nedbrytingen aksellereres dramatisk ved høye temperaturer. Med andre ord, før eller siden må membranene byttes. (Sollys/UV-lys aksellererer og nedbrytingen av plast, men dette burde ikke være et stort problem med ESL63).

    Summa summarum: Det er lov å prøve, går det galt så er alternativet nye membraner.
    Så, når tiden kommer, er du velkommen til å gjøre et innlegg på dine erfaringer med ER-Audio repkitet. Thanks in advance.

    Vedr forsterkere:
    Nemlig, reléet på den ene Tandberg utgangen slår ut. Dette henger sammen med den for lave spenningen over membranet på denne kanalen.

    Dine betraktninger om spenning og (Sanders-) forsterkere virker jo høyst vettuge.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    KOL69 skrev:
    Spørsmål til FZ:
    Du byttet 3 paneler på dine ESL-63. Gjorde du ovehaling av panelene selv, eller bestillte du nye?
    Et av mine par (har to par) trenger overhaling. Jeg bestillte rep-kit fra et australsk firma (ER-audio). Kommer til å overhale etter behov og ta vare på dem, ev. bygge de om til sub-woofer.

    MVH
    KOL69
    Jeg bestilte nye. Kjøpte de to siste Neby hadde og bestilte det tredje. Etter mange måneders venting og utallige telefoner ga jeg opp Neby. Ringte Quad og forklarte problemet, noen få dager etter ringte et bud på døra og leverte elementet direkte fra England. Prøvde å betale fyren, men han sa alt var betalt fra Quad. Ringte Quad igjen og spurte hvor fakturaen ble av, men de sa at pga. all ventingen fikk jeg elementet gratis. Det var service!

    En kamerat hjalp meg å bytte elementene så jeg slapp billig unna. Den gang kostet elementene ca. 1700,- inkl. mva fra Neby. Hvor mye koster de nå?

    FZ
     
    K

    Khanate

    Gjest
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Hva koster det?

    Det finnes et tysk firma som restaurerer gamle Quad produkter. Her følger prisliste på diverese. Jeg tror de ønsker det gamle elementet i innbytte mot et restaurert element. De kan og restaurere din høyttaler på eget verksted, og de selger restaurerte eksemplar av utgåtte modeller. Restaurerte utgaver av ESL63 selges fra ca kr 27000,- excl mums.

    http://www.quad-musik.de/html/spares.html

    Her strekkes ny film på et element:

    http://www.quad-musik.de/Products_/products_.html


    Reservedeler QUAD ESL63
    top/bottom panel ESL63, refurbished 198€ - ca 1600 NOK
    middle panel ESL63, refurbished 198€ - ca 1600 NOK
    EHT board assy ESL63 72€ - ca 600 NOK
    dustcover incl. adhesive tape (both sides) ca 280 NOK
    grille cloth (brown, grey or black) ca 140 NOK
    plastic feet (set of 4 pc.) ca 100 NOK


    Her er lenke til en amerikans leverandør av reservedeler:
    http://pkant.htmlplanet.com/compon.htm
    http://pkant.htmlplanet.com/elstatr.htm

    One Thing Audio: De hevder de kan levere restaurerte element til 100£ - 1200 NOK
    http://www.onethingaudio.com/OTA/9152-OTA-MAIN.htm

    Det er helt sikkert fler leverandører av deler til Quad der ute. Særlig virker det som de gamle elektrostatene er populære (ESL57). Så vidt jeg forstår benytter Quad akkurat de samme elementene i den nye 2000 serien, mens rammeverk og elektronikk er fornyet. Følgelig burde Quad kunne levere nye panel de og.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Hei folkens.
    Jeg fant noen anbefalinger på effektforsterkere til Quads elektrostater her:

    http://www.quadesl.org/Amplifiers/AmpList/amplist.html

    Et lite utdrag:

    Amplifiers for Quad ESL-63 / ESL- 98 series

    Remarks : quite a kinder load than the original ESL , although the 63 and its successors still need stable amplification with power and control. A power rating of 40-100 watts is recommended anyway , tubes preferred. Two protection circuits prevent possible damage when high output amps are used .

    1. Recommended Vintage Stuff ( no longer in production )

    o Futterman H3, H3a, H3aa OTL
    o New York Audio Laboratories OTL-3 Q
    o Esoteric Audio Research 509 / 519 / 549 series ( all monobloks )
    o Goldmund Mimesis model 6 , model 9
    o Spectral DMC 50 , DMC 100
    o Classe Audio DR-2 , DR- 3 Class A
    o Stax Class A amps ( DA 80 and MA 80 monobloks , DA 300 )

    2. Recommended Contemporary Offers

    o Quad II-40 monobloks
    o Vacuum Tube Logic ST-85
    o Esoteric Audio Research 861 Triode, bridged as monobloks
    o Esoteric Audio Research 534 Pentode, bridged as monobloks
    o Atmasphere OTL amps ( M-60, MA-1 )
    o Graff OTL amps ( GM-20 bridged as monobloks , GM-200)
    o Transcendence OTL
    o Inner Sound ESL amp solid-state

    3. Not recommended

    o Quad 405 ( stable , but mediocre sound - sorry Peter )

    Postscript :

    The list does not claim to include all suitable/ unsuitable amplifiers for Quads available somewhere in the world, only those known to the author and colleagues . For instance , the author tried several times to get Jadis , Audio Research and Conrad Johnson amplifiers for evaluation on the Quad speakers, unfortunately this has been impossible, because the companies / distributors showed not interest .


    Det er interessant at det nevnes en del OTL (output transformer less tube amp) forsterkere her. Roger Sanders (tidlgere Innersound ESL, nå: http://www.sanderssoundsystems.com) hevder i en artikkel (http://www.onethingaudio.com/OTA/9152-OTA-MAIN.htm ) at man bør unngå akkurat disse. Vel, her kommer hele artikkelen:

    Electrostatic speakers are essentially capacitors. Magnetic speakers are essentially resistors.

    Unlike magnetic speakers that maintain a nearly constant impedance, the impedance of electrostatic speakers is inversely proportional to frequency. Therefore at high frequencies, they present a very low impedance load to an amplifier (often less than 2 ohms).

    They also are highly reactive, which means that instead of converting the energy from the amplifier to heat in a voice-coil, they reflect it back to the amplifier's output stage. Compounding this problem is the fact that electrostatics have an out-of-phase drive characteristic whereby the current leads the voltage by 90 degrees. These characteristics tend to drive output transistors out of their safe operating area and can trigger protective circuitry or cause the output transistors to fail long before the amplifier has reached its rated power capability.

    Although electrostatic speakers are voltage-driven, they still require large amounts of current at high frequencies due to the low-impedance load. Since wattage is a function of volts multiplied by amps, suitable amplifiers will be rated for high power.

    Few transistor amplifier manufacturers design their amplifiers for driving capacitive loads. So you don't find specifications that tell you if the amplifier is suitable for electrostatics or not. But there are several clues that can guide you in the right direction:

    1) The output stage must be extremely robust. This means that it will have lots of output transistors (like 10 or more per channel). This allows the nasty load to be divided across many output devices, reducing the load on each and greatly improving reliability.

    2) The amplifier must develop relatively high voltages. Therefore it will be rated for high power since high-power amplifier require higher voltage power supplies than low-power amplifiers.

    3) Power MOSFET transistors do not suffer from the "second breakdown" phenomenon, therefore do not require protective circuitry. Since protective circuitry often misinterprets and triggers inappropriately on capacitive loads, the elimination of such circuitry is desirable. Note carefully that conventional bi-polar transistor amps can be designed without protective circuitry too and can perform better than MOSFETs in some ways (more linear with wider bandwidth and cooler operation). So MOSFET amplifiers are not essential, I just mention this as a way of being pretty sure that you won't have any protective circuitry involved.

    Note that the apparent build-quality of the amp has nothing to do with this. For example, I've seen expensive, 100-watt Levinson and Krell amplifiers fail on electrostatics while 300 watt Adcoms work just fine. So go for power above all else. Of course, if you can find an amplifier that is specifically designed for electrostatics (like the InnerSound Electrostatic Amplifier), then that is likely to be an excellent choice.

    Tube amplifiers are entirely different than transistor amps when driving electrostatic speakers. Their big problem is that their output impedance is too high, which severely limits their current capability and causes them to have very low power at the higher audio frequencies. Fortunately, there is not much energy in music at high frequencies, so even though they lose most of their power at high frequencies, they usually still sound OK.

    Because tube amps have so much trouble delivering sufficient current, the best tube amp will have lots of power. Also, high-power tube amps tend to have lower output impedance than low-power tube amps. You will want to use the lowest impedance output transformer tap available -- usually 4 ohm. OTL tube amps will have a particularly difficult time delivering a low enough impedance and their output tubes are easily damaged by electrostatic speakers. So they are best avoided.

    In summary, power is the most important factor. After all, it really doesn't matter how well-designed your amplifier is, or what fancy components are used in it -- if it is overloaded and clipping, it will not sound as good as a more powerful amp that is playing cleanly.


    Tydeligvid ulike oppfatninger her. Peter Walker hevdet vel at 100W pr kanal var tilstrekkelig. Min forsterkere leverer dette, men blir likevel varme og sikringskretsløpene slår ut om jeg spiller litt høyt.
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Hei

    Flott tråd! Er innom gradient.fi ein sjeldan gong og snusar. I oktober kom nyheten; Jorma Salmi leverer igjen SW-63 subwoofer for Quad ESL-63. Følg gjerne linken under for informasjon.

    http://www.gradient.fi/newsarch.php

    Mvh. Karl
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    581
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Geir_Bjerkaas skrev:
    Nå er mine 2905 med tilhørende Quad-elektronikk undervegs! Gleder meg etter 2 mnd. uten godlyd. Synd at jeg skal på ferie til helgen. ;D
    Har du fått gearet i hus?
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    581
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Khanate skrev:
    Hei folkens.
    Jeg fant noen anbefalinger på effektforsterkere til Quads elektrostater her:

    http://www.quadesl.org/Amplifiers/AmpList/amplist.html

    Et lite utdrag:

    Amplifiers for Quad ESL-63 / ESL- 98 series

    Remarks : quite a kinder load than the original ESL , although the 63 and its successors still need stable amplification with power and control. A power rating of 40-100 watts is recommended anyway , tubes preferred. Two protection circuits prevent possible damage when high output amps are used .

    1. Recommended Vintage Stuff ( no longer in production )

    o Futterman H3, H3a, H3aa OTL
    o New York Audio Laboratories OTL-3 Q
    o Esoteric Audio Research 509 / 519 / 549 series ( all monobloks )
    o Goldmund Mimesis model 6 , model 9
    o Spectral DMC 50 , DMC 100


    Kjempefin liste, Khanate. Denne hadde gått meg hus forbi på nettet. Lista er litt gammel, og savner f. eks. Quad 909 og Mcintosh, men en ser i allefall hvilken karakteristikk forsterkere bør ha for å takle lasten.
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    breuer skrev:
    Geir_Bjerkaas skrev:
    Nå er mine 2905 med tilhørende Quad-elektronikk undervegs! Gleder meg etter 2 mnd. uten godlyd. Synd at jeg skal på ferie til helgen. ;D
    Har du fått gearet i hus?
    Høyttalerne er kommet i hus! Wow! Det var heftige saker. Elektronikken ankommer om ca. 2-3 uker. Så foreløpig har jeg bare en Sony STR-DA 1200 ES til å drive de med. Selv med den låter det bra! Har kost meg og hørt masse musikk siden mandag, da jeg fik de hjem. Her kommer noen bilder tatt med mobilen fra hente/utpakking:(Se neste innlegg).
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    breuer skrev:
    Geir_Bjerkaas skrev:
    Nå er mine 2905 med tilhørende Quad-elektronikk undervegs! Gleder meg etter 2 mnd. uten godlyd. Synd at jeg skal på ferie til helgen. ;D
    Har du fått gearet i hus?
     

    Vedlegg

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    581
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Ser bra ut ;D. Vel, du får ha lykke til med prosjekt "Plassering". Prøv de uten subbene også, tror ikke du vil savne så mye der nede. :)
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Bruker ikke subbene nå. Er spent på hvordan det vil låte med Quad elektronikk. Angående plassering: Merker stor forskjell på hvordan det låter i forhold til hvor jeg sitter. I min vanlige lytteposisjon syntes jeg bassen var litt tynn, lente meg fremover,ca. 50 cm, der var det et helt annet trøkk! Så riktig plassering er viktig. Artig forskjell i forhold til Martin Logan er at lydbildet forandrer seg ikke vesentlig om du sitter eller står. ML var veldig følsom for om hodet var i "rett høyde".
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    581
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Plassering er en pinlig nøye affære med ESLene. Jeg hadde en stund problemer med toppen (for skarp og rotete). Vinklingen var det som ga mest igjen på det området.
    Vedlagte bilde viser målegraf med forskjellige vinklinger. Mørkeblå med "maks" vinkling, lyseblå med minimal vinkling. Ingen vinkling ble bare rot. Jeg er ikke noe god til akustikkmålinger ennå, men disse er gjentatt flere ganger pr. vinkel, og stemmer med lytteintrykk, i allefall i toppen. Forskjellene på maks og min i toppen her er ca. 1,5 - 2 cm flytting på innerste spikes. Peaken jeg har rundt 430 Hz, har jeg ingen anelse hva som kan forårsake.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Gjelder denne tråden bare ESL produktene fra QUAD? Må da evt. starte en generell QUAD venne tråd.
     
    R

    RL69

    Gjest
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    bambadoo skrev:
    Gjelder denne tråden bare ESL produktene fra QUAD? Må da evt. starte en generell QUAD venne tråd.
    Den var vel egentlig tiltenkt ELS'ene til QUAD siden jeg selv ikke har elektronikk fra QUAD. Men kanskje det hadde vert ryddigere med en generell QUAD tråd som du foreslår.

    Går det an å døpe om tråden?

    MVH
    KOL69
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    Se om du får redigert førsteinnlegget ditt. Om ikke det går så kan jeg gjøre det. Men det er din tråd - og du får diktere tittelen selv :)

    "Quad Elskerene" ;D er herved opprettet.

    Nice.
     

    Haubokk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    1
    Jaggu på tide at detta ble en tråd for Quad-elskerne i sin helhet, og ikke bare for elektrostatelskerne 8)

    Har en Quad 405, oppgradert med sett fra www.quad405.com.
    Denne spiller nå meget nydelig sammen med en DIY-rørpre fra Verdalen.

    Dette settet anbefales til alle som har en 405 I eller II, de blir like etter oppgradering. Koster deg en høvding og litt egeninnsats, men du får mangfoldig igjen i lydkvalitet. Artig at sånne gamle tasser virkelig kan våkne så til de grader til liv igjen :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Jeg har nå vært den lykkelige eier av det samme paret med Quad ESL-63 i 21 år.
    Hva jeg synes om dem kan de interesserte lese om her:

    http://www.oslo-audio-society.com

    Sjekk opp under medlemmenes anlegg under Tom.

    Ikke skal jeg selge dem, of ryker de så blir det et "nytt" par.
    Avsluttningsvis er min erfaring at ESL-63 skal ha 250 rå transistor watt i 8 ohm rett i kretsene.
    Det er nesten uhyggeli hva de kan, dog gledelig, og sterkt vanedannende.
    Disse eletrostatene spiller bare lekende lett musikk helt naturlig.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg hiver meg på denne klubben hvis jeg får lov! Har hatt Quad utstyr i over 15 år mer eller mindre. Nå bare høyttalerne (esl-988 vintage)tilbake. Kjøpte nylig en fantastisk godt fungerende forsterker til Quadene; Antique Sound lab Cadenza MKII monoblokker (60w triode) fra Vidar Sonesen i Audio Art. Aldri før har jeg hørt Quadene spille på den måten de gjør nå :eek:, en helt vanedannende lyd med sammenheng fra topp til tå, med en kontroll, kropp og musikalitet jeg tror få forsterker / høyttalerkombinasjoner gjør etter!!
    :D
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    Endelig er Quad elektronikken i hus. Etter å ha ventet i 4 mnd. har jeg endelig motatt 1 stk. Quad PRE 99, 1 stk. CDP 99 og 1 stk. Power 909. Var det verdt å vente på? Ja! Min stakkars Sony hjemmekinoreceiver STR-1200 et eller annet, har nok ikke maktet å hente kvalitetene på 2905 ut(hvilken overraskelse! :eek:) Nei, det kunne man vel ikke forvente, men dette var et gigantisk løft i lydkvalitet. Nå først skjønner jeg hvor gode disse høyttalerne er! Og det er sikkert mer å hente. Jeg er ikke så blåøyd, at jeg tror at min elektronikk tar det helt ut. Skal se om jeg i nærmeste fremtid får testet med Antique Sound Lab Monsoon som en kompis har(kjøpt av meg, hadde ikke Quader da). Kanskje er det match "made in heaven", håper nesten ikke det, dette begynner å bli dyrt :p Men er ihvertfall kjempefornøyd med mitt komplette Quad oppsett sålangt.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    QUAD - ESL (57, 63, 988, 989, 2805, 2905)

    breuer skrev:
    Plassering er en pinlig nøye affære med ESLene. Jeg hadde en stund problemer med toppen (for skarp og rotete). Vinklingen var det som ga mest igjen på det området.
    Vedlagte bilde viser målegraf med forskjellige vinklinger. Mørkeblå med "maks" vinkling, lyseblå med minimal vinkling. Ingen vinkling ble bare rot. Jeg er ikke noe god til akustikkmålinger ennå, men disse er gjentatt flere ganger pr. vinkel, og stemmer med lytteintrykk, i allefall i toppen. Forskjellene på maks og min i toppen her er ca. 1,5 - 2 cm flytting på innerste spikes. Peaken jeg har rundt 430 Hz, har jeg ingen anelse hva som kan forårsake.
    My goodness, voldsomme utslag i toppen må jeg si. For min del spiller det sikkert ingen rolle, jeg fyller snart de 45.
    Peaken ved 430 Hz skyldes vel rett og slett at dette er resonansfrekvensen til systemet?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.890
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Powerpoint skrev:
    Jeg har nå vært den lykkelige eier av det samme paret med Quad ESL-63 i 21 år.
    Hva jeg synes om dem kan de interesserte lese om her:

    http://www.oslo-audio-society.com

    Sjekk opp under medlemmenes anlegg under Tom.

    Ikke skal jeg selge dem, of ryker de så blir det et "nytt" par.
    Avsluttningsvis er min erfaring at ESL-63 skal ha 250 rå transistor watt i 8 ohm rett i kretsene.
    Det er nesten uhyggeli hva de kan, dog gledelig, og sterkt vanedannende.
    Disse eletrostatene spiller bare lekende lett musikk helt naturlig.
    Hadde ESL 63 i 15 år og oppnådde meget bra resultater med Sugden Symetra 60 w klasse A monoblokker, Quicksilver KT 88 60 w rør-monoblokker samt Mark Levinson model no 29, 50 w dual mono.

    Har hatt uendelig mange timers musikkglede med ESL 63, men har tilgode å høre de nyeste modellene.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det mest extreme exemplet på stackede quad 57 var vel Mark Levinson sitt HQD system med doble 57 med Decca ribbontweeter i midten og Hartley 24 tommers sub i 2000liters kabinett per side.låt dritbra på park hotel i sthlm på slutten av 70-tallet

    overvar forresten et skikkelig håndgemeng mellom stan getz og ml i korridoren...de hatet hverandre
    IMO
    Mvh
    Leif
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.890
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Husker ogaå fabrikanten av SME armene hadde et vanvittig musikkrom med mange ESL 63 som var strippet for gittere osv. og montert i messingrammer for maksimal stivhet. Husker ikke antall høyttalere pr side - tror det var 6 eller 8 stk pr kanal !
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leste at disse "SME Quadene" dannet utgangspunkt for 2805 og 2905 (ref. Sams space Stereophile) :D
    Han (Sam Tellig og forøvrig Ross Walker) hadde hørt dem og de spilte visstnok helt eksepsjonelt!
     
    R

    RL69

    Gjest
    Alastair Robertson-Aikman brukte elektrostater fra Quad i mange år.
    I et oppsett ble det brukt 2 par. Det ene paret plassert 90 grader i forhold til det andre. Mener å ha lest at han også brukte 70 kg messing pr høytaler for å stive av rammen og for å få opp vekten.


    Bildene er ikke store, men en kan se hvordan de er satt opp i forhold til hverandre.
    Mener også å ha lest at lytterommet hans var ca 80m2 .

    MVH
    KOL69
     

    Vedlegg

    R

    RL69

    Gjest
    Noen bilder av ML HQD



    2 ESL'er stablet oppå hverandre med Decca hornet plassert mellom panelene.
    24" fra Hartley kan skimtes neders til venstre.


    Et bedre bilde, men uten Hartley basser.


    Decca hornene som ble brukt til HQD.

    MVH
    KOL69
     

    Vedlegg

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Dette er TØFT !!!
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    581
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Dr.Evil skrev:
    Jeg leste at disse "SME Quadene" dannet utgangspunkt for 2805 og 2905 (ref. Sams space Stereophile) :D
    Han (Sam Tellig og forøvrig Ross Walker) hadde hørt dem og de spilte visstnok helt eksepsjonelt!
    Ken Kessler dro Quads sjefsingeniør heim te Aikman. Og dermed fant Quad ut at byggekvalitet og litt tyngde (Aikmans elektrostater veide vel et par hundre kilo) betyr noe. ;D. Er i såfall det hjemme-hos besøket som musikalsk sett har betydd mest for meg. :)
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Heldiggris breuer! Et minne for livet :D
    KOL69; ja det er 30 (2x15) esl 63 paneler....!! og en mengde edeltre og edelt metall!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn