Qobuz streaming tjeneste

Kommer du til å bli Qobuz kunde om det blir tilgjengelig i Norge?

  • Ja

    Stemmer: 160 78.8%
  • Nei

    Stemmer: 43 21.2%

  • Totalt antall stemmer
    203

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Må si Qobuz har skuffende grensesnitt (eller hva det kalles) for avspilling.
    ….Qobuz som mangler bekvemmeligheten?
    Jeg bruker streamer Moon NeoMind, og den app’n snakker med Q :) Har alt av spillelister, favoritter etc tilgjengelig.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Men kanskje ikke via Qobuz sin originalapp?
    Wiim sin app snakker også med Qobuz og henter alle spillelister++ . Så det er nok litt ulik tilnærming hos ulike leverandører der ute.

    Etterlengtet Qobuz Connect er planlagt lansert i slutten av året med Wiim som første partner. Andre fortløpende deretter og utover 2024.
    -Står litt om dette på Qobuz Club som jeg nå mener er åpnet opp for alle med abo.
     
    Sist redigert:

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Hva er minste kostnadsvei hvis man ønsker best mulig lyd - uten streamer - men USB fra PC, iMac eller iPad og rett i DAC med app fra Qobuz?
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.833
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hva er minste kostnadsvei hvis man ønsker best mulig lyd - uten streamer - men USB fra PC, iMac eller iPod og rett i DAC med app fra Qobuz?
    Ja siden de fleste har både PC og mobil, så blir det aller billigste å koble USB-kabel fra en av disse enhetene til DAC og bruke Qobuz sin app ja.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Ja siden de fleste har både PC og mobil, så blir det aller billigste å koble USB-kabel fra en av disse enhetene til DAC og bruke Qobuz sin app ja.
    Jeg regner med (men vet jo ikke) det finnes begrensninger i en av disse løsningene. Kjenner du til den rimeligste løsningen som ikke kompromisser med high res avspilling?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.833
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg regner med (men vet jo ikke) det finnes begrensninger i en av disse løsningene. Kjenner du til den rimeligste løsningen som ikke kompromisser med high res avspilling?
    Har ikke Qobuz selv, men mener bestemt at både mobil og pc med usb-kabel skal støtte helt opptil 24/192.
    Kan noen med Qobuz-abonnement bekrefte her?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg regner med (men vet jo ikke) det finnes begrensninger i en av disse løsningene. Kjenner du til den rimeligste løsningen som ikke kompromisser med high res avspilling?
    Jeg kjører en windows basert PC med usb i dac'en på det minste oppsettet mitt - og Qobuz spilles i hi-res opp til 24bit 192khz der i alle fall.

    Kan legge til at utgangen må være innstilt på Wasapi (Exclusive mode) for å ikke downsample hi-res signalet ut til dac.


    dac.jpg
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Ja, fra PC så er det full kvalitet over USB rett ut fra maskinen. Avspilling via Qobuz klienten. (y)

    Jeg har ingen enheter i Apple-verden, men jeg mener bestemt at det er også der full oppløsning ut via Lightning-port til USB-overgang inn i DAC.

    For Android så må man enda kjøpe app som eks USB Audio Player Pro, for å overgå begrensning på 48kHz begrensingen i Android.
    -Det ryktes/håpes at Qobuz oppdatterer sin egen app en gang i fremtiden som kan omgå begrensingen i Android direkte.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    KIRKELIG KULTUR VERKSTED
    Hei alle Qobuz streamere. Her om dagen oppdaget jeg, at Kirkelig Kultur verksted sin katalog ligger tilgjengelig. Tror nesten det er komplett. Jeg har en del av skivene på CD og vinyl. Men selvfølgelig er det mye jeg mangler. Mye av det de har utgitt er uinterresant for mange. Men de er jo kjent for godlyd. Er det noen som har tips om skiver som låter spesielt bra. God helg alle Hifi freaks :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    qobuz har gjort et meget stort innhogg i norsk musikk de siste månedene, jeg vurderer å si opp Tidal helt..
    Ja, Qobuz er vel knapt 2 år gammel i Norge og flere og flere artister/plateselskap her i landet har fått øynene opp og laster opp dit også. (y)
    Forlot Tidal for litt over et år siden (da de plutselig over natta la ut nesten alt 16/44 som mqa) og har ikke sett meg tilbake.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.452
    Antall liker
    35.278
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Qobuz er vel knapt 2 år gammel i Norge og flere og flere artister/plateselskap her i landet har fått øynene opp og laster opp dit også. (y)
    Forlot Tidal for litt over et år siden (da de plutselig over natta la ut nesten alt 16/44 som mqa) og har ikke sett meg tilbake.
    Har Tidal bare på grunn av Dolby Atmos.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Ja, Qobuz er vel knapt 2 år gammel i Norge og flere og flere artister/plateselskap her i landet har fått øynene opp og laster opp dit også. (y)
    Forlot Tidal for litt over et år siden (da de plutselig over natta la ut nesten alt 16/44 som mqa) og har ikke sett meg tilbake.
    Samme her, sa opp Tidal og gikk over til Qobuz for et drøyt år siden. Jeg beholdt dog Spotify for tilgangen til skandinavisk musikk, men det er ikke noe tungtveiende argument lenger.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Ja, Qobuz er vel knapt 2 år gammel i Norge og flere og flere artister/plateselskap her i landet har fått øynene opp og laster opp dit også. (y)
    Forlot Tidal for litt over et år siden (da de plutselig over natta la ut nesten alt 16/44 som mqa) og har ikke sett meg tilbake.
    Hei.
    Jeg byttet til Qobuz lenge før det kom til Norge. Herlig at de har tilført noe mere av Norsk og skandinavisk musikk i de siste. Lydmessig er de vel på topp :)
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Irriterende greier.

    Prøver å finne en måte å stoppe abb. på Qobuz, men finner ikke en mulighet, selv om jeg følger guiden deres.
    Står heller ikke noe om hvilke plan jeg har, eller hvilke betalinger jeg har gjort.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Irriterende greier.

    Prøver å finne en måte å stoppe abb. på Qobuz, men finner ikke en mulighet, selv om jeg følger guiden deres.
    Står heller ikke noe om hvilke plan jeg har, eller hvilke betalinger jeg har gjort.
    Plan står på din side når du logger inn på nettsiden
    https://www.qobuz.com/profile/

    Der er det også mulig å "cancel plan"

    1684613562506.png
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    538
    Antall liker
    637
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får det samme som @mk1classic over.

    Har du forsøkt å klikke på linken hans over, samt å logge inn der?

    Eventuelt, du bruker ikke Apple pay?
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke Apple pay, og kun en konto.
    Da får jeg bare vente på hva kundetjenesten sier.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Vis vedlegget 921929

    og kun den første «invoicen»
    Ser jo ikke ut som du har noe abonnement på Qobuz direkte der. Kun den første gratis måneden som ligger der.
    Om du er helt sikker på at du har abonnement på den brukeren, så er der muligens gjennom Apple eller kanskje via bil eller annet utstyr som sponser tjenesten.:unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo ikke ut som du har noe abonnement på Qobuz direkte der. Kun den første gratis måneden som ligger der.
    Om du er helt sikker på at du har abonnement på den brukeren, så er der muligens gjennom Apple eller kanskje via bil eller annet utstyr som sponser tjenesten.:unsure:
    Haha, ja jeg håpet på at jeg hadde fått et lengre gratis abb. når jeg sjekket den siden der. Men så oppdaget jeg at de tar betalt via paypal kontoen min. Så ett eller annet feil er det.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da er det jo enkelt å stoppe inne på PayPal siden.(y)
    Ja, jeg gjorde det igår, mentenkte det var greit å stoppe abb. på en normal måte også.

    Det var bra at det var en feil, og ikke en forretningsidé, dvs at det skulle være vanskelig å melde seg ut.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har egentlig ganske godt inntrykk av Qobuz som bedrift etter at jeg har vært i kontakt med dem en del ganger for å foreslå endringer i MacOS-appen. Har vanskelig for å tro at de skal være så useriøse.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Haha, ja jeg håpet på at jeg hadde fått et lengre gratis abb. når jeg sjekket den siden der. Men så oppdaget jeg at de tar betalt via paypal kontoen min. Så ett eller annet feil er det.
    Da har du vel godkjent det....
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da har du vel godkjent det....
    Det har jeg, og jeg fant ut at feilen var en gammel konto som blandet seg med min nye.
    Kundetjenesten til Qobuz var fin, men de mente jeg betalte for en person i Tyskland, og stoppet hans konto 😊.
    Så ingen er feilfrie.
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    4.867
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Tror jeg kan spotte en marginal forskjell i Qobus sin favør på Hi-res. innspillinger kontra Tidal, men inntil de kommer med en connectløsning så jeg ikke må kjøre via det gudjammerlige brukergrensesnittet til Volumio, så holder jeg meg til Tidal tror jeg.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    4.867
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Spurte Qobuz om de kunne si noe om Connect og mulighet for bedre funksjon mot Volumio. Jeg hadde ikke ventet svar på en henvendelse via FB, men fikk jammen:

    Hello, Thank you for reaching out. We currently do not have a Connect feature, but the product team is aware and has taken this request into consideration for future updates. At this time I unfortunately can't share a timeline for when it will be available, but make sure to check out our socials from time to time we will be sure to make an announcement about this when it is on its way! Best, Franck
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.833
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Spurte Qobuz om de kunne si noe om Connect og mulighet for bedre funksjon mot Volumio. Jeg hadde ikke ventet svar på en henvendelse via FB, men fikk jammen:

    Hello, Thank you for reaching out. We currently do not have a Connect feature, but the product team is aware and has taken this request into consideration for future updates. At this time I unfortunately can't share a timeline for when it will be available, but make sure to check out our socials from time to time we will be sure to make an announcement about this when it is on its way! Best, Franck
    Ja de sa på en Q&A-video for en måneds tid siden at en slik Connect-funksjonalitet ikke er universal. Så de må jobbe mot en og en produsent for å få dette til å snakke sammen, og at de da må vente til de har dette i orden på en god del streamer-produsenter før de føler de kan annonsere/sette det ut live som en offisiell feature.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Ja de sa på en Q&A-video for en måneds tid siden at en slik Connect-funksjonalitet ikke er universal. Så de må jobbe mot en og en produsent for å få dette til å snakke sammen, og at de da må vente til de har dette i orden på en god del streamer-produsenter før de føler de kan annonsere/sette det ut live som en offisiell feature.
    Det virker å være en god metode å jobbe mot strømmen gitt. Her virker det som de søker selge konsulenttjenester. Som slik jeg ser det vil det bite dem i halen ved at flere produkter vil unnlate støtte Qobuz pga kost vs utbredelse av produkter i regioner hvor Qobus ikke er like populær. Dermed får ikke Qobuz åpnet dører til disse markedene slik en mer standardisert connector typisk gir adgang til.

    Normalt lager man en connector som et programerings interface (API). Hvor produktdesignere får et definert regelsett de må følge for å hent ut lyddata og levere brukerdata. Nesten uten unntak kjører dedikerte hardwareprodukter (embeded systems) som kan strømme fra nett en eller form linux kjerne i bunn til til å håndtere standard nettverksoppgaver. Virker rart at dem ikke bare kan lage et API for denne plattormen og la produsentene selv tilpasse seg dette.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Er vel enda kun på spekulerings-stadiet denne nye Qobuz Connect. Wiim skulle iht tidligere planer være første partner ut for å lansere tjenesten.
    Vi får håpe Wiim er på ballen. 🤔

    Skjønner også godt at Qobuz satser på en begrenset utrulling/oppstart av ny tjeneste, hvor de først samarbeider med kun 1 eller noen få, og får testet ut greiene.

    Så kan det jo også tenkes at ikke alle leverandørene av streamers++ ønsker å være med tidlig på en slik tjeneste heller.
    -Det koster extra mye penger å være tidlig ute, så selv om de uttad virker interessert så betyr ikke det at de sitter klar ved tastaturet for å lage funksjonen nå.

    Så er det lisenser/betaling++ selvsagt som ligger som grunnsten for absolutt alt.:cool:
     

    Brianols

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.04.2023
    Innlegg
    66
    Antall liker
    285
    Sted
    Telemark
    Spurte Qobuz om de kunne si noe om Connect og mulighet for bedre funksjon mot Volumio. Jeg hadde ikke ventet svar på en henvendelse via FB, men fikk jammen:

    Hello, Thank you for reaching out. We currently do not have a Connect feature, but the product team is aware and has taken this request into consideration for future updates. At this time I unfortunately can't share a timeline for when it will be available, but make sure to check out our socials from time to time we will be sure to make an announcement about this when it is on its way! Best, Franck
    Mconnect Player – Cast AV funker utmerket. betal versjonen koster kr.65 / gratis (reklame)

    mconnect Player – Cast AV

    /brian
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Er vel enda kun på spekulerings-stadiet denne nye Qobuz Connect. Wiim skulle iht tidligere planer være første partner ut for å lansere tjenesten.
    Er ikke sikker på om jeg ser på dette som lansering av noe nytt. En skulle tro de bruker om igjen fungerende kode som de allerede har implementert på eksisterende applikasjoner. Om det da ikke er slik at de nå samtidig benytter anledning til å gjøre større endringer på egen plattform.

    LMS har jo lenge hatt en uoffesiell og enkel plugg for Qobuz som så vidt jeg husker er basert på et tidlig JSON API fra Qobuz https://forums.slimdevices.com/foru...ming-plugin?97146-Qobuz-com-streaming-plugin=
    Kode: https://github.com/pierrepoulpe/SqueezeboxQobuz/tree/788b16a9f640d22cce6f6976336242874fdad428

    Mconnect Player – Cast AV funker utmerket. betal versjonen koster kr.65 / gratis (reklame)

    mconnect Player – Cast AV

    /brian
    Vet vi om denne faktisk caster? Eller om den kun "kopierer" audiostream fra Qobuz app'n og sender denne strømmen fra telefonen? Jeg reagerer på ordbruken her. Fortsetter musikken om man slå av telefonen?
    - Send Video/Photo/Music
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn