QUAD Elskerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    KOL69 skrev:
    ................. Må bare tilføye at kvalitetenforskjellen på de nye, i forhold til de gammle ESL-63'ene, er stor. De kan ikke sammenlignes mht. byggekvalitet..........
    MVH
    KOL69
    Jeg må innrømme at jeg er ikke mer enn 70% sikker på hva det betyr, jeg som liker det gammelt og 'made in England' men siden de skryter fælt selv og dere fortsetter å anbefale nye så velger jeg å være positiv.
    Takk for gode råd forresten! Plassering over 2m fra bakveggen lar seg nok ikke gjøre her til daglig, 1,2 er maks på fast plassering, men de tåler vel litt flytting fram og tilbake ved anledninger. Regner med at de mindre modellene krever mindre avstand. Hvis jeg er veldig heldig får jeg låne et par gamle ESL 63er hjem snart og da kan vi finne ut om dette faktisk trekker i riktig retning. Vi er også veldig spent på hvor god (dårlig) spredningen er. 988 eller 989 kan være aktuelt her. Hos www.avhifi.no går 989 for 50k, og 988 for 35k og det er slett ikke avskrekkende.

    Hilsen J.
     
    R

    RL69

    Gjest
    ESL-63'ene er rimelig svake konstruksjoner og har litt problemer med resonanser rundt 50 Hz (mener jeg å huske, andre kan sikkert skrive mer om dette). Hele konstruksjonen rundt panelene ble forandret da 988 og 989 kom. Ramma og gitteret er redesignet og gjort stivere.

    På 2805/2905 er ramma enda stivere og finishen av en helt annen klasse IMO.
    I tillegg er høyttalerne tiltet et par grader bakover for å få bedre spredning og å redusere refleksjon fra gulv(?). Men det er jo en enkel sak å implementere vha. spikes el. på et par ESL-63/988/989.

    I tidligere dager, med ESL-63, var plasseringen ca 1,2 -1,3 meter fra bakveggen. Det at jeg i dag har endt opp med 2,8 meter skyldes at jeg har et større rom og tillater meg å spille mye høyere enn før. Jeg tror nok 1,2-1,3 meter passer bra for ESL-63/988.

    Hvis du er en lesehest så kan du jo lese disse:
    http://www.stereophile.com//loudspeakerreviews/416/index.html
    http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/720/index.html
    Her er det også litt om utviklingens gang fra de første 63'ene.

    35k for 988 må vel sies å være en god pris. ESL-63 kostet 26k for 20+ år siden mener jeg å huske.

    Å være anglofil er du nok ikke alene om. Kanskje det kan være en trøst at alle Quad produkter fortsatt er designet og utviklet i Huntingdon? Flytting av produksjonen til Kina er vel det som har muligjort fortsatt eksistens og lanseringen av 2805/2905.

    Du får prøve 63'ene i stua di så får vi vel høre fra deg.

    MVH
    KOL69
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjøpte mine 63'er i 1986. Da betalte jeg 18000 for dem (hos EDDA Radiofabrikk i Trondheim som visstnok hadde agenturet da).
     
    R

    RL69

    Gjest
    otare skrev:
    Jeg kjøpte mine 63'er i 1986. Da betalte jeg 18000 for dem (hos EDDA Radiofabrikk i Trondheim som visstnok hadde agenturet da).
    Ved nærmere ettertanke så var det vel ikke før 90/91 prisen kom opp i rundt 26k.

    MVH
    KOL69
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Husker ikke hva jeg betalte for ett av de første esl 63 parene i Norge i 1984, men denne tråden vekker gode minner.
    Skulle gjerne hørt 2905 . Har forstått det som at den har alle de gode kvalitetene fra 63, mens de fleste svakheter
    er luket bort.

    Gitt de riktige betingelser så bør disse spille ringer rundt det meste i samme prisleie.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hej Quad venner.

    Har ikke haft quad selv men har en god ven der har havt 57, 63, 989 og nu sidst 2905.
    Synes de nye Quad 2905 er helt fantastik og bedre end de tidligere modeller, klart mine ønske højtalere i dag :). Jeg viser nogle billede fra hans kældere lytterum. Han har været Quad elskere i mere end 30år.




    og hans grej




    Det er klar et af bedste lyd jeg har hørt til dato, særlig når man hører klassik :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Et riktig entusiast-rom det der. Originale løsninger for akustikken. Ikke det mest stue/konevennlige designet ,men fungerer sikkert etter hensikten!
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    soundscape skrev:
    Et riktig entusiast-rom det der. Originale løsninger for akustikken. Ikke det mest stue/konevennlige designet ,men fungerer sikkert etter hensikten!
    Ja det er et kældere rum og er kun brugt til musik/hifi. Han har brugt mange år i at optimere lyden der inde.
     
    R

    RL69

    Gjest
    De effektrinnene "PASSer" jo bra til Quad da.
    Jeg må si at din gode ven har "dempet" rommet svært godt i forhold til hva jeg har gjort. Her hjemme er det bár parkett. Også har han svært så mye "toe-in" ser det ut til.
    Men ang. avstand til bakvegg ser det ut til at vi er enige.

    -her ligger det nok an til svært så mye eksperimentering ser det ut til.
    (det er bra min bedre halvdel er i Norge for tiden 8) )

    MVH
    KOL69
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Ja Passerne passer fint til Quad :), bra forstærkere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har veldig gode erfaringer med Conrad-Johnson til mine 63er.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Forsterker til Quad er enkelt. Den skal bare klare 4 ohms last, og så skal den helst ha 100W-150W i 8 ohm. Mer enn dette er ikke nødvendig, og egentlig bortkastet, siden beskyttelseskretsene vil kortslutte signaler som er sterkere enn dette.
    Quadene er en forholdsvis enkel last, på tross av at de er elektrostater.
     
    R

    RL69

    Gjest
    Helt enig Rhesus!

    ...men...

    Gjorde en A/B test før jeg kjøpte mine 2905. Valgte å bruke Quad 909 (2x150W) og 909 Mono (300 W) (som forøvrig er en utgått modell, men kan fortsatt kjøpes hos www.quad-musik.de og her i Kina) i en sammenligning for å finne ut hvilken forsterker jeg skulle kjøpe.
    Grunnen til at jeg brukte disse var at disse tåler at høytalerne kortslutter inngangen uten at de går opp i røyk.

    Testen var overaskende kortvarig, ca 3 timer. Ekspeditøren (eller pusheren så det så fint heter i disse dager) var svært tolmodig og byttet forsterkere etter ønske.

    Monoblokkene kunne levere (subjektivt vurdert) en bedre gjengivelse i bass-området enn hva 909 Stereo kunne gjøre.

    Det ble reflektert aldri så lite over dette. Sist jeg hadde koblet opp mine ESL-63, hadde jeg brukt et par 212 A MkII (12 W klasse A), DIY forsterkere (Audio greier designet av K.Ø.Lauland). Denne kombinasjonen spilte etter hva jeg husker svært bra. Dynamisk og med bass som rekker.

    Jeg flytter hjem til Norge i januar, og der venter et par JC1 monoblokker som skal prøves på 2905. Det skal bli interessant å se hvordan disse driver 2905'ene.

    MVH
    KOL69
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Det var morsomt å se det romet karlinn hadde bilder fra.
    Har vært er en del ganger og kan bekrefte lydkvalite og komponent synergi.
    Det ligger mykke arbeid bak den godlyden som oppleves der med
    kabler, underlag, plassering det hele.
    Innehaveren er en ekte entusiast og quad elsker.
    Regner med at du karlinn har sendt vedkommende link på tråden.

    Mvh

    Habicht
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    habicht skrev:
    Hei

    Det var morsomt å se det romet karlinn hadde bilder fra.
    Har vært er en del ganger og kan bekrefte lydkvalite og komponent synergi.
    Det ligger mykke arbeid bak den godlyden som oppleves der med
    kabler, underlag, plassering det hele.
    Innehaveren er en ekte entusiast og quad elsker.
    Regner med at du karlinn har sendt vedkommende link på tråden.

    Mvh

    Habicht
    Hej Habicht

    Det er ikke stor verden :).
    Ja han har lagt meget arbejde i alle dejtaler, synes også det har lykkes godt.
    Vedkommende har fået mail med link til tråden så må vi se om han giver nogen godt inputs her.

    mvh
    Karlinn
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    her er åpenbart en bråte folk som vet hva de snakker om. jeg har lenge gått å fundert på å bytte eteraene i et par 2905 men et eller annet holder meg tilbake. er det bare jeg som er et knucklehead eller er det noe reelt i dette å bytte fra dynamisk til elektrostatisk prinsipp?

    (eteraene er jo et sant designekon da ;) som låter helt usansynøig bra når de får rett føde )

    jakr
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    KOL69 skrev:
    Det ble reflektert aldri så lite over dette. Sist jeg hadde koblet opp mine ESL-63, hadde jeg brukt et par 212 A MkII (12 W klasse A), DIY forsterkere (Audio greier designet av K.Ø.Lauland). Denne kombinasjonen spilte etter hva jeg husker svært bra. Dynamisk og med bass som rekker.
    Lagde en av typen for mange år siden, men den er lånt bort. Må nok teste når den kommer i hus igjen.
    Den har ingen beskyttelse på utgangen, men så leverer den heller ikke så mye spenning at Quadene setter seg på bakbeina, så det vil vel helst gå bra....

    Litt lite effekt kanskje?
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    KOL69 skrev:
    De effektrinnene "PASSer" jo bra til Quad da.
    Jeg må si at din gode ven har "dempet" rommet svært godt i forhold til hva jeg har gjort. Her hjemme er det bár parkett. Også har han svært så mye "toe-in" ser det ut til.
    Men ang. avstand til bakvegg ser det ut til at vi er enige.

    -her ligger det nok an til svært så mye eksperimentering ser det ut til.
    (det er bra min bedre halvdel er i Norge for tiden 8) )

    MVH
    KOL69
    Der er ca. 4 m fra bakvegg og 4 meter i lytte stolen fra quad'erne, dvs. de er i midten af rommet og lidt mere toe-in. Sidevæggen er så dæmpet.

    Der er ingen højtalere i rommet når man lytter, kun stor og flot orkestral med flot dybt lyd. scenen er fantastik der.

    mvh
     
    R

    RL69

    Gjest
    Rhesus skrev:
    KOL69 skrev:
    Det ble reflektert aldri så lite over dette. Sist jeg hadde koblet opp mine ESL-63, hadde jeg brukt et par 212 A MkII (12 W klasse A), DIY forsterkere (Audio greier designet av K.Ø.Lauland). Denne kombinasjonen spilte etter hva jeg husker svært bra. Dynamisk og med bass som rekker.
    Lagde en av typen for mange år siden, men den er lånt bort. Må nok teste når den kommer i hus igjen.
    Den har ingen beskyttelse på utgangen, men så leverer den heller ikke så mye spenning at Quadene setter seg på bakbeina, så det vil vel helst gå bra....

    Litt lite effekt kanskje?
    Problemet er at Quadene reagerer på DC-spenning også. Og når 212'ene ble drevet til spennings-klipping og litt til, så slo de gjerne til med litt "røykeffekter". Den ene kanalen brant opp ihvertfall 2 ganger.

    MVH
    KOL69
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    KOL69 skrev:
    Rhesus skrev:
    KOL69 skrev:
    Det ble reflektert aldri så lite over dette. Sist jeg hadde koblet opp mine ESL-63, hadde jeg brukt et par 212 A MkII (12 W klasse A), DIY forsterkere (Audio greier designet av K.Ø.Lauland). Denne kombinasjonen spilte etter hva jeg husker svært bra. Dynamisk og med bass som rekker.
    Lagde en av typen for mange år siden, men den er lånt bort. Må nok teste når den kommer i hus igjen.
    Den har ingen beskyttelse på utgangen, men så leverer den heller ikke så mye spenning at Quadene setter seg på bakbeina, så det vil vel helst gå bra....

    Litt lite effekt kanskje?
    Problemet er at Quadene reagerer på DC-spenning også. Og når 212'ene ble drevet til spennings-klipping og litt til, så slo de gjerne til med litt "røykeffekter". Den ene kanalen brant opp ihvertfall 2 ganger.

    MVH
    KOL69
    Jeg skjelver. :-\ Mon tro hva min kjære nye Sugden A21p (2x25W kl.A) ville synes om f.eks. en ny ESL989 ?
    J
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Hei.

    Mine aw 180 driver Quadène bra, men kunne vært litt tightere i bassen. En kamerat som bruker DP a1 S har tightere bass på sine ESL 63.

    Er det noen som kjenner til Quad sin subwoofer? Er L2 sub oppgradert i forhold til den første som bare heter L. L-serien til Quad ble oppgradert i 2006 tror jeg..

    Jan Terje
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Potensiell Quad-venn blir man når man får et par nyrestaurerte ESL63 på prøve.


    Det var noe annet ja, her trenger vi tilvenning og justering før vi uttaler oss for mye.
    Sugden A21P har ikke problemer med ESL63, det virker umiddelbart uanstrengt og lettflytende.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Nydelige høyttalere med nydelig lys selvsagt.

    Tror det kan lønne seg å løfte de litt fra gulvet.

    JT
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    sabla flott..men står ikke de litt nærme bakvegg til å blomstre opp?

    jakr
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    jakr skrev:
    sabla flott..men står ikke de litt nærme bakvegg til å blomstre opp?

    jakr
    Ca. 1 meter til veggen bak på bildet, det virker bra etter litt prøving og feiling. Og lett vinklet innover. Spredningen er mye bedre enn jeg hadde trodd.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    ESL-63 har en fantastisk god spredning. Du hører diskanten like godt nesten uansett hvor du sitter. Og de tåler forbløffende bra å stå nært vegg. Hvis du har 1 m til bakvegg holder det i massevis.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.608
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ta dem med under armen hit, Jøgga. Nyrestaurete ESL-63 skulle jeg prøvd i heimen, oh la la.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    1m ca til bakvegg funker helt supert hos meg i alle fall. Man kan trekke dem helt inntil sideveggen også uten problemer.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi ser kanskje litt bedre idag

    Fortsatt ca 1m+ fra veggen men vi syns ikke det er så kritisk. Stativene løfter perfekt til ørehøyde, og gir ESL63 et mektig visuelt uttrykk.

    Nå spiller jeg orgelmusikk og tror knapt mine egne ører. Aldri hørt så fint barokkorgel og så realistisk kirkerom-akustikk. Til og med Toccata & Fuge (Daniel Chorzempa på Philips) fungerer fint.
    Sugden A21P effektforsterkeren virker å trives svært så godt i dette selskapet med sine 2x25W.

    Høyttalerne er privat lån, men det er klart at sånne kunne jeg tenke meg å eie. Kona er ikke enig, hun liker lyden i B&W CM7 bedre (de gjemmer seg lydig i kroken bak).

    Luft og perspektiv er det som oppleves sterkest, som å flytte musikken ut i dagslys. Avslappende men avslørende. Det er lyst og lett, og jeg savner litt kropp og fylde på f.eks. piano. Jeg skremmes av at vinyl låter dårligere enn CD nå. Det høres som Sugden CD21 blomster i fint selskap.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    "Luft og perspektiv er det som oppleves sterkest" - det er som om jeg skulle sagt det selv. Maken til perspektiv i lydbildet som du får med ESL-63 har jeg aldri hørt i noe annet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rhesus skrev:
    Er det Mongo som har vært på ferde?
    Ikke vet jeg, men det slår meg at tidligere eiere kanskje sitter og leser dette og lurer på hva som hendte. Håper ikke jeg støter noen ved å brette ut gledene. Gamle skjønnheter nyter godt av nye elskere.....
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Fikk en PM av Mongo om angående rep av Quad for en stund siden. Han holder visst til i Stavanger, det gjør visst du og, så jeg la sammen to og to. Jeg mener, hvor mange kan det være som restaurerer ESL-63 i Stavanger for tiden.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er slutt på lånte fjær, fra nå er det selveier på loftet.

    ESL63. Ny farge, og uten stativ denne gangen. Begge deler kan gjøres noe med. Det samme gjelder kilde, forsterkning og sub.
    :D og ;D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    får vel melde min ankomst i quad klubben 8)
    har akkurat kjøpt et par Esl 63 i god stand som har stått ubrukt i ca 18 år.

    eneste "problemet" eg har, er at den orginale eieren hadde fjernet støvfilmen og metall grillene.
    lydmessig er nok dette en fordel, men støv og elektrostater er jo ikke noen god kombo, så jeg tenkte jeg skulle prøve å få tak i noe ny støvfilm. noen som vet hvor jeg kan få tak i det, eller eventuellt noe som fungerer like bra?
    metall grillen er vel stort sett bare der for å beskytte pølsefingre fra 5000V, så de trenger jeg vel kanskje ikke?

    lydmessig er det vel iallefall ikke stort mer å si enn at jeg har fått åpne sår på armene etter overdreven gåsehud ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    hmm... etter å ha snurret noen plater har jeg merket meg en svak forvrenging i lyden jeg ikke hørte på JBL'ene mine. tror kanskje det er på tide å bytte ut PU'en :p

    håper ikke den har vært dårlig alt for lenge, og platene har tatt skade :(
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    bjarnetv skrev:
    får vel melde min ankomst i quad klubben 8)
    har akkurat kjøpt et par Esl 63 i god stand som har stått ubrukt i ca 18 år.

    eneste "problemet" eg har, er at den orginale eieren hadde fjernet støvfilmen og metall grillene.
    lydmessig er nok dette en fordel, men støv og elektrostater er jo ikke noen god kombo, så jeg tenkte jeg skulle prøve å få tak i noe ny støvfilm. noen som vet hvor jeg kan få tak i det, eller eventuellt noe som fungerer like bra?
    metall grillen er vel stort sett bare der for å beskytte pølsefingre fra 5000V, så de trenger jeg vel kanskje ikke?

    lydmessig er det vel iallefall ikke stort mer å si enn at jeg har fått åpne sår på armene etter overdreven gåsehud ;)
    Ang. folie og deler, det ble nevnt tildigere i tråden
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=12435.msg269383#msg269383

    J.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.608
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sånn malapropos, Rhesus: Hvordan gikk det med ripolbassene?
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Det prosjektet stoppet opp. Har en stæsj med digitale filtre og effektforsterkere klar, så om jeg får ånden, så blir det kanskje noe. Er i grunnen fornøyd med lyden slik den er nå.
    I det siste har det kommet litt unoter fra den høytaleren som ikke fikk full overhaling sist, så det er vel neste prosjekt tenker jeg. Men nå om dagen er det alt for fint å være ute til å holde på med slikt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn