Qobuz streaming tjeneste

Kommer du til å bli Qobuz kunde om det blir tilgjengelig i Norge?

  • Ja

    Stemmer: 160 78.8%
  • Nei

    Stemmer: 43 21.2%

  • Totalt antall stemmer
    203

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Kom på enda en ting som kan gå galt...
    Beklager om jeg nå foreslår selvfølgeligheter for deg.
    Har du kopiert filene ut av .zip filen?
    Nei, det er ikke selvfølgelighetet. 🌞
    Mener at filene ikke er zip filer. Kan spille de fra PC,
    Trur Qobuz kaller det tar filer.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fyldig og godt svar til @marsboer 👍
    Siden sist jeg var innom her, har jeg gjort egne erfaringer, og en del synes jeg sammenfaller med det som marsboeren sier.
    Likevel er det slik at folk (jeg 😊) oppfatter ting på sin egen måte også.

    Et par av oss har akkurat vært på lyttebesøk hos tredjemann, hvor vi fikk høre et meget oppegående anlegg. Der fikk vi sammenlignet Qobuz med Tidal.
    Jeg har tidligere hørt det meste av anlegget slik det framstår pr dags dato.
    Jeg har kun hørt et par låter på Qobuz hos en annen for ca ett år sida. Kameraten har ikke hørt oppsettet tidligere, men har hatt Qobuz en periode sjøl for en stund sida . Vi har begge streamer /dac i egne anlegg som pakker ut og spiller Tidal med MQA fullstendig.

    Digitalriggen hvor vi var på besøk består av DCS Rossini med ekstern klokke.
    MQA blir avspilt på best mulig måte.
    På dette anlegget låter begge streamingtjenester fantastisk godt.
    Vi tre som lyttet var ganske enige om hva vi hørte.
    .
    Generelt var vi enige om at Tidal er litt mer "frampå", og lyden kan også framstå som litt mer hard på en del opptak.
    Akustiske strengeinstrumenter som f. eks Darling West, synes jeg låt litt mer ekte på Tidal. Noe mer kontant og mer tydelig start og stopp på klang.
    Samme med pianolyd, som på Qobuz virket litt "rund" på noen opptak vi hørte på. .
    Vi hadde hadde vært fornøyd uansett enten med Tidal eller Qobus, hvis vi ikke hadde hatt tilgang til sammenligning. Veldig små nyanser.

    Blackmore på "Lazy" med Deep Purple synes jeg var bedre med Tidal.
    Mer "bite" i gitarlyden. Likedant orgelet med Lord på samme spor.
    Vi hørte mer punch, trøkk, - og det låt i det hele tatt mer Rock'n Roll.
    Samme med Black Sabbath, "War Pigs" på to ulike liveopptak. Mer LIVE med Tidal.

    På flere ulike spor hvor vokal er framtredende foretrakk vi Qobuz.
    Generelt virket lyden på Qobuz litt mer tilbaketrukket (ørsmå nyanser).
    Det hørtes også mer lettflytende og litt glattere eller mjukere på de fleste låtene med vokal. Dette får også lyden til å virke fyldigere på mange opptak.
    Ett eksempel var Siri Nilsen; "Utenatt" . Begge låt bra med små forskjeller men alle valgte Qobuz som best på dette anlegget. Samme gjaldt "Did Trouble Me" med Tom Jones.
    På artisten som kaller seg L.P. , med sporet ; "Muddy Waters", klarte jeg ikke å bestemme meg for hva jeg syntes var best av Q og T.

    Det kan virke som Qobuz er litt mer tilgivende på spor som kan være litt ugreie å gjengi i øvre mellomtone/topp.
    Samtidig er det fare for å miste noe av stinget og brodden som ofte gir det ekstra som skaper engasjement. Dette gjelder på enkelte låter, og det er kun min helt subjektive oppfatning. Det er ikke noe som mangler eller er feil. Likevel er det noe.

    To av oss var utsatt for blindtest, og jeg tok feil EN gang. 🙈 Ellers klarte vi begge å høre hva som var Q eller T på ganske mange spor.

    Prøver meg på en svært subjektiv konklusjon.
    Jeg tror at hvis man har et anlegg som i utgangspunktet er litt energisk og "ikke sparer på kruttet" kan man profittere på å velge Qobuz. Ellers tror jeg det fint går an å leve lykkelig med Tidal.
    Jeg vil ikke utrope noen ubetinget vinner.
    I hvert fall ikke ut fra kun EN kveld med lytting. Dessuten på et anlegg som ikke er mitt.
    Kanskje forandrer jeg mening etterhvert.
    Det er ikke snakk om natt og dag, - hadde det vært det, så ville dette gode anlegget skilt mer.
    Likevel er det altså hørbare forskjeller.
    Som ellers med hifi, må en hver gjøre opp sin egen mening om hva man foretrekker ettersom vi ikke liker eller vektlegger samme aspekter ved lyd.
    Artig var det hvertfall 😊
     
    Sist redigert:

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Nei, det er ikke selvfølgelighetet. 🌞
    Mener at filene ikke er zip filer. Kan spille de fra PC,
    Trur Qobuz kaller det tar filer.
    Ble nysgjerrig og måtte prøve selv. Det gikk helt fint. Måtte laste ned et program (er linket til det i «butikken» hvor filene lastes ned fra, og brukte det til å pakke ut filene. Deretter kopierte jeg de til musikkbiblioteket på min NAS. Dukket opp med en gang i Roon etter en rescann av biblioteket.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det som @bluesbreaker trekker frem som positivt ved lytting til tidal er for meg tegn på tilført forvrengning,
    noe jeg ikke ønsker .Ser på slikt som svært negativt og lite positivt.

    Men nå sliter jeg med avspillingen fra Qobuz. Nå er det dropp out hele veien ved avspilling av "best of 192 kHz: Classical.
    For dårlig internett? Har radio basert bredbånd, 5/1 Mbit/s. Hvor mye trenger en for å streame uten drop out? 10 Mbit/s -30 Mbit/s ?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Etter en del runder med Tord Gustavsen (og spesielt flygel-lyd) så synes jeg qoubuz fremstår som mer troverdig i klangen. Dette gjelder både for Steinway og Shigeru Kawai.
    Disse instrumentene kjenner jeg såpass godt at jeg kan "stå inne for" mine observasjoner. Når det gjelder lyd generelt synes jeg qoboz er mer "tilbakelent" - uten at den mister noe av perspektiv eller fylde. Akustisk gitar, låter klarerer på Tidal, men hva som er "rett" vet jeg ikke. Godt at jeg har en måned gratisperiode på qobuz.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det som @bluesbreaker trekker frem som positivt ved lytting til tidal er for meg tegn på tilført forvrengning,
    noe jeg ikke ønsker .Ser på slikt som svært negativt og lite positivt.
    @ymir -det er en forhastet konklusjon.
    Du kan ikke bruke det jeg sier, og gjøre den slutning at det er forvrengning som skaper de sidene ved Tidal som gjør at jeg noen ganger synes T.er best ved sammenligning..
    Jeg nevner aldri at det dreier seg om det. Jeg sier at noen ganger foretrekker vi Qobuz,-andre ganger Tidal.
    Du kan ikke for alvor mene at du kan basere dine antagelser om Tidal på grunnlag av mitt innlegg.
    Uansett er det veldig små forskjeller det er snakk om. Hensikten med innlegget var å prøve å si noe om hvordan jeg oppfatter forskjellen, og derved gjøre temaet litt nyansert.
    Jeg har ikke tenkt å akkedere videre om dette , men synes ikke at dette kan passere uten kommentar.

    Mvh.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    @ymir -det er en forhastet konklusjon.
    Du kan ikke bruke det jeg sier, og gjøre den slutning at det er forvrengning som skaper de sidene ved Tidal som gjør at jeg noen ganger synes T.er best ved sammenligning..
    Jeg nevner aldri at det dreier seg om det. Jeg sier at noen ganger foretrekker vi Qobuz,-andre ganger Tidal.
    Du kan ikke for alvor mene at du kan basere dine antagelser om Tidal på grunnlag av mitt innlegg.
    Uansett er det veldig små forskjeller det er snakk om. Hensikten med innlegget var å prøve å si noe om hvordan jeg oppfatter forskjellen, og derved gjøre temaet litt nyansert.
    Jeg har ikke tenkt å akkedere videre om dette , men synes ikke at dette kan passere uten kommentar.

    Mvh.
    Vel, din beskrivelse av tidal lyden er (var) som hos meg og er ikke tilstede med Qobuz.

    Sett i lys av denne videoen kan det være en sammenheng med målingene og den subjektive opplevelsen
    både i video og bruker erfaringer

     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Har ikke testa lydkvalitet ennå, men er endel undergrunns musikk som ikke fins på Qobuz. Det kommer kanskje. Ellers hyggelig å se mer Hi Rez.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Jeg er enig med deg. På brukergrensesnitt skiller det ikke mye men lydmessig mener jeg Qobuz virker noe bedre. Mer naturlig, mer luftig og helt uten digitalt "skimmer" i mine ører. Jeg ønsker å kutte Tidal pga idiotien med juks og MQA og Qobuz seiler opp som en aktuell kandidat men jeg venter til jeg vet om Spotify kommer til å tilby rene FLAC filer.

    -BB-
    Har både Tidal og Qobuz, og jeg synes brukergrensesnittet er mye bedre på sistnevnte. Lettere å organisere album gjennom søkefunksjon. Og alt i alt en mye bedre søkefunksjon enn i Tidal. Qobuz"godtar feilstaving" ved søk, og søker en på artist eller komponist kommer samtlige utgivelser opp. For en som er opptatt av klassisk og jazz er det digg, nesten som å bla i platehylla i gamle dager. Det at samtlige utgivelser kommer opp på feks. Mahler gjør og at en oppdager noe nytt av interesse, og at en ikke trenger å kjenne til innspillinga fra før. Lydmessig er Qobuz mer tonalt og balansert - oppleves tydelig om en sammenligner dentsamme orkesterverket. Opplever Qobuz som mer oppløst og definert rett og slett, litt nærmere konserthuset. Bare noen foreløpige inntrykk. Mhv Jarl
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplevde det samme første kvelden med Qobuz. Dagen etter oppdaterte jeg OS på ipademn, og det fungerte fint etterpå. Vet ikke helt om det var årsaken. Sendte også e-post til Qobuz, men tror ikke de var inne på kontoen for å se på saken.

    Testet spillelisten "Best of 192kHz" på nytt i går og da streamet alt med riktig hastighet...har ikke oppdatert OS så litt usikker på hvorfor:unsure:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Opplever også kundeservicen på qobuz som meget bra, stilte spørsmål angående problemer med Sonos, fikk svar "med en gang".
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har kjøpt en god del hi-rez album fra Qobuz i årenes løp men sitter foreløpig på gjerdet når det gjelder Qobuz streaming..Dette på hovedsakelig på grunn av begrenset utvalget av norsk og nordisk musikk. Bruker Roon og Tidal Hi-Fi til flere kilder, med Aries G2 / Kii Three system som hovedkilde.

    Jeg holder meg foreløpig til Tidal Hi-Fi også pga. av meget bra integrering og lyd, også i cd kvalitet, i Google Play over permanent tilkoblet 4G i stereoen på min nye el.bil. For meg er det også viktig med god lyd og enkel musikk tilgang i bilen. Qobuz appen i Google Play er (foreløpig?) ikke gjort tilgjengelig for Polestar 2 .

    Ser at What Hi-Fi testet Qobuz streaming og drar denne konklusjonen:

    OUR VERDICT:
    The most advanced streaming ecosystem out there, but not necessarily the best value for everyone
    FOR
    • Strong hi-res selection
    • Eclectic catalogue
    • Class-leading CD-quality streams
    AGAINST
    • Tidal’s hi-res streams sound better
    • Considerable gaps in catalogue
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Jeg har kjøpt en god del hi-rez album fra Qobuz i årenes løp men sitter foreløpig på gjerdet når det gjelder Qobuz streaming..Dette på hovedsakelig på grunn av begrenset utvalget av norsk og nordisk musikk. Bruker Roon og Tidal Hi-Fi til flere kilder, med Aries G2 / Kii Three system som hovedkilde.

    Jeg holder meg foreløpig til Tidal Hi-Fi også pga. av meget bra integrering og lyd, også i cd kvalitet, i Google Play over permanent tilkoblet 4G i stereoen på min nye el.bil. For meg er det også viktig med god lyd og enkel musikk tilgang i bilen. Qobuz appen i Google Play er (foreløpig?) ikke gjort tilgjengelig for Polestar 2 .

    Ser at What Hi-Fi testet Qobuz streaming og drar denne konklusjonen:

    OUR VERDICT:
    The most advanced streaming ecosystem out there, but not necessarily the best value for everyone
    FOR
    • Strong hi-res selection
    • Eclectic catalogue
    • Class-leading CD-quality streams
    AGAINST
    • Tidal’s hi-res streams sound better
    • Considerable gaps in catalogue
    Fra Store Norske leser vi Eklektisk betyr utvelgende, prøvende eller søkende.

    Jeg tenker mye av dette kommer av at Qobuz har sitt opphav fra et land som ikke er engelsktalende. Og som fram til siste generasjoner har skjermet om språket sitt (FIGS). Dette er nok med å gi dem en musikkkatalog som mange av oss vil finne mer fremmed og som garantert lar oss oppdage ny musikk som aldri blir fremheves på plattformer som f.eks. Tidal.

    Derfor kan bruk av uttrykk som "hull i katalogen" selv om det er korrekt også være litt missvisende gitt at de har 70 millioner sanger å velge fra hvor et stort antall trolig ikke finnes på andre plattformer. Det er vel heller disse man skal jakte på enn dem man allerede har hørt ;)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Qobuz har et skuffende dårlig utvalg sørlandsviser og svensk post-bop. Ellers har de det meste.

    Forresten: de har 10-20 år gammel svensk post-bop, men savner visse nyere plater. Sørlandsvisene mangler dessverre uansett. :(
     
    Sist redigert:

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Har funnet et par gode eksempler på plater jeg mener BURDE ligge på Qobuz, men som ikke ligger der. Har derfor sendt de et hyggelig brev (elektrisk) der jeg spør litt om planene for utvidelse av biblioteket. Så får vi se hva de svarer. :)
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Når jeg sammenligna Tidal og Qobuz savna jeg først en krisphet i toppen hos Qobuz. Men etterhvert gikk det opp for meg at denne krispheten låter unaturlig og litt øretrettende når man lytter i lengden. Så 1-0 til Qobuz så langt lydmessig. Mer homogent.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har prøvd å ha qobuz på en bærbar spiller/DAP og kan si noe om det? Jeg er såpass mye på farten at det hadde vært bedre med noe sånt enn streaming kun på et apparat i stereoanlegget, der blir det ikke så mye spilletid. Noen av disse DAPene kan vel kobles til stereoen som digital kilde og også få påfyll av ny musikk over Wifi’en før man drar ut av huset igjen. Synspunkter?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Når jeg sammenligna Tidal og Qobuz savna jeg først en krisphet i toppen hos Qobuz. Men etterhvert gikk det opp for meg at denne krispheten låter unaturlig og litt øretrettende når man lytter i lengden. Så 1-0 til Qobuz så langt lydmessig. Mer homogent.
    Jeg tror ikke streaming-servicene lenger gjør oppsøkende arbeid annet enn for å lage bedre avtaler med større artister.

    Så vidt jeg vet kan man f.eks. ikke lenger publisere direkte til Spotify. Plateselskap eller musikanten selv må laste opp sitt innhold til en publishing service hvor man betaler årlige avgifter for at de skal gjøre innhold tilgjengelig for ulike streamingselskaper. Det er da dette publishing selskapet som er ansvarlig for å hente pengene dine fra streamingselskapene. Sist jeg skjekket var det bl.a. ekstrakostnader for å hente penger fra aktører som YouTube.

    Mulig man får bedre respons på denne type hendvendelser ved å kontakte artisten eller plateselskap?
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Nå i starten hører jeg kanskje bare det jeg "vil" høre?, men har nå hørt introen på Down Payment Blues en haug ganger A/B på hhv. Tidal og Qobuz, og sitter med et inntrykk av at det "flyter" bedre på Qobuz. Mer "organisk"? Får mer "godfølelse" av basslinjene i starten der, og mener å høre bedre gjengivelse av romklang. Men dette er særdeles lite vitenskapelig forskning, bare så det er sagt...
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Bruker foreløpig både Tidal og Qobuz, men bytter alt som er mulig fra Tidal versjon, til Qobuz versjoner. Vet ikke om jeg egentlig hører så mye forskjell. MQA tråden viser at det er flere andre grunner til å velge Qobuz.

    Hadde laget en Tidal spilleliste med audio referanse spor, plukket fra lesing av div testere. Spillelisten består av 134 spor. 13 av disse fant jeg ikke igjen i Qobuz.

    Synes Qobuz har bra utvalg, og er veldig fornøyd. Noe må handles inn uansett. Det er mange album jeg har måttet kjøpe, som ikke finnes hverken hos Qobuz eller Tidal.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Lufter ideen med bytte fra Spotify i famileråd og fikk spørsmål om det ikke var bedre utvalg på Spotify.
    Måtte lete litt, men i Spotify sin FAQ er det å lese at Premium kunder får tilgang til 50 millioner sanger.

    Utvalg: Spotify 0:1 qobus
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    ENDELIG, full asio support og høy kvallitet, dette er fantastisk☺☺☺😁😁😁 løp og kjøp ikke noe kan måle seg med dette pr nå om du da vet hvordan og har riktig utstyr for å få ut kvalliteten fra Qobuz
     
    Sist redigert:

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    ENDELIG, full asio suport og høy kvallitet, dette er fantastisk☺☺☺😁😁😁 løp og kjøp ikke noe kan måle seg med dette pr nå om du da vet hvordan og har riktig utstyr for å få ut kvalliteten fra Qubuz
    Der trenger jeg nok noen gode tips. Hvordan bør jeg tilrettelegge for å få mest mulig ut av Qobuz?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Aner ikke om jeg lurer meg sjøl.

    Kjapp A/B lytting på et kjent spor, Tidal MASTER på ene og Qobuz 16/44 på andre gir følgende resultat: jeg har lyst til å bare høre mer og mer musikk på Qobuz, blir umiddelbart litt sliten på Tidal.

    Avslutta abonnementet på Tidal i dag. 70 millioner spor får være nok, så får vi håpe de legger til sørlandsvisene seinere. I mellomtida hører jeg på dem på Spotify.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bortsett fra sørlandsviser og nyere svensk post-bop (hæ?), hva er det egentlig Qobuz synes å mangle i forhold til Tidal og Spotify?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nyere svensk post-bop er en viktig sjanger!! Sørlandsviser også. Hvordan skal vi ellers få skjærgårdsfølelsen i Oslogryta?

    Roon forteller meg at jeg hadde 644 album i Tidal, og etter å ha overført via Soundiiz hadde jeg ca. 400 igjen hos Qobuz. De fleste av de som forsvant husker jeg ikke lengre hva var, og flere av dem har jeg funnet igjen hos Qobuz bare ved å søke på dem. Kikka fort på det nå, og det ser ut som det hovedsakelig er eldre norsk jazz som er borte fra mitt arkiv.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Bortsett fra sørlandsviser og nyere svensk post-bop (hæ?), hva er det egentlig Qobuz synes å mangle i forhold til Tidal og Spotify?
    Litt undergrunds-musikk legger jeg merke til ikke fins hos Qobuz. Men det bekymrer nok ikke de fleste og slår nok begge veier.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Bortsett fra sørlandsviser og nyere svensk post-bop (hæ?), hva er det egentlig Qobuz synes å mangle i forhold til Tidal og Spotify?
    et eksempel - Albumet Emilie Nicolas - Tranquille Emile, savnes på Qobuz. Litt rart for de andre av henne er der.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Damn you people 😂 Etter å ha lest litt her uten å ha vurdert Qobuz før så sitter jeg nå med et prøveabonnement . Har kun testet opp mot Spotify, da Tidal aldri har falt i smak. Rival Soms låta Shooting Stars som jeg har litt hangup på låter helt supert i Qobuz🥰 Blir nok fast dette🙄
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Takker for svar folkens. Jeg får vel bare prøve sjæl og se om noe mangler. Tviler på det og regner med at valget mellom Spotify og Qobuz først og fremst blir et valg av brukergrensesnitt. Testet Tidal for en tid tilbake, men det falt egentlig ikke videre i smak og MQA diskvalifiserer dem uansett på startlinja.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Damn you people 😂 Etter å ha lest litt her uten å ha vurdert Qobuz før så sitter jeg nå med et prøveabonnement . Har kun testet opp mot Spotify, da Tidal aldri har falt i smak. Rival Soms låta Shooting Stars som jeg har litt hangup på låter helt supert i Qobuz🥰 Blir nok fast dette🙄
    Hadde ikke hørt den før. Rå låt! Og flott produksjon!!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan se ut som at Qobuz mangler muligheten til å styre musikken på en PC med appen på en telefon/nettbrett. Det er i så fall en stor mangelvare og noe Spotify har. Tidal hadde ikke det for noen år siden, men har ikke sjekket senere.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke noe problem å gjøre det siste via diverse 3.part. LMS, Roon etc.
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Der trenger jeg nok noen gode tips. Hvordan bør jeg tilrettelegge for å få mest mulig ut av Qobuz?
    For det første må jo resten av anlegget utstyret være av noenlunde god kvallitet! Men det viktige her er at en får utnyttet potensialet i asio om man bruker pc som kilde, slik at signalt du hører på er ubesudlet!
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    For det første må jo resten av anlegget utstyret være av noenlunde god kvallitet! Men det viktige her er at en får utnyttet potensialet i asio om man bruker pc som kilde, slik at signalt du hører på er ubesudlet!
    Jeg vil i hovedanlegget kjøre det fra en laptop med kablet nettverk, via usb til Topping D70S dac. Noe spesielt å tenke på? Asio vet jeg ikke hva er...
     
    • Love
    Reaksjoner: raw

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Dacen må ha egen asio driver, i qobuz programmet er lydenheter implementert nede til høyre, her må riktig asiodriver være valgt, og du må også velge høyeste avspillingsalternativer i programmet
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Da får dacen direktekobling til programmet! Kortest mulig vei utenom windows osv. Dette er svært avgjørende, og dac med asiodriver er et must
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn