Forsterkere Purify Eigentakt - Transparent og driver enhver HT

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Hi-FI klubben har tilbud på NAD M23.

Har tenkt en del på oppgradere ML331 til en større ML, men har ikke råd til de nye store. En 336, 432 eller 532 tenkte jeg hadde vørt perfekt. De eldste er problematiske i forhold til service og vedlikehold. Verksted i Danmark og deler finnes vel knapt. Det også grunnen til jeg tenker på ny da min gamle er noen år. Har selvfølgelig fått byttet kondensatorene til trafo for lenge siden.

Da disse nye Purify og Ncore lover super lav forvrenging og mye kraft til lavere pris osv ble min interesse vakt.

Jeg liker ML'n, over 50 kg og kun 100 W. Siden det er den minste modellen, er det ikke tatt ut så mye av den og er ikke veldig varm, men den dobler effekt ned til 2 ohm. Den sparker bra i fra og har ikke noe problemer med å drive mine ganske store HT med 13" bass. ML watt er nok noe annet enn NAD watt som HIFI-klubben har skrytt av lenge.

Så denne videoen.


Alt er bra, men det er kanskje for bra sier mannen. Tynn mellom tone?

Er derfor noe betenkt.

Noen som har prøvd M23 mot en god gammeldags kraftig forsterker?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.013
Antall liker
12.900
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Er det ikke retur rett på klubben da?
Kjøp, test, og lever tilbake om den ikke innfrir.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Det er ikke nødvendigvis tynn mellomtone, bare enkelte som er for vant til for fet. Gi det litt tid så klarer man ikke å gå tilbake til den tykke. Tykkheten kan gjerne komme av forvrengning og/eller frekvensgang.
Når man blir vant til lav forvrengning så hører man også forvrengning bedre.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.731
Antall liker
7.878
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Spol til 14:00 omtaler M23 med et lite blikk på forskjell mot M33:
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.013
Antall liker
12.900
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Tynn mellom tone?
Om du vil oppleve "tynn" mellomtone, tror jeg ikke forsterkeren er syndebukken.
Høyttaleren, eller høyttalerens samspill med rommet vil være der skoen trykker da...trur eg.
Som betyr, frekvensrspons, frekvensrespons, frekvensrespons, frekvensrespons.

Jeg har Purifi Et 400 (samme forsterker som du linker til i åpningen) men fra en annen produsent.
Nå bruker jeg min Purifi dings fra kun 100 til 800 Hz i en aktiv rigg, så den fyller kun 25 % av mine forsterker behov.
Men nevnte område oppleves alt annet enn "tynt".
Smekk, pondus, dynamikk, og absolutt stillhet når det behøves....kan man ønske seg mer?

Men igjen, det dreier seg hovedsakelig om frekvensrespons, frekvensrespons, frekvensrespons...
+ noen andre småting.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.440
Antall liker
12.561
Sted
Sørlandet
Totalt fravær av 2`harmoniske forvregninger kan føre til at enkelte oppfatter lydbildet som om det mangler "fylde" og da spesielt i de viktige mellomtonene. Som alltid, ta disse youtube besserwisserne med en stor klype salt! Hifiklubben har full returrett - bruk den! Ta med deg produktet hjem, lytt og bestem deg for hva dine ører mener om lyden.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Om du vil oppleve "tynn" mellomtone, tror jeg ikke forsterkeren er syndebukken.
Høyttaleren, eller høyttalerens samspill med rommet vil være der skoen trykker da...trur eg.
Som betyr, frekvensrspons, frekvensrespons, frekvensrespons, frekvensrespons.

Jeg har Purifi Et 400 (samme forsterker som du linker til i åpningen) men fra en annen produsent.
Nå bruker jeg min Purifi dings fra kun 100 til 800 Hz i en aktiv rigg, så den fyller kun 25 % av mine forsterker behov.
Men nevnte område oppleves alt annet enn "tynt".
Smekk, pondus, dynamikk, og absolutt stillhet når det behøves....kan man ønske seg mer?

Men igjen, det dreier seg hovedsakelig om frekvensrespons, frekvensrespons, frekvensrespons...
+ noen andre småting.
Hvilken anen produsent bruker denne purifi modulen ?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

Tilbud på "nye" modulen som gir litt mer effekt.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Takk for råd og info.
I Slovenia har de Appolon som har de fleste varianter av Purify og Ncore.
Hifiklubben har som sagt bra service og mulighet til å prøve. NAD har vel det mest polerte boksen med rca og brokobling.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.174
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Når man gjør seg flid med inngangstrinnet slik som Armand har gjort på Vera, så kan det være bedre å bruke RCA til XLR ledninger fremfor å ha en RCA inngang på effektforsterkeren. Du får rett og slett noe av fordelen med vel gjennomført balansert XLR til XLR, EDIT dvs litt undertrykking av innstrålt støy og ev jordstrømmer mellom apparaten. Vera har også fordelen av finmasket justering av forsterkingen fra 12 til 30 dB slik at du kan sette forsterkingen så lavt som du trenger (avhengig av signal nivå fra forforsterker, følsomhet på Ht og koblingen mellom HT og lytterom, de aller fleste har unødig mye fortserking), foruten bryter for å bruke dem brokoblet som monotrinn.

I fjor sommer fikk eigentakt versjonen av Vera, P150/600 RS, ganske panegyriske omtaler i Hemmabio : https://www.lydogakustikk.no/wp-content/uploads/2021/04/HB2206_Vera-Audio-P150-600.pdf og HiFi og Musik https://www.lydogakustikk.no/wp-content/uploads/2021/04/Hifi-och-Musik-juli-2022_VA-P150.pdf
jf også https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/vera-audio-p150-600-rs-norsk-monoblokk-i-øverste-klasse.106698/

mvh
KJ
 
Sist redigert:

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Fikk handlet forsterker.
Dro ned til HI-FI klubben. Der hadde de en M33(nesten lik som) som jeg kunne høre på. De hadde koblet på B&W 804 D4 til 144 000 kr.
Hørte litt på musikk som ekspeditøren fant frem. Fikk til slutt ham til å spille spor fra en plate jeg kjenner godt.
Vet ikke om det lokalet, høyttalerne eller forsterker. Lyden var særdeles detaljert og det var klar diskant. Nesten litt for mye av det gode. Bassen var litt plump og manglet kontakt med rommet. B&W 804 D4 er jo av begrenset størrelse så en tidlig avrulling av bassen er vel naturlig. Tross utstyr til godt over 220 000 kr ble jeg ikke overbevist.
Ble til at jeg fant en McIntosh på Mala brukt.. McIntosh Mc462 har ganske funksjonell design. Prøvelytting avslørte ingen svakheter, verken med overdreven bass, overdreven diskant. Mellom tonen virket naturlig. Hørte via et par Ø Audio Icon med horn som så ut til å være av det høyt ropende slaget, noe som kunne avslørt eventuelle brister.
Bestemte meg derfor for McIntosh'en. Har sett noen på nettet som bruker McIntosh, Naim og Pass Labs til Focal Utopia, så jeg håpet at det skulle bli bra.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Fikk handlet forsterker.
Dro ned til HI-FI klubben. Der hadde de en M33(nesten lik som) som jeg kunne høre på. De hadde koblet på B&W 804 D4 til 144 000 kr.
Hørte litt på musikk som ekspeditøren fant frem. Fikk til slutt ham til å spille spor fra en plate jeg kjenner godt.
Vet ikke om det lokalet, høyttalerne eller forsterker. Lyden var særdeles detaljert og det var klar diskant. Nesten litt for mye av det gode. Bassen var litt plump og manglet kontakt med rommet. B&W 804 D4 er jo av begrenset størrelse så en tidlig avrulling av bassen er vel naturlig. Tross utstyr til godt over 220 000 kr ble jeg ikke overbevist.
Jeg kan fortelle deg hva feilen er med en gang, høyttalerne du hørte på demo har en veldig sterk disfunksjonell huslyd (personlig så er denne såpass ille at jeg får både øresus og hodepine, selv på lavt volume fra B&W). Har hifiklubben aktivert Dirac så har man kunne dempet dette veldig mye, i tillegg fått forbedret bass responsen ift rommet. Prisen i dette tilfellet utgjør veldig lite, har du testet andre forsterkere på samme høyttalere så har du jo bare endt opp på samme resultat.
Hifiklubben har en returavtale på 30 dager (om det ikke var mer) fornøyd garanti. Det er jo veldig greit å prøve hjemme på eget utstyr før man bestemmer seg faktisk, endel demo rom er også litt dårlige lydmessig.

Fordelen med M33, er jo at den har Dirac integrert og er noe man betaler litt ekstra for funksjons-messig. Så om noe er overdrevet av bass, diskant, mellomtone (frekvensrespons) så kan den faktisk rydde opp i dette ironisk nok. Men noen må foreta noen målinger først med medfølgende mikrofon også aktivere det med en knapp på fjernkontrollen først.
 
Sist redigert:
A

aardappeleter

Gjest
Jeg har byggesettet med Eval1 fra Soundimports. Kan ikke finne en eneste feil på den forsterkeren.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Lyngdorf kommer også snart med deres MXA 8X400w for dem som trenger litt fler kansler. Pris € 8999,-
IMG_7291.jpeg
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
jeg har en 10-kanalers purify fra Apollon - meget fornøyd, og veldig bra pris per kanal om man trenger mer enn gjennomsnittet!

Vis vedlegget 905146
Ja Apollon er topp saker som koster LITT mindre. Har selv en 8-kanalers Purifi fra Apollon. Byggekvalitet, kabinett, komponenter, lite å utsette her. 2x3kW strømforsyning osv. Gainkontroll for hver kanal er veldig nyttig men der ligger kanskje også eneste ankepunktet: den pittelille bryteren nesten uten klikk er for dårlig. Fort å bomme der.
Der er nok spesielt Vera i sitt ess og som sikkert er den beste implementasjonen man finner på de fleste parametere for øvrig, men da til mye høyere pris. Soleklar vinner tenker jeg i 2-kanals oppsett hvor pris pr. kanal ikke blir SÅ utslagsgivende.
Hva den Lyngdorf-boksen egentlig har å fare med som forsvarer prisen lurer jeg på, hvis den noen sinne kommer på markedet da...de har sagt "snart" i minst 2 år.. og snakker opp strømforsyningen sin som noe guddommelig, men 2x3kW Hypex er vel ikke så dårlig det heller hvis man sparer halve prisen ved å velge en Apollon?
 
Sist redigert:

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
550
Antall liker
652
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fikk handlet forsterker.
Dro ned til HI-FI klubben. Der hadde de en M33(nesten lik som) som jeg kunne høre på. De hadde koblet på B&W 804 D4 til 144 000 kr.
Hørte litt på musikk som ekspeditøren fant frem. Fikk til slutt ham til å spille spor fra en plate jeg kjenner godt.
Vet ikke om det lokalet, høyttalerne eller forsterker. Lyden var særdeles detaljert og det var klar diskant. Nesten litt for mye av det gode. Bassen var litt plump og manglet kontakt med rommet. B&W 804 D4 er jo av begrenset størrelse så en tidlig avrulling av bassen er vel naturlig. Tross utstyr til godt over 220 000 kr ble jeg ikke overbevist.
Ble til at jeg fant en McIntosh på Mala brukt.. McIntosh Mc462 har ganske funksjonell design. Prøvelytting avslørte ingen svakheter, verken med overdreven bass, overdreven diskant. Mellom tonen virket naturlig. Hørte via et par Ø Audio Icon med horn som så ut til å være av det høyt ropende slaget, noe som kunne avslørt eventuelle brister.
Bestemte meg derfor for McIntosh'en. Har sett noen på nettet som bruker McIntosh, Naim og Pass Labs til Focal Utopia, så jeg håpet at det skulle bli bra.
Jeg sammenlignet B&W 702 s3 på HiFiKlubben, med NAD C 298 vs Hegel H390, og fikk samme resultat som de du beskriver over. NAD C298 hadde god kontroll på diskant og mellomtone som var veldig tydelig og dyttet fremfor høytalerene, mens bassen var nesten fraværende. Ved bruk av Hegel H390, var det balanse imellom Diskant og mellomtone, og bassen. Bokstavelig talt som natt og dag i forskjell imellom de oppsettene.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Jeg sammenlignet B&W 702 s3 på HiFiKlubben, med NAD C 298 vs Hegel H390, og fikk samme resultat som de du beskriver over. NAD C298 hadde god kontroll på diskant og mellomtone som var veldig tydelig og dyttet fremfor høytalerene, mens bassen var nesten fraværende. Ved bruk av Hegel H390, var det balanse imellom Diskant og mellomtone, og bassen. Bokstavelig talt som natt og dag i forskjell imellom de oppsettene.
Ikke så rart med den dempefaktoren til Hegel sammenlignet med Nad..
Dette er det samme som utgangsimpedanse, og vil gi en EQ-effekt. https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/dempefaktor.106109/
 
Sist redigert:

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg kan ikke finne noe offisielt om denne fra Lyndorf, bortsett fra den opprinnelige annonseringen i mai 2019.
Hva baseres påstanden om snarlig lansering på?
Info som jeg fikk på standen i München High-end.
 
Topp Bunn